Post 37 av 38 träffar
                
                
            
                    Översyn av lagen (1987:588) om träfiberråvara, Dir. 1990:38
                
                
                
                    Departement: Industridepartementet
                
                
                
                    Beslut: 1990-05-31
                
                
                Dir. 1990:38
Beslut vid regeringssammanträde 1990-05-31
Chefen för industridepartementet, statsrådet Molin, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att genomföra en 
översyn av lagen (1987:588) och förordningen (1987:589) om 
träfiberråvara samt att föreslå en avreglering av skogsindustrins och 
bränslesektorns användning av träfiberråvaror eller förenklingar i den 
prövning som sker med stöd av lagen. I uppdraget ingår att bedöma vilka 
effekterna skulle bli om hela eller en del av prövningen upphör.
Bakgrund
Lagen och förordningen om träfiberråvara trädde i kraft den 1 juli 1987 
och ersatte föreskrifter om hushållning med träfiberråvara i dåvarande 
136 a § byggnadslagen (1947:385, omtryckt 1981:872).
Lagen om träfiberråvara (träfiberlagen) syftar till att motverka brister 
inom skogsindustrins råvaruförsörjning. I propositionen som låg till 
grund för träfiberlagen (prop. 1986/8 7:105) anfördes att råvarubrist 
kan uppkomma på grund av att avverkningarna i landet är mindre än 
skogsindustrins samlade råvarubehov. Detta kan särskilt missgynna 
sågverksindustrin. De s.k. köpsågverken saknar oftast egna 
skogstillgångar och kan, även om de är lönsamma, ha sämre 
förutsättningar än de stora skogsägande bolagen att hävda sig på 
virkesmarknaden. Sågverksindustrin är en viktig basnäring och har stor 
betydelse för lönsamheten i skogsbruket. Obalanser på virkesmarknaden 
anses kunna bli särskilt besvärande i norrlandslänen, där framför allt 
inlandssågverken har en stor regionalpolitisk betydelse.
I propositionen anfördes att en snabb avveckling av kärnkraften kan 
medföra att användningen av trädbränslen ökar snabbt. En grundläggande 
princip är dock att användningen av sådana bränslen inte får innebära 
att skogsindustrin, i första hand massa- och träskiveindustrin, får sin 
råvaruförsörjning försvårad.
Definitionen av begreppet träfiberråvara ändrades i träfiberlagen. Med 
begreppet avses endast sådana råvaror som är industriellt 
förädlingsbara, medan t.ex. avverkningsrester i form av grenar och 
toppar inte omfattas. Den nedre volymsgränsen för prövningspliktig 
användning höjdes jämfört med reglerna i 136 a § byggnadslagen. Genom 
förändringarna begränsades prövningsskyldigheten kraftigt. Ca 75 
skogsindustriella anläggningar samt de anläggningar som använder större 
mängder träfiberråvaror för eldningsändamål, kan beröras av prövningen. 
Frågor om tillstånd att använda träfiberråvara prövas av regeringen vad 
gäller skogsindustrin och av statens industriverk vad gäller 
bränslesektorn. Skogsvårdsstyrelserna är tillsynsmyndighet.
Riksdagen har i samband med och efter beslutet om lagen (NU 1986/87:40, 
rskr. 353) behandlat motioner med krav på att träfiberlagen skall 
upphävas. Riksdagen har bedömt (NU1987/88:17 samt 1989/90:NU10, rskr. 
76) att reglering av träfiberråvarans användning är erforderlig samt att 
ett ställningstagande till lagen bör anstå tills en översyn av 
prövningen har genomförts.
Sedan år 1986--87 har avverkningarna ökat i landet, bl.a. till följd av 
avverkningsstimulerande åtgärder. I det fåtal prövningsärenden fr.o.m. 
den 1 juli 1987 där skogsindustrier har ansökt om tillstånd att använda 
ökade råvaruvolymer, har bolagen fått redovisa vilka konkreta åtgärder 
som vidtas för att täcka behovet i det individuella fallet.
De stora skogsbolagen har inköpsbolag som agerar på virkesmarknaden och 
har bl.a. därigenom en särskilt stark ställning på marknaden. 
