Post 6 av 51 träffar
                
                
            
                    SFS-nummer ·
                    2017:966 ·
                    
                        Visa register
                    
                
                
                
                    Miljöbedömningsförordning (2017:966)
                
                
                
                    Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
                
                
                
                    Utfärdad: 2017-11-02
                
                
                
                    Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:981
                
                
                
                    Ikraft: 2018-01-01 överg.best.
                
                
                1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om 
miljöbedömningar enligt 6 kap. miljöbalken.
Förordningen är meddelad med stöd av 
– 6 kap. 4 § miljöbalken i fråga om 2–4 §§,
– 6 kap. 21 § miljöbalken i fråga om 6 och 7 §§,
– 6 kap. 14 och 34 §§ miljöbalken i fråga om 23 och 24 §§,
– 6 kap. 38 § miljöbalken i fråga om 15 och 19 §§, och
– 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga 
bestämmelser.
Planer och program som ska eller inte ska antas medföra 
en betydande miljöpåverkan
2 § En betydande miljöpåverkan ska antas enligt 6 kap. 3 § 
första stycket miljöbalken, om
1. genomförandet av planen, programmet eller ändringen kan 
komma att omfatta en verksamhet eller åtgärd som kräver 
tillstånd enligt 7 kap. 28 a § miljöbalken, eller
2. planen, programmet eller ändringen anger förutsättningar 
för att bedriva sådana verksamheter eller vidta sådana 
åtgärder som anges i 6 § eller bilagan till denna förordning 
och är
a) ett åtgärdsprogram enligt 5 kap. 8 § miljöbalken,
b) en avfallsplan enligt 15 kap. 41 § miljöbalken eller enligt 
9 kap. 11 § avfallsförordningen (2020:614),
c) en översiktsplan enligt 3 kap. plan- och bygglagen 
(2010:900),
d) en regionplan enligt 7 kap. plan- och bygglagen,
e) en plan för tillförsel, distribution och användning av 
energi enligt lagen (1977:439) om kommunal energiplanering,
f) en länsplan enligt förordningen (1997:263) om länsplaner 
för regional transportinfrastruktur,
g) en havsplan enligt havsplaneringsförordningen (2015:400),
h) en plan för moderna miljövillkor enligt 11 kap. 28 § 
miljöbalken, eller
i) en annan plan eller ett annat program som avser jord- eller 
skogsbruk, fiske, energi, industri, transporter, regional 
utveckling, avfallshantering, vattenförvaltning, 
telekommunikationer, turism, fysisk planering eller 
markanvändning. Förordning (2020:694).
3 § Trots 2 § ska frågan om betydande miljöpåverkan avgöras 
efter en undersökning enligt 6 kap. 6 § miljöbalken i fråga 
om
1. detaljplaner enligt plan- och bygglagen,
2. andra planer eller program som enbart avser användningen 
av små områden på lokal nivå, eller
3. små ändringar i planer eller program som inte omfattas av 
1 eller 2.
4 § Planer och program som krävs i lag eller annan 
författning och som upprättas av en myndighet eller kommun 
samt ändringar i sådana planer och program ska, om de inte 
omfattas av 2 §, antas medföra en betydande miljöpåverkan 
endast om 
1. planerna, programmen eller ändringarna anger 
förutsättningar för att bedriva verksamheter och åtgärder med 
hänsyn till hur de kan påverka miljön, och  
2. en undersökning enligt 6 kap. 6 § miljöbalken visar att en 
sådan miljöpåverkan kan antas. 
