Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer · 2025:784 · Visa register
Förordning (2025:784) med instruktion för Statens energimyndighet
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2025-06-26
Ikraft: 2025-08-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-08-01/ Uppgifter Huvuduppgifter 1 § Statens energimyndighet (Energimyndigheten) ska bevaka, analysera och främja omställningen till ett fossilfritt energisystem. Myndigheten ska även främja en trygg energiförsörjning samt bevaka och analysera att den är fortsatt tryggad. 2 § Myndigheten ska verka för en samhällsekonomiskt effektiv energiförsörjning och en energianvändning som förenar försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk hållbarhet. 3 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde bidra till 1. det leveranssäkerhetsmål och planeringsmål för det nationella elsystemet samt de övriga energi- och klimatpolitiska målen som riksdagen har godkänt, 2. de mål för forskning och innovation inom energiområdet som riksdagen har godkänt, och 3. det generationsmål för miljöarbetet och de miljökvalitetsmål som riksdagen har godkänt och vid behov föreslå åtgärder för miljöarbetets utveckling. Energiförsörjning, energianvändning och energilagring 4 § Energimyndigheten ska utifrån samhällets behov främja en 1. utbyggnad av fossilfri elproduktion och tillförsel av fossilfria bränslen och drivmedel, 2. produktion av resurseffektiv och fossilfri kraft- och fjärrvärme, 3. effektiv användning av energi och effekt, 4. energi- och klimatomställning av framför allt industrin, och 5. ökad flexibilitet i energisystemet genom energilagring och andra åtgärder. 5 § Energimyndigheten ska verka för att samhällets behov av energi i form av bränslen och drivmedel samt värme och kyla kan tillgodoses. 6 § Energimyndigheten ska verka för en samordnad utbyggnad av en ändamålsenlig och samhällsekonomiskt effektiv laddningsinfrastruktur för transporter. 7 § Energimyndigheten ska bistå de länsstyrelser som är vattenmyndigheter i arbetet med klassificering och med att fastställa kvalitetskrav för sådana ytvattenförekomster där vattnets status påverkas av vattenverksamheter för produktion av vattenkraftsel. Energiberedskap 8 § Av förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap framgår att Energimyndigheten är beredskapsmyndighet och sektorsansvarig myndighet. 9 § Energimyndigheten ska planera, samordna och, i den utsträckning som regeringen föreskriver, genomföra ransoneringar och andra regleringar som gäller användning av energi. Forskning och innovation 10 § Energimyndigheten ska främja och ge stöd till forskning och innovation som bidrar till att uppfylla regeringens energi- och klimatpolitiska mål. Insatserna ska inriktas på områden som bidrar till en trygg energiförsörjning, stärkt svensk konkurrenskraft och en samhällsekonomiskt effektiv klimatomställning. I arbetet ska myndigheten även beakta de forskningspolitiska målen. Insatserna ska främja forskning och innovation i form av en strategiskt utformad samlad insats som spänner över hela innovationssystemet och ske i nära samverkan med, och som komplement till, övriga energipolitiska insatser och styrmedel. 11 § Energimyndigheten ska 1. bidra till det övergripande målet för forskning och innovation på energiområdet samt underlätta uppföljning av forskningens nytta genom att stödja insatser på området som a) bygger upp kunskap och kompetens, b) utvecklar teknik, tjänster, produkter och lösningar, c) främjar nyttiggörande av forskning och innovation, och d) bidrar till och drar nytta av internationella samarbeten på energiområdet, 2. följa upp myndighetens insatser för finansiering av forskning och innovation enligt 10 § andra stycket och andra insatser och projekt som har fått stöd och a) bedöma insatsernas och projektens relevans och nytta för samhället samt hur de kompletterar myndighetens övriga insatser för att nå angivna mål, och b) där det är möjligt, bedöma insatsernas och projektens relevans och samhällsnytta ur ett internationellt perspektiv, och 3. bidra till kommersialisering av forskningsresultat och spridning av nya produkter, tjänster och lösningar i Sverige och internationellt på energiområdet. Infångning och lagring av koldioxid 12 § Energimyndigheten är nationellt centrum för frågor om infångning och lagring av koldioxid. Myndigheten ska verka för en samordnad och ändamålsenlig tillämpning, utveckling och utbyggnad av infångning och lagring av koldioxid i Sverige. 