Post 3 av 10996 träffar
SFS-nummer ·
2025:269 ·
Visa register
Förordning (2025:269) med instruktion för Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida)
Departement: Utrikesdepartementet
Utfärdad: 2025-04-10
Ikraft: 2025-05-15 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-05-15/
Uppgifter
1 § Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida)
är förvaltningsmyndighet för verksamhet som rör
internationellt bistånd.
Myndigheten ska
1. bidra till att uppfylla det riksdagsbundna målet för det
internationella biståndet,
2. bidra till att genomföra regeringens biståndspolitik,
3. bidra till genomförandet av regeringens internationella
åtaganden rörande principerna för ett effektivt bistånd- och
utvecklingssamarbete,
4. betala ut ekonomiska bidrag i enlighet med de strategier
som regeringen beslutat för svenskt utvecklingssamarbete och
humanitärt bistånd, och
5. bistå regeringen med expertstöd inom myndighetens
verksamhetsområde.
2 § Myndigheten ska säkerställa att verksamheten är en
integrerad del av Sveriges samlade utrikes- och
biståndspolitik genom att
1. bidra till att upprätthålla respekten för mänskliga fri-
och rättigheter, demokratiska principer och rättsstatens
principer,
2. bidra till att minska de humanitära behoven, samt verka för
fred och säkerhet i världen,
3. värna och främja svenska intressen globalt vid
genomförandet av det internationella utvecklingssamarbetet,
4. stärka synergier mellan det internationella
utvecklingssamarbetet och handels-, migrations- och
främjandepolitiken,
5. stärka kapaciteten hos andra aktörer och mobilisera andra
aktörers engagemang och finansiella resurser, däribland
aktörer inom den privata sektorn,
6. vara flexibel och innovativ i sitt arbetssätt för att uppnå
pluralism bland samarbetspartners och finansieringsformer,
7. säkerställa samordning och samstämmighet med den
internationella klimatpolitiken och ta hänsyn till klimat- och
miljöpåverkan där så är relevant, och
8. beakta jämställdhet i alla relevanta insatser.
3 § Myndigheten får, om det finns tillgång på medel, besluta
om och betala ut ekonomiska bidrag eller annan finansiering.
Myndigheten får även utfärda garantier enligt förordningen
(2018:2098) om garantier för utvecklingssamarbete och
förordningen (2011:211) om utlåning och garantier.
Strategier för svenskt utvecklingssamarbete och humanitärt
bistånd
4 § Myndigheten ska handlägga, genomföra, följa upp och
redovisa biståndsinsatser, inom ramen för av regeringen
beslutade strategier för svenskt utvecklingssamarbete och
humanitärt bistånd.
För varje land med bilateralt utvecklingssamarbete och för
varje strategi ska myndigheten årligen senast den 15 mars
lämna en redovisning till Regeringskansliet
(Utrikesdepartementet). Under det sista året i en
strategiperiod ska myndigheten lämna fördjupade
strategirapporter.
Effektivitet, resultat och uppföljning
5 § Myndigheten ska i sin verksamhet
1. tillvarata och dra lärdom av kunskap från forskning och
från aktörer som utvärderar, analyserar och följer upp svenskt
och internationellt bistånd,
2. säkerställa en effektiv uppföljning och redovisning av
resultat och ett kontinuerligt lärande,
3. säkerställa kvalitet genom att tilldelade medel används på
det sätt som effektivt ger goda resultat,
4. aktivt arbeta för att vidta åtgärder för att motverka alla
former av korruption och andra oegentligheter, samt
systematiskt följa upp detta arbete,
5. verka för att stöd som beviljats felaktigt eller som inte
har utnyttjats eller använts för ändamål som det har beviljats
för återkrävs och återbetalas,
6. säkerställa att bistånd inte ges till aktörer som bedriver
eller stödjer antidemokratisk verksamhet, våldsbejakande
extremism, islamism, antisemitism, terrorism, verksamhet som
underminerar kvinnors och flickors rättigheter samt
hatpropaganda riktad mot individer eller grupper,
7. löpande bedöma och följa upp risker både på insats- och
strateginivå samt hantera eventuella risker i dialog med
berörd samarbetspartner, och
8. medverka till ett samstämmigt svenskt agerande och effektiv
biståndssamordning i förhållande till Europeiska unionen (EU),
Förenta nationerna (FN) och andra multilaterala
organisationer.
