Post 7 av 5135 träffar
Tydligare ansvar och högre kvalitet i komvux, Dir. 2025:103
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2025-11-27
Dir. 2025:103
Kommittédirektiv
Tydligare ansvar och högre kvalitet i komvux
Beslut vid regeringssammanträde den 27 november 2025
Sammanfattning
En särskild utredare ska föreslå åtgärder för att avhjälpa
brister i kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare
(sfi) och kommunal vuxenutbildning (komvux) i övrigt. Syftet
är att stärka förutsättningarna för att fler elever ska
påbörja och slutföra en utbildning av hög kvalitet. Kontrollen
av enskilda utbildningsanordnare i komvux ska skärpas och
kommunernas ansvar för utbildningen ska tydliggöras.
Utredaren ska bl.a.
* föreslå hur fler elever i sfi kan erbjudas att kombinera sfi
med annan utbildning,
* föreslå skärpta krav för att få bedriva komvux på
entreprenad,
* analysera varför arbetslösa som har anvisats utbildning i
komvux i så liten utsträckning påbörjar och genomför
utbildningen och föreslå åtgärder för att fler arbetslösa ska
genomgå en reguljär utbildning, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
* Uppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2027.
Brister i sfi och övriga komvux behöver åtgärdas
Det finns brister i utbildningen
Komvux är betydelsefullt för de många vuxna som behöver
utbildning på grundläggande eller gymnasial nivå och för
Sveriges kompetensförsörjning. Sfi är en särskilt viktig del
av komvux. Genom sfi får nyanlända en grundläggande utbildning
i svenska språket, som sedan kan byggas på via svenska som
andraspråk på grundläggande och gymnasial nivå. Det är viktigt
att studierna i komvux kan bedrivas effektivt och att
utbildningen ger de kunskaper som individen behöver. En väl
fungerande komvux är inte sällan avgörande för nyanländas
möjligheter att snabbt etablera sig på arbetsmarknaden, bli
självförsörjande och för integrationen i det svenska
samhället. Utbildningen är även viktig för arbetslösas
möjlighet att snabbt skola om sig. Samtidigt har brister i
komvux uppmärksammats vid ett flertal tillfällen de senaste
åren, bl.a. i de granskningar som Statens skolinspektion har
gjort av sfi och övriga komvux. I flera fall kan bristerna
betraktas som allvarliga. Dessutom visar statistik från
Statens skolverk över kursdeltagare som avslutade eller avbröt
en kurs i sfi under 2024, att 52 procent avslutade kursen med
godkänt betyg, 4 procent avslutade kursen utan godkänt betyg
och 44 procent avbröt kursen (Skolverket, 2025). Det var 40
procent kvinnorna och 53 procent av männen som avbröt kursen.
Det innebär att en betydande andel avbryter utbildningen i
förtid – utan att ha grundläggande kunskaper i svenska. Därmed
minskar också möjligheten att fortsätta med en utbildning som
leder till varaktigt arbete och egen försörjning.
Sfi är en del i utbildningskedjan
Sfi, svenska som andraspråk och annan utbildning i komvux är
ofta delar i en och samma utbildningskedja, där även bl.a.
studie- och yrkesvägledning och validering kan ingå. För en
god progression för eleven bör alla delar i utbildningskedjan
hänga ihop, tillsammans med insatser utanför komvux, t.ex.
sådana som Arbetsförmedlingen ansvarar för. För att fler med
behov av utbildning i svenska språket ska kunna etablera sig
på arbetsmarknaden räcker det således inte med att vidta
åtgärder för att förbättra sfi. Även de andra delarna av
utbildningskedjan och samordningen med Arbetsförmedlingens
insatser behöver ses över.
