Post 1 av 5100 träffar
Föregående
·
Förstärkt statlig styrning och stöd inom den sociala barn- och ungdomsvården, Dir. 2025:74
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2025-07-17
Dir. 2025:74
Kommittédirektiv
Förstärkt statlig styrning och stöd inom den sociala barn- och
ungdomsvården
Beslut vid regeringssammanträde den 17 juli 2025
Sammanfattning
En särskild utredare ska se över vårdkedjan för den sociala
barn- och ungdomsvården och föreslå hur en nationell
stödfunktion för placeringar kan utformas och organiseras.
Utredaren ska också föreslå åtgärder för en stärkt individuell
planering för barn och unga inom socialtjänsten.
Utredaren ska bl.a.
* kartlägga och analysera vårdkedjan när det gäller
placeringar av barn och unga utanför det egna hemmet, både på
kommunal och nationell nivå, inklusive utmaningar och
möjligheter,
* analysera och föreslå hur en nationell stödfunktion för
placeringar kan utformas och organiseras inom ramen för
befintlig myndighetsstruktur,
* analysera för- och nackdelar med en ny reglering av
planering för barn och unga inom socialtjänsten,
* lämna förslag som tillgodoser barns och ungas behov av en
ändamålsenlig vård som bl.a. är trygg, säker och förutsägbar
och ett ändamålsenligt stöd som uppfyller samma kriterier,
* analysera och föreslå hur frågor om eftervård och
utslussning kan bli mer framträdande i den individuella
planeringen, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
* Uppdraget ska redovisas senast den 16 oktober 2026.
Den sociala barn- och ungdomsvården står inför stora utmaningar
Socialtjänsten har det yttersta ansvaret för att barn och unga
får det stöd och de insatser som de har rätt till.
Socialtjänsten är också en central aktör när det gäller att
motverka och förebygga att barn och unga involveras och
socialiseras in i kriminalitet och utnyttjas i kriminella
sammanhang. Samhällsutvecklingen medför dock ett ökat tryck på
socialtjänsten och den sociala barn- och ungdomsvårdens
verksamhet. Rekryteringen av barn och unga till kriminella
nätverk är ett akut problem och den grova brottsligheten
kryper allt längre ned i åldrarna.
Barn och unga som socialtjänsten placerar utanför hemmet
befinner sig ofta i en utsatt situation. Det är därför viktigt
att en placering tillgodoser barns individuella behov och att
det finns en långsiktig planering för vården. Resultaten från
en kartläggning som Socialstyrelsen har genomfört visar dock
att 57 procent av alla barn och unga som varit placerade
utanför det egna hemmet har haft fler än en placering och
33 procent av dem har haft tre eller fler placeringar
(Instabilitet bland barn och unga placerade i heldygnsvård
enligt SoL och LVU, 2023). Regeringen anser att det finns ett
behov av stöd till socialtjänstens arbete med matchning mellan
barnets behov respektive vårdgivares och familjers
förutsättningar att möta dem. Den stora mängden
placeringstillfällen kan också indikera en brist på
kvalitativa vårdplatser som möjliggör långsiktiga placeringar.
För att bryta utvecklingen med rekrytering av barn och unga
till kriminella nätverk är det även viktigt att det finns en
individanpassad planering så att effektiva insatser för barn
och unga ges tidigt och samordnat, håller god kvalitet och är
utformade så att kriminalitet bland barn och unga kan
förebyggas eller brytas i ett så tidigt skede som möjligt. En
kunskapssammanställning från Myndigheten för delaktighet visar
t.ex. att barn med neuropsykiatriska eller intellektuella
funktionsnedsättningar oftare lever med flera riskfaktorer som
kan göra dem sårbara för ett normbrytande beteende och tidig
utsatthet för rekrytering och socialisering in i kriminella
nätverk (Brottsförebyggande arbete för barn och unga med
funktionsnedsättning, 2025:7). Barn med denna typ av
funktionsnedsättningar har således ett stort behov av
individanpassade och samordnade insatser (se t.ex.
Barnombudsmannens rapport ”Ni måste hinna före” – Barns och
ungas berättelser om att vara frihetsberövad och
Riksrevisionens rapport Otillräckliga insatser när barn
misstänks för grova brott [RiR 2024:9]).
