Post 36 av 38 träffar
                
                
            
                    Utredning om översyn av reglerna om skattenedsättning för industrin och växthusnäringen m.m., Dir. 1990:41
                
                
                
                    Departement: Finansdepartementet
                
                
                
                    Beslut: 1990-06-21
                
                
                Dir. 1990:41
Beslut vid regeringssammanträde den 21 juni 1990.
Statsrådet Åsbrink anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn 
av nuvarande regler om skattenedsättning för den energiintensiva 
industrin och växthusnäringen. Utredaren bör också bedöma om det för att 
ge industrin rimliga internationella konkurrensförutsättningar finns ett 
fortsatt behov av sådana regler inom ett skattesystem på energiområdet 
med mervärdeskatt och allmän energiskatt, med koldioxidskatt, 
svavelskatt och andra miljörelaterade pålagor. Utredaren bör, om behov 
av nedsättning finns, föreslå en i administrativt hänseende bättre och 
enklare lösning än den nuvarande för framför allt den energiintensiva 
industrin. Vidare bör utredaren göra en översyn av de speciella 
skatteavdragsregler som tillämpas av främst industrin. I uppdraget bör 
också ingå att utreda hur reglerna om undantag från skatteplikt 
förhåller sig till Sveriges handelspolitiska åtaganden. Utredaren bör 
redovisa sina överväganden i denna fråga senast den 31 maj 1991.
Bakgrund
Energiintensiv industri och växthusodlare har i dag möjlighet att få 
särskild nedsättning av den allmänna energiskatten. Reglerna finns i 
lagen (1974:992) om nedsättning av allmän energiskatt (NEL).
Har elkraft eller bränsle förbrukats vid industriell tillverkning tas 
enligt 2 § första stycket NEL skatt ut med sådant belopp att skatten 
inte överstiger tre procent av de tillverkade produkternas 
försäljningsvärde fritt fabrik. Det är riksskatteverket (RSV) som skall 
besluta om denna nedsättning. Vid bedömningen av skattebelastningen tas 
enligt 3 § NEL hänsyn endast till den genomsnittliga storleken av 
skatten i förhållande till försäljningsvärdet av de tillverkade 
produkterna för företagen inom en bransch eller för en grupp av företag 
med likartad tillverkning. Hittills har dock inte något sådant beslut 
fattats av RSV.
Enligt 2 § andra stycket NEL kan regeringen, om det finns särskilda 
skäl, medge nedsättning för visst företag utöver vad RSV kan besluta om. 
Regeringen har alltsedan 1975 utnyttjat denna möjlighet och medgett den 
energiintensiva industrin nedsättning av energiskatten. Ansökan görs hos 
finansdepartementet. Besluten har under senare tid vanligtvis varit 
utformade så att de gällt för två kalender år i taget med en årlig 
avräkning. Regeringens beslut har under 1988 och 1989 inneburit att den 
sammanlagda energiskatten på elkraft och bränslen begränsats till 1,7 % 
av de tillverkade produkternas faktiska eller beräknade 
försäljningsvärde fritt fabrik. Hela energiskatten på elkraft, 
kolbränslen, naturgas och gasol har därvid beaktats vid beräkningen av 
skattebelastningen. För olja har dock gällt att endast 291 kr per m3 av 
skatten beaktats. Hänsyn har inte fått tas till den särskilda skatten på 
olja och kol. Regeringen har beslutat om motsvarande nedsättning även 
för år 1990. Nedsättningen beräknas motsvara en skattelättnad under år 
1990 på ca 700 milj. kr.
Nedsättningen för industriell tillverkning omfattar främst cement-, 
kalk- och tegelindustrin, massa- och pappersindustrin, järn- och 
stålindustrin samt kemi- och gruvindustrin.
Enligt 1 § NEL tas allmän energiskatt ut på elkraft och bränsle, som 
används för växthusuppvärmning vid yrkesmässig växthusodling, enligt en 
skattesats som svarar mot 15 % av den skattesats som gäller enligt lagen 
(1957:262) om energiskatt (EL). Den särskilda skatten för olja och kol 
betalas däremot fullt ut. Nedsättningen för 1988 har uppskattats till 87 
milj. kr.
Regler för avdrag för skatt i deklaration finns för de olika 
punktskatterna på energiområdet. Flera av reglerna är generella och 
gäller inte bara för flertalet energiskatter utan också för flertalet 
punktskatter. Till sådana generella avdrag hör bl. a. avdrag för skatt 
på vara som återtagits i samband med återgång av köp, avdrag för 
kundförluster och avdrag för export.
De skattespecifika avdragsbestämmelser som är aktuella för industrin och 
som därmed aktualiseras i denna utredning finns i EL samt i lagen 
(1990:582) om koldioxidskatt och lagen (1990:587) om svavelskatt. 
Däremot saknas sådana bestämmelser i lagen (1961:372) om bensinskatt. 
Beträffande den allmänna energiskatten på bränslen och elkraft finns 
