Post 29 av 37 träffar
Energisystemets omställning, Dir. 1994:67
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1994-06-30
Kommittédirektiv
Energisystemets omställning
Beslut vid regeringssammanträde den 30 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En kommission med parlamentarisk sammansättning skall
- granska de pågående energipolitiska programmen för omställning och
utveckling av energisystemet och analysera behovet av förändringar och
ytterligare åtgärder,
- mot bakgrund av elmarknadens avreglering följa utvecklingen på den
svenska elmarknaden och föreslå de åtgärder som kan anses vara
motiverade för att säkerställa en effektiv elförsörjning. Kommissionen
bör särskilt behandla utlandshandeln och de regionalpolitiska frågorna,
- lägga fram förslag om program med tidsangivelser för omställning av
energisystemet.
1 Utredningsuppdraget
I riksdagens beslut om energipolitiken våren 1994 behandlades bl.a.
omställningen av energisystemet (bet. 1993/94:NU17, rskr 1993/94:356).
Riksdagen föreslog att en kommission med parlamentarisk sammansättning
skall tillsättas för att granska de pågående energipolitiska programmen
för omställning och utveckling av energisystemet och analysera behovet
av förändringar och ytterligare åtgärder. Kommissionen bör också lägga
fram förslag om program med tidsangivelser för omställningen av
energisystemet. En utgångspunkt för kommissionens arbete bör vara att
omställningen och utvecklingen av energisystemet - i enlighet med 1991
års energipolitiska överenskommelse - kan grundas på långsiktigt
hållbara politiska beslut.
De riktlinjer för energipolitiken som riksdagen beslöt om år 1991 är
basen för ett brett och stabilt parlamentariskt samförstånd i
energipolitiken och utgör därmed grunden för kommissionens arbete. De
åtgärder som vidtogs i samband med be-slutet lade grunden för en
konkurrenskraftig och miljöriktig svensk energiförsörjning.
Efter riksdagens energipolitiska beslut år 1991 har frågor aktualiserats
som inte omfattades av överenskommelsen. Det finns också anledning att
efter en tid granska de energipolitiska programmen mot bakgrund av att
förutsättningarna för åtgärderna delvis har förändrats. Det har bl.a.
skett betydelsefulla förändringar i vår omvärld som påkallar en översyn
av de energipolitiska åtgärderna, t.ex. 1992 års klimatöverenskommelse i
Rio, de betydelsefulla förändringarna i Central- och Östeuropa, EES-avtalet
och de nyss avslutade förhandlingarna om ett svenskt medlemskap
i EU.
Mot denna bakgrund bör en kommission med parlamentarisk sammansättning
tillkallas för att granska de pågående energipolitiska programmen för
omställning och utveckling av energisystemet och analysera behovet av
förändringar och ytterligare åtgärder. Kommissionen bör med utgångspunkt
i 1991 års energipolitiska överenskommelse lägga fram förslag om program
med tidsangivelser för omställningen av energisystemet. Ytterligare en
utgångspunkt för kommissionens arbete bör vara att omställningen och
utvecklingen av energisystemet - i enlighet med 1991 års energipolitiska
överenskommelse - kan grundas på långsiktigt hållbara
politiska beslut. Besluten måste vara sådana att fastlagda mål för
energipolitiken framstår som trovärdiga över tiden.
Kommissionen bör göra en fördjupad analys av de resultat som nåtts inom
ramen för den energipolitiska överenskommelsen och bör därvid också
bedöma om de beslut som har fattats är adekvata och till fyllest.
Kommissionen bör särskilt granska i vilken utsträckning de senare årens
omvärldsförändringar har påverkat förutsättningarna för omställningen av
energisystemet.
Internationaliseringens betydelse bör uppmärksammas. Därvid bör
särskilt utvecklingen på de europeiska gas- och elmarknaderna studeras
och de förutsättningar och möjligheter integrationen ger för den
framtida svenska el- och energiförsörjningen.
Omställningen av energisystemet kan komma att kräva uppbyggnad av ny
infrastruktur, för vilken långa projekterings- och byggnadstider gäller.
Kommissionen bör bedöma förutsättningarna för att bygga upp sådan
infrastruktur i Sverige utifrån det behov som uppkommer genom den
energipolitiska omställningen. Därvid bör också den tekniska
utvecklingen inom produktion, transport och användning av energi beaktas
och särskilt de konsekvenser den kan komma att få för behovet av
infrastruktursatsningar.
Även åtgärder för energieffektivisering och energihushållning i bl.a.
fastigheter och industriprocesser har långa ledtider. Kommissionen bör
granska förutsättningarna för och behovet av särskilda åtgärder på detta
område. Härvid bör exempelvis skillnaderna i avkastningstid och
riskvärdering på användnings- och tillförselsidorna beaktas.
Kommissionen bör överväga styrmedel som stimulerar till ökad
energihushållning inom ramen för en avreglerad marknad. Dessa
energipolitiska styrmedel bör utformas så att omställningen och
utvecklingen av energisystemet kan ske på samhälls- och
marknadsekonomiskt riktiga grunder.
En viktig uppgift för kommissionen bör vara att följa utvecklingen på
den svenska elmarknaden. En säker och rationellt fungerande
elförsörjning är en förutsättning för en utvecklad industrination.
Utifrån sin analys bör kommissionen bedöma bl.a. det framtida behovet av
ny kraftproduktion och förutsättningarna därför. En viktig fråga är att
bedöma förutsättningarna för ett framtida utnyttjande av naturgas i
bl.a. kraft- och kraftvärmeproduktion. Behovet av särskilda statliga
åtgärder bör därvid också granskas, liksom de effekter som en
utbyggnad av naturgasdistributionen kan ge upphov till för bl.a.
biobränslemarknaden.
