Post 3 av 19 träffar
Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar, Dir. 2019:106
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2019-12-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 2019
Sammanfattning
En särskild utredare ska lämna förslag om utfasning av fossila
drivmedel och förbud mot försäljning av bensin- och dieseldrivna
bilar.
Utredaren ska bl.a.
• föreslå ett årtal för när fossila drivmedel ska vara utfasade
i Sverige, och vilka åtgärder som kan vidtas i ett långsiktigt
perspektiv för att detta ska kunna genomföras på ett så
kostnadseffektivt sätt som möjligt,
• analysera förutsättningarna för att införa ett nationellt
förbud mot för-säljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar,
• analysera hur ett EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och
dieseldrivna bilar och en utfasning av fossila drivmedel i EU
kan åstadkommas, och
• lämna nödvändiga författningsförslag, dock inte inom
skatteområdet där endast åtgärder får analyseras och
konsekvensanalyser utföras.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 februari 2021.
Uppdraget att utreda ett årtal när fossila drivmedel ska vara
helt utfasade i Sverige
Fossila drivmedel behöver fasas ut i snabbare takt
Fossila drivmedel används främst i transporter och i
arbetsmaskiner. Inrikes transporter omfattar vägtrafik, flyg,
sjöfart och tågtrafik, och uppdraget ex-kluderar därför
internationell sjöfart och internationellt flyg. Arbetsmaskiner
omfattar arbetsfordon i jordbruk, skogsbruk och industri. De
fossila driv-medel som används är främst bensin, dieselbränslen
och naturgas. Dessa fossila drivmedel har ungefär samma
emissionsfaktorer, utsläpp per använd energi, och värmevärden.
En övergång från ett fossilt drivmedel till ett annat minskar
alltså inte utsläppen av växthusgaser i tillräckligt stor
utsträckning.
Användningen av fossila drivmedel i inrikes transporter och i
arbetsmaskiner ger upphov till ungefär en tredjedel av utsläppen
av växthusgaser i Sverige. Enligt Energimyndighetens rapport
Energiläget i siffror 2019 uppgick an-vändningen av fossila
drivmedel i inrikes transporter till cirka 67 TWh under 2017,
vilket motsvarar nästan 17 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Därtill användes cirka 10 TWh fossila drivmedel i arbetsmaskiner
under 2017, vilket motsvarar drygt 3 miljoner ton
koldioxidekvivalenter.
Utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter och
arbetsmaskiner mins-kar inte i den takt som krävs för att nå de
klimatmål som riksdagen beslutat (prop. 2016/17:146, bet.
2016/17:MJU24, rskr. 2016/17:320). Det etappmål som
arbetsmaskiner omfattas av innebär att växthusgasutsläppen
senast år 2030 bör vara minst 63 procent lägre än utsläppen år
1990 och senast år 2040 vara minst 75 procent lägre än utsläppen
år 1990. Enligt statistik från Naturvårdsverkets årliga
rapporter om växthusgasutsläpp ökade utsläppen från
arbetsmaskiner med nästan 6 procent mellan åren 1990 och 2017.
Etappmålet för transportsektorn innebär att växthusgasutsläppen
från inrikes transporter (utom inrikes luftfart som ingår i EU
ETS) ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med
år 2010. Enligt statistik från Naturvårdsverkets årliga
rapporter om växthusgasutsläpp minskade utsläp-pen från inrikes
transporter med drygt 2 procent per år mellan åren 2010
och 2017. För att klara etappmålet behöver därför utsläppen från
inrikes transporter minska med i genomsnitt 8 procent per år
mellan åren 2019 och 2030.
Enligt scenarier från Trafikverkets promemoria Vägtrafikens
utsläpp 2019 och Naturvårdsverkets rapport Allmänt om
kompletterande åtgärder och förstärkta nettoupptag i skog och
mark m.m. beräknas utsläppen från inrikes transporter, med
befintliga styrmedel, minska med 33–38 procent till 2030 jämfört
med 2010, vilket innebär ett utsläppsgap till etappmålet på
mellan 6–8 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
För att Sverige ska nå riksdagens mål om nettonollutsläpp av
växthusgaser senast 2045, för att därefter uppnå negativa
utsläpp, är det nödvändigt att användningen av fossila drivmedel
i både inrikes transporter och i arbetsmaskiner i princip
minskar till noll. Omställningen av transportsystemet behöver
stå på tre ben: ett mer transporteffektivt samhälle,
energieffektiva och fossilfria fordon och farkoster samt högre
andel förnybara drivmedel.
