Post 1 av 1 träffar
                
                
                        
                                
                                Föregående
                        
                        
                        ·
                        
                        
                                Nästa
                                
                        
                        
                    
                    SFS-nummer ·
                    1998:1479 ·
                    
                        Visa register
                    
                
                
                
                    Lag (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument
                
                
                
                    Departement: Finansdepartementet FMA V
                
                
                
                    Utfärdad: 1998-12-03
                
                
                
                    Ändring införd: t.o.m. SFS 2025:317
                
                
                
                    Ikraft: 1999-01-01 överg.best.
                
                
                1 kap. Allmänna bestämmelser
Lagens innehåll
1 § I denna lag finns bestämmelser som kompletterar 
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 909/2014 av 
den 23 juli 2014 om förbättrad värdepappersavveckling i 
Europeiska unionen och om värdepapperscentraler samt ändring 
av direktiv 98/26/EG och 2014/65/EU och förordning (EU) 
nr 236/2012.
I lagen finns även särskilda bestämmelser om kontoföring av 
finansiella instrument samt om intermediärers medverkan i 
identifieringen av aktieägare och i utövandet av aktieägares 
rättigheter. Lag (2020:612).
Lagens tillämpningsområde
2 § Lagen tillämpas på svenska värdepapperscentraler samt på 
kontoförande institut och förvaltare som har antagits av en 
sådan värdepapperscentral. När det särskilt anges i lagen 
tillämpas den även på värdepapperscentraler som är etablerade 
i ett annat land inom EES än Sverige och på 
värdepapperscentraler från tredjeland samt på utsedda 
kreditinstitut.
Bestämmelserna i 9 kap. 6 och 8 §§ tillämpas på var och en som 
driver sådan verksamhet som avses där.
Bestämmelserna i 3 a kap. tillämpas på svenska intermediärer 
och intermediärer från tredjeland. Lag (2020:612).
Definitioner
3 § I denna lag betyder:
avstämningsbolag: sådant avstämningsbolag som avses i 
aktiebolagslagen (2005:551), 
avstämningsregister: sådant register som avses i 4 kap. 1 §, 
EES: Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, 
emittent: i fråga om aktier aktiebolaget och i fråga om annat 
finansiellt instrument utgivaren eller utfärdaren av 
instrumentet,
finansiellt instrument: detsamma som i artikel 2.1.8 i 
förordningen om värdepapperscentraler varvid aktier och sådana 
rättigheter som avses i 4 kap. 2 § andra stycket denna lag i 
fråga om avstämningsbolag som är privata aktiebolag vid 
tillämpningen av denna lag ska jämställas med finansiella 
instrument,
förordningen om värdepapperscentraler: Europaparlamentets och 
rådets förordning (EU) nr 909/2014 av den 23 juli 2014 om 
förbättrad värdepappersavveckling i Europeiska unionen och om 
värdepapperscentraler samt ändring av direktiv 98/26/EG och 
2014/65/EU och förordning (EU) nr 236/2012,
intermediär: en juridisk person som för aktieägares eller 
andra personers räkning förvarar eller administrerar aktier 
eller för värdepapperskonton,
kontoförande institut: den som av en värdepapperscentral 
medgetts rätt att vidta registreringsåtgärder i 
avstämningsregister,
kontoföring av finansiella instrument: registrering i 
avstämningsregister av äganderätt och särskild rätt till 
sådana aktier och andra finansiella instrument för vilka 
aktiebrev, skuldebrev eller annan motsvarande skriftlig 
handling inte har utfärdats eller, där sådan handling har 
utfärdats, det genom förvaring eller på annat likvärdigt sätt 
har säkerställts att handlingen inte kommer i omlopp,
reglerad marknad: detsamma som i 1 kap. 4 b § lagen (2007:528) 
om värdepappersmarknaden,
skuldförbindelse: ensidig skuldförbindelse avsedd för allmän 
omsättning,
utsett kreditinstitut: sådant kreditinstitut som har utsetts 
enligt artikel 54.2a a i förordningen om 
värdepapperscentraler,
värdepapperscentral: detsamma som i artikel 2.1.1 i 
förordningen om värdepapperscentraler,
värdepapperscentral från tredjeland: en sådan 
värdepapperscentral som avses i artikel 2.1.2 i förordningen 
om värdepapperscentraler, och
värdepappersinstitut: detsamma som i 1 kap. 4 b § lagen om 
värdepappersmarknaden. Lag (2025:317).
Kontoföring av finansiella instrument
4 § Svenska värdepapperscentraler som är auktoriserade att 
tillhandahålla en central kontoföringstjänst enligt 
förordningen om värdepapperscentraler ska göra detta genom 
kontoföring av finansiella instrument. Lag (2025:317).
Behörig myndighet
5 § Finansinspektionen är behörig myndighet enligt 
förordningen om värdepapperscentraler. Lag (2016:51).
Rapporteringssystem för överträdelser
6 § Svenska värdepapperscentraler och kontoförande 
institut ska tillhandahålla ändamålsenliga 
rapporteringssystem för anställda som vill göra anmälningar 
om misstänkta överträdelser av de bestämmelser som gäller för 
verksamheten. Lag (2018:324).
Bemyndigande
7 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer 
får meddela föreskrifter om handläggningen av ärenden om 
auktorisation av värdepapperscentraler i Sverige.
Lag (2016:51).
2 kap. Kapitlet har upphävts genom lag (2016:51).
3 kap. Kontoförande institut och förvaltarregistrering
Kontoförande institut
Antagande av kontoförande institut
1 § En svensk värdepapperscentral får som kontoförande 
institut anta
1. Riksbanken, andra centralbanker, Riksgäldskontoret och 
utländska offentliga institutioner som i sitt hemland har i 
uppdrag att förvalta eller deltar i förvaltningen av 
statsskulden,
2. juridiska personer som står under tillsyn av 
Finansinspektionen, och
3. utländska juridiska personer som i sitt hemland står under 
motsvarande tillsyn som de juridiska personer som avses i 2.
De juridiska personer som anges i första stycket 2 och 3 
ska ha en betryggande kapitalstyrka och teknisk och juridisk 
sakkunskap och i övrigt vara lämpliga att vidta 
registreringsåtgärder i avstämningsregister hos 
värdepapperscentralen. Lag (2016:51).
Registreringsåtgärder för egen respektive annans räkning
2 § Ett kontoförande institut får vidta registreringsåtgärder 
för egen räkning. 
En svensk värdepapperscentral får ge följande juridiska 
personer rätt att som kontoförande institut vidta 
registreringsåtgärder för någon annans räkning: 
1. Riksbanken och andra centralbanker, 
2. svenska och utländska centrala motparter och clearingbolag, 
3. värdepapperscentraler samt sådana värdepapperscentraler 
från tredjeland som är erkända enligt artikel 25 i 
förordningen om värdepapperscentraler,
4. värdepappersinstitut samt utländska företag som i sitt 
hemland får driva värdepappersrörelse, 
5. fondbolag och förvaltningsbolag enligt lagen (2004:46) om 
värdepappersfonder, när det gäller fondandelar, och 
6. AIF-förvaltare som avses i 3 kap. 1 § lagen (2013:561) om 
förvaltare av alternativa investeringsfonder och utländska 
EES-baserade AIF-förvaltare som i sitt hemland har tillstånd 
som avses i Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/EU 
av den 8 juni 2011 om förvaltare av alternativa 
investeringsfonder samt om ändring av direktiv 2003/41/EG och 
2009/65/EG och förordningarna (EG) nr 1060/2009 och (EU) 
nr 1095/2010, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets 
direktiv 2014/65/EU, när det gäller andelar eller aktier i 
företag för kollektiva investeringar. 
Utländska företag som avses i andra stycket 2 och 4 ska i 
hemlandet stå under betryggande tillsyn av en myndighet eller 
något annat behörigt organ. Lag (2025:317).
Kriterier för antagande av kontoförande institut
3 § En svensk värdepapperscentral ska tillämpa de krav för 
deltagande som anges i artikel 33.1 i förordningen om 
värdepapperscentraler när den antar kontoförande institut.
Lag (2016:51).
Skyldighet att lämna upplysningar till värdepapperscentralen
4 § Ett kontoförande institut ska lämna värdepapperscentralen 
de upplysningar som behövs för att den ska kunna fullgöra 
sina uppgifter enligt denna lag eller andra författningar.
Lag (2016:51).
Upphörande av rätt att vara kontoförande institut
5 § Om ett kontoförande institut inte längre uppfyller de 
krav som anges i 1 §, ska värdepapperscentralen besluta att 
institutet inte har rätt att vara kontoförande institut.