13 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde bevaka och analysera utvecklingen nationellt och internationellt av infångning, lagring och användning av koldioxid. Myndigheten ska även främja och underlätta nationella aktörers möjlighet att utveckla och bygga ut anläggningar för att fånga in, lagra och använda koldioxid. Systemanalys och statistik 14 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde 1. genom systematisk uppföljning, utvärdering och analys ta fram underlag för att utveckla samhällsekonomiskt effektiva styrmedel och åtgärder i arbetet med att ställa om till ett fossilfritt energisystem och en trygg energiförsörjning, 2. bistå Regeringskansliet och andra myndigheter med kunskapsunderlag som kan bidra till energiomställningen och en trygg energiförsörjning och göra sådana underlag tillgängliga för andra aktörer, och 3. bevaka och analysera energimarknadernas och energisystemets a) utveckling nationellt och internationellt med hänsyn till konsekvenserna för Sveriges energiförsörjning, och b) inverkan på och betydelse för miljön, klimatet, näringslivets konkurrenskraft och den ekonomiska tillväxten. 15 § Av förordningen (2001:100) om den officiella statistiken framgår att Energimyndigheten är statistikansvarig myndighet med ansvar för officiell statistik inom energiområdet. Datacenters rapportering av information om energiprestanda 16 § Energimyndighet ska vara tillsynsmyndighet enligt lagen (2025:570) om offentliggörande av information om datacenters energiprestanda. Uppgifter som har samband med Sveriges medlemskap i EU 17 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde delta i det arbete som regeringen bedriver inom EU. Myndigheten ska särskilt 1. uppmärksamma och informera Regeringskansliet om viktigare förslag som kan ha betydelse för den svenska rättsutvecklingen och tidigt bedöma konsekvenserna av sådana förslag, 2. bidra med underlag och stöd i tidiga skeden såsom vid meddelanden, rapporter och konsultationer från EU:s institutioner, 3. bidra med underlag och stöd i arbetet inför och under förhandlingar av EU-rättsakter och andra större EU-initiativ, och 4. delta i möten efter samråd med Regeringskansliet och rapportera från dessa möten, till exempel Europeiska kommissionens kommittéer och expertgrupper. 18 § Energimyndigheten ska 1. vara behörig myndighet enligt kommissionens delegerade förordning (EU) 2024/1366 av den 11 mars 2024 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/943 genom inrättandet av en nätföreskrift om sektorsspecifika regler för cybersäkerhetsaspekter av gränsöverskridande elflöden, 2. vara behörig myndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1938 av den 25 oktober 2017 om åtgärder för att säkerställa försörjningstryggheten för gas och om upphävande av förordning (EU) nr 994/2010, 3. fullgöra de uppgifter som anges i rådets direktiv 2009/119/EG av den 14 september 2009 om skyldighet för medlemsstaterna att inneha minimilager av råolja och/eller petroleumprodukter, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/1999, 4. fullgöra Sveriges uppgiftsskyldighet enligt kapitel V i avtalet om ett internationellt energiprogram (IEP) som undertecknades i Paris den 18 november 1974 (SÖ 1975:50) och de uppgifter för krisåtgärder som följer av avtalet, 5. vara behörig myndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/941 av den 5 juni 2019 om riskberedskap inom elsektorn och om upphävande av direktiv 2005/89/EG, 6. vid tillämpningen av förordning (EU) 2019/941 a) särskilt samverka med Affärsverket svenska kraftnät i syfte att säkerställa att riskberedskapsplaner utarbetas effektivt och genomförs korrekt samt underlätta förebyggande av, utvärdering av och informationsutbyte om elkriser, och b) beakta de underlag som Affärsverket svenska kraftnät tar fram enligt förordningen. 19 § Energimyndigheten ska i fråga om Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2023/1791 av den 13 september 2023 om energieffektivitet och om ändring av förordning (EU) 2023/955, i den ursprungliga lydelsen, 1. främja och bevaka utvecklingen på marknaderna för energitjänster samt uppmärksamma behov av åtgärder för att undanröja hinder som hämmar utvecklingen på dessa marknader i enlighet med vad som anges i artikel 29, 2. ansvara för årlig uppföljning av kumulativ energibesparing i enlighet med riktlinjer i regeringens plan för genomförande av artikel 8, 3. ansvara för den årliga uppföljningen av offentliga organs slutliga energianvändning enligt artikel 5, 4. se till att informationen om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder, enskilda