Post 2 av 37 träffar
Tilläggsdirektiv till Miljömålsberedningen (M 2010:04) om en strategi för hur Sverige ska leva upp till EU:s åtaganden inom biologisk mångfald respektive nettoupptag av växthusgaser från markanvändningssektorn (LULUCF), Dir. 2022:126
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2022-08-04
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Miljömålsberedningen (M 2010:04) om en
strategi för hur Sverige ska leva upp till EU:s åtaganden inom
biologisk mångfald respektive nettoupptag av växthusgaser från
markanvändningssektorn (LULUCF)
Beslut vid regeringssammanträde den 4 augusti 2022
Sammanfattning
Regeringen beslutade den 1 juli 2010 kommittédirektiv om en
parlamentariskt sammansatt beredning med uppdrag att lämna
förslag till regeringen om hur miljökvalitetsmålen och
generationsmålet kan nås (dir. 2010:74). Miljömålsberedningens
övergripande uppdrag förtydligades genom tilläggsdirektiv som
beslutades av regeringen den 22 december 2020 (dir. 2020:141).
Av dessa framgår bl.a. att regeringen genom tilläggsdirektiv ska
besluta om uppdrag om de särskilda strategier som beredningen
ska ta fram samt att beredningens uppdrag gäller tills vidare.
Miljömålsberedningen ska bl.a.
• föreslå en strategi med etappmål, styrmedel och åtgärder som
bidrar till Sveriges åtaganden inom EU och internationellt för
naturvård och biologisk mångfald samt upptag och utsläpp av
växthusgaser inom markanvändningssektorn (LULUCF), och
• kartlägga och beskriva synergier och målkonflikter i arbetet
med att uppfylla Sveriges åtaganden och vid behov föreslå
politiska avvägningar.
Tilläggsuppdraget ska redovisas senast den 2 december 2024.
Uppdraget att föreslå hur Sverige ska leva upp till EU:s krav på
insatser för skydd och restaurering av värdefull natur
EU:s strategi för biologisk mångfald 2030 som välkomnades av
ministerrådet genom rådslutsatser 2020 är en del av den
europeiska Gröna given och syftar till att Europas biologiska
mångfald ska börja återhämta sig senast 2030, till nytta för
människorna, planeten, klimatet och ekonomin. Strategin
innehåller en rad åtaganden för skydd och restaurering av
värdefull natur.
När det gäller skydd av natur slår strategin fast att 30 procent
av EU:s landareal år 2030 ska omfattas av rättsligt skydd med
tydligt definierade mål och åtgärder för bevarande av biologisk
mångfald. En tredjedel av EU:s skyddade landareal ska skyddas
strikt. Alla medlemsstater ska presentera nationella åtaganden
som visar hur man ska bidra till detta mål. För att inte
biologisk mångfald ska isoleras geografiskt ska skyddade områden
knytas samman i ekologiska nätverk. Som ett första steg för att
uppnå målen om skydd pekar EU-strategin ut att EU:s återstående
så kallade primary forests och old-growth forests ska
definieras, kartläggas, övervakas och skyddas strikt. Primary
forest och old-growth forest finns inte entydigt på svenska,
därför används de engelska termerna här. Arbete pågår inom EU
för att definiera dessa skogstyper. Betydande områden bestående
av andra kolrika ekosystem som torvmarker, gräsmarker, våtmarker
och sjögräsängar bör också skyddas, med beaktande av prognoserna
för förändringar i vegetationszoner. De skyddade områdena ska
enligt strategin ingå i ett sammanhängande transeuropeiskt
naturnätverk och förvaltas på ett hållbart, effektivt och
transparent sätt. Alla skyddade områden måste omfattas av
tydligt definierade bevarandemål och bevarandeåtgärder.