Riksrevisionen framhåller i sin rapport även behovet av att
staten tar ett tydligare ansvar för styrning på det
brottsförebyggande området och rekommenderar regeringen att
stötta socialtjänsterna genom att öka det statliga stödet i
det avseendet. Enligt Riksrevisionen skulle statens
ansvarstagande kunna stärkas genom en nationell samordning som
stärker tryggheten för placerade barn och unga genom bättre
matchning i samband med placeringar. Regeringen delar
Riksrevisionens uppfattning och anser att det statliga stödet
och styrningen inom den sociala barn- och ungdomsvården
behöver stärkas.
Det finns ett behov av tidiga och samordnade insatser för barn
och unga
Regeringen har påbörjat ett omfattande förändringsarbete inom
den sociala barn- och ungdomsvården för att möta dagens och
framtidens samhällsutmaningar och bedömer att den sociala
barn- och ungdomsvården på sikt kommer att ha bättre
förutsättningar att möta barn och ungas behov.
Regeringen bedömer att det pågående arbetet inom
socialpolitiken, och kriminalpolitiken, till stor del är i
linje med syftet med förslagen från betänkandet En statlig
ordning med brottsförebyggande åtgärder för barn och unga (SOU
2024:30), nämligen att åstadkomma tydligare åtgärder från
samhället när barn och unga har hamnat i en kriminell bana
samtidigt som åtgärderna ska möjliggöra tidigare, tillräckliga
och mer samordnade insatser för att förebygga fortsatt
kriminalitet. I betänkandet analyseras det danska systemet med
ungdomskriminalitetsnämnder och utredningen föreslår hur ett
sådant skulle införas i Sverige. Betänkandet har
remissbehandlats. Majoriteten av remissinstanserna motsätter
sig utredningens förslag. Tillgängliga utvärderingar av det
danska systemet har enligt regeringens mening inte heller
visat tillräckliga resultat.
Flera remissinstanser efterfrågar dock tydligare statligt stöd
och styrning i olika delar av det brottsförebyggande arbetet
för barn och unga. Regeringen kan således konstatera att det
återstår problem som behöver åtgärdas för att säkerställa att
barn och unga ska få ändamålsenliga och samordnade insatser i
rätt tid och en trygg, säker och kvalitativ vård.
Uppdraget att analysera och lämna förslag om en nationell
stödfunktion för placeringar av barn och unga utanför det egna
hemmet
Det finns ett överskott av platser men en brist på
ändamålsenliga placeringsalternativ
För barn och unga inom den sociala barn- och ungdomsvården är
det viktigt att rätt insatser ges och att samverkan mellan
relevanta aktörer sker i hela vårdkedjan. Med vårdkedja avses
i detta uppdrag den del av vårdkedjan som innefattar insatser
i samband med att ett barn eller en ung person placeras
utanför det egna hemmet. Det handlar bl.a. om socialnämndens
utredning, valet av insats, nämndens bedömning av om
förutsättningarna i det tilltänkta hemmet svarar mot barnets
eller den unges behov (s.k. matchning), vården under
placeringstiden, uppföljningen under och efter placeringstiden
samt insatser som ges efter avslutad placering. I vårdkedjan
innefattas även barnets eller den unges delaktighet samt
möjlighet att framföra sina åsikter. Som en del i vårdkedjan
ingår även samarbetet mellan olika huvudmän för att
säkerställa barnets eller den unges tillgång till utbildning,
tandvård samt hälso- och sjukvård inklusive hälsoundersökning.
Det finns ingen löpande officiell statistik om hur många
familjehem det finns i Sverige i dag eller hur utvecklingen av
antalet familjehem har sett ut genom åren. Det saknas även
information om hur många placerade barn som finns i varje
familjehem. En beräkning från betänkandet För barn och unga i
samhällsvård (SOU 2023:66) är dock att det finns ca 9 300
familjehem och att två barn är placerade i varje hem. I
betänkandet lämnas ett stort antal förslag för att stärka
kvaliteten i den sociala barn- och ungdomsvården, bl.a.
föreslås att det ska inrättas ett nationellt register över
familjehem för barn och unga under 21 år, med undantag för
nätverkshem. Betänkandet bereds inom Regeringskansliet.