Klimatpolitiska rådet har granskat hur regeringens samlade
politik är förenlig med de nationella klimatmålen. I
Klimatpolitiska rådets rapport 2019 pekar rådet ut
transportsektorn som ett kritiskt område för att nå det
långsiktiga målet. Rådet rekommenderar regeringen att införa ett
stoppdatum för för-säljning av fossila drivmedel före 2045. Det
bör enligt rådet omfatta såväl vägtransporter som
arbetsmaskiner. Vidare anser rådet att ett stoppdatum för
försäljning av fossila drivmedel bör kompletteras med ett
formellt krav om att alla nya bilar som säljs ska kunna drivas
på ett fossilfritt drivmedel, inklusive el, eller på ett bränsle
med en hög inblandning biodrivmedel. Rådet anser dock att det
inte räcker med att formalisera slutdatum för fossila
driv-medel. Utöver det kommer nuvarande styrmedel för att
stimulera övergång-en till förnybara drivmedel att behöva
utvecklas.
Med bil avses i dessa direktiv fordonskategorierna personbil
klass I och II, så som de definieras i lagen (2001:559) om
vägtrafikdefinitioner. Med bensin och dieselbränsle avses i
dessa direktiv drivmedel så som de definieras i driv-medelslagen
(2011:319).
Dessa kommittédirektiv bygger på en överenskommelse mellan
regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.
Hur fossila drivmedel ska fasas ut
Under 2017 var andelen fossila drivmedel i Sverige 75 procent,
andelen bio-drivmedel 22 procent och andelen el 3 procent av den
totala energianvänd-ningen i inrikes transporter (Energiläget i
siffror 2019, Energimyndigheten). En snabb utfasning av fossila
drivmedel i inrikes transporter är därför en stor utmaning för
sektorn.
Det finns en rad olika styrmedel inom transportsektorn och för
arbetsmaskiner som påverkar utsläppen av växthusgaser direkt
eller indirekt.
Några av de nationella styrmedlen är energi- och koldioxidskatt
på driv-medel, bonus–malus-system för lätta fordon,
förmånsbeskattning av fordon och drivmedel och reduktionsplikt
för bensin och dieselbränslen samt skattebefrielse för rena
biodrivmedel. Utöver det finns krav på EU-nivå som på-verkar
utsläppen av växthusgaser, t.ex. koldioxidkrav för nya
personbilar och lätta fordon samt målsättning för andel förnybart i
transporter. Under de senaste tio åren har också andelen fossila
drivmedel i inrikes transporter minskat från drygt 90 till 75 procent
(Energiläget i siffror 2019, Energimyndigheten). De
klimatpolitiska målen utgör en viktig vägledning för
utformningen av styrmedel och åtgärder. Översyner med fokus på
perspektivet fram till 2030 pågår eller planeras för flera av
styrmedlen. För att åstadkomma en samhällsekonomiskt effektiv
styrning behövs emellertid ett lång-siktigt perspektiv där en
fullständig utfasning av fossila drivmedel utgör ut-gångspunkten
och där hänsyn tas till andra relevanta samhällsmål och viktiga
samhällsfunktioner.
I dag importerar Sverige mer än 80 procent av allt biodrivmedel
(ER 2018:17, Energimyndigheten). Efterfrågan på biodrivmedel
väntas öka även internationellt, vilket även påverkar
förutsättningarna i Sverige. Sverige har god tillgång på
biomassa, bland annat främst i form av avverkningsrester från
skogsbruket, som i ökad utsträckning skulle kunna förädlas till
biodriv-medel om den tekniska utvecklingen leder till en
effektiv produktion.
Den totala elanvändningen i inrikes transporter, exklusive
bantrafiken, och
i arbetsmaskiner bedöms i dag uppgå till 0,4 TWh. En elmotor har
en verk-ningsgrad som är 3–4 gånger högre än en bensin- eller
dieseldriven motor i fordonsdrift. Det betyder att drygt 20 TWh
elenergi skulle kunna ersätta dagens cirka 77 TWh fossila
drivmedel i inrikes transporter och i arbets-maskiner.
