Post 1 av 1 träffar
                
                
                        
                                
                                Föregående
                        
                        
                        ·
                        
                        
                                Nästa
                                
                        
                        
                    
                    SFS-nummer ·
                    2024:114 ·
                    
                        Visa register
                    
                
                
                
                    Lag (2024:114) om clearing och avveckling av betalningar
                
                
                
                    Departement: Finansdepartementet FMA B
                
                
                
                    Utfärdad: 2024-03-07
                
                
                
                    Ändring införd: t.o.m. SFS 2025:193
                
                
                
                    Ikraft: 2024-07-01 överg.best.
                
                
                1 kap. Inledande bestämmelser
Lagens innehåll 
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om aktiebolag som har 
tillstånd att bedriva clearingverksamhet (clearingbolag). 
Med clearingverksamhet avses att för clearingdeltagares 
räkning utföra
1. clearing genom att begära överföring av, stämma av, 
bekräfta eller göra avräkning av betalningar eller upprätta 
slutliga positioner inför avveckling, eller
2. avveckling av betalningar genom överföring.
Den som avses i 8 § lagen (1999:1309) om system för avveckling 
av förpliktelser på finansmarknaden får vara clearingdeltagare 
i clearingverksamhet. 
2 § Lagen gäller också för filialer till utländska 
clearingbolag. Det som sägs om clearingbolag och aktiebolag 
ska då avse filialer till utländska clearingbolag. 
För filialer till utländska clearingbolag gäller dock inte de 
bestämmelser som rör bolagsordning, styrelse eller 
styrelseledamöter i 2 kap. 3 § 1, 4 och 5, 5 kap. 1 § 3 och 
6 kap. 1 och 3 §§. För sådana filialer gäller inte heller 
2 kap. 3 § 3 och 4-8 §§, 3 kap. 7 § och 5 kap. 6 och 8 §§.
Tystnadsplikt
3 § Den som är eller har varit knuten till ett clearingbolag 
får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon har 
fått veta om en enskilds affärs- eller driftförhållanden eller 
ekonomiska eller personliga förhållanden.
Uppgift i en anmälan eller en utsaga om en misstänkt 
överträdelse av en bestämmelse som gäller för verksamheten får 
inte obehörigen röjas, om uppgiften kan avslöja anmälarens 
eller den anmäldes identitet.
Uppgiftsskyldighet
3 a § Ett clearingbolag ska på begäran av Polismyndigheten, 
Skatteverket, Säkerhetspolisen eller Tullverket lämna 
uppgifter om enskildas förhållanden till bolaget, om 
uppgifterna behövs i ett enskilt fall i myndighetens 
verksamhet för att förebygga, förhindra eller upptäcka 
brottslig verksamhet som innefattar brott för vilket det i 
straffskalan ingår fängelse i ett år eller mer. Uppgifterna 
ska lämnas utan dröjsmål och i elektronisk form.
Ett clearingbolag eller den som är verksam i den verksamheten 
får inte obehörigen röja för kunden eller för någon 
utomstående att en myndighet har gjort en begäran eller att 
uppgifter har lämnats enligt första stycket.
Bestämmelser om ansvar för den som bryter mot tystnadsplikten 
enligt andra stycket finns i 20 kap. 3 § brottsbalken.
Lag (2025:193).
4 § Ett clearingbolag ska utan dröjsmål lämna uppgifter i 
elektronisk form om enskildas förhållanden till bolaget om det
1. under en utredning enligt bestämmelserna om förundersökning 
i brottmål begärs av undersökningsledaren,
2. under en utredning om självständigt förverkande begärs av 
åklagaren,
3. i ett ärende om rättslig hjälp i brottmål begärs av 
åklagaren på framställning av en annan stat eller en 
mellanfolklig domstol, eller
4. i ett ärende om erkännande och verkställighet av en 
europeisk utredningsorder begärs av åklagaren. Lag (2024:900).
