Post 8 av 37 träffar
Kompletterande åtgärder för att nå negativa utsläpp av växthusgaser, Dir. 2018:70
Departement: Miljö- och energidepartementet
Beslut: 2018-07-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juli 2018
Sammanfattning
En särskild utredare ska föreslå en strategi för hur Sverige ska
nå negativa utsläpp av växthusgaser efter 2045. Med negativa
utsläpp avses här att Sveriges nettoutsläpp, beräknade i
enlighet med propositionen Ett klimatpolitiskt ramverk för
Sverige (prop. 2016/17:146), är mindre än noll. Utredaren ska
undersöka hur bl.a. ökad kolsänka, avskiljning och lagring av
koldioxid med biogent ursprung (bio-CCS) och verifierade
utsläppsminskningar genom investeringar i andra länder kan och
bör bidra till detta. Utredaren ska föreslå hur incitament kan
skapas och hinder undanröjas för önskvärd utveckling. Syftet med
utredningen är att främja uppfyllandet av målen i det
klimatpolitiska ramverket med särskilt fokus på att uppnå
negativa utsläpp efter 2045. Uppdraget innebär bland annat:
• Utredaren ska uppskatta vilken potential olika åtgärder har
för att öka kolsänkan och uppskatta den sammantagna realiserbara
potentialen för LULUCF-sektorn (Land Use, Land Use Change, and
Forestry) att bidra till att uppfylla klimatmålen. Utredaren ska
också föreslå sätt att skapa incitament till åtgärder som ökar
kolsänkan.
• Utredaren ska identifiera brister och hinder i lagstiftningen,
inkl. i EU-rätt och internationell rätt samt i genomförandet av
dessa, för hela kedjan som krävs för att koldioxidavskiljning
och lagring (Carbon Capture and Storage, CCS) ska kunna
tillämpas på svenska utsläppskällor och lämna
författningsförslag för att undanröja dessa brister och hinder
där så är relevant. Utredaren ska också lämna förslag för hur
incitament kan skapas för bio-CCS. Vidare ska utredaren
uppskatta den realiserbara potentialen för bio-CCS att bidra
till att uppfylla klimatmålen. Utredaren ska redovisa
information om möjliga lagringsplatser för koldioxid samt
identifiera eventuella brister i kunskapsunderlaget om CCS.
Utredaren ska inte lämna författningsförslag på skatteområdet.
• Utredaren ska uppskatta hur marknaden för verifierade
utsläppsminskningar genom investeringar i andra länder kommer
att utvecklas från 2020 till mitten på detta sekel och vilken
realiserbar potential Sverige har att använda verifierade
utsläppsminskningar genom investeringar i andra länder till att
bidra till att uppfylla klimatmålen. Utredaren ska också
identifiera och redovisa förslag på eventuella insatser som
behövs för att Sverige ska kunna förvärva verifierade
utsläppsminskningar genom investeringar i andra länder i
enlighet med strategin (se nedan).
• Utredaren ska sammanställa information om tekniska åtgärder
vid sidan av ökad kolsänka och bio-CCS som kan ge upphov till
upptag av koldioxid ur atmosfären och bedöma om förutsättningar
kan finnas för någon eller några av dessa åtgärder att ge ett
signifikant bidrag till negativa utsläpp i Sverige i mitten på
detta sekel.
• Utredaren ska föreslå en strategi för hur Sverige ska nå
negativa utsläpp efter 2045 och hur kompletterande åtgärder kan
bidra till det, på basis av resultaten från analyserna ovan. Som
en del av strategin ska utredaren lämna förslag på hur stor
mängden utsläppsminskningar genom kompletterande åtgärder bör
vara och hur den bör fördelas över tiden mellan år 2021 och 2045
samt därefter för att uppnå målet så samhällsekonomiskt
effektivt som möjligt, inom ramarna för riksdagsbeslutet om det
klimatpolitiska ramverket (prop. 2016/17:146, bet.
2016/17:MJU24, rskr. 2016/17:320). Det ingår inte i utredarens
uppdrag att lämna förslag till hur utsläppsminskningar ska
åstadkommas i de sektorer som direkt omfattas av klimatmålen.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 januari 2020.
