Post 3 av 37 träffar
Ökad försörjningsberedskap för varor och tjänster från industrin, Dir. 2022:72
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2022-06-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 juni 2022
Sammanfattning
En särskild utredare ska kartlägga vilka varor och tjänster i
Sverige som har väsentlig betydelse för upprätthållandet av
samhällsviktig verksamhet eller där allvarliga konsekvenser i
övrigt riskerar att uppstå om varan eller tjänsten inte
tillgängliggörs.
Syftet är att stärka Sveriges förmåga att upprätthålla en
nödvändig försörjning och därigenom säkerställa tillgång till
samhällsviktiga varor och tjänster vid fredstida
krissituationer, höjd beredskap och ytterst krig.
Utredaren ska bl.a.
• analysera ansvarsfördelningen mellan myndigheter,
• föreslå utökat samhällsuppdrag avseende industriforskning,
provning och certifiering,
• utreda regeringens möjlighet att besluta om tillfälligt
miljötillstånd för samhällsviktig verksamhet,
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Ett delbetänkande ska lämnas senast den 30 december 2022 i den
del som avser uppdraget om miljötillstånd för samhällsviktig
verksamhet. Övriga delar av uppdraget ska redovisas senast den
31 oktober 2024.
Återuppbyggnad av det civila försvaret har påbörjats
Som en följd av försvarsbesluten 1999–2001 och 2004 upphörde i
allt väsentligt planeringen för höjd beredskap och då ytterst
krig. I stället lades fokus framför allt på att utveckla en
beredskap för fredstida kriser. Den organisationsstruktur och de
åtgärder som fanns i det tidigare totalförsvaret med bl.a.
samordning av den nationella försörjningsberedskapen,
beredskapslagring och administrativa förberedelser för att
säkerställa varuförsörjningen, har i stora delar avvecklats.
Många författningar finns emellertid kvar och gäller fortfarande.
Till följd av det försämrade säkerhetspolitiska läget har en
återuppbyggnad av det civila försvaret påbörjats. Riksdagen har
beslutat att målet för det civila försvaret bl.a. innefattar att
ha förmåga att upprätthålla en nödvändig försörjning (prop.
2020/21:30, bet. 2020/21:FöU4, rskr. 2020/21:135). Regeringen
anförde i propositionen Totalförsvaret 2021–2025 att den svenska
försörjningsberedskapen bör utvecklas och att näringslivet i
ökad utsträckning bör involveras i arbetet med att säkerställa
de viktigaste samhällsfunktionerna. I händelse av krigsfara
eller krig kommer det civila försvarets verksamhet bl.a. omfatta
att säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna inklusive
nödvändig försörjning, värna civilbefolkningen samt ge stöd till
det militära försvaret. I stor utsträckning äger och ansvarar
privata aktörer för många viktiga samhällsfunktioner, som bl.a.
handlar om produktion och transporter av nödvändiga varor och
tjänster. Näringslivet är därmed av central betydelse för
totalförsvaret och för försörjnings-beredskapen. Regeringen
anförde i samma proposition att involveringen av det privata
näringslivet i planeringsarbetet bör öka. Offentliga aktörer
bör, i nära dialog med privata aktörer, bedöma behovet av
förberedelser för att säkerställa en rimlig beredskap. Det kan
avse bl.a. prioritering och fördelning av resurser samt andra
nödvändiga åtgärder såsom att framställa eller lagra produkter
och materiel inom t.ex. hälso- och sjukvården och i
livsmedelskedjan. Vidare bedömde regeringen att
försörjningsberedskapen så långt som möjligt ska kunna
säkerställa flödena i varukedjorna under fredstida kriser, höjd
beredskap och då ytterst krig. Frågor om ansvar och metoder för
att uppnå försörjningstrygghet såsom lagerhållning i statlig
eller privat regi och tillverkningsberedskap är angelägna och
komplicerade frågor som behöver analyseras och utredas närmare
under kommande år (prop. 2020/21:30 s. 130–131).
Näringslivets skyldigheter och åtaganden anges i flera olika
författningar. Exempelvis har näringslivet en skyldighet att på
begäran av den myndighet som regeringen bestämmer delta i
totalförsvarsplaneringen enligt lagen (1982:1004) om skyldighet
för näringsidkare, arbetsmarknadsorganisationer m.fl. att delta
i totalförsvarsplaneringen. Vid höjd beredskap regleras
näringslivets deltagande bl.a. genom att lagen (1992:1403) om
totalförsvar och höjd beredskap anger att företag samt enskilda
organisationer som enligt överenskommelse eller på annan grund
är skyldiga att fortsätta sin verksamhet i krig ska vidta
åtgärder i fråga om planering och inriktning av verksamheten.