I en delredovisning av den nationella samordnaren för fler
kvalitativa vårdplatser inom den sociala barn- och
ungdomsvården framkommer att det finns ett överskott på
platser inom hem för vård eller boende (HVB), men att de
platserna inte överensstämmer med barnens behov (S2024/02103).
Kommunernas socialtjänster får också lägga ned lång tid för
att hitta ett lämpligt boende. Enligt en kartläggning som
genomförts av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) under 2024
om tillgång till platser på HVB och särskilda ungdomshem
svarar 40 procent av kommunerna att det ganska ofta eller ofta
händer att det inte finns tillgång till den typ av platser som
de efterfrågar. Det finns även en efterfrågan på fler
specialiserade HVB-platser med särskild kompetens och
anpassningar för vissa vårdbehov. Antalet HVB som tar emot
barn och unga som har behov av vård utanför det egna hemmet på
grund av kriminellt beteende är därtill begränsat och det
råder hög beläggning och platsbrist på Statens
institutionsstyrelses (SiS) särskilda ungdomshem. Därutöver
beslutade Inspektionen för vård och omsorg (IVO) under 2024
att tillfälligt förbjuda eller återkalla tillståndet för 18
verksamheter.
Många kommuner i Sverige är små och genomför få placeringar,
vilket innebär att de har begränsade möjligheter att i egen
regi ha ett så brett utbud av HVB och familjehem att de kan
möta behov av specialiserade insatser och tillgodose
förändrade behov under en placering (SOU 2023:66).
Riksrevisionen har i en granskning av statens samlade insatser
för att bryta barns grova kriminalitet observerat att
kommunerna har svårigheter att få tydlig överblick över de HVB
och stödboenden som finns och vilken verksamhet de bedriver
(RiR 2024:9). Behovet av bättre överblick har dock ökat bl.a.
på grund av att barn och unga från rivaliserande gängmiljöer
inte ska placeras ihop. Att hitta en lämplig placering för ett
barn eller en ungdom utanför det egna hemmet är en svår
arbetsuppgift för socialtjänsten och det är särskilt svårt för
små kommuner där placeringar utanför hemmet är ovanliga.
Kommuner får således ofta kompromissa med sin ursprungliga
ambitionsnivå och acceptera placeringar de inte fullt ut anser
matchar barnets behov. Kommuner beskriver att placeringarna
många gånger sker akut vilket innebär att utredning och
matchning får ännu mindre tid. Utgångspunkten är alltid att
barnets bästa ska styra valet av placeringsform, men
platstillgången är ofta avgörande för var barnet placeras. En
ytterligare försvårande omständighet när det gäller placering
av barn är att utbudet av platser är svåröverskådligt. Av de
dialoger som den nationella samordnaren har haft med
företrädare för kommunerna framkommer en stark önskan om en
nationell samordning när det gäller tillgången till
familjehem, HVB och stödboende. Företrädarna beskriver ett
behov av mer lättillgänglig och uttömmande information om
placeringsalternativen, som saknas i dag.
Brister i lämplighetsbedömningen vid placering på HVB
Ansvaret för att placeringen blir den bästa utifrån barnets
behov ligger huvudsakligen på socialnämnden. När beslut om
inskrivning av ett barn eller en ungdom på ett boende fattas
ska det särskilt kontrolleras att hemmet eller boendet är
lämpligt med hänsyn till den enskildes behov, ålder,
utveckling, utbildning och personliga förhållanden i övrigt
(9 kap. 8 § socialtjänstförordningen [2025:468], förkortad
SoF).
IVO har i en rapport bl.a. påtalat brister i fråga om den
lämplighetsbedömning som föreståndaren av ett HVB ska utföra
innan inskrivning av en ungdom i verksamheten (Vad har IVO
sett 2023?). Vid en sådan bedömning ska föreståndaren enligt
IVO ta ställning till om verksamheten har förutsättningar att
ge barnet en trygg och säker vård samt om det finns risk för
negativ påverkan mellan de placerade barnen. Om bedömningen
brister kan det medföra att barn och unga inte får sina behov
av vård och behandling tillgodosedda. Det kan också resultera
i att barn och unga behöver avbryta sin vård och byta boende,
vilket kan bidra till ytterligare otrygghet.