Näringsfrihetsombudsmannen, NO, har utrett de s.k. virkeskartellernas 
betydelse för konkurrenssituationen. NO har bl.a. dragit slutsatsen att 
kartellsamarbetet är samhällsekonomiskt ineffektivt och bör upphöra. 
Virkessamarbetet anses särskilt missgynna köpsågverken. Förhållandena 
har ibland anförts till stöd för prövningen av de stora industriernas 
råvaruanvändning. Dock är det främst företrädare för just sågverken som 
i olika sammanhang framfört att träfiberprövningen bör kunna förenklas.
Under den senaste perioden med högt kapacitets utnyttjande inom massa- 
och pappersindustrin har marginalbehovet av råvara till stor del täckts 
genom ökade avverkningar och ökad virkesimport. Kapacitetsneddragningar 
inom främst bulkproducerande sågverks- och träskiveindustrier har 
medfört ett minskat råvarubehov i dessa delbranscher. Lönsamheten i 
branscherna har samtidigt förbättrats. Branschprogram för bl.a. ökad 
vidareförädling inom sågverksindustrin fullföljs för närvarande och 
bidrar till att göra sågverken mer långsiktigt motståndskraftiga mot 
konjunkturssvängningar. Ett förstärkt treårigt branschstöd för sågverken 
i de nordligaste länen påbörjades budgetåret 1988/89.
Skogsstyrelsen, statens industriverk, domänverket och statens energiverk 
har mot bakgrund av de hittillsvarande erfarenheterna av 
träfiberprövningen i en gemensam skrivelse föreslagit ett förenklat 
system för råvaruprövning, baserat på en anmälningsplikt för större 
användare.
Det svenska energisystemet skall enligt de energipolitiska riktlinjerna 
baseras på varaktiga, helst förnybara och inhemska, energislag som också 
är säkra och miljövänliga. Biobränslen anses i hög grad uppfylla kraven.
Riksdagen behandlar under våren 1990 förslaget (prop. 1989/90:111, 
1989/90:SkU 31) om skatt på utsläpp av koldioxid och svavel. Förslaget 
innebär att de nuvarande punktskatterna på olja, kol, naturgas och gasol 
halveras och att koldioxidskatten införs, vilket sammantaget medför en 
ökad skattebeläggning av de fossila bränslena. Inom regeringskansliet 
förbereds ytterligare åtgärder för att stimulera miljövänlig 
energiproduktion, varvid biobränslen prioriteras. Förändringarna avses 
innebära en ytterligare styrning mot ökad eldning med biobränslen. Den 
närmare utformningen av förslagen kommer att redovisas i ett 
energipolitiskt sammanhang.
Många av de stora biobränslekunderna är energiverk inom kommuner och 
landsting. Dessa kunders betalningsvilja har samband med 
prisutvecklingen på alternativa bränslen och med möjligheterna till 
kostnadstäckning via priset på leverad el och värme till hushåll eller 
institutioner. Bränslemarknadens kundstruktur är således annorlunda än 
den skogsindustriella marknadens, där råvarukunderna prissätter sin 
produktion på en marknad med internationell konkurrens.
Tillgången på biobränslen i landet har uppskattats av bl.a. statens 
energiverk och statens naturvårdsverk i en utredning om ett 
miljöanpassat energisystem. I en skrivelse till regeringen har 
Sågverkens Råvaruförening, mot bakgrund av uppfattningen att det finns 
ett regionalt överskott på sågspån, föreslagit undantag från 
skyldigheten att pröva användningen av träindustrins biprodukter för 
eldningsändamål i vissa delar av landet. Förslaget har remissbehandlats. 
Svenska Träskivor Service AB och Svenska cellulosa- och 
pappersbruksföreningen har därutöver lämnat synpunkter på träfiberlagens 
tillämpning, särskilt vad gäller dess biobränsledel.
Uppdraget
Lagen om träfiberråvara har varit i kraft i nära tre år. Jag anser att 
en utredare bör tillkallas för att utvärdera erfarenheterna av den 
nuvarande prövningsordningen.
Min uppfattning är att marknadsmekanismer, förutom samhällets generella 
föreskrifter om industriell och annan verksamhet, bör bestämma hur 
produktionsresurserna skall användas. Detta bör även gälla för 
användningen av träfiberråvaror. Utredaren bör därför redovisa förslag 
om ytterligare avreglering i träfiberprövningens skogsindustriella del. 
Det förslag som har skisserats av skogsstyrelsen med flera myndigheter 
bör därvid utvärderas. Om utredaren finner att prövningen helt kan 
upphöra, bör konsekvenserna av detta redovisas. Situationen för 
inlandssågverken i norra Sverige bör särskilt uppmärksammas i detta 
sammanhang.
En utgångspunkt för utredningen bör vara att produktionen och 
investeringarna inom de skogsindustriella branscherna inte får äventyras 
av att användningen av träfiberråvaror för energiändamål ökar.
Utredaren bör bedöma i vilken utsträckning ekonomiskt stöd till 
biobränslen samt skatter och avgifter på andra bränslen kan komma att 
öka bränslesektorns anspråk på industriellt förädlingsbara råvaror och 
därmed försvåra industrins råvaruförsörjning. Utredaren bör undersöka om 
det föreligger skillnader i prisbildningen för träfiberråvaror beroende 
på om råvarorna utbjuds på virkes- eller bränslemarknaden. I så fall bör 
utredaren värdera möjligheterna att vidta sådana åtgärder att 
marknadsmässigt likvärdiga villkor skapas för olika kategorier av 
råvaruköpare.
Skogsavfall i form av avverkningsrester från skogsbruket svarar för en 
stor del av de biobränslen som används i t.ex. fjärrvärmeanläggningar. 
Bränslesektorn bör enligt förarbetena till träfiberlagen i första hand 
utnyttja detta sortiment. Användningen av sådana bränsleråvaror är som 
nämnts inte prövningspliktig. Ökad eldning med träfiberråvaror som 
efterfrågas av skogsindustrin kan motverkas av att skogsavfall i ökad 
utsträckning används för eldningsändamål. Utredaren bör, med 
utgångspunkt från befintligt utredningsmaterial, bedöma i vilken 
utsträckning eldning med skogsavfall kan komma att öka samt ange vilka 
eventuella hinder som finns för en sådan utveckling. Utredaren bör 
därvid särskilt beakta de restriktioner som behövs vid uttag av 
avverkningsrester från vissa känsliga skogsmarker. Utredaren bör därför 
ta del av den granskning av dessa frågor som skogsstyrelsen nyligen har 
påbörjat.
Om utredaren finner att skogsindustrins råvaruförsörjning är hotad till 
följd av de nya förutsättningarna på bränslemarknaden och att detta inte 
kan undanröjas med andra rimliga åtgärder, bör det fortsatta behovet av 
ett prövningssystem bedömas.
Utredaren bör därvid överväga den lämpliga omfattningen av prövningen, 
utarbeta lagförslag och redovisa hur den fortsatta prövningen bör 
organiseras. Prövningen bör bidra till att tillförsäkra skogsindustrin 
dess råvarubas och utrymme för eventuellt ökad produktion. Ett viktigt 
krav är att prövningen bör vara så flexibel att den medger eldning med 
tillfälliga överskott av industriellt förädlingsbara råvaror som 
industrin av olika skäl inte kan utnyttja. Vidare bör systemet vara 
enkelt att tillämpa.
Utredaren bör ta del av de förslag och synpunkter som har framförts från 
berörda branscher och andra intressenter. För utredarens arbete bör 
gälla direktiven (dir. 1984:5) till kommittéer och särskilda utredare 
angående utredningsförslagens inriktning samt direktiven (dir. 1988:43) 
om beaktande av EG-aspekter.
Tidsplan
Utredaren bör redovisa arbetet avseende prövningen av användningen av 
träfiberråvaror för bränsleändamål senast den 31 oktober 1990. Arbetet i 
övrigt bör slutligt redovisas senast den 15 november 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen 
bemyndigar chefen för industridepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen 
(1976:119) -- med uppdrag att genomföra en översyn av prövning enligt 
lagen (1987:588) om träfiberråvara samt att avge förslag om förenklad 
prövning,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt 
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar 
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller 
hans hemställan.
(Industridepartementet)