Meddelandeförbud
5 § Den undersökningsledare eller åklagare som begär uppgifter 
enligt 4 § får besluta att clearingbolaget eller den som är 
eller har varit knuten till bolaget inte får röja för kunden 
eller för någon utomstående att uppgifter har lämnats enligt 
4 § eller att det pågår en förundersökning, en utredning om 
självständigt förverkande, ett ärende om rättslig hjälp i 
brottmål eller ett ärende om erkännande och verkställighet av 
en europeisk utredningsorder. Ett sådant förbud får meddelas 
om det krävs för att en utredning om brott eller självständigt 
förverkande inte ska äventyras eller för att uppfylla en 
internationell överenskommelse som är bindande för Sverige.
Förbudet ska vara tidsbegränsat, med möjlighet till 
förlängning, och får inte avse längre tid än vad som är 
motiverat med hänsyn till syftet med förbudet. I ett ärende om 
rättslig hjälp i brottmål eller om erkännande och 
verkställighet av en europeisk utredningsorder får dock 
förbudet tidsbegränsas bara om den stat eller mellanfolkliga 
domstol som ansökt om rättslig hjälp eller den utländska 
myndighet som har utfärdat utredningsordern samtycker till 
detta.
Om ett förbud inte längre är motiverat med hänsyn till syftet 
med förbudet, ska undersökningsledaren eller åklagaren besluta 
att förbudet ska upphöra. Lag (2024:900).
Ansvarsbestämmelse
6 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av grov 
oaktsamhet bryter mot ett meddelandeförbud enligt 5 §.
2 kap. Tillstånd
Tillståndsplikt
1 § För att ett aktiebolag ska få bedriva clearingverksamhet 
krävs tillstånd av Finansinspektionen.
Undantag från tillståndsplikt
2 § Tillstånd behövs inte för 
1. Sveriges riksbank, 
2. banker, eller 
3. verksamhet som avses i lagen (2010:751) om betaltjänster.
Förutsättningar för tillstånd 
3 § Ett aktiebolag ska ges tillstånd att bedriva 
clearingverksamhet om
1. bolagsordningen inte strider mot denna lag eller någon 
annan författning,
2. det finns skäl att anta att den planerade verksamheten 
kommer att bedrivas enligt denna lag och andra författningar,
3. den som har eller kan förväntas komma att få ett 
kvalificerat innehav i bolaget bedöms lämplig att utöva ett 
väsentligt inflytande över ledningen av bolaget,
4. den som ska ingå i styrelsen eller vara verkställande 
direktör, eller vara ersättare för någon av dem, har 
tillräcklig insikt och erfarenhet för att delta i ledningen av 
bolaget och även i övrigt är lämplig för en sådan uppgift, 
5. styrelsen i sin helhet har tillräckliga kunskaper och 
erfarenheter för att leda bolaget, och
6. bolaget uppfyller de villkor i övrigt som anges i denna 
lag.
4 § Vid bedömningen enligt 3 § 3 av om en innehavare är 
lämplig ska dennes anseende och kapitalstyrka beaktas. Det ska 
också beaktas om det finns skäl att anta att
1. innehavaren kommer att motverka att verksamheten bedrivs på 
ett sätt som är förenligt med denna lag och andra 
författningar, eller
2. innehavet har samband med eller kan öka risken för 
a) penningtvätt enligt 1 kap. 6 § lagen (2017:630) om åtgärder 
mot penningtvätt och finansiering av terrorism, eller 
b) finansiering av terrorism enligt 6 § terroristbrottslagen 
(2022:666) eller försök till sådant brott, avseende 
terroristbrott enligt 4 § samma lag.
Godkännande av bolagsordning
5 § Frågan om godkännande av bolagsordning ska prövas i 
samband med prövning av om aktiebolaget ska få tillstånd att 
bedriva clearingverksamhet. 
Ett clearingbolag som har beslutat att ändra sin bolagsordning 
ska ansöka om godkännande av ändringen. Ändringen ska 
godkännas om den inte strider mot denna lag eller någon annan 
författning. En sådan ändring får inte registreras innan den 
har godkänts.
Organisation
6 § Ett clearingbolag ska ha 
1. en styrelse med minst tre ledamöter, 
2. en verkställande direktör, och 
3. minst en revisor som utses av stämman.
En revisor ska vara auktoriserad eller godkänd. Minst en 
revisor som stämman utsett ska vara auktoriserad.
7 § För ett clearingbolag som är ett privat aktiebolag gäller 
skyldigheterna enligt 8 kap. 46 a och 46 b §§ aktiebolagslagen 