Det råder en ansträngd platssituation på de särskilda
ungdomshemmen
Enligt 12 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård
av unga, förkortad LVU, är SiS skyldigt att anvisa en plats
vid ett särskilt ungdomshem efter beslut av socialtjänsten.
Sedan 2022 har SiS haft svårt att leva upp till detta krav.
Regeringen har med anledning av platsbristen i barn- och
ungdomsvården ingått en överenskommelse med SKR. Syftet med
överenskommelsen, som sträcker sig över två år, är att inom
ramen för gällande regelverk stödja kommunerna i arbetet med
att få tillgång till vårdplatser inom den sociala barn- och
ungdomsvården som möter barns och ungas behov (S2025/00018).
När det gäller placeringar på de särskilda ungdomshemmen är
det socialnämnden som beslutar om att barnet eller den unge
ska vistas i ett särskilt ungdomshem och när vård enligt LVU
ska upphöra (11 och 21 §§ LVU). När behov av vård på ett
särskilt ungdomshem har upphört ska den som vårdas skrivas ut.
Detta får SiS besluta om, dock endast om socialnämnden har
begärt eller medgett detta (9 kap. 15 § SoF). SiS har således
ingen möjlighet att själva bestämma vilka barn och ungdomar
som de ska ta emot eller när de ska skrivas ut, vilket enligt
Riksrevisionen försvårar för myndighetens verksamhet i flera
avseenden. I dag finns visserligen en placeringsenhet på
myndigheten som ansvarar för rådgivning till kommunernas
socialtjänster och platsanvisning vid placering på de
särskilda ungdomshemmen. Riksrevisionens granskning av SiS
visar dock att ungdomar ibland blir kvar längre än önskvärt på
de särskilda ungdomshemmen på grund av att socialtjänsten inte
hittar alternativa boendeformer. Samtidigt som SiS har barn
och unga som står i kö för en placering på ett särskilt
ungdomshem finns det även barn och unga som är placerade på
ett särskilt ungdomshem som myndigheten anser vara
färdigbehandlade och redo för nästa steg i vårdkedjan. För
dessa barn och unga riskerar det att leda till en tillbakagång
i det tidigare problematiska beteendet. Barn och unga som
egentligen inte uppfyller kriterier för låsbar vård riskerar
även att bli kvar på låsta avdelningar (RiR 2024:7).
En placering på ett särskilt ungdomshem är en del av
vårdkedjan och det är därför viktigt att placeringen är
ändamålsenlig och att man inte är placerad på särskilda
ungdomshem längre än nödvändigt. Regeringen instämmer därför i
Riksrevisionens bedömning att en form av nationell in- och
utskrivningsfunktion skulle kunna ha flera fördelar i det
avseendet. En sådan funktion kan dels öka den nationella
enhetligheten när det gäller vilka ungdomar som placeras på
SiS, dels stärka rättssäkerheten för ungdomarna.
Det behövs en nationell stödfunktion för långsiktiga och
ändamålsenliga placeringar
Regeringens målsättning är att placeringen av barn och unga
utanför det egna hemmet ska vara mer ändamålsenlig och utgå
från barnets eller den unges behov. Placeringen kan inte få
styras av var det råkar finnas en ledig plats. För att detta
ska vara möjligt behöver socialnämnderna bl.a. få en bättre
överblick över vilka möjliga placeringsalternativ som är
tillgängliga vid ett givet tillfälle. Det är även angeläget
att en fungerande uppföljning sker såväl under som efter
placeringen för att kedjan ska vara effektiv och
ändamålsenlig. I dag rapporterar kommunerna att det är höga
trösklar till att få en plats på HVB, men låga trösklar för
att skrivas ut. Många utskrivningar sker dessutom oplanerat.
Det behöver således finnas en beredskap för att ge stöd vid
oplanerade utskrivningar från HVB. De HVB, stödboende och
familjehem som erbjuds ska dessutom vara av god kvalitet.
