Post 6 av 5100 träffar
Tilläggsdirektiv till Distributionsutredningen 2024 (Ku 2024:02), Dir. 2025:69
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2025-07-03
Dir. 2025:69
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Distributionsutredningen 2024 (Ku
2024:02)
Beslut vid regeringssammanträde den 3 juli 2025
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 29 augusti 2024 kommittédirektiv om
distribution av radio- och tv-program i ett nytt medielandskap
(dir. 2024:74). Enligt direktiven skulle uppdraget redovisas
senast den 30 september 2025.
I utredningens uppdrag ingår bland annat att beskriva
förutsättningarna för distribution av radio respektive tv i
marknäten under de kommande åren i fråga om finansiering och
kostnader, teknik och reglering med särskilt fokus på public
service. Med utgångspunkt i den kartläggningen får utredaren
nu även i uppdrag att
* analysera om Teracoms samhällsuppdrag är ändamålsenligt
utformat och vid behov föreslå ändringar av detta,
* analysera och vid behov föreslå ändringar av hur
infrastrukturen för och driften av marknäten för radio och tv
organiseras,
* analysera och vid behov föreslå ändringar av hur
infrastrukturen för och driften av marknäten finansieras, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 30 september 2026. Ett delbetänkande som avser
delarna i de ursprungliga direktiven ska dock lämnas senast
den 15 december 2025.
Uppdraget att analysera behovet av ändringar i organisation
och finansiering av marknäten för radio och tv
Regeringen beslutade den 22 maj 2025 propositionen En lag om
public service och riktlinjer för verksamheten 2026–2033
(prop. 2024/25:166). I propositionen föreslås bland annat en
lag om public service och innehållet i de uppdrag som ska
gälla för Sveriges Radio AB (SR), Sveriges Television AB (SVT)
och Sveriges Utbildningsradio AB (UR) under de kommande åtta
åren, 2026–2033. Enligt regeringens förslag ska SR och SVT
under hela tillståndsperioden vardera sända minst två
programkanaler i marknäten och sändningarna ska fortsätta att
kunna tas emot av 99,8 procent av den fast bosatta
befolkningen. Regeringen gör i propositionen bedömningen att
marknäten fortfarande är viktiga för att public
service-innehåll ska nå hela befolkningen, inte minst genom
möjligheten för företagen att säkerställa hög säkerhet och
beredskap.
Public service finansieras i enlighet med vad som framgår av
lagen (2018:1893) om finansiering av radio och tv i
allmänhetens tjänst. För att garantera public
service-företagens oberoende utgör finansieringssystemet ett
slutet system, avskilt från statens övriga budget och
riksdagen beslutar om medelstilldelning från public
service-kontot för hela uppdragsperioden. Tilldelningen av
medel sker utan öronmärkning och ska täcka kostnader för hela
uppdraget, såväl för distribution som för produktion av
innehåll, inklusive åtgärder för att säkerställa hög säkerhet
och beredskap.
Teracom AB, ett helägt statligt bolag, bildades 1992 för att
bedriva utsändning och överföring av radio- och tv-program
(prop. 1991/92:140, bet. 1991/92:KrU28, rskr. 1991/92:329).
Moderbolaget Teracom Group AB (Teracom) bildades i samband med
att en ny koncernstruktur inrättades för Teracom AB. Teracom
äger en rikstäckande infrastruktur som utgör basen för de
svenska marknäten. Marknäten består av 54 högmaster och över
600 mindre sändarstationer. Baserat på denna infrastruktur
utvecklar, erbjuder och driver bolaget även
kommunikationslösningar riktade till samhällsviktiga aktörer.
I bolagsordningen framgår att Teracom med fokus på säkerhet,
robusthet och tillgänglighet bl.a. aktivt ska utveckla,
erbjuda och driva kommunikationslösningar till samhällsviktiga
aktörer, erbjuda nätlösningar för distribution av medier,
bedriva utsändning och överföring av radio- och tv-program och
erbjuda en grundläggande infrastruktur över hela eller delar
av Sverige, under förutsättning att det finns programbolag med
skyldighet att sända i marknät till en viss räckvidd. Bolaget
ska med dessa förutsättningar bedriva sin verksamhet
affärsmässigt. Regeringen konstaterade 2020 att Teracom och
dess infrastruktur har en viktig roll för att hela
befolkningen ska kunna nås av radio- och tv-sändningar (prop.
2019/20:99, bet. 2019/20:FiU21, rskr. 2019/20:340).
Teracom erbjuder utöver distributionstjänster för radio och tv
i marknäten också vissa kommunikationstjänster och andra
tjänster som utnyttjar den infrastruktur och
serviceorganisation som har byggts upp för marknäten. Dessa
delar står för merparten av bolagets intäkter med en bredd av
tjänster riktade till olika kunder inom totalförsvaret, t.ex.
Försvarsmakten, Luftfartsverket, Myndigheten för samhällsskydd
och beredskap och Vattenfall.
