Post 1 av 10996 träffar
Föregående
·
SFS-nummer ·
2025:280 ·
Visa register
Förordning (2025:280) om nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare
Departement: Utbildningsdepartementet
Utfärdad: 2025-04-10
Ikraft: 2025-09-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-09-01/
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om det nationella
professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare.
Av 2 kap. 34 § första stycket skollagen (2010:800) framgår att
programmet ska innehålla dels en nationell struktur för
kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare,
dels ett nationellt meriteringssystem för legitimerade lärare
och legitimerade förskollärare.
Av 2 kap. 34 § fjärde stycket skollagen framgår att insatser
för rektorer inom ramen för den nationella strukturen för
kompetensutveckling även får erbjudas ställföreträdande
rektorer och anställda eller uppdragstagare som med stöd av
10 § andra stycket samma lag har fått i uppdrag att fullgöra
enskilda ledningsuppgifter eller besluta i vissa frågor som
rektorn annars beslutar om.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 11 §
regeringsformen i fråga om 13 § och med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Den nationella strukturen för kompetensutveckling för
rektorer, lärare och förskollärare
2 § Kompetensutveckling inom den nationella strukturen för
kompetensutveckling ska i huvudsak vara individuell.
Kompetensutvecklingen ska ha relevans för professionerna,
stärka professionernas vetenskapliga grund och bidra till att
utveckla undervisningens kvalitet.
3 § Den nationella strukturen för kompetensutveckling ska
innehålla erbjudande om relevant kompetensutveckling för
1. lärare och förskollärare som har behörighetsgivande examen
och som är yrkesverksamma som lärare eller förskollärare, och
2. rektorer, ställföreträdande rektorer och anställda eller
uppdragstagare som med stöd av 2 kap. 10 § andra stycket
skollagen (2010:800) har fått i uppdrag att fullgöra enskilda
ledningsuppgifter eller besluta i vissa frågor som rektorn
annars beslutar om.
Även lärare och förskollärare som saknar behörighetsgivande
examen får, inom ramen för sådan kompetensutveckling som avses
i 2 kap. 34 a § första stycket 2 skollagen, erbjudas viss
kompetensutveckling inom den nationella strukturen för
kompetensutveckling.
Kompetensutvecklingsinsatserna ska vila på vetenskaplig grund
och beprövad erfarenhet. Det ska framgå av de olika insatserna
vilka insatser som är avsedda för sådana lärare och
förskollärare som avses i första stycket 1 och vilka insatser
som är öppna även för lärare och förskollärare som avses i
andra stycket.
Det nationella meriteringssystemet för legitimerade lärare och
legitimerade förskollärare
Meriteringsnivåer i det nationella meriteringssystemet
4 § Det nationella meriteringssystemet enligt 2 kap. 34 §
skollagen (2010:800) innehåller fyra meriteringsnivåer som
benämns meriteringsnivå 1, meriteringsnivå 2,
meriteringsnivå 3 och meriteringsnivå 4.
Meriterande utbildning
5 § Med meriterande utbildning avses i denna förordning
utbildning på grundnivå eller avancerad nivå som omfattar
ämnesstudier, ämnesdidaktiska studier, studier inom det
förskolepedagogiska området, kognitionsvetenskap,
specialpedagogik eller ledarskap. Utbildningen ska ha relevans
för undervisning inom skolväsendet för att anses vara
meriterande utbildning.
Villkor för meritering till meriteringsnivå 1
6 § Statens skolverk ska efter ansökan enligt 2 kap. 34 b §
skollagen (2010:800) besluta att en legitimerad lärare eller
legitimerad förskollärare har uppnått meriteringsnivå 1 om den
sökande
1. är yrkesverksam på minst halvtid som lärare eller
förskollärare inom skolväsendet,
2. efter den behörighetsgivande examen har varit yrkesverksam
som lärare eller förskollärare i minst sex år, och
3. efter den behörighetsgivande examen med godkänt resultat
har genomfört meriterande utbildning om 15 högskolepoäng.
