Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:1467 ·
Visa register
Förordning (2022:1467) om statligt stöd till regionala investeringar
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSL
Utfärdad: 2022-11-17
Ikraft: 2023-01-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2023-01-01/
Inledande bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om statligt stöd
till företag.
Syftet med stödet är att främja en hållbar tillväxt och stärka
konkurrenskraften i företag och därmed främja en hållbar
regional utveckling.
2 § Stöd lämnas i form av bidrag om inte annat följer av denna
förordning. Stöd lämnas i mån av medel.
3 § Inom ramen för den regionala utvecklingspolitiken får stöd
enligt denna förordning lämnas av Tillväxtverket.
Stöd får även lämnas av de regioner som beviljats tilldelning
av statliga medel.
4 § Denna förordning är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
I lagen (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar finns
bestämmelser om att regioner och Gotlands kommun ska besluta
om användningen av vissa statliga medel för regionalt
tillväxtarbete.
Det som sägs i denna förordning om regioner gäller också för
Gotlands kommun.
5 § Ord och uttryck som används i denna förordning har samma
betydelse som i
- kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni
2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga
med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i
fördraget, och
- kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 av den
18 december 2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i
fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av
mindre betydelse.
6 § Med stödområde 1, stödområde 2 respektive stödområde 3
avses i denna förordning vissa kommuner eller delar av
kommuner som närmare framgår av förordningen (1999:1382) om
stödområden för vissa regionala företagsstöd.
Stödområde 1, stödområde 2 och stödområde 3 ska, om de ingår i
den godkända regionalstödskartan för den aktuella perioden,
anses vara stödområden i den mening som avses i artikel 2.27 i
förordning (EU) nr 651/2014 med tillämpning av artikel 107.3 c
i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.
7 § Med glesbygd avses i denna förordning stora sammanhängande
områden med gles bebyggelse och långa avstånd till större
orter, syssel-sättning och service.
Med skärgård avses i denna förordning öar längs kusterna
liksom angränsande fastlandsområden och öar i större insjöar
där förhållandena i övrigt kan jämföras med skärgården.
Länsstyrelsen får, efter att ha gett Tillväxtverket och
angränsande länsstyrelser tillfälle att yttra sig, meddela
föreskrifter om vilka områden inom ett län som enligt denna
förordning ska anses som glesbygd.
Förutsättningar för stöd
8 § Stöd till företag får endast lämnas under förutsättning
att
1. ansökan om stöd har lämnats in innan åtgärden har
påbörjats,
2. löner och andra anställningsförmåner hos företaget följer
av kollektivavtal eller är likvärdiga med löner och andra
anställningsförmåner enligt kollektivavtal inom branschen, och
3. de särskilda förutsättningarna för stödet enligt 9-26 §§ är
uppfyllda.
Stöd för tilläggsinvesteringar eller ökade kostnader som har
uppkommit sedan åtgärden påbörjades får lämnas endast om det
finns synnerliga skäl.
Stöd enligt 13 och 20 §§ får lämnas trots att
förutsättningarna enligt 8 § 1 inte är uppfyllda.
Regionalt investeringsstöd
9 § Stöd i form av regionalt investeringsstöd får lämnas i
enlighet med kapitel I och artikel 13, artikel 14.1-9 och
14.12-16 i förordning (EU) nr 651/2014, med de begränsningar
som följer av 10 och 11 §§.
10 § Regionalt investeringsstöd får lämnas i stödområde 1,
stödområde 2 och stödområde 3 med följande stödnivåer:
- I stödområde 1 får regionalt investeringsstöd lämnas med
högst 40 procent för små företag, med högst 30 procent för
medelstora företag och med högst 20 procent för stora företag.
- I stödområde 2 får regionalt investeringsstöd lämnas med
högst 35 procent för små företag, med högst 25 procent för
medelstora företag och med högst 15 procent för stora företag.
- I stödområde 3 får regionalt investeringsstöd lämnas med
högst 30 procent för små företag, med högst 20 procent för
medelstora företag och med högst 10 procent för stora företag.