En värdepapperscentral får även meddela ett sådant beslut, om 
ett kontoförande institut trots uppmaning från 
värdepapperscentralen inte lämnar de uppgifter som avses i 
4 §. Lag (2016:51).
Skyldighet att lämna upplysningar till Finansinspektionen
6 § Kontoförande institut som avses i 1 § första stycket 2 
och 3 är skyldiga att lämna Finansinspektionen de uppgifter 
den begär som rör verksamheten som kontoförande institut.
Om ett kontoförande institut inte fullgör skyldigheten, får 
Finansinspektionen förelägga institutet att lämna de begärda 
uppgifterna. Lag (2016:51).
Regler i förordningen om värdepapperscentraler som tillämpas 
på kontoförande institut
6 a § För kontoförande institut gäller artiklarna 36 och 37.3 
i förordningen om värdepapperscentraler. Det som anges om 
värdepapperscentraler och om avvecklingssystem i artikel 36 
ska i stället avse verksamheten som kontoförande institut.
Lag (2025:317).
6 b § Ett kontoförande institut får uppdra åt någon annan att 
utföra registreringsåtgärder i avstämningsregister. För ett 
sådant uppdrag gäller artikel 30.1 d-i, 30.2 och 30.3 i 
förordningen om värdepapperscentraler. Det som anges där om 
värdepapperscentraler ska i stället avse det kontoförande 
institutet. Lag (2025:317).
Dokumentationskrav
6 c § Ett kontoförande institut ska dokumentera och under 
minst tio år spara de uppgifter som ligger till grund för 
registreringsåtgärder i avstämningsregister. Lag (2016:51).
Förvaltarregistrering
Antagande av förvaltare
7 § En svensk värdepapperscentral får medge följande 
juridiska personer rätt att registreras som förvaltare av 
finansiella instrument: 
1. de juridiska personer som avses i 2 § andra stycket,
2. Riksgäldskontoret och utländska offentliga institutioner 
som i sitt hemland har i uppdrag att förvalta eller deltar i 
förvaltningen av statsskulden, och
3. kreditinstitut som är auktoriserade enligt 
Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/36/EU av den 26 
juni 2013 om behörighet att utöva verksamhet i kreditinstitut 
och om tillsyn av kreditinstitut och värdepappersföretag, om 
ändring av direktiv 2002/87/EG och om upphävande av direktiv 
2006/48/EG och 2006/49/EG, i lydelsen enligt 
Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/59/EU, och 
kreditinstitut med huvudkontor i tredjeland som är 
auktoriserade i det landet.
Vid medgivanden enligt första stycket ska 
värdepapperscentralen tillämpa de krav för deltagande som 
anges i artikel 33.1 i förordningen om 
värdepapperscentraler.
Ett medgivande att registreras som förvaltare får förenas med 
särskilda villkor för att tillgodose allmänna och enskilda 
intressen. Ett medgivande ska återkallas av 
värdepapperscentralen, om ett villkor för medgivandet har 
åsidosatts och avvikelsen är betydande eller om annars 
förutsättningarna för medgivande inte längre finns.
Lag (2016:51).
Avstämningskonton för förvaltare
8 § En förvaltare skall ha ett eller flera avstämningskonton
för de finansiella instrument som han förvaltar.
9 § Ett avstämningskonto för förvaltarregistrerade 
finansiella instrument ska innehålla 
1. förvaltarens företagsnamn, organisationsnummer eller annat 
identifieringsnummer samt postadress, 
2. anmärkning om att instrumenten förvaltas för annans 
räkning,
3. i fråga om aktier, de uppgifter som avses i 4 kap. 18 § 
första stycket
1–5 samt andra stycket, och
4. i fråga om skuldförbindelser, de uppgifter som avses i 
4 kap. 19 §. Lag (2018:1674).
Rättsverkan av registrering
10 § För förvaltarregistrerade finansiella instrument tillämpas
6 kap.
Vad som sägs i 6 kap. 1 och 4 §§ om den som är antecknad på ett
avstämningskonto som ägare skall dock i stället avse
förvaltaren.
Underrättas förvaltaren om att ett finansiellt instrument har
överlåtits eller pantsatts, inträder samma rättsverkningar som
om överlåtelsen eller pantsättningen hade registrerats i ett
avstämningsregister.
11 § Ett pantsatt eller utmätt finansiellt instrument får inte
förvaltarregistreras utan panthavarens respektive
kronofogdemyndighetens samtycke.
Skyldighet att lämna upplysningar till värdepapperscentralen
12 § På begäran av värdepapperscentralen ska en förvaltare 
lämna uppgifter till värdepapperscentralen om de aktieägare 
vars aktier den förvaltar. Uppgifterna ska avse aktieägarnas 
namn och personnummer, organisationsnummer eller annat 
identifieringsnummer samt postadress. Förvaltaren ska dessutom 
ange det antal aktier av olika slag som varje aktieägare äger. 
Uppgifterna ska avse förhållandena vid den tidpunkt som 
värdepapperscentralen bestämmer.
Värdepapperscentralen ska på begäran av ett avstämningsbolag 
kräva in sådana uppgifter om bolagets aktieägare som avses i 
första stycket.
Avstämningsbolag har rätt att hos värdepapperscentralen få 
tillgång till de uppgifter som har lämnats om bolagets 
aktieägare.
Om det finns särskilda skäl, får Finansinspektionen medge 
förvaltare undantag från den uppgiftsskyldighet som följer av 
första och andra styckena.
Ett bolag vars aktier är upptagna till handel på en reglerad 
marknad kan även begära identifiering av sina aktieägare 
enligt 3 a kap. Lag (2020:612).
Aktieägarsammanställning
13 § Hos värdepapperscentralen ska det för varje 
avstämningsbolag finnas en sammanställning över aktieägare 
med mer än femhundra förvaltarregistrerade aktier i bolaget. 
Sammanställningen ska innehålla de uppgifter som anges i 12 § 
första stycket. En utskrift av sammanställningen ska hållas 
tillgänglig för var och en hos bolaget och hos 
värdepapperscentralen. Utskriften får inte vara äldre än tre 
månader. Var och en som begär det har vid var tid rätt att 
mot ersättning för kostnaderna få en aktuell utskrift av 
sammanställningen från värdepapperscentralen. Lag (2016:51).
3 a kap. Intermediärers medverkan i identifiering av 
aktieägare och i utövande av aktieägares rättigheter
Kapitlets innehåll
1 § I detta kapitel finns bestämmelser om skyldighet för 
intermediärer att medverka till att bolag kan identifiera sina 
aktieägare och till att aktieägares rättigheter kan utövas.
Ytterligare bestämmelser om identifiering av aktieägare och om 
underlättande av utövandet av aktieägares rättigheter finns i 
kommissionens genomförandeförordning (EU) 2018/1212 av den 
3 september 2018 om fastställande av minimikrav för 
genomförandet av bestämmelserna i Europaparlamentets och 
rådets direktiv 2007/36/EG vad gäller identifiering av 
aktieägare, överföring av information och underlättande av 
utövandet av aktieägarrättigheter. Lag (2020:612).
Kapitlets tillämpningsområde
2 § Kapitlet gäller svenska intermediärer, i den utsträckning 
de hanterar aktier som har getts ut av ett bolag inom EES och 
som är upptagna till handel på en reglerad marknad.
Kapitlet gäller även intermediärer från tredjeland, i den 
utsträckning de hanterar aktier som har getts ut av ett 
svenskt aktiebolag och som är upptagna till handel på en 
reglerad marknad. 
Kapitlet gäller utöver det som följer av 3 kap. 12 §.
Lag (2020:612).
Identifiering av aktieägare
3 § En intermediär ska på begäran av ett bolag vars aktier 
intermediären hanterar utan dröjsmål lämna uppgifter till 
bolaget om ägarna till aktierna. Detsamma gäller om begäran 
görs av någon som bolaget utsett. Uppgifterna får i så fall 
lämnas till denne.
Uppgifterna om en ägare till aktier i ett svenskt bolag ska 
avse
1. namn och personnummer, organisationsnummer eller annat 
identifieringsnummer,
2. postadress och, om en sådan finns, e-postadress,
3. ägarens totala antal aktier, 
4. antalet aktier av olika slag, om det begärs, och 
5. tidpunkten från och med vilken aktierna innehas, om det 
begärs. Lag (2020:612).
4 § Om intermediären inte har de ägaruppgifter som avses i 3 § 
på grund av att aktierna hanteras för en annan intermediärs 
räkning, ska begäran utan dröjsmål vidarebefordras till den 
andra intermediären.
Intermediären ska på begäran av bolaget eller någon som 
bolaget utsett utan dröjsmål lämna uppgifter som gör det 
möjligt att kontakta den intermediär som begäran har 
vidarebefordrats till, om bolaget enligt tillämplig lag har 
rätt att få kontaktuppgifterna. 
Ett svenskt bolag har rätt att få sådana kontaktuppgifter som 
avses i andra stycket. Lag (2020:612).
5 § Den som lämnar uppgifter i enlighet med 3 och 4 §§ får 
inte göras ansvarig för att ha åsidosatt någon tystnadsplikt.
Lag (2020:612).
6 § Ett svenskt bolag och en intermediär som tar emot 
personuppgifter i enlighet med 3 och 4 §§ får behandla 
uppgifterna för att göra det möjligt för bolaget att 
kommunicera med sina aktieägare i syfte att underlätta för dem 
att utöva sina rättigheter och engagera sig i bolaget.