Kommunerna har stor frihet i att välja hur komvux ska utformas
Jämfört med andra skolformer, t.ex. grund- och gymnasieskolan,
styrs komvux av ett öppet regelverk som lämnar mycket frihet
till huvudmännen. Denna flexibilitet är tänkt att skapa
förutsättningar för att anpassa utbildningen efter individers
behov. Regelverket förutsätter samtidigt att huvudmännen tar
ett stort ansvar för utbildningen. Skolinspektionen har i
årsrapporterna för 2023 (dnr 2024:1192) och 2024 (dnr
2024:5009) konstaterat att det öppna regelverket kan få
oönskade konsekvenser. Myndigheten framför bl.a. att ett öppet
regelverk innebär en risk för att ekonomiska aspekter och
elevernas önskemål om undervisningsform väger tyngre än
lärarnas professionella bedömning i utformandet av
utbildningen. Det finns därför risk för att utbildningen
utvecklas mot mindre kostnadskrävande former, t.ex.
självstudier, och inte motsvarar de pedagogiska behov som
eleven har utifrån kraven i ämnes- och kursplaner. Myndigheten
lyfter fram att kombinationen av ett svagt ansvarstagande och
huvudmännens stora frihet att välja hur utbildningen
genomförs, t.ex. möjligheten att lägga ut utbildningen på
entreprenad, innebär risk för bristande likvärdighet och svag
kvalitet samt risk för att perspektiv som inte är förenliga
med lagstiftarens intentioner styr utbildningen.
Det finns därmed skäl att överväga om regleringen av komvux
behöver skärpas för att utbildningen ska ge eleverna möjlighet
att utveckla sina kunskaper och sin kompetens och bättre rusta
dem för att möta bl.a. arbetsmarknadens behov, stärka sin
ställning i arbets- och samhällslivet och främja deras
personliga utveckling. Sådana förändringar måste dock vägas
mot de fördelar som finns med ett flexibelt regelverk för
komvux. Målgruppen för komvux är vuxna och det ska kunna
förväntas att eleverna tar eget ansvar för sitt lärande och
sin progression genom att delta aktivt i studierna.
Uppdraget att se över hur sfi och komvux i övrigt kan
förbättras
Bättre språkkunskaper underlättar övergången till arbete
Sedan den 1 augusti 2022 har elever som läser komvux inom
ramen för en etableringsinsats rätt till en sammanhållen
utbildning enligt skollagen (2010:800). En sådan utbildning
ska i genomsnitt under en fyraveckorsperiod omfatta minst
23 timmars undervisning i veckan. Utbildningen ska förutom sfi
innehålla orienteringskurser och utbildning på grundläggande
eller gymnasial nivå. Även andra insatser som är gynnsamma för
elevernas kunskapsutveckling kan ingå.
I promemorian På väg – mot stärkt kvalitet och likvärdighet
inom komvux för elever med svenska som andraspråk
(U2019/02278) som låg till grund för bestämmelserna gjordes
bedömningen att även elever utanför etableringsprogrammet
skulle kunna gynnas av att gå en sammanhållen utbildning.
Utredningen avstod dock från att föreslå en rätt till
sammanhållen utbildning för alla elever och konstaterade att
huvudmannen kan erbjuda en sammanhållen utbildning även för
andra än de som tar del av insatser som avses i lagen
(2017:584) om ansvar för etableringsinsatser för vissa
nyanlända invandrare. Av Skolverkets statistik från 2024
framgår att det är relativt få elever som kombinerar sfi med
annan utbildning i komvux. Eftersom en möjlighet att kombinera
sfi med annan utbildning kan gynna elevens progression bör det
utredas om möjligheten att kombinera sfi med annan utbildning
underutnyttjas och behöver främjas ytterligare.
Vård- och omsorgsutbildningarna utgör drygt en tredjedel av
utbildningarna som finansieras med statsbidraget för regional
yrkesinriktad utbildning på gymnasial nivå inom komvux
(regionalt yrkesvux). Utredningen om språkkrav för personal i
äldreomsorgen har bl.a. haft i uppdrag att ta ställning till
vilken nivå på kunskaper i svenska språket som är lämplig för
personalen i äldreomsorgen. I sitt betänkande Ett språkkrav
för språkutveckling (SOU 2024:78) bedömer utredningen att
elever som slutfört en utbildning inom komvux inte alltid har
den språkliga kompetens som behövs för arbetet i
äldreomsorgen. Dessa iakttagelser är viktiga och bör utgöra
ett underlag i utredningens arbete för att underlätta
elevernas övergång till arbete.