Trots första stycket ska de högsta tillåtna stödnivåerna för
stora företag tillämpas även på små och medelstora företag i
fråga om stöd till stora investeringsprojekt.
11 § Regionalt investeringsstöd får lämnas för verksamhet som
bedöms
1. få betydelse för näringslivets utveckling i regionen eller
annars ha särskild betydelse för den regionala utvecklingen,
och
2. kunna uppnå lönsamhet och en varaktig sysselsättning för de
anställda.
Investeringsstöd till små och medelstora företag
12 § Stöd i form av investeringsstöd till små och medelstora
företag får lämnas i enlighet med kapitel I och artikel 17 i
förordning (EU) nr 651/2014.
Stöd får endast lämnas för verksamhet som bedöms kunna uppnå
lönsamhet och en varaktig sysselsättning för de anställda.
Stöd till nystartade företag
13 § Stöd till nystartade företag får lämnas i enlighet med
kapitel I och artikel 22 i förordning (EU) nr 651/2014, med de
begränsningar som följer av 14 och 15 §§.
14 § Stöd till nystartade företag får endast lämnas till små
företag som är innovativa företag.
Med innovativa företag avses i denna bestämmelse företag som
kan visa att det inom överskådlig framtid kommer att utveckla
produkter, tjänster eller processer som är nyskapande eller
väsentligt förbättrade på marknaden.
15 § Stöd till nystartade företag får inte lämnas i form av
investeringar i eget kapital.
Bestämmelserna om höjda stödnivåer för företag etablerade i
stödområden i artikel 22.3 i förordning (EU) nr 651/2014 är
inte tillämpliga.
Investeringsstöd till forskningsinfrastruktur
16 § Stöd i form av investeringsstöd till
forskningsinfrastruktur får lämnas i enlighet med kapitel I
och artikel 26 i förordning (EU) nr 651/2014.
Investeringsstöd till energieffektivitetsåtgärder
17 § Stöd i form av investeringsstöd till
energieffektivitetsåtgärder får lämnas i enlighet med
kapitel I och artikel 38.1-5 och 38.7 i förordning (EU)
nr 651/2014.
Investeringsstöd för återvinning och återanvändning av avfall
18 § Stöd i form av investeringsstöd för återvinning och
återanvändning av avfall får lämnas i enlighet med kapitel I
och artikel 47.1-8 och 47.10 i förordning (EU) nr 651/2014.
Stöd till fasta bredbandsnät
19 § Stöd till fasta bredbandsnät för utbyggnad av sådana
förbindelser som utgör den förmedlande länken mellan stomnät
och accessnät får lämnas i enlighet med kapitel I och
artikel 52 i förordning (EU) nr 651/2014.
Stöd får lämnas med högst 50 procent av de stödberättigande
kostnaderna.
Stöd till kultur och bevarande av kulturarvet
20 § Stöd till kultur och bevarande av kulturarvet får lämnas
i enlighet med kapitel I och artikel 53.1-3a, 53.4, 53.6 och
53.8 i förordning (EU) nr 651/2014.
Stöd till idrottsinfrastruktur och multifunktionell
rekreationsinfrastruktur
21 § Stöd till idrottsinfrastruktur och multifunktionell
rekreationsinfrastruktur får lämnas i enlighet med kapitel I
och artikel 55.1-7a, 55.8, 55.10 och 55.12 i förordning (EU)
nr 651/2014.
Investeringsstöd till lokal infrastruktur
22 § Stöd i form av investeringsstöd till lokal infrastruktur
får lämnas i enlighet med kapitel I och artikel 56 i
förordning (EU) nr 651/2014.
Trots första stycket får investeringsstöd inte lämnas till
forskningsinfrastruktur eller bredbandsinfrastruktur.
Särskilt investeringsstöd till små och medelstora företag
23 § Stöd i form av investeringsstöd till små och medelstora
företag får lämnas i enlighet med förordning (EU)
nr 1407/2013, med de begränsningar som följer av 24-26 §§.
