Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2018:2088 ·
Visa register
Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter
Departement: Socialdepartementet
Utfärdad: 2018-12-20
Ändring införd: t.o.m. SFS 2021:623
Ikraft: 2019-04-01 överg.best.
1 kap. Inledande bestämmelser
Lagens syfte och innehåll
1 § Denna lag syftar till att begränsa de hälsorisker och
olägenheter som är förbundna med bruk av tobak och liknande
produkter samt med exponering för rök från tobak och utsläpp
från liknande produkter.
2 § Denna lag innehåller bestämmelser om tobak,
elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare,
örtprodukter för rökning och om användningen av
njutningsmedel som till användningssättet motsvarar rökning
men som inte innehåller tobak.
I lagen finns bestämmelser om
– produktkrav och rapporteringsskyldighet (2 kap.),
– märkning och förpackning (3 kap.),
– marknadsföring (4 kap.),
– handel (5 kap.),
– rökfria miljöer (6 kap.),
– tillsyn (7 kap.),
– avgifter (8 kap.),
– överklagande (9 kap.),
– straffbestämmelser och förverkande (10 kap.), och
– bemyndiganden (11 kap.).
Uttryck i lagen
3 § I denna lag avses med
1. elektronisk cigarett: produkt som kan användas för
konsumtion av nikotinånga via ett munstycke, eller
beståndsdel av den produkten, inbegripet en patron, en tank
och anordningen utan patron eller tank,
2. påfyllningsbehållare: behållare som innehåller vätska som
innehåller nikotin och som kan användas för att fylla på en
elektronisk cigarett,
3. örtprodukter för rökning: produkter som är baserade på
växter, örter eller frukter som inte innehåller tobak och som
kan förbrukas via förbränning,
4. detaljhandel: försäljning till konsumenter,
5. partihandel: annan försäljning än detaljhandel,
6. försäljningsställe: en viss lokal eller ett annat
avgränsat utrymme för detaljhandel,
8. gränsöverskridande distansförsäljning: försäljning där,
vid tidpunkten för beställningen av varan eller produkten,
konsumenten finns i Sverige och återförsäljningsstället i ett
annat land, eller där återförsäljningsstället finns i Sverige
och konsumenten i en annan medlemsstat, och
9. medlemsstat: en stat som är medlem i Europeiska unionen
eller en annan stat som omfattas av avtalet om Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet (EES) och som har genomfört
bestämmelserna i direktiv 2014/40/EU i nationell rätt.
Förhållandet till andra lagar
4 § Lagen ska inte tillämpas på produkter som är
klassificerade som narkotika enligt narkotikastrafflagen
(1968:64) eller som hälsofarliga varor enligt lagen (1999:42)
om förbud mot vissa hälsofarliga varor.
I fråga om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
ska lagen inte tillämpas på läkemedel som omfattas av
läkemedelslagen (2015:315) eller på medicintekniska produkter
och andra produkter som omfattas av Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) 2017/745 av den 5 april 2017 om
medicintekniska produkter, om ändring av direktiv 2001/83/EG,
förordning (EG) nr 178/2002 och förordning (EG) nr 1223/2009
och om upphävande av rådets direktiv 90/385/EEG och 93/42/EEG.
I fråga om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
gäller även produktsäkerhetslagen (2004:451). Lag (2021:623).
2 kap. Produktkrav och rapporteringsskyldighet
Tobaksvaror och örtprodukter för rökning
Smaker, tillsatser och gränsvärden
1 § Cigaretter och rulltobak med karakteristisk smak och
tobaksvaror som innehåller tillsatser som har förbjudits
enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 11 kap. 1 §
får inte tillhandahållas konsumenter på marknaden.
Tobaksvaror som inte uppfyller de föreskrifter om tillåtna
gränsvärden eller mätning och övervakning av sådana
gränsvärden som har meddelats med stöd av 11 kap. 1 § får
inte tillverkas eller tillhandahållas konsumenter på
marknaden.
Varor som avses i andra stycket får inte föras ut till ett
land utanför Europeiska unionen.
Rapportering av ingredienser
2 § Tillverkare och importörer av tobaksvaror eller
örtprodukter för rökning ska till Folkhälsomyndigheten lämna
uppgifter om ingredienser och kvantiteter av dessa
ingredienser i tobaksvaror och i örtprodukter för rökning.
Tillverkare och importörer av tobaksvaror ska till
Folkhälsomyndigheten även lämna uppgifter om ingrediensernas
effekter på hälsan och genomföra analyser av tillsatser i
cigaretter och rulltobak samt lämna uppgifter om resultatet
av analyserna till Folkhälsomyndigheten.
Tobaksvaror och örtprodukter för rökning får inte
tillhandahållas konsumenter på marknaden om den
rapporteringsskyldighet som följer av första och andra
styckena eller av föreskrifter som har meddelats med stöd av
11 kap. 2 § inte har uppfyllts.
Anmälan av nya tobaksvaror
3 § Tillverkare och importörer ska till
Folkhälsomyndigheten anmäla nya tobaksvaror som de avser att
tillhandahålla konsumenter på den svenska marknaden.
En ny tobaksvara som inte har anmälts i enlighet med första
stycket eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 11
kap. 3 § får inte tillhandahållas konsumenter på den svenska
marknaden.
4 § Tillverkare och importörer av sådana nya tobaksvaror
som har anmälts enligt 3 § ska varje år till
Folkhälsomyndigheten lämna in alla nya eller uppdaterade
uppgifter om de studier, undersökningar och annan information
som ska redovisas i eller i samband med anmälan.
Tobaksvaror får inte tillhandahållas konsumenter på marknaden
om den rapporteringsskyldighet som följer av första stycket
eller av föreskrifter som har meddelats med stöd av 11 kap. 3
§ inte har uppfyllts.
Rapportering av marknadsföringskostnader
5 § Tillverkare, partihandlare och importörer av
tobaksvaror ska till Folkhälsomyndigheten lämna uppgifter om
de kostnader som de har haft för reklam, annan marknadsföring
och sponsring för sådana varor.
6 § Tillverkare och importörer av tobaksvaror ska varje år
till Folkhälsomyndigheten lämna in marknadsundersökningar,
studier, rapporter om försäljningsvolymer och i förekommande
fall sådana sammanfattningar av marknadsundersökningar som
utförs i samband med lanseringen av nya tobaksvaror.