aktuella bestämmelser i 24 § första stycket f) och i 25 § första stycket 
b) EL. Enligt dessa bestämmelser får avdrag göras för energiskatten på 
bränsle resp. elkraft som förbrukats eller sålts för förbrukning för 
annat ändamål än energialstring. Enligt b) nämnda bestämmelse föreligger 
avdragsrätt även för skatt på elkraft som används i omedelbart samband 
med sådan förbrukning. Dessutom finns en bestämmelse i 24 § andra 
stycket EL som innebär att avdrag får göras för skatten på kolbränslen 
som förbrukats eller försålts för förbrukning i metallurgiska processer. 
Dessa bestämmelser skall enligt lagen om koldioxidskatt tillämpas också 
då koldioxidskatt tas ut.
I 4 § lagen om svavelskatt finns vissa avdragsbestämmelser som motsvarar 
24 § EL. Avdrag får göras för svavelskatt på bränsle, som förbrukats 
eller försålts för förbrukning för annat ändamål än energialstring samt 
för bränsle som förbrukats eller sålts för förbrukning i metallurgiska 
processer eller processer för framställning av varor av andra 
mineraliska ämnen än metaller, eller i sodapannor eller lutpannor.
Undantagsregler från skatteplikt finns i alla lagar på 
energibeskattningens område. De undantagsbestämmelser som aktualiseras i 
detta utredningsuppdrag finns i EL och i lagen om koldioxidskatt.
När det gäller allmän energiskatt på bränsle och koldioxidskatten på 
bränsle finns det två bestämmelser som bör granskas. I 2 § första 
stycket EL undantas inhemska fasta bränslen från skatteplikt. Dessutom 
undantas inhemskt framställd metan i 2 a § a) EL.
Flera utredningar har framför allt under 1989 presenterat förslag som 
anknyter till energibeskattningen. Kommittén för indirekta skatter (Fi 
1987:06), KIS, har i betänkandet (SOU 1989:35) Reformerad mervärdeskatt 
m.m. behandlat bl.a. den framtida energibeskattningen och därvid 
föreslagit att bl.a. energiområdet mervärdeskattebeläggs. Detta 
betänkande utgör en del av underlaget till reformerad indirekt 
beskattning. KIS har vidare behandlat skatteavdragsreglerna och funnit 
att de generella skatteavdragen är väl motiverade. När det gäller 
flertalet av de skattespecifika avdragen har KIS inte kunnat bedöma 
effekterna av ett slopande av reglerna. När det gäller elpannekraft 
menar KIS att bestämmelsen bör utvärderas inom några år.
Miljöavgiftsutredningen (ME 1988:03), MIA, har arbetat med att analysera 
förutsättningarna för miljöavgifter och andra ekonomiska styrmedel inom 
miljöskyddsområdet. MIA har lämnat två delbetänkanden, (SOU 1989:21) 
Miljöavgifter på svavel och klor, och (SOU 1989:83 ) Ekonomiska 
styrmedel i miljöpolitiken -- Energi och trafik. MIA har bl.a. 
föreslagit att en svavelavgift på olja, kol och torv och en 
koldioxidavgift på bl.a. olja, kol, naturgas och gasol införs, samtidigt 
som den allmänna energiskatten reduceras med 50 %. MIA har ansett att en 
koldioxidavgift därför bör ingå i nedsättningsunderlaget så att den 
konkurrensutsatta industrin kan behålla sin konkurrenskraft, i avvaktan 
på att internationella överenskommelser nås som syftar till samordnande 
åtgärder för att minska koldioxidutsläppen. MIA har vidare ansett det 
värdefullt om nedsättnings- och avdragsbestämmelserna kan förändras så 
att de stimulerar till energihushållning.
Utredningen om konkurrensvillkoren för elintensiv industri (ME 1988:05), 
EL 90, har i delbetänkandet (SOU 1989:82) Nedsättning av energiskatter 
efter tilläggsdirektiv (dir. 1989:34) utrett nedsättningsreglernas 
utformning och betydelse för industrin. EL 90 konstaterar bl.a. att det 
i och för sig är möjligt med en annan utformning av 
nedsättningsreglerna. En mer grundläggande förändring skulle dock 
medföra konsekvenser av varierande slag och omfattning för de företag 
som berörs. EL 90 har förklarat att det inte varit möjligt för 
utredningen att under den korta tid som stått till förfogande konstruera 
och bedöma sådana alternativa nedsättningssystem och att en eventuell 
genomgripande förändring av nedsättningssystemet bör föregås av ett 
särskilt utredningsarbete. EL 90 har härutöver velat framhålla att en 
koldioxidskatt bör inkluderas i sin helhet i nedsättningsunderlaget, i 
avvaktan på att motsvarande åtgärder till de olika pålagor som övervägs 
här i landet genomförs i viktiga konkurrentländer till svensk industri. 
EL 90 har även pekat på behovet av att bedöma nedsättningsreglerna ur 
handelspolitisk synvinkel.
Flera av de remissinstanser som yttrat sig över nämnda betänkanden har 
framhållit nödvändigheten av att en översyn görs av nedsättningsreglerna 
så att en anpassning sker till den nya beskattningen på energiområdet.
Energiområdet har genom riksdagsbeslut inordnats under 