Att undersöka om genomförandet av en plan eller ett program 
kan antas medföra en betydande miljöpåverkan
5 § Vid en undersökning enligt 6 kap. 6 § miljöbalken ska 
identifieringen av omständigheter som i det enskilda fallet 
talar för eller emot en betydande miljöpåverkan utgå ifrån 
1. i vilken utsträckning planen, programmet eller ändringen
a) anger förutsättningar för verksamheter eller åtgärder när 
det gäller lokalisering, typ av verksamhet, storlek eller 
driftsförhållanden eller genom att fördela resurser, 
b) har betydelse för de miljöeffekter som genomförandet av 
andra planer eller program medför,
c) har betydelse för att främja en hållbar utveckling eller 
för integreringen av miljöaspekter i övrigt, eller
d) har betydelse för möjligheterna att följa 
miljölagstiftningen,
2. miljöproblem som är relevanta för planen, programmet eller 
ändringen,
3. de sannolika miljöeffekternas och det påverkade områdets 
utmärkande egenskaper,
4. i vilken utsträckning det går att avhjälpa de sannolika 
miljöeffekterna,
5. miljöeffekternas gränsöverskridande egenskaper, 
6. miljöeffekternas omfattning,
7. riskerna för människors hälsa eller för miljön till följd 
av allvarliga olyckor eller andra omständigheter,
8. det påverkade områdets betydelse och sårbarhet på grund av 
intensiv markanvändning, överskridna miljökvalitetsnormer, 
dess kulturvärden eller andra utmärkande egenskaper i 
naturen, och
9. påverkan på områden eller natur som har erkänd 
skyddsstatus nationellt, inom Europeiska unionen eller 
internationellt.
Verksamheter och åtgärder som ska eller inte ska antas 
medföra en betydande miljöpåverkan
6 § En verksamhet eller åtgärd ska antas medföra en betydande 
miljöpåverkan om den
1. omfattas av 2 kap. 1 §, 4 kap. 1, 2, 8, 9 eller 11-16 §, 
6 kap. 1 §, 7 kap. 1 §, 9 kap. 1 eller 2 §, 11 kap. 1-3 eller 
7-9 §, 12 kap. 1-36 eller 38, 39, 42 eller 43 §, 14 kap. 9, 15 
eller 16 §, 15 kap. 1-5 eller 11-14 §, 17 kap. 1 eller 4 §, 18 
kap. 9 §, 19 kap. 2 eller 3 §, 20 kap. 1 eller 3 §, 21 kap. 8, 
13 eller 14 §, 22 kap. 1 §, 24 kap. 1, 3 eller 4 §, 29 kap. 
58-60 § eller 30 kap. 1 § miljöprövningsförordningen 
(2013:251),
2. omfattas av 21 kap. 7 § miljöprövningsförordningen och är 
en kärnkraftsreaktor eller annan kärnreaktor, med undantag av 
forskningsanläggningar som producerar och omvandlar klyvbara 
och fertila material och vilkas högsta kontinuerliga termiska 
effekt inte överstiger 1 kilowatt,
3. omfattas av 28 kap. 1 eller 2 § miljöprövningsförordningen 
och är en avloppsreningsanläggning som tar emot avloppsvatten 
med en föroreningsmängd som motsvarar minst 10 000 
personekvivalenter,
4. är tillståndspliktig enligt 29 kap. 
miljöprövningsförordningen och avser
a) förbränning, kemisk behandling eller deponering av farligt 
avfall, eller
b) förbränning eller kemisk behandling av mer än 100 ton icke-
farligt avfall per dygn,
5. omfattas av 29 kap. 61 § miljöprövningsförordningen, med 
undantag för anläggningar för forskning, utveckling eller 
provtagning av nya produkter och processer,
6. omfattas av 29 kap. 62 eller 63 § 
miljöprövningsförordningen och är en anläggning för 
avskiljning av koldioxidströmmar för geologisk lagring av 
koldioxid om den årliga avskiljningen av koldioxid är minst 
1,5 megaton,
7. är en vattenverksamhet med
a) minikraftverk eller annat vattenkraftverk,
b) vattenöverledning av mer än fem procent av normal 
lågvattenmängd i något av de berörda områdena,
c) muddring i ett miljöriskområde eller för en farled,
d) tillförsel av vatten för att öka grundvattenmängden, 
bortledande av grundvatten eller utförande av anläggning för 
dessa ändamål där den årligen tillförda eller borttagna 
vattenvolymen är lika med eller överstiger 10 miljoner 
kubikmeter, eller
e) en damm eller annan anläggning för uppdämning eller 
permanent lagring av vatten, där den nya eller tillförda 
mängden uppdämt eller lagrat vatten överstiger 10 miljoner 
kubikmeter,
8. omfattas av någon av bestämmelserna om regeringens 
tillåtlighetsprövning i 17 kap. 1 § 1, 2 eller 3 eller 4 a § 
13-17 miljöbalken,
9. innefattar en rörledning med en diameter som överstiger 
800 millimeter och en längd som överstiger 40 kilometer för 
transport av gas, olja eller kemikalier eller av koldioxid för 
geologisk lagring,
10. innefattar en anläggning för starkströmsluftledning med en 
spänning på minst 220 kilovolt och en längd av minst 
15 kilometer,
11. är en motorväg, motortrafikled, eller annan väg med minst 
fyra körfält och en sträckning av minst tio kilometer, eller
12. är en järnväg avsedd för fjärrtrafik eller innefattar 
anläggande av nytt spår på en sträcka av minst fem kilometer 
för befintliga järnvägar för fjärrtrafik.
