Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2025:784 ·
Visa register
Förordning (2025:784) med instruktion för Statens energimyndighet
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2025-06-26
Ikraft: 2025-08-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-08-01/
Uppgifter
Huvuduppgifter
1 § Statens energimyndighet (Energimyndigheten) ska bevaka,
analysera och främja omställningen till ett fossilfritt
energisystem. Myndigheten ska även främja en trygg
energiförsörjning samt bevaka och analysera att den är
fortsatt tryggad.
2 § Myndigheten ska verka för en samhällsekonomiskt effektiv
energiförsörjning och en energianvändning som förenar
försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk
hållbarhet.
3 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde bidra
till
1. det leveranssäkerhetsmål och planeringsmål för det
nationella elsystemet samt de övriga energi- och
klimatpolitiska målen som riksdagen har godkänt,
2. de mål för forskning och innovation inom energiområdet som
riksdagen har godkänt, och
3. det generationsmål för miljöarbetet och de
miljökvalitetsmål som riksdagen har godkänt och vid behov
föreslå åtgärder för miljöarbetets utveckling.
Energiförsörjning, energianvändning och energilagring
4 § Energimyndigheten ska utifrån samhällets behov främja en
1. utbyggnad av fossilfri elproduktion och tillförsel av
fossilfria bränslen och drivmedel,
2. produktion av resurseffektiv och fossilfri kraft- och
fjärrvärme,
3. effektiv användning av energi och effekt,
4. energi- och klimatomställning av framför allt industrin,
och
5. ökad flexibilitet i energisystemet genom energilagring och
andra åtgärder.
5 § Energimyndigheten ska verka för att samhällets behov av
energi i form av bränslen och drivmedel samt värme och kyla
kan tillgodoses.
6 § Energimyndigheten ska verka för en samordnad utbyggnad av
en ändamålsenlig och samhällsekonomiskt effektiv
laddningsinfrastruktur för transporter.
7 § Energimyndigheten ska bistå de länsstyrelser som är
vattenmyndigheter i arbetet med klassificering och med att
fastställa kvalitetskrav för sådana ytvattenförekomster där
vattnets status påverkas av vattenverksamheter för produktion
av vattenkraftsel.
Energiberedskap
8 § Av förordningen (2022:524) om statliga myndigheters
beredskap framgår att Energimyndigheten är beredskapsmyndighet
och sektorsansvarig myndighet.
9 § Energimyndigheten ska planera, samordna och, i den
utsträckning som regeringen föreskriver, genomföra
ransoneringar och andra regleringar som gäller användning av
energi.
Forskning och innovation
10 § Energimyndigheten ska främja och ge stöd till forskning
och innovation som bidrar till att uppfylla regeringens
energi- och klimatpolitiska mål. Insatserna ska inriktas på
områden som bidrar till en trygg energiförsörjning, stärkt
svensk konkurrenskraft och en samhällsekonomiskt effektiv
klimatomställning. I arbetet ska myndigheten även beakta de
forskningspolitiska målen.
Insatserna ska främja forskning och innovation i form av en
strategiskt utformad samlad insats som spänner över hela
innovationssystemet och ske i nära samverkan med, och som
komplement till, övriga energipolitiska insatser och
styrmedel.
11 § Energimyndigheten ska
1. bidra till det övergripande målet för forskning och
innovation på energiområdet samt underlätta uppföljning av
forskningens nytta genom att stödja insatser på området som
a) bygger upp kunskap och kompetens,
b) utvecklar teknik, tjänster, produkter och lösningar,
c) främjar nyttiggörande av forskning och innovation, och
d) bidrar till och drar nytta av internationella samarbeten på
energiområdet,
2. följa upp myndighetens insatser för finansiering av
forskning och innovation enligt 10 § andra stycket och andra
insatser och projekt som har fått stöd och
a) bedöma insatsernas och projektens relevans och nytta för
samhället samt hur de kompletterar myndighetens övriga
insatser för att nå angivna mål, och
b) där det är möjligt, bedöma insatsernas och projektens
relevans och samhällsnytta ur ett internationellt perspektiv,
och
3. bidra till kommersialisering av forskningsresultat och
spridning av nya produkter, tjänster och lösningar i Sverige
och internationellt på energiområdet.
