Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
1976:359 ·
Visa register
Trafikförsäkringsförordning (1976:359)
Departement: Justitiedepartementet L2
Utfärdad: 1976-05-26
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:618
Försäkringsanstalts trafikförsäkringsverksamhet
1 § Har upphävts genom förordning (1995:791).
2 § Premie för trafikförsäkring får ej bestämmas till högre belopp
än som med erforderlig säkerhet kan anses svara mot den risk
försäkringen är avsedd att täcka med tillägg för nödvändiga
omkostnader.
Anskaffningskostnader som föranleds av konkurrensskäl får ej belasta
trafikförsäkringsrörelsen. Förordning (1995:791).
3 § Försäkringsgivaren ska varje år informera
försäkringstagaren om hur stort belopp eller hur stor andel av
trafikförsäkringspremien som hänför sig till den skatt som ska
betalas enligt lagen (2007:460) om skatt på
trafikförsäkringspremie m.m. Förordning (2007:472).
4 § Har upphävts genom förordning (1991:368).
5 § Skall trafikskadeersättning utgå i form av livränta och har
försäkringsanstalten ej rätt att ansvara för sådan ränta, skall
anstalten köpa livräntan hos behörig svensk försäkringsanstalt.
Förordning (1983:310).
6 § Samtliga försäkringsgivare som driver
trafikförsäkringsverksamhet i Sverige skall tillsammans med
trafikförsäkringsföreningen upprätthålla och bekosta en
skaderegleringsnämnd, vars reglemente godkänns av regeringen.
Innan en försäkringsgivare, en representant som avses i 5 §
fjärde stycket trafikskadelagen (1975:1410) eller
trafikförsäkringsföreningen erbjuder den skadelidande
uppgörelse i en sådan viktigare ersättningsfråga som anges i
reglementet för nämnden, skall frågan hänskjutas till nämnden
för yttrande. Förordning (2007:338).
7 § Finansinspektionen får meddela föreskrifter om villkor
enligt 5 § fjärde stycket trafikskadelagen (1975:1410) när det
gäller representanter för försäkringsgivare som driver
gränsöverskridande verksamhet i Sverige.
Förordning (2007:338).
8 § Ytterligare föreskrifter om försäkringsanstalts verksamhet enligt
trafikskadelagen (1975:1410) eller denna förordning meddelas av
finansinspektionen. Förordning (1993:1437).
Undantag från trafikförsäkringsplikten m.m.
9 § Ett motordrivet fordon som inte är registrerat i Sverige
får föras in hit och brukas i trafik här utan svensk
trafikförsäkring, om det tillhör en stat som har tillträtt den
europeiska konventionen den 20 april 1959 om obligatorisk
försäkring mot skadeståndsansvar eller en delstat i en sådan
stat. Ett intyg om att fordonet tillhör en sådan stat eller
delstat ska medföras när fordonet förs in hit eller brukas i
trafik här. Intyget ska vara utfärdat av statens regering
eller, i fråga om en förbundsstat, av förbundsregeringen.
Ett motordrivet fordon som tillhör en främmande stat och som
inte är registrerat i Sverige får föras in hit och brukas i
trafik här utan svensk trafikförsäkring inom ramen för
internationellt militärt samarbete eller internationell
krishantering.
Andra stycket ska även gälla ett motordrivet fordon som
tillhör ett Natohögkvarter som omfattas av följande avtal:
- det kompletterande tilläggsprotokollet den 19 december 1997
till avtalet mellan de stater som är parter i nordatlantiska
fördraget och de andra stater som deltar i Partnerskap för
fred om status för deras styrkor, eller
- samförståndsavtalet den 4 september 2014 mellan Sverige och
Nato om värdlandsstöd.
Ett motordrivet fordon som tillhör en amerikansk styrka och
som är registrerat i Sverige får brukas i trafik här utan
svensk trafikförsäkring inom ramen för avtalet den 5 december
2023 mellan Sverige och Amerikas förenta stater om
försvarssamarbete. Förordning (2024:596).