Utredaren ska därför
* föreslå hur fler elever i sfi kan erbjudas att kombinera sfi
med annan utbildning,
* undersöka om det finns behov av ytterligare åtgärder för att
säkerställa att elever som deltar i en yrkesutbildning i
komvux har de kunskaper i svenska språket som efterfrågas på
arbetsmarknaden, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Sfi och komvux i övrigt kan konkurrera med andra insatser
Utgångspunkten för utbildningen av en enskild elev i sfi och
övriga komvux ska vara elevens behov och förutsättningar.
Detta innebär bl.a. att sfi ska kunna kombineras med arbete
och bör kunna kombineras med andra aktiviteter, t.ex. insatser
som Arbetsförmedlingen ansvarar för, kommunala
arbetsmarknadsinsatser för personer med försörjningsstöd och
föräldraledighet. Att individer kombinerar utbildning med
arbete och andra insatser är ofta positivt och kan ge en
snabbare väg mot självförsörjning och etablering på
arbetsmarknaden. Det kan dock även innebära vissa utmaningar
för såväl individen som för kommunen, Arbetsförmedlingen och
andra berörda myndigheter. Individer kan behöva förhålla sig
även till andra regelverk än de som styr skolväsendet. Ofta
handlar det om villkor för att få vissa insatser eller
ersättningar och bidrag, som kan vara svåra för den enskilde
att överblicka och där regelverk ibland är motstridiga. Det
offentliga har å sin sida en utmaning i att samordna sina
insatser och vägleda individer.
Skolverket lyfter i sin rapport Regionala dialoger om komvux –
En lägesbild av utvecklingen inom komvux (rapport 2024:6) att
studie- och yrkesvägledarna träffar många elever som vill
påbörja studier och där det uppstår krockar mellan olika
regelverk som därför blir ett hinder. Ett sätt att avhjälpa
detta har varit samverkan mellan kommunen och socialtjänsten,
Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen.
Sammantaget behöver det göras en kartläggning och analys av om
och hur samordningen av reguljär utbildning och andra insatser
sker, liksom om olika krav och villkor som ställs på individen
sammantaget kan försvåra för individen att få en egen
försörjning och en varaktig etablering på arbetsmarknaden. Det
kan exempelvis handla om att individer inte påbörjar en
utbildning för att de riskerar att rätten till en viss insats
eller ersättning upphör.
Utredaren ska därför
* bedöma om andra insatser utanför komvux och krav och villkor
kopplade till dessa hindrar individer från att påbörja och
slutföra en utbildning och hur samordning mellan insatser sker,
* vid behov lämna förslag som innebär bättre samordning av
reguljär utbildning och andra insatser, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Kontrollen av enskilda utbildningsanordnare behöver skärpas
Huvudmannen kan enligt 23 kap. skollagen med bibehållet
huvudmannaskap överlämna alla uppgifter inom komvux på
entreprenad till en enskild fysisk eller juridisk person.
Utbildning på entreprenad innebär för många kommuner en
möjlighet att erbjuda fler kurser än kommunen har kapacitet
att bedriva i egen regi. Bara kommuner och i vissa fall
regioner får vara huvudmän för komvux, men de kan välja att
upphandla utbildningen av enskilda utbildningsanordnare. En
stor andel, cirka 50 procent av kursdeltagarna i komvux,
deltog under 2023 i en kurs som bedrevs på entreprenad av en
enskild utbildningsanordnare. Utbildning kan överlämnas på
entreprenad till en enskild anordnare genom upphandling i
enlighet med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling eller
genom s.k. auktorisation, ett system där en kommun godkänner
utbildningsanordnare som uppfyller vissa krav och där elever
sedan kan välja fritt mellan dessa auktoriserade
utbildningsanordnare. Det är alltså mycket vanligt att komvux
bedrivs av en enskild anordnare på uppdrag av en kommun.