Bakgrund
Miljökvalitetsmålet Begränsad klimatpåverkan, ett av 16
miljökvalitetsmål i det svenska miljömålssystemet, innebär att
halten av växthusgaser i atmosfären ska stabiliseras på en nivå
som innebär att människans påverkan på klimatsystemet inte blir
farlig. Detta mål är i enlighet med FN:s ramkonvention om
klimatförändringar. Målet ska uppnås på ett sådant sätt och i en
sådan takt att den biologiska mångfalden bevaras,
livsmedelsproduktionen säkerställs och andra mål för hållbar
utveckling inte äventyras.
Preciseringen av miljökvalitetsmålet överensstämmer med
Parisavtalets temperaturmål och innebär att den globala
medeltemperaturökningen ska begränsas till långt under 2 grader
Celsius över förindustriell nivå och ansträngningar görs för att
hålla ökningen under 1,5 grader Celsius över förindustriell
nivå.
Sverige ska vara ett ledande land i det globala arbetet med att
förverkliga Parisavtalets ambitiösa målsättningar och bli
världens första fossilfria välfärdsland.
Den 15 juni 2017 beslutade riksdagen om regeringens proposition
Ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige (prop. 2016/17:146, bet.
2016/17:MJU24, rskr. 2016/17:320). Det klimatpolitiska ramverket
innebär i korthet följande:
En svensk klimatlag
Klimatlagen (2017:720) lagfäster att regeringens klimatpolitik
ska utgå ifrån klimatmålen. Lagen reglerar även hur
klimatarbetet ska bedrivas. Regeringen ska varje år presentera
en klimatredovisning i budgetpropositionen. Vart fjärde år ska
regeringen också ta fram en klimatpolitisk handlingsplan som
bl.a. ska redovisa hur klimatmålen ska uppnås. Klimatlagen
trädde i kraft den 1 januari 2018.
Ett långsiktigt klimatmål
Det långsiktiga klimatmålet är att Sverige senast år 2045 inte
ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären.
Därefter ska Sverige uppnå negativa utsläpp. Utsläppen från
verksamheter inom svenskt territorium ska vara minst 85 procent
lägre än utsläppen år 1990. Målet år 2045 förutsätter höjda
ambitioner i EU:s utsläppshandelssystem.
För att nå nettonollutsläpp och negativa utsläpp får s.k.
kompletterande åtgärder tillgodoräknas. År 2045 får högst 15
procentenheter av de utsläppsminskningar som behövs för att nå
nettonollutsläpp ske genom kompletterande åtgärder, vilket
motsvarar 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter. De möjliga
kompletterande åtgärder vi känner till i dag är främst ökade
upptag av koldioxid i skog och mark, verifierade
utsläppsminskningar genom investeringar i andra länder samt
avskiljning och lagring av koldioxid med biogent ursprung
(bio-CCS). De kompletterande åtgärderna ska beräknas enligt
internationellt godkända regler.
Klimatmål för 2030, 2040 och för transportsektorn
För de utsläpp av växthusgaser i Sverige som omfattas av EU:s
ansvarsfördelningsförordning (Effort Sharing Resolution, (EU)
2018/842), den s.k. ESR-sektorns utsläpp, gäller följande mål:
• Senast år 2030 bör utsläppen vara minst 63 procent lägre än
utsläppen år 1990. Högst 8 procentenheter av
utsläppsminskningarna får ske genom kompletterande åtgärder.
• Senast år 2040 bör utsläppen vara minst 75 procent lägre än
utsläppen år 1990. Högst 2 procentenheter av
utsläppsminskningarna får ske genom kompletterande åtgärder.
De kompletterande åtgärderna motsvarar högst 3,7 miljoner
ton koldioxidekvivalenter år 2030 och högst 0,9 miljoner ton
koldioxidekvivalenter år 2040.
Utsläppen från inrikes transporter utom inrikes flyg ska minska
med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010.
Ett klimatpolitiskt råd
Ett klimatpolitiskt råd bildades den 1 januari 2018. Rådet har
till uppgift att bistå regeringen med en oberoende utvärdering
av hur den samlade politik som regeringen lägger fram är
förenlig med klimatmålen.