Transparens och insyn
6 § Myndigheten ska i sin verksamhet säkerställa öppenhet om
hur tilldelade medel används och fördelas i syfte att bidra
till ökad transparens och insyn i genomförda biståndsinsatsers
uppnådda resultat.
7 § Myndigheten ska ansvara för drift och utveckling av den
digitala informationstjänsten openaid.se. Där ska myndigheten
tillgängliggöra all öppen information om verksamhet som
bedrivs inom ramen för utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
inklusive sådan verksamhet som vidareförmedlas. Det ska göras
på ett för allmänheten lättillgängligt sätt.
Avtal
8 § Myndigheten får ingå, förlänga och säga upp sådana avtal
om bidrag eller annan finansiering (insatsavtal) som inte
kräver riksdagens eller utrikesnämndens medverkan, till stöd
för verksamhet med
- andra stater,
- EU,
- internationella och multilaterala organisationer,
- organisationer i det civila samhället,
- svenska statliga myndigheter, och
- andra relevanta aktörer.
Ett insatsavtal ska innehålla bestämmelser om uppföljning,
utvärdering, revision, återbetalning och återkrav.
Om myndigheten planerar att ingå, förlänga eller säga upp ett
avtal som är av särskild betydelse för Sveriges förhållande
till en annan stat eller till en internationell organisation
ska myndigheten så tidigt som möjligt informera
Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
9 § En organisation som beviljas bidrag ska vara skyldig att
på begäran ge Riksrevisionen tillfälle att granska hur bidrag
används och lämna de uppgifter som behövs för granskningen.
Granskning av en verksamhet eller ett verksamhetsområde med
ett annat land eller en mellanstatlig organisation som
huvudman ska göras enligt avtal.
10 § Myndigheten får
1. ingå och säga upp avtal om närmare villkor för samarbetet
med samarbetsländer (proceduravtal),
2. efter överenskommelse med en avtalsslutande part omfördela
medel mellan olika insatsavtal,
3. anpassa samarbetsavtal med länder så att de motsvarar en
strategis giltighetsperiod,
4. uppdra åt en utlandsmyndighet i ett land där Sverige
bedriver bilateralt utvecklingssamarbete att på Sidas vägnar
och inom Sidas verksamhetsområde underteckna avtal,
5. ingå, förlänga och säga upp avtal enligt 11 § som Sida har
rätt att besluta om, om avtalet inte kräver riksdagens eller
utrikesnämndens medverkan,
6. överlämna åt en utlandsmyndighet i ett land där Sverige
bedriver bilateralt utvecklingssamarbete, eller åt en annan
myndighet, att på uppdrag av Sida avgöra ärenden som inte
behöver prövas av myndighetschefen eller
personalansvarsnämnden,
7. begära att en utlandsmyndighet i ett land där Sverige
bedriver bilateralt utvecklingssamarbete ska vidta de åtgärder
som följer av avtal mellan Sverige och samarbetslandet i fråga
eller som i övrigt faller inom Sidas behörighetsområde enligt
denna förordning,
8. begära att en utlandsmyndighet i ett land där Sverige
bedriver bilateralt utvecklingssamarbete, eller där Sverige
bidrar med humanitärt bistånd, lämnar sådan information som
behövs för Sidas verksamhet,
9. anordna utbildning och kompetensutveckling för myndighetens
samarbetspartner inom utvecklingssamarbetet, och
10. delta i styrelser i internationella och mellanstatliga
organisationer som är direkt kopplade till Sidas verksamhet.