Uppgifterna får inte lagras under längre tid än tolv månader 
efter det att bolaget eller intermediären fick vetskap om att 
den person som uppgifterna gäller inte längre är aktieägare. 
Detta gäller dock inte om längre lagringsfrist har fastställts 
genom en sektorsspecifik EU-förordning eller en föreskrift som 
genomför ett sektorsspecifikt EU-direktiv. Lag (2020:612).
7 § En aktieägare som är en juridisk person har rätt till 
rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter om sin 
identitet av den som i enlighet med 3 och 4 §§ behandlar 
uppgifterna. För rättelse i avstämningsregistret gäller 5 kap. 
4 §.
I fråga om personuppgifter finns det bestämmelser om rätt till 
rättelse i artikel 16 i Europaparlamentets och rådets 
förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för 
fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter 
och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande 
av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), lagen 
(2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s 
dataskyddsförordning och, när det gäller rättelse i 
avstämningsregistret, 5 kap. 4 § denna lag. Lag (2020:612).
Underlättande av utövandet av aktieägares rättigheter
8 § En intermediär ska underlätta för ägaren till de aktier 
som intermediären hanterar att utöva sina rättigheter genom 
att
1. göra det som krävs för att aktieägaren, eller någon som är 
utsedd av aktieägaren, ska kunna utöva rättigheterna på egen 
hand, eller 
2. utöva rättigheterna åt aktieägaren, efter uttryckligt 
tillstånd och anvisningar från aktieägaren och i aktieägarens 
intresse. Lag (2020:612).
9 § En intermediär ska till ägaren av aktier som intermediären 
hanterar, eller till den som aktieägaren har utsett, utan 
dröjsmål överföra
1. den information som ett bolag måste tillhandahålla sina 
aktieägare för att de ska kunna utöva sina rättigheter eller, 
om informationen finns på bolagets webbplats, ett meddelande 
om det, 
2. de elektroniska bekräftelser som ett bolag måste 
tillhandahålla den som röstar elektroniskt, och
3. de bekräftelser på räkning och registrering av röster som 
ett bolag på begäran måste tillhandahålla aktieägare.
Lag (2020:612).
10 § Om aktierna hanteras för en annan intermediärs räkning, 
ska den information, det meddelande eller de bekräftelser som 
avses i 9 § utan dröjsmål vidarebefordras till den andra 
intermediären, såvida informationen, meddelandet eller 
bekräftelsen inte kan överföras direkt till aktieägaren eller 
till någon som aktieägaren har utsett. Lag (2020:612).
11 § Skyldigheterna att överföra information eller meddelanden 
enligt 9 § 1 och 10 § gäller inte om det bolag vars aktier 
intermediären hanterar har skickat informationen eller 
meddelandet direkt till berörda aktieägare eller till någon 
som aktieägaren har utsett. Lag (2020:612).
12 § En intermediär ska på begäran av en ägare till aktier som 
intermediären hanterar och i enlighet med aktieägarens 
anvisningar utan dröjsmål överföra information till bolaget 
som avser utövandet av aktieägarens rättigheter. 
Lag (2020:612).
13 § Om aktierna hanteras av fler än en intermediär, ska varje 
intermediär utan dröjsmål vidarebefordra den information som 
avses i 12 § till nästa intermediär, såvida informationen inte 
kan överföras direkt till bolaget. Lag (2020:612).
Avgifter
14 § En intermediär får ta ut avgifter av andra intermediärer, 
av aktieägare och av bolag för de tjänster som avses i detta 
kapitel.
Avgifterna ska offentliggöras, separat för varje tjänst. De 
ska vara icke-diskriminerande och stå i proportion till de 
faktiska kostnaderna för att tillhandahålla tjänsten.
Lag (2020:612).
4 kap. Avstämningsregister och avstämningskonton
Avstämningsregister
1 § Avstämningsregister består av avstämningskonton som 
läggs upp för ägare av finansiella instrument som registreras 
enligt denna lag. Sådana register förs med hjälp av 
automatiserad behandling. En svensk värdepapperscentral är 
personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter 
som den värdepapperscentralen utför. Lag (2018:324).
Aktier i avstämningsbolag
2 § I 1 kap. 10 § aktiebolagslagen (2005:551) finns 
bestämmelser om aktier i avstämningsbolag.
Aktier i svenska bolag som inte är avstämningsbolag får inte 
registreras i avstämningsregister.
Bestämmelserna i denna lag om aktier i avstämningsbolag 
tillämpas också på följande rättigheter i sådana bolag, 
nämligen
1. fondaktierätt och teckningsrätt som avses i 11 kap. 4 § 
aktiebolagslagen samt företrädesrätt att delta i emission som 
avses i 11 kap. 8 § andra stycket aktiebolagslagen,
2. rätt på grund av teckning av aktier vid nyemission av 
aktier enligt 13 kap. aktiebolagslagen, samt 
3. rätt på grund av teckning av aktier med utnyttjande av 
optionsrätt enligt 14 kap. aktiebolagslagen. Lag (2016:51).
Skuldförbindelser
3 § En värdepapperscentral får registrera skuldförbindelser 
eller andra svenska eller utländska finansiella instrument i 
ett avstämningsregister för emittenten. Bestämmelserna i 
denna lag om skuldförbindelser gäller i tilllämpliga delar 
även andra finansiella instrument än sådana som avses i 2 §.
Lag (2016:51).
Avtal om registrering
4 § Registrering enligt 2 eller 3 § sker enligt avtal mellan 
en svensk värdepapperscentral och emittenten. Om de 
finansiella instrumenten har utfärdats i ett annat land än 
Sverige, får sådan registrering också ske enligt avtal mellan 
en svensk värdepapperscentral och en värdepapperscentral som 
är etablerad i ett annat land inom EES än Sverige eller en 
värdepapperscentral från tredjeland, om de finansiella 
instrumenten har avskilts för sådant ändamål. Med ett sådant 
avtal jämställs avtal om en indirekt länk enligt 
artikel 2.1.32 i förordningen om värdepapperscentraler.
Ett aktiebolag måste anlita samma värdepapperscentral för all 
registrering som avser aktier och sådana rättigheter i bolaget 
som avses i 2 § andra stycket. Lag (2025:317).
Förbud mot utfärdande av vissa handlingar
5 § För finansiella instrument som registreras enligt denna 
lag får inte utfärdas aktiebrev, emissionsbevis, 
interimsbevis, teckningsoptionsbevis eller optionsbevis som 
avses i aktiebolagslagen (2005:551) eller skuldebrev eller 
motsvarande handling. Har en sådan handling utfärdats, gäller 
den inte som förbindelse. Bestämmelserna i aktiebolagslagen 
gäller inte heller för handlingen.
Första stycket tillämpas inte i fråga om finansiella 
instrument utfärdade i ett annat land än Sverige.
Om aktiebrev, skuldebrev eller annan motsvarande handling har 
utfärdats för ett sådant instrument som avses i andra 
stycket, ska handlingen vara inlämnad för förvaring hos 
värdepapperscentralen eller för detta företags räkning innan 
registrering i avstämningsregister får ske, om det inte på 
annat sätt är säkerställt att handlingen inte kommer i 
omlopp. Handlingen ska vara kvar i sådant förvar så länge 
instrumentet är registrerat i avstämningsregister.
Lag (2016:51).
Aktiebolag som övergår till att bli avstämningsbolag
6 § I fråga om aktiebolag som övergår till att bli 
avstämningsbolag gäller följande. Behörighet att första 
gången antecknas som aktieägare eller förvaltare på ett 
avstämningskonto tillkommer den som visar upp ett aktiebrev 
och enligt 6 kap. 8 § aktiebolagslagen (2005:551) eller på 
annat sätt styrker sitt förvärv. Aktiebrevet ska makuleras på 
betryggande sätt av värdepapperscentralen. Detta tillämpas på 
motsvarande sätt i fråga om interimsbevis och emissionsbevis 
som utfärdats av ett aktiebolag innan denna lag blev 
tillämplig på bolaget. Lag (2016:51).
7 § Om det i annat fall än som anges i 6 § är fråga om en
rättighet enligt 2 § andra stycket som har utfärdats av ett
aktiebolag innan denna lag blev tillämplig på rättigheten, är
den som styrker sitt förvärv behörig att första gången
antecknas som ägare eller förvaltare av rättigheten på ett
avstämningskonto.
8 § Om ett skuldebrev har utfärdats för en skuldförbindelse 
innan denna lag blev tillämplig på förbindelsen gäller 
följande. Behörighet att första gången antecknas som ägare 
eller förvaltare på ett avstämningskonto tillkommer den som 
enligt reglerna i lagen (1936:81) om skuldebrev är behörig 
att som ägare förfoga över skuldebrevet. Skuldebrevet ska 
makuleras på betryggande sätt av värdepapperscentralen.
Lag (2016:51).
9 § Om ett emissionsbevis eller teckningsoptionsbevis har 
utfärdats för en rättighet som avses i 11 kap. 
aktiebolagslagen (2005:551) innan denna lag blev tillämplig 
på rättigheten gäller följande. Behörighet att första gången 
antecknas som ägare eller förvaltare av rättigheten på ett 