Tobaksvaror får inte tillhandahållas konsumenter på marknaden
om den rapporteringsskyldighet som följer av första stycket
eller av föreskrifter som har meddelats med stöd av 11 kap. 4
§ andra stycket inte har uppfyllts.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
Produktanmälan
7 § Tillverkare och importörer av elektroniska cigaretter
eller påfyllningsbehållare ska till Folkhälsomyndigheten
anmäla alla sådana produkter som de avser att tillhandahålla
konsumenter på den svenska marknaden. En ny anmälan ska
lämnas in för varje väsentlig ändring av produkten. Anmälan
ska lämnas in senast sex månader innan produkten är avsedd
att tillhandahållas konsumenter på marknaden. Anmälan ska
även göras när produkten återkallas från marknaden av
tillverkaren eller importören.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare får inte
tillhandahållas konsumenter på den svenska marknaden om en
anmälan enligt första stycket inte har gjorts. Detsamma
gäller om anmälan inte uppfyller de föreskrifter om hur
anmälan ska vara utformad och vad den ska innehålla som har
meddelats med stöd av 11 kap. 6 § 1.
Innehåll och utformning
8 § Tillverkare och importörer av elektroniska cigaretter
och påfyllningsbehållare ansvarar för att produkterna
uppfyller de krav som följer av föreskrifter om innehåll och
utformning som har meddelats med stöd av 11 kap. 6 § 2.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare som inte
uppfyller de föreskrifter om innehåll och utformning som har
meddelats med stöd av 11 kap. 6 § 2 får inte tillhandahållas
konsumenter på marknaden.
Rapportering av försäljningsvolymer
9 § Tillverkare och importörer av elektroniska cigaretter
och påfyllningsbehållare ska varje år till
Folkhälsomyndigheten lämna in
1. fullständiga uppgifter om försäljningsvolym, uppdelade på
varumärke och produktsort,
2. uppgifter om preferenserna hos olika konsumentgrupper,
inbegripet unga människor, icke-rökare och de viktigaste
typerna av nuvarande konsumenter,
3. uppgifter om det sätt på vilket produkterna säljs, och
4. sammanfattningar av och kommentarer till eventuella
marknadsundersökningar om sådana uppgifter som anges i 1–3,
med en översättning till engelska.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare får inte
tillhandahållas konsumenter på marknaden om den
rapporteringsskyldighet som följer av första stycket inte har
uppfyllts. Detsamma gäller om rapporteringen inte uppfyller
föreskrifter om rapporteringsskyldighet som har meddelats med
stöd av 11 kap. 6 § 3.
Produktkontroll
10 § Tillverkare, importörer och distributörer av
elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare ska upprätta
och upprätthålla ett system för att samla in information om
alla misstänkta skadliga effekter som dessa produkter har på
människors hälsa.
Informationen ska på begäran lämnas till
Folkhälsomyndigheten.
11 § Om en tillverkare, importör eller distributör av
elektroniska cigaretter eller påfyllningsbehållare anser,
eller har skäl att anta, att en sådan produkt inte är säker
eller av god kvalitet eller att den på annat sätt inte är
förenlig med denna lag eller anslutande föreskrifter, ska
denne omedelbart
1. vidta de korrigerande åtgärder som är nödvändiga för att
den berörda produkten ska bli förenlig med denna lag,
2. dra tillbaka produkten, eller
3. återkalla produkten.
När en åtgärd enligt första stycket vidtas, ska
Folkhälsomyndigheten omedelbart underrättas om produktens
brister, vilken åtgärd som vidtagits och resultaten av
åtgärden.
3 kap. Märkning och förpackning
Hälsovarningar
Tobaksvaror och örtprodukter för rökning
1 § Förpackningar till tobaksvaror och örtprodukter för
rökning som är avsedda att tillhandahållas konsumenter på
marknaden ska förses med texter och illustrationer som
upplyser om de hälsorisker som är förenade med bruk av tobak
och örtprodukter för rökning samt om rökavvänjning
(hälsovarningar).
Tillverkare och importörer ansvarar för att förpackningar
till tobaksvaror och örtprodukter för rökning förses med
hälsovarningar.
Om en förpackning till en tobaksvara eller en örtprodukt för
rökning saknar hälsovarningar, får varan eller produkten inte
tillhandahållas konsumenter eller, när det gäller
tobaksvaror, detaljhandlare på marknaden. Detsamma gäller om
hälsovarningarna inte uppfyller föreskrifter om utformningen
av varningarna som har meddelats med stöd av 11 kap. 7 §.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
2 § Förpackningar till elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare ska förses med hälsovarningar.
Tillverkare och importörer av elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare ansvarar för att förpackningar till
sådana produkter förses med hälsovarningar.
Om en förpackning till en elektronisk cigarett eller en
påfyllningsbehållare saknar hälsovarningar, får produkten
inte tillhandahållas konsumenter på marknaden. Detsamma
gäller om hälsovarningarna inte uppfyller föreskrifter om
utformningen av varningarna som har meddelats med stöd av 11
kap. 7 §.
Produktpresentation och medföljande information
Tobaksvaror och örtprodukter för rökning
3 § Märkningen på förpackningar till tobaksvaror och
örtprodukter för rökning och på själva tobaksvaran får inte
1. antyda att en viss tobaksvara eller örtprodukt för rökning
är mindre skadlig än andra sådana varor eller produkter,
2. innehålla information om halten av nikotin, tjära eller
kolmonoxid i tobaksvaror eller örtprodukter för rökning,
eller
3. likna ett livsmedel eller en kosmetisk produkt.
Märkningen på förpackningar till tobaksvaror eller på själva
tobaksvaran får inte heller
1. antyda att en viss tobaksvara har miljöfördelar, eller
2. hänvisa till smak, doft eller tillsatser.
Förbudet mot att hänvisa till smak, doft eller tillsatser
gäller dock inte snus.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
4 § Märkningen på elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare eller på sådana produkters förpackningar
får inte
1. antyda att en viss elektronisk cigarett eller
påfyllningsbehållare är mindre skadlig än andra sådana
produkter,
2. innehålla information om halten av tjära eller kolmonoxid
i produkten,
3. likna ett livsmedel eller en kosmetisk produkt,
4. antyda att en viss produkt har miljöfördelar, eller
5. hänvisa till doft eller tillsatser, utom när det gäller
smaktillsatser.
Styckförpackningar och eventuell ytterförpackning till
elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare får inte
antyda ekonomiska fördelar genom att innehålla tryckta
kuponger, erbjudanden om rabatt, gratisutdelning, två varor
till priset av en eller liknande erbjudanden.
5 § Styckförpackningar till elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare ska innehålla ett informationsblad.
Tillverkare och importörer av elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare ansvarar för att styckförpackningar till
sådana produkter innehåller ett informationsblad.
Om en styckförpackning till en elektronisk cigarett eller en
påfyllningsbehållare saknar informationsblad, får produkten
inte tillhandahållas konsumenter på marknaden. Detsamma
gäller om informationsbladet inte har det innehåll och den
utformning som följer av föreskrifter som har meddelats med
stöd av 11 kap. 6 § 6.
