Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 3 av 10996 träffar
SFS-nummer · 2025:269 · Visa register
Förordning (2025:269) med instruktion för Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida)
Departement: Utrikesdepartementet
Utfärdad: 2025-04-10
Ikraft: 2025-05-15 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-05-15/ Uppgifter 1 § Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) är förvaltningsmyndighet för verksamhet som rör internationellt bistånd. Myndigheten ska 1. bidra till att uppfylla det riksdagsbundna målet för det internationella biståndet, 2. bidra till att genomföra regeringens biståndspolitik, 3. bidra till genomförandet av regeringens internationella åtaganden rörande principerna för ett effektivt bistånd- och utvecklingssamarbete, 4. betala ut ekonomiska bidrag i enlighet med de strategier som regeringen beslutat för svenskt utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd, och 5. bistå regeringen med expertstöd inom myndighetens verksamhetsområde. 2 § Myndigheten ska säkerställa att verksamheten är en integrerad del av Sveriges samlade utrikes- och biståndspolitik genom att 1. bidra till att upprätthålla respekten för mänskliga fri- och rättigheter, demokratiska principer och rättsstatens principer, 2. bidra till att minska de humanitära behoven, samt verka för fred och säkerhet i världen, 3. värna och främja svenska intressen globalt vid genomförandet av det internationella utvecklingssamarbetet, 4. stärka synergier mellan det internationella utvecklingssamarbetet och handels-, migrations- och främjandepolitiken, 5. stärka kapaciteten hos andra aktörer och mobilisera andra aktörers engagemang och finansiella resurser, däribland aktörer inom den privata sektorn, 6. vara flexibel och innovativ i sitt arbetssätt för att uppnå pluralism bland samarbetspartners och finansieringsformer, 7. säkerställa samordning och samstämmighet med den internationella klimatpolitiken och ta hänsyn till klimat- och miljöpåverkan där så är relevant, och 8. beakta jämställdhet i alla relevanta insatser. 3 § Myndigheten får, om det finns tillgång på medel, besluta om och betala ut ekonomiska bidrag eller annan finansiering. Myndigheten får även utfärda garantier enligt förordningen (2018:2098) om garantier för utvecklingssamarbete och förordningen (2011:211) om utlåning och garantier. Strategier för svenskt utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd 4 § Myndigheten ska handlägga, genomföra, följa upp och redovisa biståndsinsatser, inom ramen för av regeringen beslutade strategier för svenskt utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd. För varje land med bilateralt utvecklingssamarbete och för varje strategi ska myndigheten årligen senast den 15 mars lämna en redovisning till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet). Under det sista året i en strategiperiod ska myndigheten lämna fördjupade strategirapporter. Effektivitet, resultat och uppföljning 5 § Myndigheten ska i sin verksamhet 1. tillvarata och dra lärdom av kunskap från forskning och från aktörer som utvärderar, analyserar och följer upp svenskt och internationellt bistånd, 2. säkerställa en effektiv uppföljning och redovisning av resultat och ett kontinuerligt lärande, 3. säkerställa kvalitet genom att tilldelade medel används på det sätt som effektivt ger goda resultat, 4. aktivt arbeta för att vidta åtgärder för att motverka alla former av korruption och andra oegentligheter, samt systematiskt följa upp detta arbete, 5. verka för att stöd som beviljats felaktigt eller som inte har utnyttjats eller använts för ändamål som det har beviljats för återkrävs och återbetalas, 6. säkerställa att bistånd inte ges till aktörer som bedriver eller stödjer antidemokratisk verksamhet, våldsbejakande extremism, islamism, antisemitism, terrorism, verksamhet som underminerar kvinnors och flickors rättigheter samt hatpropaganda riktad mot individer eller grupper, 7. löpande bedöma och följa upp risker både på insats- och strateginivå samt hantera eventuella risker i dialog med berörd samarbetspartner, och 8. medverka till ett samstämmigt svenskt agerande och effektiv biståndssamordning i förhållande till Europeiska unionen (EU), Förenta nationerna (FN) och andra multilaterala organisationer. Transparens och insyn 6 § Myndigheten ska i sin verksamhet säkerställa öppenhet om hur tilldelade medel används och fördelas i syfte att bidra till ökad transparens och insyn i genomförda biståndsinsatsers uppnådda resultat. 