Riksrevisionen har rekommenderat regeringen att utreda
möjligheterna till en nationell samordning av placering av
barn utanför det egna hemmet för att säkerställa
helhetsbedömning utifrån hotbild, risker och vårdbehov vid
platsanvisning (RiR 2024:9). Inspiration finns bl.a. från den
funktion som finns i Norge (inntaksfunksjonen, Bufetat) som
finns på regional nivå. I Danmark har stödet till kommunerna
organiserats genom en funktion vid Social- og Boligstyrelsen
som fokuserar på att säkerställa att kommunerna samverkar för
att erbjuda högspecialiserade insatser till de målgrupper där
det bara finns ett fåtal barn och unga i varje kommun som
behöver samma tjänster eller där komplexiteten i problembilden
kräver särskild kunskap. Enheten ger alltså råd i de mest
specialiserade och komplicerade enskilda fallen inom det
sociala området, vilket inkluderar placeringar av barn och
unga. Enheten samarbetar med några av landets skickligaste
specialister inom området.
SiS har en central placeringsenhet som ansvarar för rådgivning
till kommunernas socialtjänster och platsanvisning vid
placering på ett särskilt ungdomshem. Det skulle därför kunna
vara lämpligt att den enheten får fler uppgifter eller att
placeringar på SiS särskilda ungdomshem omfattas av en
nationell stödfunktion som är placerad på en annan myndighet.
En förutsättning för att en nationell stödfunktion för
placeringar ska kunna fylla sin funktion är att den kan få och
tillhandahålla samlad information, t.ex. genom register över
placeringsalternativ. Sedan 2022 finns en förteckning över
vissa boenden, ett så kallat placeringsstöd, som hanteras av
IVO. E-hälsomyndigheten har i uppdrag att ta fram och
tillhandahålla en digital tjänst i form av en nationell
katalog över vårdgivare och utförare av socialtjänst
(S2023/02118).
Utgångspunkten för stödfunktionen är att den ska vara
stödjande och rådgivande och inte ta över kommunernas ansvar
för barn och unga och beslutsfattande i fråga om placeringar
av dessa. Välfungerande samordningsformer är en förutsättning
för att stödfunktionen ska kunna avlasta och stötta kommunerna.
Utredaren ska därför
* kartlägga och analysera vårdkedjan när det gäller
placeringar av barn och unga utanför det egna hemmet, både på
kommunal och nationell nivå, inklusive utmaningar och
möjligheter,
* analysera och föreslå hur en nationell stödfunktion för
placeringar kan utformas och organiseras inom ramen för
befintlig myndighetsstruktur,
* undersöka om det finns hinder mot att placeringar i
familjehem och särskilda ungdomshem ingår i det nationella
stödets uppdrag och vid behov lämna förslag på lösningar,
* analysera hur stödfunktionen kan komma att påverka
kommunernas roll och ansvar för placeringar samt lämna förslag
utifrån analysen,
* föreslå vilken typ av stöd som ska ingå att ge i en
nationell stödfunktions arbetsuppgifter,
* analysera vilken typ av uppgifter som en nationell
stödfunktion kan behöva ta del av för att kunna göra
nödvändiga risk- och hotbedömningar när den ger stöd till
socialtjänsterna i fråga om matchning vid placeringar,
* analysera hur förslagen förhåller sig till regelverken om
offentlighet och sekretess samt genomföra en
integritetsanalys, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att föreslå åtgärder för en stärkt individuell
planering för barn och unga inom socialtjänsten
Socialtjänsten har en omfattande dokumentationsskyldighet vid
handläggning av ärenden och krav på att upprätta olika typer
av planer för barn och unga. Trots det upplever många barn och
unga att det saknas en sammanhållen plan för dem, att
förändringar sker oförutsägbart och att de inte förstår varför
de har blivit placerade. De upplever även att de inte har
varit delaktiga i beslut kring eller i planeringen av sin vård
(SOU 2023:66).
Av 14 kap. 3 § socialtjänstlagen (2025:400), förkortad SoL,
framgår att handläggning av ärenden som rör enskilda och
genomförande av insatser som huvudregel ska dokumenteras.