Mot bakgrund av elmarknadens avreglering bör kommissionen noga analysera
konsekvenserna av en utökad handel med el till kontinenten. Därvid bör
konsekvenserna för det svenska elförsörjningssystemets långsiktiga
leveranssäkerhet och effek-terna på de svenska elpriserna analyseras.
Kommissionen bör vidare granska det regelverk som kommer att gälla för
överföring av el på kraftledningsnäten och därvid analysera om de nya
reglerna medför en försämrad situation för glesbygds-kunderna. Behovet
av ytterligare föreskrifter vad gäller tarifferna på regionnäten i syfte
att undvika regionalpolitiskt negativa effekter av förslagen bör
bedömas.
Resultaten av de pågående stöden inom biobränsleområdet bör granskas vad
gäller bl.a. deras påverkan på teknikutvecklingen inom området.
Stödformernas effektivitet bör också bedömas i jämförelse med andra
styrmedel.
Kommissionen bör utifrån 1991 års energipolitiska riktlinjer analysera
de samhällsekonomiska, miljö- och energipolitiska konsekvenserna av en
avställning av en eller flera reaktorer under 1990-talet.
Kommissionens överväganden bör göras mot bakgrund av nödvändigheten av
att begränsa klimatförändringarna till en för samhället och naturen
hållbar nivå. En utgångspunkt för kommissionens arbete bör därvid vara
de åtaganden som Sverige gjort i enlighet med FN:s klimatkonvention.
Inriktningen bör vara att de åtgärder som föreslås kan genomföras på ett
kostnadseffektivt sätt och att de klimatpolitiska insatserna inom
energiområdet bör koncentreras där de är effektivast.
Kommissionen bör i sitt arbete integrera frågan om hur energi- och
miljöskatter påverkar möjligheten att realisera de energipolitiska
målen. I denna del bör kommissionen följa arbetet inom den kommitté som
har tillkallats för att analysera förutsättningarna för en ökad
miljörelatering av skattesystemet (dir. 1994:11).
Kommissionen bör vidare analysera förutsättningarna för kraftföretagens
ersättningsskyldighet enligt atomansvarighetslagen och redovisa
förutsättningarna för utveckling av det internationella regelverket.
Energiforskningens betydelse för omställningen bör behandlas av kommissionen.
Därvid bör bl.a. bedömas om avvägningen är lämplig mellan
satsningarna på utvecklingen av ny elproduktionsteknik och på forskning.
Kommissionen bör särskilt bedöma möjligheterna att utnyttja resultaten
från den internationella forskningen för svenska insatser på energiområdet.
Kommissionen bör också redovisa de forskningsområden där
specifikt svenska intressen kan motivera särskilda satsningar.
Utifrån sin analys av behovet av förändringar och ytterligare åtgärder
för omställningen och utvecklingen av energisystemet bör kommissionen
överväga och föreslå lämpliga styrmedel.
Kommissionen bör vidare överväga behovet av att utveckla bättre
energiprognoser.
2 Tidsplan, arbetsformer m.m.
Kommissionen bör senast den 30 november 1994 redovisa sina bedömningar
vad gäller utlandshandeln med el och regionalpolitiska frågor.
Kommissionen bör senast den 31 december 1995 slutredovisa resultatet av
sitt arbete. Kommissionen bör dock, om den bedömer det vara lämpligt,
kunna redovisa delar av uppdraget tidigare.
För kommissionen skall gälla regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43), regionalpolitiska konsekvenser i
utredningsverksamheten (dir. 1992:50) och prövning av offentliga
åtaganden (dir. 1994:23).
3 Bakgrund
Riksdagen beslutade år 1991 om riktlinjer för energipolitiken (prop.
1990/91:88, bet. 1990/91:NU40, rskr. 1990/91:373).
Energipolitikens mål är att på kort och lång sikt trygga tillgången på
el och annan energi på med omvärlden konkurrenskraftiga villkor.
Härigenom främjas en god ekonomisk och social utveckling i Sverige.
Energipolitiken skall utgå från vad natur och miljö kan bära.
Landets elförsörjning skall tryggas genom ett energisystem som i största
möjliga utsträckning grundas på varaktiga, helst inhemska och förnybara,
energikällor samt en effektiv energihushållning. Stränga krav skall
ställas på säkerhet och omsorg om miljön vid användning och utveckling
av all energiteknik.
Riksdagen uttalade år 1980 (prop. 1979/80:170, bet. 1979/ 80:NU70, rskr.
1979/80:410) att kärnkraften skall avvecklas i den takt som är möjlig
med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för att upprätthålla
sysselsättning och välfärd. Vidare angav riksdagen att det bör slås fast
att den sista reaktorn i Sverige skall stängas senast år 2010.
En trovärdig och aktiv politik för omställningen och utvecklingen av
energisystemet förutsätter konkreta åtgärder som förenar en stabil och
tillräcklig tillförsel av energi med energipolitikens övriga mål.
Stränga miljökrav skall gälla för all el- och värmeproduktion.
En säker tillgång på el till ett rimligt pris är en viktig förutsättning
för den svenska industrins internationella konkurrenskraft.
Energipolitiken skall utformas så att denna förutsättning bevaras.