Villkor för meritering till meriteringsnivå 2
7 § Statens skolverk ska efter ansökan enligt 2 kap. 34 b §
skollagen (2010:800) besluta att en legitimerad lärare eller
legitimerad förskollärare har uppnått meriteringsnivå 2 om den
sökande
1. har fått ett beslut om att han eller hon har uppnått
meriteringsnivå 1 och är yrkesverksam på minst halvtid som
lärare eller förskollärare inom skolväsendet,
2. efter den behörighetsgivande examen med godkänt resultat
har genomfört meriterande utbildning om 45 högskolepoäng,
varav minst 22,5 högskolepoäng på avancerad nivå, och
3. med godkänt resultat har genomfört en sådan meriterande
uppdragsutbildning om 7,5 högskolepoäng som syftar till att
vidareutveckla och stärka lärares och förskollärares
undervisningsskicklighet.
Den som har deltagit i praktiknära forskning i enlighet med
föreskrifter som Skolverket har meddelat med stöd av 13 § ska,
i stället för vad som anges i första stycket 2, efter den
behörighetsgivande examen med godkänt resultat ha genomfört
meriterande utbildning om 37,5 högskolepoäng varav minst
22,5 högskolepoäng på avancerad nivå. Praktiknära forskning
har i denna förordning samma betydelse som i 1 kap. 4 §
förordningen (2021:1335) om utbildning till lärare och
förskollärare.
Uppdragsutbildning enligt första stycket 3 får räknas in som
en del av sådan meriterande utbildning som avses i första
stycket 2 eller i andra stycket. Även utbildning som anges i
6 § 3 får räknas in som en del av sådan meriterande utbildning
som avses i första stycket 2 eller andra stycket.
Villkor för meritering till meriteringsnivå 3
8 § Statens skolverk ska efter ansökan enligt 2 kap. 34 b §
skollagen (2010:800) besluta att en legitimerad lärare eller
legitimerad förskollärare har uppnått meriteringsnivå 3, om
den sökande
1. uppfyller kraven för meriteringsnivå 2 och är yrkesverksam
på minst halvtid som lärare eller förskollärare inom
skolväsendet, och
2. efter den behörighetsgivande examen har avlagt en examen på
avancerad nivå om minst 60 högskolepoäng, där minst hälften av
högskolepoängen utgörs av meriterande utbildning enligt 5 §,
och övriga kurser är sådana som krävs för att erhålla en
examen.
Utbildning som anges i 6 § 3 och sådan utbildning som anges i
7 § får räknas in som en del av sådan meriterande utbildning
som avses i första stycket 2.
Villkor för meritering till meriteringsnivå 4
9 § Statens skolverk ska efter ansökan enligt 2 kap. 34 b §
skollagen (2010:800) besluta att en legitimerad lärare eller
legitimerad förskollärare har uppnått meriteringsnivå 4, om
den sökande
1. har fått ett beslut om att han eller hon har uppnått
meriteringsnivå 1 och är yrkesverksam på minst halvtid som
lärare eller förskollärare inom skolväsendet,
2. har avlagt en examen på forskarnivå, och
3. med godkänt resultat har genomfört en sådan meriterande
uppdragsutbildning om 7,5 högskolepoäng som syftar till att
vidareutveckla och stärka lärares och förskollärares
undervisningsskicklighet.
Utländska meriter
10 § Om en ansökan om meriteringsnivå grundas på utländska
meriter ska Statens skolverk vid behov begära in ett yttrande
från Universitets- och högskolerådet innan ärendet avgörs.
Ärendehantering
11 § En ansökan om meriteringsnivå ska lämnas in till Statens
skolverk.
12 § En avgift ska tas ut för prövning av ansökan om
meriteringsnivå.
För ansökningsavgiftens storlek gäller 10 §
avgiftsförordningen (1992:191), varvid avgiftsklass 2 ska
tillämpas. För avgiften gäller i övrigt bestämmelserna i 11-
14 §§ samma förordning.
Bemyndigande
13 § Statens skolverk får meddela närmare föreskrifter om
vilken utbildning och praktiknära forskning som ska anses vara
meriterande enligt denna förordning.
Skolverket får även meddela andra föreskrifter som behövs för
verkställigheten av denna förordning.
Övergångsbestämmelser
2025:280
1. Denna förordning träder i kraft den 1 september 2025.
2. Bestämmelserna i 6 § 3 ska dock inte tillämpas under
perioden den 1 september 2025 till den 1 september 2029 för
den som senast den 1 september 2029 har varit yrkesverksam som
lärare eller förskollärare inom skolväsendet i minst tolv år,
efter sin behörighetsgivande examen. I dessa fall gäller
i stället att den sökande med godkänt resultat ska ha
genomgått meriterande utbildning om 7,5 högskolepoäng.