Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2017:1334 ·
Visa register
Förordning (2017:1334) om klimatbonusbilar
Departement: Miljödepartementet
Utfärdad: 2017-12-21
Ändring införd: t.o.m. SFS 2021:200
Ikraft: 2018-07-01 överg.best.
1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya
bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en
bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller
företag som förvärvar sådana bilar.
2 § Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
Ordförklaringar
3 § Med vägtrafikregistret avses i denna förordning detsamma
som i 2 kap. 1 § vägtrafikdatalagen (2019:369).
Förordning (2019:404).
4 § Med bil, personbil, lätt lastbil och lätt buss avses i
denna förordning detsamma som i lagen (2001:559) om
vägtrafikdefinitioner.
5 § Med klimatbonusbil avses i denna förordning en personbil,
en lätt lastbil eller en lätt buss som
1. är typgodkänd enligt 3 kap. fordonsförordningen (2009:211)
eller är ett sådant fordon som avses i 4 kap. 3 § 3 samma
förordning och som godkänts vid en registreringsbesiktning,
2. uppfyller utsläppskraven enligt Europaparlamentets och
rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om
typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från
lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6)
och om tillgång till information om reparation och underhåll
av fordon, i lydelsen enligt kommissionens förordning
(EU) 2017/1151, och
3. enligt uppgift i vägtrafikregistret
a) släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer, eller
b) är utrustad med teknik för drift med annat gasbränsle än
gasol. Förordning (2021:200).
6 § Med ny klimatbonusbil avses i denna förordning en
klimatbonusbil som inte tidigare har ställts på vare sig i
Sverige eller utomlands.
7 § Med bilens nypris avses i denna förordning det pris som
bilen hade när den introducerades på den svenska marknaden.
8 § Med företag avses i denna förordning juridiska personer
och enskilda näringsidkare.
9 § I övrigt har ord och uttryck i denna förordning samma
betydelse som i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av
den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd
förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna
107 och 108 i fördraget.
Uppgifter i vägtrafikregistret om fordons utsläpp av
koldioxid
10 § Om det för ett sådant fordon som avses i 5 § 3 a finns
flera uppgifter i vägtrafikregistret om fordonets utsläpp av
koldioxid, ska det värde gälla som enligt 1 kap. 6 b §
vägtrafikskattelagen (2006:227) läggs till grund för
bestämmande av fordonsskatten.
Prövningsmyndighet
11 § Transportstyrelsen prövar frågor om bonus.
Bonus till företag
12 § En bonus till företag får endast ges i enlighet med de
villkor för stöd till företag som anges i kapitel I och i
artikel 36 i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014.
Kombination med andra stöd
13 § En bonus till företag för förvärv av bilar med en låg
klimatpåverkan får inte kombineras med andra former av
statliga eller kommunala stöd.
Bonusens storlek
14 § En bonus får ges med ett belopp som motsvarar högst 25
procent av bilens nypris, dock högst det belopp som bestäms
enligt 15 §. Förordning (2021:200).
15 § Bonusen är det antal kronor som bestäms genom att
1. multiplicera talet 583 med det antal gram koldioxid per
kilometer som bilen släpper ut, och
2. subtrahera resultatet enligt 1 från talet 45 000.
För en sådan bil som avses i 5 § 3 b är bonusen minst 10 000
kronor.
För en sådan bil som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer
är bonusen högst 70 000 kronor. Förordning (2021:200).
16 § En bonus till ett företag får trots 14 och 15 §§ uppgå
till högst det belopp som motsvarar 35 procent av
prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast
jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den
närmast jämförbara bilen.