Särskilt för den elintensiva industrin - som omfattar viktiga
basnäringar som pappersindustrin, gruvindustrin och stålindustrin - är
detta ett grundläggande krav. Det är därför nödvändigt att det finns
tillräcklig kapacitet i elproduktionen och att priset på el sätts efter
marknadens villkor.
Omställningen av energisystemet måste, vid sidan om säkerhetskraven, ske
med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av
sysselsättning och välfärd. När kärnkraftsavvecklingen kan inledas och i
vilken takt den kan ske avgörs av resultaten av hushållningen med el,
tillförseln av el från miljöacceptabel kraftproduktion och möjligheterna
att bibehålla internationellt konkurrenskraftiga elpriser.
Riksdag och regering anger de förutsättningar som kraftföretagen skall
arbeta inom. Så beslutar t.ex. statsmakterna om energibeskattningen och
om miljöpolitiska styrmedel i form av t.ex. miljöavgifter och
utsläppsnormer. I lagen (1902:71 s.1), innehållande vissa bestämmelser
om elektriska anläggningar (ellagen) finns föreskrifter om bl.a.
koncession för överföring och distribution av elektrisk kraft. Det är
kraftföretagens uppgift att med utgångspunkt i den av statsmakterna
fastlagda energipolitiken planera och utveckla kraftsystemet så att
landets behov av el blir tillgodosett.
En tryggad energiförsörjning är en förutsättning för en utvecklad
industrination. Detta gäller i hög grad elförsörjningen. En effektivt
fungerande elmarknad är av grundläggande vikt för en hållbar ekonomisk
tillväxt.
Strävan att säkerställa ett gott liv för våra efterkommande kräver att
naturen förvaltas så att vi kan lämna en oförstörd miljö till framtidens
generationer. I Finansplanen 1993/94 (prop. 1993/94:100, bilaga 1)
konstaterar regeringen att om produktion och ekonomisk verksamhet sker i
sådana former att miljön förstörs minskar landets långsiktiga
produktionsmöjligheter. All energiomvandling ger upphov till
miljöpåverkan. I en marknadsekonomi med väl fungerande prissättning
minskas resursåtgången. I praktiken krävs dock regler och styrmedel som
instrument för en bättre miljö och hushållning med natur- och
energiresurser.
3.1 Riksdagens energipolitiska beslut våren 1994
I riksdagens beslut om energipolitiken våren 1994 behandlades bl.a.
omställningen av energisystemet (bet. 1993/94:NU17, rskr 1993/94:356).
Riksdagen föreslog att en kommission med parlamentarisk sammansättning
skall tillsättas för att granska de pågående energipolitiska programmen
för omställning och utveckling av energisystemet och analysera behovet
av förändringar och ytterligare åtgärder. Kommissionen bör också lägga
fram förslag om program med tidsangivelser för omställningen av
energisystemet. En utgångspunkt för kommissionens arbete bör vara att
omställningen och utvecklingen av energisystemet - i enlighet med 1991
års energipolitiska överenskommelse - kan grundas på långsiktigt
hållbara politiska beslut.
Kommissionen bör alltså, enligt Näringsutskottets betänkande, göra en
fördjupad analys av de resultat som nåtts inom ramen för den
energipolitiska överenskommelsen. Här ingår en granskning dels av stöden
till investeringar i olika anläggningar, dels av åtgärderna för
energieffektivisering och energihushållning. Kommissionen bör även göra
en samordnad översyn av de energipolitiska styrmedlen; dessa måste
utformas så att omställningen och utvecklingen av energisystemet kan ske
på samhällsekonomiskt riktiga grunder. I kommissionens uppgifter bör
också ingå att studera resultaten av programmen för forskning och
utveckling inom energiområdet.
Internationaliseringens ökade betydelse bör särskilt uppmärksammas av
kommissionen. Bland annat bör granskas i vilken utsträckning som de
senaste årens omvärldsförändringar har påverkat förutsättningarna för
omställningen av energisystemet. Den pågående utvecklingen mot en ökad
integration av de europeiska energimarknaderna bör studeras med avseende
på hur integrationen påverkar förutsättningarna för den svenska
energiförsörjningen.
En viktig uppgift för kommissionen bör vara att följa utvecklingen på
den svenska elmarknaden. En säker och rationellt fungerande
elförsörjning är en förutsättning för en utvecklad industrination som
Sverige. Utifrån sin analys bör kommissionen bedöma bl.a. det framtida
behovet av ny kraftproduktion och förutsättningarna därför.
Riksdagen beslutade den 26 maj 1994 att godkänna regeringens proposition
om handel med el i konkurrens (prop. 1993/94:162, bet. 1993/94:NU22,
rskr. 1993/94:358). Därvid preciserades kommissionens uppgifter vad
gäller utvecklingen på elmarknaden. Kommissionen bör ges i uppgift att
noga analysera konsekvenserna av en utökad handel med el till
kontinenten och belysa konsekvenserna för det svenska elförsörjningssystemets
långsiktiga leveranssäkerhet av en utökad handel.
Även effekterna på de svenska elpriserna av en utökad export till
kontinenten bör analyseras. I Näringsutskottets betänkande understryks
att den påpekade osäkerheten inte gäller i förhållande till Norge och
Finland.
Enligt utskottet är rimliga överföringstariffer för glesbygdskunder en
central utgångspunkt vid en bedömning av elmarknadens funktionssätt.