En ökning av antalet eldrivna fordon och arbetsmaskiner kräver
en utbyggnad av laddinfrastrukturen, inklusive elvägar och
elnätet. Vidare kan en fram-tida omfattande laddning av elfordon
leda till en ökad belastning på det svenska elsystemet, främst i
form av höga effekttoppar som kan överskrida kapacitetsgränsen
på vissa ställen i elnätet. En elektrifiering av inrikes
trans-porter och av arbetsmaskiner kommer därför att kräva
investeringar i såväl laddinfrastruktur och elvägar som i mer
kapacitet i ett effektivt utnyttjat elnät.
Förutsättningarna för elektrifiering skiljer sig åt mellan olika
delar av transportsystemet. Fordon som mest används för korta
resor, som personbilar, stadsbussar och lätta lastbilar, bedöms
ha bäst förutsättningar för elektrifiering. Fordon som
företrädesvis används för långa transporter, som läns-bussar,
tunga lastbilar och fartyg, samt vissa arbetsmaskiner är mer
komplexa att elektrifiera. För dessa fordon kan andra tekniska
lösningar och hållbara förnybara drivmedel behövas, som ren
biobränsledrift, elvägar eller hybrid-system som kombinerar
olika energikällor som biodrivmedel, el, vätgas och biogas.
Biodrivmedel används i dag inom flera delar av transportsektorn.
En ökad elektrifiering inom delar av transportsektorn, till
exempel persontrafiken, skulle därför kunna leda till att
biodrivmedel frigörs för användning i andra delar av sektorn där
elektrifiering har en begränsad teknisk möjlighet att ersätta
fossila bränslen. Även vätgas kan ersätta fossila drivmedel. En
ut-bredd användning av vätgas i personbilsflottan skulle kräva
en omfattande ny infrastruktur för distribution och tankning.
Även en ökad andel biodrivmedel som inte blandas in i bensin och
diesel kräver en utbyggnad av infrastruktur för tankning och
laddningsbara fordon kräver infrastruktur för ladd-ning. Det
behövs därför ett övergripande och långsiktigt perspektiv, med
en kostnadseffektiv styrning som fördelar resurserna dit där de
gör störst nytta, för att analysera hur biodrivmedel, nya
alternativa drivmedel och elektrifi-ering kan samverka mellan
trafikslagen för att på effektivast möjliga sätt upp-nå en
utfasning av fossila drivmedel.
I glest befolkade områden med långa avstånd kommer sannolikt
bilen även i fortsättningen att vara det viktigaste färdmedlet
samtidigt som arbetsmaskin-er behövs i bl.a. jord- och skogsbruk
och därmed blir elektrifiering och för-nybara drivmedel, även i
form av konvertering, avgörande för landsbygdens omställning.
Hänsyn behöver tas till detta.
Utredaren ska därför
• analysera hur användningen av fossila drivmedel kan fasas ut
på ett systematiskt och samhällsekonomiskt effektivt sätt,
• föreslå ett årtal för när fossila drivmedel ska vara utfasade
i Sverige och vilka åtgärder som kan vidtas i ett långsiktigt
perspektiv för att detta ska kunna genomföras på ett så
kostnadseffektivt sätt som möjligt,
• analysera i vilken utsträckning tillgången till alternativ
till fossila driv-medel kan bli ett hinder, och
• lämna nödvändiga författningsförslag, dock inte inom
skatteområdet där endast åtgärder får analyseras och
konsekvensanalyser utföras.
Vid utformningen av eventuella förslag på nationella
åtgärder och styrmedel ska särskild hänsyn tas till EU:s
statsstödsregler, EU:s bestämmelser om fri rörlighet för varor
och Världshandelsorganisationens avtal om tekniska
han-delshinder (TBT). Utredaren ska också ta hänsyn till
Sveriges övriga interna-tionella åtaganden på området,
förslagens påverkan på svensk konkurrens-kraft och människors
möjligheter att transportera sig oavsett var i landet man bor.
Utredaren ska vid utformningen även säkerställa att eventuella
förslag är förenliga med regeringsformen.