Staten ges genom förfogandelagen (1978:262) möjlighet att
förfoga över privat egendom, nyttjanderätter och tjänster i
syfte att tillgodose totalförsvarets behov av exempelvis
försörjning. Vidare kan staten begära att näringslivet upplåter
lagringsutrymme för varor enligt lagen (1976:295) om skyldighet
för näringsidkare att medverka vid lagring för
försörjningsberedskap.
Utredningen om civilt försvar lämnade sitt slutbetänkande
Struktur för ökad motståndskraft (SOU 2021:25) den 1 mars 2021.
På grundval av utredningens förslag har regeringen beslutat om
en ny beredskapsstruktur för statliga myndigheter med
beredskapsmyndigheter, beredskapssektorer och sektorsansvariga
myndigheter, som regleras i förordningen (2022:524) om statliga
myndigheters beredskap. Vidare har geografiskt avgränsade
civilområden med civilområdesansvariga länsstyrelser införts
genom förordningen (2022:525) om civilområdesansvariga
länsstyrelser. Därutöver har regeringen bl.a. beslutat vissa
ändringar i förordningen (2008:1002) med instruktion för
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att bl.a.
analysera och föreslå en funktion med ansvar för nationell
samordning av försörjningsberedskapen samt att utreda principer
för finansiering av samhällets försörjningsberedskap respektive
för fördelning av ansvar mellan det allmänna och näringslivet
(Utredningen om nationell samordning av försörjningsberedskapen,
Ju 2021:10). Sektorsspecifika analyser och förslag om exempelvis
vilka varor som Sverige bör ha en försörjningsberedskap för samt
vilka prioriteringar som bör göras inom en viss samhällssektor
faller dock inte inom ramen för utredarens uppdrag. Uppdraget
ska redovisas senast den 31 maj 2023.
Regeringen har beslutat att tillsätta ett tvärsektoriellt
näringslivsråd för totalförsvar och krisberedskap, som ska vara
en del av Regeringskansliet (Ju2022/01776). Det tvärsektoriella
näringslivsrådet för totalförsvar och krisberedskap ska vara ett
forum på strategisk nivå för ömsesidigt informationsutbyte och
rådgivning i frågor som är av gemensam vikt för näringslivet,
arbetstagarorganisationer och staten om totalförsvar och
krisberedskap. Rådets syfte är att öka kunskapen hos deltagarna
i rådet om tvärsektoriella frågor avseende de olika perspektiv
och förutsättningar som gäller för näringslivet,
arbetstagarorganisationerna och staten.
Även inom EU-samarbetet pågår ett arbete för att trygga
tillgången på kritiska råvaror och insatsvaror samt att
kartlägga s.k. strategiska beroenden av vikt för
varuförsörjningen. En ny industristrategi för EU (COM(2020)] 102
final av den 3 oktober 2020), siktar mot målet att EU fortsatt
ska vara en framträdande industriregion. Strategin pekar på
flera initiativ som ska möjliggöra detta. Det handlar bl.a. om
grön omställning, satsningar på forskning och innovation,
kompetensförsörjning och en målsättning att stärka EU:s
industriella och strategiska oberoende. Inriktningen att stärka
det industriella och strategiska oberoendet handlar om att
säkerställa tillgången till viktiga material och tekniker,
livsmedel och infrastruktur genom att utveckla den inre
marknaden på dessa områden. Industristrategin pekar ut flera
medel för att uppnå detta mål. Det handlar t.ex. om granskning
av utländska direktinvesteringar, att bygga upp en strategisk
digital infrastruktur, att utveckla den europeiska
försvarsindustrin, diversifiera råvaruförsörjningen och att ta
fram en strategi för försörjningen av läkemedel. Åtgärderna ska
bl.a. ge försörjningstrygghet för el och råvaror.
Uppdraget att kartlägga och föreslå åtgärder som ökar
försörjningen av samhällsviktiga varor och tjänster från
industrin
Försörjningskedjor kan se mycket olika ut och påverkas i olika
utsträckning beroende på krissituation, vilket gör det svårt att
på förhand skapa en enhetlig strategi eller modell för all
försörjningsberedskap. Utgångspunkten är att de globala
handelsflödena ska upprätthållas i största möjliga utsträckning
även under störda förhållanden. Produktionen av samhällsviktiga
varor och tjänster måste dock kunna upprätthållas även vid
avbrott eller stora störningar i de internationella
handelsflödena. Ambitionsnivån för denna produktion kommer då
som regel vara lägre än i ett fredstida normalläge.