Utskottet finner det naturligt att nätmyndigheten bedömer
ändamålsenligheten i de regler som gäller för elmarknaden. Som en följd
av frågans betydelse får den även behandlas av den föreslagna
energikommissionen. Utskottet förutsätter att frågor om
glesbygdsdistributionen behandlas med förtur så att eventuella åtgärder
kan sättas in snabbt om så skulle behövas. Energikommissionen bör även
analysera behovet av ytterligare föreskrifter vad gäller tarifferna på
regionnäten i syfte att undvika regionalpolitiskt negativa effekter av
förslagen.
3.2 De energipolitiska programmen
Riksdagens beslut om riktlinjer för energipolitiken innefattade bl.a.
särskilda program för omställningen och utvecklingen av energisystemet.
Från den 1 juli 1991 kan stöd enligt förordningen (1991:1099) om vissa
investeringar inom energiområdet lämnas för investeringar i
kraftvärmeproduktion med biobränslen och för att säkerställa en fortsatt
användning av biobränslen i befintliga kraftvärmeverk. Vidare kan stöd
lämnas för investeringar i vindkraftverk och anläggningar för utnyttjande
av solvärme. Riksdagen har sedan år 1991 beslutat om vissa mindre
förändringar i programmen (prop. 1992/93:99, bet. 1992/93:NU20, rskr.
1992/93:137 och prop. 1992/93:100 bil. 13, bet. 1992/93:NU28, rskr.
1992/93:362).
Beslutet om riktlinjer för energipolitiken innefattar även ett program
för effektivare användning av energi. Programmet innehåller bl.a. stöd
enligt förordningen (1988:806) om statligt stöd till utveckling, upphandling
och introduktion av energieffektiv teknik. Stödsystemet avsåg
ursprungligen en femårsperiod men har genom riksdagsbeslut förlängts med
två år inom en oförändrad anslagsram på 750 miljoner kronor (prop.
1992/93:100 bil. 13, bet. 1992/93:NU28, rskr. 1992/93:362). Vidare
anslog riksdagen 200 miljoner kronor för stöd till energieffektiva
pilot- och demonstrationsanläggningar inom industrin samt i lokaler och
bostäder, 10 miljoner kronor för samordning och utveckling av
information rörande effektiv energianvändning till mindre och medelstor
industri samt 5 miljoner kronor för arbetet med energideklarationer m.m.
Enligt beslut av regeringen inrättades ett energianvändningsråd den
1 juli 1991. Rådets uppgift är att svara för samordningen av sektormyndig-
heternas verksamhet för energieffektivisering.
Programmen för omställning och utveckling av energisystemet innefattar
också ett medelstillskott till Energiteknikfonden genom anslag på 110
miljoner kronor per år under fem år. Därutöver tillförs fonden, liksom
tidigare, medel från skatten på olja som motsvarar 10 kronor per
kubikmeter olja.
I enlighet med den energipolitiska uppgörelsen tillkallade regeringen i
februari 1991 en biobränslekommission för att analysera de långsiktiga
förutsättningarna för en ökad kommersiell användning av biobränslen samt
lämna förslag till åtgärder för att stärka biobränslenas konkurrenskraft.
Enligt det energipolitiska beslutet skall riksdag och regering ha
möjlighet att bedöma resultatet av insatserna för energihushållning och
ny kraft- och värmeproduktion. Utvärderingar bör därför göras
fortlöpande av myndigheterna. Regeringen bör årligen i
budgetpropositionen redovisa de resultat som har uppnåtts genom de
energipolitiska programmen för omställning och utveckling av energisystemet
samt förelägga riksdagen förslag om de ytterligare åtgärder som
är motiverade.
I budgetpropositionen 1994 (prop. 1993/94:100 bil. 13) har regeringen
lämnat en redovisning av de energipolitiska programmens resultat samt
föreslagit vissa förändringar i programmen.
Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) har rege-ringens uppdrag
att utvärdera programmen för omställning och utveckling av energisystemet
m.m. samt att årligen redovisa resultatet av utvärderingen till
regeringen. NUTEK överlämnade den 1 september 1993 rapporten Energirapport
1993 till regeringen. Energianvändningsrådet överlämnade
rapporterna Utvärdering av programmet för effektivare energianvändning,
Redovisning av sektormyndigheternas verksamhet inom energihushållnings-
programmet och Rapportering av överläggningar med större lokalförvaltare.
Utredningarna visar att de energipolitiska programmen löper i stort sett
som planerat och att resultaten så här långt synes motsvara de mål som
låg till grund för 1991 års energipolitiska beslut. Programmen avser
emellertid i många fall energiproduktionsanläggningar med långa byggtider.
När det gäller programmet för effektivare energianvändning har
NUTEK bedömt att det är för tidigt att uppskatta hur mycket energi som
sparats till följd av programmet. Det är bl.a. av dessa skäl inte
möjligt att dra några helt säkra slutsatser avseende programmens
resultat.
NUTEK:s Energirapport 1993 visar att intresset är mycket stort för såväl
stödsystemen för främjande av utveckling och introduktion av ny
energiteknik som stöd inom ramen för energieffektiviseringsprogrammet.
Däremot visar utredningarna att investeringsstödens effekter vad avser
den tekniska utvecklingen är begränsade. NUTEK anser att det råder en
obalans mellan de medel som avsätts för utveckling av ny elproduktionsteknik
och de medel som avsätts för forskning.
Riksdagen har i enlighet med regeringens förslag i årets
budgetproposition beslutat (bet. 1993/94:NU17, rskr. 1993/94:356) att
programmet för effektivare energianvändning fortsätter med nuvarande
omfattning och inriktning. Medel förs enligt riksdagsbeslutet över från
investeringsprogrammet för vindkraft till teknikutveckling och forskning
avseende vindkraft, och teknikupphandling bör prövas inom ramen för
investeringsbidraget. Vidare sänks stödnivån för solvärmeanläggningar i
bostäder från 35 % till 25 % av investeringskostnaden. Riktlinjerna för
Energiteknikfonden förändras inte.