Den 12 april 2018 beslutade regeringen om skrivelsen En
klimatstrategi för Sverige (skr. 2017/18:238). Regeringen
presenterar i skrivelsen de åtgärder regeringen ditintills hade
vidtagit för att nå klimatmålen och pekar ut riktningen för det
fortsatta arbetet. Regeringen bedömer i skrivelsen att ”[e]n
utredning bör tillsättas för att ta fram förslag på en strategi
för hur Sverige ska nå negativa utsläpp efter 2045 och hur
kompletterande åtgärder kan bidra till det. I uppdraget bör ingå
att analysera förutsättningar och potentialer för kompletterande
åtgärder samt belysa synergier och målkonflikter. Därutöver bör
konkreta åtgärder föreslås som behövs på såväl kort som lång
sikt för att Sverige ska nå negativa utsläpp efter 2045.
Utredningen bör fokusera på ökad kolsänka, CCS (inkl. bio-CCS)
och verifierade utsläppsminskningar genom investeringar i andra
länder.”
Med Parisavtalet har världen för första gången fått ett avtal
där alla länder förbinder sig att vidta åtgärder för att minska
utsläppen och där man gemensamt ska sträva mot de temperaturmål
som satts upp. Takten i arbetet med att nå målen kommer
fortfarande att variera mellan olika länder men investeringar i
bl.a. förnybar energi har under de senaste åren ökat snabbt i
många delar av världen. Inom EU har ny lagstiftning som genomför
Parisavtalet inom EU beslutats och inom energiområdet är
förhandlingarna om mål och regelverk för bl.a. förnybar energi
och effektivisering inne i slutskedet. En följd av detta väntas
bl.a. bli ökad efterfrågan på biomassa.
Uppdraget
Ökning av kolsänkan
En ökning av kolsänkan bör enligt regeringens bedömning i prop.
2016/17:146 beräknas enligt internationellt beslutade regler.
Det har inte utvecklats internationella regler för bokföring av
skog och annan markanvändning under Parisavtalet och nuvarande
regelverk under Kyotoprotokollet sträcker sig endast till 2020.
EU har som första part nu tagit fram gemensamma bokföringsregler
för tiden efter Kyotoprotokollet fram till 2030, genom beslut om
den s.k. LULUCF-förordningen (Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2018/841 om inbegripande av utsläpp och upptag
av växthusgaser från markanvändning, förändrad markanvändning
och skogsbruk i ramen för klimat- och energipolitiken fram till
2030 och om ändring av förordning (EU) nr 525/2013 och beslut nr
529/2013/EU), vilka kommer att tjäna som bokföringsregler för
EU:s åtagande under Parisavtalet.
LULUCF-förordningen omfattar upptag och utsläpp av växthusgaser
till och från markkategorier påverkade av mänsklig aktivitet.
Kalfjäll, orörda våtmarker, sjöar och hav omfattas inte enligt
definitionen. Enligt förordningen förbinder sig medlemsländerna
till att inte ha minskade nettoupptag, eller ökade nettoutsläpp,
under åtagandeperioden. Om så ändå sker kan detta kompenseras,
t.ex. via ytterligare utsläppsminskningar inom ESR-sektorn.
Inom EU:s klimatramverk har Sverige möjlighet att använda totalt
4,9 miljoner ton koldioxidekvivalenter i ökade nettoupptag i
LULUCF-sektorn för att uppnå vårt åtagande enligt ESR under hela
tioårsperioden 2021–2030. Eftersom Sverige har ett långt mer
ambitiöst nationellt mål än utsläppsminskningsmålet enligt ESR
förväntas Sverige inte behöva använda ett eventuellt ökat
nettoupptag på detta sätt. Ökade nettoupptag utöver
LULUCF-förordningens krav om bibehållet nettoupptag bör kunna
räknas som kompletterande åtgärd för uppfyllande av Sveriges
nationella etappmål inom klimatramverket.
Genom LULUCF-förordningen begränsas mängden ökat upptag som
varje medlemsland får tillgodoräkna sig från marktypen brukad
skogsmark. För Sverige innebär det en begränsning till ungefär
2,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter årligen. En eventuell
ökning av kolsänkan i långlivade träprodukter respektive i död
ved omfattas dock inte av begränsningen.
