Post 1 av 5136 träffar
Föregående
·
Tilläggsdirektiv till Utredningen om oberoende granskning av hållbarhetsrapporter samt en översyn av befintliga företagskategorier i årsredovisningslagen (Ju 2025:11), Dir. 2025:110
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2025-12-18
Dir. 2025:110
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om oberoende granskning av
hållbarhetsrapporter samt en översyn av befintliga
företagskategorier i årsredovisningslagen (Ju 2025:11)
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 2025
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 15 maj 2025 kommittédirektiv om
oberoende granskning av hållbarhetsrapporter samt en översyn
av befintliga företagskategorier i årsredovisningslagen (dir.
2025:49). Utredaren ska ta ställning till vissa
redovisningsrättsliga frågor i syfte att skapa större
flexibilitet för företagen, minska deras administrativa börda
samt förbättra deras möjligheter till konkurrens och tillväxt.
I uppdraget ingår möjligheter att föreslå
redovisningsrättsliga lättnader för vissa företag, i enlighet
med den förenklingsagenda som såväl regeringen som EU bedriver.
Uppdraget utvidgas. Utredaren ska nu även föreslå hur det
kommande EU-direktivet om ändring av vissa krav på företagens
hållbarhetsrapportering och tillbörlig aktsamhet för företag i
fråga om hållbarhet, i den del direktivet gäller ändringar i
reglerna om företagens hållbarhetsrapportering, ska
genomföras. Utredaren ska även ta ställning till om det finns
behov av att vidta vissa ändringar i den redovisningsrättsliga
lagstiftningen i syfte att möjliggöra ytterligare
regelförenkling för företagen.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den
29 september 2026. Ett delbetänkande som avser genomförandet
av EU-direktivet ska dock redovisas senast den 17 april 2026.
Uppdraget att föreslå hur EU:s direktiv om ändring i
direktivet om företagens hållbarhetsrapportering ska genomföras
Den 27 februari 2025 lämnade Europeiska kommissionen ett
förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring
av direktiven 2006/43/EG, 2013/34/EU, (EU) 2022/2464 och (EU)
2024/1760 vad gäller vissa krav avseende företagens
hållbarhetsrapportering och tillbörlig aktsamhet för företag i
fråga om hållbarhet. Förhandlingar om direktivet pågår och det
förväntas antas inom kort.
Förslaget till ändringsdirektiv utgör en del av det s.k.
Omnibus I-paketet, genom vilket flera befintliga rättsakter
revideras i syfte att skapa ett enklare och lättare
företagsklimat i enlighet med EU:s förenklingsagenda.
Direktivet om företagens hållbarhetsrapportering (CSRD) antogs
i december 2022 med genomförande i svensk rätt under 2024.
Jämfört med den tidigare EU-lagstiftningen om
hållbarhetsrapportering ställer direktivet högre krav på
informationsgivningen från de företag som omfattas, till
exempel när det gäller den s.k. värdekedjan och utsläpp av
växthusgaser. Kravet på att lämna en hållbarhetsrapport
utvidgas till att omfatta bland annat små och medelstora
företag som är börsnoterade, stora eller börsnoterade
dotterföretag och vissa större filialer till
tredjelandsföretag som har en betydande verksamhet inom EES.
Rapporten ska granskas av en revisor.
Det ändringsdirektiv som nu förhandlas gällande företagens
hållbarhetsrapportering förväntas innebära flera förändringar.
Från att kravet på att lämna hållbarhetsrapport nu omfattar en
betydande andel av de europeiska företagen kommer endast de
allra största företagen att behöva hållbarhetsrapportera. För
dessa görs dessutom vissa lättnader genom att till exempel
viss reglering kring standarder för hur rapportering ska ske
upphävs. För företag som inte omfattas av regelverket kommer
det fortsatt finnas möjlighet att hållbarhetsrapportera på
frivillig väg enligt särskilda anpassade standarder för
frivillig rapportering. Dessa standarder kommer även att sätta
ett tak för vilken information som rapporteringsskyldiga
företag kan kräva från icke-rapporteringsskyldiga företag. I
ändringsdirektivet föreslås även andra lättnader för att
minska företagens administrativa bördor och kostnader.
Medlemsstaterna ska ha genomfört direktivet, i den del
direktivet rör företagens hållbarhetsrapportering, senast
12 månader efter dess ikraftträdande.
Genomförandet av ändringsdirektivet kommer att kräva
anpassningar av befintlig lagstiftning och utredaren bör
därför få i uppdrag att analysera och föreslå hur direktivet
ska genomföras i svensk rätt.
Utredaren ska därför
* ta ställning till hur EU-direktivet om ändring av vissa krav
på företagens hållbarhetsrapportering och tillbörlig aktsamhet
för företag i fråga om hållbarhet, i den del direktivet rör
företagens hållbarhetsrapportering, ska genomföras i Sverige,
* i den utsträckning det behövs belysa olika alternativ för
att genomföra direktivet och redovisa för- och nackdelarna med
dessa,
* identifiera och redogöra för vilka ändringar som behöver
göras i den redovisningsrättsliga, revisionsrättsliga och
associationsrättsliga lagstiftningen, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att se över vissa bestämmelser gällande företagens
redovisning
Det finns undantag i fråga om ett moderföretags skyldighet att
upprätta en koncernredovisning
Av 7 kap. 2 § årsredovisningslagen framgår att ett
moderföretag som även är ett dotterföretag inte behöver
upprätta koncernredovisning om företaget och dess samtliga
dotterföretag omfattas av en koncernredovisning som har
upprättats av ett överordnat moderföretag om den
koncernredovisningen har upprättats och reviderats enligt
lagstiftning som tillkommit enligt redovisningsdirektivet (a),
internationella redovisningsstandarder som antagits enligt
IAS-förordningen (b) eller redovisningsstandarder som
kommissionen har bedömt som likvärdiga med internationella
redovisningsstandarder som har antagits av EU (c).
Bestämmelserna utgör ett genomförande av artikel 23.8 i
redovisningsdirektivet.
Det finns fördelar med att i årsredovisningslagen uttryckligen
hänvisa till de redovisningsstandarder som av kommissionen har
bedömts som likvärdiga med av EU antagna internationella
redovisningsstandarder och som återfinns i den förteckning som
kommissionen ansvarar för. Det kan dock konstateras att
kommissionens senaste förteckning är från 2012. Under åren
därefter har flera länder anslutit sig till de internationella
redovisningsstandarderna. Det förekommer även fall där vissa
länders redovisningsprinciper närmat sig dem. I sammanhanget
bör särskilt Storbritannien framhållas, som numera är ett
tredjeland men ändå har valt att behålla de internationella
redovisningsstandarderna som en allmänt accepterad
redovisningsprincip. Eftersom kommissionens förteckning inte
uppdateras i samma takt som omvärlden förändras kan svenska
moderföretag, som också är dotterföretag i koncerner där det
överordnande moderföretagets redovisningsprinciper inte finns
med på kommissionens förteckning, missgynnas. Det finns en
risk att företaget inte kan utnyttja den regellättnad som
direktivet i och för sig erbjuder. Frågan har uppmärksammats
av FAR i en skrivelse till regeringen (Ju2025/02143).
Utredaren bör därför analysera i vilken mån
redovisningsdirektivet tillåter medlemsstaterna att göra en
egen bedömning i fråga om vilka redovisningsprinciper från
tredje land som kan godtas utöver de redovisningsprinciper som
återfinns i kommissionens förteckning. Ur ett svenskt
företagsperspektiv skulle en ändring innebära att företagen
får ett enklare, flexiblare och mer omvärldsanpassat regelverk
att förhålla sig till. Att ändra 7 kap. 2 §
årsredovisningslagen på ett sätt som tillåter att en bedömning
kan göras av om en viss standard kan anses likställd med EU:s
regler förutsätter dock att det även är klarlagt vem som ska
göra den bedömningen.