Infångning och lagring av koldioxid
12 § Energimyndigheten är nationellt centrum för frågor om
infångning och lagring av koldioxid. Myndigheten ska verka för
en samordnad och ändamålsenlig tillämpning, utveckling och
utbyggnad av infångning och lagring av koldioxid i Sverige.
13 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde bevaka
och analysera utvecklingen nationellt och internationellt av
infångning, lagring och användning av koldioxid. Myndigheten
ska även främja och underlätta nationella aktörers möjlighet
att utveckla och bygga ut anläggningar för att fånga in, lagra
och använda koldioxid.
Systemanalys och statistik
14 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde
1. genom systematisk uppföljning, utvärdering och analys ta
fram underlag för att utveckla samhällsekonomiskt effektiva
styrmedel och åtgärder i arbetet med att ställa om till ett
fossilfritt energisystem och en trygg energiförsörjning,
2. bistå Regeringskansliet och andra myndigheter med
kunskapsunderlag som kan bidra till energiomställningen och en
trygg energiförsörjning och göra sådana underlag tillgängliga
för andra aktörer, och
3. bevaka och analysera energimarknadernas och energisystemets
a) utveckling nationellt och internationellt med hänsyn till
konsekvenserna för Sveriges energiförsörjning, och
b) inverkan på och betydelse för miljön, klimatet,
näringslivets konkurrenskraft och den ekonomiska tillväxten.
15 § Av förordningen (2001:100) om den officiella statistiken
framgår att Energimyndigheten är statistikansvarig myndighet
med ansvar för officiell statistik inom energiområdet.
Datacenters rapportering av information om energiprestanda
16 § Energimyndighet ska vara tillsynsmyndighet enligt lagen
(2025:570) om offentliggörande av information om datacenters
energiprestanda.
Uppgifter som har samband med Sveriges medlemskap i EU
17 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde delta i
det arbete som regeringen bedriver inom EU. Myndigheten ska
särskilt
1. uppmärksamma och informera Regeringskansliet om viktigare
förslag som kan ha betydelse för den svenska rättsutvecklingen
och tidigt bedöma konsekvenserna av sådana förslag,
2. bidra med underlag och stöd i tidiga skeden såsom vid
meddelanden, rapporter och konsultationer från EU:s
institutioner,
3. bidra med underlag och stöd i arbetet inför och under
förhandlingar av EU-rättsakter och andra större EU-initiativ,
och
4. delta i möten efter samråd med Regeringskansliet och
rapportera från dessa möten, till exempel Europeiska
kommissionens kommittéer och expertgrupper.
18 § Energimyndigheten ska
1. vara behörig myndighet enligt kommissionens delegerade
förordning (EU) 2024/1366 av den 11 mars 2024 om komplettering
av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/943
genom inrättandet av en nätföreskrift om sektorsspecifika
regler för cybersäkerhetsaspekter av gränsöverskridande
elflöden,
2. vara behörig myndighet enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2017/1938 av den 25 oktober 2017 om åtgärder
för att säkerställa försörjningstryggheten för gas och om
upphävande av förordning (EU) nr 994/2010,
3. fullgöra de uppgifter som anges i rådets direktiv
2009/119/EG av den 14 september 2009 om skyldighet för
medlemsstaterna att inneha minimilager av råolja och/eller
petroleumprodukter, i lydelsen enligt Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) 2018/1999,
4. fullgöra Sveriges uppgiftsskyldighet enligt kapitel V i
avtalet om ett internationellt energiprogram (IEP) som
undertecknades i Paris den 18 november 1974 (SÖ 1975:50) och
de uppgifter för krisåtgärder som följer av avtalet,
5. vara behörig myndighet enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/941 av den 5 juni 2019 om riskberedskap
inom elsektorn och om upphävande av direktiv 2005/89/EG,
6. vid tillämpningen av förordning (EU) 2019/941
a) särskilt samverka med Affärsverket svenska kraftnät i syfte
att säkerställa att riskberedskapsplaner utarbetas effektivt
och genomförs korrekt samt underlätta förebyggande av,
utvärdering av och informationsutbyte om elkriser, och
b) beakta de underlag som Affärsverket svenska kraftnät tar
fram enligt förordningen.