3.3 Tidigare utvärderingar av energipolitiken
Energipolitiken har under de senaste tjugo åren varit föremål för
omfattande politisk granskning. Ett mycket omfattande utredningsarbete
har genomförts. Bland de viktigaste utredningarna och deras betänkanden
bör nämnas Energikommissionen (SOU 1978:17, Energi),
Konsekvensutredningen (SOU 1979:83, Om vi avvecklar kärnkraften),
Energiskattekommittén (SOU 1982:16, Skatt på energi),
Vattenkraftsberedningen (SOU 1983:49, Vattenkraft), 1981 års energikommitté
(SOU 1984: 61, I stället för kärnkraft), Utredningen om el och
inhemska bränslen (SOU 1986:16, Vägar till effektiv energianvändning),
Elanvändningsdelegationen (SOU 1987:68, Elhushållning på 1990-talet),
Vindkraftutredningen (SOU 1988:32, Läge för vindkraft), Miljöavgifts-
utredningen (SOU 1989:83, Ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken), EL 90
(SOU 1990:21, Den elintensiva industrin under kärnkraftsavvecklingen)
och Bio-bränslekommissionen (SOU 1992:90, Biobränslen för framtiden).
Under perioden har de statliga energiforskningsprogrammen regelbundet
utvärderats i särskilda utredningar. Delegationen för energiforskning
och sedermera Energiforskningsnämnden genomförde under åren 1975-1990
fortlöpande utvärderingar av forsknings- och utvecklingsprogram.
På uppdrag av regeringen redovisade NUTEK i april 1993 rapporten
Utvärderingar av svensk energipolitik 1975-1993. Rapporten innehåller en
sammanställning av de utvärderingar som under perioden har gjorts av de
statliga energipolitiska insatserna.
3.4 Åtgärder mot miljöpåverkan, m.m.
Den globala klimatförändringen till följd av växthusgaser är ett problem
som på ett fundamentalt sätt skiljer sig från övriga utsläppsproblem
inom energisektorn. Klimatpåverkan är oberoende av var på jorden
utsläppen äger rum. Kostnaderna för att begränsa utsläppen och vidta
andra åtgärder för att motverka ökningen av växthusgaser i atmosfären
varierar i hög grad. Klimatfrågans komplexitet och globala omfattning
kräver ett internationellt samarbete.
Sverige kan dock även vidta nationella åtgärder för att begränsa
utsläppen av växthusgaser.
Målet att söka begränsa klimatförändringarna till en för samhället och
naturen hållbar nivå fordrar åtgärder för att såväl begränsa utsläppen
av koldioxid och andra växthusgaser som öka upptaget av kol i skog och
annan växtlighet. På energiområdet är det i första hand fråga om att
minska utsläppen av koldioxid från fossila bränslen. Också metanutsläpp
har stor betydelse för växthuseffekten. Användningen av fossila bränslen
innebär också att jordens ändliga naturresurser förbrukas.
I samband med det energipolitiska beslutet år 1991 antog riksdagen en
klimatstrategi (prop. 1990/91:90, bet. 1990/91: JoU30,
rskr.1990/91:338). I klimatstrategin lades stor vikt vid det
internationella arbetet. Det framhölls att industriländerna har en särskild
roll och ett särskilt ansvar för att minska klimatpåverkan. Kraven
på länderna bör ställas så att åtgärder kan vidtas på ett kostnadseffektivt
och rättvist sätt med hänsyn till bl.a. nuvarande utsläpp per
invånare och till tidigare åtgärder som har minskat utsläppen.
Vid FN:s konferens om miljö och utveckling i Brasilien år 1992 undertecknade
153 stater, däribland Sverige, en klimatkonvention som syftar
till att skydda jordens klimat. Riksdagen beslutade våren 1993 om
åtgärder mot klimatpåverkan, innefattande bl.a. vissa klimatpolitiska
insatser inom energiområdet (prop. 1992/93:179 bil. 4, bet.
1992/93:NU28, rskr. 1992/93: 362). Beslutet innebar bl.a. att en
nationell strategi antogs som innebär att koldioxidutsläppen från
fossila bränslen stabiliseras i enlighet med FN:s klimatkonvention till
1990 års nivå år 2000, för att därefter minska.
Enligt beslutet skall de svenska insatserna inom energisektorn
koncentreras till två områden: forskning, utveckling och demonstration
av energieffektiv teknik och teknik för att utnyttja förnybara
energikällor i Sverige samt energieffektivisering och övergång till
förnybara energikällor i Baltikum, Polen och övriga Östeuropa.
Det klimatpolitiska beslutet innefattade inom energiområdet bl.a. ett
program för energieffektiviseringsåtgärder och ökat utnyttjande av
förnybara energislag i Baltikum och Östeuropa. Insatserna skall enligt
beslutet pågå under en längre tid. För budgetåret 1993/94 anvisades 95
miljoner kronor.
Vidare innefattade det klimatpolitiska beslutet ett tidsbegränsat
investeringsstöd för anslutning av mindre block- och gruppcentraler samt
småhus till befintliga fjärrvärmenät. För stödsystemet, som enligt
beslutet skall vara i kraft under budgetåret 1993/94, anvisades 50
miljoner kronor. För ut-veckling och teknikupphandling av miljöanpassade
fordon och drivmedel anvisades 15 miljoner kronor. Medlen tillfördes
Energiteknikfonden.