konto för skuldförbindelser tillkommer den som visar upp 
beviset och enligt 6 kap. 8 § aktiebolagslagen eller på annat 
sätt styrker sitt förvärv. Beviset ska makuleras på 
betryggande sätt av värdepapperscentralen. Lag (2016:51).
10 § Om det i annat fall än som anges i 8 eller 9 §§ är fråga
om en rättighet som avses i 3 §, är den som styrker sitt
förvärv behörig att första gången antecknas som ägare eller
förvaltare på ett avstämningskonto.
11 § Ägaren av ett skuldebrev som har utfärdats innan denna 
lag blev tilllämplig på skuldförbindelsen har inte, när det 
gäller därefter förfallen betalning, rätt till betalning 
förrän innehavet har registrerats på ett avstämningskonto. 
Med betalning jämställs andra ekonomiska rättigheter gentemot 
emittenten som följer med skuldebrevet. I samband med att 
skuldförbindelsen första gången registreras på kontot får 
värdepapperscentralen fastställa avstämningsdag för ränta och 
kapitalbelopp. Lag (2016:51).
Panthavare
12 § En panthavare får begära att det som anges i 6–10 §§ ska 
tillämpas. Kravet på uppvisande av aktiebrev eller annan 
handling ska i så fall anses vara uppfyllt om panthavaren 
visar upp handlingen. Lag (2016:51).
Makulering av handlingar
13 § En handling som har makulerats enligt 6, 8 eller 9 § ska 
förvaras av värdepapperscentralen i original eller kopia i 
minst tio år. Lag (2016:51).
Delegering
14 § Värdepapperscentralen får uppdra åt ett kontoförande 
institut att utföra de uppgifter som avses i 6–13 §§ för 
värdepapperscentralens räkning. Lag (2016:51).
Upphörande av registrering
15 § Upphör finansiella instrument att vara registrerade i 
avstämningsregister hos en värdepapperscentral till följd av 
att ett avstämningsförbehåll tagits bort eller att avtalet 
mellan emittenten och värdepapperscentralen upphört att 
gälla, är värdepapperscentralen skyldig att till emittenten 
eller till en annan värdepapperscentral som emittenten 
anvisar lämna upplysning om innehållet i samtliga 
avstämningskonton. Upphör registreringen hos 
värdepapperscentralen till följd av att ett avtal mellan 
värdepapperscentralen och en värdepapperscentral som är 
etablerad i ett annat land inom EES än Sverige eller en 
värdepapperscentral från tredjeland som avses i 4 § andra 
meningen upphört att gälla, ska innehavet på kontot överföras 
till annan kontohållare eller tillgodoräknas kontoavaren på 
annat sätt som beaktar dennes intressen.
I så fall ska den svenska värdepapperscentralen se till att 
samtliga kontohavare och innehavare av rättigheter som 
registrerats på avstämningskonto underrättas. Lag (2016:51).
Avstämningskonton för innehavare av finansiella instrument
16 § Varje innehavare av sådana finansiella instrument som
registreras enligt denna lag skall ha ett eller flera
avstämningskonton, om inte instrumenten är
förvaltarregistrerade.
Avstämningskontots innehåll
17 § På ett avstämningskonto ska anges
1. kontohavarens namn och personnummer, organisationsnummer
eller annat identifieringsnummer samt postadress,
2. panthavares namn och personnummer, organisationsnummer eller
annat identifieringsnummer samt postadress,
3. det antal finansiella instrument som kontot omfattar,
4. i förekommande fall att kontohavaren har förvaltare enligt
11 kap. 7 § föräldrabalken med uppdrag som omfattar förvaltning
av aktierna eller att aktierna företräds av en förvaltare som
förordnats enligt 14 kap. 9 § lagen (2004:297) om bank- och
finansieringsrörelse, 24 kap. 10 § lagen (2007:528) om
värdepappersmarknaden eller 15 kap. 18 §
försäkringsrörelselagen (2010:2043),
5. pantsättning och förekomst av annan särskild rätt som gäller
ett finansiellt instrument,
6. konkurs avseende kontohavaren samt utmätning, kvarstad eller
betalningssäkring avseende ett finansiellt instrument eller
avseende panträtt i detta, och
7. inskränkning enligt 13 kap. 19 § första stycket 4 eller 14
kap. 21 § första stycket 4 föräldrabalken. Lag (2010:2062).
18 § Utöver vad som följer av 17 § skall på ett
avstämningskonto beträffande aktier anges
1. för varje aktie om full betalning har erlagts för aktien
till avstämningsbolaget,
2. till vilket slag varje aktie hör, om aktier av olika slag
kan finnas enligt bolagsordningen,
3. om en aktie av visst slag kan omvandlas till en aktie av
annat slag,
4. förbehåll att aktieägare eller annan skall vara berättigad
att lösa aktie som övergår till ny ägare,
5. utbetalning som görs vid inlösen av en aktie eller minskning
av aktiens kvotvärde eller vid skifte av bolagets tillgångar,
6. namn, personnummer och postadress för förmyndare eller god
man för aktieägare och för konkursförvaltare i aktieägares
konkurs,
7. uppgift om att Kronofogdemyndigheten verkställer utmätning,
kvarstad eller betalningssäkring avseende kontohavarens aktier,
samt
8. namn, personnummer, organisationsnummer eller annat
identifieringsnummer samt postadress för den som på grund av
pantsättning, uppdrag eller villkor i testamente eller gåvobrev
har rätt att i stället för den i aktieboken införde aktieägaren
lyfta utdelning och vid fondemission ta emot ny aktie samt
utöva företrädesrätt att delta i emission.
I förekommande fall skall även anges aktiernas nominella belopp
och utbetalning som görs vid minskning av det nominella
beloppet. Har utan återbetalning en aktie dragits in eller det
nominella beloppet ändrats, skall även detta anges på kontot så
snart som möjligt. Lag (2006:729).
19 § Utöver vad som följer av 17 § skall på ett
avstämningskonto beträffande skuldförbindelser anges
1. skuldbelopp, valuta och skuldförbindelsernas nominella
belopp,
2. verkställd utbetalning av kapitalbelopp eller ränta,
3. om en konvertibel har konverterats till aktie enligt 15 kap.
aktiebolagslagen (2005:551),
4. om en till skuldebrevet kopplad teckningsoption har
utnyttjats för aktieteckning enligt 14 kap. aktiebolagslagen,
5. andra inskränkningar för borgenären att ta emot betalning
eller att i övrigt göra betalningsutfästelsen gällande samt
namn och personnummer, organisationsnummer eller annat
identifieringsnummer och postadress för den som har en
rättighet på grund av en sådan inskränkning. Lag (2005:558).
Vägran att öppna avstämningskonto
20 § En värdepapperscentral får vägra att öppna 
avstämningskonto för förvärvare av ett sådant finansiellt 
instrument som kontoförs av värdepapperscentralen endast om 
det finns grund för det enligt denna lag eller någon annan 
författning. Lag (2016:51).
Föreskrifter och underrättelseskyldighet
21 § Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande,
Finansinspektionen får meddela närmare föreskrifter om
kontoföring och övriga frågor som avses i detta kapitel.
22 § När en värdepapperscentral har underrättats om en 
konkurs, ska den omedelbart vidarebefordra underrättelsen 
till samtliga förvaltare som har medgivande enligt 3 kap. 
7 §. Lag (2016:51).
5 kap. Registreringsåtgärder
Registrering av anmälningar
1 § En värdepapperscentral eller ett kontoförande institut 
ska genast registrera anmälningar om sådana förhållanden som 
ska framgå av avstämningsregistret och ange tidpunkten för 
registreringen. När samtliga villkor för slutlig registrering 
är uppfyllda, ska registrering ske på ett avstämningskonto.
Lag (2016:51).
Avförande av uppgifter
2 § Om en anmälan som avses i 1 § är ofullständig men bristen
går att avhjälpa, skall anmälaren föreläggas att inom en vecka
från föreläggandet komplettera sin anmälan. Om komplettering
inte sker, är registreringen av anmälan utan verkan.
Avslag på begäran om registrering
3 § En begäran om registrering på avstämningskonto skall
avslås, om förutsättningar för registrering saknas och
komplettering inte har skett eller inte kan ske. Anmälaren
skall skriftligen underrättas om beslutet och skälen för detta.
Rättelse av registrering
4 § En registrering ska rättas, om den innehåller någon 
uppenbar oriktighet till följd av att den som vidtagit 
registreringsåtgärden eller någon annan har gjort sig skyldig 
till skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende eller till 
följd av något tekniskt fel. Den vars rätt berörs ska ges 
möjlighet att yttra sig, om inte rättelsen är till förmån för 
denne eller yttrande annars är uppenbart obehövligt. I fråga 
om personuppgifter gäller detta i stället för rätten till 
rättelse av personuppgifter enligt artikel 16 i 
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 
27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på 
behandling av personuppgifter och om det fria flödet av 
sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG 
(allmän dataskyddsförordning). Lag (2018:324).
Avförande av uppgifter
5 § Värdepapperscentralen får ur ett register som avses i 1 § 