19 § Energimyndigheten ska i fråga om Europaparlamentets och
rådets direktiv (EU) 2023/1791 av den 13 september 2023 om
energieffektivitet och om ändring av förordning (EU) 2023/955,
i den ursprungliga lydelsen,
1. främja och bevaka utvecklingen på marknaderna för
energitjänster samt uppmärksamma behov av åtgärder för att
undanröja hinder som hämmar utvecklingen på dessa marknader i
enlighet med vad som anges i artikel 29,
2. ansvara för årlig uppföljning av kumulativ energibesparing
i enlighet med riktlinjer i regeringens plan för genomförande
av artikel 8,
3. ansvara för den årliga uppföljningen av offentliga organs
slutliga energianvändning enligt artikel 5,
4. se till att informationen om tillgängliga
energieffektivitetsåtgärder, enskilda åtgärder och de
finansiella och rättsliga ramarna tydligt redovisas och sprids
till alla berörda marknadsaktörer på det sätt som avses i
artikel 22,
5. lämna information till banker och andra finansinstitut om
möjligheter att delta i finansieringen av åtgärder för att
förbättra energieffektiviteten på det sätt som avses i artikel
30,
6. tillsammans med berörda aktörer, däribland lokala och
regionala myndigheter, främja initiativ för att informera,
medvetandegöra och utbilda allmänheten om hur man kan
förbättra energieffektiviteten,
7. stödja offentliga organ, upphandlande enheter samt andra
relevanta aktörer genom kompetenshöjande informationsinsatser
i syfte att förbättra energieffektiviteten, och
8. fullgöra de uppgifter som krävs för att göra det möjligt
för datacenteroperatörer att rapportera på det sätt som avses
i artikel 12.
20 § Energimyndigheten ska i enlighet med Europaparlamentets
och rådets direktiv (EU) 2018/2001 av den 11 december 2018 om
främjande av användningen av energi från förnybara
energikällor, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2024/1711,
1. ha ett samlat ansvar för information och för att ta fram
underlag och göra de beräkningar som medlemsstaterna är
skyldiga att göra enligt artiklarna 7 och 22a-27 och bilagorna
till samma direktiv, och
2. samla in, vid behov bearbeta och beräkna samt till
Energimarknadsinspektionen lämna de uppgifter som krävs för
att, i enlighet med artikel 19.4, offentliggöra Sveriges
residualmix.
21 § Energimyndigheten ska som tillsynsmyndighet för
ursprungsgarantier för el och gas vara medlem i Association of
Issuing Bodies för Sveriges räkning.
22 § Energimyndigheten ska i arbetet med att öka
resurseffektivitet och hållbarhet hos produkter
1. vara pådrivande i policyutveckling och i tillämpningen av
a) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1369 av
den 4 juli 2017 om fastställande av en ram för energimärkning
och om upphävande av direktiv 2010/30/EU, och
b) Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/125/EG av den
21 oktober 2009 om upprättande av en ram för att fastställa
krav på ekodesign för energirelaterade produkter, i lydelsen
enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/27/EU,
2. vara marknadskontrollmyndighet och utöva marknadskontroll
enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020
av den 20 juni 2019 om marknadskontroll och överensstämmelse
för produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och
förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 över att
produkter överensstämmer med kraven i
a) Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/125/EG, i
lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv
2012/27/EU,
b) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1369,
c) rådets direktiv 92/42/EEG av den 21 maj 1992 om
effektivitetskrav för nya värmepannor som eldas med flytande
eller gasformigt bränsle, i lydelsen enligt kommissionens
förordning (EU) nr 813/2013, och
d) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/740 av
den 25 maj 2020 om märkning av däck med avseende på
drivmedelseffektivitet och andra parametrar, om ändring av
förordning (EU) 2017/1369 samt om upphävande av förordning
(EG) nr 1222/2009, och
3. vid behov genomföra tester på energirelaterade produkter,
som en del i arbetet enligt 1 och 2, i syfte att främja
resurseffektivitet i produkter samt tillgängliggörandet av
produktinformation till konsumenter och marknadsaktörer.
