Post 31 av 37 träffar
Tilläggsdirektiv till utredningen (N 1992:04) för översyn av
lagstiftningen på elområdet m.m.
, Dir. 1993:93
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1993-07-01
Dir. 1993:93
Beslut vid regeringssammanträde 1993-07-01
Chefen för Näringsdepartementet, statsrådet P. Westerberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att utredningen (N 1992:04) för översyn av lagstiftningen på
elområdet, m.m. (Ellagstiftningsutredningen) genom tilläggsdirektiv ges
anvisningar inför det fortsatta arbetet med att ersätta lagen (1902:71 s.1)
innefattande vissa bestämmelser om elektriska anläggningar (ellagen) med
modern lagstiftning. I uppdraget ingår bl.a. att se över nuvarande skade-
ståndsregler i ellagen och att omarbeta lagen språkligt och redaktionellt.
Utredaren skall också redovisa förslag till riktlinjer för beredskaps-
verksamheten på elområdet.
Bakgrund
Regeringen bemyndigade den 26 mars 1992 chefen för Näringsdepartementet att
tillkalla en särskild utredare med uppdrag att utarbeta förslag till ny
lagstiftning på elområdet (dir. 1992:39). Utredaren, som antagit namnet
Ellagstiftningsutredningen (N 1992:04), har i dag till regeringen
överlämnat betänkandet Elkonkurrens med nätmonopol (SOU 1993:68).
Av direktiven till Ellagstiftningsutredningen framgår att arbetet med den
nya ellagen bör genomföras i etapper. Enligt direktiven skall den andra
etappen bl.a. syfta till att få ellagen i sin helhet ersatt med modern
lagstiftning. Vidare bör utredaren bl.a. bedöma hur förslagen till ändrade
bestämmelser påverkar beredskapsverksamheten på elområdet och lämna de
förslag till förändringar av elberedskapens organisation som kan bli
nödvändiga.
En ny ellagstiftning
Det fortsatta arbetet bör syfta till att få ellagen slutligt ersatt med
modern lagstiftning såväl i sak som redaktionellt och språkligt. Utredaren
bör därvid särskilt pröva möjligheten att dela upp ellagen bl.a. i en
eldistributionslag och en elsäkerhetslag. En utgångspunkt för utredarens
överväganden bör vara de av riksdagen fastställda riktlinjerna för den
fortsatta reformeringen av elmarknaden samt utredarens egna förslag i
betänkandet Elkonkurrens med nätmonopol.
Tvångsåtgärder vid återkallelse av nätkoncession
Enligt betänkandet bör regleringar så långt det är möjligt undvikas på den
konkurrensutsatta delen av elmarknaden, dvs. produktion och försäljning av
el. Även med konkurrens på elmarknaden behövs dock en kontroll av nätverk-
samheten. Kontrollen kommer bl.a. att gälla att ledningar och nät på skäl-
iga villkor hålls öppna och tillgängliga för alla som behöver använda dem
för att överföra elektrisk kraft. Utredaren föreslår därför i betänkandet
att de nuvarande linje- och områdeskoncessionerna ersätts med nätkoncession
för linje respektive för område. Enligt utredaren kan det i vissa fall
finnas behov att helt eller delvis återkalla nätkoncession. Detta kan gälla
bl.a. om koncessionshavaren väsentligen åsidosätter koncessionsförskrifter
eller andra förpliktelser i ellagen. Det bör i dessa fall finnas möjlighet
att bl.a. med hänsyn till anslutna kunders behov av elektrisk kraft
säkerställa en fortsatt användning av ledningsnäten. Utredaren bör nu över-
väga i vilken utsträckning staten behöver kunna vidta tvångsåtgärder i
samband med återkallelse av nätkoncession och lämna förslag till sådana
åtgärder. Utredaren bör vidare överväga om och på vilka villkor det bör
vara möjligt för innehavaren av en nätkoncession att under koncessonstiden
frånträda en meddelad koncession.
Enklare omprövning av nätkoncession
Enligt utredarens förslag skall nätkoncession ges för bestämd tid, dock
längst 40 år. Bestämmelser om tidsbegränsad koncession har funnits i
ellagen sedan lagens tillkomst. Ett syfte med tidsbegränsningen var att
koncessionen skulle kunna omprövas i sin helhet när koncessionstiden gick
ut. Det har visat sig att en sådan omprövning inte alltid har varit möjlig
eller lämplig. Utredaren bör nu överväga i vilken utsträckning det finns
behov av att införa ett förenklat prövningsförfarande vid omprövning av
tidigare meddelad nätkoncession och lämna förslag till regler om ett sådant
förfarande. Utredaren bör redovisa konsekvenserna av ett förenklat pröv-
ningsförfarande bl.a. om intressen avseende markanvändning och miljöhänsyn
kan tillgodoses på ett tillfredsställande sätt.