De senaste åren har allvarliga brister uppmärksammats i
yrkesutbildningar i komvux, både i granskningar som har gjorts
av Skolinspektionen och i medierna. Ett exempel är rapporten
Yrkesförarutbildningen för tung lastbil och släp inom kommunal
vuxenutbildning på gymnasial nivå (Skolinspektionen 2023). Av
rapporten framgår det att det finns stora brister i nästan
alla de granskade verksamheterna, som i 17 av 29 fall bedrevs
av enskilda utbildningsanordnare. I över hälften av de
granskade verksamheterna fick t.ex. inte eleverna undervisning
med de fordonstyper, arbetsmaskiner eller fordonskombinationer
som ska ingå i utbildningen. I andra fall har Skolinspektionen
konstaterat att fordonstyper, arbetsmaskiner eller
fordonskombinationer saknas eller inte finns tillgängliga för
eleverna i tillräcklig omfattning. Konsekvensen är att
eleverna har gått miste om delar av utbildningens centrala
innehåll. Eleverna riskerar därmed att få luckor i sin
yrkesförarkompetens och att inte vara redo för att arbeta inom
yrket, trots att utbildningen är slutförd. För att komma till
rätta med brister som finns i många yrkesutbildningar i
komvux, finns det skäl att bl.a. se över de krav som ställs på
enskilda utbildningsanordnare som anordnar sådan utbildning.
Det ställs inga särskilda krav i skollagen på en enskild
utbildningsanordnare som bedriver komvux på uppdrag av en
kommun. Det finns inte heller någon statlig prövning och
godkännande av enskilda som bedriver komvux på uppdrag av en
kommun, utan det är upp till den kommun som upphandlar
utbildningen att ställa de krav som ska gälla för
utbildningen. För att den enskilda utbildningsanordnaren ska
kunna utfärda betyg i komvux krävs dock att Skolinspektionen
har beviljat s.k. betygsrätt.
Betygsrätt för utbildning som motsvarar komvux regleras i
6 kap. förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning.
Regleringen innebär bl.a. att en enskild utbildningsanordnare
efter ansökan kan beviljas betygsrätt, dvs. tillstånd att
sätta och utfärda betyg, anordna prövning och utfärda intyg –
för utbildning motsvarande komvux som på uppdrag av juridiska
personer anordnas för uppdragsgivarnas räkning och för de
personer som uppdragsgivarna utser. Den enskilde anordnare som
har beviljats betygsrätt kan både använda den för utbildning
inom komvux och för uppdragsutbildning som motsvarar komvux.
Uppdragsutbildningen kan t.ex. vara en utbildning som
upphandlas av Arbetsförmedlingen för arbetslösa.
De formella krav som ställs för att en enskild
utbildningsanordnare ska beviljas betygsrätt är i många
avseenden betydligt lägre än de som ställs på en enskild
huvudman inom t.ex. grund- eller gymnasieskolan. De lägre
kraven kan delvis anses vara rimliga eftersom en enskild
anordnare inte är ansvarig för utbildningen enligt skollagen.
Det är dock angeläget att säkerställa att enskilda
utbildningsanordnare i komvux har förutsättningar att bedriva
en utbildning som uppfyller de krav som ställs i bl.a.
skollagen och att utbildningen som de bedriver i övrigt är av
hög kvalitet.
Ägar- och ledningsprövning ingår inte i prövningen av en
ansökan om betygsrätt. Detta är en skillnad jämfört med bl.a.
tillståndsprövningen för godkännande som huvudman för en
fristående grund- eller gymnasieskola. Avsaknaden av ägar- och
ledningsprövning av enskilda utbildningsanordnare i komvux är
något som Skolinspektionen nyligen pekat ut som en risk i
rapporten Skolinspektionens arbete med att förhindra
välfärdsbrottslighet – Återrapportering av regeringsuppdrag om
stärkt tillsyn och tillståndsprövning i syfte att motverka att
kriminella eller olämpliga aktörer verkar i skolväsendet
(rapport 2024:11). Skolinspektionen anger att det finns risk
för att oseriösa aktörer drar nytta av den relativt öppna
regleringen av komvuxsystemet. Myndigheten pekar på att det
finns tillgång till stora summor allmänna medel, men att det
finns brister i kontrollen både av vilka som står bakom en
verksamhet och hur medlen används.
Sammantaget finns det skäl att överväga om det bör ställas upp
strängare krav för att få betygsrätt för utbildning
motsvarande komvux och åtgärder för att höja kvaliteten i
komvux som bedrivs på entreprenad. Det kan också behövas
strängare krav för att motverka att kriminella eller på annat
sätt olämpliga aktörer verkar inom komvux.