avföra uppgifter som uppenbarligen saknar betydelse.
Lag (2016:51).
6 kap. Rättsverkan av registrering
Äganderättspresumtion
1 § Den som är antecknad som ägare på ett avstämningskonto
skall, med de begränsningar som framgår av kontot, anses ha
rätt att förfoga över det finansiella instrumentet.
Tidpunkten för rättsverkan mot tredjeman av en överlåtelse
2 § Har en anmälan om överlåtelse av ett finansiellt instrument
registrerats, får instrumentet därefter inte tas i anspråk av
överlåtarens borgenärer för andra rättigheter än sådana som var
registrerade när anmälan registrerades.
3 § Har samma finansiella instrument överlåtits till flera var
för sig, har den överlåtelse företräde för vilken anmälan om
överlåtelse registrerades först.
Registreringen av anmälan ger dock inte en överlåtelse
företräde framför en tidigare överlåtelse, om förvärvaren när
anmälan om överlåtelsen registrerades kände till eller borde ha
känt till den tidigare överlåtelsen.
Vad som sägs i första och andra stycket skall även tillämpas på
förvärv genom bodelning, arv, testamente, bolagsskifte eller
liknande förvärvssätt när fråga uppkommer om företrädet mellan
ett sådant förvärv och en senare överlåtelse.
Överlåtelse av någon annan än ägaren
4 § Har ett finansiellt instrument i annat fall än som avses i
3 § överlåtits av någon som inte ägde det, blir överlåtelsen
giltig om överlåtaren vid tidpunkten för överlåtelsen var
antecknad på ett avstämningskonto som ägare till instrumentet
samt anmälan om överlåtelsen har registrerats och förvärvaren
då varken kände till eller borde ha känt till att överlåtaren
inte ägde det finansiella instrumentet. Vad nu sagts tillämpas
även vid överlåtelse från den som ägde det finansiella
instrumentet men som saknade rätt att förfoga över instrumentet
genom överlåtelse.
Skuldförbindelser
5 § För skuldförbindelser som registrerats i
avstämningsregister tillämpas även 15-18 §§ lagen (1936:81) om
skuldebrev. Med besittning av eller anteckning på skuldebrev
jämställs motsvarande registrering på konto i
avstämningsregistret.
Behörighet att ta emot betalning
6 § Den som på förfallodagen eller på fastställd avstämningsdag
är antecknad på ett konto i avstämningsregistret som ägare
eller i andra fall berättigad att ta emot betalning för en
skuldförbindelse skall anses ha rätt att ta emot betalningen.
Betalningen är dock inte giltig, om gäldenären insåg eller
borde ha insett att betalningsmottagaren inte var berättigad
att ta emot betalning för skuldförbindelsen.
Pantsättning
7 § Bestämmelserna i 1–5 §§ tillämpas även vid pantsättning.
Särskilda bestämmelser om pantsättning av finansiella
instrument finns i lagen (1991:980) om handel med finansiella
instrument. Lag (2014:482).
7 kap. Skadestånd
Överlåtelse som görs av någon annan än ägaren
1 § Om en överlåtelse av ett finansiellt instrument, 
beträffande vilket överlåtarens eller en tidigare överlåtares 
äganderätt grundas på en handling som är förfalskad, gäller 
mot den som ägde det finansiella instrumentet eller mot någon 
till vars förmån en rådighetsinskränkning gäller till följd 
av 6 kap. 4 §, har denne rätt till ersättning av 
värdepapperscentralen för skada till följd av överlåtelsen.
Detsamma gäller om en pantsättning av ett finansiellt 
instrument gäller mot den som äger det finansiella 
instrumentet eller mot någon till vars förmån en 
rådighetsinskränkning gäller till följd av 6 kap. 7 §.
Lag (2016:51).
Fel vid utförande av registreringsåtgärder
2 § För skada som tillfogas en ägare av ett finansiellt 
instrument till följd av en oriktig eller missvisande uppgift 
i ett avstämningsregister eller i annat fall genom fel i 
samband med uppläggning eller förande av ett sådant register 
svarar värdepapperscentralen eller, om felet kan hänföras 
till ett kontoförande institut, institutet. Ersättningsansvar 
gäller dock inte om värdepapperscentralen respektive det 
kontoförande institutet visar att felet beror på en 
omständighet utanför dess kontroll vars följder inte skäligen 
kunde ha undvikits eller övervunnits. Indirekt förlust 
ersätts endast om den beror på försummelse av 
värdepapperscentralen eller det kontoförande institutet. 
Detsamma gäller skada som tillfogas panthavare och den till 
vars förmån en rådighetsinskränkning gäller.
Ersättningsansvaret gäller på motsvarande sätt om felet beror 
på någon som har anlitats av värdepapperscentralen eller av 
ett kontoförande institut.
För skada som kan hänföras till ett kontoförande institut 
svarar värdepapperscentralen solidariskt med institutet. 
Värdepapperscentralens ansvar är dock i sådant fall begränsat 
till fem miljoner kronor för varje skadefall. 
Värdepapperscentralen har rätt till ersättning av det 
kontoförande institutet för vad värdepapperscentralen har 
betalat till följd av det solidariska ansvaret.
Lag (2018:324).
Skada till följd av beslut om rättelse
3 § Den som tillfogas skada till följd av ett beslut om 
rättelse enligt 5 kap. 4 § har rätt till ersättning av 
värdepapperscentralen. Ersättningsansvaret gäller dock inte 
om den skadelidande med hänsyn till felets beskaffenhet eller 
andra omständigheter borde ha insett att fel förekommit.
Lag (2016:51).
Jämkning av ersättning
4 § Ersättning enligt 1-3 §§ kan efter skälighet sättas ned
eller helt falla bort, om vållande på den skadelidandes sida
har medverkat till skadan.
Regressrätt
5 § I fall som avses i 1–3 §§ har värdepapperscentralen eller 
ett kontoförande institut rätt att kräva tillbaka utbetald 
ersättning från den som genom vållande har medverkat till 
skadan, i den mån det är skäligt med hänsyn till skadans 
orsak och omständigheterna i övrigt. Lag (2016:51).
6 § Har upphävts genom lag (2016:51).
8 kap. Insyn och tystnadsplikt
Insyn i avstämningskonto
1 § Var och en som är registrerad på ett avstämningskonto som 
ägare eller panthavare eller i annan egenskap, har rätt att 
på begäran få besked från värdepapperscentralen om kontots 
innehåll i den mån innehållet berör den registrerades rätt.
Värdepapperscentralen ska varje år före utgången av januari 
lämna innehavaren av ett avstämningskonto besked om kontots 
innehåll per den 31 december föregående år. Om innehavaren 
begär det, ska beskedet ange de förändringar på kontot som 
har ägt rum under det föregående året. Regeringen eller den 
myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter 
om skyldighet för svenska värdepapperscentraler att lämna 
besked till kontohavare i andra fall än som avses i första 
meningen.
Besked enligt andra stycket ska lämnas utan avgift.
Lag (2016:51).
Tystnadsplikt
2 § Den som är eller har varit anställd hos en svensk 
värdepapperscentral eller hos ett kontoförande institut får 
inte obehörigen röja uppgifter som har registrerats i ett 
avstämningsregister eller som har lämnats till 
värdepapperscentralen eller institutet av en förvaltare.
Detsamma gäller en uppgift i en anmälan eller en utsaga om en 
misstänkt överträdelse av en bestämmelse som gäller för 
verksamheten, om uppgiften kan avslöja anmälarens eller den 
utpekade personens identitet.
I det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna 
i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Lag (2016:51).
Uppgiftsskyldighet
2 a § En svensk värdepapperscentral och ett kontoförande 
institut ska på begäran av Polismyndigheten, Skatteverket, 
Säkerhetspolisen eller Tullverket lämna uppgifter om enskildas 
förhållanden till företaget, om uppgifterna behövs i ett 
enskilt fall i myndighetens verksamhet för att förebygga, 
förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet som innefattar 
brott för vilket det i straffskalan ingår fängelse i ett år 
eller mer. Uppgifterna ska lämnas utan dröjsmål och i 
elektronisk form.
En svensk värdepapperscentral eller ett kontoförande institut 
eller den som är verksam i någon av de verksamheterna får inte 
obehörigen röja för kunden eller för någon utomstående att en 
myndighet har gjort en begäran eller att uppgifter har lämnats 
enligt första stycket.
Bestämmelser om ansvar för den som bryter mot tystnadsplikten 
enligt andra stycket finns i 20 kap. 3 § brottsbalken.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får 
meddela föreskrifter om hur uppgifter enligt första stycket 
ska lämnas. Lag (2025:172).
2 b § En svensk värdepapperscentral och ett kontoförande 
institut är skyldiga att lämna ut uppgifter om enskildas 
förhållanden till företaget om det
1. under en utredning enligt bestämmelserna om förundersökning 
i brottmål begärs av undersökningsledaren, 
2. under en utredning om självständigt förverkande begärs av 
åklagaren, 
3. i ett ärende om rättslig hjälp i brottmål begärs av 