(2005:551). Styrelsens ordförande ska bevaka att styrelsen 
fullgör skyldigheterna.
Ansökan om tillstånd
8 § Ansökan om tillstånd får göras innan aktiebolaget har 
registrerats. Om en ansökan har gjorts inom sex månader från 
det att stiftelseurkunden undertecknades, räknas den tid som 
anges i 2 kap. 22 § aktiebolagslagen (2005:551) från 
tillståndsbeslutet. 
9 § En ansökan om tillstånd ska innehålla en beskrivning av 
den planerade verksamheten. 
3 kap. Krav på verksamheten
Sundhet
1 § Ett clearingbolags verksamhet ska bedrivas på ett sätt som 
är sunt. 
Ett clearingbolag ska ha ändamålsenliga regler för hur 
clearingverksamheten ska gå till. Principerna om fritt 
tillträde, neutralitet och proportionalitet ska tillämpas. 
Riskhantering
2 § Ett clearingbolag ska identifiera, mäta, övervaka, internt 
rapportera och hantera de risker som dess verksamhet är 
förknippad med. Bolaget ska se till att det finns en 
tillfredsställande intern styrning och kontroll. I det ingår 
att säkerställa clearingverksamhetens operativa stabilitet. 
Ett clearingbolag ska beakta operativa risker och affärs-, 
investerings-, kredit- och likviditetsrisker. Bolaget ska 
säkerställa att driftssäkerheten är tillfredsställande. 
Beredskap 
3 § Ett clearingbolag ska identifiera kritisk verksamhet och 
säkerställa att verksamheten kan återupptas inom kort efter 
ett avbrott. 
Ett clearingbolag ska också ha beredskaps- och 
kontinuitetsplaner för att kunna hantera händelser som utgör 
en betydande risk för avbrott i verksamheten. Planerna ska 
utvärderas och ses över regelbundet. 
Informations-, it- och cybersäkerhet 
4 § Ett clearingbolag ska ha planer för informations-, it- och 
cybersäkerhet för att kunna hantera risker, hot och 
sårbarheter. Planerna ska utvärderas och ses över regelbundet. 
Kapital
5 § Ett clearingbolag ska genom eget kapital täcka de risker 
bolaget är utsatt för och kunna fortsätta att bedriva kritisk 
verksamhet även om förluster uppstår. 
Uppdragsavtal
6 § Ett clearingbolag får uppdra åt någon annan att utföra 
uppgifter som är av betydelse för clearingverksamheten, om 
bolaget ansvarar för att
1. uppdragstagarens verksamhet bedrivs med operativ stabilitet 
och under säkerhetsmässigt betryggande former,
2. uppdragstagarens verksamhet omfattas av en 
tillfredsställande intern styrning och kontroll, och
3. Finansinspektionens tillsyn inte försvåras.
Om ett uppdragsavtal innebär en väsentlig förändring av 
förutsättningarna för clearingverksamheten, krävs 
Finansinspektionens godkännande. 
Styrning
7 § Styrelsen i ett clearingbolag ansvarar för att kraven i 1-
6 §§ uppfylls och ska se till att det finns interna riktlinjer 
och instruktioner i den omfattning som behövs. Riktlinjerna 
och instruktionerna ska utvärderas och ses över regelbundet.
Sidoverksamhet
8 § Ett clearingbolag får utöver clearingverksamhet bara 
bedriva verksamhet som har nära samband med 
clearingverksamheten.
Om det finns särskilda skäl, får Finansinspektionen godkänna 
att ett clearingbolag bedriver annan verksamhet än den som 
avses i första stycket.
Förvärv av egendom
9 § Ett clearingbolags förvärv av egendom som motsvarar mer än 
25 procent av det egna kapitalet kräver Finansinspektionens 
godkännande. Förvärvet ska godkännas, om förvärvet inte 
strider mot denna lag eller någon annan författning. 
4 kap. Clearingdeltagare
Krav på clearingdeltagare
1 § En clearingdeltagare får delta i clearingverksamheten för 
egen eller någon annans räkning.
Clearingdeltagaren ska uppfylla de krav som clearingbolaget 
bestämmer.
Uppgiftsskyldighet
2 § En clearingdeltagare ska lämna de uppgifter som 
clearingbolaget begär för att kunna fullgöra sina uppgifter 
enligt denna lag eller någon annan författning.
Uteslutning av clearingdeltagare
3 § Ett clearingbolag får utesluta en clearingdeltagare som 
inte uppfyller kravet i 1 § andra stycket eller 
uppgiftsskyldigheten i 2 § från clearingverksamheten.
5 kap. Tillsyn
Tillsynen och dess omfattning
1 § Finansinspektionen har tillsyn över clearingbolag. 
