Post 11 av 5100 träffar
Integritetsbevarande metoder för en mer datadriven och samverkande förvaltning, Dir. 2025:64
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2025-06-19
Dir. 2025:64
Kommittédirektiv
Integritetsbevarande metoder för en mer datadriven och
samverkande förvaltning
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juni 2025
Sammanfattning
En särskild utredare ska analysera förutsättningarna för den
offentliga förvaltningen att använda integritetsbevarande
metoder vid datadelning och föreslå åtgärder som kan främja
användningen av sådana metoder. Syftet är att öka den
offentliga förvaltningens förmåga att dela data samtidigt som
skyddet för uppgifterna upprätthålls.
Utredaren ska bl.a.
* analysera förutsättningarna för myndigheter och andra
aktörer i den offentliga förvaltningen att använda
integritetsbevarande metoder vid datadelning och föreslå hur
användningen kan förbättras,
* bedöma om det finns behov av att införa särskilda krav vid
användning av integritetsbevarande metoder och i så fall lämna
förslag på hur kraven bör regleras,
analysera om en eller flera myndigheter bör ges i uppdrag att
utveckla och tillhandahålla gemensamma tekniska tjänster,
testmiljöer, testbäddar eller plattformar för
integritetsbevarande metoder för datadelning,
* bedöma och lämna förslag på hur en funktion för rådgivning
till den offentliga förvaltningen om datadelning och
användning av integritetsbevarande metoder kan utformas och
organiseras, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 juni 2026.
Uppdraget att analysera förutsättningarna för användning av
integritetsbevarande metoder vid datadelning
Statliga myndigheter och andra aktörer inom den offentliga
förvaltningen, inklusive kommuner, regioner, privata utförare,
kommunalförbund och kommunala bolag, producerar, inhämtar och
förvaltar stora mängder data. Om data delades i större
utsträckning skulle detta kunna utveckla den offentliga
förvaltningen till att bli mer datadriven och samverkande,
samtidigt som innovation och förenkling för såväl människor
som företag skulle kunna främjas ytterligare. Därutöver
underlättar datadelning för uppföljningen och utvärderingen av
olika typer av statliga insatser.
Förutsättningarna för att dela uppgifter styrs av bl.a.
dataskyddsregelverket, offentlighets- och sekretesslagen
(2009:400) och olika registerförfattningar. Detta innebär att
alla data inte kan delas. Datadelningen inom den offentliga
förvaltningen skulle dock kunna öka inom befintliga rättsliga
ramar om aktörerna skulle använda s.k. integritetsbevarande
metoder (i internationell litteratur kallade Privacy-Enhancing
Technologies, PET). Användandet av sådana metoder skulle
vidare kunna öka tillgängliggörandet av data för
vidareutnyttjande för t.ex. innovation.
Integritetsbevarande metoder är metoder, bl.a. tekniska
metoder, som syftar till att göra delning av data möjlig utan
att personuppgifter eller andra skyddsvärda uppgifter,
exempelvis företagshemligheter, röjs. Exempel på sådana
metoder är anonymisering, generalisering och randomisering.
Användningen av integritetsbevarande metoder skulle kunna
skapa förutsättningar för en ökad datadelning och därigenom en
mer innovativ och samverkande offentlig förvaltning, utan att
skyddet för den personliga integriteten eller andra
skyddsvärden äventyras. Det kan bidra till att myndigheter
utvecklar nya funktioner för bl.a. bekämpning av välfärdsbrott
och en förenklad och mer behovsanpassad service till individer
och företag. Användningen av integritetsbevarande metoder kan
även bidra till en mer sömlös upplevelse för användarna i en
gemensam digital ingång till den offentliga förvaltningen, i
enlighet med ett delmål i Sveriges digitaliseringsstrategi
2025–2030 (Fi2025/01181). Datadelning där integritetsbevarande
metoder används kan också främja verksamhetsutveckling,
innovation och utvecklingen av artificiell intelligens (AI).
AI-kommissionen har i sitt slutbetänkande AI-kommissionens
Färdplan för Sverige angett att användandet av
integritetsbevarande metoder är avgörande för att förena
innovation och integritet (SOU 2025:12).
Kapitel II i Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2022/868 av den 30 maj 2022 om europeisk dataförvaltning och
om ändring av förordning (EU) 2018/1724
(dataförvaltningsförordningen) reglerar bl.a. hur myndigheter
kan använda integritetsbevarande metoder för att kunna
tillgängliggöra vissa kategorier av data för
vidareutnyttjande. Förordningens regler om vidareutnyttjande
är dock som huvudregel inte tillämpliga när myndigheter delar
data med varandra.
Trots att det finns tekniska förutsättningar används
integritetsbevarande metoder endast i begränsad omfattning av
myndigheter och andra aktörer inom den offentliga
förvaltningen.
I Sverige saknas det bestämmelser om hur den offentliga
förvaltningen får använda integritetsbevarande metoder för att
dela data med varandra. Det medför en osäkerhet om de
rättsliga förutsättningarna för att använda sådana metoder.
Vidare innebär det bl.a. osäkerhet i fråga om vilka krav som
en aktör bör förhålla sig till vid användningen av
integritetsbevarande metoder, exempelvis vilka metoder som är
lämpliga att använda för olika typer av data. Mot denna
bakgrund kan det finnas behov av att reglera användningen,
genom att exempelvis ställa vissa minimikrav.