Biobaserade bränslen och biobaserade material som ersätter
material producerat av fossila råvaror har ett mycket stort
värde för samhället i en klimatomställning. Förändrade upptag
och utsläpp bokförs i LULUCF-sektorn medan substitutionseffekten
av att byta ut fossila material och bränslen ger minskade
utsläpp inom ESR-sektorn och den handlande sektorn. Framtida
ytterligare utsläppsminskningar inom ESR-sektorn och den
handlande sektorn bedöms förutsätta en ökad användning av
hållbart producerad bioenergi från skogsbruket. Detta kan minska
den framtida potentialen att utnyttja en ökning av kolsänkan som
kompletterande åtgärd.
Det finns olika sätt att öka upptagen och minska utsläppen inom
LULUCF-sektorn. Ökad inbindning av kol i skog och skogsmark
eller i jordbruksmark kan t.ex. skapa ökat upptag, medan
återvätning av organogen mark (jordar med högt innehåll av
organiskt material) kan ge minskade utsläpp. Även ökat byggande
i trä erbjuder möjligheter till upplagring av kol i form av
träprodukter. Avvägningar kommer att behöva göras mellan
åtgärder som ökar kolinlagringen i skog och mark och
utvecklingen av en bioekonomi, inklusive behovet av att
producera biomassa för olika marknader för att ersätta fossila
bränslen och material som orsakar större utsläpp av växthusgaser.
Det finns ett antal frågor som behöver studeras närmare om hur
en ökad kolsänka kan bidra som kompletterande åtgärd, däribland
potentialen för olika åtgärder, kostnader för dessa, hur
effektiva incitament för åtgärder kan skapas och hur åtgärderna
kan utformas utan att inverka negativt på möjligheten att nå
andra miljömål, att öka livsmedelsproduktionen och att
säkerställa tillgång till inhemsk biomassa. En annan fråga
gäller hur EU:s klimatramverk kan påverka möjligheterna att
använda en ökning av kolsänkan som kompletterande åtgärd. Den
betydande osäkerhet som finns i mätningen av växthusgasflöden
och det faktum att både skogsmark och åkermark uppvisar stora
mellanårsvariationer i utsläpp och upptag är en utmaning.
Detsamma gäller osäkerheten om hur den framtida kolsänkan
påverkas av såväl förändrad efterfrågan på skogsprodukter som av
ett förändrat klimat, inte minst i ett längre tidsperspektiv.
Utredaren ska därför:
• Uppskatta potentialen för olika åtgärder för att öka kolsänkan
inom LULUCF-sektorn. Potentialerna ska där så är möjligt
redovisas för åren 2030, 2040 och 2045 samt på ännu längre sikt.
Eventuella hinder ska redovisas, såsom exempelvis svårigheter
att fånga upp resultat av åtgärder i rapporteringen av
LULUCF-sektorns utsläpp och upptag av växthusgaser.
• Uppskatta den sammantagna realiserbara potentialen för
LULUCF-sektorn att kostnadseffektivt bidra till uppfyllandet av
klimatmålen (för 2030, 2040, 2045 och till negativa utsläpp).
Hänsyn ska tas till de potentiella målkonflikter som föreligger.
Alternativa scenarier bör redovisas.
• Lämna förslag på hur incitament kan skapas för åtgärder som
ökar kolsänkan. Eventuella hinder för att åstadkomma önskad
utveckling ska redovisas. Utredaren ska inte lämna
författningsförslag på skatteområdet.
• Undersöka, föreslå och motivera en tolkning av hur de svenska
klimatmålen förhåller sig till regelverket på EU- och FN-nivå
vad gäller eventuella kvantitativa begränsningar för hur mycket
LULUCF-sektorn får bidra som kompletterande åtgärd.
Avskiljning och lagring av biogen koldioxid
Koldioxidavskiljning och lagring (Carbon Capture and Storage,
CCS) är ett resultat av ett flertal tekniker i samverkan, där
syftet är att undvika utsläpp av koldioxid till atmosfären genom
att lagra koldioxiden permanent och under högt tryck, i djupa
formationer i berggrunden.