åklagaren på framställning av en annan stat eller en 
mellanfolklig domstol, eller
4. i ett ärende om erkännande och verkställighet av en 
europeisk utredningsorder begärs av åklagaren. 
Uppgifterna ska lämnas ut utan dröjsmål och i elektronisk 
form.
Bestämmelser om skyldighet för värdepapperscentraler och 
kontoförande institut att lämna uppgifter till överförmyndaren 
finns i 16 kap. 10 a § föräldrabalken.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får 
meddela föreskrifter om hur uppgifter enligt första stycket 
ska lämnas. Lag (2024:834).
3 § Om Finansinspektionen finner anledning att anta att en 
bestämmelse i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 
nr 596/2014 av den 16 april 2014 om marknadsmissbruk 
(marknadsmissbruksförordning) och om upphävande av 
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/6/EG och 
kommissionens direktiv 2003/124/EG, 2003/125/EG och 
2004/72/EG har överträtts eller åklagare finner anledning att 
anta att brott enligt lagen (2016:1307) om straff för 
marknadsmissbruk på värdepappersmarknaden har begåtts, ska en 
svensk värdepapperscentral på begäran lämna inspektionen 
eller åklagaren besked om ett avstämningsregisters innehåll i 
den omfattning det har anknytning till överträdelsen. 
Beskedet ska lämnas utan avgift. Regeringen eller den 
myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter 
om hur skyldigheten att lämna sådana besked till inspektionen 
ska fullgöras.
Regeringen får föreskriva att Finansinspektionen ska ha 
terminalåtkomst till avstämningsregistren för inhämtande av 
uppgifter som avses i första stycket och som har anknytning 
till ett ärende hos inspektionen.
Uppgifter som ska anmälas enligt artikel 19 i 
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 får 
genom automatisk databehandling lämnas ut till det 
insynsregister som förs enligt 2 kap. 3 § lagen (2016:1306) 
med kompletterande bestämmelser till EU:s 
marknadsmissbruksförordning. Lag (2016:1309).
Meddelandeförbud
4 § Den undersökningsledare eller åklagare som begär uppgifter 
enligt 2 b § får besluta att värdepapperscentralen eller det 
kontoförande institutet samt värdepapperscentralens eller 
institutets styrelseledamöter och anställda inte får röja för 
kunden eller för någon utomstående att uppgifter har lämnats 
enligt 2 b § eller att det pågår en förundersökning, en 
utredning om självständigt förverkande, ett ärende om rättslig 
hjälp i brottmål eller ett ärende om erkännande och 
verkställighet av en europeisk utredningsorder.
Ett sådant förbud får meddelas om det krävs för att en 
utredning om brott eller självständigt förverkande inte ska 
äventyras eller för att uppfylla en internationell 
överenskommelse som är bindande för Sverige.
Förbudet ska vara tidsbegränsat, med möjlighet till 
förlängning, och får inte avse längre tid än vad som är 
motiverat med hänsyn till syftet med förbudet. I ett ärende om 
rättslig hjälp i brottmål eller om erkännande och 
verkställighet av en europeisk utredningsorder får dock 
förbudet tidsbegränsas endast om den stat eller mellanfolkliga 
domstol som ansökt om rättslig hjälp eller den utländska 
myndighet som har utfärdat utredningsordern samtycker till 
detta.
Om ett förbud inte längre är motiverat med hänsyn till syftet 
med förbudet, ska undersökningsledaren eller åklagaren besluta 
att förbudet ska upphöra. Lag (2025:172).
Ansvarsbestämmelse
5 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av grov
oaktsamhet bryter mot ett meddelandeförbud enligt 4 §.
Lag (2005:490).
9 kap. Tillsyn och ingripanden
Tillsynens omfattning
1 § Av 1 kap. 5 § denna lag och artikel 10 i förordningen om 
värdepapperscentraler följer att Finansinspektionen utövar 
tillsyn över svenska värdepapperscentraler och utsedda 
kreditinstitut som har utsetts av en sådan 
värdepapperscentral. Tillsynen över utsedda kreditinstitut 
utövas med den begränsning som framgår av artikel 60.1 i 
förordningen om värdepapperscentraler.
Särskilda bestämmelser om tillsyn över kontoförande institut 
finns i 3 kap. Lag (2016:51).
2 § Av 1 kap. 5 § denna lag och förordningen om 
värdepapperscentraler följer att Finansinspektionen utövar 
tillsyn i viss utsträckning över värdepapperscentraler som är 
etablerade i ett annat land inom EES än Sverige och 
värdepapperscentraler från tredjeland som här i landet 
tillhandahåller sådana tjänster som avses i förordningen. I 
ett sådant fall tillämpas 3 §, 5 § första stycket 1, 7 §, 
11 §, 14 §, 15 § andra stycket, 17 §, 18 §, 24–26 och 29–32 §§ 
även på dem. Bestämmelserna i 7 §, 11 §, 14 §, 15 § andra 
stycket, 17 §, 18 §, 24–26 och 29–32 §§ tillämpas dock endast 
under de förutsättningar som anges i artikel 24.5 i 
förordningen. Om en sådan värdepapperscentral eller en 
värdepapperscentral från tredjeland inrättar en filial här i 
landet, tilllämpas även 8 § på filialen. Det som anges om en 
värdepapperscentral ska i stället avse filialen.
Av 27 § följer att Finansinspektionen får ta ut avgifter av 
värdepapperscentraler som är etablerade i ett annat land inom 
EES än Sverige och värdepappercentraler från tredjeland som 
har inrättat filial här i landet. Lag (2016:51).
Skyldighet att lämna uppgifter
3 § En värdepapperscentral ska lämna Finansinspektionen 
upplysningar om sin verksamhet och därmed sammanhängande 
omständigheter enligt föreskrifter som meddelats med stöd av 
denna lag.
Värdepapperscentralen ska därutöver lämna Finansinspektionen 
de upplysningar som inspektionen begär.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får 
meddela föreskrifter om uppgiftsskyldigheten enligt första 
stycket. Lag (2016:51).
4 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer 
kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela 
föreskrifter om att vissa uppgifter som enligt 3 § första 
stycket ska lämnas till Finansinspektionen i stället ska 
lämnas till Statistiska centralbyrån. Lag (2016:51).
Tillsynsbefogenheter
Föreläggande om att lämna uppgifter
5 § För tillsynen över att bestämmelserna i denna lag följs, 
liksom bestämmelserna i förordningen om värdepapperscentraler 
och andra författningar som reglerar verksamheten, får 
Finansinspektionen förelägga
1. ett företag eller någon annan att tillhandahålla uppgifter, 
handlingar eller annat, och 
2. den som förväntas kunna lämna upplysningar i saken att 
inställa sig till förhör på tid och plats som inspektionen 
bestämmer.
Första stycket gäller inte i den utsträckning 
uppgiftslämnandet skulle strida mot den i lag reglerade 
tystnadsplikten för advokater. Lag (2025:317).
Föreläggande att upphöra med viss verksamhet
6 § Om någon i Sverige driver sådan verksamhet som kräver 
auktorisation enligt förordningen om värdepapperscentraler 
utan att vara berättigad till det, ska Finansinspektionen 
förelägga denne att upphöra med verksamheten. 
Finansinspektionen får även besluta om att denne ska betala 
en sanktionsavgift enligt 17 §.
Om det är osäkert om förordningen är tillämplig på en viss 
verksamhet, får inspektionen förelägga den som driver 
verksamheten att lämna de upplysningar om verksamheten som 
inspektionen behöver för att bedöma om så är fallet.
Ett föreläggande enligt denna paragraf som avser en utländsk 
juridisk person får även riktas mot den som i Sverige är 
verksam för företagets räkning. Lag (2016:51).
Vite
7 § Ett föreläggande enligt denna lag får förenas med vite.
Lag (2016:51).
Platsundersökning
8 § Om det finns skäl för det, får Finansinspektionen 
genomföra en platsundersökning hos en svensk 
värdepapperscentral eller en juridisk person till vilken 
värdepapperscentralen har utkontrakterat verksamhet.
Lag (2016:51).
Sammankallande av styrelse eller stämma
9 § Finansinspektionen får sammankalla styrelsen i en svensk 
värdepapperscentral. Inspektionen får även begära att 
styrelsen kallar till extra stämma. Om styrelsen inte rättar 
sig efter en sådan begäran, får inspektionen utfärda 
kallelsen.
Finansinspektionen får närvara vid en stämma och vid ett 
sådant styrelsesammanträde som inspektionen har sammankallat 
samt delta i överläggningarna. Lag (2016:51).
Förordnande av revisorer
10 § Finansinspektionen har rätt att förordna en eller flera 
revisorer att tillsammans med övriga revisorer delta i 
revisionen av en svensk värdepapperscentral. Inspektionen får 
när som helst återkalla ett sådant förordnande och utse en ny 
revisor.
Revisorn har rätt till skäligt arvode av 
värdepapperscentralen för sitt arbete. Storleken på arvodet 
beslutas av Finansinspektionen. Lag (2016:51).
Ingripanden
Överträdelser
11 § Finansinspektionen ska ingripa om en värdepapperscentral 