7 § Myndigheten ska ansvara för drift och utveckling av den digitala informationstjänsten openaid.se. Där ska myndigheten tillgängliggöra all öppen information om verksamhet som bedrivs inom ramen för utgiftsområde 7 Internationellt bistånd inklusive sådan verksamhet som vidareförmedlas. Det ska göras på ett för allmänheten lättillgängligt sätt. Avtal 8 § Myndigheten får ingå, förlänga och säga upp sådana avtal om bidrag eller annan finansiering (insatsavtal) som inte kräver riksdagens eller utrikesnämndens medverkan, till stöd för verksamhet med - andra stater, - EU, - internationella och multilaterala organisationer, - organisationer i det civila samhället, - svenska statliga myndigheter, och - andra relevanta aktörer. Ett insatsavtal ska innehålla bestämmelser om uppföljning, utvärdering, revision, återbetalning och återkrav. Om myndigheten planerar att ingå, förlänga eller säga upp ett avtal som är av särskild betydelse för Sveriges förhållande till en annan stat eller till en internationell organisation ska myndigheten så tidigt som möjligt informera Regeringskansliet (Utrikesdepartementet). 9 § En organisation som beviljas bidrag ska vara skyldig att på begäran ge Riksrevisionen tillfälle att granska hur bidrag används och lämna de uppgifter som behövs för granskningen. Granskning av en verksamhet eller ett verksamhetsområde med ett annat land eller en mellanstatlig organisation som huvudman ska göras enligt avtal. 10 § Myndigheten får 1. ingå och säga upp avtal om närmare villkor för samarbetet med samarbetsländer (proceduravtal), 2. efter överenskommelse med en avtalsslutande part omfördela medel mellan olika insatsavtal, 3. anpassa samarbetsavtal med länder så att de motsvarar en strategis giltighetsperiod, 4. uppdra åt en utlandsmyndighet i ett land där Sverige bedriver bilateralt utvecklingssamarbete att på Sidas vägnar och inom Sidas verksamhetsområde underteckna avtal, 5. ingå, förlänga och säga upp avtal enligt 11 § som Sida har rätt att besluta om, om avtalet inte kräver riksdagens eller utrikesnämndens medverkan, 6. överlämna åt en utlandsmyndighet i ett land där Sverige bedriver bilateralt utvecklingssamarbete, eller åt en annan myndighet, att på uppdrag av Sida avgöra ärenden som inte behöver prövas av myndighetschefen eller personalansvarsnämnden, 7. begära att en utlandsmyndighet i ett land där Sverige bedriver bilateralt utvecklingssamarbete ska vidta de åtgärder som följer av avtal mellan Sverige och samarbetslandet i fråga eller som i övrigt faller inom Sidas behörighetsområde enligt denna förordning, 8. begära att en utlandsmyndighet i ett land där Sverige bedriver bilateralt utvecklingssamarbete, eller där Sverige bidrar med humanitärt bistånd, lämnar sådan information som behövs för Sidas verksamhet, 9. anordna utbildning och kompetensutveckling för myndighetens samarbetspartner inom utvecklingssamarbetet, och 10. delta i styrelser i internationella och mellanstatliga organisationer som är direkt kopplade till Sidas verksamhet. Myndigheten ska informera Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) om vilket styrelsearbete enligt första stycket 10 som myndigheten deltar i. 11 § Myndigheten får utnyttja möjligheter till samverkan med andra givarländer, EU samt internationella och multilaterala organisationer. Myndigheten får i sådant fall låta en samverkanspart svara för beredning, genomförande och uppföljning av svenskfinansierade biståndsinsatser eller själv utföra motsvarande uppgifter. Uppgifterna får dock inte innebära myndighetsutövning. Om myndigheten planerar att ingå, förlänga eller säga upp ett avtal som är av särskild betydelse för Sveriges förhållande till en annan stat eller till en internationell organisation ska myndigheten så tidigt som möjligt informera Regeringskansliet (Utrikesdepartementet). 12 § Myndigheten ska se till att ett insatsavtal enligt 8 § eller ett beslut enligt 11 § om nya ekonomiska åtaganden i utländska fonder, bolag och andra icke-statliga eller mellanstatliga institutioner som används för att kanalisera bistånd, är formulerade i enlighet med internationella normer och principer för ansvarsfulla investeringar och inom sunda och tydliga bolagsstrukturer. Biståndet får inte bidra till skatteundandragande, penningtvätt eller sådan verksamhet som anges i 5 § 6 eller liknande verksamhet. 13 § Myndigheten ska säkerställa att myndighetens verksamhet bedrivs i enlighet med - OECD:s riktlinjer för multinationella företag om ansvarsfullt företagande, - principerna i FN:s Global Compact, och - FN:s principer för företag och mänskliga rättigheter. Myndigheten ska inte medverka i ekonomiska åtaganden via intermediära jurisdiktioner som har prövats inom ramen för OECD:s Global Forum Peer Review Process och som då inte har godkänts i fas 1 eller som har bedömts som partially compliant eller non compliant i fas 2. Övriga uppgifter 14 § Myndigheten ska 1. när det gäller vissa medel för anslagsposter inom ramen för utgiftsområde 7 Internationellt bistånd som regeringen eller Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) beslutar om, för Regeringskansliets räkning utföra vissa kontrollmoment vid bidragshantering, praktiskt hantera utbetalningar, återbetalningar och återkrav samt svara för en effektiv valutahantering, 2. vara nationell kontaktpunkt för Europeiska kommissionens tekniska assistans- och