3.5 Energiforskning
Det övergripande målet för energiforskningen är att skapa vetenskaplig
och teknisk kunskap och kompetens inom universiteten, högskolorna och i
näringslivet för utvecklingen och omställningen av energisystemet i
enlighet med riksdagens riktlinjer för energipolitiken (prop.
1992/92:170, bet. 1992/93: NU30, rskr. 1992/93:399).
Energiforskningen har stor betydelse för att ta fram energialternativ
baserade på förnybara energikällor och effektiv energianvändning. För
att tillgodose dessa krav bör forskningen ha en långsiktig och uthållig
inriktning.
Inom energiforskningen sker omfattande satsningar både i enskilda länder
och i internationella projekt. En betydande del av de problem som
energiforskningen har inriktats mot är gemensamma för alla
industrialiserade stater. Av särskild be-tydelse för Sverige är det
forskningsarbete som genomförs inom EG och IEA.
3.6 Energihushållning
En effektiv energianvändning är en förutsättning för att viktiga energi-
och miljöpolitiska mål skall kunna nås. I 1991 års energipolitiska
beslut konstateras att det av ekonomiska och miljömässiga skäl är
angeläget att potentialen för eleffektivisering tas till vara på såväl
kort som lång sikt. Det framhölls bl.a. att investeringar i
effektivisering bör genomföras så länge kostnaderna per kWh inte
överstiger kostnaderna för ny elproduktion. Det pågående programmet för
effektivare användning av energi beslutades i syfte att öka kunskapen
och stimulera marknadens intresse för ekonomiskt motiverade
energieffektiviseringar. Utvärderingen av programmet visar att det
uppfyller sina mål och att stödet har visat att det finns former för
marknadspåverkan som ger effekter även i fråga om produktutformning och
fortlöpande aktörsbeteende.
Priset är det viktigaste styrmedlet som signal till marknadens aktörer.
Därför är en väl fungerande energimarknad en grundläggande förutsättning
för att en ökad effektivitet skall uppnås i energianvändningen. En
avreglerad energimarknad bidrar till en effektivare resursanvändning hos
alla aktörer. Det är viktigt att styrmedel för att öka
energieffektiviseringen bygger på en marknadsekonomisk grund.
"Integrerad resursanvändning" och "balansprincipen" är två vanliga
samlingsbenämningar för åtgärdsprogram som används för effektivisering
och hushållning inom elområdet i vissa länder. NUTEK har i en utredning
konstaterat att i Förenta Staterna har denna typ av reglering bidragit
till ett förbättrat utnyttjande av resurserna på såväl användnings- som
tillförselsidan. Elmarknaderna i de länder där principen tillämpats är
dock hårt reglerade och saknar normalt konkurrens. Det finns därför
endast begränsade möjligheter att överföra erfarenheter från dessa
länder till en avreglerad marknad.
På en väl fungerande marknad kan motsvarande effektiviseringseffekter
komma att uppstå som ett resultat av aktörernas konkurrens och önskan
att minimera sina totala kostnader. Det torde därför inte finnas skäl
för statsmakterna att med regleringar föreskriva att energiföretagen
skall tillämpa balansprincipen, eftersom motsvarande effekter på en
fungerande elmarknad kan uppnås med hjälp av marknadspriser (inklusive
skatter och avgifter) på el.
Elmarknaden karaktäriseras av ett fåtal stora producenter och ett mycket
stort antal konsumenter. Det kan inte uteslutas att detta kan medföra
imperfektioner som gör att marknaden inte fungerar optimalt. Marknadens
funktion kompliceras också av att man inom eldistributionssystemet måste
ta hänsyn till utbud och efterfrågan på både energi och effekt.
3.7 Elmarknaden
En säker tillgång på el till ett rimligt pris är en viktig förutsättning
för den svenska industrins internationella konkurrenskraft. Det är
därför nödvändigt att det finns tillräcklig kapacitet i elproduktionen
och att priset på el sätts efter marknadens villkor. Energipolitiken bör
utformas så att denna förutsättning bevaras. Särskilt för den
elintensiva industrin - som omfattar viktiga basnäringar som pappers-
industrin, gruvindustrin och stålindustrin - är detta ett grundläggande
krav.
Omställningen av energisystemet förutsätter effektiva energimarknader.
Riksdagen har nyligen beslutat om nya regler för elmarknaden i enlighet
med regeringens proposition om handel med el i konkurrens (prop.
1993/94:162, bet. 1993/94:NU22 rskr. 1993/94:258). Elmarknadsreformen är
ett viktigt inslag i den aktiva energipolitiken som syftar till att
skapa ett regelverk för elmarknaden som möjliggör ett än mer rationellt
utnyttjande av produktions- och distributionsresurserna och tillförsäkrar
kunderna flexibla leveransvillkor till lägsta möjliga priser.
Därigenom anges det övergripande regelverket för en effektiv elmarknad.
På denna marknad blir det företagens och konsumenternas uppgift att med
utgångspunkt i den av statsmakterna fastlagda energipolitiken planera
och utveckla elsystemet så att landets behov av el blir tillgodosett.
Ny kraftproduktion
Landets elförsörjning skall tryggas genom ett energisystem som i största
möjliga utsträckning grundas på varaktiga, helst inhemska och förnybara
energikällor samt en effektiv energihushållning.
