Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av transportrådets verksamhet, Dir. 1988:70
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1988-12-15
Dir. 1988:70
Beslut vid regeringssammanträde 1988-12-15
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Hulterström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över
transportrådets verksamhet. Vid översynen bör utredaren beakta de
omfattande förändringar av transportrådets uppgifter som riksdagen
nyligen beslutat om. Vidare bör gränsdragningen gentemot likartade
uppgifter hos andra myndigheter klarläggas.
Bakgrund
Transportrådet inrättades den 1 januari 1980 som en följd av 1979 års
trafikpolitiska beslut. Rådet övertog de arbetsuppgifter som tidigare
ombesörjdes av transportnämnden, fraktbidragsnämnden och
bussbidragsnämnden. Vidare tillfördes transportrådet arbetsuppgifter
rörande bl.a. viss trafikplanering, den yrkesmässiga trafiken,
handikappanpassning av den kollektiva trafiken och energihushållning
inom transportsektorn.
Enligt sin nya instruktion (SFS 1988:1179) som gäller fr.o.m. den 1
januari 1989 är transportrådet central förvaltningsmyndighet för frågor
som rör
-- trafikplanering,
-- energihushållning inom transportområdet,
-- handikappanpassning av kollektiva färdmedel,
-- civil transportverksamhet under kriser och krig,
-- riksfärdtjänsten,
-- statlig upphandling av viss persontrafik på järnvägar,
-- regionalpolitiskt transportstöd,
-- yrkestrafik och internationell vägtrafik, samt
-- ransonering av drivmedel.
Den nya instruktionen är närmast föranledd av verksförordningen (SFS
1987:1100) och bygger på riksdagens beslut med anledning av prop.
1986/87:99 om ledning av den statliga förvaltningen (KU 29, rskr. 226).
I enlighet med verksledningsbeslutet är transportrådets generaldirektör
chef för rådet och leder myndigheten. I rådets styrelse ingår
generaldirektören samt högst sju ledamöter och två personalföreträdare.
Vid transportrådet finns fr.o.m. den 1 januari 1989 två rådgivande
delegationer, en för beredskapsfrågor och en för handikappfrågor, samt
en nämnd för yrkestrafikfrågor. Vidare finns olika samrådsgrupper bl.a.
för trafikplaneringsfrågor.
I 1988 års budgetproposition (prop. 1987/88:100 bil. 8) anmälde jag att
jag hade för avsikt att återkomma till regeringen med förslag om en
översyn av bl.a. resursfördelningen till transportrådets olika
arbetsområden. Bakgrunden till detta var de olika förslag som senare
skulle komma att lämnas i den trafikpolitiska propositionen och som
skulle komma att innebära omfattande förändringar av rådets
arbetsuppgifter.
Vid behandlingen av den trafikpolitiska propositionen (prop. 1987/88:50
bil. 1) och budgetpropositionen tillstyrkte riksdagen (TU 14) förslaget
i budgetpropositionen i denna del. Riksdagen förutsatte i sitt beslut
att regeringen vid översynen skulle beakta de förändringar av
transportrådets verksamhet som blev ett resultat av riksdagens olika
beslut med anledning av den trafikpolitiska propositionen.
Det kan i sammanhanget nämnas att statskontoret i sin rapport (1988:23)
Översyn av små myndigheter har föreslagit att en förutsättningslös
omprövning av transportrådet bör göras.
Hittillsvarande förändringar i transportrådets verksamhet
Transportrådets uppgifter är som framgått av skiftande karaktär och
utförs inom skilda områden. Helt naturligt har därför skett -- och sker
fortlöpande -- förändringar av rådets arbetsuppgifter. Exempelvis har
det statliga driftbidraget till lokal och regional kollektivtrafik
nyligen avvecklats. Detta administrerades tidigare av rådet.
Transportrådet har emellertid också fått vidgade arbetsuppgifter. En
sådan utvidgning skedde år 1984 då riksdagen beslöt om en permanentning
av riksfärdtjänsten och att administrationen av denna skulle förläggas
till rådet. Vidare har godstransportstödet kompletterats med ett
persontransportstöd och ett stöd till viss datakommunikation.
Transportrådet har också fått vidgade uppgifter inom
energihushållningsområdet. Det kan också nämnas att rådet har blivit
funktionsansvarig myndighet för beredskapsplaneringen inom
transportsektorn.
På transportrådet har regeringen också lagt olika utrednings- och
förhandlingsuppdrag såsom om den långväga busstrafiken,
nedläggningsprövning av trafiksvaga järnvägar, riksfärdtjänsten,
taxitaxan, Gotlandstrafiken m.m. Transportrådet har även tilldelats
vissa uppgifter inom ramen för en samordnad investeringsplanering inom
transportsektorn.
I det trafikpolitiska utvecklingsarbetet som föregick 1988 års
trafikpolitiska beslut biträdde transportrådet med utredningsmaterial
beträffande utvecklingen inom person- och godstransportmarknaden,
energihushållnings- och miljöfrågor m.m. I en särskild rapport har
behandlats de företags- och samhällsekonomiska förutsättningarna för
större järnvägsinvesteringar i landet utanför Stockholmsområdet.
Transportrådets analys av trafikverkens investeringsplaner är ett annat
exempel på underlagsmaterial inför det trafikpolitiska
utvecklingsarbetet.
Det är kännetecknande för transportrådets utveckling att
trafikplanerings- och utredningsverksamheten inom myndigheten vuxit i
omfattning och betydelse. Ett betydande antal rapporter har givits ut,
varav en del på uppdrag av regeringen. Andra rapporter utgör förstudier
till de olika föreskrifter som rådet har att utfärda, t.ex. rörande
handikappanpassning av kollektiva färdmedel, riksfärdtjänsten,
drivmedelsransonering, beredskapsplanering m.m.
Transportforskningsberedningen delfinansierar på regeringens uppdrag ett
av de mera omfattande projekten inom transportrådet, nämligen arbetet
med att utveckla en persontransportprognos fram till år 2000.
Regeringen har i regleringsbrev för budgetåret 1988/89 medgett att
transportrådet får bedriva uppdragsverksamhet i form av försäljning av
datamaterial, rapporter och konsulttjänster.
Sedan starten år 1980 har transportrådets organisation successivt
förändrats och anpassats till nya arbetsuppgifter. Under de två senaste
budgetåren har en mera genomgripande förändring av organisationen skett.
De förändringar som gjorts innebär att de sektioner som tidigare
linjemässigt fungerat under respektive enhetschef dels fungerar som
fristående produktionsfunktioner, dels är något annorlunda sammansatta
än tidigare. En chefstjänsteman samt chefen för personal, ekonomi och
administration ingår nu i verksledningen tillsammans med
generaldirektören och har huvudansvaret för vissa definierade områden.
Organisationen framgår av nedanstående tablå.
Ändrade arbetsuppgifter
De olika förändringar i verksamheten som hittills skett har i stort sett
kunnat genomföras inom ramen för tillgängliga resurser. Mera
betydelsefulla undantag har varit de medel som tillfälligtvis skjutits
till för bl.a. transportrådets arbete med den sammanhållna
investeringsplaneringen och med en rapport om förutsättningarna för
större järnvägsinvesteringar i landet. Ett annat exempel är som tidigare
nämnts att transportforskningsberedningen delfinansierar rådets arbete
med persontransportprognosen.
Stora förändringar i arbetsuppgifterna kommer emellertid som jag nyss
nämnde att äga rum. Förändringarna innebär både att vissa uppgifter
försvinner och att andra uppgifter tillkommer. Förändringarna sker inom
i huvudsak följande fem sakområden:
-- yrkestrafiklagstiftningen och därmed närbesläktad lagstiftning,
-- handikappanpassning av färdmedel och terminaler inom den kollektiva
trafiken,
-- statsbidrag till vissa investeringar som rör kollektiv persontrafik,
-- upphandling av interregional persontrafik på järnväg,
-- förhandling om avtal för ersättning till trafikhuvudmännen för
övertagande av viss persontrafik på järnväg,
Yrkesmässig trafik
Vad gäller de yrkestrafikfrågor som rör inrikes trafik bortfaller till
följd av avregleringen ett stort antal ärenden hos transportrådet. Detta
sker till följd av slopad behovsprövning av beställningstrafik för
persontransporter, dvs. för taxi, hyrverk och buss. Även
behovsprövningen av den trafik som nu ryms inom begreppet turisttrafik
bortfaller, liksom behovsprövningen av uthyrning av bussar. En
förenkling av tillståndsgivningen till den långväga busslinjetrafiken
skall också ske. Avregleringen kan dock leda till en ökning av antalet
ärenden om långväga busstrafik, eftersom det kan finnas ett uppdämt
behov av sådan trafik. Till sådant som försvinner hör överklaganden i
ärenden som rör beställningscentraler för taxi.
Vidare kommer transportrådet inte längre att fastställa taxan för taxi
och inte heller för sådan busstrafik som faller utanför
trafikhuvudmännens ansvar, dvs. i huvudsak långväga busstrafik,
inklusive veckoslutstrafiken. Taxan för kollektivtrafiken inom länen
fastställer trafikhuvudmännen själva.
