Post 5 av 37 träffar
Skärpning av regelverket för när utvinning av metaller och mineral från alunskiffer får ske, Dir. 2020:26
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2020-03-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 mars 2020
Sammanfattning
En särskild utredare ska förutsättningslöst analysera hur
regelverket för utvinning av metaller och mineral från
alunskiffer kan skärpas och lämna författningsförslag för detta.
Alunskifferns sammansättning och egenskaper kan innebära
betydande miljörisker i samband med eventuell brytning och
avfallshantering. Utvinning av metaller och mineral ur
alunskiffer innebär även att markområden måste tas i anspråk,
vilket kan innebära konflikter med andra
markanvändningsintressen samt med äganderätten. Samtidigt kan
alunskiffer innehålla ett flertal metaller och mineral som är
nödvändiga för utvecklingen av grön teknik i syfte att klara
samhällets klimatomställning. Mineralnäringen är vidare en
viktig del av svensk industri och den svenska utvinningen utgör
en bas för svensk export och har även betydelse för jobb och
företag. Förslagen om hur regelverket kan skärpas ska därför
vara förenliga med och verka för att Sverige även i
fortsättningen ska vara ett föregångsland för en hållbar
utveckling inom mineralnäringen, samt för fortsatt utveckling av
grön teknik. I samband med detta ska utredaren beakta ett ökande
behov av innovationskritiska metaller och mineral av vikt för
omställning till grön energi och att varken den teknologiska
utvecklingen eller investeringsklimatet försämras.
Utredaren ska bland annat.
• redogöra för vilka metaller och mineral som kan förekomma i
alunskiffern i Sverige och som med beaktande av tillgången
globalt kan vara relevanta för inhemsk utvinning samt vara av
vikt för utveckling av grön energi och annan högteknologisk
utveckling
• sammanställa kunskap och identifiera kunskapsluckor när det
gäller miljörisker vid utvinning av metaller och mineral ur
alunskiffer
• analysera hur regelverket för utvinning av metaller och
mineral från alunskiffer kan skärpas och lämna nödvändiga
författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2020.
Behovet av en utredning
Alunskiffer är en bergart med begränsad utbredning i Sverige.
Brytning av alunskiffer har ändå förekommit i Sverige under
flera hundra år. Det har då använts helt andra tekniker och
metoder för utvinning respektive åtgärder för stängning och
återställning än de som används i dagens moderna
utvinningsindustri. Skiffern har genom åren haft olika
användningsområden, t.ex. som energiråvara, för metallutvinning
eller framställning av konstgödsel och som byggmaterial
(blåbetong). Den har också använts för tillverkning av alun som
använts vid framställning av färg samt vid garvning och
beredning av textilier.
Utvecklingen av grön teknik för att klara samhällets
klimatomställning förutsätter god tillgång till metaller och
mineral som tidigare inte varit efterfrågade på världsmarknaden.
I Sverige är det möjligt att hitta vanadin och liknande
fyndigheter bland annat i alunskiffer. Det förekommer i dag inte
någon utvinning av vanadin eller sällsynta jordartsmetaller i
Sverige. Däremot finns det sådana projekt som befinner sig i
tidiga skeden av processen som eventuellt skulle kunna leda till
fullskalig gruvverksamhet. I takt med att efterfrågan ökar
förväntas detsamma även gälla intresset för prospektering och
utvinning av sådana metaller och mineral ur alunskiffern.
Det finns behov av att, parallellt med en ökad återvinning
ur sekundära material, även i fortsättningen kunna söka efter
eller utvinna metaller och mineral bland annat ur alunskiffern.
En förutsättning för detta är emellertid att det kan ske på ett
hållbart sätt. Alunskifferns sammansättning och egenskaper kan
innebära betydande miljörisker i samband med brytning och ger i
många fall upphov till avfall med miljömässigt problematiska
egenskaper. Dessa risker måste kunna hanteras och omhändertas på
ett säkert sätt. Utvinning av metaller och mineral ur
alunskiffer innebär även att markområden måste tas i anspråk,
vilket kan innebära konflikter med andra
markanvändningsintressen samt med äganderätten. Det finns därför
skäl att förutsättningslöst analysera hur regelverket för
utvinning av metaller och mineral från alunskiffer kan skärpas,
med beaktande av ett ökande behov av innovationskritiska
metaller och mineral av vikt för omställning till grön energi
samt Sveriges ambition om att vara ett föregångsland för en
hållbar utveckling inom mineralnäringen.
Uppdraget att föreslå åtgärder för att skärpa regelverket
Alunskifferns utbredning och sammansättning
Sveriges berggrund består till övervägande del av urberg. Endast
en liten del utgörs av sedimentär berggrund, t.ex. sandsten,
kalksten och skiffer. Skiffer är en sedimentär bergart som
huvudsakligen består av lermineral och små partiklar av kvarts.
Skiffrar innehåller ofta också varierande mängd organiskt
material. Om skiffer innehåller mer än en procent organiskt
material, brukar den klassificeras som svarta skiffrar.
Alunskiffer utgör en underkategori till svarta skiffrar. Till
skillnad från många andra länder i Europa har Sverige små
förekomster av svarta skiffrar. Dessa finns i delar av Skåne,
Västergötland, Östergötland, Närke, Öland, fjällkedjan och i
södra Östersjön. Skiffern förekommer delvis i områden med aktivt
jordbruk eller annan markanvändning och finns även i
tätbefolkade områden där det saknas erfarenheter av
mineralutvinning. Brytning innebär ianspråktagande av
markområden vilket inom dessa områden innebär att olika
markanvändningsintressen ställs mot varandra.
Det organiska materialet i svarta skiffrar är ofta
ursprunget till att olja och gas bildas i berggrunden.
Alunskiffern är t.ex. den huvudsakliga ursprungsbergarten för
den olja och gas som påträffas i Östersjöområdet. Alunskiffer
innehåller även metaller, t.ex. nickel, vanadin, kobolt,
sällsynta jordartsmetaller och uran. I skiffern påträffas ofta
de högre metallhalterna i samma lager som de höga organiska
halterna, dvs. kerogen, påträffas i. Kerogen har tidigare
använts som råvara för framställning av skifferolja. I
alunskiffern finns ofta även höga halter av svavel, kalium,
fosfor och kväve. Alunskifferns sammansättning och egenskaper,
bl.a. innehåll av sulfid, uran och tungmetaller, innebär
sammantaget miljörisker i samband med brytning och
avfallshantering. Sammanfattningsvis kan alunskifferns innehåll
delas in i tre olika kategorier: energiråvara, icke-metalliska
grundämnen och metalliska grundämnen.
Det varierar kraftigt vilken mängd geologiska data som finns
tillgänglig för olika områden med alunskiffer. I vissa områden
finns stora mängder analysdata från borrningar medan kunskapen
om alunskifferns variation i sammansättning och egenskaper är
låg i andra områden. När det gäller alunskifferns innehåll av
sällsynta jordartsmetaller är kunskapsluckorna särskilt stora.
Mineralnäringen och investeringsklimatet i Sverige
En utgångspunkt för utredningen är att de skärpningar som
föreslås ska vara förenliga med att Sverige ska fortsätta att
vara ett föregångsland inom mineralnäringen när det gäller
hållbar utveckling. Mineralnäringen är en viktig del av svensk
industri, och den svenska utvinningen utgör en bas för svensk
export och har även stor betydelse för jobb och företag.
Mineralutvinningen minskar landets sårbarhet vid kriser i den
internationella handeln. Mineralsektorn är dessutom mycket
viktig för sysselsättningen i vissa regioner och har stor
betydelse för utvecklingen av den svenska
tillverkningsindustrin, i synnerhet för
gruvutrustningsindustrin.
Svensk minerallagstiftning utgör ett viktigt instrument för att
styra investeringsklimatet inom mineralnäringen. Ett av syftena
med lagstiftningen är att skapa intresse för prospektering och
brytning av sådana metaller och mineral som är nödvändiga för
samhällets gröna omställning. En annan viktig del i Sveriges
mineralpolitik är att styra mot cirkulära modeller och utvinning
ur sekundära material.
Betydelsen för grön omställning och högteknologisk utveckling
Alunskiffer kan som nämnts innehålla såväl miljöpåverkande ämnen
som ett flertal innovationskritiska metaller och mineral som är
nödvändiga för en grön omställning. Europa är till stor del
beroende av importen av de metaller som är nödvändiga för bl.a.
elektrifiering, förnybara energitekniker och energilagring.
Sådan teknik är viktig för klimatomställningen och för Sveriges
ambitioner att nå uppställda mål inom Parisavtalet.
EU-kommissionen har listat 27 material som bedöms vara kritiska
för vårt samhälle och för välfärden (COM(2017) 490 final). I
Sverige finns kända fyndigheter av flera av dessa metaller och
mineral i alunskiffer, bl.a. antimon, grafit, kobolt, vanadin,
sällsynta jordartsmetaller och volfram. Ett flertal av dessa
finns också i sekundära material, t.ex. gruvavfall,
elektronikavfall och slagg från förädling av metaller, men
återvinns inte i dag i den utsträckning som behövs. Återvinning
av metaller och mineral är därför också en viktig fråga i
sammanhanget. Enligt EU-kommissionen bör förteckningen av de
kritiska råvarorna fungera som ett incitament för den europeiska
produktionen av dessa metaller och mineral genom utveckling av
återvinningsverksamhet och ny gruvdrift.
Givet att dessa innovationskritiska metaller och mineral är
viktiga för den gröna omställningen kan regelverket för
utvinningen påverka miljön på olika sätt. Med ansvarsfulla
regler kan utvinning av dessa metaller och mineral i Sverige –
från primära eller sekundära material – minska miljöpåverkan
jämfört med om utvinningen sker i länder med svagare
miljölagstiftning. Detta kan även ge positiva effekter på
försörjningstrygghet, industriutveckling och sysselsättning. Det
är också tänkbart att Sverige genom ett skärpt regelverk kan
inspirera fler länder att stärka sin miljölagstiftning,
samtidigt som skärpta regler för utvinning från primära material
kan öka intresset för utvinning från sekundära material.
Prövningsprocessen för mineralutvinningsprojekt
Regelverket för gruv- och mineralnäringen, från prospektering
till en avslutad gruvverksamhet, finns i flera lagar som
tillämpas parallellt. Prövningsprocessen för mineralutvinning
skiljer sig från annan miljöfarlig verksamhet genom att den
utöver miljöbalken också innehåller prövning enligt bl.a.
minerallagen (1991:45) som reglerar t.ex. undersökningstillstånd
och bearbetningskoncession. Gruvverksamhet innefattar
miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet. Den kräver därför
tillstånd enligt 9 och 11 kap. miljöbalken. Prövningen enligt
miljöbalken är en bred och allsidig prövning av verksamhetens
miljöpåverkan.
Minerallagen reglerar utvinning av de mineral som är svåra
att hitta och där undersökning, utvinning och återställning är
långsiktiga och kostnadskrävande verksamheter med hög risk för
verksamhetsutövaren, s.k. koncessionsmineral. I ett
näringspolitiskt perspektiv består den svenska berggrunden av
två typer av mineral: markägarmineral och koncessionsmineral.
Mer än 99 procent av berggrunden i Sverige består av mineral som
markägaren själv råder över. De koncessionsmineral som omfattas
av minerallagen har det gemensamt att de är industriellt
användbara, förekommer med viss sannolikhet i Sverige i sådan
omfattning att de är kommersiellt intressanta och kräver en
systematisk letning och undersökningsverksamhet för att hittas.
Att ett mineral utgör ett koncessionsmineral innebär att
undersökningstillstånd och bearbetningskoncession kan meddelas
med stöd av minerallagen. Vissa metaller och mineral som
förekommer i alunskiffern utgörs av koncessionsmineral.
Ett undersökningstillstånd ger en ensamrätt i förhållande
till markägaren och andra prospektörer att kartlägga det
aktuella områdets berggrundsgeologi. Ett undersökningstillstånd
ger däremot inte någon rätt att påbörja undersökningsarbete –
för det krävs en meddelad arbetsplan samt i de flesta fall även
andra tillstånd och dispenser enligt annan lagstiftning.
En bearbetningskoncession syftar till att avgöra vem som har
rätt att utvinna de metaller och mineral som har påträffats i
ett område. Koncessionen ger i sig inte någon rätt att påbörja
verksamhet – för det krävs bland annat tillstånd enligt
miljöbalken. En förutsättning för att en bearbetningskoncession
ska kunna meddelas är att det finns en fyndighet som sannolikt
kan tillgodogöras ekonomiskt. Enligt nuvarande regelverk
inkluderas inte avfallshanteringskostnaderna i denna prövning.
Prövningen om bearbetningskoncession ska meddelas innefattar en
avvägning av olika markanvändningsintressen. Vid prövningen av
ansökan om bearbetningskoncession för verksamhet som också ska
prövas enligt miljöbalken, ska hushållningsbestämmelserna i 3–4
kap. miljöbalken tillämpas endast vid den prövning som sker i
koncessionsärendet.