23 § Av förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av
växthusgaser framgår att Energimyndigheten är
kontoföringsmyndighet enligt 19 § lagen (2020:1173) om vissa
utsläpp av växthusgaser.
24 § Energimyndigheten ska offentliggöra och till Europeiska
kommissionen rapportera det som avses i artikel 21.2 och 21.3
i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1735 av
den 13 juni 2024 om inrättande av en åtgärdsram för att stärka
Europas ekosystem för tillverkning av nettonollteknik och om
ändring av förordning (EU) 2018/1724.
Internationellt samarbete utanför EU
25 § Energimyndigheten ska inom sitt verksamhetsområde stödja
och medverka i regeringens arbete inom det internationella
samarbetet för att bidra till en global energiomställning som
följer Sveriges prioriteringar och till minskade utsläpp av
växthusgaser.
Energimyndigheten ska
1. bidra med underlag, förslag till ståndpunkter och
expertkunskap,
2. delta aktivt vid förberedelser inför och under möten i
samråd med Regeringskansliet och rapportera från mötena,
3. samverka med myndigheter och organisationer i andra länder
vid genomförande av multilaterala och bilaterala samarbeten,
4. genom internationella energisamarbeten främja investeringar
i energisektorn i Sverige,
5. genomföra internationella klimatinvesteringar genom att
delta i och förvärva verifierade utsläppsminskningsenheter
inom ramen för samarbeten enligt artikel 6.2 i Parisavtalet
eller i enlighet med den mekanism som inrättats genom
artikel 6.4 i Parisavtalet, och
6. fullgöra de åtaganden som följer av Sveriges deltagande i
de projektbaserade mekanismerna i Kyotoprotokollet till
Förenta nationernas ramkonvention om klimatförändringar, i
enlighet med de modaliteter och procedurer som specificeras i
beslut 3/CMP.1 av partskonferensen till Kyotoprotokollet.
26 § Av förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av
växthusgaser framgår att Energimyndigheten ansvarar för
auktorisering av deltagande i samarbeten och utfärdande av
utsläppsminskningsenheter i enlighet med artikel 6 i
Parisavtalet.
27 § Energimyndigheten får, under förutsättning att det inte
kräver riksdagens eller Utrikesnämndens medverkan, ingå
internationella överenskommelser
1. som behövs för att reglera samarbeten om insatser för
sådana klimatinvesteringar som avses i 25 § 5
a) i egen regi,
b) i samarbete med andra intressenter, eller
c) genom deltagande i multilaterala samarbeten, och
2. med internationella finansieringsinstitut om administration
av finansieringsåtaganden som följer av sådana
klimatinvesteringar som avses i 25 § 5.
Rapportering
28 § Energimyndigheten ska på sin webbplats tillhandahålla
aktuell och samlad information om läget för och utvecklingen
av energisystemet i Sverige.