Utredaren ska därför
* föreslå hur regleringen av betygsrätt för utbildning
motsvarande komvux och kontrollen av sådan utbildning ska
skärpas för att säkerställa att utbildningen håller en hög
kvalitet och förhindra att kriminella eller på annat sätt
olämpliga aktörer får betygsrätt för utbildning som motsvarar
komvux,
* föreslå hur en ägar- och ledningsprövning av enskilda som
ansöker om betygsrätt för utbildning motsvarande komvux kan
utformas,
lämna förslag på hur det kan ställas upp som villkor för att
uppgifter inom komvux ska få överlämnas på entreprenad till en
enskild utbildningsanordnare att den enskilde har betygsrätt
för motsvarande utbildning, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Kommunernas ansvar för upphandlad komvux behöver bli tydligare
Kommuner och i vissa fall regioner är huvudmän för komvux och
därmed alltid ytterst ansvariga för utbildningen, även om den
bedrivs på entreprenad av enskilda utbildningsanordnare. Detta
ställer krav på kommunerna och regionerna. De behöver aktivt
och regelbundet följa upp upphandlad utbildning för att
säkerställa kvaliteten.
Skolinspektionen har i sin granskning Yrkesinriktad kommunal
vuxenutbildning på entreprenad – Huvudmännens uppföljning av
kvalitet (Skolinspektionen 2019) visat att huvudmännens
uppföljning av yrkesinriktad komvux på entreprenad är relativt
svag. Bland annat gäller det uppföljningen av de enskilda
utbildningsanordnarnas arbete med främst arbetsplatsförlagt
lärande och validering, men även lärarnas kompetens.
Granskningen visar också att en majoritet av de enskilda
utbildningsanordnarna behöver utveckla kvaliteten i de
utbildningar som de erbjuder. Resultaten understryker vikten
av att huvudmännen tar ett större ansvar för att följa upp
utbildningarnas kvalitet. Detta är nödvändigt för att
vuxenutbildningens elever ska få den utbildning de har rätt
till.
Regeringen beslutade i september 2024 att tydliggöra
kommunernas ansvar för brister i utbildning som finansieras
enligt förordningen (2016:937) om statsbidrag för regional
yrkesinriktad vuxenutbildning. Den nya bestämmelsen innebär
att statsbidrag inte får lämnas för utbildning om
Skolinspektionen konstaterat att det finns brister som är så
pass allvarliga att eleverna riskerar att inte kunna nå målen
för utbildningen. Bestämmelsen tydliggör huvudmännens ansvar
för utbildningen oavsett om den bedrivs i egen regi eller är
upphandlad och att det får konsekvenser när huvudmannen
brister i det ansvaret. Bestämmelsen kan leda till en bättre
och mer kvalitetsinriktad kravställning från kommunens sida
vid upphandling av utbildning och till att stärka kommunernas
uppföljning av utbildningen. De skärpta kraven för att få
statsbidrag är ett steg på vägen men det räcker sannolikt
inte. Fler åtgärder kan behövas för att kommunerna ska följa
upp och ta ansvar för kvaliteten i upphandlad utbildning i
komvux.
Utredaren ska därför
* föreslå hur kommunernas ansvar för upphandlad utbildning i
komvux ska tydliggöras, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Fler arbetslösa behöver en reguljär utbildning
Många av de långtidsarbetslösa som är inskrivna på
Arbetsförmedlingen är personer som saknar både tillräckliga
kunskaper i svenska och sådan grundläggande och gymnasial
utbildning som de behöver för att kunna etablera sig på
arbetsmarknaden. Av arbetslösa inskrivna i jobb- och
utvecklingsgarantin saknar cirka 35 000 personer gymnasial
utbildning (Arbetsförmedlingens månadsstatistik, oktober
2025). Av dessa är cirka 80 procent utrikes födda och de
behöver i många fall också förbättra sina kunskaper i svenska.
Regeringen har sedan 2017 på olika sätt styrt mot att de
kortutbildade som är inskrivna på Arbetsförmedlingen och som
behöver utbildning ska övergå till studier inom komvux eller
på folkhögskola. Bland annat har möjligheterna för arbetslösa
att studera inom det reguljära utbildningssystemet med
aktivitetsstöd utökats. Arbetsförmedlingen har också utvecklat
sina vägledande och stödjande insatser för att motivera
arbetssökande på vägen till utbildning. Trots detta har
Riksrevisionen i sin rapport Kortutbildade arbetssökandes
övergång till reguljär utbildning – uppdrag, verksamhet och
styrning (RiR 2024:3) konstaterat att övergångarna till
utbildning inte ökat mer än marginellt.