10 § Motordrivet fordon får införas till Sverige och
tillfälligt brukas i trafik här utan svensk trafikförsäkring,
om det är registrerat i Andorra, Belgien, Bosnien och
Hercegovina, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland,
Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien,
Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Monaco,
Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino,
Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien,
Storbritannien och Nordirland jämte öarna Isle of Man,
Alderney, Guernsey och Jersey, Tjeckien, Förbundsrepubliken
Tyskland, Ungern, Vatikanstaten eller Österrike.
Första stycket tillämpas även i fråga om icke registrerad
moped som är hemmahörande i Belgien, Danmark, Finland,
Frankrike, Irland, Italien, Luxemburg, Monaco, Nederländerna,
Portugal, San Marino, Spanien, Förbundsrepubliken Tyskland,
Ungern eller Vatikanstaten. Förordning (2022:441).
11 § Ett motordrivet fordon som är registrerat i en annan främmande
stat än som avses i 10 § får föras in till Sverige från ett annat
land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och tillfälligt
brukas i trafik här utan svensk trafikförsäkring, om det är inrättat
huvudsakligen för att självständigt användas till person- eller
godsbefordran. Förordning (1994:133).
12 § I andra fall än som avses i 9-11 §§ får ett motordrivet
fordon som är registrerat eller hemmahörande i en främmande
stat föras in till Sverige och tillfälligt brukas i trafik här
utan svensk trafikförsäkring endast om det
1. vid införseln visas upp bevis om gällande försäkring som
täcker ersättning för skada i följd av trafik med fordonet inom
Europiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), exempelvis s.k.
grönt kort, eller
2. genom det svenska Tullverkets försorg tecknas särskild
försäkring som täcker ersättning för skada i följd av trafik
med fordonet i länderna i EES och i Schweiz (gränsförsäkring)
för tiden till dess att fordonet förs ut till något annat land
än ett som ingår i EES. Förordning (2002:348).
13 § När ett motordrivet fordon som avses i 11 eller 12 § förs ut igen
till något annat land än ett som ingår i Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet, skall Tullverket kontrollera att det för fordonet
har funnits försäkring som täckt ersättning för skada i följd
av trafik med fordonet inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. I de
fall då gränsförsäkring har tagits, skall Tullverket
också kontrollera att premie har betalats för tiden till och med
utförseldagen. Kan bevis om detta inte visas upp, skall försäkring
tecknas eller felande premie betalas till Tullverket.
För ett motordrivet fordon som avses i 12 § och som inte är inrättat
huvudsaklig en för att självständigt användas till person- eller
godsbefordran gäller första stycket även när fordonet förs ut till
Danmark, Finland eller Norge.
Första och andra styckena skall tillämpas även när fordon som avses där
förtullas i Sverige i stället för att föras ut till annan stat.
Förordning (1999:488).
14 § Särskild ersättning får ej uttagas för Tullverkets
handläggning av ärende som avses i denna förordning.
Förordning (1999:488).
15 § Närmare föreskrifter för tillämpningen av 9-14 § meddelas av
Tullverket. Förordning (1999:488).
Motiverat besked om ersättning
15 a § Försäkringsgivaren eller dennes
skaderegleringsrepresentant enligt 27 § trafikskadelagen
(1975:1410) ska lämna ett motiverat besked om ersättning till
den skadelidande inom tre månader från det att ett
försäkringsfall anmäldes. Med motiverat besked om ersättning
avses
1. ett motiverat anbud om ersättning, när försäkringsgivaren
inte motsätter sig ersättningsansvar och skadeersättningen har
beräknats, eller
2. ett motiverat svar på det som har anförts i anmälan av
försäkringsfallet, när försäkringsgivaren motsätter sig
ersättningsansvar eller ansvaret inte har fastställts eller
beräknats fullständigt.
Det som sägs i första stycket om försäkringsgivaren gäller
även Trafikförsäkringsföreningen, när en skada ska ersättas av
föreningen enligt 16 och 33 §§ eller 29 a och 33 §§
trafikskadelagen. Förordning (2024:618).