Tillsynen omfattar att clearingverksamheten bedrivs enligt 
1. denna lag, 
2. andra författningar som reglerar verksamheten, 
3. bolagsordningen, och 
4. clearingbolagets interna instruktioner som har sin grund i 
en författning som reglerar verksamheten.
2 § Ett clearingbolag och dess uppdragstagare ska lämna de 
uppgifter som Finansinspektionen begär för sin tillsyn. 
Platsbesök
3 § Finansinspektionen får genomföra en undersökning på plats 
hos ett clearingbolag eller dess uppdragstagare, om det behövs 
för tillsynen. 
Samarbete och utbyte av information
4 § Finansinspektionen ska samarbeta och utbyta information 
med utländska myndigheter som utövar tillsyn över eller 
övervakar clearingverksamhet.
Revision
5 § Finansinspektionen får förordna en eller flera revisorer 
att tillsammans med övriga revisorer delta i revisionen av ett 
clearingbolag. Inspektionen får återkalla ett sådant 
förordnande och utse en ny revisor.
En förordnad revisor har rätt till skäligt arvode av 
clearingbolaget för sitt arbete. Storleken på arvodet beslutas 
av Finansinspektionen.
Sammankallande av styrelse eller kallelse till extra stämma
6 § Finansinspektionen får sammankalla styrelsen i ett 
clearingbolag. 
Finansinspektionen får begära att styrelsen kallar till extra 
bolagsstämma. Om styrelsen inte rättar sig efter en sådan 
begäran, får inspektionen utfärda kallelsen.
Företrädare för Finansinspektionen får 
1. närvara vid bolagsstämma, 
2. närvara vid ett sådant styrelsesammanträde som inspektionen 
har sammankallat, och
3. delta i överläggningar.
Avgifter till Finansinspektionen
7 § Ett clearingbolag ska med årliga avgifter bekosta 
Finansinspektionens verksamhet enligt denna lag och 
Statistiska centralbyråns verksamhet enligt lagen (2014:484) 
om en databas för övervakning av och tillsyn över 
finansmarknaderna.
Finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av 
ansökningar, anmälningar och underrättelser enligt denna lag.
Särskilt om prövning av ägares lämplighet 
8 § För ett clearingbolag ska bestämmelserna om ägarprövning i 
14 kap. 1 §, 2 § första och andra styckena, 2 b och 3 §§, 4 § 
första och tredje styckena och 5-9 §§ lagen (2004:297) om 
bank- och finansieringsrörelse tillämpas. Det som sägs om 
kreditinstitut i den lagen ska då avse clearingbolag.
6 kap. Ingripanden 
Ingripanden mot clearingbolag och vissa fysiska personer
1 § Om ett clearingbolag har åsidosatt sina skyldigheter 
enligt denna lag, andra författningar som reglerar bolagets 
verksamhet, bolagsordningen eller interna instruktioner som 
har sin grund i en författning som reglerar verksamheten, får 
Finansinspektionen ingripa.
Finansinspektionen får då 
- utfärda ett föreläggande att inom en viss tid begränsa eller 
minska riskerna i verksamheten i något avseende, begränsa 
eller helt avstå från utdelning eller räntebetalningar eller 
vidta någon annan åtgärd för att komma till rätta med 
situationen,
- meddela ett förbud mot att verkställa beslut, eller
- göra en anmärkning.
Om överträdelsen är allvarlig, får tillståndet återkallas 
eller, om det är tillräckligt, varning meddelas.
2 § Vid valet av ingripande ska 15 kap. 1 b och 1 c §§ lagen 
(2004:297) om bank- och finansieringsrörelse tillämpas. Det 
som sägs om kreditinstitut i den lagen ska då avse 
clearingbolag.
3 § Om en styrelseledamot eller verkställande direktör inte 
uppfyller kraven i 2 kap. 3 § 4, får Finansinspektionen 
förelägga clearingbolaget att vidta rättelse. Om rättelse inte 
görs får inspektionen återkalla bolagets tillstånd. Detsamma 
gäller om styrelsen i sin helhet inte uppfyller de krav som 
anges i 2 kap. 3 § 5. 
I stället för att återkalla tillståndet får Finansinspektionen 
besluta att en styrelseledamot eller verkställande direktör 
inte längre får vara det. Inspektionen får då förordna en 
ersättare. Ersättarens uppdrag gäller till dess att 
clearingbolaget har utsett en ny styrelseledamot eller 
verkställande direktör.
4 § Finansinspektionen får återkalla tillståndet om ett 
clearingbolag 
1. inte har anmälts för registrering inom föreskriven tid 