I vissa fall kan Arbetsförmedlingen också anvisa arbetssökande
att söka utbildning. Riksrevisionen konstaterar dock i samma
rapport att en låg andel av dem som anvisats att söka reguljär
utbildning övergår till utbildning, cirka 30 procent.
Riksrevisionen pekar på flera orsaker till den låga andelen
övergångar till utbildning hos anvisade arbetslösa. Ibland
saknar kommunerna t.ex. enligt Riksrevisionen
utbildningsalternativ inom reguljär utbildning för att fånga
upp personer med mycket kort utbildningsbakgrund och bristande
kunskaper i svenska. Riksrevisionen pekar också på att
kommuner i varierande utsträckning bedömer att arbetssökande
som Arbetsförmedlingen anvisat att söka studier inom komvux
inte kan tillgodogöra sig utbildningen. Riksrevisionen påtalar
vidare att det finns brister i Arbetsförmedlingens arbete med
att anvisa arbetssökande att söka utbildning. Bristerna i
anvisningar är bl.a. kopplade till att de arbetssökande inte
fått tillräcklig information eller inte har kunnat
tillgodogöra sig information om att de anvisats att söka
utbildning. Även individens försörjningsmöjligheter vid
studier är svåra att överblicka. Av Riksrevisionens rapport
framgår också att det finns behov av ett utökat
informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna
för att det ska vara möjligt att kontrollera att arbetssökande
har sökt och påbörjat utbildning.
I propositionen Förbättrat informationsutbyte mellan
Arbetsförmedlingen och kommuner (prop. 2024/25:145) lämnade
regeringen förslag som syftar till att få till stånd ett
förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och
kommunerna i fråga om arbetssökande som behöver utbildning
inom komvux. Det handlar om sådana uppgifter som behövs för
att Arbetsförmedlingen och kommunerna ska kunna planera stödet
till den arbetssökande liksom uppgifter som Arbetsförmedlingen
behöver för att följa upp studierna för de arbetssökande som
har anvisats att söka utbildning. Riksdagen beslutade den 10
juni 2025 i enlighet med regeringens förslag (bet.
2024/25:AU11, rskr. 2024/25:237). Lagändringarna träder i
kraft den 1 mars 2026.
Ett förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen
och kommuner är en viktig åtgärd som ger förutsättningar att
stödja individer så att de påbörjar komvux och att följa upp
de arbetssökande som anvisats att söka eller som deltar i
utbildning. Sannolikt behövs dock fler förändringar. Det kan
bl.a. behöva undersökas hur Arbetsförmedlingen arbetar med att
identifiera, motivera och anvisa arbetssökande som behöver
komvux och hur komvux gör det möjligt för arbetssökande att
påbörja och genomföra relevant utbildning. Om övergångarna
till reguljär utbildning ska öka krävs även en väl fungerande
samverkan mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna och andra
utbildningsanordnare. Samverkan skulle t.ex. kunna avse vilket
utbud av kurser, kursstarter och undervisningsformer som
erbjuds.
Utredaren ska därför
* analysera varför personer som är inskrivna vid
Arbetsförmedlingen och som behöver komvux, särskilt arbetslösa
som har anvisats att söka utbildningen, i så liten
utsträckning påbörjar och genomför utbildningen,
* föreslå åtgärder för att fler arbetslösa ska påbörja och
genomföra en reguljär utbildning, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Det systematiska kvalitetsarbetet i sfi och komvux i övrigt
behöver förbättras
Ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete bidrar till
huvudmannens och rektors möjligheter att utvärdera och förstå
den egna verksamheten. Systematiskt kvalitetsarbete regleras i
4 kap. 2–8 §§ skollagen. Varje huvudman inom skolväsendet ska
på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera och
följa upp utbildningen, analysera orsakerna till
uppföljningens resultat samt utifrån analysen genomföra
insatser i syfte att utveckla utbildningen. Detta ska
huvudmannen göra oavsett om utbildningen ges i egen regi eller
om den har lagts ut på entreprenad. Det är ur den aspekten
viktigt att huvudmannen har god kännedom om hur systematiskt
kvalitetsarbete bedrivs för att kunna ställa krav på detta vid
en upphandling. Kvalitetsarbete ska också genomföras på
enhetsnivå, och det är då rektorn som ansvarar för arbetet.