29 § Energimyndigheten ska varje år till regeringen redovisa
1. indikatorer för uppföljning av de energipolitiska målen
inklusive för forskning och innovation senast den 20 maj,
2. en kortsiktsprognos över energianvändningen och
energitillförseln senast den 15 mars och den 30 juni,
3. en analys över nuläget och förutsättningarna för industrins
energi- och klimatomställning senast den 31 december,
4. en särskild rapport senast den 14 mars för varje
verksamhetsår av verksamheten med förvärv av utrymme inom
a) årlig utsläppstilldelning enligt Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) 2018/842 av den 30 maj 2018 om
medlemsstaternas bindande årliga minskningar av
växthusgasutsläpp under perioden 2021-2030 som bidrar till
klimatåtgärder för att fullgöra åtagandena enligt Parisavtalet
samt om ändring av förordning (EU) nr 525/2013, och
b) upptag enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2018/841 av den 30 maj 2018 om inbegripande av utsläpp och
upptag av växthusgaser från markanvändning, förändrad
markanvändning och skogsbruk i ramen för klimat- och
energipolitiken fram till 2030 och om ändring av förordning
(EU) nr 525/2013 och beslut nr 529/2013/EU, och
5. en särskild rapport för varje verksamhetsår av verksamheten
för internationella insatser i enlighet med artikel 6 i
Parisavtalet senast den 14 mars.
Av rapporten enligt första stycket 5 ska det framgå hur
programmets syften uppfylls och hur myndighetens insatser
bidragit till en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar
utveckling i värdlandet, samt i vilken utsträckning effekterna
är additionella och permanenta. Redovisningen ska även
inkludera myndighetens strategi för val av samarbetsländer,
samarbetsformer och typ av teknik.
30 § Energimyndigheten ska senast den 15 mars varje ojämnt år
till regeringen redovisa långsiktiga scenarier för
energisystemets utveckling.
31 § Energimyndigheten ska senast den 15 mars 2026 och
därefter vart fjärde år redovisa en samlad analys och
bedömning av energiomställningen. Redovisningen ska särskilt
fokuseras på vilket resultat statliga åtgärder och styrmedel
inom energipolitikens område under fyraårsperioden har lett
till och hur de har bidragit till de energipolitiska och
klimatpolitiska målen. Från och med 2030 ska redovisningen
även innehålla underlag till kontrollstation för
leveranssäkerhets- och planeringsmålen.
32 § Energimyndigheten ska när det gäller scenarier för
elförsörjningen, där det är relevant, samverka med
Affärsverket svenska kraftnät för att så långt som möjligt
förklara väsentliga skillnader mellan de antaganden som ligger
till grund för respektive myndighets scenarier.
33 § Energimyndigheten ska rapportera uppgifter till
Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analysers
mikrodatabas för statligt företagsstöd (MISS) i en
ändamålsenlig omfattning och utformning.
34 § Myndigheten ska varje år följa upp, utvärdera och
redogöra för utvecklingen inom elcertifikatsystemet.
Särskilda uppgifter
35 § Energimyndigheten ska
1. beakta jämställdhet i myndighetens verksamhet, och
2. se till att regelverk och rutiner som myndigheten
disponerar över är så kostnadseffektiva och enkla som möjligt
för medborgare och företag.
Samverkan
36 § Energimyndigheten ska tillsammans med Verket för
innovationssystem, Vetenskapsrådet, Forskningsrådet för miljö,
areella näringar och samhällsbyggande, Forskningsrådet för
hälsa, arbetsliv och välfärd och Rymdstyrelsen ingå i en
samordningsgrupp som består av myndighetscheferna. Gruppen ska
samverka och gemensamt utarbeta analyser, strategier och
forskningsprogram samt i övrigt ta initiativ för att utveckla
och förnya formerna för forskningsverksamheten.
Ledning
37 § Energimyndigheten leds av en myndighetschef.
38 § Vid Energimyndigheten ska det finnas ett insynsråd som
består av högst åtta ledamöter.
Särskilda organ
Fjärrvärmenämnden
39 § Vid Energimyndigheten ska det finnas ett beslutande
organ, Fjärrvärmenämnden, med uppgift att hantera frågor om
medling enligt fjärrvärmelagen (2008:263).
