Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna om pliktexemplar av skrifter och ljud- och bildupptagningar., Dir. 1988:46
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-07-28
Dir. 1988:46
Beslut vid regeringssammanträde 1988-07-28.
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Bodström, anför
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över
bestämmelserna om pliktexemplar av skrifter och ljud- och
bildupptagningar.
Bakgrund
Lagen (1978:487) om pliktexemplar av skrifter och ljud- och
bildupptagningar innebar i förhållande till tidigare lagstiftning ett
antal ändringar, föranledda av ändringar i tryckfrihetsförordningen
(1982:491). Vidare genomfördes en anpassning till
högskoleorganisationen, så att samtliga högskoleregioner fick en
likformig försörjning med leveranspliktiga skrifter. Slutligen infördes
leveransplikt för ljud- och bildupptagningar, samtidigt som uppgiften
att bevara och tillhandahålla detta material anförtroddes åt en ny
myndighet, arkivet för ljud och bild.
Det finns ingen anledning att nu ifrågasätta huvuddragen i det gällande
regelsystemet. Däremot finns det, mot bakgrund av den gångna
tioårsperiodens erfarenheter, skäl att genomföra en översyn och utreda
förutsättningarna för att på vissa punkter komplettera bestämmelserna.
Utgångspunkten för lagstiftningen på detta område är det vetenskapliga,
kulturella och administrativa behovet av att dokumentera information,
opinionsbildning och kulturyttringar. Detta bör gälla oavsett vilket
medium som upphovsmannen valt för sin framställning.
Fram till år 1978 avsåg föreskrifterna om pliktleveranser uteslutande
tryckta skrifter. I 1978 års lag ersattes begreppet "tryckt skrift" med
"skrift" i syfte att säkerställa leverans även av annat material, som
tryckfrihetsförordningen blivit tillämplig på.
Den grafiska tekniken har på senare år snabbt utvecklats i riktning mot
allt större flexibilitet. Datatekniken medger t. ex. framställning av
uppdaterade upplagor av en skrift i ett mycket begränsat antal exemplar.
I princip kan t.o.m. varje kund erhålla ett för sina speciella behov
avpassat, unikt exemplar. Digitaliseringen av texter och
kopieringsteknikens utveckling innebär problem vid tolkningen av den
nuvarande lagen. Ett annat problem är den långt drivna
arbetsfördelningen mellan olika specialistföretag, som ofta gör det
svårt att fastställa vilken producent som har ansvaret för en
pliktleverans.
Uppdraget
En särskild utredare bör nu tillkallas för att se över bestämmelserna om
pliktleverans av skrifter och anpassa dem till nu rådande tekniska
förutsättningar.
Med 1978 års lag på området infördes leveransplikt - till arkivet för
ljud och bild - för fonogram och videogram. Denna del av regelsystemet
har nyligen varit föremål för översyn genom särskild utredningsman.
Däremot saknas föreskrifter helt för flera andra grupper av
informationsbärare.
Mikroformat omfattar dokument (bild, text osv.) lagrade i olika former
av mikrofilm, mikrofiche osv. Även om större delen av detta material
reproducerar pappersoriginal, finns en grupp av publikationer som endast
utges i form av t. ex. mikrofiche. Det gäller t. ex. mångfaldigande av
arkivhandlingar. Vidare kan mikroutgåvor av pappersoriginal ha ett stort
egenvärde bl. a. genom den redigeringsinsats som ligger bakom respektive
utgåvas tillkomst.
Även digitaliserad information har under den tid som gått sedan
nuvarande lag tillkom fått en ökad användning som ersättning för vissa
typer av tryckta publikationer. Exempel finns på tidningar och
tidskrifter som distribueras på diskett. Även dokument och böcker
lagrade på optisk skiva (t. ex. CD-ROM) har börjat introduceras på
marknaden. Nyhetsbrev och tidningar som överförs med telefax eller radio
och är avsedda för utskrift på papper hos mottagarna kan också väntas få
en viss omfattning.
I den mån mikroformer, digitaliserad information och telefax- eller
radioöverförda publikationer tillhandahålles för spridning i liknande
former som tryckt information är det naturligt att samhället också
sörjer för en permanent dokumentation av materialet. Utredaren bör
kartlägga dessa områden med sikte på eventuell komplettering av lagen.
Litteratur för synskadade i form av talböcker är en form av fonogram och
således leveranspliktig till arkivet för ljud och bild, som dock gett
talboksproducenterna dispens från leverans av detta material. Inga
föreskrifter finns om arkivering av den litteratur som produceras i form
av punktskrift. Utredaren bör ta ställning till behovet av åtgärder på
detta område liksom till frågan om arkivering av dagstidningar överförda
enligt den s.k. RAPS/RATS-metoden.
Utredaren bör göra en avvägning mellan de behov som kan finnas att vidga
området för pliktleveranserna till biblioteken och de resurser som kan
erfordras. Det kan finnas skäl att överväga om en utvidgning till andra
medier än skrifter skall gälla samtliga de sju bibliotek som nu omfattas
av leveranserna.
Utredaren bör också behandla den praktiska organisationen av
leveranserna. Hittills har leveranserna skett direkt från producenterna
till vart och ett av de leveransberättigade biblioteken. Utredaren bör
belysa för- och nackdelar med centraliserade leveranser av samtliga
exemplar till en enda mottagande institution, lämpligen kungl.
biblioteket, som då skulle svara för distributionen till övriga
bibliotek.
Utvecklingen på området i de nordiska grannländerna bör uppmärksammas. I
Norge har regeringen nyligen lagt fram förslag till en ny lag, som
utvidgar leveransplikten till att omfatta en rad nya informationsbärare,
och i Danmark arbetar en kommitté med frågan.
Vidare bör särskilt uppmärksammas de upphovsrättsliga aspekter som
utredarens förslag kan föranleda.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, organisationer och
statliga kommittér.
För utredarens arbete gäller direktiven (dir. 1984:5) till statliga
kommittér och särskilda utredare angående utredningens förslag och
konsekvenser.
Utredaren skall redovisa sina förslag senast den 30 juni 1989.
Jag har i denna fråga samrått med statsrådet Göransson.
Hemställan
På grund av vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar
chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att se över bestämmelserna om pliktexemplar av
skrifter och ljud- och bildupptagningar samt att besluta om sakkunniga,
sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)