eller anmälan har avskrivits eller avslagits genom ett beslut 
som har fått laga kraft, 
2. inte inom ett år från den dag tillstånd beviljades har 
börjat bedriva sådan verksamhet som tillståndet avser,
3. har förklarat sig avstå från tillståndet,
4. har överlåtit den tillståndspliktiga verksamheten,
5. under en sammanhängande tid av sex månader inte har 
bedrivit sådan verksamhet som tillståndet avser,
6. har försatts i konkurs eller tvångslikvidation, eller
7. har fått tillståndet genom att lämna falska uppgifter eller 
på något annat otillbörligt sätt.
I de fall som avses i första stycket 2, 5 och 7 får i stället 
varning meddelas, om det är tillräckligt.
5 § Om tillståndet återkallas får Finansinspektionen besluta 
om hur avvecklingen av verksamheten ska ske.
Ett beslut om återkallelse får förenas med förbud att 
fortsätta verksamheten.
Sanktionsavgift
6 § Finansinspektionen får besluta att ett clearingbolag ska 
betala en sanktionsavgift, om inspektionen har meddelat ett 
beslut om
1. anmärkning eller varning enligt 1 § eller 4 § första 
stycket 7 jämfört med andra stycket, eller 
2. återkallelse enligt 4 § första stycket 7.
Avgiften tillfaller staten. 
I fråga om sanktionsavgiftens storlek ska bestämmelserna i 
15 kap. 8 § första och andra styckena och 9 § lagen (2004:297) 
om bank- och finansieringsrörelse tillämpas. Det som sägs om 
kreditinstitut i den lagen ska då avse clearingbolag.
Förseningsavgift
7 § Om ett clearingbolag inte i tid lämnar de uppgifter som 
föreskrivits med stöd av 7 kap. 1 § 3, får Finansinspektionen 
besluta att bolaget ska betala en förseningsavgift med högst 
100 000 kronor.
Avgiften tillfaller staten.
Ingripande mot den som saknar tillstånd
8 § Om någon bedriver verksamhet som omfattas av denna lag 
utan tillstånd, får Finansinspektionen ingripa genom 
föreläggande om att upphöra med verksamheten eller beslut om 
sanktionsavgift. 
Om det är osäkert om denna lag är tillämplig på en viss 
verksamhet, får inspektionen förelägga den som bedriver 
verksamheten att lämna de upplysningar om verksamheten som 
inspektionen begär.
Verkställighet av beslut om sanktionsavgift och 
förseningsavgift
9 § I fråga om verkställighet av beslut om sanktionsavgift och 
förseningsavgift ska bestämmelserna i 15 kap. 11-14 §§ lagen 
(2004:297) om bank- och finansieringsrörelse tillämpas. 
Vite
10 § Ett föreläggande eller förbud enligt denna lag får 
förenas med vite.
Överklagande 
11 § Finansinspektionens beslut enligt 8 § andra stycket och 
5 kap. 6 § får inte överklagas. 
Andra beslut av Finansinspektionen enligt denna lag får 
överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
7 kap. Bemyndiganden
1 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer 
får meddela föreskrifter om
1. hur uppgifter enligt 1 kap. 3 a § första stycket ska 
lämnas,
2. förutsättningar för tillstånd enligt 2 kap. 3 § och 5 kap. 
8 §,
3. vilka åtgärder ett clearingbolag ska vidta för att uppfylla 
kraven på verksamheten i 3 kap. 1-7 §§,
4. vilka uppgifter ett clearingbolag eller dess uppdragstagare 
ska lämna till Finansinspektionen enligt 5 kap. 2 § och att 
vissa av dessa uppgifter i stället ska lämnas till Statistiska 
centralbyrån, och
5. avgifter enligt 5 kap. 7 §. Lag (2025:193).
Övergångsbestämmelser
2024:114
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2024. 
2. Bestämmelserna i 6 kap. gäller inte för överträdelser som 
skett före ikraftträdandet. 
3. Tillstånd att bedriva clearingverksamhet enligt 19 kap. 
lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden som gäller vid 
ikraftträdandet gäller som tillstånd att bedriva 
clearingverksamhet enligt 2 kap. 
4. Ett företag som före ikraftträdandet bedriver verksamhet 
som kräver tillstånd enligt denna lag och inte omfattas av 3, 
får fortsätta att bedriva verksamheten till och med den 
31 december 2024. Om ett sådant företag före den 1 januari 
2025 har gett in en ansökan om tillstånd för 
clearingverksamhet till Finansinspektionen, får företaget 
fortsätta med verksamheten till dess ansökan har prövats 
slutligt.
                