informationsutbyte (TAIX) och för EU:s instrument för institutionellt myndighetssamarbete (Twinning), 3. när det gäller statens ägarandelar i Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbanken, Asiatiska utvecklingsbanken, Afrikanska utvecklingsbanken, Interamerikanska utvecklingsbanken, Internationella finansbolaget, Multilaterala investeringsorganet och Interamerikanska investeringsbolaget a) värdera och redovisa detta innehav, och b) bevaka och redovisa kapitaltillskott och andra ekonomiska händelser, 4. sammanställa och till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) och OECD:s biståndskommitté (DAC) redovisa statistik över svenskt bistånd utifrån redovisad statistik från myndigheter som hanterar biståndsmedel, 5. inom sitt verksamhetsområde verka för att det generationsmål för miljöarbetet och de miljökvalitetsmål som riksdagen har fastställt nås och vid behov föreslå åtgärder för miljöarbetets utveckling, 6. i fråga om sitt miljöarbete redovisa till Naturvårdsverket och samråda med myndigheten om vilken redovisning som behövs, och 7. inom sitt verksamhetsområde bidra till Sveriges engagemang för jämställda och inkluderande freds- och säkerhetsfrämjande processer. 15 § Myndigheten ska årligen senast den 22 februari till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) redovisa 1. totala bidrag till civilsamhällesorganisationer för föregående år uppdelat per anslagspost inom utvecklingssamarbetet, 2. totala förvaltningskostnader för biståndsverksamheten för föregående år, inklusive säkerhetskostnader i fält, uppdelat per strategi, 3. kostnader för föregående år som belastar anslaget 1:1 Biståndsverksamhet till följd av det finansiella villkoret att myndigheten får finansiera viss metodutveckling, studier, utvärderingar och erfarenhetsredovisningar, revisioner, samt hantering av biståndsinsatser som innebär rådgivning och begränsat finansiellt stöd till mottagarna och i vilka mottagarna söker medel i konkurrens via anbudsförfarande, 4. en sammanställning och redovisning av bistånd för föregående år för minhantering, insatser för bekämpning av illegal handel med små och lätta vapen samt implementering av vapenhandelsfördraget (ATT), och 5. totala bidrag för föregående år till handelsrelaterade biståndsinsatser uppdelat per anslagspost under anslaget 1:1 Biståndsverksamhet. Myndigheten ska årligen senast den 1 oktober till Regeringskansliet (Klimat- och näringslivsdepartementet med kopia till Utrikesdepartementet) redovisa underlag till den årliga rapporteringen som Sverige ska göra enligt beslut om resursmobilisering inom FN:s konvention om biologisk mångfald. Samverkan 16 § I syfte att tillvarata sakkunskap och engagemang i utvecklingssamarbetet ska myndigheten särskilt samverka med svenska statliga myndigheter, exempelvis genom biståndsfinansierad tjänsteexport, och andra aktörer, inklusive aktörer som tillhandahåller biståndsfinansierade varor och tjänster eller som bedriver exportfrämjande verksamhet. Myndigheten ska även samverka med - svenska och utländska privata företag, - forskare och akademiska institutioner, - näringslivsorganisationer, - organisationer i det civila samhället, - internationella och multinationella organisationer, och - andra staters biståndsorganisationer. Ledning 17 § Myndigheten leds av en styrelse. 18 § Styrelsen består av högst nio ledamöter. Anställningar och uppdrag 19 § Regeringen utser vice ordförande i styrelsen. 20 § Generaldirektören är myndighetschef. 21 § Vid myndigheten ska det finnas en överdirektör. 22 § Myndigheten får efter samråd med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) besluta att en anställd hos myndigheten ska vara placerad vid en utlandsmyndighet, under ledning av chefen för utlandsmyndigheten, i ett land där myndigheten har i uppdrag att genomföra bilateralt utvecklingssamarbete eller på annat sätt bedriver sin verksamhet. Personalansvarsnämnd 23 § Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd. Tillämpning av vissa förordningar 24 § Myndigheten ska tillämpa internrevisionsförordningen (2006:1228) och personalföreträdarförordningen (1987:1101). 25 § I fråga om statligt stöd till näringslivet ska myndigheten tillämpa kommissionens förordning (EU) 2023/2831 av den 13 december 2023 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse. De uppgifter som en medlemsstat har enligt artiklarna 6.4 och 7.4 i samma förordning ska utföras av myndigheten. Avgifter 26 § I verksamhet som avses i 10 § första stycket 9 och 11 § får myndigheten ta ut avgifter, besluta om avgifternas storlek och disponera inkomsterna. Överklagande 27 § Myndighetens beslut i ärenden om fördelning av bidrag eller annan finansiering till stöd för insatser får inte överklagas. Övergångsbestämmelser 2025:269 1. Denna förordning träder i kraft den 15 maj 2025. 2. Genom förordningen upphävs förordningen (2010:1080) med instruktion för Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida).