Post 6 av 37 träffar
Ett fossiloberoende jordbruk, Dir. 2020:16
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2020-02-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 2020
Sammanfattning
En särskild utredare ska föreslå åtgärder och styrmedel för att
stödja en utveckling mot ett fossiloberoende jordbruk. Syftet
med utredningen är att ta fram förslag som bidrar till både
målet om en konkurrenskraftig livsmedelskedja och klimatmålen
och som förbättrar drivmedels- och livsmedelsberedskapen.
Utredaren ska utreda och föreslå åtgärder och styrmedel för att
främja
• övergången till en konkurrenskraftig och fossiloberoende
jordbruksproduktion och vid behov föreslå kompensationsåtgärder
för att stärka och öka konkurrenskraften inom det svenska
jordbruket,
• jordbrukets övergång till mindre fossil- och resursintensiva
insatsmedel utöver drivmedel,
• övergången till fossiloberoende och mindre fossilintensiva
alternativ för arbetsmaskiner,
• innovations- och konkurrenskraften i den inhemska produktionen
av biodrivmedel.
Utredaren ska även överväga hur de föreslagna åtgärderna och
styrmedlen kan utvärderas och hur utvärdering kan gynnas
exempelvis genom stegvis införande. Vid utformningen av
förslagen måste EU:s statsstödsregler särskilt beaktas.
Utredaren ska även utreda vilka konsekvenser förslagen kan få i
förhållande till EU-rätten i övrigt.
Uppdraget ska redovisas senast den 28 februari 2021.
Uppdraget att främja övergången till en konkurrenskraftig och
fossiloberoende jordbruksproduktion
Jordbrukets klimatpåverkan och roll i klimatarbetet
Sverige har goda förutsättningar för en konkurrenskraftig och
fossiloberoende jordbruksproduktion. Jordbruket är även viktigt
för klimatet genom bidraget av bioenergi och fossilfria material
samt upptag av koldioxid. Sektorns växthusgasutsläpp kommer till
stor del från biologiska processer och är därför ofta svåra att
minska med bibehållen produktion. Förutom koldioxidutsläpp från
arbetsmaskiner, uppvärmning och spannmålshantering samt utsläpp
av lustgas från mineralgödsel, härrör utsläpp av växthusgaser i
jordbruket från naturliga processer i mark och från
djurhållning. Det sker även utsläpp och upptag av växthusgaser
från jordbrukets markanvändning. Utsläpp och upptag av
växthusgaser från jordbruksmark har utretts i Klimatpolitiska
vägvalsutredningen (M 2018:07). Utredningen presenterade sitt
betänkande den 29 januari 2020 (SOU 2020:4).
Enligt Naturvårdsverket har utsläppen av växthusgaser från
jordbruket minskat över tid till följd av ett minskat djurantal
och minskade utsläpp från jordbrukets arbetsmaskiner
(Naturvårdsverket 2019, rapport 6879). Utvecklingen har delvis
skett parallellt med att livsmedelsproduktionen i Sverige
sjunkit. Svenskt jordbruk har vidtagit omfattande åtgärder för
att minska sina utsläpp och Sverige har därför globalt sett och
jämfört med EU kommit långt när det gäller att begränsa
jordbrukssektorns klimatpåverkan, men arbetet med att
ytterligare minska negativ påverkan måste fortsätta, med
beaktande av andra samhällsmål. Enligt Miljömålsberedningens
klimat- och luftvårdsstrategi ger en ökad inhemsk konsumtion och
produktion, på bekostnad av det importerade, förutsättningar för
en produktion med globalt sett lägre utsläpp (SOU 2016:47).
Sveriges jordbruk har redan i dag ett försprång vad gäller låga
växthusgasutsläpp per kilo producerad vara och skapar stora
mervärden i form av god djurvälfärd, rik biologisk mångfald och
en attraktiv landskapsbild.
Enligt Statens jordbruksverk är svensk livsmedelsproduktion vid
en internationell jämförelse resurseffektiv samt miljö- och
klimatvänlig (Jordbruksverket, rapport 2019:9). Svensk mjölk-,
nötkötts- och äggproduktion har bland de lägsta klimatutsläppen
inom EU. En rapport från Naturvårdsverket visar att den
importerade maten utgör en stor del av den svenska
matkonsumtionens miljö- och klimatavtryck (Naturvårdsverket
2018, rapport 6842). Av de växthusgasutsläpp som orsakas av
svensk livsmedelskonsumtion sker 75 procent utomlands. Ökad
svensk livsmedelsproduktion kan därmed bidra till lägre global
klimatpåverkan i de fall den ersätter importerade livsmedel med
större klimatpåverkan. Jordbruket har också stor potential att
bidra med ökad inlagring av kol.
Riksdagen antog under 2017 ett klimatpolitiskt ramverk som
innehåller klimatmål, en klimatlag (2017:720) och ett
klimatpolitiskt råd (prop. 2016/17:146, bet. 2016/17: MJU24,
rskr. 320). Senast år 2045 ska Sverige inte ha några
nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter
uppnå negativa utsläpp. Att minska utsläppen av koldioxid från
jordbrukssektorn är viktigt för att klara det av riksdagen
beslutade klimatmålet.
Regeringen bedömer att det i dag inte finns tillgängliga
lösningar för hur alla utsläpp från jordbruket helt ska kunna
tas bort och att det även efter 2045 kommer att återstå
växthusgasutsläpp i form av metan och lustgas från
jordbrukssektorn. Dessa utsläpp kommer att behöva täckas av
kompletterande åtgärder.
Enligt klimatlagen ska regeringens klimatpolitiska arbete utgå
från det långsiktiga, tidsatta utsläppsmål som riksdagen har
fastställt. Regeringen ska också sätta de övriga
utsläppsminskningsmål som behövs för att nå det långsiktiga
målet. Det klimatpolitiska ramverket ger i enlighet med målen i
En livsmedelsstrategi för Sverige (prop. 2016/17:104, bet.
2016/17: MJU23, rskr. 2016/17:338), som antogs av riksdagen den
20 juni 2017, utrymme för att Sverige ska kunna ha en
konkurrenskraftig och växande jordbruksproduktion av såväl
vegetabilier som animalier och ändå nå klimatmålen, tillsammans
med det övergripande miljömålet samt andra angränsande
samhällsmål.
En övergång från fossilberoende till fossiloberoende är
avgörande för att nå klimatmålet. Ökad svensk
livsmedelsproduktion kan utöver att minska de totala globala
växthusgasutsläppen bidra till positiva effekter för jobb och
sysselsättning, särskilt på landsbygd, och minskad sårbarhet. En
övergång till minskat fossilberoende bör därför ske med hänsyn
till konkurrenssituationen för jordbruket, och
kompensationsåtgärder behöver vid behov utredas och övervägas.
Utredaren ska därför
• utreda och föreslå åtgärder och styrmedel för att främja
övergången till en konkurrenskraftig och fossiloberoende
jordbruksproduktion och vid behov föreslå kompensationsåtgärder
för att stärka och öka konkurrenskraften inom det svenska
jordbruket.
Jordbrukets fossiloberoende och minskad sårbarhet i
livsmedelskedjan
Livsmedelsstrategin tar sikte mot 2030 och har som målsättning
en konkurrenskraftig livsmedelskedja där den totala
livsmedelsproduktionen ökar, samtidigt som relevanta nationella
miljömål nås, i syfte att skapa tillväxt och sysselsättning och
bidra till hållbar utveckling i hela landet.
Produktionsökningen, både konventionell och ekologisk, bör svara
mot konsumenternas efterfrågan. En produktionsökning skulle
kunna bidra till en ökad självförsörjningsgrad av livsmedel och
därmed minska sårbarheten i livsmedelskedjan.
I den nationella risk- och förmågebedömningen från 2017 menar
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att det finns flera
exempel på att befintliga resurser inte är tillräckliga vid
samhällsstörningar. Det gäller exempelvis livsmedel, olja och
gas samt flertalet insatsvaror till industrin. Av regeringens
nationella säkerhetsstrategi från 2017 framgår att en del av
målen för Sveriges säkerhet är att värna samhällets
funktionalitet och att bland annat en diversifierad energimix,
minskat beroende av fossila bränslen samt minskat ensidigt
beroende av tredjeland förbättrar försörjningstryggheten. Det är
av vikt att beroendet och sårbarheten minskar vad gäller import
av fossilbaserade insatsmedel, såsom diesel och eldningsolja,
och att mindre resursintensiva insatsmedel främjas. De senare
kan nås genom till exempel resurseffektiva kretslopp av
växtnäring från stad till land, vilket leder till minskat
beroende av importerade gödselmedel. Även en mer effektiv
användning av växtnäringen i stallgödsel skulle kunna få stora
effekter på jordbrukets resursanvändning.
Regeringen anser att det är viktigt att gå från en linjär till
en mer cirkulär ekonomi som bygger på resurseffektiva kretslopp
med låg miljö- och hälsopåverkan. Produktionen och användningen
av mineralgödsel orsakar utsläpp i flera led. I dag återförs
endast en begränsad del av växtnäringen i vår mat till
produktionen av nya livsmedel. Som ett led i arbetet för
resurseffektiva kretslopp har regeringen tillsatt utredningen
Giftfri och cirkulär återföring av fosfor från avloppsslam (dir.
2018:67) med uppdrag att bland annat föreslå krav på att fosfor
ska återvinnas ur avloppsslam. Att kunna återvinna fosfor är
centralt för den långsiktiga försörjningen av gödselmedel, men
också för att minska riskerna med förorenade jordar och
spridning av mikroplaster vid avloppsslamsspridning. Genom att
utvinna både energi och växtnäring ur avloppsslam minskar
användandet av jungfruliga resurser, samtidigt som andelen
hälso- och miljöskadliga ämnen som tillförs miljön minskar.
Åtgärden skulle således bidra till en förbättrad
resurseffektivitet och till att markresurserna används hållbart.
Detta ligger i linje med regeringens målsättning om en ökad
livsmedelsproduktion, där såväl ökad resurseffektivitet som
förbättrad markkvalitet är viktigt enligt beskrivningen i
livsmedelsstrategin. Utredningen om giftfri och cirkulär
återföring av fosfor från avloppsvatten redovisade sitt
betänkande den 17 januari 2020 (SOU 2020:3).
Utredaren ska därför
• utreda och föreslå åtgärder och styrmedel för att främja
jordbrukets övergång till mindre fossil- och resursintensiva
insatsmedel utöver drivmedel.
En kostnadseffektiv klimatpolitik
Kommissionens lagstiftningsförslag om en reform av den
gemensamma jordbrukspolitiken efter 2020 presenterades den 1
juni 2018. Enligt förslaget ska minst 30 procent av pengarna i
de nationella strategiska planerna för genomförandet av
politiken användas till miljö- och klimatåtgärder. Genomförandet
av jordbrukspolitiken kommer även fortsättningsvis att vara ett
verktyg för att minska utsläppen av växthusgaser från det
svenska jordbruket.
Enligt Jordbruksverket behöver bland annat jordbrukets lönsamhet
och produktion öka för att nå livsmedelsstrategins mål
(Jordbruksverket, rapport 2019:9). I
Konkurrenskraftsutredningens betänkande Attraktiv, innovativ och
hållbar – strategi för en konkurrenskraftig jordbruks- och
trädgårdsnäring (SOU 2015:15), som utgjorde underlag till
livsmedelsstrategin, konstaterades att kostnader för
arbetskraft, skatter på produktionsmedel, djurskydds- och
växtskyddslagstiftning, tillståndsprövning enligt miljöbalken
samt tillämpning av regelverk har stor påverkan på jordbruks-
och trädgårdsnäringens konkurrenskraft. Utredningen kom även
fram till att staten bör skapa förutsättningar för det svenska
jordbruket att konkurrera på villkor som ligger i paritet med
konkurrentländerna. Skatt på diesel ansågs i utredningen vara
den mest betungande produktionsmedelsskatten för sektorn i
Sverige.
Konjunkturinstitutet konstaterar i sin rapport Miljö, ekonomi
och politik (2017) att en kostnadseffektiv klimatpolitik bygger
på ett enhetligt pris på koldioxidutsläppen. Undantag och
nedsättningar av koldioxidskatten kan dock vara nödvändiga
utifrån konkurrenskraftsskäl. Miljömålsberedningen föreslog i
betänkandet En klimat- och luftvårdsstrategi för Sverige (SOU
2016:47) att skattenedsättningarna på diesel för arbetsmaskiner
bör fasas ut på ett sätt som tar hänsyn till de negativa
effekter som kan uppstå på berörda näringars
konkurrensförhållanden. En utfasning av nedsättningar behöver
också ske på ett sätt så att man undviker koldioxidläckage – det
vill säga förändringar i koldioxidbeskattningen ska inte leda
till att utsläpp flyttas från Sverige till ett annat land, till
exempel genom ökad import av livsmedel med större klimatpåverkan
eller att svensk resurs-, miljö- och klimateffektiv produktion
läggs ned.
Jordbrukets arbetsmaskiner och drivmedel
Det svenska jordbruket använder i dag huvudsakligen diesel till
traktorer och andra arbetsmaskiner. Dieseln som används såväl
inom jordbruket som i transportsektorn ingår i den
reduktionsplikt som infördes 2018 och innehåller därför i
genomsnitt ungefär 25 procent biodrivmedel. För att uppfylla
klimatmålet är det väsentligt att förbrukningen av fossila
bränslen går ned i alla sektorer. Måluppfyllelse av det
långsiktiga klimatmålet påverkas inte om minskningen sker genom
byte från fossil till förnybar diesel inom jordbruket eller inom
transportsektorn. Ökad användning av biodrivmedel,
elektrifiering eller andra fossilfria alternativ för jordbrukets
arbetsmaskiner är möjliga vägar mot fossiloberoende, men
skattebefrielsen på diesel för jordbrukets arbetsmaskiner gör en
övergång svår att ekonomiskt motivera. Vissa biodrivmedel som
t.ex. RME (rapsmetylester) och HVO (hydrerade vegetabiliska
oljor) kan både användas som substitut till fossila drivmedel
och blandas med dessa utan att maskinerna behöver konverteras.
Inom det svenska jordbruket finns ett växande intresse för ett
minskat fossilberoende. Fyra regioner inom Lantbrukarnas
Riksförbund lanserade 2017 ett mål om att 50 procent av deras
företagsmedlemmar ska köra sina traktorer på 50 procent
fossilfria drivmedel senast 2020.
Biogasdrift, elektrifiering eller vätgasdrift kräver i regel nya
maskiner, även om det i vissa fall finns exempel på hur
befintliga arbetsmaskiner genomgått konvertering. En fördel med
biogasdrift är att biogasen kan framställas på gårdsnivå genom
t.ex. rötning av stallgödsel och konvertering till uppgraderad
biogas som kan användas i fordon. Regeringen har för att
undersöka konkurrensförutsättningarna för biogas tillsatt
utredningen Långsiktiga konkurrensförutsättningar för biogas
(dir. 2018:45). Utredningens betänkande presenterades den 18
december 2019 (SOU 2019:63.
På kort och medellång sikt bedöms den största potentialen för
att minska fossilberoendet inom det svenska jordbruket finnas i
en ökad användning av biodrivmedel. Regeringen anser att en
inhemsk produktion av förnybara drivmedel bör främjas av såväl
klimatpolitiska skäl som näringspolitiska och
försörjningstrygghetsrelaterade skäl. Det finns ett stort
tekniskt kunnande i Sverige om produktion av avancerade
biodrivmedel. I dag importeras dock större delen av de
biodrivmedel som används i Sverige, samtidigt som en stor del av
de biodrivmedel som produceras i Sverige exporteras.
Utredaren ska mot denna bakgrund utreda och föreslå styrmedel
och åtgärder för att främja
• övergången till fossiloberoende och mindre fossilintensiva
alternativ för arbetsmaskiner
• innovations- och konkurrenskraften i den inhemska produktionen
av biodrivmedel.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska bedöma de offentligfinansiella konsekvenserna,
konsekvenserna för konkurrenskraften och konsekvenserna i övrigt
av de åtgärdsförslag som övervägs. I det ingår att bedöma vilken
påverkan förslagen ger på berörda myndigheter, företag och andra
aktörer. Konsekvensanalysen ska ske löpande under
utredningstiden för att säkerställa att samhällsekonomisk hänsyn
tas redan i utformningen av förslagen. Utredaren ska särskilt
belysa konsekvenser för jordbruksföretagen med beaktande av den
stora mångfald av företag som finns i sektorn. Om utredarens
förslag innebär offentligfinansiella kostnader, ska förslag till
finansiering lämnas.
Utredaren ska beskriva och om möjligt kvantifiera
samhällsekonomiska konsekvenser, inklusive miljö-, klimat- och
hälsoeffekter. I det ingår bland annat att analysera hur och i
vilken omfattning förslagen påverkar förutsättningarna att nå
målen om stärkt konkurrenskraft och ökad jordbruksproduktion
samt klimatmålen på ett effektivt sätt.
Utredaren ska därutöver överväga hur de föreslagna åtgärderna
och styrmedlen kan utvärderas och hur utvärdering kan gynnas
exempelvis genom stegvis införande. Vid behov ska utredaren
lämna förslag på detta. Detta gäller särskilt vid förslag av
större åtgärder. Vid utformningen av förslagen måste EU:s
statsstödsregler särskilt beaktas. Förslag kan komma att behöva
notifieras till Europeiska kommissionen. Utredaren ska även
utreda vilka konsekvenser förslagen kan få i förhållande till
EU-rätten i övrigt, särskilt EUF-fördragets regler om fri
rörlighet för varor och tjänster, samt annan relevant
lagstiftning.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska samråda med Utredningen om utfasning av fossila
drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och
dieseldrivna bilar (M 2019:04) och andra relevanta utredningar
samt beakta relevant arbete som pågår inom Regeringskansliet.
Kontakt med Tillväxtverket ska tas i tidigt skede i syfte att
diskutera möjligheterna att få stöd i arbetet med
konsekvensutredningen.
Utredaren ska i sitt arbete också samråda med Jordbruksverket,
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Naturvårdsverket,
Statens energimyndighet och andra berörda myndigheter samt föra
en dialog med Lantbrukarnas Riksförbund och andra relevanta
intresseorganisationer.
Utredaren ska vid behov lämna fullständiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 28 februari 2021.
(Näringsdepartementet)