Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 10996 träffar
Föregående
·
SFS-nummer · 2025:280 · Visa register
Förordning (2025:280) om nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare
Departement: Utbildningsdepartementet
Utfärdad: 2025-04-10
Ikraft: 2025-09-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-09-01/ 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om det nationella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare. Av 2 kap. 34 § första stycket skollagen (2010:800) framgår att programmet ska innehålla dels en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare, dels ett nationellt meriteringssystem för legitimerade lärare och legitimerade förskollärare. Av 2 kap. 34 § fjärde stycket skollagen framgår att insatser för rektorer inom ramen för den nationella strukturen för kompetensutveckling även får erbjudas ställföreträdande rektorer och anställda eller uppdragstagare som med stöd av 10 § andra stycket samma lag har fått i uppdrag att fullgöra enskilda ledningsuppgifter eller besluta i vissa frågor som rektorn annars beslutar om. Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 13 § och med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser. Den nationella strukturen för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare 2 § Kompetensutveckling inom den nationella strukturen för kompetensutveckling ska i huvudsak vara individuell. Kompetensutvecklingen ska ha relevans för professionerna, stärka professionernas vetenskapliga grund och bidra till att utveckla undervisningens kvalitet. 3 § Den nationella strukturen för kompetensutveckling ska innehålla erbjudande om relevant kompetensutveckling för 1. lärare och förskollärare som har behörighetsgivande examen och som är yrkesverksamma som lärare eller förskollärare, och 2. rektorer, ställföreträdande rektorer och anställda eller uppdragstagare som med stöd av 2 kap. 10 § andra stycket skollagen (2010:800) har fått i uppdrag att fullgöra enskilda ledningsuppgifter eller besluta i vissa frågor som rektorn annars beslutar om. Även lärare och förskollärare som saknar behörighetsgivande examen får, inom ramen för sådan kompetensutveckling som avses i 2 kap. 34 a § första stycket 2 skollagen, erbjudas viss kompetensutveckling inom den nationella strukturen för kompetensutveckling. Kompetensutvecklingsinsatserna ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det ska framgå av de olika insatserna vilka insatser som är avsedda för sådana lärare och förskollärare som avses i första stycket 1 och vilka insatser som är öppna även för lärare och förskollärare som avses i andra stycket. Det nationella meriteringssystemet för legitimerade lärare och legitimerade förskollärare Meriteringsnivåer i det nationella meriteringssystemet 4 § Det nationella meriteringssystemet enligt 2 kap. 34 § skollagen (2010:800) innehåller fyra meriteringsnivåer som benämns meriteringsnivå 1, meriteringsnivå 2, meriteringsnivå 3 och meriteringsnivå 4. Meriterande utbildning 5 § Med meriterande utbildning avses i denna förordning utbildning på grundnivå eller avancerad nivå som omfattar ämnesstudier, ämnesdidaktiska studier, studier inom det förskolepedagogiska området, kognitionsvetenskap, specialpedagogik eller ledarskap. Utbildningen ska ha relevans för undervisning inom skolväsendet för att anses vara meriterande utbildning. Villkor för meritering till meriteringsnivå 1 6 § Statens skolverk ska efter ansökan enligt 2 kap. 34 b § skollagen (2010:800) besluta att en legitimerad lärare eller legitimerad förskollärare har uppnått meriteringsnivå 1 om den sökande 1. är yrkesverksam på minst halvtid som lärare eller förskollärare inom skolväsendet, 2. efter den behörighetsgivande examen har varit yrkesverksam som lärare eller förskollärare i minst sex år, och 3. efter den behörighetsgivande examen med godkänt resultat har genomfört meriterande utbildning om 15 högskolepoäng. Villkor för meritering till meriteringsnivå 2 7 § Statens skolverk ska efter ansökan enligt 2 kap. 34 b § skollagen (2010:800) besluta att en legitimerad lärare eller legitimerad