åtgärder och de finansiella och rättsliga ramarna tydligt redovisas och sprids till alla berörda marknadsaktörer på det sätt som avses i artikel 22, 5. lämna information till banker och andra finansinstitut om möjligheter att delta i finansieringen av åtgärder för att förbättra energieffektiviteten på det sätt som avses i artikel 30, 6. tillsammans med berörda aktörer, däribland lokala och regionala myndigheter, främja initiativ för att informera, medvetandegöra och utbilda allmänheten om hur man kan förbättra energieffektiviteten, 7. stödja offentliga organ, upphandlande enheter samt andra relevanta aktörer genom kompetenshöjande informationsinsatser i syfte att förbättra energieffektiviteten, och 8. fullgöra de uppgifter som krävs för att göra det möjligt för datacenteroperatörer att rapportera på det sätt som avses i artikel 12. 20 § Energimyndigheten ska i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 av den 11 december 2018 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2024/1711, 1. ha ett samlat ansvar för information och för att ta fram underlag och göra de beräkningar som medlemsstaterna är skyldiga att göra enligt artiklarna 7 och 22a-27 och bilagorna till samma direktiv, och 2. samla in, vid behov bearbeta och beräkna samt till Energimarknadsinspektionen lämna de uppgifter som krävs för att, i enlighet med artikel 19.4, offentliggöra Sveriges residualmix. 21 § Energimyndigheten ska som tillsynsmyndighet för ursprungsgarantier för el och gas vara medlem i Association of Issuing Bodies för Sveriges räkning. 22 § Energimyndigheten ska i arbetet med att öka resurseffektivitet och hållbarhet hos produkter 1. vara pådrivande i policyutveckling och i tillämpningen av a) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1369 av den 4 juli 2017 om fastställande av en ram för energimärkning och om upphävande av direktiv 2010/30/EU, och b) Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/125/EG av den 21 oktober 2009 om upprättande av en ram för att fastställa krav på ekodesign för energirelaterade produkter, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/27/EU, 2. vara marknadskontrollmyndighet och utöva marknadskontroll enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 över att produkter överensstämmer med kraven i a) Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/125/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/27/EU, b) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1369, c) rådets direktiv 92/42/EEG av den 21 maj 1992 om effektivitetskrav för nya värmepannor som eldas med flytande eller gasformigt bränsle, i lydelsen enligt kommissionens förordning (EU) nr 813/2013, och d) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/740 av den 25 maj 2020 om märkning av däck med avseende på drivmedelseffektivitet och andra parametrar, om ändring av förordning (EU) 2017/1369 samt om upphävande av förordning (EG) nr 1222/2009, och 3. vid behov genomföra tester på energirelaterade produkter, som en del i arbetet enligt 1 och 2, i syfte att främja resurseffektivitet i produkter samt tillgängliggörandet av produktinformation till konsumenter och marknadsaktörer. 23 § Av förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser framgår att Energimyndigheten är kontoföringsmyndighet enligt 19 § lagen (2020:1173) om vissa utsläpp av växthusgaser. 24 § Energimyndigheten ska offentliggöra och till Europeiska kommissionen rapportera det som avses i artikel 21.2 och 21.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1735 av den 13 juni 2024 om inrättande av en åtgärdsram för att stärka Europas ekosystem för tillverkning av nettonollteknik och om ändring av förordning (EU) 2018/1724. Internationellt samarbete utanför EU 25 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde stödja och medverka i regeringens arbete inom det internationella samarbetet för att bidra till en global energiomställning som följer Sveriges prioriteringar och till minskade utsläpp av växthusgaser. Energimyndigheten ska 1. bidra med underlag, förslag till ståndpunkter och expertkunskap, 2. delta aktivt vid förberedelser inför och under möten i samråd med Regeringskansliet och rapportera från mötena, 3. samverka med myndigheter och organisationer i andra länder vid genomförande av multilaterala och bilaterala samarbeten, 4. genom internationella energisamarbeten främja investeringar i energisektorn i Sverige, 5. genomföra internationella klimatinvesteringar genom att delta i och förvärva verifierade utsläppsminskningsenheter inom ramen för samarbeten enligt artikel 6.2 i Parisavtalet eller i enlighet med den mekanism som inrättats genom artikel 6.4 i Parisavtalet, och 6. fullgöra de åtaganden som följer av Sveriges deltagande i de projektbaserade mekanismerna i Kyotoprotokollet till Förenta nationernas ramkonvention om klimatförändringar, i enlighet med de modaliteter och procedurer som specificeras i beslut 3/CMP.1 av partskonferensen till Kyotoprotokollet. 