Uppdraget att fasa ut fossila drivmedel i EU och att utreda
förutsättningarna för att förbjuda försäljning av nya bensin-
och dieseldrivna bilar i Sverige respektive i EU
Behovet av styrning mot fordonen och inte bara drivmedlet
Konventionella bilmotorer är anpassade för de kolväteblandningar
som ut-gör bensin respektive diesel. De finns inga tekniska
hinder för att framställa förnybara drivmedel som är så kemiskt
lika fossil bensin och diesel att de kan användas i vanliga
bensin- och dieselbilar. Ett sätt att ställa om
transport-sektorn till fossilfrihet är därför att fortsätta med
konventionella bensin- och dieselmotorer och bara ersätta
drivmedlet med kemiskt likvärdiga förnybara alternativ. Detta
kan, vid sidan av konvertering till drift med el eller
förny-bara drivmedel som till exempel biogas eller etanol, vara
ett sätt att ställa om de bensin- och dieselbilar som redan
finns på marknaden och kommer att fortsätta att rulla i många år
till (en genomsnittlig personbil är i trafik i 18 år). Däremot
är det inte den mest energi- och resurseffektiva lösningen för
nya fordon. Där batteridrift är möjligt är detta oöverträffat ur
energieffektivitets-perspektiv. Ren batteridrift kan dock för
tillämpningar där det finns behov av lång räckvidd kräva mycket
stora batterier, varför det ur ett sammantaget resursperspektiv
kan vara mer fördelaktigt att kombinera el och biodriv-medel.
För att omställningen till en fossilfri transportsektor ska
kunna ske på ett energi- och resursmässigt effektivt sätt är det
alltså angeläget att inte bara in-rikta styrningen mot vilka
drivmedel som tillhandahålls utan också mot de nya fordon som
sätts på marknaden.
EU:s regler för fordon och fossila drivmedel är harmoniserade
Hur fordon och fordonskomponenter ska godkännas inom EU regleras
i Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG av den 5
september 2007 om fastställande av en ram för godkännande av
motorfordon och släp-vagnar till dessa fordon samt av system,
komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för
sådana fordon (ramdirektivet). Ramdirektivet kommer från och med
den 1 september 2020 att ersättas av Europaparla-mentets och
rådets förordning (EU) 2018/858 av den 30 maj 2018 om
god-kännande av och marknadskontroll över motorfordon och
släpfordon till dessa fordon samt av system, komponenter och
separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon, om
ändring av förordningarna (EG) nr 715/2007 och (EG) nr 595/2009
samt om upphävande av direktiv 2007/46/EG (ramförordningen).
I Europaparlamentets och rådets direktiv 98/70/EG av den 13
oktober 1998 om kvaliteten på bensin och dieselbränslen och om
ändring av rådets direktiv 93/12/EEG
(bränslekvalitetsdirektivet) fastställs tekniska
specifika-tioner för bensin och dieselbränslen.
Godkännande av fordon och fordonskomponenter och
miljöspecifikationer för fossila drivmedel regleras genom
harmoniserade bestämmelser på EU-nivå. EU-rättsakterna medger
inte att en medlemsstat inför nationella förbud mot försäljning
av nya fordon eller fossila drivmedel, om fordonen eller
driv-medlen uppfyller de EU-rättsliga kraven.
Enligt EU-rättsakterna kan en medlemsstat i undantagsfall införa
strängare regler inom exempelvis ekologiskt eller miljömässigt
känsliga områden för
att skydda människors hälsa och miljön (artikel 6 i
bränslekvalitetsdirektivet) eller provisoriska åtgärder gällande
nya fordon som bedöms utgöra en all-varlig risk för
trafiksäkerheten eller miljön (exempelvis artikel 52 i
ramför-ordningen).
Kan bestämmelser som avviker från harmoniserade åtgärder införas?
I fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget)
finns en bestämmelse som ger medlemsstater en möjlighet att
anmäla att man vill behålla eller införa nya nationella
bestämmelser efter det att harmoniseringsåtgärder har vidtagits
på EU-nivå (artikel 114). En medlemsstat som önskar införa nya
nationella bestämmelser efter det att harmoniseringsåtgärder har
beslutats av EU ska anmäla sådana bestämmelser till kommissionen
(artikel 114.5). Sådana bestämmelser ska grunda sig på nya
vetenskapliga belägg med anknytning till miljöskydd eller
arbetsmiljöskydd och syfta till att lösa ett problem som är
specifikt för den medlemsstaten och som har uppkommit efter
beslutet om harmoniseringsåtgärder. Medlemsstaten ska motivera
varför de nya bestämmelserna är nödvändiga och ska också kunna
visa att det finns ett specifikt problem som uppkommit efter det
att en harmoniseringsåtgärd har beslutats samt visa nödvändiga
vetenskapliga belägg. För att de nationella bestämmelserna ska
få tillämpas krävs att kommissionen har godkänt dem och att
bestämmelserna inte anses som diskriminerande eller
handelshindrande (artikel 114.6).