6 § Förpackningar till elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare ska förses med en
innehållsdeklaration.
Tillverkare och importörer ansvarar
för att förpackningar till elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare förses med en innehållsdeklaration.
Om en förpackning saknar innehållsdeklaration, får produkten
inte tillhandahållas konsumenter på marknaden. Detsamma
gäller om innehållsdeklarationen inte uppfyller de
föreskrifter om innehåll och utformning som har meddelats med
stöd av 11 kap. 6 § 7.
Spårbarhet och säkerhetsmärkning av tobaksvaror
7 § Styckförpackningar till tobaksvaror ska förses med en
unik identitetsmärkning och en säkerhetsmärkning.
Tillverkare och importörer ansvarar för att
styckförpackningar till tobaksvaror förses med sådan
märkning.
Tobaksvaror får inte tillhandahållas konsumenter eller
detaljhandlare på marknaden, om sådan märkning saknas.
8 § En näringsidkare som deltar i handeln med tobaksvaror
utan att bedriva detaljhandel ska se till att alla
styckförpackningar registreras när de kommer i respektive
lämnar dennes besittning. Även åtgärder som rör
styckförpackningar och som vidtas under den tid som
besittningen pågår ska registreras. Registrerade uppgifter
får inte ändras eller raderas.
Tillverkare av tobaksvaror ska tillhandahålla de
näringsidkare som deltar i handeln med tobaksvaror den
utrustning som är nödvändig för att registrera tobaksvaror
som köps, säljs, lagras, transporteras eller hanteras på
annat sätt.
9 § En näringsidkare som deltar i leveranskedjan för
tobaksvaror ska upprätthålla register över samtliga relevanta
transaktioner.
10 § Tillverkare och importörer av tobaksvaror ska sluta
avtal om datalagring med en oberoende tredje part, som ska
vara värd för datalagringsanläggningen för alla relevanta
uppgifter. Datalagringsanläggningen ska vara fysiskt belägen
på Europeiska unionens territorium. Avtalet och den tredje
partens lämplighet ska godkännas av Europeiska
kommissionen.
Den tredje partens verksamhet ska övervakas av
en extern revisor, som ska föreslås och betalas av
tillverkaren av tobaksvaror och godkännas av Europeiska
kommissionen. Den externa revisorn ska varje år lämna in en
rapport till Europeiska kommissionen och den myndighet som
regeringen bestämmer.
11 § Europeiska kommissionen, den myndighet som regeringen
bestämmer, behöriga myndigheter i andra medlemsstater och den
externa revisorn ska ha full tillgång till
datalagringsanläggningarna.
Den myndighet som regeringen bestämmer får, när det är
motiverat, bevilja tillverkare och importörer tillgång till
de lagrade uppgifterna. Även Europeiska kommissionen kan
fatta ett sådant beslut.
4 kap. Marknadsföring
Reklam och annan marknadsföring
Tobaksvaror
1 § En näringsidkare som marknadsför tobaksvaror till
konsumenter får inte använda kommersiella annonser i
1. periodiska skrifter eller andra jämförbara skrifter på
vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig,
2. tv-sändningar, beställ-tv eller ljudradiosändningar, eller
3. andra överföringar eller tekniska upptagningar på vilka
yttrandefrihetsgrundlagen är tillämplig. Lag (2020:877).
2 § Även annan marknadsföring av tobaksvaror till
konsumenter än som avses i 1 § är förbjuden. Detta gäller
dock inte
1. i tryckta skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är
tillämplig eller i överföringar eller tekniska upptagningar
på vilka yttrandefrihetsgrundlagen är tillämplig,
2. marknadsföring som endast består i att tillhandahålla
tobaksvaror för försäljning, eller
3. kommersiella meddelanden inne på försäljningsställen som
inte är påträngande, uppsökande eller uppmanar till bruk av
tobak.
Kommersiella meddelanden enligt första stycket 3 ska i den
omfattning det är möjligt placeras så att de inte är synliga
från utsidan av försäljningsstället.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
3 § En näringsidkare som marknadsför elektroniska
cigaretter eller påfyllningsbehållare till konsumenter får
inte använda kommersiella annonser i periodiska skrifter
eller andra jämförbara skrifter på vilka
tryckfrihetsförordningen är tillämplig.
4 § En näringsidkare får inte marknadsföra elektroniska
cigaretter eller påfyllningsbehållare till konsumenter
1. inom informationssamhällets tjänster, eller
2. i tv-sändningar, beställ-tv eller ljudradiosändningar.
Förbudet i första stycket gäller dock inte
1. marknadsföring som endast består i att tillhandahålla
elektroniska cigaretter eller påfyllningsbehållare för
försäljning, eller
2. marknadsföring i överföringar eller tekniska upptagningar
på vilka yttrandefrihetsgrundlagen är tillämplig, med undantag
för marknadsföring genom kommersiella annonser.
Lag (2020:877).
Användning av varukännetecken
5 § En näringsidkare som marknadsför antingen en annan
vara än en tobaksvara eller en tjänst till konsumenter får
inte använda ett varukännetecken som helt eller delvis
används för en tobaksvara eller enligt gällande bestämmelser
om varumärken är registrerat eller inarbetat för en sådan
vara, om marknadsföringen sker i kommersiella annonser i
1. periodiska skrifter eller i andra jämförbara skrifter på
vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig,
2. ljudradio- eller tv-program eller i tv-sändningar över
satellit som omfattas av radio- och tv-lagen (2010:696),
eller
3. andra överföringar eller tekniska upptagningar på vilka
yttrandefrihetsgrundlagen är tillämplig.
6 § Om en näringsidkare använder ett sådant
varukännetecken som avses i 5 § vid marknadsföring till
konsumenter på något annat sätt än som sägs där, ska
näringsidkaren iaktta den måttfullhet som är betingad av att
kännetecknet också kan förknippas med tobaksvaran.
7 § Bestämmelserna i 5 och 6 §§ tillämpas inte
1. i fråga om ett varukännetecken som i endast begränsad
omfattning förekommer vid marknadsföring av tobaksvaror,
2. i fråga om ett varukännetecken som framträder i en form
som tydligt skiljer sig från utseendet på tobaksvarans
kännetecken, eller
3. i andra fall om det är oskäligt.
Sponsring och produktplacering
8 § Tillverkare, partihandlare och importörer av
tobaksvaror, elektroniska cigaretter eller
påfyllningsbehållare får inte sponsra ett evenemang eller en
verksamhet dit allmänheten har tillträde eller som kan antas
få gränsöverskridande effekt, om sponsringen kan antas
medföra att avsättningen av tobaksvaror, elektroniska
cigaretter eller påfyllningsbehållare främjas.
Bestämmelser om förbud mot sponsring av program i radio och
tv samt om produktplacering i tv finns i radio- och tv-lagen
(2010:696).
5 kap. Handel
Försäljning av tobaksvaror
Tillstånd
1 § Endast den som har tillstånd får bedriva detaljhandel
eller partihandel med tobaksvaror.
Tillstånd krävs inte för detalj- eller partihandlare som
varken har säte eller fast driftställe för näringsverksamhet
i Sverige.
Ett tillstånd kan gälla för viss tid eller tills vidare. Om
den som ansöker om tillstånd avser att bedriva detaljhandel
från ett försäljningsställe, ska tillståndet avse
försäljningsstället.
2 § Ett tillstånd får beviljas endast den som visar att
han eller hon med hänsyn till sina personliga och ekonomiska
förhållanden och omständigheterna i övrigt är lämplig att
utöva verksamheten samt att verksamheten kommer att drivas i
enlighet med de krav som ställs upp i denna lag.
3 § En ansökan om tillstånd ska vara skriftlig.
Tillstånd för detaljhandel meddelas av den kommun där
försäljningsstället är beläget. Om försäljningsställe saknas
meddelas tillstånd av den kommun där det företag som vill
bedriva sådan handel har sitt säte eller, om företaget saknar
säte inom landet, av den kommun där företaget har ett fast
driftställe.
Tillstånd för partihandel meddelas av den kommun där det
företag som vill bedriva sådan handel har sitt säte eller, om
företaget saknar säte inom landet, av den kommun där
företaget har ett fast driftställe.
4 § Vid prövningen av en ansökan om tillstånd för
detaljhandel får kommunen inhämta ett yttrande från
Polismyndigheten. En ansökan om tillstånd för partihandel får
inte bifallas utan att Polismyndighetens och Tullverkets
yttranden har inhämtats.
Myndigheterna ska yttra sig om sökandens allmänna lämplighet
för verksamheten och ska i sina yttranden redovisa de
omständigheter som ligger till grund för deras bedömning i
det enskilda fallet.
Gränsöverskridande distansförsäljning till Sverige
5 § En näringsidkare som inte omfattas av
tillståndsplikten i 1 § får inte bedriva gränsöverskridande
distansförsäljning av tobaksvaror till Sverige utan att först
ha registrerat försäljningen hos Folkhälsomyndigheten och
fått registreringen bekräftad. Bekräftelsen ska lämnas
skyndsamt.
Egenkontroll och uppgiftslämnande
6 § Den som bedriver tillståndspliktig försäljning av
tobaksvaror eller gränsöverskridande distansförsäljning ska
utöva särskild kontroll (egenkontroll) över försäljningen och
ansvara för att det finns ett för verksamheten lämpligt
egenkontrollprogram.
7 § Till ansökan om tillstånd enligt 3 § eller
registrering enligt 5 § ska egenkontrollprogrammet och de
övriga uppgifter som behövs för kommunens prövning och
tillsyn eller Folkhälsomyndighetens tillsyn bifogas.
Ändrade uppgifter ska utan dröjsmål anmälas till kommunen
respektive Folkhälsomyndigheten.
Tillstånd vid förändringar av verksamheten
8 § Om den som har försäljningstillstånd enligt denna lag
har avlidit eller fått förvaltare enligt 11 kap. 7 §
föräldrabalken med uppdrag som omfattar rörelsen och om
dödsboet eller förvaltaren vill fortsätta rörelsen, ska
anmälan göras hos kommunen. Anmälan ska ha kommit in senast
två månader efter dödsfallet eller beslutet om förvaltare.
Har anmälan inte kommit in inom denna tid, upphör tillståndet
att gälla.
Om den som har tillstånd till detaljhandel överlåter rörelsen
får även lagret av tobaksvaror ingå i överlåtelsen om
förvärvaren har tillstånd till detaljhandel.
9 § Ett försäljningstillstånd upphör att gälla om
tillståndshavaren försätts i konkurs. Vill konkursboet
fortsätta rörelsen ska en ny ansökan göras hos kommunen.
Kommunen ska behandla en sådan ansökan med förtur.
Ett konkurs- eller dödsbo eller, i fråga om utmätt egendom,
Kronofogdemyndigheten får trots denna lag sälja tobaksvaror
till den som har försäljningstillstånd till handel med sådana
varor. Detsamma gäller när en verksamhet måste avvecklas till
följd av att tillståndet har återkallats.
Partihandlares kontrollskyldighet
10 § Den som bedriver partihandel med tobaksvaror får
endast sälja sådana varor till den som har
försäljningstillstånd. Säljaren ska förvissa sig om att
köparen har sådant tillstånd.
Information
11 § Kommunen ska tillhandahålla information om vad som
gäller enligt denna lag och anslutande föreskrifter.
12 § En näringsidkare som tillhandahåller tobaksvaror för
försäljning ska ge personalen den information och det stöd
som behövs för att personalen ska kunna följa denna lag och
anslutande föreskrifter.
Styckförsäljning av cigaretter, rulltobak och snus
14 § En styckförpackning med
1. cigaretter ska innehålla minst 20 cigaretter,
2. rulltobak ska innehålla tobak som väger minst 30 gram,
och
3. portionsförpackat snus ska innehålla minst 20 portioner.
Cigaretter, rulltobak och portionsförpackat snus får inte
tillhandahållas konsumenter på marknaden i mindre mängd än
vad som anges i första stycket.
Försäljning av elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare
Anmälan
15 § En näringsidkare som har säte eller fast driftställe
för näringsverksamhet i Sverige får inte bedriva detaljhandel
med elektroniska cigaretter eller påfyllningsbehållare utan
att först ha anmält försäljningen till den kommun där
försäljningen ska ske.
Gränsöverskridande distansförsäljning
16 § En näringsidkare får inte bedriva gränsöverskridande
distansförsäljning av elektroniska cigaretter eller
påfyllningsbehållare utan att först ha registrerat
försäljningen hos Folkhälsomyndigheten och fått
registreringen bekräftad. Bekräftelsen ska lämnas
skyndsamt.
Egenkontroll och uppgiftslämnande
17 § Den som bedriver försäljning enligt 15 eller 16 § ska
utöva egenkontroll över försäljningen och hanteringen i
övrigt av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
och se till att det finns ett för verksamheten lämpligt
egenkontrollprogram.
Till anmälan om försäljning enligt 15 § eller registrering
enligt 16 § ska egenkontrollprogrammet och de övriga
uppgifter som behövs för kommunens och Folkhälsomyndighetens
tillsyn bifogas. Ändrade uppgifter ska utan dröjsmål anmälas
till kommunen respektive Folkhälsomyndigheten.
Åldersgräns
18 § Tobaksvaror, elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare får inte säljas eller på annat sätt
lämnas ut i näringsverksamhet till den som inte har fyllt 18
år. Den som lämnar ut en sådan vara eller produkt ska
förvissa sig om att mottagaren har uppnått nämnda ålder.
Om det finns särskild anledning att anta att varan eller
produkten är avsedd att lämnas över till någon som inte har
fyllt 18 år, får den inte lämnas ut.
På försäljningsställen ska det finnas en tydlig och klart
synbar skylt med information om förbudet mot att sälja eller
lämna ut sådana varor eller produkter som avses i första
stycket till den som inte har fyllt 18 år.
19 § Tobaksvaror, elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare som säljs till konsumenter ska
tillhandahållas på ett sådant sätt att det går att
kontrollera mottagarens ålder. Detta gäller även när
försäljningen sker genom automat, via postorder,
distansförsäljning eller på liknande sätt.
20 § Tobaksvaror, elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare får föras in i landet endast av den som
har fyllt 18 år.
Personuppgifter vid gränsöverskridande distansförsäljning
21 § En näringsidkare som bedriver gränsöverskridande
distansförsäljning med tobaksvaror, elektroniska cigaretter
eller påfyllningsbehållare får inte lämna ut personuppgifter
om konsumenten till tillverkaren av sådana varor och
produkter eller till företag som ingår i samma koncern eller
till andra tredje parter. Personuppgifter får inte heller
användas eller överföras för andra ändamål än det aktuella
köpet.
6 kap. Rökfria miljöer
Tillämpningsområde
1 § Med rökning avses vid tillämpningen av bestämmelserna
i detta kapitel
1. rökning av tobak,
2. inhalering efter förångning eller annan upphettning av
tobak,
3. användning av elektroniska cigaretter,
4. rökning av örtprodukter för rökning, och
5. användning av njutningsmedel som till användningssättet
motsvarar rökning men som inte innehåller tobak.
Rökförbud
2 § Rökning är förbjuden
1. i lokaler avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller
annan verksamhet för barn eller ungdom samt på skolgårdar och
på motsvarande områden utomhus vid förskolor och
fritidshem,
2. i lokaler som är avsedda för hälso- och
sjukvård,
3. i lokaler som är avsedda för gemensamt bruk i bostäder och
inrättningar med särskild service eller vård,
4. på färdmedel i inrikes kollektivtrafik eller i lokaler och
andra utrymmen som är avsedda att användas av den som reser
med sådana färdmedel och på motsvarande områden utomhus,
5. i restauranger och på andra serveringsställen,
6. i andra lokaler än sådana som avses i 1–5 när en allmän
sammankomst eller en offentlig tillställning som avses i 2
kap. 1–3 §§ ordningslagen (1993:1617) anordnas och i lokaler
som är avsedda att användas av den som deltar i sammankomsten
eller tillställningen,
7. i andra lokaler än sådana som avses i 1–6 om allmänheten
har tillträde till lokalerna,
8. på inhägnade platser utomhus huvudsakligen avsedda för
idrottsutövning,
9. på lekplatser som allmänheten har tillträde till, och
10. vid entréer till sådana lokaler och andra utrymmen som
avses i 1–7 som allmänheten har tillträde till.
3 § I hotell och andra inrättningar där tillfällig bostad
yrkesmässigt upplåts, ska i ett visst antal av de rum eller
liknande som upplåts rökning vara förbjuden. I fråga om
sovkupéer och andra utrymmen som upplåts för tillfällig
bostad på färdmedel i inrikes kollektivtrafik gäller i
stället 2 § 4.
Undantag från rökförbudet
4 § Bestämmelserna i 2 § gäller inte i fråga om bostäder
och andra lokaler för boende som inte är tillfälligt.
5 § Rökning är trots 2 § 2–4, 6 och 7 tillåten i delar av
de lokaler eller andra utrymmen som avses där, om dessa delar
särskilt avsatts för rökning. Detsamma gäller lokaler som
avses i 2 § 1 och som är upplåtna enbart för personal.
6 § Trots 2 § 5 får rökning tillåtas i restauranger och på
andra serveringsställen i separata rum som särskilt avsatts
för rökning. Rum där rökning tillåts får endast utgöra en
mindre del av serveringsställets yta. Rummen ska vara belägna
så att besökare inte måste passera genom dessa. Arbetstagare
ska endast tillfälligtvis behöva vistas i rummen när rökning
pågår. Servering eller annan liknande verksamhet får inte
bedrivas i rummen när rökning pågår. Detta gäller dock inte
sådan verksamhet som har direkt samband med rummens funktion.
Mat eller dryck får inte föras med in i dessa rum.
7 § Avvikelse från 2 § 1–3, 6 och 7 och 3 § får göras om
det finns särskilda skäl till det på grund av utrymmets eller
områdets beskaffenhet eller användningssätt eller av
omständigheterna i övrigt. Detsamma gäller för sådana
färdmedel, lokaler och andra utrymmen som avses i 2 § 4.
Ansvar för att upprätthålla rökförbudet
8 § Den som i egenskap av ägare eller på annan grund
disponerar över en lokal, ett annat utrymme eller ett område
utomhus som omfattas av någon av bestämmelserna i 2 § 1–9
eller 3 § ansvarar för att bestämmelserna följs.
För områden som omfattas av 2 § 10 ansvarar i stället den som
i egenskap av ägare eller på annan grund disponerar över
lokalen eller utrymmet innanför entrén.
9 § Den som är ansvarig enligt 8 § ska genom skyltning
tydligt informera om rökförbudet och vid behov ingripa med
information och tillsägelser. Om någon trots tillsägelse
röker där rökning inte är tillåten, får denne avvisas.
Rökfri arbetsmiljö
10 § I andra fall än som avses i 2 och 3 §§ ansvarar
arbetsgivaren för att en arbetstagare inte mot sin vilja
utsätts för tobaksrök eller utsläpp från produkter som anges
i 1 § 2–5 i den arbetslokal eller det liknande utrymme där
arbetstagaren är verksam. Som arbetstagare räknas här
personer som avses i 1 kap. 2 § första stycket och 3 §
arbetsmiljölagen (1977:1160).
7 kap. Tillsyn
Tillsynsansvar
1 § Folkhälsomyndigheten ansvarar för tillsynsvägledning
när det gäller kommunens tillsyn enligt 3 § 1, 2 och 4 och
kommunens och Polismyndighetens tillsyn enligt 4 §.
Den myndighet som regeringen bestämmer ansvarar dock för
tillsynsvägledning när det gäller kommunens tillsyn enligt 3
§ 1 över bestämmelserna om identitets- och säkerhetsmärkning
i 3 kap. 7 §.
Konsumentverket ansvarar för tillsynsvägledning när det
gäller kommunens tillsyn enligt 3 § 3.
2 § Länsstyrelsen utövar inom länet tillsyn enligt 3 och 4
§§. I tillsynen ingår att
1. följa kommunernas verksamhet och biträda kommunerna med
information och råd, och
2. främja samarbete mellan olika tillsynsmyndigheter och
mellan tillsynsmyndigheter och andra.
3 § Kommunen utövar tillsyn över att denna lag och
anslutande föreskrifter följs när det gäller
1. hälsovarningar, produktpresentation och identitets- och
säkerhetsmärkning enligt 3 kap. 1, 3, 4 och 7 §§ på
försäljningsställen,
2. tillhandahållande av elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare enligt 2 kap. 7–9 §§ och 3 kap. 2, 5 och
6 §§ på försäljningsställen,
3. marknadsföring enligt 4 kap. 1, 2 och 5–7 §§ när det
gäller marknadsföringsåtgärder på eller i anslutning till
försäljningsställen, och
4. rökfria miljöer som avses i 6 kap. 2 § och som inte är
upplåtna enbart för personal samt lokaler som avses i 6 kap.
3 §.
4 § Kommunen och Polismyndigheten utövar tillsyn över att
denna lag och anslutande föreskrifter följs när det gäller
1. tillhandahållande av nya tobaksvaror enligt 2 kap. 3 § på
försäljningsställen,
2. försäljning av tobaksvaror, i andra fall än när det gäller
gränsöverskridande distansförsäljning, enligt 5 kap. 1, 6–10,
12 och 14 §§,
3. anmälan om försäljning av elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare samt egenkontroll, i andra fall än när
det gäller gränsöverskridande distansförsäljning, enligt 5
kap. 15 och 17 §§, och
4. åldersgräns enligt 5 kap. 18 och 19 §§.
5 § Folkhälsomyndigheten utövar tillsyn över att denna lag
och anslutande föreskrifter följs när det gäller
1. produktkrav och rapporteringsskyldighet, i andra fall än
som avses i 4 §, enligt 2 kap. 1 § första och andra styckena
och 2 kap. 2–11 §§,
2. hälsovarningar, produktpresentation och medföljande
information, i andra fall än som avses i 3 §, enligt 3 kap.
1–6 §§,
3. registrering enligt 5 kap. 5 och 16 §§ vid
gränsöverskridande distansförsäljning och egenkontroll enligt
5 kap. 6, 7 och 17 §§ vid sådan distansförsäljning, och
4. förbud mot sådan tillverkning eller införsel som avses
enligt föreskrifter meddelade med stöd av 11 kap. 5 §.
6 § Den myndighet som regeringen bestämmer utövar tillsyn
över att denna lag och anslutande föreskrifter följs när det
gäller spårbarhet och säkerhetsmärkning, i andra fall än som
avses i 3 §, enligt 3 kap. 7–11 §§.
7 § Arbetsmiljöverket utövar tillsyn över att denna lag
och anslutande föreskrifter följs när det gäller lokaler och
andra utrymmen som avses i 6 kap. 2 § och som är upplåtna
enbart för personal samt lokaler och andra utrymmen som avses
i 6 kap. 10 §.
8 § Konsumentverket utövar tillsyn över att denna lag och
anslutande föreskrifter följs när det gäller marknadsföring, i
andra fall än som avses i 3 §, enligt 4 kap. 1-8 §§.
Vid Konsumentverkets tillsyn tillämpas bestämmelserna i
marknadsföringslagen (2008:486).
En marknadsföringsåtgärd som strider mot 3 kap. 3 eller 4 §
eller 4 kap. 1-8 §§ ska, vid tillämpningen av 5, 23 och 26 §§
marknadsföringslagen, anses vara otillbörlig mot konsumenter.
En marknadsföringsåtgärd som strider mot 4 kap. 1 § 2 eller 3,
3 §, 4 § första stycket 2 eller 5 § 2 eller 3 kan medföra
marknadsstörningsavgift enligt bestämmelserna i 29-36 §§
marknadsföringslagen. Lag (2020:344).
Befogenheter
Tobaksvaror och örtprodukter för rökning
9 § En tillsynsmyndighet som anges i 2–7 §§ får i sin
tillsynsverksamhet meddela de förelägganden eller förbud som
behövs för att denna lag och anslutande föreskrifter ska
följas.
I beslut om föreläggande eller förbud får tillsynsmyndigheten
sätta ut vite. Vitet får inte omvandlas till fängelse.
10 § En kommun får återkalla ett försäljningstillstånd
om
1. tillståndet inte längre utnyttjas,
2. tillståndshavaren inte uppfyller de krav som gällde för
tillståndets meddelande,
3. det med tillståndshavarens vetskap har förekommit
brottslig verksamhet på försäljningsstället, eller i
anslutning till detta, eller annars inom den
tillståndspliktiga verksamheten utan att tillståndshavaren
har ingripit, eller
4. tillståndshavaren har tilldelats varning utan att de
förhållanden som föranlett varningen har rättats till.
11 § I stället för återkallelse enligt 10 § får kommunen
meddela tillståndshavaren en varning, om varning kan anses
vara en tillräckligt ingripande åtgärd.
En varning får också meddelas tillståndshavare vid allvarliga
eller upprepade överträdelser av det som gäller enligt denna
lag eller anslutande föreskrifter.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
12 § En tillsynsmyndighet som anges i 3–7 §§ får i sin
tillsynsverksamhet meddela de förelägganden eller förbud som
behövs för att bestämmelserna i denna lag och anslutande
föreskrifter ska följas.
13 § Vid allvarliga eller upprepade överträdelser av denna
lag får kommunen förbjuda den som bedriver detaljhandel med
elektroniska cigaretter eller påfyllningsbehållare att
fortsätta försäljningen eller, om förbud får anses vara en
alltför ingripande åtgärd, meddela varning. Kommunens beslut
gäller omedelbart, om inte något annat anges i beslutet.
Ett förbud får meddelas för en tid av högst sex månader.
14 § Om Folkhälsomyndigheten konstaterar eller har rimliga
skäl att anta att en typ av eller specifika elektroniska
cigaretter eller påfyllningsbehållare kan utgöra en allvarlig
risk för människors hälsa, trots att produkten uppfyller
kraven i denna lag, får myndigheten förbjuda att produkterna
tillhandahålls konsumenter på marknaden. Om sådana produkter
redan har tillhandahållits konsumenter på marknaden, får
Folkhälsomyndigheten förelägga tillverkaren, importören eller
distributören av produkterna att dra tillbaka eller återkalla
dessa.