En ändring av en tillståndsgiven verksamhet eller åtgärd som 
avses i första stycket ska antas medföra betydande 
miljöpåverkan om ändringen i sig, eller tillsammans med andra 
ändringar, kan antas medföra en betydande miljöpåverkan med 
hänsyn till de omständigheter som anges i 10-13 §§.
Förordning (2024:981).
7 § En verksamhet eller åtgärd ska inte antas medföra en 
betydande miljöpåverkan enligt 6 kap. 20 § första stycket 2 
miljöbalken, om det endast är fråga om
1. en avloppsanordning eller anslutning som avses i 13 § 
förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och 
hälsoskydd,
2. en värmepumpsanläggning som avses i 17 § förordningen om 
miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd,
3. något som är tillståndspliktigt enligt föreskrifter som 
har meddelats med stöd av 39, 40 eller 42 § förordningen om 
miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, eller
4. markavvattning enligt 11 kap. miljöbalken om ansökan avser 
en markavvattning, vars miljöpåverkan är utan betydelse.
Samrådsunderlag för verksamheter och åtgärder
8 § Samrådsunderlaget enligt 6 kap. 24 § första stycket 1 och 
30 § andra stycket miljöbalken ska innehålla uppgifter om
1. verksamhetens eller åtgärdens utformning och omfattning,
2. rivningsarbeten, om sådana kan förutses,
3. verksamhetens eller åtgärdens lokalisering,
4. miljöns känslighet i de områden som kan antas bli 
påverkade,
5. vad i miljön som kan antas bli betydligt påverkat,
6. de betydande miljöeffekter som verksamheten eller åtgärden 
kan antas medföra i sig eller till följd av yttre händelser, 
i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga,
7. åtgärder som planeras för att förebygga, hindra, motverka 
eller avhjälpa negativa miljöeffekter, i den utsträckning 
sådana uppgifter finns tillgängliga, och
8. den bedömning som den som avser att bedriva verksamheten 
eller vidta åtgärden gör i frågan om huruvida en betydande 
miljöpåverkan kan antas.
Om samrådsunderlaget avser en verksamhet eller åtgärd som 
omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga 
och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, ska 
underlaget innehålla en upplysning om detta.
9 § De uppgifter som ska finnas med i samrådsunderlaget ska 
ha den omfattning och detaljeringsgrad som behövs för att 
kunna ta ställning till
1. om verksamheten eller åtgärden kan antas medföra en 
betydande miljöpåverkan utifrån sådana omständigheter som 
avses i 10–13 §§, om samrådsunderlaget tas fram inför 
undersökningssamrådet, och
2. vilken omfattning och detaljeringsgrad 
miljökonsekvensbeskrivningen bör ha, om samrådsunderlaget tas 
fram inför avgränsningssamrådet.
Att undersöka och besluta om en verksamhet eller åtgärd kan 
antas medföra en betydande miljöpåverkan
10 § Vid undersökning eller beslut om huruvida en verksamhet 
eller en åtgärd kan antas medföra en betydande miljöpåverkan 
enligt 6 kap. 23 eller 26 § eller 9 kap. 6 a § miljöbalken, 
ska hänsyn tas till
1. verksamhetens eller åtgärdens utmärkande egenskaper,
2. verksamhetens eller åtgärdens lokalisering, och
3. de möjliga miljöeffekternas typ och utmärkande egenskaper.
Förordning (2024:981).
