Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2025:782 ·
Visa register
Förordning (2025:782) med instruktion för Affärsverket svenska kraftnät
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2025-06-26
Ikraft: 2025-08-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-08-01/
Uppgifter
1 § Affärsverket svenska kraftnät ska utifrån ett
samhällsbyggnadsperspektiv skapa förutsättningar för en
samhällsekonomiskt effektiv, internationellt
konkurrenskraftig, hållbar och trygg elförsörjning i Sverige.
Myndigheten ska inom sitt verksamhetsområde verka för att
leveranssäkerhetsmålet och planeringsmålet för det nationella
elsystemet och de övriga energipolitiska mål som riksdagen har
godkänt uppnås.
2 § Myndigheten ska utifrån ett nationellt
elförsörjningsperspektiv verka för en samordnad långsiktig
planering av det nationella elsystemet och sammanlänkningen av
detta med andra länder.
3 § Myndigheten ska på ett affärsmässigt sätt förvalta, driva
och utveckla Sveriges transmissionsnät för el så att det
1. på kort och lång sikt tillgodoser de nationella behoven av
överföring av el,
2. tillsammans med övriga delar av det nationella elsystemet
svarar mot kraven på leveranssäkerhet, och
3. i övrigt svarar mot de krav som ställs inom EU:s inre
marknad för el.
4 § Av förordningen (2023:241) om det nationella elsystemet
framgår att myndigheten är systemansvarig myndighet enligt
ellagen (1997:857).
Systemansvar för överföringssystemet
5 § Myndigheten ska
1. driva och utveckla transmissionsnätet för el i Sverige och
förbindelserna med elnät i andra länder baserat på analyser av
de samhällsekonomiska effekterna för det nationella
elsystemet,
2. genom samhällsekonomiskt effektiva åtgärder optimera
kapacitetsutnyttjandet i transmissionsnätet och bidra till
försörjningstrygghet för el,
3. bevaka effekttillräckligheten i det nationella elsystemet
och löpande förmedla information om effekttillräcklighet till
marknadens aktörer,
4. analysera, bedöma och offentliggöra information om var
anläggningar för produktion av el och lagring av el samt stora
elanvändare bör anslutas för att en effektiv, hållbar och
trygg elförsörjning ska uppnås,
5. offentliggöra information om tillgänglig nätkapacitet för
nya anslutningar och utökade elabonnemang och uppdatera
informationen minst en gång i månaden,
6. inom sitt verksamhetsområde se till att möjligheterna att
bygga ut fossilfri elproduktion och att nya användningsområden
för el tas tillvara i det nationella elsystemet,
7. verka för en välfungerande och transparent elmarknad och
icke-diskriminerande marknadstillträde till det nationella
elsystemet,
8. främja forskning och utveckling av betydelse för
verksamheten inklusive demonstration av ny teknik,
9. se till att de regelverk och rutiner som myndigheten
disponerar över är kostnadseffektiva och enkla för medborgare
och företag,
10. delta i det europeiska nätverket av operatörer av
vätgasnät,
11. bistå de länsstyrelser som är vattenmyndigheter i arbetet
med klassificering och med att fastställa kvalitetskrav för
sådana ytvattenförekomster där vattnets status påverkas av
vattenverksamheter för produktion av vattenkraftsel, och
12. inom sitt verksamhetsområde fullgöra de uppgifter som
följer av Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2019/943 av den 5 juni 2019 om den inre marknaden för el.
6 § Av förordningen (2023:241) om det nationella elsystemet
framgår att myndigheten svarar för tillsyn i frågor om
driftsäkerhet hos det nationella elsystemet enligt ellagen
(1997:857).
Ansvar att förvalta och bygga ut transmissionsnätet
7 § Myndigheten ska
1. förvalta och bygga ut transmissionsnätet för el på ett
kostnadseffektivt, driftsäkert och miljöanpassat sätt,
2. inom sitt område inkassera kapacitetsavgifter
(flaskhalsinkomster) och betalningar i enlighet med artikel 49
i förordning (EU) 2019/943,
3. ojämna år ta fram en tioårig nätutvecklingsplan och lämna
in planen till Energimarknadsinspektionen, och
4. bygga ut, installera och förvalta ledningar för elektronisk
kommunikation, främst på transmissionsnätet, samt upplåta
nätkapacitet i dessa.
Elberedskap
8 § Av förordningen (1997:294) om elberedskap framgår att
myndigheten är elberedskapsmyndighet enligt elberedskapslagen
(1997:288).