Med samhällsviktig verksamhet avses enligt förordningen om
statliga myndigheters beredskap verksamhet, tjänst eller
infrastruktur som upprätthåller eller säkerställer
samhällsfunktioner som är nödvändiga för samhällets
grundläggande behov, värden eller säkerhet. Av intresse i detta
sammanhang är varor och tjänster som är nödvändiga för att
upprätthålla samhällsviktig verksamhet eller där allvarliga
konsekvenser i övrigt för t.ex. bostadsbyggande, byggnation av
infrastruktur, arbetsmarknad eller Sveriges ekonomi riskerar att
uppstå om varan eller tjänsten inte tillgängliggörs. Detta
gäller t.ex. järn-, stål-, kalk- och fordonsindustrin samt
högteknologiska produkter såsom halvledare, men även andra varor
och tjänster. Industrin är beroende av energiförsörjning.
Regeringen har som en del i arbetet med att genomföra det
klimatpolitiska ramverket i propositionen Förbud mot utvinning
av kol, olja och naturgas och skärpta regler för utvinning i
alunskiffer (prop. 2021/22:150) föreslagit att det införs ett
förbud mot att utvinna kol, olja och naturgas i Sverige.
Förslaget har godtagits av riksdagen och lagändringarna träder i
kraft den 1 juli 2022 (bet. 2021/22:NU23, rskr. 2021/22:329).
Det bör utredas vilka de inhemska tillgångarna på kol, olja och
naturgas är, och vilka förutsättningar som skulle krävas för att
nyttja dessa vid fredstida kris eller höjd beredskap, inklusive
finansiering.
Nato har identifierat sju civila förmågor (Baseline requirements
for national resilience) som ska bidra till säkerställandet av
viktiga samhällsfunktioner och upprätthålla alliansens
kollektiva försvarsförmåga. Dessa förmågor är särskilt
prioriterade områden för att stärka den civila motståndskraften
och utgör en central utgångspunkt i det svenska nationella
arbetet med att utveckla krisberedskapen och det civila
försvaret. Detta är ett viktigt ingångsvärde i arbetet med skydd
av samhällsviktig verksamhet. Förmågorna överensstämmer också i
stort med ett antal prioriterade områden som är särskilt
utpekade för utvecklingen av det svenska civila försvaret.
Utredaren ska därför
• kartlägga vilka varor och tjänster i Sverige som har väsentlig
betydelse för upprätthållandet av samhällsviktig verksamhet
eller där allvarliga konsekvenser i övrigt för t.ex.
bostadsbyggande, byggnation av infrastruktur, arbetsmarknad
eller Sveriges ekonomi riskerar att uppstå om varan eller
tjänsten inte tillgängliggörs och föreslå åtgärder för att öka
försörjningstryggheten vad gäller dessa varor och tjänster,
• kartlägga och översiktligt analysera hur ett relevant urval av
andra länder, t.ex. Finland och Schweiz, har organiserat
försörjningsberedskapen avseende dessa varor och tjänster,
• utreda vilka de inhemska tillgångarna på kol, olja och
naturgas är, och vilka förutsättningar som skulle krävas för att
nyttja dessa vid fredstida kris eller höjd beredskap, inklusive
finansiering,
• analysera hur Natos arbete med att utveckla resiliensen genom
de av Nato identifierade sju civila förmågorna, s.k. National
baseline requirements for national resilience, påverkar
försörjningsberedskapen avseende ovannämnda varor och tjänster,
och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att analysera ansvarsfördelningen mellan myndigheter
Flera myndigheter är utpekade som beredskapsmyndigheter enligt
förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap. Det
finns tio beredskapssektorer där det i varje beredskapssektor
finns en sektorsansvarig myndighet som ansvarar för att leda
samordningen av sektorns arbete.
Beredskapsmyndigheterna ska genomföra den omvärldsbevakning, de
utvecklingsinsatser samt de övriga förberedelser, inklusive
anskaffning av förnödenheter och utrustning, som krävs för att
myndigheten ska klara sina uppgifter vid fredstida
krissituationer och höjd beredskap. Vissa myndigheter har, genom
sin instruktion, ett utökat ansvar utöver den egna verksamheten.