Det rättsliga förhållandet avseende bl.a. flyttning av kraftledning
Ledningshavares rätt att med stöd av koncession dra fram och bibehålla
kraftledningar kan ske på flera sätt. Ett är att ledningshavaren genom
frivilligt avtal eller nyttjanderätt kommer överens med markägaren om
intrånget för ledningen. Ett annat är att ledningshavaren genom
expropriation får tillträde till marken. Det numera vanligaste sättet är
att ledningshavaren genom förrättning enligt ledningsrättslagen skaffar sig
rätt att ha kraftledningen på annans mark. Beträffande vissa frågor som rör
relationen mellan ledningshavaren och andra intressenter är den rättsliga
situationen oklar. Det gäller t.ex. frågan om vem som skall betala
flyttning av kraftledning om marken planeras att användas för annat
ändamål. Utredaren bör analysera behovet av kompletterande regler
beträffande relationerna mellan ledningshavaren och andra intressenter samt
i förekommande fall lämna förslag till sådana.
Skadeståndregler samt följdändringar i annan lagstiftning
De nuvarande skadeståndsreglerna i ellagen är ålderdomligt utformade och
det råder viss osäkerhet om deras räckvidd och tillämpning i vissa fall. År
1992 gjordes en av EES-avtalet föranledd komplettering som innebar en
anpassning till ett EG-direktiv om produktansvar (prop. 1991/92:135, bet.
1991/92:NU31, rskr. 1991/92:387). Utredaren bör utvärdera de nuvarande
skadeståndsreglerna och deras tillämpning. Utredaren bör vidare analysera
och lämna förslag till hur skadeståndreglerna bör moderniseras.
En ny lagstiftning medför behov av ändringar i annan lagstiftning.
Utredaren bör lämna förslag till sådana ändringar. Det finns också ett
starkt behov av att modernisera de förordningar som nu anknyter till
ellagen, bl.a. förordningen (1957:601) om elektriska
starkströmsanläggningar. Utredaren bör kartlägga behovet av kompletterande
föreskrifter till den nya lagstiftningen och lämna förslag till sådana.
Särskilt om elberedskapen
Utredaren bör överväga vilka principer som i fortsättningen skall gälla för
beredskapsverksamheten på elförsörjningens område, när det gäller såväl den
fredstida planeringen som verksamheten under kriser och i krig. Utredaren
bör därvid utgå från de gällande riktlinjerna för verksamheten inom total-
försvarets civila del. Av betydelse i detta sammanhang är särskilt den
planeringsinriktning som har fastställts genom 1992 års totalförsvarsbeslut
(prop. 1991/92:102, bet. 1991/92:FöU12, rskr. 1991/92:337) och som innebär
bl.a. att elförsörjningen skall ges hög prioritet i beredskapsarbetet.
Ansvaret för att säkerställa elförsörjningen
Utredaren bör lämna förslag om gränsdragningen mellan myndigheternas och
övrigas ansvar för att säkerställa elförsörjningen vid kriser och krig.
Också frågan om nätägares och elkunders ansvar för att genom egna åtgärder
eller avtal med leverantören skaffa sig ett rimligt skydd mot störningar i
kris och krig bör uppmärksammas. Utredaren bör i frågor om fördelning av
ansvaret för beredskapsåtgärder samråda med Hot- och riskutredningen (Fö
1992:03).
En given myndighetsuppgift är att formulera de krav på leveranssäkerhet som
bör ställas på elförsörjningssystemet i kris- och krigssituationer utifrån
totalförsvarets behov. En annan myndighetsuppgift är prioriteringen av
leveranser vid kapacitetsbrist och fastställande av miniminivåer för verk-
samheter som är särskilt viktiga från totalförsvarssynpunkt.
Uppgiften att svara för den operativa beredskapsplaneringen är däremot inte
nödvändigtvis en myndighetsuppgift. Sedan den 1 januari 1992, då Vattenfall
bolagiserades, ligger denna uppgift under normala förhållanden på elbran-
schen genom Kraftsam Elberedskap och Affärsverket svenska kraftnät. Under
vissa allvarliga kriser och i krig skall ansvaret föras över till en
särskild statlig myndighet, Elförsörjningsnämnden. Enligt instruktionen för
Elförsörjningsnämnden (1988:520) skall nämnden i samverkan med övriga
totalförsvarsmyndigheter tillgodose samhällets behov av el genom att
planera, leda och samordna elförsörjningens resurser.
Utredaren bör överväga om denna ordning är ändamålsenlig. Om så inte bedöms
vara fallet bör utredaren pröva en lösning som innebär att producenter och
övriga aktörer, t.ex. genom ett samägt branschanknutet organ, svarar för
den operativa ledningen av elsystemet också i kris- och krigssituationer.
Därigenom skulle en bättre överensstämmelse nås mellan vad som gäller i
fred och i kris eller krig i enlighet med den grundläggande principen för
ansvarsfördelning inom totalförsvarets civila del.