Myndigheten ska informera Regeringskansliet
(Utrikesdepartementet) om vilket styrelsearbete enligt första
stycket 10 som myndigheten deltar i.
11 § Myndigheten får utnyttja möjligheter till samverkan med
andra givarländer, EU samt internationella och multilaterala
organisationer. Myndigheten får i sådant fall låta en
samverkanspart svara för beredning, genomförande och
uppföljning av svenskfinansierade biståndsinsatser eller själv
utföra motsvarande uppgifter. Uppgifterna får dock inte
innebära myndighetsutövning. Om myndigheten planerar att ingå,
förlänga eller säga upp ett avtal som är av särskild betydelse
för Sveriges förhållande till en annan stat eller till en
internationell organisation ska myndigheten så tidigt som
möjligt informera Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
12 § Myndigheten ska se till att ett insatsavtal enligt 8 §
eller ett beslut enligt 11 § om nya ekonomiska åtaganden i
utländska fonder, bolag och andra icke-statliga eller
mellanstatliga institutioner som används för att kanalisera
bistånd, är formulerade i enlighet med internationella normer
och principer för ansvarsfulla investeringar och inom sunda
och tydliga bolagsstrukturer. Biståndet får inte bidra till
skatteundandragande, penningtvätt eller sådan verksamhet som
anges i 5 § 6 eller liknande verksamhet.
13 § Myndigheten ska säkerställa att myndighetens verksamhet
bedrivs i enlighet med
- OECD:s riktlinjer för multinationella företag om
ansvarsfullt företagande,
- principerna i FN:s Global Compact, och
- FN:s principer för företag och mänskliga rättigheter.
Myndigheten ska inte medverka i ekonomiska åtaganden via
intermediära jurisdiktioner som har prövats inom ramen för
OECD:s Global Forum Peer Review Process och som då inte har
godkänts i fas 1 eller som har bedömts som partially compliant
eller non compliant i fas 2.
Övriga uppgifter
14 § Myndigheten ska
1. när det gäller vissa medel för anslagsposter inom ramen för
utgiftsområde 7 Internationellt bistånd som regeringen eller
Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) beslutar om, för
Regeringskansliets räkning utföra vissa kontrollmoment vid
bidragshantering, praktiskt hantera utbetalningar,
återbetalningar och återkrav samt svara för en effektiv
valutahantering,
2. vara nationell kontaktpunkt för Europeiska kommissionens
tekniska assistans- och informationsutbyte (TAIX) och för EU:s
instrument för institutionellt myndighetssamarbete (Twinning),
3. när det gäller statens ägarandelar i Internationella
återuppbyggnads- och utvecklingsbanken, Asiatiska
utvecklingsbanken, Afrikanska utvecklingsbanken,
Interamerikanska utvecklingsbanken, Internationella
finansbolaget, Multilaterala investeringsorganet och
Interamerikanska investeringsbolaget
a) värdera och redovisa detta innehav, och
b) bevaka och redovisa kapitaltillskott och andra ekonomiska
händelser,
4. sammanställa och till Regeringskansliet
(Utrikesdepartementet) och OECD:s biståndskommitté (DAC)
redovisa statistik över svenskt bistånd utifrån redovisad
statistik från myndigheter som hanterar biståndsmedel,
5. inom sitt verksamhetsområde verka för att det
generationsmål för miljöarbetet och de miljökvalitetsmål som
riksdagen har fastställt nås och vid behov föreslå åtgärder
för miljöarbetets utveckling,
6. i fråga om sitt miljöarbete redovisa till Naturvårdsverket
och samråda med myndigheten om vilken redovisning som behövs,
och
7. inom sitt verksamhetsområde bidra till Sveriges engagemang
för jämställda och inkluderande freds- och säkerhetsfrämjande
processer.