Utredaren ska därför
analysera förutsättningarna för myndigheter och andra aktörer
i den offentliga förvaltningen att använda
integritetsbevarande metoder vid datadelning och föreslå hur
användningen kan förbättras,
* bedöma om det finns behov av att införa särskilda krav vid
användning av integritetsbevarande metoder och i så fall lämna
förslag på hur kraven bör regleras,
* föreslå åtgärder i övrigt som kan främja en rättssäker,
effektiv och ändamålsenlig användning av integritetsbevarande
metoder för datadelning inom den offentliga förvaltningen, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
I forskningsverksamhet vid universitet och högskolor bedrivs
redan i dag ett omfattande arbete för datahantering, bl.a.
genom datahanteringsplaner och principer för att göra
forskningsresultat sökbara, tillgängliga, kompatibla och
återanvändningsbara, s.k. FAIR-principer. Utredningen ska
därför inte analysera eller lämna förslag som påverkar
verksamheten vid universitet och högskolor.
Uppdraget att föreslå organisatoriska och infrastrukturella
lösningar för gemensamt stöd
För att integritetsbevarande metoder ska kunna användas
effektivt av alla aktörer inom den offentliga förvaltningen
krävs det tillgång till en ändamålsenlig teknisk
infrastruktur. En sådan infrastruktur bör inkludera gemensamma
tekniska tjänster för integritetsbevarande metoder och kräver
en tydlig ansvarsfördelning mellan berörda aktörer.
Redan i dag finns det digital infrastruktur, Ena, den
nationella digitala infrastrukturen, som samordnas av
Myndigheten för digital förvaltning (Digg). Ena kopplar samman
olika system och kan bl.a. komma att utgöra den tekniska
grunden för en gemensam digital ingång till den offentliga
förvaltningen. Ena bör kunna vidareutvecklas för att också
främja att den offentliga förvaltningen använder
integritetsbevarande metoder.
I fråga om sådana integritetsbevarande metoder som kan
användas för att tillgängliggöra data för vidareutnyttjande är
Digg och Statistiska centralbyrån (SCB) behöriga organ enligt
dataförvaltningsförordningen att ge stöd till andra
myndigheter. Det behövs dock stödfunktioner som erbjuder
rådgivning om användning av integritetsbevarande metoder i
fall där myndigheter delar data med varandra.
Även om det finns viss digital infrastruktur och visst stöd
för tillgängliggörande av data för vidareutnyttjande i dag,
saknas det ett gemensamt stöd för att använda
integritetsbevarande metoder inom offentlig förvaltning.
Avsaknaden begränsar förmågan att fullt ut dra nytta av de
möjligheter som tekniken erbjuder.
Utredaren ska därför
analysera om en eller flera myndigheter bör ges i uppdrag att
utveckla och tillhandahålla gemensamma tekniska tjänster,
testmiljöer, testbäddar eller plattformar för
integritetsbevarande metoder för datadelning,
* utifrån analysen, vid behov, lämna förslag på en eller flera
sådana myndigheter,
* bedöma och lämna förslag på hur en funktion för rådgivning
till den offentliga förvaltningen om användning av
integritetsbevarande metoder för datadelning kan utformas och
organiseras,
* lämna förslag på vilken befintlig myndighet eller vilka
befintliga myndigheter som bör ansvara för en sådan funktion,
* föreslå eventuella ytterligare åtgärder som kan möjliggöra
ett gemensamt stöd för användning av integritetsbevarande
metoder inom offentlig förvaltning, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredaren ska särskilt beakta Ena och de befintliga uppdrag
som myndigheter har för att ge stöd i användningen av
integritetsbevarande metoder.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska bedöma de ekonomiska konsekvenserna av förslagen
för myndigheter, regioner och kommuner. Om förslagen kan
förväntas leda till kostnadsökningar för det allmänna, ska
utredaren föreslå hur dessa ska finansieras. Förslagen och
deras finansieringslösningar ska utformas enligt principerna
god budgetdisciplin, hög kostnadseffektivitet och hög
samhällsekonomisk effektivitet. Vidare ska andra relevanta
konsekvenser för myndigheter, kommuner och regioner
analyseras, exempelvis behov av tekniska investeringar,
organisatoriska förändringar eller ökad administration. Övriga
samhällsekonomiska konsekvenser ska också redovisas.
Utredaren ska även bedöma konsekvenserna för privata aktörer,
särskilt om förslagen kan påverka deras rättigheter,
skyldigheter eller konkurrensförhållanden. Vad gäller
konsekvenser för enskilda ska särskilt skyddet av den
personliga integriteten bedömas.
Om något av förslagen i betänkandet påverkar den kommunala
självstyrelsen ska en konsekvensanalys samt de avvägningar som
har lett fram till förslaget särskilt redovisas.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska föra en dialog med berörda statliga myndigheter,
kommuner och regioner samt med företrädare för näringsliv,
universitet och högskolor och andra relevanta aktörer. Vidare
ska utredaren hämta in synpunkter från Digg, SCB och
Integritetsskyddsmyndigheten i frågor som rör myndigheternas
expertområden. Utredaren ska därutöver hämta in synpunkter
från Nationellt cybersäkerhetscenter i frågor som rör
informations- och cybersäkerhet. Utredaren ska vidare hålla
sig informerad om och beakta relevant EU-rättslig utveckling
och tillämpning, särskilt i fråga om dataskyddslagstiftningen,
dataförvaltningsförordningen och andra EU-rättsakter som är
relevanta för datadelning, säkerhet och skydd för
personuppgifter.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 juni 2026.
(Finansdepartementet)