I samband med den energipolitiska överenskommelsen beslutades om
åtgärder för bl.a. stöd till kraftvärmeproduktion med biobränslen och
till investeringar i vindkraftverk och solvärmeanläggningar.
I enlighet med den energipolitiska uppgörelsen tillkallade regeringen i
februari 1991 en biobränslekommission för att analysera de långsiktiga
förutsättningarna för en ökad kommersiell användning av biobränslen samt
lämna förslag till åtgärder för att stärka biobränslenas konkurrenskraft.
Kommissionen hade att med förtur redovisa överväganden och förslag om sam-
ordning och förstärkning av pågående utvecklingsinsatser för
biobränslen.
Biobränslekommissionen överlämnade i november 1991 delbetänkandet El
från biobränslen (SOU 1991:93) till regeringen. I september 1992 avgav
kommissionen sitt huvudbetänkande Biobränslen för framtiden (SOU
1992:90).
Riksdagen har med utgångspunkt i kommissionens förslag beslutat om ett
sammanlagt stöd på 625 miljoner kronor för att påskynda utvecklingen av
teknik som förbättrar förutsättningarna för kommersiell användning av
biobränslen.
För stöd till investeringar i små och medelstora vindkraftverk avsattes
enligt 1991 års energipolitiska beslut 250 miljoner kronor. I januari
1993 höjdes stödnivån från högst 25 % till högst 35 % av
investeringskostnaden (prop. 1992/93:99, bet. 1992/93:NU20, rskr.
1992/93:137). Regeringen har i årets budgetproposition föreslagit vissa
förändringar av stödets utformning (prop. 1993/94:100 bil. 13).
För stödet till investeringar i solvärmeanläggningar avsattes 50
miljoner kronor genom 1991 års beslut. Riksdagen besluta-de senare att
att höja stödnivån för stöd till solvärmeanläggningar i bostäder, i
likhet med stödnivån för vindkraftverk, från 25 % till 35 % av
investeringskostnaden. Regeringen före-slår i årets budgetproposition
att stödnivån skall återföras till 25 % av investeringskostnaden. Det
finns ett stort intresse för solvärme i bostäder, sammanlagt 17 miljoner
kronor har givits i stöd under de första åren, varav drygt 12 miljoner
kronor budgetåret 1992/93.
Vid valet mellan fossila bränslen, som på sikt kan behövas för att säkra
eltillförseln, ger naturgas lägst utsläpp av koldioxid. Naturgaseldad
elproduktion har även andra fördelar.
Det europeiska naturgasnätet är under snabb utbyggnad. På gasområdet
pågår ett arbete i syfte att integrera gasmarknaden i den inre
marknaden. I Norden har frågan om överföring av gas från Norge till
Sverige och Finland för att bygga ut den nordiska naturgasmarknaden
diskuterats i många år.
Riksdagen beslöt år 1988 om riktlinjer för naturgasanvändningen i
Sverige (prop. 1987/88:90, bet. 1987/88:NU40, rskr. 1987/88:375).
Tillförsel av gas skall ske i överensstämmelse med de energipolitiska
riktlinjerna. Vidare skall inköp av gas ske efter strikt kommersiella
principer så att gasen av egen kraft kan konkurrera på den svenska
energimarknaden.
I 1991 års energipolitiska uppgörelse konstaterades bl.a. att det inte
kan uteslutas att en del av den nya elproduktionskapaciteten kan behöva
bli baserad på fossila bränslen. Vidare sades att stränga miljökrav bör
ställas på nya fossileldade anläggningar, samt att en förutsättning bör
vara att utbyggnaden kan ske inom ramen för en utvecklad klimatstrategi.
På grund av den starka kraftbalans som förelåg förutsågs inte någon
nämnvärd utvidgning av det då befintliga naturgasområdet i södra och
västra Sverige under tiden fram till mitten av 1990-talet.
Överenskommelsen sade även att de orörda älvarna och de älvsträckor som
riksdagen har undantagit från utbyggnad även fortsättningsvis skall
skyddas.
Vid investeringar i kraftanläggningar gäller långa ledtider från det att
ett utbyggnadsbehov identifierats till dess att anläggningen är
driftklar. Det finns därför ett stort behov av prognoser över såväl
användningen som tillförseln av el och annan energi. Metodiken kan
behöva utvecklas. Genom ut-vecklade energiprognoser kan säkrare
bedömningar göras bl.a. när det gäller behovet av nya kraftanläggningar.
Kärnkraftsindustrins ansvar vid en eventuell kärnkrafts-olycka är enligt
bestämmelserna i atomansvarighetslagen begränsat till 1 200 milj. kr
efter den höjning som genomfördes den 1 januari 1992. Den svenska
lagstiftningen överensstämmer med det ersättningssystem som gäller i
Västeuropa och grundar sig på internationella konventioner, Pariskonventionen
med tilläggskonventioner. Det torde för närvarande inte vara
förenligt med Pariskonventionen att ålägga anläggningsinnehavare ett
obegränsat ansvar. Konventionen föreskriver strikt ansvar för
anläggningsinnehavaren men fastställer även gränser för detta ansvar. I
1991 års energiöverenskommelse sades att regeringen borde med hänsyn
till frågans vikt driva frågan om ett vidgat ansvar i internationella
sammanhang. För närvarande pågår även ett beredningsarbete inom
regeringskansliet för att tillse att den svenska lagstiftningen helt
står i överensstämmelse med konventionens nuvarande regelverk.