40 § Fjärrvärmenämnden består av
1. en ordförande och en vice ordförande som båda ska vara
eller ha varit ordinarie domare,
2. en ledamot som ska vara väl förtrogen med
fjärrvärmeföretags förhållanden och en ledamot som ska vara
väl förtrogen med fjärrvärmekunders förhållanden, och
3. tre experter som ska ha kunskap om produktion och
distribution av fjärrvärme och som inte får vara anställda hos
något fjärrvärmeföretag eller hos någon part på
fjärrvärmemarknaden.
Ledamöterna enligt första stycket 2 ska ha var sin ersättare.
41 § För ärenden enligt 13 § fjärrvärmelagen (2008:263) är
nämnden beslutsför när ordföranden eller vice ordföranden samt
båda ledamöterna och en av experterna är närvarande.
Medling och ärenden enligt 14-16 §§ fjärrvärmelagen beslutas
av ordföranden eller vice ordföranden. Ordföranden eller vice
ordföranden får lämna över ett ärende som inte innebär medling
för beslut enligt första stycket.
42 § Fjärrvärmenämnden ansvarar för sina egna beslut inför
regeringen. Utöver vad som följer av 43 § ansvarar nämnden för
sin verksamhet i övrigt inför Energimyndighetens ledning.
Energimyndighetens ledning ansvarar inför regeringen för att
Fjärrvärmenämnden tilldelas medel och resurser för sin
verksamhet samt för att verksamheten bedrivs
författningsenligt och effektivt och att den redovisas på ett
tillförlitligt sätt.
43 § Fjärrvärmenämnden ska årligen till regeringen lämna en
redogörelse för verksamheten. I redogörelsen ska nämnden bland
annat redovisa antalet medlingsuppdrag, vilka som varit parter
i förhandlingarna, de frågor som förhandlingarna gällt och
resultatet av medlingen.
Energiutvecklingsnämnden
44 § Vid Energimyndigheten ska det finnas ett beslutande
organ, Energiutvecklingsnämnden. Nämnden har till uppgift att
inom myndighetens verksamhetsområde
1. verka för samverkan med näringslivet om forskning,
utveckling och demonstration, och
2. besluta om stöd till projekt enligt förordningen (2008:761)
om stöd till forskning och utveckling samt innovation inom
energiområdet.
45 § Energiutvecklingsnämnden består av myndighetschefen och
tio andra ledamöter. Myndighetschefen är nämndens ordförande.
Nämnden är beslutför när ordföranden och minst fem andra
ledamöter är närvarande.
Nämnden får, om det följer av arbetsordningen eller av ett
särskilt beslut, lämna över ärenden eller grupper av ärenden
för att avgöras av myndighetschefen, eller av den tjänsteman
denne sätter i sitt ställe.
46 § Energiutvecklingsnämndens ärenden avgörs efter
föredragning. Ärenden som avgörs enligt 45 § andra stycket
behöver dock inte föredras.
47 § Energiutvecklingsnämnden ansvarar för sina beslut inför
regeringen. Nämnden ansvarar för sin verksamhet i övrigt inför
Energimyndighetens ledning.
Energimyndighetens ledning ansvarar inför regeringen för att
Energiutvecklingsnämnden tilldelas medel och resurser för sin
verksamhet samt för att verksamheten bedrivs
författningsenligt och effektivt och att den redovisas på ett
tillförlitligt sätt.
Anställningar och uppdrag
48 § Generaldirektören är myndighetschef för
Energimyndigheten.
49 § Ordförande, vice ordförande, experter, ledamöter och
ersättare i Fjärrvärmenämnden utses av regeringen för en
bestämd tid.
50 § Andra ledamöter i Energiutvecklingsnämnden än
myndighetschefen utses av regeringen för en bestämd tid.
Personalansvarsnämnd
51 § Vid Energimyndigheten ska det finnas en
personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
52 § Energimyndigheten ska tillämpa
personalföreträdarförordningen (1987:1101).
53 § Energimyndigheten ska tillämpa
internrevisionsförordningen (2006:1228).
Övergångsbestämmelser
2025:784
1. Denna förordning träder i kraft den 1 augusti 2025.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2014:520) med
instruktion för Statens energimyndighet.