11 § I fråga om verksamhetens eller åtgärdens utmärkande 
egenskaper enligt 10 § 1 ska särskild hänsyn tas till
1. verksamhetens eller åtgärdens omfattning och utformning, 
2. hur verksamheten eller åtgärden bidrar till kumulativa 
miljöeffekter tillsammans med andra verksamheter som bedrivs, 
som har fått ett tillstånd eller som har anmälts och får 
påbörjas, 
3. verksamhetens eller åtgärdens användning av mark, jord, 
vatten, biologisk mångfald, andra naturtillgångar och fysisk 
miljö i övrigt,
4. det avfall och andra förväntade restprodukter som 
verksamheten eller åtgärden ger upphov till, 
5. föroreningar och störningar från verksamheten eller 
åtgärden,
6. sannolikheten för allvarliga olyckor som är relevanta för 
den aktuella verksamheten eller åtgärden, och
7. risker för människors hälsa.
12 § I fråga om verksamhetens eller åtgärdens lokalisering 
enligt 10 § 2 ska särskild hänsyn tas till
1. pågående eller tillåten markanvändning, 
2. de naturresurser som finns i det område som kan antas bli 
påverkat och deras relativa förekomst, tillgänglighet, 
kvalitet och förnyelseförmåga i området, och
3. naturresursernas, naturmiljöns och kulturmiljöns tålighet 
i det område som kan antas bli påverkat, med särskild 
uppmärksamhet på påverkan som avser
a) ett stort opåverkat område,
b) en våtmark, ett strandområde eller en älvmynning,
c) ett kustområde eller en marin miljö, 
d) ett bergs- eller skogsområde,
e) ett betydelsefullt kulturlandskap,
f) ett tätbefolkat område,
g) en nationalpark, ett naturreservat, ett kulturreservat 
eller ett annat område som är skyddat enligt 7 kap. 
miljöbalken,
h) ett område eller en byggnad som skyddas enligt 2–4 kap. 
kulturmiljölagen (1988:950), förordningen (2013:558) om 
statliga byggnadsminnen m.m. eller plan- och bygglagen 
(2010:900),
i) ett sådant område som är upptaget på världsarvslistan i 
enlighet med Unescos konvention av den 16 november 1972 om 
skydd för världens kultur- och naturarv, eller
j) ett område där miljökvalitetsnormer inte följs eller 
riskerar att inte kunna följas.
13 § I fråga om de möjliga miljöeffekternas typ och 
utmärkande egenskaper enligt 10 § 3 ska särskild hänsyn tas 
till
1. effekternas storlek, utbredning, karaktär, intensitet och 
komplexitet,
2. sannolikheten för att effekterna uppkommer, hur de 
uppkommer, vilken varaktighet eller frekvens de har och hur 
reversibla de är,
3. hur gränsöverskridande effekterna är,
4. effekternas kumulativa verkan tillsammans med effekterna 
av andra verksamheter som bedrivs, som har fått ett tillstånd 
eller som har anmälts och får påbörjas, och
5. möjligheten att begränsa effekterna på ett effektivt 
sätt.
Vid bedömningen ska hänsyn tas till allmänhetens behov av 
information.
Länsstyrelsens beslut i frågan om miljöpåverkan
14 § Om samrådsunderlaget är fullständigt och ett 
undersökningssamråd har genomförts, ska länsstyrelsen så 
snart som möjligt och senast 60 dagar efter att ha fått 
samrådsredogörelsen enligt 6 kap. 25 § 2 miljöbalken avgöra 
frågan om huruvida verksamheten eller åtgärden kan antas 
medföra en betydande miljöpåverkan.
Trots första stycket får handläggningstiden förlängas, om det 
är nödvändigt på grund av verksamhetens eller åtgärdens art, 
komplexitet, lokalisering eller omfattning. Länsstyrelsen ska 
i så fall, innan den ursprungliga tidsfristen löpt ut, 
informera den som avser att bedriva verksamheten eller vidta 
åtgärden om skälen för förlängningen och ange när beslutet 
senast kommer att meddelas.
Miljökonsekvensbeskrivningen i den specifika 
miljöbedömningen
15 § Den som avser att bedriva verksamheten eller vidta 
åtgärden ska se till att miljökonsekvensbeskrivningen tas 
fram med den sakkunskap som krävs i fråga om verksamhetens 
eller åtgärdens särskilda förutsättningar och förväntade 
miljöeffekter.