9 § Av förordningen (2022:524) om statliga myndigheters
beredskap framgår att myndigheten är beredskapsmyndighet.
10 § Myndigheten ska i fråga om Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/941 av den 5 juni 2019 om riskberedskap
inom elsektorn och om upphävande av direktiv 2005/89/EG
1. ta fram underlag enligt artiklarna 7, 10, 14 och 17 i
förordningen, och
2. samverka med Statens energimyndighet när denna fullgör sina
uppgifter i egenskap av behörig myndighet enligt förordningen,
i syfte att
a) säkerställa ett effektivt utarbetande och korrekt
genomförande av de riskberedskapsplaner som Statens
energimyndighet tar fram,
b) underlätta förebyggande och utvärdering av elkriser, och
c) underlätta informationsutbyte om elkriser.
11 § I krig eller när regeringen annars bestämmer ska
myndigheten tillgodose samhällets behov av elkraft genom att
planera, leda och samordna elförsörjningens resurser.
Uppgiften ska genomföras i samverkan med berörda
sektorsansvariga myndigheter, civilområdesansvariga
länsstyrelser, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,
Försvarsmakten och övriga myndigheter inom beredskapssektorn
för energiförsörjning.
Om förbrukningsreglering av el införs har myndigheten till
uppgift att, i den utsträckning som regeringen föreskriver,
svara för långsiktig planering och inriktning av
elproduktionen.
Dammsäkerhet
12 § Myndigheten ska i fråga om dammsäkerhet
1. följa klimatets påverkan samt följa och medverka i
utvecklingen av dammsäkerheten,
2. verka för att riskerna för en allvarlig störning på
samhället genom dammhaveri eller höga flöden i reglerade
vattendrag minskar,
3. årligen rapportera till regeringen om utvecklingen och vid
behov föreslå åtgärder,
4. främja forskning, utveckling och kunskapsförmedling,
5. svara för tillsynsvägledning enligt
miljötillsynsförordningen (2011:13) och samverka med
länsstyrelserna för att åstadkomma ett effektivt tillsyns-
arbete, och
6. i övrigt främja dammsäkerheten i landet.
Rapportering
13 § Myndigheten ska senast den 15 maj och den 15 oktober
varje år i en särskild rapport till regeringen redovisa
1. hur effekttillräcklighet, nationell effektbalans under
topplasttimmen och driftsäkerhet har upprätthållits sedan det
senaste rapporteringstillfället samt vilka
informationsinsatser som har riktats till aktörerna på
elmarknaden i fråga om effekttillräcklighet, och
2. en bedömning av effekttillräcklighet, nationell
effektbalans under topplasttimmen och driftsäkerhet fram till
nästa rapporteringstillfälle.
14 § Myndigheten ska vartannat år, med början 2026, i en
särskild rapport till regeringen redovisa
1. en bedömning av resurstillräckligheten för svensk
elförsörjning den kommande tioårsperioden i enlighet med
artikel 20.1 i förordning (EU) 2019/943, och
2. en bedömning av flexibilitetsbehovet i enlighet med
artikel 19e i förordning (EU) 2019/943.
15 § Myndigheten ska årligen till regeringen redovisa och
kommentera
1. hur överföringskapaciteten mellan de nationella elområdena
har utvecklats samt hur systemtjänster och investeringar som
bidrar till överföringskapaciteten har utvecklats,
2. hur mycket ny elproduktion respektive ny elförbrukning som
har anslutits till det nationella elnätet fördelat på
kraftslag respektive sektor bedömt utifrån de uppgifter som
myndigheten tagit emot,
3. prognoser över utvecklingen av överföringskapacitet,
4. hur genomsnittlig ledtid för anläggningsprojekt i
investeringsplanen fördelat på intern respektive extern ledtid
har utvecklats, och
5. indikatorer för uppföljning av det leveranssäkerhetsmål för
det nationella elsystemet som riksdagen har godkänt.
Vilka som ingår i affärsverkskoncernen
16 § Myndigheten och de företag där staten genom myndigheten
direkt eller indirekt har ett bestämmande inflytande bildar
tillsammans en affärsverkskoncern.
Ledning
17 § Myndigheten leds av en styrelse.
18 § Styrelsen ska bestå av högst sju ledamöter. I styrelsen
ingår dessutom myndighetschefen och personalföreträdarna vid
myndigheten.