En förutsättning för en sådan lösning är att branschen är beredd att fort-
löpande redovisa de åtgärder som den har vidtagit och planerar att vidta
för att de av myndigheterna ställda kraven skall kunna uppfyllas. Formerna
för redovisningen och för den tillsyn som i övrigt kan behövas bör över-
vägas av utredaren.
Ett alternativ till en branschanknuten ledningsfunktion är att Affärsverket
svenska kraftnät ges en utvidgad beredskapsroll, mot bakgrund av verkets
systemansvar för det nationella överföringssystemet och detta systems stora
betydelse från beredskapssynpunkt. Utredaren bör överväga även en sådan
lösning.
Behovet av ändrade regler för elberedskapen
Mot bakgrund av sina överväganden om fördelningen av ansvar och uppgifter
bör utredaren pröva behovet av ändringar i nuvarande regelverk för elbe-
redskapen. Bland de frågor som bör analyseras är möjligheten att i
lagstiftningen formulera ett generellt krav på att elsystemet skall
utformas så att en rimlig försörjning kan upprätthållas såväl vid fredstida
störningar som i krig.
En annan viktig fråga är behovet av lagstöd för det organ som skall svara
för det operativa ledningsansvaret i kris- och krigsssituationer. Detta
gäller särskilt för det fall att uppgiften läggs på ett organ som inte har
formell ställning som myndighet. Utredaren bör i sammanhanget beakta vikten
av att en eventuellt utökad branschsamverkan kring beredskapsfrågorna inte
får effekter som är oförenliga med den nya konkurrenslagstiftningen. Vidare
måste klara regler skapas för prövning av beslut om fördelning av resurser
som fattas under kriser och i krig, liksom av krav på ersättning från dem
som drabbas av konsumtionsbegränsningar.
Finansieringen av beredskapsåtgärderna
Nuvarande ordning för finansiering av beredskapen på elförsörjningens
område visar en splittrad bild. Enligt lagen (1942:335) om särskilda
skyddsåtgärder för vissa kraftanläggningar kan ägaren till en anläggning
över en viss storlek åläggas att ge den ett utförande som är lämpligt från
skyddssynpunkt. Likaså kan ägare till större elproducerande gasturbiner och
oljekondensverk åläggas att hålla vissa oljelager med stöd av lagen
(1984:1049) om beredskapslagring av olja och kol. För vissa andra slag av
beredskapshöjande åtgärder hos elföretagen lämnas emellertid sedan år 1987
statsbidrag.
Utredaren bör pröva om dessa punktvisa statliga åtgärder för elberedskapen
kan avlösas genom ett mer generellt krav på elsystemets funktion i kris-
och krigssituationer. Därvid bör förutsättas att branschen i allt väsent-
ligt skall bära kostnaderna även för sådana åtgärder som motiveras enbart
av beredskapsnyttan. Såvitt gäller frågan om skyldigheten att lagra olja
för elproduktion bör utredaren samråda med 1993 års oljelagringsutredning
(N 1993:02).
Ändringar i beredskapsorganisationen
Också den nuvarande beredskapsorganisationen på elförsörjningens område är
splittrad. Enligt beredskapsförordningen (1993:242) är Närings- och
teknikutvecklingsverket (NUTEK) ansvarig myndighet för funktionen energi-
försörjning inom totalförsvarets civila del. Därmed har NUTEK i en kris-
eller krigssituation det övergripande samordningsansvaret för landets
energiförsörjning. Andra myndigheter med uppgifter inom funktionen är
Elförsörjningsnämnden, Affärsverket svenska kraftnät och Statens kärn-
kraftinspektion. Av dessa myndigheter träder Elförsörjningsnämnden i
verksamhet endast i krig eller när regeringen annars bestämmer det. Också
regionala statliga myndigheter och kommunerna har uppgifter inom el-
försörjningen.
Utredaren bör mot bakgrund av sina principiella överväganden om för-
delningen av ansvar mellan myndigheter, branschföretag och användare
föreslå de ändringar i nuvarande organisation som kan vara motiverade.
Därvid bör också behovet av ändringar i instruktionerna för de berörda
myndigheterna beaktas.
Även i övrigt bör utredaren uppmärksamma eventuella behov av ändringar i
gällande författningar på beredskapsområdet till följd av utredarens över-
väganden och förslag.
Arbetets uppläggning
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp till övervägande även andra
frågor, inom ramen för översynen av ellagen, som utredningsarbetet kan
föranleda.
För utredaren gäller regeringens direktiv angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5), och EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43) samt om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Utredaren bör senast den 15 december 1994 till regeringen redovisa sina
överväganden och förslag. Om det visar sig lämpligt får utredaren redovisa
övervägandena i beredskapsfrågan särskilt.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar utredningens uppdrag i enlighet med
vad jag har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans
hemställan.
(Näringsdepartementet)