När lagen (1985:449) om rätt att driva viss linjetrafik träder i kraft
den 1 juli 1989, får trafikhuvudmännen en möjlighet att trafikera vissa
kortväga linjer över länsgräns utan trafiktillstånd enligt
yrkestrafiklagen. Medgivande till sådan trafik skall lämnas av
transportrådet, som därmed får en ny kategori av ärenden.
I och med avregleringen av den inrikes yrkesmässiga trafiken kommer
lämplighetsprövningen av den som vill utföra yrkesmässig trafik att
skärpas och tillsynen förstärkas. Vid transportrådet krävs det därför i
viss mån ökade insatser i form av föreskriftsarbete, utbildning och
konferensverksamhet, utarbetande av kursplaner och riktlinjer för prov
m.m. Kursplaner och prov kommer årligen att granskas.
En nytillkommande omständighet som förändrar förutsättningarna för
transportrådets befattning med yrkestrafikfrågorna är att riksdagen
nyligen beslutat att prövningen av överklaganden i framtiden till stor
del skall ske i domstol i stället för hos rådet (prop. 1988/89:26, TU 4,
rskr. 49). Den ändrade lagstiftningen innebär att en stor ärendegrupp
bortfaller utöver vad som följer av själva avregleringen av
yrkestrafiken. En grupp kvarstår dock hos rådet, nämligen överprövningen
av den inrikes linjetrafiken.
Sammanfattningsvis innebär det sagda att transportrådets roll som
övergripande myndighet för yrkestrafiken förändras. Avregleringen och
den ändrade instansordningen medför att antalet ärenden minskar i
betydande utsträckning men att kvarstående ärendetyper i stället kan
tänkas få en ökad svårighetsgrad. Arbetsuppgifterna kan också bli fler
till följd av den skärpta lämplighetsprövningen och den förstärkta
tillsynen och uppföljningen. Ökad vikt behöver läggas vid
utbildningsfrågorna.
Transportrådet ansvarar också för tillståndsgivningen för den utrikes
yrkesmässiga vägtrafiken. Denna arbetsuppgift är av växande betydelse.
Transportrådet utfärdar tillstånd till utrikestransporter samt medverkar
vid förhandlingar på regeringsnivå mellan Sverige och andra länder.
Transportrådet förhandlar även med olika länder om årliga
tillståndskvoter för landsvägstransporter.
Omfattningen av transportrådets befattning med utdelning av tillstånd
för utrikes buss- och lastbilstransporter kan komma att påverkas av
utvecklingen mot en friare marknad inom EG. Detsamma gäller rådets
förhandlingar med andra länder om kvoter o.d. för internationell trafik.
Översynen bör omfatta även dessa frågor.
Handikappanpassning
Transportrådet har i uppdrag att initiera och samordna åtgärder för
handikappanpassning av den kollektiva trafiken. Bl.a. skall rådet
meddela föreskrifter för anpassningen. Föreskrifter finns nu om alla
aktuella slag av fordon utom taxifordon.
Enligt 1988 års trafikpolitiska beslut skall ett engångsanslag kunna få
användas för bidrag till åtgärder som innebär att ett fordon får en
bättre tillgänglighet för handikappade än som följer av föreskrifterna.
Bidrag skall också kunna lämnas för sådana åtgärder i stationshus och
andra terminalbyggnader som går utöver de krav i fråga om tillgänglighet
som kan ställas med stöd av plan- och bygglagen (1987:10).
Bidragsgivningen på detta område är en ny uppgift för transportrådet.
Vidare skall föreskrifter utarbetas också för sådana färdmedel som inte
tidigare omfattades av lagen (1979:558) om handikappanpassad
kollektivtrafik.
Kollektivtrafik
En ny arbetsuppgift för transportrådets del blir att svara för frågor
som rör statsbidrag till vissa investeringar i trafikmedel för kollektiv
persontrafik som främjar miljö, energieffektivitet och samordning.
Transportrådet skall utfärda närmare föreskrifter om tillämpningen av
statsbidragssystemet enligt förordningen (1988:933) om statsbidrag till
vissa investeringar som rör kollektiv persontrafik. Rådet skall också
fördela anslagna medel mellan de olika länsstyrelserna och betala ut
bidragen.
Järnvägsfrågor
Transportrådet skall för statens räkning upphandla interregional
persontrafik på järnväg samt förhandla om och betala ut ersättning till
trafikhuvudmännen för övertagande av ansvaret för viss persontrafik på
järnväg. Dessa arbetsuppgifter är nya för rådet.