Miljöbalkens övergripande syfte är att främja en hållbar
utveckling så att nuvarande och kommande generationer försäkras
en hälsosam och god miljö. Alla som bedriver eller avser att
bedriva en verksamhet måste vidta de försiktighetsmått som
behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten
medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
En etablering eller utvidgning av en täkt- eller gruvverksamhet
får inte äga rum utan att en prövning har skett mot miljöbalkens
regler. Miljöbalken innehåller bl.a. allmänna hänsynsregler,
t.ex. de grundläggande principerna om att åtgärder ska vidtas
redan vid misstanken om att det finns en risk för påverkan på
människors hälsa eller på miljön, att verksamhetsutövaren måste
skaffa sig tillräcklig kunskap om verksamhetens miljöeffekter
och att det är förorenaren som betalar för återställning av
skador. I tillståndet för en gruva framgår vad som gäller såväl
för driften som för åtgärder för stängning och återställning.
Kommunens roll vid prövning av mineralutvinningsprojekt
Kommuner har en viktig roll i prövningen av
mineralutvinningsprojekt. Kommunen tillämpar miljöbalkens
bestämmelser om hushållning med mark och vatten genom det
kommunala planmonopolet och översiktsplaneringen enligt plan-
och bygglagen (2010:900). Berörd kommun ska ges tillfälle att
yttra sig över ansökan om bearbetningskoncession och deltar även
som samrådsmyndighet och part i tillståndsprövningen enligt
miljöbalken. För vissa typer av verksamheter (tillståndspliktiga
vindkraftsparker och vissa större verksamheter som
tillåtlighetsprövas av regeringen) krävs att kommunen
tillstyrker ansökan för att verksamheten ska få komma till
stånd. Syftet med denna ordning är att kommunerna ska garanteras
ett starkt inflytande över den lokala miljön. Krav på kommunal
tillstyrkan (s.k. kommunalt veto) gäller inte för
mineralutvinningsprojekt.
Förbud mot utvinning av uran
Den 1 augusti 2018 förbjöds utvinning av uran i Sverige.
Förbudet gäller både för gruvverksamhet med utvinning av uran
som biprodukt och återvinning av utvinningsavfall. Större delen
av de kända uranreserverna i Sverige förekommer i alunskiffer.
Avfallshantering och åtgärder för stängning och återställning
I Sverige har, som nämnts tidigare, alunskiffer brutits och
nyttjats under flera hundra år. Tidigare utvinningsverksamhet
vid bl.a. Kvarntorp i Närke och Ranstad i Västra Götaland har
orsakat miljöproblem till följd av avfallets egenskaper och
bristen på åtgärder för stängning och återställning. Det bör
dock noteras att de nämnda verksamheterna bedrevs innan det
fanns moderna regler om avfallshantering i miljölagstiftningen.
De olika restprodukter som uppstår vid utvinning av alunskiffer
kommer att utgöra avfall eller, om förutsättningarna för detta
kan anses uppfyllda, biprodukter. Det är viktigt att säkerställa
en miljömässigt god avfallshantering samtidigt som återvinning
möjliggörs. Omhändertagande av avfall står ofta för en betydande
del av den samlade miljöpåverkan för gruvverksamheter. Det utgör
även en betydande del av dessa verksamheters samlade kostnader.
Av särskild betydelse vid prövningen av gruvverksamheter är
därför den avfallshanteringsplan som ska upprättas enligt
förordningen (2013:319) om utvinningsavfall. I planen ska
avfallets typ, mängd och egenskaper anges. Vidare ska
hanteringen av avfallet under drift, under stängning och tiden
därefter redovisas. Tillståndet för gruvverksamheten innehåller
också bestämmelser om att ekonomisk säkerhet ska lämnas för att
säkerställa att tillräckliga resurser finns tillgängliga för
stängning och återställning för det fall att verksamhetsutövaren
inte har ekonomiska möjligheter att genomföra dessa åtgärder som
planerat.
Mineralinnehåll och tänkbara utvinningsmetoder skiljer sig åt
mellan olika förekomster av alunskiffer. Alunskiffer kan
innehålla höga halter av uran, arsenik, tungmetaller och
sulfider. Sulfider som kommer i kontakt med luftens syre
oxideras vilket kan ge upphov till försurning och urlakning av
metaller.