26 § Av förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser framgår att Energimyndigheten ansvarar för auktorisering av deltagande i samarbeten och utfärdande av utsläppsminskningsenheter i enlighet med artikel 6 i Parisavtalet. 27 § Energimyndigheten får, under förutsättning att det inte kräver riksdagens eller Utrikesnämndens medverkan, ingå internationella överenskommelser 1. som behövs för att reglera samarbeten om insatser för sådana klimatinvesteringar som avses i 25 § 5 a) i egen regi, b) i samarbete med andra intressenter, eller c) genom deltagande i multilaterala samarbeten, och 2. med internationella finansieringsinstitut om administration av finansieringsåtaganden som följer av sådana klimatinvesteringar som avses i 25 § 5. Rapportering 28 § Energimyndigheten ska på sin webbplats tillhandahålla aktuell och samlad information om läget för och utvecklingen av energisystemet i Sverige. 29 § Energimyndigheten ska varje år till regeringen redovisa 1. indikatorer för uppföljning av de energipolitiska målen inklusive för forskning och innovation senast den 20 maj, 2. en kortsiktsprognos över energianvändningen och energitillförseln senast den 15 mars och den 30 juni, 3. en analys över nuläget och förutsättningarna för industrins energi- och klimatomställning senast den 31 december, 4. en särskild rapport senast den 14 mars för varje verksamhetsår av verksamheten med förvärv av utrymme inom a) årlig utsläppstilldelning enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/842 av den 30 maj 2018 om medlemsstaternas bindande årliga minskningar av växthusgasutsläpp under perioden 2021-2030 som bidrar till klimatåtgärder för att fullgöra åtagandena enligt Parisavtalet samt om ändring av förordning (EU) nr 525/2013, och b) upptag enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/841 av den 30 maj 2018 om inbegripande av utsläpp och upptag av växthusgaser från markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk i ramen för klimat- och energipolitiken fram till 2030 och om ändring av förordning (EU) nr 525/2013 och beslut nr 529/2013/EU, och 5. en särskild rapport för varje verksamhetsår av verksamheten för internationella insatser i enlighet med artikel 6 i Parisavtalet senast den 14 mars. Av rapporten enligt första stycket 5 ska det framgå hur programmets syften uppfylls och hur myndighetens insatser bidragit till en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling i värdlandet, samt i vilken utsträckning effekterna är additionella och permanenta. Redovisningen ska även inkludera myndighetens strategi för val av samarbetsländer, samarbetsformer och typ av teknik. 30 § Energimyndigheten ska senast den 15 mars varje ojämnt år till regeringen redovisa långsiktiga scenarier för energisystemets utveckling. 31 § Energimyndigheten ska senast den 15 mars 2026 och därefter vart fjärde år redovisa en samlad analys och bedömning av energiomställningen. Redovisningen ska särskilt fokuseras på vilket resultat statliga åtgärder och styrmedel inom energipolitikens område under fyraårsperioden har lett till och hur de har bidragit till de energipolitiska och klimatpolitiska målen. Från och med 2030 ska redovisningen även innehålla underlag till kontrollstation för leveranssäkerhets- och planeringsmålen. 32 § Energimyndigheten ska när det gäller scenarier för elförsörjningen, där det är relevant, samverka med Affärsverket svenska kraftnät för att så långt som möjligt förklara väsentliga skillnader mellan de antaganden som ligger till grund för respektive myndighets scenarier. 33 § Energimyndigheten ska rapportera uppgifter till Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analysers mikrodatabas för statligt företagsstöd (MISS) i en ändamålsenlig omfattning och utformning. 