Sveriges geologiska undersökning (SGU) ansvarar enligt
förordningen (2008:1233) med instruktion för Sveriges geologiska
undersökning för berg, jord och grundvatten och har ett
främjande ansvar för gruv- och mineralnäringen. I händelse av
torka eller översvämningar kan effekter visa sig på såväl
grundvattnets kvalitet som kvantitet. Tillgång till grundvatten
i tillräcklig mängd och av god kvalitet är av vikt för
exempelvis dricksvatten-produktion, areella näringar och
industri.
Tillväxtverket har enligt förordningen (2009:145) med
instruktion för Tillväxtverket i uppdrag att bl.a. främja
hållbar näringslivsutveckling och regional tillväxt samt att
genomföra strukturfondsprogram. Vissa insatser är riktade direkt
till företag eller blivande företagare. Andra insatser syftar
till att utveckla förutsättningar och villkor som påverkar
företagandet.
SGU och Tillväxtverket saknar i sina respektive
instruktionsenliga uppdrag särskilt utpekade beredskapsansvar
inom sina områden. Det behöver analyseras om sådant ansvar bör
införas. I samband med det bör också övervägas om myndigheterna,
med hänsyn till de eventuellt tillkommande uppgifterna, bör
utses som beredskapsmyndigheter enligt förordningen om statliga
myndigheters beredskap och, om så är fallet, om det finns skäl
att göra några justeringar av beredskapssektorerna enligt samma
förordning.
Utredaren ska därför
• analysera om, och i så fall hur, det ansvar Tillväxtverket och
SGU har i dag behöver förändras för att möta näringslivets och
det övriga samhällets behov av stöd för att säkerställa tillgång
till samhällsviktiga varor och tjänster i kris eller höjd
beredskap,
• överväga om Tillväxtverket och/eller SGU bör utses till
beredskapsmyndigheter enligt förordningen (2022:524) om statliga
myndigheters beredskap,
• om så är fallet, överväga om det finns skäl att göra ändringar
i beredskapssektorerna enligt förordningen, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att föreslå utökat samhällsuppdrag avseende
industriforskning, provning och certifiering
Covid-19-pandemin har visat att det kan finnas behov av att
planera för omställning av produktion och certifiering av nya
produkter i syfte att säkerställa tillgång till samhällsviktiga
varor i krissituationer. I betänkandet En stärkt
försörjningsberedskap för hälso- och sjukvården (SOU 2021:19)
föreslår Utredningen om hälso- och sjukvårdens beredskap bl.a.
att det statligt ägda bolaget RISE Research Institutes of Sweden
AB ska få i uppdrag att stödja industrins omställning i kris och
krig samt att bolaget ska upprätthålla sådan förmåga som krävs
för att certifiera sjukvårdsprodukter. Det kan dock vara svårt
att på förhand identifiera vilken produktion som behöver ställas
om och på vilket sätt, beroende på typ av krissituation. RISE
Research Institutes of Sweden AB bedriver i sin ordinarie
verksamhet industriforskning, provning och certifiering. Det
behöver analyseras hur tillgång till dessa kompetenser kan
säkerställas vid kris eller höjd beredskap, i syfte att stärka
förutsättningarna för näringslivet att ställa om sin produktion
till samhällsviktiga varor.
Utredaren ska därför
• analysera huruvida ett ytterligare samhällsuppdrag för RISE
Research Institutes of Sweden AB med målsättning att säkerställa
att bolagets verksamhet inom industriforskning, provning och
certifiering kan upprätthållas under kris eller höjd beredskap,
är en kostnadseffektiv och ändamålsenlig åtgärd för att
förstärka Sveriges försörjningsberedskap,
• om utredaren bedömer att ett sådant samhällsuppdrag är en
ändamålsenlig och kostnadseffektiv åtgärd, föreslå hur ett
sådant uppdrag ska utformas., inklusive bedöma kostnaderna för
ett sådant samhällsuppdrag och föreslå finansiering i form av
utgiftsminskningar på statens budget.
Uppdraget att utreda regeringens möjlighet att besluta om
tillfälligt miljötillstånd för samhällsviktig verksamhet
Inom EU-rätten finns bestämmelser om miljöbedömningar i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/92/EU av den 13
december 2011 om bedömning av inverkan på miljön av vissa
offentliga och privata projekt (MKB-direktivet). Direktivet
innehåller bestämmelser som ska säkerställa att en systematisk
bedömning av miljöpåverkan genomförs för projekt som medför en
betydande miljöpåverkan. För detta ändamål föreskrivs
tillståndsplikt och krav på en bedömning av ett projekts
miljöpåverkan innan tillstånd ges. MKB-direktivet innehåller en
möjlighet för medlemsstaterna att i undantagsfall undanta ett
visst projekt från de bestämmelser som fastställs (artikel 2.4).