16 § Miljökonsekvensbeskrivningen ska i fråga om sådana andra 
egenskaper som avses i 6 kap. 35 § 1 miljöbalken innehålla 
relevanta uppgifter om
1. behovet av mark,
2. förutsebara rivningsarbeten,
3. vad som utmärker verksamheten eller åtgärden i fråga om 
energibehov, energianvändning samt arten och mängden av de 
material och naturtillgångar som används,
4. uppskattade typer och mängder av avfall och andra 
restprodukter och utsläpp som kan förutses, och
5. andra verksamheter eller särskilda anläggningar som kan 
komma att behövas för att verksamheten ska kunna komma till 
stånd eller bedrivas på ett ändamålsenligt sätt.
17 § Miljökonsekvensbeskrivningens innehåll enligt 6 kap. 
35 § 2 miljöbalken ska avse uppgifter om
1. möjliga alternativa utformningar och skälen för den valda 
utformningen med hänsyn till miljöeffekter,
2. möjliga alternativa platser och skälen för valet av plats 
med hänsyn till skillnader i miljöeffekterna mellan den valda 
platsen och alternativen, 
3. undersökta möjliga alternativ i fråga om teknik, storlek, 
omfattning, skyddsåtgärder, begränsningar, försiktighetsmått 
och andra relevanta aspekter och skälen för de val som har 
gjorts med hänsyn till miljöeffekter, och
4. en redovisning av alternativa sätt att nå samma syfte, om 
länsstyrelsen under samrådet har begärt att 
miljökonsekvensbeskrivningen ska innehålla en sådan 
redovisning.
18 § Miljökonsekvensbeskrivningens innehåll enligt 6 kap. 
35 § 4 miljöbalken ska omfatta sådana miljöeffekter som kan 
förväntas uppkomma till följd av
1. verksamhetens eller åtgärdens uppbyggnad, drift eller 
rivning,
2. användningen av naturresurser,
3. buller, vibrationer, ljus, värme, strålning, utsläpp av 
föroreningar eller andra störningar,
4. bortskaffande och återvinning av avfall,
5. den teknik och de ämnen som har använts,
6. verksamheten eller åtgärden tillsammans med andra 
verksamheter som bedrivs, som har fått ett tillstånd eller 
som har anmälts och får påbörjas,
7. verksamhetens klimatpåverkan, eller
8. verksamhetens utsatthet och sårbarhet för 
klimatförändringar eller andra yttre händelser.
19 § Miljökonsekvensbeskrivningen ska utöver det som anges i 
6 kap. 35 § miljöbalken innehålla
1. uppgifter om beredskapen för och föreslagna insatser vid 
allvarliga olyckor, om sådana uppgifter är relevanta med 
hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och 
omfattning,
2. en redogörelse för de prognos- och mätmetoder, underlag 
och informationskällor som har använts med uppgift om 
eventuella brister och osäkerheter i metoderna och 
underlagen,
3. en referenslista med uppgifter om de källor som har 
använts, och
4. uppgifter om hur kravet på sakkunskap i 15 § är 
uppfyllt.
Lämpligt kungörande av miljökonsekvensbeskrivningen
20 § En publik webbplats som tillhör den som prövar 
tillståndsfrågan är en lämplig webbplats för att kungöra 
miljökonsekvensbeskrivningen.
Samråd med andra länder
21 § Naturvårdsverket är ansvarig myndighet enligt 6 kap. 13, 
18, 33 och 45 §§ miljöbalken och enligt Esbokonventionen om 
miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande 
sammanhang (SÖ 1992:1). Regeringen får efter anmälan av verket 
i ett visst ärende besluta att den ansvariga myndighetens 
uppgifter ska fullgöras av en annan myndighet. 
Förordning (2020:77).
22 § Om en statlig myndighet får kännedom om en plan, ett 
program, en verksamhet eller en åtgärd som kan antas medföra 
en betydande miljöpåverkan i ett annat land, ska myndigheten 
underrätta Naturvårdsverket om detta.