Transportrådet skall för statens räkning köpa sådan interregional
persontrafik på stomnätet som är regionalpolitiskt önskvärd men som inte
kommer till stånd på företagsekonomiska grunder. Detta uppdrag innebär
en omfattande arbetsuppgift. Redan under innevarande budgetår skall
transportrådet träffa avtal med SJ om vilket tågutbud som skall gälla
för den nya tidtabellen från sommaren 1989.
Uppgiften att förhandla om och betala ut ersättning till
trafikhuvudmännen för trafikeringsrätten på länsjärnvägarna innebär en
utökning av transportrådets arbetsuppgifter. Denna verksamhet består
bl.a. av ett omfattande beredningsarbete inför de långsiktiga avtal som
skall tecknas. Senast den 1 juli 1990 måste trafikhuvudmännen ha
beslutat sig för om de vill ta över persontrafikförsörjningen på
länsjärnvägarna.
Uppdraget
En förutsättningslös översyn bör göras
Som framgår av det föregående står transportrådet till följd av 1988 års
trafikpolitiska beslut och den ändrade instansordningen vid prövning av
yrkestrafikfrågor inför väsentliga förändringar i sitt arbete. Dessa
förändringar är enligt min mening så betydande att de i sig motiverar en
översyn av rådets verksamhet. Det är också rent allmänt angeläget att
efter ett antal år se över myndigheter med ett stort antal
arbetsuppgifter av skilda slag. Det finns därför skäl att översynen av
transportrådet görs betydligt mera förutsättningslös än vad som direkt
följer av behovet av att kunna anpassa rådets nuvarande resurser till
den nya situationen.
Kvalificerade utrednings- och förhandlingsresurser behövs
Under årens lopp har transportrådet bidragit med underlagsmaterial av
väsentlig betydelse i det trafikpolitiska utvecklingsarbetet och i annat
propositionsarbete. Även fortsättningsvis bör regeringens behov av
tillgång till högkvalitativa utredningsresurser på transportområdet
kunna tillgodoses. Det kan exempelvis vara fråga om utredningar och
utvärderingar, framtagande av faktamaterial m.m. av sektorsövergripande
natur och som inte lämpligen kan utföras inom de enskilda trafikverken
eller inom regeringskansliet. Det kan också bli fråga om att på statens
vägnar bedriva visst förhandlingsarbete. Båda slagen av uppdrag
förutsätter en hög grad av flexibilitet. En annan förutsättning för att
uppdragen skall kunna fullgöras på ett kompetent sätt är att det
kontinuerligt sker en kunskapsuppbyggnad beträffande transportsektorns
utveckling.
I arbetet med den samordnade investeringsplaneringen, vars inriktning
regeringen nyligen beslutat om, har transportrådet tilldelats en
betydelsefull roll. Transportrådets uppgift är bl.a. att ta fram
underlagsmaterial i form av nulägesbeskrivningar, prognoser,
planeringsmetodik m.m. till ledning för trafikverkens
investeringsplanering. En annan uppgift är att medverka vid samordning
av de utvärderingar av planeringsresultaten och investeringsinriktningen
som måste göras.
Sammantaget anser jag det angeläget att regeringen även fortsättningsvis
på myndighetsnivå har tillgång till en stabsfunktion som med kort varsel
kan utföra kvalificerade utredningar åt regeringen. Detta skall kunna
ske oberoende av vilken organisatorisk lösning som väljs. Onödigt
dubbelarbete skall undvikas.
Jag vill också framhålla att en analys kan behöva göras av
transportrådets utredningsverksamhet i förhållande till verksamheten
inom statens väg- och trafikinstitut. Även
transportforskningsberedningens verksamhet bör beaktas i detta
sammanhang. Likaså bör övervägas om statens förhandlingsarbete som
bedrivs på ett stort antal områden inom transportsektorn kan samordnas
med den verksamhet som bedrivs av statens förhandlingsnämnd.
Uppgifter som gränsar till andra myndigheters verksamhetsområden
Utredaren bör också ta upp till behandling de frågor och problem som kan
hänga samman med att det även inom andra myndigheter bedrivs verksamhet
liknande den som finns inom transportrådet. Jag ger i det följande några
exempel på gränsområden som bör behandlas av utredaren.
När det gäller energifrågorna har transportrådet samordningsansvaret för
att möjligheterna till energihushållning inom transportsektorn tas till
vara. Detta ställer stora krav på samarbete med statens energiverk som
har det övergripande myndighetsansvaret på energiområdet.