eller ett svenskt utsett kreditinstitut har åsidosatt sina 
skyldigheter enligt denna lag, förordningen om 
värdepapperscentraler eller andra författningar som reglerar 
verksamheten.
I sådana fall ska 14-18, 24-26 och 29-32 §§ tillämpas.
Lag (2025:317).
12 § Finansinspektionen ska ingripa mot någon som ingår i en 
svensk värdepapperscentrals styrelse eller är dess 
verkställande direktör, eller ersättare för någon av dem, om 
värdepapperscentralen
1. tillhandahåller tjänster enligt avsnitten A, B och C i 
bilagan till förordningen om värdepapperscentraler i strid med 
artiklarna 16, 25 eller 54 i förordningen,
2. har fått auktorisationer som krävs enligt artikel 16 i 
förordningen om värdepapperscentraler genom osanna uppgifter 
eller andra olagliga metoder enligt artikel 20.1 b i 
förordningen,
3. låtit bli att uppfylla kapitalkravet i strid med 
artikel 47.1 i förordningen om värdepapperscentraler,
4. låtit bli att uppfylla de organisatoriska kraven i strid 
med artiklarna 26-30 i förordningen om värdepapperscentraler,
5. låtit bli att följa uppförandereglerna i strid med 
artiklarna 32-35 i förordningen om värdepapperscentraler,
6. låtit bli att uppfylla kraven för 
värdepapperscentraltjänster i strid med artiklarna 37-41 i 
förordningen om värdepapperscentraler,
7. låtit bli att uppfylla stabilitetskraven i strid med 
artiklarna 43-47 i förordningen om värdepapperscentraler,
8. låtit bli att uppfylla kraven på länkar mellan 
värdepapperscentraler i strid med artikel 48 i förordningen om 
värdepapperscentraler,
9. utan giltig grund vägrat att bevilja olika typer av 
tillträde i strid med artiklarna 49-53 i förordningen om 
värdepapperscentraler, eller
10. har åsidosatt sina skyldigheter enligt någon av 
artiklarna 5-10, 11.1-11.10, 12-14, 16.1, 16.2, 17, 18.1, 
18.2, 19.1, 19.3, 19.4, 23-25, 26.1-26.8, 27, 28.1-28.8, 29, 
30.1-30.4, 31.12 eller 45 i Europaparlamentets och rådets 
förordning (EU) 2022/2554 av den 14 december 2022 om digital 
operativ motståndskraft för finanssektorn och om ändring av 
förordningarna (EG) nr 1060/2009, (EU) nr 648/2012, (EU) 
nr 600/2014, (EU) nr 909/2014 och (EU) 2016/1011.
Ett ingripande enligt första stycket får bara ske om 
värdepapperscentralens överträdelse är allvarlig och den 
fysiska personen i fråga uppsåtligen eller av grov oaktsamhet 
orsakat överträdelsen.
Ingripande får ske genom en eller båda av följande sanktioner:
1. beslut att personen i fråga under en viss tid, lägst tre 
och högst tio år, eller, för upprepade allvarliga 
överträdelser, permanent inte får vara styrelseledamot, 
verkställande direktör eller ersättare för någon av dem i 
värdepapperscentralen,
2. beslut om sanktionsavgift.
Lag (2025:317).
13 § Finansinspektionen ska även ingripa mot någon som ingår i 
ett svenskt utsett kreditinstituts styrelse eller är dess 
verkställande direktör, eller ersättare för någon av dem, om 
det utsedda kreditinstitutet
1. låtit bli att uppfylla de särskilda stabilitetskraven för 
kreditrisker i strid med artikel 59.3 i förordningen om 
värdepapperscentraler, eller
2. låtit bli att uppfylla särskilda stabilitetskrav för 
likviditetsrisker i strid med artikel 59.4 i förordningen om 
värdepapperscentraler.
Ett ingripande enligt första stycket får bara ske om 
institutets överträdelse är allvarlig och den fysiska personen 
i fråga uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat 
överträdelsen.
Ingripande får ske genom en eller båda av följande sanktioner:
1. beslut att personen i fråga under en viss tid, lägst tre 
och högst tio år, eller, för upprepade allvarliga 
överträdelser, permanent inte får vara styrelseledamot, 
verkställande direktör eller ersättare för någon av dem i 
institutet,
2. beslut om sanktionsavgift.
Lag (2025:317).
Föreläggande om rättelse
14 § Finansinspektionen får förelägga den som har åsidosatt 
sina skyldigheter enligt denna lag, förordningen om 
värdepapperscentraler eller andra författningar som reglerar 
verksamheten att inom viss tid vidta en viss åtgärd för att 
komma till rätta med situationen eller att upphöra med ett 
visst agerande. Lag (2025:317).
Återkallelse av auktorisation och varning
15 § I artiklarna 20, 27 och 57 i förordningen om 
värdepapperscentraler finns bestämmelser om återkallelse av 
auktorisation för värdepapperscentraler vid bland annat 
överträdelser av bestämmelser i förordningen.
Vid andra överträdelser av bestämmelser i förordningen om 
värdepapperscentraler än de som avses i första stycket eller 
överträdelser av bestämmelser i denna lag eller andra 
författningar som reglerar värdepapperscentralens eller det 
svenska utsedda kreditinstitutets verksamhet, får 
Finansinspektionen meddela varning. Lag (2025:317).
16 § Vid återkallelse av auktorisation för en svensk 
värdepapperscentral får Finansinspektionen besluta om hur 
verksamheten ska avvecklas. Lag (2016:51).
Sanktionsavgift
17 § Om Finansinspektionen har meddelat beslut om varning 
enligt 15 § andra stycket, får inspektionen besluta att 
värdepapperscentralen eller det utsedda kreditinstitutet ska 
betala en sanktionsavgift. Finansinspektionen får också 
besluta om sanktionsavgift, om inspektionen har beslutat om 
föreläggande enligt 6 § första stycket.
Avgiften tillfaller staten. Lag (2016:51).
18 § Sanktionsavgift för en värdepapperscentral eller ett 
utsett kreditinstitut ska fastställas till högst
1. ett belopp som per den 24 juli 2014 i svenska kronor 
motsvarade 20 miljoner euro, 
2. två gånger den vinst som värdepapperscentralen eller det 
utsedda kreditinstitutet erhållit till följd av 
regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa, eller 
3. tio procent av värdepapperscentralens eller det utsedda 
kreditinstitutets eller, i förekommande fall, koncernens 
omsättning närmast föregående räkenskapsår. 
Om överträdelsen har skett under värdepapperscentralens eller 
det utsedda kreditinstitutets första verksamhetsår eller om 
uppgifter om omsättningen annars saknas eller är bristfälliga, 
får omsättningen uppskattas.
Avgiften får inte vara så stor att värdepapperscentralen 
därefter inte uppfyller kapitalkraven i artikel 47.1 i 
förordningen om värdepapperscentraler eller att det utsedda 
kreditinstitutet inte uppfyller kraven i 6 kap. 1 § lagen 
(2004:297) om bank- och finansieringsrörelse.
Lag (2025:317).
19 § Sanktionsavgiften för en fysisk person ska fastställas 
till högst
1. ett belopp som per den 24 juli 2014 i svenska kronor 
motsvarade fem miljoner euro, eller
2. två gånger den vinst som den fysiska personen erhållit 
till följd av regelöverträdelsen, om beloppet går att 
fastställa.
Avgiften tillfaller staten. Lag (2016:51).
Sanktionsföreläggande
20 § Frågor om ingripanden mot fysiska personer för 
överträdelser enligt 12 eller 13 § tas upp av 
Finansinspektionen genom sanktionsföreläggande.
Ett sanktionsföreläggande innebär att den fysiska personen 
föreläggs att inom en viss tid godkänna ett ingripande enligt 
12 § tredje stycket eller 13 § tredje stycket som är bestämt 
till tid eller belopp.
När föreläggandet har godkänts, gäller det som ett 
domstolsavgörande som fått laga kraft. Ett godkännande som 
görs efter den tid som angetts i föreläggandet är utan 
verkan. Lag (2016:51).
21 § Ett sanktionsföreläggande ska innehålla uppgift om
1. den fysiska person som föreläggandet avser,
2. överträdelsen och de omständigheter som behövs för att 
känneteckna den,
3. de bestämmelser som är tillämpliga på överträdelsen, och
4. den sanktion som föreläggs personen.
Föreläggandet ska också innehålla en upplysning om att 
ansökan om sanktion kan komma att ges in till domstol, om 
föreläggandet inte godkänns inom den tid som 
Finansinspektionen anger. Lag (2016:51).
22 § Om ett sanktionsföreläggande inte har godkänts inom 
angiven tid, får Finansinspektionen ansöka hos domstol om att 
sanktion ska beslutas. En sådan ansökan ska göras hos den 
förvaltningsrätt som är behörig att pröva ett överklagande av 
Finansinspektionens beslut om ingripande mot 
värdepapperscentralen eller det utsedda kreditinstitutet för 
samma överträdelse.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Lag (2016:51).
23 § Ett sanktionsföreläggande enligt 20 § är utan verkan, om 
föreläggandet inte har delgetts den som det riktas mot inom 
två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum. I ett 
sådant fall får inte heller någon sanktion enligt 22 § första 
stycket beslutas. Lag (2023:826).
Val av sanktion
24 § Vid valet av sanktion ska Finansinspektionen ta hänsyn 
till hur allvarlig överträdelsen är och hur länge den pågått. 
Särskild hänsyn ska tas till graden av ansvar för den som har 