Teracom är enligt beslut 2019 från Post- och telestyrelsen
(PTS) skyldigt att tillämpa en kostnadsorienterad prissättning
för radio- och tv-distribution i marknäten gentemot SR, SVT
och kommersiell fri-tv. Det innebär att priset ska beräknas
enligt en modell som bygger på de faktiska historiska
kostnaderna efter avdrag för gjorda avskrivningar. I priset
får Teracom inkludera en bestämd avkastning på investerat
kapital. Beslutet fattades med stöd av de bestämmelser i den
då gällande lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation
(äldre LEK) som riktas mot aktörer med betydande
marknadsinflytande på en marknad för elektroniska
kommunikationer. PTS prisregleringsbeslut fattades 2019 och
ska utvärderas senast under 2025. Förutsättningarna för
prisreglering ändrades genom den nya lagen (2022:482) om
elektronisk kommunikation (LEK), bland annat avseende vilka
skyldigheter som kan åläggas grossistföretag som Teracom.
Marknätet för tv omfattar sammanlagt sex sändarnät och har som
mest innehållit ett femtiotal programtjänster. Den
organisation som finns i dag innebär att Teracom som statligt
ägt bolag med ett samhällsuppdrag erbjuder utsändningstjänster
i marknäten och PTS beslutar om prisreglering. Modellen
utformades då det fanns stor efterfrågan från medieföretag på
utsändning i det digitala marknätet för tv.
Sedan årsskiftet 2025 har den enda operatören för kommersiella
betal-tv-tjänster, Boxer, slutat att erbjuda betalabonnemang
för kanaler distribuerade över marknätet. Det innebär att ett
stort antal kommersiella programtjänster har lämnat marknätet.
Det återstår bara ett fåtal fri-tv-kanaler utöver SVT:s fyra
kanaler och endast två av sex sändarnät är i bruk. Att färre
tv-kanaler utnyttjar nätet innebär att kostnaderna ökar för de
kvarvarande kanalerna. Eftersom marknäten för radio och för
tv till viss del utnyttjar samma infrastruktur och
servicefunktioner ökar kostnaden också för radioföretagen i
marknäten. Samtidigt har Teracoms breddade verksamhet med
kommunikationslösningar för samhällsviktiga aktörer inneburit
en kostnadsavlastning för marknäten eftersom delar av
infrastrukturen och bolagets resurser kan samutnyttjas.
I rapporten Teracom och marknäten – mediepolitik, monopol och
krisberedskap (RiR 2016:18) från 2016 uppmanade Riksrevisionen
regeringen att ta ställning både till vilket samhällsuppdrag
Teracom ska ha och vilka delar av bolagets verksamhet utöver
kärnverksamheten med ett uttalat samhällsuppdrag, dvs.
marknäten, som fortsatt behöver vara statligt ägda.
Riksrevisionen uppmanade också regeringen att se över
möjligheten att göra prisregleringen av marknätsmarknaderna
enligt LEK överflödig, t.ex. genom ägarstyrning. I en
uppföljande skrivelse till riksdagen meddelade regeringen
bland annat att man inte såg behov av att se över det statliga
ägandet, men att det däremot fanns vissa behov av nya
relevanta ekonomiska mål för koncernen som borde kompletteras
med minst ett relevant uppdragsmål (skr. 2016/17:74 s. 12–14).
Sedan Riksrevisionens granskning har Teracom fått ett utökat
uppdrag att aktivt utveckla, erbjuda och driva
kommunikationslösningar till samhällsviktiga aktörer med fokus
på säkerhet. Däremot har inga förändringar gjorts i
samhällsuppdraget avseende att bedriva utsändning och
överföring av radio- och tv-program. En översyn av de
ekonomiska målen väntas genomföras under 2025.
Distributionsutredningen har i uppdrag att beskriva
förutsättningarna för distribution av radio och tv i
marknäten. Mot bakgrund av de förändringar som har skett i
marknäten för radio och tv och framför allt det faktum att
Boxer tillsammans med de kommersiella betal-tv-kanalerna sedan
januari 2025 har lämnat marknätet för tv, finns det behov av
en analys av om den modell som valts för marknäten fortfarande
är ändamålsenlig och säkerställer ett effektivt utnyttjande av
infrastrukturen.
Utredaren ska
* analysera om Teracoms samhällsuppdrag är ändamålsenligt
utformat och vid behov föreslå ändringar av detta,
analysera och vid behov föreslå ändringar av hur
infrastrukturen för och driften av marknäten för radio och tv
organiseras,
* analysera och vid behov föreslå ändringar av hur
infrastrukturen för och driften av marknäten finansieras, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Konsekvensbeskrivningar
Utöver det som sägs i de ursprungliga direktiven ska utredaren
i det nya uppdraget särskilt redovisa förslagens konsekvenser
för Teracom, public service-företagen, andra medieföretag som
har avtal med Teracom liksom andra aktörer som köper tjänster
av Teracom och som utnyttjar delar av eller hela marknätens
infrastruktur, däribland Försvarsmakten. Om
finansierings-förslag lämnas ska konsekvenserna av olika
nivåer av statligt åtagande belysas.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska för det nya uppdraget bland annat inhämta
synpunkter från SR, SVT, TV4 AB, Teracom Group AB,
Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 30 september 2026. Ett delbetänkande som avser
delarna i de ursprungliga direktiven ska dock lämnas senast
den 15 december 2025.
(Kulturdepartementet)