Sammantaget är alltså avfallshanteringen (inklusive åtgärder för
stängning och återställning) en viktig miljöfråga i samband med
prövningen av metall- och mineralutvinning ur alunskiffer.
Med beaktande av ovanstående ska utredaren göra följande:
• Utredaren ska redogöra för vilka metaller och mineral som kan
förekomma i alunskiffern i Sverige och som med beaktande av
tillgången globalt kan vara relevanta för inhemsk utvinning samt
vara av vikt för utveckling av grön energi och annan
högteknologisk utveckling. I denna redogörelse ska även ingå
förekomsten av dessa metaller och mineral i sekundära källor i
Sverige, t.ex. gruvavfall, elektronikavfall och slagg från
förädling av metaller.
• Utredaren ska sammanställa kunskap och identifiera
kunskapsluckor när det gäller miljörisker vid utvinning av
metaller och mineral ur alunskiffer. Kunskapsinhämtningen ska
avse alla delar av processen, från det att prospektering startar
till dess att gruvverksamhetsområdet ska stängas och återställas
samt tiden därefter.
• Utredaren ska analysera hur regelverket för utvinning av
metaller och mineral från alunskiffer kan skärpas. Analysen ska
omfatta samtliga delar av prövningsprocessen, t.ex. frågor som
rör en prospektörs lämplighet, avfallshanteringen samt
bedömningen av om en enskild verksamhet får bedrivas på det sätt
och på den plats som anges i tillståndsansökan.
• Utredaren ska lämna nödvändiga författningsförslag.
Utöver de förslag till skärpningar av regelverket som
utredaren lämnar får utredaren även föreslå åtgärder för att öka
kunskapen om hantering av de miljörisker som är förknippade med
metall- och mineralutvinning ur alunskiffer.
Vid utformning av såväl författningsförslag som övriga
förslag ska miljökvalitetsmålen särskilt beaktas.
Utredaren ska förhålla sig till resultatet av det arbete som
pågår inom Regeringskansliet när det gäller förbud mot utvinning
av kol, olja och fossilgas.
De skärpningar som föreslås ska vara förenliga med och verka
för att Sverige även i fortsättningen ska vara ett föregångsland
för en hållbar utveckling inom mineralnäringen. I samband med
detta ska utredaren beakta behovet av innovationskritiska
metaller och mineral av vikt för omställning till grön energi
och att varken den högteknologiska utvecklingen eller
investeringsklimatet försämras.
Konsekvensbeskrivningar
Utöver vad som följer av kommittéförordningen (1998:1474) ska
utredaren redovisa konsekvenser för möjligheten att bedriva
prospektering och tillgodogörande av råvaror från alunskiffer,
särskilt när det gäller tillgodogörande av de mineral som
EU-kommissionen har identifierat som innovationskritiska av vikt
för grön energi och annan högteknologisk omställning. Vidare ska
konsekvenserna av förslagen redovisas dels generellt för
markägare och innehavare av rättigheter kopplade till utvinning
av alunskiffer, inklusive frågor om äganderätt och rätt till
ersättning, dels för investeringsklimatet i den svenska
mineralindustrin. Konsekvenserna för företag som har gjort
investeringar ska särskilt belysas. Vidare ska en bedömning av
förslagens konsekvenser för miljön lokalt såväl som globalt
göras. Utredaren ska beskriva och, när det är möjligt,
kvantifiera de samhällsekonomiska effekterna av de förslag som
föreslås. Viktiga ställningstaganden som gjorts vid utformningen
av förslagen ska beskrivas. Vidare ska alternativa lösningar som
övervägts beskrivas liksom skälen till att de har valts bort.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska i sitt arbete samråda med berörda myndigheter samt
inhämta synpunkter från berörda delar av näringslivet,
miljöorganisationer och markägarintressen och andra relevanta
aktörer. Utredaren ska hålla sig informerad om och beakta
relevant arbete som pågår inom Regeringskansliet, bland annat
beredningen av förslagen i Gruvavfallsfinansieringsutredningens
betänkande (SOU 2018:59) och beredningen av förslagen i
Naturvårdsverkets och Sveriges geologiska undersöknings
redovisning av regeringsuppdraget om strategi för hantering av
gruvavfall från år 2017 (NV-03195-16).
Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2020.
(Näringsdepartementet)