Dokumentationen ska även visa beslut och åtgärder som vidtas i
ärendet samt faktiska omständigheter och händelser som har
betydelse. Av 9 kap. 12 § SoL framgår att om någon behöver
vårdas i ett familjehem, stödboende, skyddat boende eller HVB
ska socialnämnden upprätta en plan för vården (en vårdplan).
För barn och unga som vårdas i ett familjehem, stödboende,
skyddat boende eller HVB ska nämnden också upprätta en plan
över hur vården ska genomföras (en genomförandeplan). Av en
vårdplan och en genomförandeplan ska det även framgå vilka
åtgärder och insatser som andra huvudmän har ansvar för. När
socialnämnden beslutar om en särskilt kvalificerad
kontaktperson eller behandling i öppna former enligt 22 § LVU
ska i stället en särskild behandlingsplan upprättas.
På motsvarande sätt som i socialtjänstlagen finns i 21 a §
lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade, förkortad LSS, en lagreglerad skyldighet
att dokumentera handläggning av ärenden som rör enskilda samt
genomförande av beslut om insatser enligt lagen. En enskild
ska i samband med att en insats beviljas enligt LSS erbjudas,
eller under en pågående insats kunna begära, att en
individuell plan med beslutade och planerade insatser
upprättas (10 § LSS). I en sådan plan ska åtgärder redovisas
som vidtas av andra än kommunen eller regionen. Mer
detaljerade föreskrifter och rekommendationer när det gäller
bl.a. dokumentation meddelas av Socialstyrelsen.
Många barn och unga inom socialtjänsten har behov av insatser
från både socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Av 10 kap.
8 § SoL och 16 kap. 4 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30)
följer att en individuell plan ska upprättas när den enskilde
har behov av insatser både från hälso- och sjukvården och från
socialtjänsten. Sådana individuella planer benämns ofta
samordnade individuella planer, förkortade SIP.
Socialutskottet har i en utvärdering av SIP konstaterat att
det finns brister när det gäller kunskap om bl.a.
lagstiftningen och hur man samverkar och att resurserna är
otillräckliga. Även avsaknaden av ett gemensamt it-system för
gemensam och delad dokumentation har lyfts som ett hinder
tillsammans med begränsade möjligheter att utbyta information
(Samordnad individuell plan [SIP] – en utvärdering,
2017/18:RFR5). Socialstyrelsen har också i intervjuer med
socialtjänstföreträdare uppmärksammat att familjehemsplacerade
barn möter stora svårigheter när det gäller tillgången till
vård (Socialstyrelsen, Utvärdering av arbetssättet En väg in).
Detta gäller särskilt barn med komplexa problem och trauman.
Placering i sig uppges många gånger i praktiken utgöra ett
hinder för vård. Regeringen gav därför den 18 januari 2024
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys i uppdrag att
undersöka och analysera tillämpningen av bestämmelserna om
samordnande individuella planer i socialtjänstlagen och hälso-
och sjukvårdslagen (S2024/00076). Uppdraget ska redovisas
senast den 28 november 2025.
I betänkandet En statlig ordning med brottsförebyggande
åtgärder för barn och unga (SOU 2024:30) föreslås bl.a. att en
ny statlig myndighet ska fatta beslut om en handlingsplan om
det finns risk för att barnet kommer begå brottslighet av
allvarligt slag. Handlingsplanen ska innehålla
brottsförebyggande åtgärder i form av insatser och krav och
ska kunna innehålla sådana sociala insatser som socialnämnden
kan besluta om enligt socialtjänstlagen. Förslagen syftar till
att barn på väg in i eller som befinner sig i en kriminell
bana genom insatser och krav i en handlingsplan ska få hjälp
och stöd att bryta denna utveckling. Regeringen anser att det
brottsförebyggande syftet med socialtjänstens insatser
tydligare bör framgå av planeringen.