förskollärare har uppnått meriteringsnivå 2 om den sökande 1. har fått ett beslut om att han eller hon har uppnått meriteringsnivå 1 och är yrkesverksam på minst halvtid som lärare eller förskollärare inom skolväsendet, 2. efter den behörighetsgivande examen med godkänt resultat har genomfört meriterande utbildning om 45 högskolepoäng, varav minst 22,5 högskolepoäng på avancerad nivå, och 3. med godkänt resultat har genomfört en sådan meriterande uppdragsutbildning om 7,5 högskolepoäng som syftar till att vidareutveckla och stärka lärares och förskollärares undervisningsskicklighet. Den som har deltagit i praktiknära forskning i enlighet med föreskrifter som Skolverket har meddelat med stöd av 13 § ska, i stället för vad som anges i första stycket 2, efter den behörighetsgivande examen med godkänt resultat ha genomfört meriterande utbildning om 37,5 högskolepoäng varav minst 22,5 högskolepoäng på avancerad nivå. Praktiknära forskning har i denna förordning samma betydelse som i 1 kap. 4 § förordningen (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare. Uppdragsutbildning enligt första stycket 3 får räknas in som en del av sådan meriterande utbildning som avses i första stycket 2 eller i andra stycket. Även utbildning som anges i 6 § 3 får räknas in som en del av sådan meriterande utbildning som avses i första stycket 2 eller andra stycket. Villkor för meritering till meriteringsnivå 3 8 § Statens skolverk ska efter ansökan enligt 2 kap. 34 b § skollagen (2010:800) besluta att en legitimerad lärare eller legitimerad förskollärare har uppnått meriteringsnivå 3, om den sökande 1. uppfyller kraven för meriteringsnivå 2 och är yrkesverksam på minst halvtid som lärare eller förskollärare inom skolväsendet, och 2. efter den behörighetsgivande examen har avlagt en examen på avancerad nivå om minst 60 högskolepoäng, där minst hälften av högskolepoängen utgörs av meriterande utbildning enligt 5 §, och övriga kurser är sådana som krävs för att erhålla en examen. Utbildning som anges i 6 § 3 och sådan utbildning som anges i 7 § får räknas in som en del av sådan meriterande utbildning som avses i första stycket 2. Villkor för meritering till meriteringsnivå 4 9 § Statens skolverk ska efter ansökan enligt 2 kap. 34 b § skollagen (2010:800) besluta att en legitimerad lärare eller legitimerad förskollärare har uppnått meriteringsnivå 4, om den sökande 1. har fått ett beslut om att han eller hon har uppnått meriteringsnivå 1 och är yrkesverksam på minst halvtid som lärare eller förskollärare inom skolväsendet, 2. har avlagt en examen på forskarnivå, och 3. med godkänt resultat har genomfört en sådan meriterande uppdragsutbildning om 7,5 högskolepoäng som syftar till att vidareutveckla och stärka lärares och förskollärares undervisningsskicklighet. Utländska meriter 10 § Om en ansökan om meriteringsnivå grundas på utländska meriter ska Statens skolverk vid behov begära in ett yttrande från Universitets- och högskolerådet innan ärendet avgörs. Ärendehantering 11 § En ansökan om meriteringsnivå ska lämnas in till Statens skolverk. 12 § En avgift ska tas ut för prövning av ansökan om meriteringsnivå. För ansökningsavgiftens storlek gäller 10 § avgiftsförordningen (1992:191), varvid avgiftsklass 2 ska tillämpas. För avgiften gäller i övrigt bestämmelserna i 11- 14 §§ samma förordning. Bemyndigande 13 § Statens skolverk får meddela närmare föreskrifter om vilken utbildning och praktiknära forskning som ska anses vara meriterande enligt denna förordning. Skolverket får även meddela andra föreskrifter som behövs för verkställigheten av denna förordning. Övergångsbestämmelser 2025:280 1. Denna förordning träder i kraft den 1 september 2025. 2. Bestämmelserna i 6 § 3 ska dock inte tillämpas under perioden den 1 september 2025 till den 1 september 2029 för den som senast den 1 september 2029 har varit yrkesverksam som lärare eller förskollärare inom skolväsendet i minst tolv år, efter sin behörighetsgivande examen. I dessa fall gäller i stället att den sökande med godkänt resultat ska ha genomgått meriterande utbildning om 7,5 högskolepoäng.