Intyg om trafikskadeersättning
15 b § Försäkringsgivaren skall på försäkringstagarens begäran
lämna ett intyg om trafikskadeersättning som har betalats ut
under de senaste fem åren av försäkringstiden och som har lett
till en höjning av årspremien för trafikförsäkringen. Om någon
sådan ersättning inte har betalats ut, skall intyget innehålla
uppgift om det. Intyget skall lämnas senast 15 dagar från det
att det begärdes. Förordning (2007:338).
Skada under resa inom EES m.m.
16 § En sådan skaderegleringsrepresentant som avses i 27 §
trafikskadelagen (1975:1410) skall gentemot den skadelidande
kunna sköta skaderegleringen på det eller de språk som är
officiella i det EES-land där den skadelidande är bosatt.
Förordning (2002:348).
17 § Har upphävts genom förordning (2007:338).
18 § När ett ärende enligt 28 § trafikskadelagen (1975:1410)
har anmälts till Trafikförsäkringsföreningen ska föreningen
lämna en underrättelse om detta till försäkringsgivaren eller
dennes skaderegleringsrepresentant i Sverige och till den som
vållat skadan, om denne är känd. En sådan underrättelse ska
lämnas även till den som i det land där försäkringsgivaren är
etablerad har utsetts till skadeersättningsorgan enligt
artikel 24 i Europaparlamentets och rådets direktiv
2009/103/EG av den 16 september 2009 om ansvarsförsäkring för
motorfordon och kontroll av att försäkringsplikten fullgörs
beträffande sådan ansvarighet, i lydelsen enligt
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2021/2118. Av
underrättelsen ska det framgå att föreningen kommer att
påbörja skaderegleringen inom den tid som anges i 28 §
trafikskadelagen. Förordning (2023:672).
19 § Den som meddelar trafikförsäkring enligt 5 § första
stycket 1 trafikskadelagen (1975:1410) ska underrätta
Trafikförsäkringsföreningen om namn och adress på de
skaderegleringsrepresentanter som har utsetts enligt 27 §
trafikskadelagen. En sådan underrättelse ska lämnas även till
dem som i övriga länder har utsetts till informationscentrum
enligt artikel 23 i direktiv 2009/103/EG, i lydelsen enligt
direktiv (EU) 2021/2118.
När en gränsförsäkring har tecknats enligt 12 och 13 §§ ska
Tullverket underrätta Trafikförsäkringsföreningen om detta.
Förordning (2023:672).
Insolvensgarantisystem
19 a § En domstol som beslutar om konkurs för en sådan
försäkringsgivare som avses i 5 § första stycket 1 eller 2
trafikskadelagen (1975:1410) ska genast underrätta
Trafikförsäkringsföreningen om beslutet. Detsamma gäller för
en domstol eller Bolagsverket vid beslut om tvångslikvidation
för en sådan försäkringsgivare.
Om högre rätt upphäver ett beslut om konkurs ska tingsrätten
underrätta Trafikförsäkringsföreningen om beslutet. Om en
domstol upphäver en dom eller ett beslut om tvångslikvidation
ska likvidatorn, när avgörandet har fått laga kraft,
underrätta Trafikförsäkringsföreningen om detta. Om domen
eller beslutet ännu inte har verkställts, ska i stället
domstolen underrätta Trafikförsäkringsföreningen.
Förordning (2024:618).
19 b § När Trafikförsäkringsföreningen har informerats om ett
sådant beslut som avses i 19 a § ska föreningen lämna en
underrättelse om beslutet till
1. de som i övriga länder har utsetts till insolvensorgan
enligt artiklarna 10a och 25a i direktiv 2009/103/EG, i
lydelsen enligt direktiv (EU) 2021/2118, och
2. de som i övriga länder har utsetts till
skadeersättningsorgan enligt direktiv 2009/103/EG, i lydelsen
enligt direktiv (EU) 2021/2118. Förordning (2024:618).