Kravet på socialtjänstens dokumentationsskyldighet behöver
vara ändamålsenligt, för att planeringen för barn och unga ska
vara effektiv och säkerställa att barns och ungas behov inte
faller mellan stolarna. Ett mer ändamålsenligt krav när det
gäller planering och dokumentation får också förutsättas
förenkla socialtjänstens administration. Med hänsyn till en
samhällsutveckling där barn i allt yngre åldrar involveras i
allvarlig kriminalitet bör det ställas krav på en tydlig,
brottsförebyggande och samordnad planering för de barn och
unga som socialtjänsten bedömer riskerar att involveras i
gängkriminalitet eller som börjat begå brott. Planeringen
behöver vara långsiktig och innefatta frågor om utslussning
och eftervård. Det skulle t.ex. kunna handla om stödinsatser
efter avslutad placering. Därtill behöver planeringen vara
enhetlig och rättssäker. Det är inte heller tillfredställande
att barn och unga ofta saknar tydlig information om
socialtjänstens planering för dem och att de inte känner sig
delaktiga i vare sig sin egen vård eller planeringen för
framtiden. Enligt regeringen kan en samordnad planering där
barnet, eller den unge, görs delaktigt leda till mer
ändamålsenliga insatser och därmed en bättre framtid för
barnet.
Utredaren ska därför
* kartlägga och analysera befintlig reglering av dokumentation
och individuell planering för barn och unga inom
socialtjänsten,
* analysera för- och nackdelar med en ny reglering av
planering för barn och unga inom socialtjänsten,
* analysera och föreslå om andra myndigheter ska vara
delaktiga i planeringen och hur en samordnad planering i så
fall kan se ut,
* lämna förslag som tillgodoser barns och ungas behov av en
ändamålsenlig vård som bl.a. är trygg, säker och förutsägbar
och ett ändamålsenligt stöd som uppfyller samma kriterier,
* analysera och föreslå hur frågor om eftervård och
utslussning kan bli mer framträdande i den individuella
planeringen,
* analysera hur förslagen förhåller sig till regelverken om
offentlighet och sekretess samt genomföra en
integritetsanalys, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska i uppdragets alla delar beakta, analysera och ta
vara på barns och ungas erfarenheter. Utredaren ska vidare i
konsekvensanalysen beakta att barns och ungas förutsättningar
och behov varierar, t.ex. utifrån kön och ålder, förekomst av
funktionsnedsättning, medicinsk diagnos eller liknande som
kräver särskilda överväganden för att det ska vara möjligt att
säkerställa kvaliteten och differentiera vården.
Utredaren ska också säkerställa att de analyser och förslag
som lämnas är förenliga med grundläggande fri- och rättigheter
i regeringsformen, Europakonventionen, FN:s konvention om
barnets rättigheter (barnkonventionen), FN:s konvention om
rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Sveriges
övriga internationella åtaganden om mänskliga rättigheter.
Utredaren ska även redovisa vilka konsekvenser förslagen har
för jämställdheten mellan kvinnor och män.
Förslagen som lämnas av utredaren ska redovisas i enlighet
bestämmelserna i kommittéförordningen (1998:1474) samt
förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar.
Arbetets genomförande, kontakter och redovisning av uppdraget
Barnrättsperspektivet ska vara en utgångspunkt i utredarens
arbete.
Utredaren ska hålla sig informerad om och beakta relevant
arbete som pågår inom Regeringskansliet och inom
utredningsväsendet, exempelvis Delegationen för
brottsförebyggande åtgärder inom socialtjänstens område (S
2023:C), utredningen En reform av den statliga barn- och
ungdomsvården för en trygg och kvalitativ vård (S 2024:13).
Utredaren ska samverka med den nationella samordnaren för fler
kvalitativa vårdplatser inom den sociala barn- och
ungdomsvården (S 2023:G) och använda sig av den kunskap och de
erfarenheter som har samlats in inom ramen för det uppdraget.
Utredaren ska i sitt arbete även inhämta synpunkter från SKR,
kommuner och myndigheterna i samverkansstrukturen för ett
sammanhållet arbete med barn och unga i organiserad
brottslighet (Bob).
Utredaren ska göra relevanta jämförelser med övriga nordiska
länder och andra internationella jämförelser i de fall sådana
anses befogade.
Utredaren har även möjlighet att lämna andra förslag som
bedöms öka det statliga stödet till socialtjänsten under
förutsättning att uppdraget ändå kan redovisas i tid.
Uppdraget ska redovisas senast den 16 oktober 2026.
(Socialdepartementet)