Folkhälsomyndigheten ska omedelbart underrätta Europeiska
kommissionen och de behöriga myndigheterna i andra
medlemsstater om åtgärder som vidtagits enligt första stycket
och översända annan relevant information.
När Europeiska kommissionen har meddelat om den anser att en
åtgärd enligt första stycket är motiverad ska
Folkhälsomyndigheten besluta om åtgärden ska bestå.
15 § Beslut om föreläggande eller förbud enligt 12 och 14
§§ får förenas med vite. Vitet får inte förvandlas till
fängelse.
Marknadskontroll
16 § Folkhälsomyndigheten ska i fråga om sådana krav på
innehåll och utformning som följer av 2 kap. 8 § utöva
marknadskontroll av elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare som omfattas av denna lag.
Bestämmelser om marknadskontroll finns i artiklarna 15.3 och
16–29 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr
765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och
marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och
upphävande av förordning (EEG) nr 339/93.
Rätt till upplysningar och tillträde
17 § En tillsynsmyndighet har rätt att på begäran få de
upplysningar, handlingar, varuprover och liknande som behövs
för myndighetens tillsyn enligt denna lag.
18 § För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har
en tillsynsmyndighet rätt att få tillträde till områden,
lokaler och andra utrymmen som berörs av denna lag eller
anslutande föreskrifter och får där göra undersökningar och
ta prover. För uttagna prover betalas inte ersättning.
19 § Polismyndigheten ska på begäran av en annan
tillsynsmyndighet lämna den hjälp som behövs vid
tillämpningen av 18 §.
En begäran enligt första stycket får göras endast om
1. det på grund av särskilda omständigheter kan befaras att
åtgärden inte kan utföras utan att en polismans särskilda
befogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387) behöver
tillgripas, eller
2. det annars finns synnerliga skäl.
Underrättelser
20 § Kommunen och Polismyndigheten ska underrätta varandra
om förhållanden som är av betydelse för tillsynen.
En kommun som har fattat beslut i ett ärende enligt denna lag
ska skicka en kopia av beslutet till Folkhälsomyndigheten,
Polismyndigheten och den länsstyrelse som berörs av
beslutet.
21 § Kommunerna ska underrätta Folkhälsomyndigheten om de
i sin verksamhet får kännedom om något som kan ha betydelse
för Folkhälsomyndighetens tillsyn.
Kontrollköp
22 § I syfte att ge underlag för en dialog mellan kommunen
och den som lämnar ut tobaksvaror, elektroniska cigaretter
eller påfyllningsbehållare om skyldigheten att förvissa sig
om att mottagaren har fyllt 18 år, får kommunen genomföra
kontrollköp. Vid ett sådant köp får kommunen endast anlita en
person som har fyllt 18 år.
Ett kontrollköp får genomföras utan att näringsidkaren
underrättas i förväg om kontrollköpet. Kommunen ska snarast
efter ett genomfört kontrollköp underrätta näringsidkaren om
kontrollköpet.
23 § Vad som framkommit genom kontrollköp får inte utgöra
grund för kommunen att meddela föreläggande, förbud,
återkallelse eller varning enligt 9–13 §§.
Tystnadsplikt
24 § Den som har tagit befattning med något ärende enligt
denna lag får inte obehörigen röja eller på annat sätt
utnyttja vad han eller hon då har fått veta om
yrkeshemligheter eller affärsförhållanden.
I det allmännas verksamhet tillämpas bestämmelserna i
offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
8 kap. Avgifter
Avgift för ansökan om försäljningstillstånd
1 § Kommunen får ta ut en avgift för prövningen av ansökan
om försäljningstillstånd enligt 5 kap. 1 § enligt de grunder
som beslutas av kommunfullmäktige.
Avgift för tillsyn
2 § En kommun får ta ut avgifter för sin tillsyn av den
som bedriver tillståndspliktig försäljning enligt 5 kap. 1 §
och av den som bedriver anmälningspliktig försäljning enligt
5 kap. 15 §.
3 § Folkhälsomyndigheten får ta ut avgifter för sin
tillsyn över att tillverkare och importörer av tobaksvaror
följer 2 kap. 1, 2 och 6 §§.
Avgift för produktanmälan
4 § Folkhälsomyndigheten får ta ut avgifter av tillverkare
och importörer av elektroniska cigaretter eller
påfyllningsbehållare för att ta emot, lagra, hantera och
analysera de uppgifter som enligt 2 kap. 7 § lämnas till
myndigheten.
9 kap. Överklagande
1 § Beslut enligt denna lag eller anslutande föreskrifter
får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till
kammarrätten.
10 kap. Straffbestämmelser och förverkande
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet säljer
tobaksvaror utan tillstånd ska, om försäljningen inte är
tillåten enligt 5 kap. 8 eller 9 §, dömas för olovlig
tobaksförsäljning till böter eller fängelse i högst två år.
Om ett brott som anges i första stycket har begåtts
uppsåtligen och är grovt, ska dömas till fängelse i lägst sex
månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är
grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har utgjort ett
led i en verksamhet som bedrivits yrkesmässigt eller i större
omfattning eller har varit inriktad mot underåriga.
2 § Den som uppsåtligen i strid med förbudet i 3 kap. 1 §
tredje stycket tillhandahåller tobaksvaror som saknar
föreskrivna hälsovarningar, ska dömas för olovlig
tobakshantering till böter eller fängelse i högst sex
månader.
Detsamma gäller den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
säljer eller lämnar ut tobaksvaror i strid med 5 kap. 18 §
första eller andra stycket.
Om gärningen är ringa, ska den inte medföra ansvar.
3 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
registreringsskyldigheten i 5 kap. 5 § första stycket ska
dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om gärningen är ringa, ska den inte medföra ansvar.
4 § Den som uppsåtligen bryter mot 3 kap. 2 § tredje
stycket eller 6 § tredje stycket, eller säljer elektroniska
cigaretter eller påfyllningsbehållare i strid med ett förbud
som har meddelats enligt 7 kap. 13 §, ska dömas till böter
eller fängelse i högst sex månader.
Detsamma gäller den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot 5 kap. 15 eller 16 §, eller säljer eller lämnar ut
elektroniska cigaretter eller påfyllningsbehållare i strid
med 5 kap. 18 § första eller andra stycket.
Om gärningen är ringa, ska den inte medföra ansvar.
5 § Den som har överträtt ett vitesföreläggande eller ett
vitesförbud ska inte dömas till ansvar enligt denna lag för
den eller de gärningar som omfattas av föreläggandet eller
förbudet.
6 § Bestämmelser om ansvar för olovlig införsel och
olovlig utförsel av tobaksvaror, elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare finns i lagen (2000:1225) om straff för
smuggling.