I Sverige har CCS-tekniken på senare tid främst diskuterats som
en åtgärd för att minska utsläppen från exempelvis
cementindustrin och raffinaderier. Sådana åtgärder för att
minska fossila utsläpp omfattas av de delar av klimatmålen som
avser minskningar på svenskt territorium och är således inte att
betrakta som kompletterande åtgärder. Avskiljning och lagring av
koldioxid är emellertid inte bara en potentiell möjlighet för
att minska de fossila utsläppen. Det går även att åstadkomma
negativa utsläpp genom avskiljning och lagring av biogena
utsläpp från exempelvis förbränning av biomassa. I teknisk
mening skiljer sig inte avskiljning och lagring av koldioxid
från biogena källor från de från fossila källor och de
frågeställningar som aktualiseras vid en introduktion av
CCS-teknik är likartade.
Det finns stora punktkällor i Sverige som kan bidra till att
hålla nere kostnaderna för CCS. Den svenska utsläppsstatistiken
visar att utsläppen från punktkällor om minst 100 000 ton
koldioxid per år uppgår till sammanlagt knappt 18 miljoner ton
fossil och nära 30 miljoner ton biogen koldioxid. Av de biogena
utsläppen kommer cirka 22 miljoner ton från massa- och
pappersbruk.
Det finns ett antal frågor som behöver utredas närmare om
avskiljning och lagring av koldioxid. Det handlar bl.a. om
fysiska lagringsmöjligheter i Sverige, ekonomiska kostnader,
marknadsutveckling och ett flertal juridiska frågor, bl.a.
kopplade till tillsyn, tillstånds- och miljöprövning för
hantering, transport, export och lagring av koldioxid, som
behöver analyseras vidare för att CCS och bio-CCS ska kunna
bidra till att uppfylla Sveriges klimatmål. Juridiska frågor som
behöver belysas gäller bl.a. hur möjligheterna att exportera
koldioxidströmmar och lagra koldioxid påverkas av
Londonprotokollet om förhindrandet av havsföroreningar till
följd av dumpning av avfall och annat material och 1992 års
konvention om skydd av Östersjöområdets marina miljö
(Helsingforskonventionen). Det bör även undersökas i vilken
utsträckning Sveriges genomförande av det s.k.
offshoredirektivet (Europaparlamentets och rådets direktiv
2013/30/EU om säkerhet för olje- och gasverksamhet till havs och
om ändring av direktiv 2004/35/EG) påverkar möjligheterna till
geologisk lagring av koldioxid. Kunskapsläget om CCS behöver
också förbättras.
För avskiljning och lagring av biogen koldioxid är styrmedels-
och marknadsnära aspekter viktiga, t.ex. hur incitament kan
skapas för sådan verksamhet. Utsläpp från förbränning av
biomassa redovisas inom LULUCF-sektorn och regelverk för
redovisning av minskade utsläpp via bio-CCS saknas i dag. Det
saknas därmed i dagsläget incitament inom EU:s
utsläppshandelssystem eller andra styrmedel för att främja
avskiljning och lagring av biogen koldioxid.
Uppdraget innebär därför följande:
• Utredaren ska identifiera brister och hinder i lagstiftningen,
inkl. i EU-rätt och internationell rätt samt i genomförandet av
dessa, för hela kedjan som krävs för att koldioxidavskiljning
och -lagring ska kunna tillämpas på svenska utsläppskällor.
Detta inkluderar tänkbara metoder för transport av koldioxid
såväl på land som till sjöss samt gränsöverskridande
transporter. Utredaren ska lämna författningsförslag för att
undanröja brister eller hinder där så är relevant med
utgångspunkt i analysen.
• Utredarens ska sammanställa och redovisa information om
möjliga lagringsplatser för koldioxid i Sverige och i det
svenska närområdet samt bedöma genomförbarheten av transport och
lagring av koldioxid från svenska utsläppskällor vid dessa.
• Utredaren ska identifiera brister i kunskapsunderlaget om CCS
och lämna förslag på insatser för att förbättra kunskapsläget.
• Utredaren ska utreda hur bio-CCS kan utvecklas utan att detta
ger skador på den biologiska mångfalden och ekosystemtjänsterna.