24 § Investeringsstöd till små och medelstora företag får
endast lämnas för investeringar i
1. byggnader eller anläggningar som är avsedda för
stadigvarande bruk,
2. maskiner eller andra inventarier, dock inte fordon, och
3. båtar som är nödvändiga för drift av företag i skärgård.
Stöd får även lämnas för andra nödvändiga kostnader som har
ett direkt samband med den investering som avses i första
stycket. Stöd för andra nödvändiga kostnader får lämnas med
ett belopp som motsvarar högst 30 procent av det totala
stödbeloppet.
Stödet får endast lämnas för verksamhet som bedöms kunna uppnå
lönsamhet och en varaktig sysselsättning för de anställda.
25 § Investeringsstöd till små och medelstora företag får inte
lämnas till ett företag som har skulder för svenska skatter
eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten eller som är i
likvidation eller försatt i konkurs.
26 § Investeringsstöd till små och medelstora företag får
lämnas med högst ett belopp som motsvarar
- 50 procent av de kostnader som godkänts för investeringen om
investeringen sker i glesbygd,
- 35 procent av de kostnader som godkänts för investeringen om
investeringen sker utanför glesbygd men inom stödområde 1,
stödområde 2 eller stödområde 3, eller
- 25 procent av de kostnader som godkänts för investeringen om
investeringen sker utanför glesbygd eller stödområden.
Stödets storlek
27 § Stöd som lämnas får inte vara större än vad som behövs
med hänsyn till övriga finansieringsmöjligheter och andra
omständigheter för att den åtgärd som stödet avser ska kunna
genomföras.
Handläggning av stödärenden
28 § Regionerna prövar frågor om stöd enligt 9, 12, 13 och
16-23 §§.
Trots första stycket ska frågor om stöd enligt 9 § prövas av
Tillväxtverket om
1. den totala investeringskostnaden som ligger till grund för
ansökan överstiger 25 miljoner kronor,
2. ansökan avser en åtgärd som innebär att en verksamhet
flyttas från ett län till ett annat, eller
3. ansökan avser stöd till tilläggsinvesteringar eller till
ökade kostnader som har uppkommit sedan åtgärden påbörjades.
Tillväxtverket ska ge regionen, eller i tillämpliga fall
regionerna, tillfälle att yttra sig innan ett beslut om stöd
enligt andra stycket fattas, om det inte är uppenbart
obehövligt.
29 § En ansökan om stöd ska ges in till den myndighet som
ansvarar för utlysningen.
Ansökan ska vara skriftlig och undertecknad av sökanden.
Ansökan ska innehålla en beskrivning av den åtgärd som stödet
avser, uppgifter om annat stöd som företaget tidigare ansökt
om eller beviljats och som avser samma stödberättigande
kostnader som det stöd som omfattas av ansökan samt de övriga
uppgifter som behövs för prövningen av ansökan.
30 § Om ansökan avser stöd som omfattas av förordning (EU) nr
1407/2013 ska den även innehålla en redogörelse för allt annat
stöd av mindre betydelse som företaget beviljats under de två
föregående beskattningsåren och det innevarande
beskattningsåret.
31 § Stödgivaren ska prioritera mellan inkomna ansökningar som
uppfyller förutsättningarna för stöd och ge företräde till de
ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar att uppfylla
det syfte med stödet som anges i 1 § andra stycket.
32 § Om ansökan avser stöd som omfattas av förordning (EU) nr
1407/2013 ska stödgivaren innan den beviljar stöd
1. lämna de upplysningar till stödmottagaren som framgår av
artikel 6.1 i den förordningen, och
2. kontrollera att det sammanlagda stödet av mindre betydelse
inte överskrider det tak som följer av artikel 6.3 i den
förordningen.
33 § Om uppgifter om ett stöd till ett företag ska
offentliggöras enligt artikel 9 i förordning (EU) nr 651/2014,
får stödet endast beviljas om företaget samtycker till
offentliggörandet.
Beslut om stöd
34 § Ett beslut om stöd ska innehålla uppgifter om den åtgärd
som företaget ska genomföra.