19 c § När Trafikförsäkringsföreningen har tagit emot ett
anspråk på en sådan ersättning som avses i 29 a §
trafikskadelagen (1975:1410) ska föreningen lämna en
underrättelse om anspråket till
1. den försäkringsgivare som är föremål för
likvidationsförfarandet, och
2. den som i det land där försäkringsgivaren har sitt
huvudkontor har utsetts till insolvensorgan enligt artiklarna
10a och 25a i direktiv 2009/103/EG, i lydelsen enligt direktiv
(EU) 2021/2118. Förordning (2024:618).
19 d § En försäkringsgivare som är föremål för konkurs eller
tvångslikvidation och som betalar ersättning till en
skadelidande eller lämnar ett motiverat svar enligt 15 a §
första stycket 2 ska underrätta Trafikförsäkringsföreningen om
betalningen eller det motiverade svaret.
En försäkringsgivare som har tagit emot en underrättelse om
anspråk motsvarande den i 19 c § från den som i ett annat land
har utsetts till insolvensorgan enligt artiklarna 10a och 25a
i direktiv 2009/103/EG, i lydelsen enligt direktiv
(EU) 2021/2118, och som betalar ersättning för den skada som
omfattas av anspråket eller bestrider anspråket ska underrätta
organet i det andra landet om betalningen eller bestridandet.
Förordning (2024:618).
Övriga bestämmelser
20 § När en trafikförsäkring har meddelats ska
försäkringsgivaren utfärda ett bevis om trafikförsäkringen, om
försäkringstagaren begär det. Gäller försäkringen en moped
eller ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning ska
beviset utfärdas utan någon begäran, om fordonet omfattas av
trafikskadelagen (1975:1410) men inte är registrerat i
vägtrafikregistret. Beviset ska utfärdas enligt ett formulär
som Finansinspektionen fastställer.
När ett avtal om trafikförsäkring för ett motordrivet fordon
som är registrerat i vägtrafikregistret har upphört att gälla
ska försäkringsgivaren, eller representanten för sådana
försäkringsgivare som avses i 5 § första stycket 3
trafikskadelagen, anmäla det hos Transportstyrelsen. Detsamma
gäller om ett avtal om trafikförsäkring som har ingåtts med
den som har en saluvagnslicens upphör att gälla.
Försäkringsgivaren eller representanten för sådana
försäkringsgivare som avses i 5 § första stycket 3
trafikskadelagen ska på Trafikförsäkringsföreningens begäran
lämna uppgifter om huruvida en trafikförsäkring har meddelats
för ett fordon som omfattas av trafikskadelagen men som inte
är registrerat i vägtrafikregistret och om vem som äger
fordonet. Förordning (2023:672).
21 § Om det väcks en talan om skadestånd i följd av trafik med
ett motordrivet fordon ska domstolen i god tid före
huvudförhandlingen i målet lämna en underrättelse om att talan
har väckts till den försäkringsgivare som har meddelat
trafikförsäkring för fordonet. För sådana försäkringsgivare
som avses i 5 § första stycket 3 trafikskadelagen (1975:1410)
ska underrättelsen i stället lämnas till representanten för
försäkringsgivaren. I sådana fall som avses i 15 § samma lag
ska underrättelsen lämnas till den myndighet som företräder
staten och i sådana fall som avses i 16, 28 eller 29 a § samma
lag till Trafikförsäkringsföreningen. Förordning (2024:618).
Övergångsbestämmelser
1998:1260
1. Denna förordning träder i kraft den 1 november 1998.
2. För en moped som tagits upp i typintyg enligt 63 §
fordonskungörelsen (1972:595) i dess lydelse före den 1
november 1998 eller godkänts vid mopedbesiktning enligt
48-54 §§ fordonskungörelsen i dess lydelse före den 1 november
1998 och därefter inte ändrats på sådant sätt som anges i 50 §
nämnda kungörelse, skall vad som sägs om moped klass II gälla.