• Utredaren ska lämna förslag, inklusive författningsförslag om
så bedöms vara lämpligt, för hur incitament kan skapas för
avskiljning och lagring av koldioxid med biogent ursprung
(bio-CCS). Utredaren ska inte lämna författningsförslag på
skatteområdet.
• Utredaren ska uppskatta den realiserbara potentialen för
bio-CCS att kostnadseffektivt bidra till uppfyllandet av
klimatmålen (för 2030, 2040, 2045 och till negativa utsläpp).
Utredaren bör även belysa möjligheten och potentialen att
använda avskild koldioxid som insatsvara i andra processer, s.k.
CCU (Carbon Capture and Utilisation). Exempelvis bör möjligheten
undersökas att använda avskild koldioxid i den kemiska
industrin, som råvara vid produktion av transportbränslen, i
byggvaror, i växthusodlingar eller vid odling av mikroalger,
eftersom det kan bidra till substitution av fossila insatsvaror.
Utredaren bör analysera och redovisa klimateffekten av
nyttiggörande eller cirkulering av avskild koldioxid, med hänsyn
taget till om koldioxiden är av fossilt eller biogent ursprung.
Verifierade utsläppsminskningar genom investeringar i andra
länder
Verifierade utsläppsminskningar genom investeringar i andra
länder innebär att Sverige genomför en utsläppsminskande åtgärd
i ett annat land varefter utsläppsminskningen kvantifieras och
verifieras av en oberoende part i enlighet med kommande
regelverk under Parisavtalet. Sverige kan sedan tillgodoräkna
sig dessa utsläppsminskningar, i form av utsläppsenheter, som en
kompletterande åtgärd vid avräkning av de nationella klimatmålen
inklusive för att åstadkomma negativa utsläpp.
Grundläggande förutsättningar för att åtgärder i andra länder
ska kunna tillgodoräknas är att det går att verifiera
utsläppsminskningarna och att dubbelräkning inte sker.
Utsläppsminskningarna bör vara utöver de som annars hade skett.
De internationella samarbetsformerna ska enligt Parisavtalet
bidra till ytterligare utsläppsminskningar på global nivå.
Enligt Parisavtalet ska beslut om ett regelverk för
internationella samarbetsformer under avtalets artikel 6 fattas
vid det 24:e partsmötet under klimatkonventionen i december
2018. Det är dock i nuläget oklart hur pass färdigt regelverket
för internationella samarbetsformer kommer att vara efter det
24:e partsmötet. Det ingår inte i utredarens uppdrag att föreslå
utformning av regelverket under Parisavtalet eftersom detta
förhandlingsarbete redan pågår i annan ordning.
Den framtida efterfrågan på verifierade utsläppsminskningar och
prisbilden för dem är avhängigt ett flertal faktorer. Förutom
hur regelverket utformas inom ramen för Parisavtalet finns
betydande osäkerheter om i vilken utsträckning länder och
aktörer kommer att efterfråga denna typ av utsläppsminskningar.
En viktig aspekt i detta sammanhang är utformningen av
internationella instrument inom ramen för den internationella
luftfartsorganisationen (ICAO) och den internationella
sjöfartsorganisationen (IMO). Potentiellt kan dessa instrument
leda till en stor efterfrågan på verifierade
utsläppsminskningar.
Utredaren ska därför:
• Uppskatta hur marknaden för verifierade utsläppsminskningar
genom investeringar i andra länder kan komma att utvecklas från
2020 till mitten på detta sekel. Analysen kan med fördel belysa
eventuella skillnader beroende på t.ex. inom vilken sektor och i
vilken landkategori utsläppsminskningar görs samt vilka
mervärden investeringarna har vid sidan av
utsläppsminskningarna.
• Uppskatta den realiserbara potentialen för Sverige att använda
verifierade utsläppsminskningar genom investeringar i andra
länder till att bidra till uppfyllandet av klimatmålen (för
2030, 2040, 2045 och till negativa utsläpp). Olika scenarier kan
med fördel redovisas.
• Identifiera och redovisa förslag på eventuella insatser som
behövs för att Sverige ska kunna förvärva verifierade
utsläppsminskningar genom investeringar i andra länder i
enlighet med strategin (se nedan).