35 § Ett beslut om stöd enligt 9 eller 18 § ska förenas med
villkor om att stödmottagaren inte ansöker om stöd för
åtgärden inom det nationella programmet för Fonden för en
rättvis omställning 2021-2027.
Beslutet om stöd enligt 16 och 19 §§ ska, i tillämpliga fall,
förenas med villkor om sådan övervakning och återbetalning
eller återvinning som avses i artikel 26.7 respektive
artikel 52.9 i förordning (EU) nr 651/2014.
Beslutet får förenas med de ytterligare villkor som krävs för
att syftet med stödet ska tillgodoses. Villkoren ska framgå av
beslutet.
Säkerhet
36 § Stödgivaren ska vid beslut om stöd enligt 9 § pröva om
säkerhet ska ställas för de återkrav som stödmottagaren genom
beslut enligt 47 §, 48 § första stycket 2 eller 49 § första
stycket 2 kan bli skyldig att betala.
Vid prövningen enligt första stycket ska hänsyn tas till
stödets storlek, stödmottagarens ekonomiska ställning och
övriga omständigheter.
37 § Säkerheten ska, om det inte finns särskilda skäl, bestå
av full eller begränsad borgen. Säkerheten ska ställas av den
som, direkt eller indirekt, har ett väsentligt inflytande över
företaget.
Säkerheten ska ställas för fem år eller för den tid som anges
i stödbeslutet enligt 45 § andra stycket.
Utbetalning av stöd
38 § Stödet betalas ut allteftersom stödmottagaren redovisar
genomförda åtgärder.
39 § Ett stöd enligt 9, 12, 13 och 16-22 §§ får inte betalas
ut till ett företag som är föremål för betalningskrav på grund
av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett
stöd beviljat av en svensk stödgivare olagligt och oförenligt
med den inre marknaden.
40 § Om stödgivaren har beslutat att säkerhet ska ställas får
stöd enligt 9 § inte betalas ut förrän stödmottagaren har
ställt säkerhet enligt 37 §.
41 § Stödgivaren ska besluta att ett stöd helt eller delvis
inte ska betalas ut om
1. den som har ansökt om stöd genom att lämna oriktiga
uppgifter eller på något annat sätt har förorsakat att stödet
beviljats felaktigt eller med för högt belopp,
2. stödet av något annat skäl har beviljats felaktigt eller
med för högt belopp och mottagaren skäligen borde ha insett
detta,
3. stödet inte har utnyttjats eller använts eller det finns
anledning att anta att stödet inte kommer att utnyttjas eller
användas för det ändamål som det har beviljats för, eller
4. villkoren för stödet inte har följts.
Uppföljning och utvärdering
42 § Stödgivaren ansvarar för uppföljning av stöd som betalats
ut enligt denna förordning.
En stödmottagare ska på stödgivarens begäran lämna de
uppgifter som behövs för uppföljning av den åtgärd som stöd
har lämnats för.
43 § Den som tagit emot stöd enligt 9 § ska utöver vad som
följer av 42 § skriftligen underrätta stödgivaren, om
1. verksamheten läggs ned helt eller delvis,
2. den ställda säkerheten försämras, eller
3. beslut om åtgärder fattas som medför en direkt eller
indirekt ändring i äganderätten till det företag som har
beviljats stödet.
Skyldigheten att underrätta stödgivaren gäller från första
utbetalningen av stödet och därefter i fem år från det att
stödet slutligt har betalats ut eller under den tid som anges
i stödbeslutet enligt 45 § andra stycket.
Återbetalning och återkrav
44 § En stödmottagare är återbetalningsskyldig om det finns
någon grund för det enligt 41 §.
På det belopp som en stödmottagare är återbetalningsskyldig
för ska ränta betalas från och med den dag som infaller en
månad efter det att beslutet om återkrav enligt 47 § har
fattats och efter en räntesats som vid varje tidpunkt
överstiger statens utlåningsränta med två procentenheter.