23 § När samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 
eller 33 § miljöbalken, ska Naturvårdsverket komma överens 
med den ansvariga myndigheten i det landet om hur samrådet 
ska genomföras så att de myndigheter och den allmänhet som 
kan antas bli berörda i det andra landet ges möjlighet att 
lämna synpunkter inom en skälig tid som ska vara minst 30 
dagar.
24 § Naturvårdsverket ska
1. lämna och ta emot underrättelser och i övrigt fullgöra de 
skyldigheter som en part har enligt artikel 2 punkterna 4-6, 
artikel 3 punkterna 1-3 och 5-8, artikel 4 punkten 2 och 
artiklarna 5-7 i Esbokonventionen om miljö-
konsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang 
(SÖ 1992:1), samt artikel 10 i konventionens protokoll om 
strategiska miljöbedömningar,
2. fullgöra de uppgifter som följer av artikel 7 i 
Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/42/EG av den 
27 juni 2001 om bedömning av vissa planers och programs 
miljöpåverkan, i den ursprungliga lydelsen,
3. fullgöra de uppgifter som följer av artikel 16 i 
Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/21/EG av den 
15 mars 2006 om hantering av avfall från utvinningsindustrin 
och om ändring av direktiv 2004/35/EG, i lydelsen enligt 
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 596/2009,
4. fullgöra de uppgifter som följer av artikel 26 i 
Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/75/EU av den 
24 november 2010 om industriutsläpp (samordnade åtgärder för 
att förebygga och begränsa föroreningar), i den ursprungliga 
lydelsen,
5. fullgöra de uppgifter som följer av artikel 7 och artikel 
9.2 andra stycket i Europaparlamentets och rådets 
direktiv 2011/92/EU av den 13 december 2011 om bedömning av 
inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt, i 
lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 
2014/52/EU, och 
6. samråda med andra berörda myndigheter i den utsträckning 
som behövs för fullgörandet av uppgifterna enligt 1-5.
Förordning (2020:77).
25 § För fullgörandet av samråd med andra länder får 
Naturvårdsverket kungöra information i Sverige, i ett annat 
land i Europeiska unionen och i ett annat land som är utsatt 
part enligt Esbokonventionen om miljökonsekvensbeskrivningar 
i ett gränsöverskridande sammanhang (SÖ 1992:1) eller 
konventionens protokoll om strategiska miljöbedömningar. 
Innan ett kungörande sker i ett annat land, ska verket höra 
det landets ansvariga myndighet.
Underrättelser för regeringens tillåtlighetsprövning
26 § En underrättelse till regeringen enligt 17 kap. 5 § 
miljöbalken ska göras snarast efter det att myndigheten eller 
kommunen i samrådet enligt 6 kap. miljöbalken har fått 
kännedom om att en verksamhet förbereds som inte omfattas av 
obligatorisk tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. 1 § 
miljöbalken men som kan antas kunna bli föremål för 
tillåtlighetsprövning efter förbehåll enligt 17 kap. 3 § 
miljöbalken.
Rapportering till Europeiska kommissionen
27 § Naturvårdsverket ska ansvara för den rapportering av 
information som avses i artikel 12.2 i direktiv 2011/92/EU i 
dess lydelse enligt direktiv 2014/52/EU. 
Förordning (2022:1731).
28 § Statliga förvaltningsmyndigheter ska lämna de uppgifter 
som behövs för att Naturvårdsverket ska kunna fullgöra sitt 
ansvar enligt 27 §. Förordning (2022:1731).
29 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om 
verkställigheten av 28 §. Förordning (2022:1731).
Övergångsbestämmelser
2017:966
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2018.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (1998:905) om 
miljökonsekvensbeskrivningar.
3. Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för
a) handläggningen och bedömningen av ärenden om planer eller 
program som har påbörjats före ikraftträdandet,
b) handläggningen och prövningen av mål och ärenden om 
verksamheter eller åtgärder där ansökan inkommit till den som 
ska pröva tillståndsfrågan före ikraftträdandet, och
c) beslut att en verksamhet eller åtgärd inte kan antas 
medföra en betydande miljöpåverkan som har meddelats före 
ikraftträdandet och i fråga om samråd som har skett före 
ikraftträdandet.