Kvalitetsarbetet på enhetsnivå ska genomföras under medverkan
av lärare, övrig personal och elever. Inriktningen på det
systematiska kvalitetsarbetet ska vara att de mål som finns
för utbildningen i skollagen och andra föreskrifter uppfylls.
Ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete kan bidra till att
uppmärksamma brister i utbildningen och inrikta arbetet mot
adekvata åtgärder. Det är också viktigt att det systematiska
kvalitetsarbetet fungerar på både huvudmanna- och enhetsnivå
då nivåerna är beroende av varandra. Utbildningen måste följas
upp ordentligt för att kunna utvärderas och analyseras. Ett
systematiskt kvalitetsarbete är inte bara viktigt för att
förbättra verksamheten utan kan även användas för att
synliggöra styrkor i utbildningen och undervisningen så att
man kan bygga vidare på dem. Det systematiska kvalitetsarbetet
förutsätter att det finns kapacitet och kompetens att bedriva
arbetet på alla nivåer i en kommun och är väsentligt för att
kunna stärka utbildningens kvalitet.
Skolinspektionen har i rapporten Rektors arbete för
rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning –
med fokus på utbildning som utförs på entreprenad (rapport
2025:1) konstaterat att arbetet med rättvisande och likvärdiga
betyg i komvux behöver utvecklas. Felaktiga betyg kan bl.a.
leda till att elever lämnar komvux utan tillräckliga språk-
eller yrkeskunskaper, vilket i sin tur gör att de inte har de
kompetenser som behövs för att de ska få ett arbete.
I sin årsrapport för 2023 anger Skolinspektionen att den under
de senaste femton åren återkommande bedömt att huvudmännens
uppföljning av komvux har brister och utvecklingsområden.
Kommunernas utvecklingsarbete med komvux hamnar ofta i
skymundan till förmån för andra skolformer. Skolinspektionen
konstaterar också i sin rapport En granskning av kommunal
vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi) (rapport
2024:1) att den i flera inspektioner funnit att huvudmännens
uppföljning och kontroll inte är tillräckligt anpassade för
att styra och säkerställa kvaliteten i utbildningen inom
komvux. Flera av de brister Skolinspektionen hittat i sin
tillsyn kan förklaras av bristande uppföljning och otydliga
krav från huvudmännen.
Utredaren ska därför
* kartlägga hur det systematiska kvalitetsarbetet bedrivs och
vilken kompetens och resurser som avsätts för det,
* vid behov föreslå åtgärder för ett mer ändamålsenligt och
effektivt systematiskt kvalitetsarbete i sfi och komvux i
övrigt, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Den skolförlagda undervisningstiden är ofta inte tillräcklig
Skolinspektionen konstaterar i rapporten Undervisningstiden i
kommunal vuxenutbildning – Återrapportering av
regeringsuppdrag om omfattningen och fördelningen av
undervisningstiden i kommunal vuxenutbildning (rapport 2024:4)
att undervisningstiden i komvux emellanåt är oroväckande
knapp. Eleverna måste då själva ta ansvar för inlärningen
genom självstudier, något som inte passar alla elever.
Stora delar av komvux ges i form av fjärr- och
distansundervisning. Sådan undervisning gör det möjligt för
kommunerna att erbjuda ett brett utbildningsutbud till en
relativt låg kostnad. För vuxna som har lång pendlingsväg,
arbetar eller har en funktionsnedsättning som gör det svårt
att följa undervisning på plats i ett klassrum under dagtid,
är fjärr- eller distansundervisning ibland den enda
möjligheten att kunna delta i vuxenutbildning. Det finns
alltså många fördelar med sådan undervisning. Det bör därför
även i fortsättningen finnas tillgång till flexibla
undervisningsformer, t.ex. distansundervisning, inom komvux.
Skolinspektionen konstaterar i den nämnda rapporten att när
rektor fattar beslut om undervisningstid sker det ofta utifrån
givna resurser. Det finns därmed ett begränsat utrymme för
förändringar utifrån elevers behov och förutsättningar, vilka
inte alltid är kända på förhand.