15 § Myndigheten ska årligen senast den 22 februari till
Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) redovisa
1. totala bidrag till civilsamhällesorganisationer för
föregående år uppdelat per anslagspost inom
utvecklingssamarbetet,
2. totala förvaltningskostnader för biståndsverksamheten för
föregående år, inklusive säkerhetskostnader i fält, uppdelat
per strategi,
3. kostnader för föregående år som belastar anslaget 1:1
Biståndsverksamhet till följd av det finansiella villkoret att
myndigheten får finansiera viss metodutveckling, studier,
utvärderingar och erfarenhetsredovisningar, revisioner, samt
hantering av biståndsinsatser som innebär rådgivning och
begränsat finansiellt stöd till mottagarna och i vilka
mottagarna söker medel i konkurrens via anbudsförfarande,
4. en sammanställning och redovisning av bistånd för
föregående år för minhantering, insatser för bekämpning av
illegal handel med små och lätta vapen samt implementering av
vapenhandelsfördraget (ATT), och
5. totala bidrag för föregående år till handelsrelaterade
biståndsinsatser uppdelat per anslagspost under anslaget 1:1
Biståndsverksamhet.
Myndigheten ska årligen senast den 1 oktober till
Regeringskansliet (Klimat- och näringslivsdepartementet med
kopia till Utrikesdepartementet) redovisa underlag till den
årliga rapporteringen som Sverige ska göra enligt beslut om
resursmobilisering inom FN:s konvention om biologisk mångfald.
Samverkan
16 § I syfte att tillvarata sakkunskap och engagemang i
utvecklingssamarbetet ska myndigheten särskilt samverka med
svenska statliga myndigheter, exempelvis genom
biståndsfinansierad tjänsteexport, och andra aktörer,
inklusive aktörer som tillhandahåller biståndsfinansierade
varor och tjänster eller som bedriver exportfrämjande
verksamhet.
Myndigheten ska även samverka med
- svenska och utländska privata företag,
- forskare och akademiska institutioner,
- näringslivsorganisationer,
- organisationer i det civila samhället,
- internationella och multinationella organisationer, och
- andra staters biståndsorganisationer.
Ledning
17 § Myndigheten leds av en styrelse.
18 § Styrelsen består av högst nio ledamöter.
Anställningar och uppdrag
19 § Regeringen utser vice ordförande i styrelsen.
20 § Generaldirektören är myndighetschef.
21 § Vid myndigheten ska det finnas en överdirektör.
22 § Myndigheten får efter samråd med Regeringskansliet
(Utrikesdepartementet) besluta att en anställd hos myndigheten
ska vara placerad vid en utlandsmyndighet, under ledning av
chefen för utlandsmyndigheten, i ett land där myndigheten har
i uppdrag att genomföra bilateralt utvecklingssamarbete eller
på annat sätt bedriver sin verksamhet.
Personalansvarsnämnd
23 § Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.
Tillämpning av vissa förordningar
24 § Myndigheten ska tillämpa internrevisionsförordningen
(2006:1228) och personalföreträdarförordningen (1987:1101).
25 § I fråga om statligt stöd till näringslivet ska
myndigheten tillämpa kommissionens förordning (EU) 2023/2831
av den 13 december 2023 om tillämpningen av artiklarna 107 och
108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd
av mindre betydelse. De uppgifter som en medlemsstat har
enligt artiklarna 6.4 och 7.4 i samma förordning ska utföras
av myndigheten.
Avgifter
26 § I verksamhet som avses i 10 § första stycket 9 och 11 §
får myndigheten ta ut avgifter, besluta om avgifternas storlek
och disponera inkomsterna.
Överklagande
27 § Myndighetens beslut i ärenden om fördelning av bidrag
eller annan finansiering till stöd för insatser får inte
överklagas.
Övergångsbestämmelser
2025:269
1. Denna förordning träder i kraft den 15 maj 2025.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2010:1080) med
instruktion för Styrelsen för internationellt
utvecklingssamarbete (Sida).