7 § Tobaksvaror, elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare som varit föremål för brott enligt denna
lag eller deras värde samt utbyte av sådant brott ska
förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt.
11 kap. Bemyndiganden
Tobaksvaror och örtprodukter för rökning
Produktkrav och rapporteringsskyldighet
1 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om
1. vilka cigaretter och vilken rulltobak som ska anses ha
karakteristisk smak,
2. vilka tillsatser i tobaksvaror som ska förbjudas,
3. gränsvärden för skadliga ämnen som tobaksvaror får
innehålla eller ge upphov till, och
4. mätning och övervakning av sådana gränsvärden.
2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om den
uppgiftsskyldighet som anges i 2 kap. 2 §.
Krav på anmälan av nya tobaksvaror
3 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om
1. hur anmälan av nya tobaksvaror ska göras enligt 2 kap. 3 §
första stycket, och vad den ska innehålla, och
2. den rapporteringsskyldighet som anges i 2 kap. 4 § första
stycket.
Rapportering av marknadsföringskostnader för tobaksvaror
4 § Regeringen får meddela föreskrifter om omfattningen av
den rapporteringsskyldighet som anges i 2 kap. 5 §.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om den rapporteringsskyldighet som anges
i 2 kap. 6 §.
Förbud mot viss tillverkning och införsel
5 § Regeringen får, om det finns särskilda hälsoskäl,
meddela föreskrifter om att vissa slag av tobaksvaror inte
får tillverkas i eller föras in till Sverige för försäljning
till konsumenter.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om
1. hur en anmälan enligt 2 kap. 7 § ska vara utformad och vad
den ska innehålla,
2. produktinnehåll och utformning av elektroniska cigaretter
och påfyllningsbehållare enligt 2 kap. 8 §,
3. fullgörandet av den rapporteringsskyldighet som anges i 2
kap. 9 §,
4. det system för informationsinsamling som anges i 2 kap. 10
§ första stycket,
5. underrättelseskyldigheten enligt 2 kap. 11 § andra
stycket,
6. vilka uppgifter informationsblad enligt 3 kap. 5 § ska
innehålla och hur de ska utformas, och
7. innehållet i och utformningen av innehållsdeklarationen
enligt 3 kap. 6 §.
Hälsovarningar
7 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om hur hälsovarningar
enligt 3 kap. 1 och 2 §§ ska utformas.
Spårbarhet och säkerhetsmärkning
8 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om utformningen av den
unika identitetsmärkningen och säkerhetsmärkningen enligt 3
kap. 7 §.
9 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om
1. registreringsskyldigheten och skyldigheten att
upprätthålla register enligt 3 kap. 8 och 9 §§, och
2. tekniska standarder för inrättande och drift av ett system
för spårning.
Tidsfrister för beslut om försäljningstillstånd
11 § Regeringen får meddela föreskrifter om den tid inom
vilken kommunen ska fatta beslut om tillstånd för försäljning
enligt 5 kap. 1 §.
Egenkontrollprogram
12 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om utformningen av
egenkontrollprogram som anges i 5 kap. 6 och 17 §§.
Utformningen av styckförpackningar för cigaretter och
rulltobak
13 § Regeringen får, utöver de krav som följer av 5 kap.
14 §, meddela ytterligare föreskrifter om styckförpackningar
för cigaretter och rulltobak.
Krav i fråga om ventilation av rum som särskilt avsatts för
rökning
14 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om utformning och
ventilation av sådana rum som enligt 6 kap. 6 § särskilt
avsatts för rökning.
Kontrollköp
15 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om genomförandet av
kontrollköp enligt 7 kap. 22 §.
Avgifter
16 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om skyldighet att ersätta
en tillsynsmyndighets kostnader för provtagning och
undersökning av prov enligt 7 kap. 18 §.
17 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om avgifter
enligt 8 kap. 3 §.
18 § Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om storleken på de
avgifter som anges i 8 kap. 4 §.
19 § Regeringen får meddela föreskrifter om sådana avgifter
för unika identitetsmärkningar som avses i artikel 3.9 i
kommissionens genomförandeförordning (EU) 2018/574 av den
15 december 2017 om tekniska standarder för inrättande och
drift av ett spårbarhetssystem för tobaksvaror.
Lag (2019:124).
Överlämnande av vissa förvaltningsuppgifter
20 § Den myndighet som regeringen bestämmer får till en
enskild överlämna uppgiften att vara sådan id-utfärdare som
avses i kommissionens genomförandeförordning (EU) 2018/574 av
den 15 december 2017 om tekniska standarder för inrättande och
drift av ett spårbarhetssystem för tobaksvaror. Lag (2019:124).
Övergångsbestämmelser
2018:2088
1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2019 i fråga om
11 kap. 19 och 20 §§, den 20 maj 2019 i fråga om 3 kap. 7-
11 §§, 7 kap. 6 § och 11 kap. 8 och 9 §§, samt i övrigt den
1 juli 2019. Lag (2019:124).
2. Genom lagen upphävs
a. tobakslagen (1993:581),
b. lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och
påfyllningsbehållare.
3. När det gäller andra tobaksvaror än cigaretter och
rulltobak tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 7–11 §§ och 11
kap. 9 § första gången för tid från och med den 20 maj
2024.
4. En detaljhandlare som före lagens ikraftträdande
har anmält försäljning av tobaksvaror enligt 12 c §
tobakslagen får fortsätta att bedriva sådan försäljning, om
detaljhandlaren senast den 1 november 2019 ansöker om
tillstånd till försäljning enligt den nya lagen. Försäljning
får efter en sådan ansökan fortsätta i avvaktan på
tillståndsmyndighetens beslut. För försäljning som sker innan
tillståndsmyndigheten har meddelat beslut i tillståndsfrågan
ska bestämmelserna i tobakslagen gälla.
5. Partihandel med tobaksvaror får bedrivas utan tillstånd
fram till den 1 november 2019. Har en ansökan om tillstånd
till partihandel kommit in till tillståndsmyndigheten före
detta datum, får verksamheten fortsätta till dess att beslut
i tillståndsfrågan meddelats.
6. Styckförpackningar med portionsförpackat snus som har
tillverkats före den 1 juli 2019 och som inte innehåller
minst 20 portioner ska få fortsätta tillhandahållas
konsumenter på marknaden efter ikraftträdandet, dock längst
till och med den 31 december 2019.
7. Cigaretter och rulltobak med karakteristisk smak som vid
ikraftträdandet har en marknadsandel om minst 3 procent i
Europeiska unionen i en viss produktkategori får fortsätta
att tillhandahållas konsumenter på marknaden efter
ikraftträdandet, dock längst till den 20 maj 2020.