Energihushållningen har ett nära samband med miljön och hushållningen
med naturresurser. Enligt det trafikpolitiska beslutet skall de olika
trafikverken i samråd med statens naturvårdsverk utreda respektive
trafikslags miljöeffekter och ge förslag till åtgärder för att begränsa
störningarna. På detta område har således naturvårdsverket ett
övergripande myndighetsansvar. När det gäller anknytningen mellan
trafikplaneringen och fysisk planering och naturresurshushållning har
plan- och bostadsverket motsvarande uppgifter. Jag anser emellertid att
det är angeläget att de insatser för miljöskydd och hushållning med
naturresurser som planeras och genomförs särskilt inom transportsektorn
kan samordnas på ett bättre sätt än i dag mellan de verk och myndigheter
som sorterar under kommunikationsdepartementet. Utredaren bör lämna
förslag på hur detta lämpligen bör ske.
Som tidigare nämnts kommer transportrådets befattning med
yrkestrafikfrågorna att minska i omfattning vad gäller inrikes trafik.
Uppföljningen av lämpligheten blir emellertid särskilt viktig efter det
att behovsprövningen avskaffats. Av betydelse i det sammanhanget är det
arbete som bedrivs inom rikspolisstyrelsen. På yrkestrafikområdet finns
också en gränsyta gentemot trafiksäkerhetsverket i fråga om föreskrifts-
och utbildningsverksamhet på trafikområdet.
Även beträffande handikappanpassningen av den kollektiva trafiken finns
beröringspunkter mellan transportrådet och trafiksäkerhetsverket. Det
gäller främst föreskriftsarbetet inom transportrådet som har en viss
anknytning till trafiksäkerhetsverkets ansvar för tillämpningen av bl.a.
fordonskungörelsen (1972:60). Ett samband finns också i förhållande till
de tekniska anvisningar som AB Svensk Bilprovning utformar inför
lämplighetsbesiktning av bussar och taxifordon. En viktig anknytning
finns också till plan- och bostadsverket med dess ansvar för att
byggnader och bebyggelsemijö i ökad utsträckning görs tillgängliga för
handikappade.
Det kan också konstateras att såväl transportrådet som vägverket
handlägger ärenden om statsbidragsgivning till den kollektiva trafiken.
De olika bidragssystemen har, som statskontoret framhåller i sin
rapport, på flera sätt nära anknytning till varandra. Denna fråga utgör
enligt statskontoret ett av skälen till att det bör göras en
förutsättningslös omprövning av transportrådet.
Ansvaret för uppföljning av intäkts- och kostnadsutvecklingen i buss-
och taxitrafiken ligger på statens pris- och konkurrensverk (SPK) som
har till uppgift att följa utvecklingen av pris- och
konkurrensförhållanden inom näringslivet. Som en följd av den kommande
avregleringen av taxi och den långväga busstrafiken kan emellertid behov
uppstå av ett mera omfattande och brett uppföljningsarbete som gäller
hela yrkestrafikområdet.
Transportrådet har ansvar för behovsinventering när det gäller
statistikproduktion inom kommunikationsområdet. Ansvaret förutsätter ett
nära samarbete med statistiska centralbyrån (SCB) och med
kommunikationsdepartementet beträffande resurstilldelning.
Ansvarsfördelningen bör behandlas av utredaren.
Det bör också nämnas att transportrådet handlägger olika former av
transportstöd. I denna fråga bör utredningsmannen samråda med
utredningen om regionalpolitikens inriktning m.m. (dir. 1987:4).
Riksfärdtjänsten har handlagts av transportrådet sedan den 1 juli 1984.
Jag kommer senare under våren 1989 lägga fram förslag om en ändrad
utformning av denna särskilda transporttjänst.
Ramar för utredningsarbetet
Jag vill sammanfattningsvis framhålla att gränsdragningen i förhållande
till andra statliga organ bör inta en central roll, både när det gäller
de områden jag nämnt här och inom andra eventuellt förekommande
gränsområden. Utredaren bör sträva efter en arbetsfördelning som innebär
förenkling och decentralisering och att dubbelarbete undviks.
Kostnadseffekterna av olika tänkbara förslag bör klarläggas.
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära kontakt med berörda myndigheter
och personalorganisationer. Utredaren bör redovisa sina överväganden och
förslag senast den 31 januari 1990. Vid översynen skall utredaren beakta
innehållet i regeringens allmänna kommittédirektiv (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning. Utredaren skall också beakta regeringens direktiv till
kommittéer och särskilda utredare angående EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av transportrådets
verksamhet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjätte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)