45 § Den som tagit emot stöd enligt 9 § är, utöver vad som
följer av 44 §, helt eller delvis återbetalningsskyldig om
1. någon väsentlig del av verksamheten läggs ned,
2. den ställda säkerheten väsentligen försämras, eller
3. beslut om åtgärder fattas som medför en väsentlig direkt
eller indirekt ändring i äganderätten till det företag som har
beviljats stödet.
Återbetalningsskyldigheten gäller i fem år från det att stödet
slutligt har betalats ut. Om det finns särskilda skäl får
stödgivaren i stödbeslutet ange att återbetalningsskyldigheten
ska gälla i högst tio år.
På det belopp som en stödmottagare är återbetalningsskyldig
för ska ränta betalas från och med den dag som infaller en
månad efter det att beslutet om återkrav enligt 47 §, 48 §
första stycket 2 eller 49 § första stycket 2 har fattats och
efter en räntesats som vid varje tidpunkt överstiger statens
utlåningsränta med två procentenheter.
46 § Stödmottagarens återbetalningsskyldighet enligt 45 §
upphör successivt under den tidsperiod som anges i 45 § andra
stycket. Stödbeloppet som stödmottagaren är
återbetalningsskyldig för minskar årligen med 30, 25, 20, 15
respektive 10 procent av det slutligt utbetalda stödbeloppet.
Om det finns särskilda skäl, får stödgivaren i stödbeslutet
ange att beloppet ska minskas på ett annat sätt.
47 § Om en stödmottagare är återbetalningsskyldig enligt 44 §
eller 45 § första stycket 1, ska stödgivaren besluta att helt
eller delvis kräva tillbaka stödet tillsammans med ränta.
Kravet eller räntan får helt eller delvis sättas ned om det
finns särskilda skäl.
48 § Om en stödmottagare är återbetalningsskyldig enligt 45 §
första stycket 2, ska stödgivaren ompröva frågan om stöd.
Stödgivaren får då
1. besluta om ändring av säkerheten, eller
2. besluta att helt eller delvis kräva tillbaka stödet
tillsammans med ränta.
Kravet eller räntan får helt eller delvis sättas ned om det
finns särskilda skäl.
49 § Om en stödmottagare är återbetalningsskyldig enligt 45 §
första stycket 3, ska stödgivaren ompröva frågan om stöd.
Stödgivaren får då
1. besluta att stödet övertas på oförändrade villkor av den
nya ägaren, eller
2. besluta att helt eller delvis kräva tillbaka stödet
tillsammans med ränta.
Kravet eller räntan får helt eller delvis sättas ned om det
finns särskilda skäl.
50 § Om stödgivaren har beslutat om återkrav eller ränta
enligt 47 §, 48 § första stycket 2 eller 49 § första stycket 2
får det belopp som ska betalas enligt beslutet räknas av mot
annan utbetalning av stöd enligt förordningen.
Avräkning får inte ske i det fall som avses i 39 §.
51 § Tillväxtverket ska vid domstolar och myndigheter och i
övrigt föra statens talan mot stödmottagaren i fråga om
statliga medel enligt denna förordning. Tillväxtverket får
anta ackordsförslag eller på annat sätt efterge statens rätt i
enlighet med vad som framgår av förordningen (1993:1138) om
hantering av statliga fordringar.
Regionen ska underrätta och bistå Tillväxtverket när en åtgärd
från verket enligt denna bestämmelse behöver vidtas.
Offentliggörande, rapportering och registerföring
52 § Bestämmelser om offentliggörande, rapportering och
registerföring finns i 12 a § lagen (2013:388) om tillämpning
av Europeiska unionens statsstödsregler och i förordningen
(2016:605) om tillämpning av Europeiska unionens
statsstödsregler.
Bemyndigande
53 § Tillväxtverket får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Överklagande
54 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om
överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än
beslut enligt 39-41 och 47 §§, 48 § första stycket 2, 49 §
första stycket 2 och 50 § får dock inte överklagas.
Övergångsbestämmelser
2022:1467
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2023.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2015:211) om
statligt stöd till regionala investeringar.
3. Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för stöd
som har beslutats enligt den förordningen.