Andra kompletterande åtgärder
Det finns tekniska åtgärder vid sidan av ökad kolsänka (inom
LULUCF-sektorn) och bio-CCS som kan ge upphov till upptag av
växthusgaser ur atmosfären. Generellt befinner sig dessa
tekniker i sin linda och är ännu mycket långt från storskalig
praktisk tillämpning. Givet denna utrednings långa
tidsperspektiv bör dock en översiktlig analys göras av om det
finns några nya tekniska åtgärder som skulle kunna bidra
signifikant till negativa utsläpp i Sverige i mitten på detta
sekel.
Utredaren ska därför:
• Sammanställa information om tekniska åtgärder vid sidan av
ökad kolsänka och bio-CCS som kan ge upphov till upptag av
växthusgaser ur atmosfären och bedöma om det kan finnas
förutsättningar för någon eller några av dessa åtgärder att ge
ett signifikant bidrag till negativa utsläpp i Sverige i mitten
på detta sekel. Vid bedömningen ska den uppskattade kostnaden
för upptag och eventuella negativa konsekvenser av storskalig
tillämpning av teknikerna på samhälle och miljö vägas in, jämte
andra relevanta faktorer.
• Lämna förslag till insatser för att främja utvecklingen av
dessa tekniker, om utredaren bedömer att så är relevant med
utgångspunkt i analysen ovan.
Uppdraget omfattar inte analys av tekniker som ändrar
strålningsbalansen genom annan mekanism än minskning av halten
växthusgaser i atmosfären.
Strategi för hur Sverige ska nå negativa utsläpp efter 2045 och
hur kompletterande åtgärder kan bidra till det
Utredaren ska:
• Föreslå en strategi för hur Sverige ska nå negativa utsläpp
efter 2045 och hur kompletterande åtgärder kan bidra till det,
på basis av resultaten från analyserna ovan. I bedömningen av
vilka åtgärder som bör vidtas enligt strategin ska hänsyn tas
till bl.a. kostnadseffektivitet, jobbskapande i hela Sverige,
konsekvenser för miljökvalitetsmålen och generationsmålet (som
ingår i miljömålssystemet), risken för s.k. koldioxidläckage,
konsekvenser för företag och enskilda, effekter på jämställdhet,
hälsoeffekter, offentligfinansiella effekter och andra relevanta
samhällsekonomiska konsekvenser.
• Som en del av strategin lämna förslag på hur stor mängden
utsläppsminskningar genom kompletterande åtgärder bör vara och
hur den bör fördelas över tiden mellan år 2021 och 2045 samt
därefter, inom ramarna för riksdagsbeslutet om det
klimatpolitiska ramverket. Förslaget ska även avhandla hur
avräkning mot målen ska ske registertekniskt. Osäkerheter i
bedömningarna ska belysas.
Det ingår inte i utredarens uppdrag att lämna förslag till
hur utsläppsminskningar ska åstadkommas i de sektorer som direkt
omfattas av klimatmålen.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska för samtliga förslag redovisa såväl miljö- som
hälsoeffekter och andra samhällsekonomiska konsekvenser
inklusive offentligfinansiella effekter. Även hur förslagen
förhåller sig till EU-rätten inklusive reglerna om statligt stöd
ska redovisas, liksom hur de förhåller sig till internationell
rätt i övrigt. Om utredarens förslag innebär
offentligfinansiella kostnader ska förslag till finansiering
anges. Vidare ska konsekvenser för enskilda, företag,
myndigheter och de allmänna domstolarna redovisas, liksom
konsekvenser för jämställdhet. Konsekvensanalysen ska i övrigt
uppfylla kraven enligt förordningen (2007:1244) om
konsekvensutredning vid regelgivning. Konsekvensanalysen ska
påbörjas i utredningens inledande skede och löpa parallellt med
det övriga arbetet.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren ska i sitt arbete samråda med Havs- och
vattenmyndigheten, Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen, Statens
energimyndighet, Statens jordbruksverk, Sveriges geologiska
undersökning (SGU), Sveriges lantbruksuniversitet (SLU),
Vinnova, andra berörda myndigheter, relevanta
samverkansprocesser och pågående utredningar samt föra en nära
dialog med relevanta intresseorganisationer, forskarvärlden och
andra samhällsaktörer.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 januari 2020.
(Miljö- och energidepartementet)