Kraven i artikel 114 är kumulativa, dvs. om något av villkoren
inte är uppfyllt kan ett godkännande inte lämnas. Om en
medlemsstat bemyndigas att införa nationella bestämmelser som
avviker från en harmoniseringsåtgärd, ska kom-missionen
omedelbart undersöka om den ska föreslå en anpassning av den
åtgärden (artikel 114.7).
EU:s strategi för transportsektorn och väsentliga rättsakter
Kommissionen presenterade i juli 2016 en europeisk strategi för
minskade utsläpp från transportsektor (COM[2016] 501 final av
den 20 juli 2016). I strategin fastställs att år 2050 ska
utsläppen av växthusgaser från transport-sektorn vara minst 60
procent lägre än 1990 och stadigt på väg mot noll. I strategin
anges också att fordon med låga utsläpp eller noll utsläpp
behöver nå väsentliga marknadsandelar år 2030 för att EU på lång
sikt ska uppnå noll utsläpp för transportsektorn.
På EU-nivå finns i dag krav på utsläppen av koldioxid för både
lätta och tunga fordon för perioden till och med 2030. I
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/631 av den 17
april 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp för
nya personbilar och för nya lätta nyttofordon och om upphävande
av förordningarna (EG) nr 443/2009 och (EU) nr 510/2011
(CO2-förordningen) fastställs kraven för lätta fordon som är
personbilar och lätta lastbilar (nyttofordon). De nuvarande
kraven innebär att andelen laddhybrider och elfordon av de nya
lätta fordonen kommer att öka successivt. En översyn av
EU-förordningen ska göras under 2023.
I flera andra länder förutom Sverige, däribland Nederländerna,
Frankrike och Tyskland, finns politiska ambitioner att nå en
personbilsflotta med noll utsläpp tidigare än i kommissionens
strategi. Flertalet länder i EU har också sedan flera år
tillbaka infört ekonomiska styrmedel för att skynda på
omställ-ningen.
I EU får endast fordon som har ett EU-typgodkännande säljas på
EU-marknaden. I särskilda fall räcker det om fordonet omfattas
av ett enskilt godkännande eller ett nationellt godkännande. I
ramförordningen fastställs kraven för typgodkännandet. Enligt
förordningen kan ett fordon godkännas för flera drivmedel.
Bensindrivna fordon kan godkännas för såväl bensin som etanol
(E85). Dieseldrivna fordon kan godkännas för såväl dieselbränsle
som biodiesel (HVO). Gasdrivna fordon kan godkännas för såväl
bensin, naturgas som biogas. Eldrivna fordon godkänns i form av
rena elfordon
men även i form av laddhybrider och elhybrider som drivs med
både el och bensin, dieselbränslen eller biodrivmedel. Dessutom
kan samtliga fordon drivas med fossila drivmedel som innehåller
en låginblandning av biodrivmedel. Sammantaget drivs alltså
flertalet bensin- och dieseldrivna bilar redan i dag delvis och
i vissa fall helt med biodrivmedel eller med el.
Svårigheten att dra en skarp gräns mellan fordon som kan
respektive inte kan gå på fossila respektive förnybara drivmedel
innebär en utmaning när utredaren ska definiera vad som avses
med en bensin- respektive dieselbil. Detta är särskilt
problematiskt för så binära styrmedel som förbud, där en viss
typ av motor antingen är tillåten eller förbjuden, jämfört med
t.ex. eko-nomiska styrmedel som kan ge en tydlig styrning mot
energi- och resurs-effektiva fordon utan att förbjuda fordon som
har en roll att spela i en håll-bar och fossilfri
transportsektor. Utredaren bör därför även analysera andra
styrmedel som kan uppnå motsvarande resultat som ett förbud,
dvs. att styra försäljningen av nya bilar så att de bidrar till
en energi- och resurseffektiv omställning av transportsektorn.
Utredaren ska också föreslå hur fordon som drivs med rena eller
höginblandade förnybara drivmedel eller som är laddhybrider ska
kunna undantas från ett förbud.
I glest befolkade områden med långa avstånd kommer sannolikt
bilen även
i fortsättningen att vara det viktigaste färdmedlet och därmed
blir elektrifi-ering och biodrivmedel avgörande för landsbygdens
omställning. Hänsyn behöver tas till detta.