34 § Myndigheten ska varje år följa upp, utvärdera och redogöra för utvecklingen inom elcertifikatsystemet. Särskilda uppgifter 35 § Energimyndigheten ska 1. beakta jämställdhet i myndighetens verksamhet, och 2. se till att regelverk och rutiner som myndigheten disponerar över är så kostnadseffektiva och enkla som möjligt för medborgare och företag. Samverkan 36 § Energimyndigheten ska tillsammans med Verket för innovationssystem, Vetenskapsrådet, Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd och Rymdstyrelsen ingå i en samordningsgrupp som består av myndighetscheferna. Gruppen ska samverka och gemensamt utarbeta analyser, strategier och forskningsprogram samt i övrigt ta initiativ för att utveckla och förnya formerna för forskningsverksamheten. Ledning 37 § Energimyndigheten leds av en myndighetschef. 38 § Vid Energimyndigheten ska det finnas ett insynsråd som består av högst åtta ledamöter. Särskilda organ Fjärrvärmenämnden 39 § Vid Energimyndigheten ska det finnas ett beslutande organ, Fjärrvärmenämnden, med uppgift att hantera frågor om medling enligt fjärrvärmelagen (2008:263). 40 § Fjärrvärmenämnden består av 1. en ordförande och en vice ordförande som båda ska vara eller ha varit ordinarie domare, 2. en ledamot som ska vara väl förtrogen med fjärrvärmeföretags förhållanden och en ledamot som ska vara väl förtrogen med fjärrvärmekunders förhållanden, och 3. tre experter som ska ha kunskap om produktion och distribution av fjärrvärme och som inte får vara anställda hos något fjärrvärmeföretag eller hos någon part på fjärrvärmemarknaden. Ledamöterna enligt första stycket 2 ska ha var sin ersättare. 41 § För ärenden enligt 13 § fjärrvärmelagen (2008:263) är nämnden beslutsför när ordföranden eller vice ordföranden samt båda ledamöterna och en av experterna är närvarande. Medling och ärenden enligt 14-16 §§ fjärrvärmelagen beslutas av ordföranden eller vice ordföranden. Ordföranden eller vice ordföranden får lämna över ett ärende som inte innebär medling för beslut enligt första stycket. 42 § Fjärrvärmenämnden ansvarar för sina egna beslut inför regeringen. Utöver vad som följer av 43 § ansvarar nämnden för sin verksamhet i övrigt inför Energimyndighetens ledning. Energimyndighetens ledning ansvarar inför regeringen för att Fjärrvärmenämnden tilldelas medel och resurser för sin verksamhet samt för att verksamheten bedrivs författningsenligt och effektivt och att den redovisas på ett tillförlitligt sätt. 43 § Fjärrvärmenämnden ska årligen till regeringen lämna en redogörelse för verksamheten. I redogörelsen ska nämnden bland annat redovisa antalet medlingsuppdrag, vilka som varit parter i förhandlingarna, de frågor som förhandlingarna gällt och resultatet av medlingen. Energiutvecklingsnämnden 44 § Vid Energimyndigheten ska det finnas ett beslutande organ, Energiutvecklingsnämnden. Nämnden har till uppgift att inom myndighetens verksamhetsområde 1. verka för samverkan med näringslivet om forskning, utveckling och demonstration, och 2. besluta om stöd till projekt enligt förordningen (2008:761) om stöd till forskning och utveckling samt innovation inom energiområdet. 45 § Energiutvecklingsnämnden består av myndighetschefen och tio andra ledamöter. Myndighetschefen är nämndens ordförande. Nämnden är beslutför när ordföranden och minst fem andra ledamöter är närvarande. Nämnden får, om det följer av arbetsordningen eller av ett särskilt beslut, lämna över ärenden eller grupper av ärenden för att avgöras av myndighetschefen, eller av den tjänsteman denne sätter i sitt ställe. 46 § Energiutvecklingsnämndens ärenden avgörs efter föredragning. Ärenden som avgörs enligt 45 § andra stycket behöver dock inte föredras. 47 § Energiutvecklingsnämnden ansvarar för sina beslut inför regeringen. Nämnden ansvarar för sin verksamhet i övrigt inför Energimyndighetens ledning. Energimyndighetens ledning ansvarar inför regeringen för att Energiutvecklingsnämnden tilldelas medel och resurser för sin verksamhet samt för att verksamheten bedrivs författningsenligt och effektivt och att den redovisas på ett tillförlitligt sätt. Anställningar och uppdrag 48 § Generaldirektören är myndighetschef för Energimyndigheten. 49 § Ordförande, vice ordförande, experter, ledamöter och ersättare i Fjärrvärmenämnden utses av regeringen för en bestämd tid. 50 § Andra ledamöter i Energiutvecklingsnämnden än myndighetschefen utses av regeringen för en bestämd tid. Personalansvarsnämnd 51 § Vid Energimyndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd. Tillämpligheten av vissa förordningar 52 § Energimyndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen (1987:1101). 53 § Energimyndigheten ska tillämpa internrevisionsförordningen (2006:1228). Övergångsbestämmelser 2025:784 1. Denna förordning träder i kraft den 1 augusti 2025. 2. Genom förordningen upphävs förordningen (2014:520) med instruktion för Statens energimyndighet.