Utredaren ska därför
* analysera och ta ställning till om det finns förutsättningar
att ändra 7 kap. 2 § årsredovisningslagen så att företagens
rapporteringsbörda minskar,
* belysa frågan om hos vem ansvaret att bedöma vilka
redovisningsregelverk som kan anses likvärdiga med EU:s regler
ska vila,
* identifiera och redogöra för vilka ändringar som behöver
göras i den redovisningsrättsliga lagstiftningen, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Översyn av kravet på notupplysningar om ägarandelar i
dotterbolag
I 5 kap. årsredovisningslagen framgår vilka upplysningar som
företag ska lämna i noter. Av 5 kap. 29 § framgår att ett
större företag som har dotterföretag eller ägarintressen i
andra företag ska lämna vissa upplysningar om det andra
företaget. Bestämmelsen utgör ett genomförande av
artikel 17.1.g i redovisningsdirektivet, genom vilken det
följer att upplysningar ska lämnas om andelar i andra företag
i vilket företaget antingen självt eller genom en person som
handlar i eget namn men för företagets räkning har ett
ägarintresse.
Som FAR påtalat (Ju2025/02143) har det i tillämpningen
uppstått oklarheter vid tolkningen av upplysningskravet i
5 kap. 29 § årsredovisningslagen. Fram till 2023 angavs i
FAR:s vägledning gällande årsredovisning i aktiebolag att
uppgifter inte behövde lämnas om indirekta innehav, men denna
vägledning kom att ändras efter ett beslut från Nämnden för
svensk redovisningstillsyn som uttalade att det inte är
förenligt med årsredovisningslagen att endast lämna
upplysningar om direkt ägda dotterföretag. Hur
upplysningskravet i 5 kap. 29 § ska tolkas får betydelse både
för företag som tillämpar de internationella
redovisningsstandarderna och för företag som tillämpar K3.
Utformningen av bestämmelsen om kravet på ett företag att
lämna upplysningar om ägarandelar i dotterföretag har ändrats
vid ett flertal tillfällen. Fram till år 2000 framgick det att
upplysningskravet gällande dotterföretag endast gällde direkta
innehav. Det kan utläsas genom bestämmelsens formulering ”i
vilket bolaget självt äger” (se även prop. 1997/98:118 s.
13 f. och 30). Lydelsen ändrades per den 1 januari 2000 bland
annat genom att ”självt äger” ersattes med ”äger” utan att det
i förarbetena framgår att någon ändring i sak var avsedd
(prop. 1998/99:130 s. 473). Bestämmelsens nuvarande lydelse är
från 2016 då redovisningsdirektivet genomfördes i svensk rätt.
Att upprätthålla ett mer betungande regelverk än nödvändigt
verkar missgynnsamt på det svenska företagsklimatet och det
bör därför analyseras om det behöver ställas krav på att även
indirekt ägda dotterföretag ska omfattas av företagens
upplysningsskyldighet och under alla förhållanden se om det
finns förutsättningar att förtydliga vilka dotterföretag som
omfattas av upplysningskraven.
Utredaren ska därför
* analysera och ta ställning till om det finns förutsättningar
att ändra 5 kap. 29 § årsredovisningslagen så att det
uttryckligen framgår att endast direkt ägda dotterföretag
omfattas av upplysningskraven,
* identifiera och redogöra för vilka ändringar som behöver
göras i den redovisningsrättsliga lagstiftningen, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Konsekvensbeskrivningar
Förslagens konsekvenser ska redovisas enligt vad som anges i
kommittéförordningen (1998:1474) och förordningen (2024:183)
om konsekvensutredningar. Utredaren ska allsidigt och
grundligt belysa förslagens konsekvenser för det allmänna,
näringslivet och andra intressenter. Utredaren ska också
redovisa förslagens konsekvenser för jämställdheten mellan
kvinnor och män.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska inhämta synpunkter och upplysningar från berörda
myndigheter och organisationer.
Utredaren ska följa genomförandet av EU-direktivet i de
nordiska länderna och i de övriga länder som utredaren bedömer
vara av intresse i sammanhanget. Utredaren ska vidare
dokumentera och redovisa författningsförslagen i förhållande
till EU-direktivet i en jämförelsetabell.
Gällande övriga delar av uppdraget ska utredaren redovisa hur
för uppdraget relevanta delar av redovisningsdirektivet har
genomförts i de nordiska länderna.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den
29 september 2026. Ett delbetänkande som avser genomförandet
av EU-direktivet ska dock redovisas senast den 17 april 2026.
(Justitiedepartementet)