4. Om 6 § första stycket 1 innebär strängare krav på en 
verksamhet eller åtgärd på så sätt att den alltid ska antas 
medföra en betydande miljöpåverkan medan den enligt äldre 
föreskrifter inte alltid skulle antas medföra en betydande 
miljöpåverkan, ska de äldre föreskrifterna tillämpas.
2024:981
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2025.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för mål och ärenden 
som har inletts hos en prövningsmyndighet före 
ikraftträdandet.
Bilaga
Verksamheter och åtgärder av betydelse för att avgöra planers 
och programs miljöpåverkan 
1. Verksamheter och åtgärder inom jordbruk, skogsbruk eller 
vattenbruk som avser  
a) omstrukturering av fastighetsbildningen på landsbygden, 
b) användning av obrukad mark eller delvis orörda 
naturområden för intensivjordbruk, 
c) bevattning, markavvattning eller annan vattenförsörjning 
inom jordbruket,  
d) nyplantering av skog eller avskogning i syfte att ändra 
markanvändningen,  
e) andra anläggningar för intensiv djuruppfödning än de som 
anges i 6 §, 
f) intensiv fiskodling, eller 
g) återvinning av land från havet. 
2. Verksamheter och åtgärder inom utvinningsindustrin som 
avser 
a) andra stenbrott, annan gruvdrift i dagbrott eller annan 
torvutvinning än de som omfattas av 6 §,
b) underjordisk gruvdrift,
c) utvinning av mineraler genom muddring till havs eller i 
vattendrag, 
d) geotermisk borrning, borrning för lagring av kärnavfall, 
borrning efter vatten eller annan djupborrning, eller
e) industrianläggningar ovan jord för utvinning av kol, olja, 
naturgas, malmer eller bituminös skiffer.
Första stycket d gäller inte borrning för att undersöka 
markens bärighet.
3. Verksamheter och åtgärder inom energiproduktion som avser 
a) andra anläggningar för produktion av elektricitet, ånga 
eller hetvatten än de som omfattas av 6 §,  
b) andra anläggningar för transport av gas, ånga eller 
hetvatten eller för överföring av elektrisk energi med 
luftledningar än de som omfattas av 6 §, 
c) lagring av naturgas ovan jord,  
d) lagring under jord av brännbara gaser,  
e) lagring av fossila bränslen ovan jord,  
f) industriell tillverkning av briketter av kol eller 
brunkol, 
g) andra anläggningar för behandling eller lagring av 
radioaktivt avfall än de som omfattas av 6 §, 
h) anläggningar för produktion av vattenkraftsbaserad energi, 
eller 
i) grupper av vindkraftverk. 
4. Verksamheter och åtgärder för framställning eller 
bearbetning av metaller som avser  
a) anläggningar för produktion av råjärn eller stål (primär 
eller sekundär smältning), inklusive utrustning för 
kontinuerlig gjutning,  
b) anläggningar för behandling av järnbaserade metaller genom 
varmvalsning, genom hammarsmide eller genom anbringande av 
skyddsbeläggningar av smält metall,  
c) järn- eller stålgjuterier,  
d) anläggningar för smältning, inklusive framställning av 
legeringsmetaller, av andra icke-järnmetaller än 
ädelmetaller, inklusive återvinningsprodukter (färskning, 
formgjutning eller liknande), 
e) anläggningar för ytbehandling av metaller eller plaster 
med användning av en elektrolytisk eller kemisk process,  
f) tillverkning eller sammansättning av motorfordon eller 
tillverkning av fordonsmotorer,  
g) skeppsvarv, 
h) anläggningar för tillverkning eller reparation av 
motordrivna luftfartyg, 
i) tillverkning av järnvägsutrustning, 
j) formning med användning av sprängmedel, eller 
k) rostnings- eller sintringsverk för metalliska malmer.
5. Verksamheter och åtgärder inom mineralindustrin som 
avser
a) koksverk (torrdestillation av kol),
b) cementfabriker, 
c) andra anläggningar för produktion av asbest eller 
tillverkning av asbestbaserade produkter än de som omfattas 
av 6 §,
d) anläggningar för produktion av glas eller glasfiber, 
e) anläggningar för smältning av mineraler eller för 
tillverkning av mineralull, eller
f) tillverkning av takpannor, tegel, eldfast sten, kakel, 
stengods, porslin eller andra keramiska produkter genom 
bränning. 