3.9 Energi- och miljörelaterade skatter och avgifter
Beskattningen av energi har under senare år väsentligt förändrats vid
flera tillfällen. I samband med skattereformen infördes år 1990
mervärdesskatt på all energi utom fjärrvärme. Samtidigt reducerades den
allmänna energiskatten på elektrisk kraft. I skattereformens andra steg
infördes den 1 januari 1991 en koldioxidskatt och en svavelskatt
samtidigt som den allmänna energiskatten på fossila bränslen sänktes med
hälften. Mervärdesskatt infördes även på fjärrvärme. Dessutom
introducerades, med verkan från år 1992, en avgift på utsläpp av
kväveoxider från större energiproduktionsanläggningar.
Genom 1991 års energipolitiska beslut infördes den 1 juli särskilda
regler för beskattning av kraftvärme i syfte att stärka
kraftvärmeteknikens konkurrenskraft i förhållande till kondenskraft och
värmeproduktion.
Med verkan från den 1 januari 1993 förändrades industrins och växthus-
näringens energibeskattning på så sätt att dessa branscher i princip
endast omfattas av en reducerad koldioxidskatt på sin
bränsleförbrukning. Samtidigt höjdes koldioxidskatten för övriga
förbrukare och systemet med nedsättning av energi- och koldioxidskatt
över en viss nivå för industrin avskaffades. Särskilda övergångsbestämmelser
gäller för industrin och växthusnäringen under åren 1993 och
1994.
Regeringen bemyndigade i juni 1992 chefen för Finansdepartementet att
tillkalla en särskild utredare med uppgift att göra en teknisk översyn
av energibeskattningen (Fi 1992:15). Utredaren har nyligen i betänkandet
(SOU 1994:85) redovisat sina överväganden och förslag. Betänkandet
remissbehandlas för närvarande.
Regeringen beslutade den 10 mars 1994 att en kommitté med parlamentarisk
sammansättning skall utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv analysera
de miljöstyrande inslagen i nuvarande skattelagstiftning och mot
bakgrund av denna analys undersöka förutsättningarna för ökad
miljörelatering av det svenska skattesystemet, bl.a. genom en analys av
relevanta förslag på området (dir. 1994:11).
Kraftvärmeverken har sedan energiöverenskommelsen år 1991 undantagits
från energiskatt på insatt bränsle vid värme-produktion. Den s.k. kris-
uppgörelsen år 1992 innebar att detta energiskatteavdrag skulle
avskaffas. Vid riksdagens behandling av regeringens förslag i frågan
konstaterades att det krävdes ytterligare underlag (prop. 1992/93:50,
bet. 1992/93:FiU1) för ett definitivt ställningstagande till förslaget.
Ikraftträdandet sköts därför till den 1 januari 1994. Regeringen
beslutade den 25 mars 1993 att inrätta en interdepartemental arbetsgrupp
med uppgift att utreda frågor om beskattningen av kraftvärme. Arbetsgruppen
slutredovisade sitt arbete i rapporten Förändrad kraftvärmebeskattning
(Ds 1994:28). Efter remissbehandlingen bedömdes att det inte
fanns underlag för ett förslag till riksdagen om ändrad kraftvärmebe-
skattning.
Med anledning av detta tog riksdagen på nytt upp frågan och beslutade
att den första etappen av den slopade energiskattebefrielsen skall träda
i kraft den 1 juli 1994 (bet.1993/94:SkU34, rskr. 1993/94:297). Avdraget
halveras därmed. Den resterande delen av skatteomläggningen bör enligt
skatteutskottets förslag anstå tills mer långsiktiga regler om
energibeskattningen kan antas.
Riksdagen beslutade samtidigt att en miljöbonus för vindkraftproducerad
el motsvarande skatten på el till hushåll skall införas den 1 juli 1994.
Vidare beslutades att en kompensation skall ges från den 1 juli 1994 med
9 öre/kWh för levererad värme från kraftvärme- och fjärrvärmeverk till
tillverkningsprocessen i industriell verksamhet. Från år 1996 gäller
detsamma för växthusuppvärmning vid yrkesmässig växthusodling. Värme som
producerats med råtallolja undantas dock från kompensationen. Riksdagen
beslutade också att de gällande övergångsreglerna om nedsättning av
energi- och koldioxidskatt för växthusnäringen utsträcks till att gälla
också under år 1995.
3.10 Försörjningsberedskap
Strävandena efter ökad försörjningstrygghet har länge utgjort ett
viktigt inslag i energipolitiken. Särskilt efter oljekriserna under
1970-talet och början av 1980-talet blev ett minskat oljeberoende ett
energipolitiskt huvudmål. Också de åtgärder som har vidtagits under
senare år, som t.ex. de energipolitiska programmen år 1991, har i viss
mån tagit sikte på försörjningstryggheten.
Vid sidan av den allmänna energipolitiken har det ingått som ett led i
totalförsvaret att stärka energisystemets motstånds-kraft mot störningar
vid säkerhetspolitiska kriser och i krig. Insatserna har tidigare
inriktats särskilt mot beredskapslagring av olja. Enligt beslut av
riksdagen i vår (prop. 1993/94:141, bet. 1993/94:NU19, rskr.
1993/94:311) skall den civila lag-ringen för krigssituationer
struktureras om och anpassas till nya säkerhetspolitiska förutsättningar.
Stor uppmärksamhet ägnas nu åt beredskapsfrågorna på
elförsörjningens område. Det ingår i uppdraget för
Ellagstiftningsutredningen (N 1992:04) att lägga fram förslag om
elberedskapen, mot bakgrund bl.a. av förändringarna på elmarknaden i
samband med elmarknadsreformen.