mervärdebeskattningen från den 1 mars 1990 (prop. 1989/90:50, SkU 10, 
rskr. 9 6, SFS 1989:1027). Samtidigt har skatten på elkraft sänkts 
generellt med 2 öre per kilowattimme (kWh), vilket bl.a. innebär en 
skattesats på 5 öre per kWh för elkraft som förbrukas i industriell 
verksamhet. Härutöver har skatten sänkts med ytterligare 4 öre per kWh i 
vissa kommuner i norra Sverige för annan förbrukning än den industriella 
(SFS 1989:1028).
I prop. 1989/90:111 om reformerad mervärdeskatt m.m. har behandlats 
flertalet av de skatteförslag som KIS och MIA lagt fram i sina 
betänkanden. I propositionen har föreslagits bl.a. att en koldioxidskatt 
införs på vissa oljeprodukter, kol, naturgas och gasol, samtidigt som 
den allmänna energiskatten reduceras med 50 %, samt att en svavelskatt 
införs på kol, torv och olja. Det innebär en ökad total skattebelastning 
för dessa bränslen. I propositionen har föreslagits i fråga om 
nedsättningsreglerna att nedsättning också skall omfatta 
koldioxidskatten. Där sägs också att det finns starka skäl att göra en 
fullständig översyn av den energiintensiva industrins 
skattenedsättningsregler och även av motsvarande regler för 
växthusnäringen. Riksdagen har beslutat i enlighet med propositionen.
Uppdraget
Energibeskattningen får genom de i prop. 1989/90:111 behandlade 
ändringarna en starkare miljöprofil än dagens beskattning. Den nuvarande 
tillämpningen av nedsättningsreglerna för industrin kan i viss mån, 
åtminstone för andra energislag än olja, sägas innebära att när en 
tröskelnivå väl har passerats så får energibeskattningen en mycket liten 
betydelse i energipolitiskt hänseende. Den nuvarande utformningen av 
nedsättningsreglerna har bl. a. kritiserats för bristande styrning mot 
lägre energiförbrukning och miljövänligare bränslen. För företagen är 
dock kostnaden för energi fortfarande betydande. Det är mot denna 
bakgrund nödvändigt att effekterna för berörda industriföretag och 
växthusodlare av ett energiskattesystem med mervärdeskatt och allmän 
energiskatt samt koldioxidskatt, svavelskatt och andra miljörelaterade 
pålagor utreds. Utredningen bör pröva om det för att ge industrin 
rimliga internationella konkurrensförutsättningar kan anses motiverat 
att ha kvar någon form av nedsättningsregler. En utgångspunkt i 
ställningstagandet bör därvid vara att så långt som möjligt eftersträva 
konkurrensneutrala och icke diskriminerande regler. Utredningen bör 
vidare bedöma vilka effekter ett slopande av reglerna skulle få för 
berörda industriföretag och växthusodlare samt -- om utredaren anser att 
nedsättningsregler i någon form bör behållas -- vilken utformning de bör 
ha med hänsyn till framför allt industrins konkurrenskraft. 
Nedsättningsreglerna bör i så fall utformas så att de stimulerar till 
energihushållning och åtgärder för minskade utsläpp av miljöskadliga 
ämnen med bevarande av rimliga internationella konkurrensvillkor för den 
energiintensiva industrin. Reglerna för i vart fall industrins 
nedsättning bör också tekniskt utformas så att tillämpningen blir 
väsentligt enklare än för närvarande. En strävan bör vara att undvika 
att rätten till nedsättning skall behöva föregås av särskilda 
regeringsbeslut om nedsättning för varje enskilt företag.
En särskild utredare bör tillkallas för detta ändamål.
Utredaren bör vidare bedöma om de ovan redovisade 
skatteavdragsbestämmelserna som tillämpas av främst industrin samt om de 
undantag från skatteplikt som avser inhemska produkter i EL och 
motsvarande bestämmelser i lagen om koldioxidskatt bör behållas av 
miljö-, energi- och industripolitiska skäl och utreda effekterna av om 
dessa bestämmelser slopas.
I utredningsuppdraget bör också ingå att bedöma nuvarande och eventuella 
förslag om nya nedsättningsregler samt nämnda avdrags-och 
undantagsregler ur handelspolitisk synvinkel och då med hänsyn till 
framförallt GATT:s, EFTA:s och EG:s regelsystem.
Utredaren bör beakta arbetet med att utarbeta en energipolitisk 
proposition som regeringen avser att lägga fram hösten 1990.
Utredaren bör senast den 31 maj 1991 till regeringen redovisa sina 
överväganden.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen 
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om 
beskattning
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen 
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av reglerna om 
skattenedsättning för industrin och växthusnäringen m. m.,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt 
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall 
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller 
hans hemställan.
(Finansdepartementet)