Den 15 oktober 2021 genomfördes ändringar i miljöbalken som
möjliggjorde för regeringen dels att i enskilda fall få meddela
ett särskilt beslut som innebär att en kalkstenverksamhet får
undantas från kraven om miljöbedömningar i 6 kap. 20–32 och
35–47 §§ miljöbalken, dels att få till stånd en
regeringsprövning av en ansökan om tidsbegränsat tillstånd att
bedriva en verksamhet som avser täkt av kalksten och drift av
sammanhängande anläggningar och anordningar, om verksamheten
behövs för att tillgodose väsentliga allmänna intressen och
behovet av kalksten inte kan tillgodoses på ett från allmän
synpunkt annat tillfredsställande sätt. Bestämmelserna upphörde
att gälla den 1 januari 2022.
Regeringen behöver ges en permanent möjlighet att kunna besluta
om undantag från MKB-direktivet samt om tillfälliga tillstånd
enligt miljöbalken för samhällsviktig verksamhet i vissa fall.
En avgränsning av tillämpningsområdet är alltså att det som
huvudregel ska gälla tillståndsprövningar avseende
samhällsviktig verksamhet. En annan avgränsning bör vara att ett
tillfälligt tillstånd behövs för att tillgodose väsentliga
allmänna intressen och behovet inte kan tillgodoses på ett från
allmän synpunkt annat tillfredsställande sätt.
En förutsättning för att undantag från kraven i MKB-direktivet
ska kunna göras är också att det är tidskritiskt att tillgodose
sådana väsentliga allmänna intressen och att det således saknas
förutsättningar att genomföra en ordinarie tillståndsprövning
enligt miljöbalken.
Den verksamhet som omfattas ska vara av nationell betydelse. Med
detta avses en produktionsverksamhet där det kan medföra
allvarliga samhällskonsekvenser om den vara som produceras inte
tillgängliggörs, med betydande följder för t.ex.
bostadsbyggande, underhåll, byggnation av infrastruktur samt för
arbetsmarknad och samhällsekonomi i Sverige. Syftet är att
upprätthålla verksamhet som är av vikt för landets sociala och
ekonomiska stabilitet.
Utredaren ska därför
• utreda hur regeringen kan ges möjlighet att besluta om
undantag från MKB-direktivet och om tillfälligt tillstånd enligt
miljöbalken för samhällsviktig verksamhet när sådan verksamhet
är tidskritisk, för att tillgodose väsentliga allmänna intressen
när behovet inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt
annat tillfredsställande sätt, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Konsekvensbeskrivningar
Effekter för konkurrensen på berörda marknader ska belysas
liksom förslagens förenlighet med EU:s regler om statsstöd. De
samhällsekonomiska effekterna av olika alternativ ska analyseras
och beaktas i de förslag som lämnas. Om förslagen påverkar
kostnader och intäkter för bl.a. verksamhetsutövare, små och
medelstora företag, branscher, staten, kommuner, regioner,
myndigheter, konsumenter och andra berörda aktörer ska dessa
konsekvenser beräknas. Om förslagen innebär ökade
offentligfinansiella kostnader ska förslag till finansiering
lämnas. Konsekvenser, inklusive eventuella synergier och
målkonflikter, för svenska företags konkurrenskraft, klimat- och
miljö samt jämställdhet ska beskrivas och analyseras.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska bedriva sitt arbete utåtriktat och ska i relevant
omfattning inhämta kunskap, erfarenheter och synpunkter från
relevanta statliga myndigheter, kommuner och regioner, Sveriges
Kommuner och Regioner, branschorganisationer och företag inom
näringslivet samt övriga relevanta aktörer.
Utredaren ska beakta relevant arbete som har genomförts eller
som pågår inom Regeringskansliet och inom kommittéväsendet,
särskilt Utredningen om nationell samordning av
försörjningsberedskapen (Ju 2021:10).
Ett delbetänkande ska lämnas senast den 30 december 2022 i den
del som avser uppdraget om miljötillstånd för samhällsviktig
verksamhet. Övriga delar av uppdraget ska redovisas senast den
31 oktober 2024.
(Näringsdepartementet)