19 § Styrelsen ansvarar för att statens intressen som ägare
tas tillvara i affärsverkskoncernens företag och i andra
företag där myndigheten förvaltar statens aktier eller
andelar.
Styrelsen ska bestämma hur rapportering och samordning mellan
myndigheten och koncernens företag ska ske.
20 § Styrelsen ska ha det ansvar som följer av 3 och 4 §§
myndighetsförordningen (2007:515).
Styrelsen ska särskilt ägna sig åt
1. utvecklingen av överföringskapaciteten och
leveranssäkerheten i transmissionsnätet,
2. investeringsplaneringen och utvecklingen av ledtider för
investeringarna,
3. frågor om krav på beredskap och säkerhetsskydd, och
4. bedömningar av myndighetens interna effektivitet.
21 § Generaldirektören ska ensam avgöra ärenden om
föreskrifter, ålägganden och övriga ärenden som rör
elförsörjning inom ramen för myndighetens ansvar som
elberedskapsmyndighet.
22 § Om ett styrelseärende är så brådskande att styrelsen inte
hinner sammanträda för att behandla det, får ärendet avgöras
genom kontakter mellan ordföranden och det antal ledamöter som
behövs för beslutsförhet.
Om detta förfarande inte är lämpligt får generaldirektören
ensam avgöra ärendet. Ett sådant beslut ska anmälas vid nästa
sammanträde med styrelsen.
Särskilda organ
23 § Vid myndigheten ska det finnas ett rådgivande organ som
benämns Elförsörjningsrådet.
Rådet ska bistå myndigheten när det gäller
1. att verka för en samordnad långsiktig planering av det
nationella elsystemet och sammanlänkningen av detta med andra
länder i enlighet med 2 §,
2. vilka åtgärder som ska vidtas för att bidra till
försörjningstrygghet för el i enlighet med 5 § 2, och
3. bedömningar av var nya anslutningar av produktion av el och
lagring av el samt stora elanvändare bör ske för att uppnå en
effektiv, hållbar och trygg elförsörjning i enlighet med 5 §
4.
24 § Vid myndigheten ska det finnas ett rådgivande organ som
benämns Elberedskapsrådet. Rådet ska bevaka elföretagens och
det övriga totalförsvarets intressen i frågor om elberedskap.
Rådet ska ges tillfälle att yttra sig i frågor av principiell
eller större betydelse som rör inriktning på
beredskapsåtgärder eller föreskrifter och ålägganden om
beredskapsåtgärder.
25 § Vid myndigheten ska det finnas ett rådgivande organ som
benämns Dammsäkerhetsrådet som ska bistå myndigheten i arbetet
med dammsäkerhetsfrågor. Rådet är ett informations- och
samrådsorgan för frågor relaterade till dammsäkerhet.
Medelsförvaltning
26 § Myndighetens medel får inte lånas ut till företag i
affärsverkskoncernen utan regeringens medgivande i varje
enskilt fall.
Extern revision
27 § Styrelsen ska se till att Riksrevisionen får de uppgifter
som behövs för revisionen av affärsverkskoncernen.
Anställningar och uppdrag
28 § Generaldirektören är myndighetschef.
29 § Ordförande och vice ordförande i styrelsen utses av
regeringen.
30 § Myndigheten ska bestämma antalet ledamöter samt utse
ledamöterna och ordföranden i Elförsörjningsrådet,
Elberedskapsrådet och Dammsäkerhetsrådet.
Personalansvarsnämnd
31 § Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
32 § Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen
(1987:1101) och internrevisionsförordningen (2006:1228).
33 § När myndigheten avser att söka personal från företag inom
affärsverkskoncernen ska myndigheten inte tillämpa
förordningen (1984:819) om statliga platsanmälningar.
Avgifter
34 § Myndigheten får i affärsverksamheten ta ut avgifter,
besluta om avgifternas storlek och disponera inkomsterna.
Myndigheten får även disponera inkomster från
offentligrättsliga avgifter.
Undantag från myndighetsförordningen
35 § Följande bestämmelser i myndighetsförordningen (2007:515)
ska inte tillämpas på myndigheten:
- 12 § om vem som ska avgöra brådskande ärenden, och
- 29 § om ärendeförteckning.
Övergångsbestämmelser
2025:782
1. Denna förordning träder i kraft den 1 augusti 2025.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2007:1119) med
instruktion för Affärsverket svenska kraftnät.