6. Verksamheter och åtgärder inom kemisk industri som avser
a) behandling av mellanprodukter eller framställning av 
kemikalier, 
b) framställning av bekämpningsmedel, farmaceutiska 
produkter, färger, lacker, elastomerer eller peroxider, eller 
c) anläggningar för lagring av olja, petrokemiska produkter 
eller kemiska produkter. 
7. Verksamheter och åtgärder inom livsmedelsindustrin som 
avser
a) framställning av vegetabiliska eller animaliska oljor 
eller fetter, 
b) förpackning eller konservering av animaliska eller 
vegetabiliska produkter, 
c) framställning av mejeriprodukter, 
d) bryggning eller maltning, 
e) sockervaruindustrier, 
f) slakterier,
g) industriell framställning av stärkelse, 
h) fiskmjöls- eller fiskoljefabriker, eller 
i) sockerfabriker. 
8. Verksamheter och åtgärder inom textil-, läder-, trä- eller 
pappersindustrin som avser
a) andra industrianläggningar för framställning av papper 
eller papp än de som omfattas av 6 §,
b) anläggningar för färgning av fibrer eller textiler eller 
för tvättning, blekning, mercerisering eller annan 
förbehandling av fibrer eller textilier,
c) garverier, eller
d) anläggningar för produktion eller bearbetning av 
cellulosa. 
9. Verksamheter och åtgärder inom gummiindustrin som avser 
tillverkning eller behandling av elastomerbaserade produkter. 
10. Infrastrukturprojekt som avser
a) anläggning av industriområden, 
b) tätortsbebyggelse, inklusive byggande av shoppingcentrum 
och parkeringsplatser,  
c) byggande av järnvägar, omlastningsstationer eller 
terminaler för kombinerad trafik,  
d) anläggning av flygfält, 
e) byggande av vägar, hamnar eller hamnanläggningar, 
inklusive fiskehamnar, 
f) anläggning av inre vattenvägar eller anläggningar för 
reglering av vattenflöden,  
g) dammar och andra fördämningar eller vattenmagasin för 
långvarigt bruk,  
h) spårvägar, upphöjda eller underjordiska järnvägar, 
hängbanor eller liknande banor av speciell typ som endast 
eller i huvudsak används för passagerartransport,
i) byggande av rörledningar för gas eller olja,  
j) anläggning av vattenledningar över långa avstånd,  
k) kustanläggningar för att bekämpa erosion eller 
havsanläggningar i form av vallar, pirer, vågbrytare eller 
andra anläggningar för skydd mot havet eller andra 
havsanläggningar varigenom kustlinjen kan ändras (andra 
verksamheter och åtgärder än sådana som avser underhåll eller 
återuppbyggnad av anläggningar),
l) system för utvinning av grundvatten eller konstgjord 
grundvattenbildning, eller
m) anläggningar för överledning av vatten mellan 
avrinningsområden. 
Första stycket gäller inte verksamheter och åtgärder som 
omfattas av 6 §.
11.  Verksamheter och åtgärder för turism eller fritid som 
avser
a) skidbackar, skidliftar eller linbanor med tillhörande 
anläggningar,  
b) hamnar för fritidsbåtar,  
c) hotellkomplex eller fritidsbyar med tillhörande 
anläggningar utanför sammanhållen bebyggelse,  
d) permanenta campingplatser, eller  
e) temaparker.
12. Permanenta tävlings- och testbanor för motorfordon.
13. Provbänkar för motorer, turbiner eller reaktorer.
14. Anläggningar för tillverkning av konstgjorda 
mineralfibrer.
15. Verksamheter och åtgärder för avfallshantering som 
avser
a) lagring av skrotbilar eller järnskrot,
b) anläggningar för behandling av djurkadaver,
c) anläggningar för återvinning eller förstöring av explosiva 
ämnen,
d) andra avloppsreningsverk än de som omfattas av 6 §,
e) deponering av slam från reningsverk, eller 
f) andra anläggningar för bortskaffande av avfall än de som 
omfattas av 6 §.
Förordning (2018:1461).