begått överträdelsen och skador som uppkommit till följd av 
överträdelsen.
Finansinspektionen får avstå från ingripande om en 
överträdelse är ringa eller ursäktlig, om 
värdepapperscentralen eller det utsedda kreditinstitutet gör 
rättelse eller om den fysiska personen verkat för att 
värdepapperscentralen eller det utsedda kreditinstitutet gör 
rättelse eller om någon annan myndighet har vidtagit åtgärder 
mot värdepapperscentralen, det utsedda kreditinstitutet eller 
den fysiska personen och dessa åtgärder bedöms 
tillräckliga. Lag (2016:51).
25 § Utöver det som anges i 24 § ska det i 
förmildrande riktning beaktas om den som har begått 
överträdelsen i väsentlig mån genom ett aktivt samarbete har 
underlättat Finansinspektionens utredning.
I försvårande riktning ska det beaktas om den som har begått 
överträdelsen tidigare har gjort sig skyldig till sådana 
överträdelser som avses i 11 § första stycket, 12 § eller 
13 §. Vid denna bedömning ska särskild vikt fästas vid om 
överträdelserna är likartade och den tid som har gått mellan 
de olika överträdelserna. Lag (2016:51).
26 § När sanktionsavgiftens storlek fastställs, ska särskild 
hänsyn tas till sådana omständigheter som anges i 24 och 
25 §§ samt till värdepapperscentralens, det utsedda 
kreditinstitutets eller den fysiska personens finansiella 
ställning och, om det går att fastställa, den vinst som 
värdepapperscentralen, det utsedda kreditinstitutet eller den 
fysiska personen erhållit till följd av regelöverträdelsen 
eller de kostnader som undvikits. Lag (2016:51).
Avgifter
27 § Finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av 
ansökningar och anmälningar enligt förordningen om 
värdepapperscentraler och enligt Europaparlamentets och rådets 
förordning (EU) 2022/858 av den 30 maj 2022 om en pilotordning 
för marknadsinfrastrukturer som baseras på teknik för 
distribuerade liggare och om ändring av förordningarna (EU) nr 
600/2014 och (EU) nr 909/2014 samt direktiv 2014/65/EU.
Svenska värdepapperscentraler samt värdepapperscentraler som 
är etablerade i ett annat land inom EES än Sverige och 
värdepapperscentraler från tredjeland som har inrättat filial 
här i landet ska med årliga avgifter bekosta 
Finansinspektionens verksamhet samt Statistiska centralbyråns 
verksamhet enligt lagen (2014:484) om en databas för 
övervakning av och tillsyn över finansmarknaderna.
Lag (2023:93).
28 § Regeringen får meddela föreskrifter om de avgifter som 
avses i 27 §. Lag (2016:51).
Verkställighet av beslut om sanktionsavgift
29 § En sanktionsavgift ska betalas till Finansinspektionen 
inom 30 dagar efter det att beslutet om den har fått laga 
kraft eller sanktionsföreläggandet godkänts eller den längre 
tid som anges i beslutet eller föreläggandet. Lag (2016:51).
30 § Finansinspektionens beslut om sanktionsavgift får 
verkställas enligt utsökningsbalken, om avgiften inte har 
betalats inom den tid som anges i 29 §. Lag (2016:51).
31 § Om sanktionsavgiften inte har betalats inom den tid som 
anges i 29 §, ska Finansinspektionen lämna den obetalda 
avgiften för indrivning. Bestämmelser om indrivning finns i 
lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m.
Lag (2016:51).
32 § En sanktionsavgift som har påförts faller bort i den 
utsträckning verkställighet inte har skett inom fem år från 
det att beslutet fick laga kraft eller sanktionsföreläggandet 
godkändes. Lag (2016:51).
10 kap. Överklagande
1 § Finansinspektionens beslut enligt denna lag får 
överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Beslut i ärenden 
som avses i 9 kap. 6 § andra stycket, 9 och 20 §§ får dock 
inte överklagas.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Finansinspektionen får bestämma att ett beslut 
om förbud eller föreläggande enligt 9 kap. 6 och 14 §§ eller 
om återkallelse enligt 9 kap. 15 § första stycket ska gälla 
omedelbart. Lag (2018:807).
2 § Om Finansinspektionen i ett ärende om auktorisation 
enligt förordningen om värdepapperscentraler inte har 
meddelat beslut inom sex månader från det att ansökan gavs 
in, ska inspektionen underrätta sökanden om skälen för detta. 
Sökanden får därefter begära en förklaring av domstol att 
ärendet onödigt uppehålls.
En begäran om en förklaring ska göras hos allmän 
förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid 
överklagande till kammarrätten.
Om Finansinspektionen inte har meddelat ett beslut som avses 
i första stycket inom sex månader från det att en förklaring 
har lämnats, ska ansökan anses ha avslagits. Lag (2016:51).
Övergångsbestämmelser
1998:1479
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
2. Genom lagen upphävs aktiekontolagen (1989:827), lagen
(1989:828) om införande av aktiekontolagen (1989:827) och lagen
(1989:829) om Värdepapperscentralen VPC Aktiebolag.
Bestämmelserna i aktiekontolagen och lagen om
Värdepapperscentralen VPC Aktiebolag gäller dock fortfarande i
fråga om överklagande av beslut som har meddelats enligt någon
av de lagarna före den 1 januari 1999.
3. Frågor om auktorisation av centrala värdepappersförvarare
får prövas före ikraftträdandet. Ett beslut i en sådan fråga
skall gälla tidigast från ikraftträdandet.
Om Värdepapperscentralen VPC Aktiebolag har ansökt om
auktorisation när denna lag träder i kraft, får
värdepapperscentralen utan auktorisation fullgöra den
verksamhet som enligt denna lag ankommer på centrala
värdepappersförvarare till dess ansökan har prövats slutligt.
4. Ett tillstånd att vara förvaltare som gäller vid
ikraftträdandet medför rätt att vara förvaltare även efter
ikraftträdandet till dess Värdepapperscentralen VPC Aktiebolag
har prövat om medgivande skall ges enligt 3 kap. 7 §, dock
längst till utgången av september 1999. Under denna tid gäller
fortfarande äldre bestämmelser i 8 kap. 1, 2 och 7 §§ samt 10 §
första stycket och 9 kap. 5 § första stycket aktiekontolagen
(1989:827).
5. Punkt 2 av ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till
personuppgiftslagen (1998:204) skall inte tillämpas i fråga om
avstämningsregister.
2009:356
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2009.
2. I fråga om ansökan om auktorisation enligt 2 kap. 2 §
eller om tillstånd till förvärv enligt 9 kap. 1 § denna lag
jämförd med 24 kap. 1 § lagen (2007:528) om
värdepappersmarknaden ska äldre bestämmelser gälla om ansökan
har kommit in till Finansinspektionen före lagens
ikraftträdande. Hänvisningen i 9 kap. 1 § till bestämmelser i
24 kap. lagen om värdepappersmarknaden ska då avse de
bestämmelsernas lydelse före den 1 juli 2009.
3. Den som vid lagens ikraftträdande innehar aktier eller
andelar i en central värdepappersförvarare i sådan omfattning
att han eller hon skulle ha varit skyldig att ansöka om
tillstånd enligt 9 kap. 1 § denna lag jämförd med 24 kap. 1 §
första stycket lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden om
aktierna eller andelarna hade förvärvats efter lagens
ikraftträdande ska, om tillstånd inte tidigare har meddelats,
anmäla sitt innehav till Finansinspektionen senast den 2
november 2009.
2016:51
1. Denna lag träder i kraft den 1 mars 2016.
2. Centrala värdepappersförvarare som vid ikraftträdandet av 
denna lag har auktorisation enligt 2 kap. får, om en ansökan 
om auktorisation som värdepapperscentral enligt förordningen 
om värdepapperscentraler har getts in till Finansinspektionen 
senast den 29 februari 2016 eller vid den senare tidpunkt som 
i förekommande fall framgår av artikel 69.2 i förordningen om 
värdepapperscentraler, fortsätta att driva denna verksamhet 
enligt äldre bestämmelser till dess att ansökan har prövats 
slutligt. I ett sådant fall tillämpas äldre bestämmelser även 
för kontoförande institut och förvaltare som har antagits av 
den centrala värdepappersförvararen. Om en ansökan inte har 
getts in till Finansinspektionen senast vid denna tidpunkt 
eller om tillstånd vägras, ska den centrala 
värdepappersförvararen upphöra med verksamheten. 
Finansinspektionen får då besluta hur verksamheten ska 
avvecklas. 
3. Äldre bestämmelser gäller för överträdelser som har ägt 
rum före ikraftträdandet.
4. Finansinspektionen får ta ut avgifter även före lagens 
ikraftträdande för ansökningar om auktorisation enligt 
förordningen om värdepapperscentraler, när en sådan ansökan 
har kommit in till inspektionen före lagens ikraftträdande.
2016:1309
1. Denna lag träder i kraft den 1 februari 2017.
2. I fråga om åklagares begäran när det finns anledning att 
anta att brott enligt lagen (2005:377) om straff för 
marknadsmissbruk vid handel med finansiella instrument har 
begåtts gäller 8 kap. 3 § i den äldre lydelsen.
                