Det behövs dock mer kunskap om huruvida undervisningstiden i
olika delar av komvux utgår från elevernas faktiska behov av
undervisning och om hur den påverkar elevers förutsättningar
att nå målen för sina studier.
Utredaren ska därför
kartlägga undervisningstiden i komvux och hur den påverkar
elevers förutsättningar att nå målen för utbildningen,
* utifrån kartläggningen analysera hur skolhuvudmän arbetar
med att säkerställa att utbildningen organiseras och bedrivs i
enlighet med skollagens krav på att utbildningen ska utgå från
individens behov och förutsättningar,
* vid behov lämna förslag för att skolhuvudmännen ska uppfylla
skollagens krav på att utbildningen ska utgå från individens
behov och förutsättningar,
* föreslå hur de negativa konsekvenserna av för lite
undervisningstid kan motverkas, om utredaren kommer fram till
att undervisningstiden inte är tillräckligt omfattande, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Närvaro är viktigt för att studier i komvux ska vara
framgångsrika
Att elever i sfi och komvux i övrigt deltar i utbildningen och
är aktiva i studierna är en förutsättning för en god
måluppfyllelse och en effektiv utbildning. Detta gäller inte
minst i sfi. För att undervisning i svenska språket ska vara
framgångsrik är det ofta nödvändigt med kontinuitet och en
viss intensitet i undervisningen. Hög frånvaro eller låg
aktivitet kan däremot öka risken för studieavbrott och
innebära att eleven inte når målen med studierna eller
förlänga tiden i utbildning. För arbetslösa som behöver en
yrkesutbildning eller kunskaper i svenska språket för att
kunna etablera sig på arbetsmarknaden, innebär det ofta att
det tar längre tid att få ett arbete och en egen försörjning.
Det medför i sin tur kostnader för både samhälle och individ
och riskerar att försämra integrationen och bidra till
utanförskap.
För att säkerställa att arbetslösa som har anvisats komvux av
Arbetsförmedlingen deltar i utbildningen behövs ett
välfungerande system för uppföljning, kontroll och möjlighet
att besluta om sanktioner om personen uteblir. Uppgifter om
frånvaro behöver kunna överföras från komvux till
Arbetsförmedlingen. Det finns därför anledning att undersöka
hur en sådan löpande frånvarorapportering ska kunna införas.
Det är dock viktigt att en sådan rapportering påverkar lärares
administrativa börda i så liten uträckning som möjligt.
Utredaren ska därför
* föreslå hur frånvarorapportering i komvux ska göras och hur
uppgifterna kan överföras till Arbetsförmedlingen när det
gäller arbetslösa som har anvisats utbildningen, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska redovisa en konsekvensutredning för sina förslag
i enlighet med vad som framgår av kommittéförordningen
(1998:1474) och förordningen (2024:183) om
konsekvensutredningar. Viktiga ställningstaganden som gjorts
vid utformningen av förslagen ska beskrivas. Utredaren ska
redovisa förslagens eventuella påverkan på möjligheten att nå
det integrationspolitiska målet och målet för regeringens
politik mot utanförskap. Vidare ska utredaren i de delar det
är aktuellt redovisa förslagens konsekvenser utifrån Sveriges
internationella åtaganden om mänskliga rättigheter, bl.a. FN:s
konvention om rättigheter för personer med
funktionsnedsättning.
Arbetssätt och redovisning av uppdraget
Utredaren ska inhämta synpunkter från relevanta aktörer på
lokal, regional och nationell nivå, t.ex. Skolverket,
Skolinspektionen och Arbetsförmedlingen. Utredaren ska även
hålla sig informerad om och ta hänsyn till relevant arbete som
pågår inom Regeringskansliet, utredningsväsendet och andra
myndigheter. Utredaren ska ha en dialog med Sveriges Kommuner
och Regioner.
Utredaren ska genomgående ha ett jämställdhetsperspektiv i
sitt arbete samt så långt möjligt redovisa könsbaserad
statistik och lyfta fram relevanta områden där det saknas
statistik eller där statistiken inte är könsbaserad.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2027.
(Utbildningsdepartementet)