På EU-nivå finns även krav på en minsta andel förnybar energi i
transportsektorn för perioden till och med 2030. I
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 av den 11
december 2018 om främjande av an-vändningen av energi från
förnybara energikällor (förnybartdirektivet) fast-ställs att
minimiandelen ska vara 14 procent senast 2030. Inom den
minimi-andelen får högst 7 procent utgöra livsmedelsbaserade
biodrivmedel för att uppfylla målet. Kommissionen ska utvärdera
minimiandelen i syfte att senast 2023 lägga fram ett förslag för
att utöka andelen om så krävs eller om det är motiverat.
Låginblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränslen är
det vanligaste sättet att öka andelen förnybar energi i
transportsektorn i EU. I bränsle-kvalitetsdirektivet anges de
tekniska specifikationer som ska uppfyllas av bensin och
dieselbränslen som innehåller biodrivmedel. Endast bensin och
dieselbränslen som uppfyller de tekniska specifikationerna får
säljas på EU-marknaden. Således kan de tekniska
specifikationerna för bensin och dieselbränslen behöva ses över
för att det ska bli tillåtet med en högre andel låg-inblandning
av biodrivmedel.
Ett skäl till att biodrivmedel i huvudsak används för
låginblandning i Europa är att det vid låginblandning behövs
varken ny tankinfrastruktur eller specialbyggda fordon. I
Sverige innebär låginblandningen att bensin- och dieseldrivna
fordon i genomsnitt drivs med drygt 15 procent biodrivmedel
genom reduktionsplikten. Om marknaden för biodrivmedel förändras
från låginblandning till i huvudsak höginblandning, som kräver
särskild tankinfrastruktur och specialbyggda fordon, kan det
påverka kostnaden för konsumenten att använda biodrivmedel.
Utredaren ska därför
• kartlägga hur andra medlemsstater med politiska ambitioner att
ställa om personbilsflottan arbetar för att uppnå detta,
• definiera vad som ska menas med att en bil är bensin- eller
dieseldriven i detta sammanhang,
• analysera hur marknaden för biodrivmedel skulle påverkas av
ett nationellt förbud respektive ett förbud i EU mot nya
bensin- och dieseldrivna bilar och effekterna för svenska
företags konkurrenskraft samt för möj-ligheten att bo och verka
i hela landet,
• analysera förutsättningarna för en anmälan med stöd av artikel
114.5 i EUF-fördraget om att införa ett nationellt förbud mot
försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar, och lämna ett
underlag som kan ligga till grund för en sådan anmälan,
• analysera hur ett förbud mot försäljning av nya bensin- och
dieseldrivna bilar och en utfasning av fossila drivmedel ska
kunna införas i EU, och lämna ett underlag som kan ligga till
grund för regeringens kommande påverkansarbete gentemot EU för
att åstadkomma detta,
• analysera andra styrmedel som kan uppnå motsvarande resultat
som ett förbud, dvs. att styra försäljningen av nya bilar så att
de bidrar till en energi- och resurseffektiv omställning av
transportsektorn, och
• lämna förslag på hur fordon som drivs med rena eller
höginblandade förnybara drivmedel eller är laddhybrider ska
kunna undantas från ett förbud.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska särskilt analysera konsekvenser och kostnader för
enskilda, företag och andra verksamheter av en utfasning av
fossila drivmedel. Utöver de konsekvensbeskrivningar och
kostnadsberäkningar som ska lämnas enligt kommittéförordningen
(1998:1474) och förordningen(2007:1244) om konsekvensutredning
vid regelgivning ska utredaren särskilt bedöma och, om möjligt,
kvantifiera förslagens konsekvenser förtillgängligheten för personer
och gods. Utredaren ska ävenbelysa och kvantifiera förslagens
direkta och indirektakonsekvenser för att nå de energi-, klimat- och
transportpolitiska målen samt hur förslagen beaktar eventuella
risker för koldioxidläckage.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska i sitt arbete samråda med Statens energimyndighet,
Naturvårdsverket, Trafikverket, Transportstyrelsen,
Trafikanalys, Kommerskollegium och andra berörda myndigheter och
föra en dialog med berörda delar av näringslivet, särskilt
fordonstillverkare och drivmedelsproducenter och -försäljare,
och andra berörda aktörer. Vidare ska utredaren samråda och
inhämta synpunkter från relevanta pågående utredningar.
Utredaren ska även inhämta synpunkter från den planerade
Elektrifieringskommissionen.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 februari 2021.
(Miljödepartementet)