Utbetalning av bonusen
17 § I den mån det finns medel ska bonusen betalas ut efter
den 31 december 2018
1. till en fysisk person eller ett företag som har
a) förvärvat en ny klimatbonusbil, och
b) ställt på bilen efter den 30 juni 2018 enligt förordningen
(2001:650) om vägtrafikregister eller enligt förordningen
(2019:383) om fordons registrering och användning,
2. tidigast sex månader efter den dag då bilen förvärvades,
och
3. om uppgifterna i vägtrafikregistret vid tidpunkten för
utbetalningen visar att förvärvaren
a) inte har överlåtit bilen till en ny ägare,
b) att bilen är registrerad i Sverige, och
c) är en klimatbonusbil.
Bonusen ska betalas ut så snart medel finns tillgängliga för
utbetalningen och i turordning efter den dag då bilen ställts
på. Förordning (2019:404).
18 § En bonus får inte betalas ut till ett företag som är
föremål för ett betalningskrav på grund av ett beslut av
Europeiska kommissionen som förklarat ett stöd beviljat av en
svensk stödgivare olagligt och oförenligt med den inre
marknaden.
19 § En bonus får betalas ut endast om den som förvärvat
bilen inom sex månader efter förvärvet har lämnat in en
skriftlig försäkran till Transportstyrelsen om att
1. förvärvaren är ett företag som inte har ansökt om eller
fått något sådant stöd som avses i 12 § och inte är föremål
för ett sådant betalningskrav som avses i 18 §, eller
2. förvärvaren inte är ett företag.
20 § Om det finns särskilda skäl, får bonusen betalas ut
trots att villkoren enligt 17 och 19 §§ inte är uppfyllda.
21 § Om en bonus inte kan betalas ut av något annat skäl än
att det saknas medel, ska Transportstyrelsen besluta att
bonusen inte ska betalas ut och ange skälen för detta.
Utvärdering, återbetalning och återkrav
22 § Mottagaren av en bonus ska lämna de uppgifter som
Transportstyrelsen begär för uppföljning och utvärdering av
bonusen.
23 § Mottagaren av en bonus är återbetalningsskyldig, om
1. mottagaren genom oriktiga uppgifter eller på annat sätt
har orsakat att bonusen getts felaktigt eller med för högt
belopp,
2. bonusen av någon annan orsak har getts felaktigt eller med
för högt belopp och mottagaren skäligen borde ha insett
detta,
3. det visar sig att det inte funnits förutsättningar för
bonusen och mottagaren borde ha insett detta, eller
4. bonusen har betalats ut på grund av felaktiga uppgifter i
vägtrafikregistret.
24 § Om den som har fått en bonus enligt denna förordning är
återbetalningsskyldig enligt 23 §, ska Transportstyrelsen
besluta att helt eller delvis kräva tillbaka bonusen
tillsammans med ränta enligt räntelagen (1975:635). Om det
finns särskilda skäl, får Transportstyrelsen helt eller
delvis befria den betalningsskyldige från kravet på
återbetalning och ränta.
Offentliggörande, rapportering och registerföring
25 § Bestämmelser om offentliggörande, rapportering och
registerföring finns i 12 a § lagen (2013:388) om tillämpning
av Europeiska unionens statsstödsregler och i förordningen
(2016:605) om tillämpning av Europeiska unionens
statsstödsregler.
Bemyndigande
26 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
1. vilka uppgifter som behövs för att visa att en bil
uppfyller kraven enligt 5 §,
2. närmast jämförbara bilar enligt 16 §,
3. vad som krävs i fråga om en försäkran enligt 19 §,
4. hur bonusen ska betalas ut, och
5. sådana särskilda skäl för utbetalning som avses i 20 §.
Överklagande
27 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser
om överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut
än beslut enligt 21 §, får dock inte överklagas.
Övergångsbestämmelser
2017:1334
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2018.
2. Förordningen upphör att gälla vid utgången av 2020.
3. Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för bonus
som avser fordon som före utgången av 2020 har ställts på
enligt förordningen (2001:650) om vägtrafikregister eller
förordningen (2019:383) om fordons registrering och
användning. Förordning (2019:404).
2021:200
1. Denna förordning träder i kraft den 1 april 2021.
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för bilar som ställts
på före ikraftträdandet.