EU:s strategi för biologisk mångfald 2030 innehåller också
åtaganden om restaurering av naturen. Före 2030 ska
betydelsefulla områden av skadade och kolrika ekosystem
återställas, livsmiljöer och arter ska inte uppvisa någon
försämring vad gäller bevarandetrender och bevarandestatus, och
minst 30 procent ska uppnå gynnsam bevarandestatus eller
åtminstone uppvisa en positiv utveckling. Tillbakagången för
pollinatörer ska vändas och användandet av kemiska
bekämpningsmedel ska minska. Europeiska kommissionen
presenterade den 22 juni 2022 ett lagförslag som specificerar
medlemsstaternas åtaganden för restaurering av natur inom EU.
Förslaget kommer att förhandlas under tilläggsuppdragets gång
vilket har stor betydelse för beredningens uppdrag.
Även inom FN:s konvention om biologisk mångfald pågår
förhandlingar om ett nytt globalt ramverk med åtaganden för att
minska utarmningen av ekosystemen. Ambitionen är att det nya
ramverket ska innehålla mer mätbara mål än tidigare och
tydligare koppla till Agenda 2030 och de globala
hållbarhetsmålen. Det nya ramverket med mål och indikatorer för
uppföljning ska beslutas i samband med konventionens 15:e
partsmöte i december 2022.
Europeiska kommissionen tar i sin rapport om Sveriges
genomförande av EU:s miljöpolitik (Environmental Implementation
Review 2022) upp situationen för biologisk mångfald. Av de 27
procent av skogsarealen i EU som skyddas under art- och
habitatdirektivet (Natura 2000) bedöms mindre än 15 procent ha
en gynnsam bevarandestatus och andelen med dålig bevarandestatus
har ökat sedan 2015. Kommissionen påpekar i rapporten att
situationen i Sverige är särskilt oroande då cirka 70 procent av
landets yta täcks av skog och mer än hälften av de skogar som
skyddas inom Natura 2000-nätverket under art- och
habitatdirektivet bedöms ha en dålig bevarandestatus.
Naturvårdsverket redovisade i juni 2021 ett regeringsuppdrag om
hur Sveriges rapportering av skyddad mark skiljer sig från andra
länders (Naturvårdsverkets skrivelse Uppdrag att jämföra,
redovisa och föreslå förändringar i den internationella
rapporteringen av skyddad natur, M2021/01263). Grunden för
rapporteringen är Internationella Naturvårdsunionens (IUCN)
definitioner av skyddad mark. Naturvårdsverket föreslår en rad
revideringar av den svenska rapporteringen med anledning av
resultatet av granskningen. Vid riksdagens behandling av
propositionen Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade
incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund
(prop. 2021/22:58) har riksdagen tillkännagett för regeringen
det som utskottet anför om beräkningsmetoder för skyddad natur
vid rapporteringen till Europeiska miljöbyrån (bet.
2021/22:MJU18 punkt 12, rskr. 2021/22:206).
Miljömålsberedningen ska därför
• föreslå hur Sverige avseende landbaserade ekosystem
kostnadseffektivt kan leva upp till åtaganden inom EU:s strategi
för biologisk mångfald för 2030, och dess direkt kopplade
rättsakter, samt hur generationsmålet och de svenska
miljökvalitetsmålen kan nås,
• utvärdera befintliga styrmedel och former för områdesskydd, ta
ställning till vilka eventuella ytterligare insatser som behövs
och vid behov lämna förslag på nya eller förändrade styrmedel
eller områdesskydd,
• föreslå om beräkningsmetoder för skyddad natur behöver ändras
vid rapporteringen till Europeiska miljöbyrån, med beaktande av
riksdagens tillkännagivande om beräkningsmetoder för skyddad
natur och i syfte att säkerställa att Sveriges åtaganden på ett
rättvist sätt kan jämföras med andra länders,
• föreslå hur nationella mål och prioriteringar kan anpassas
till EU-rätten, med stöd av underlag framtagna av berörda
myndigheter, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att föreslå hur Sverige ska leva upp till höjda
åtaganden för nettoupptag av växthusgaser från
markanvändningssektorn
EU har gemensamma bokföringsregler som omfattar upptag och
utsläpp av växthusgaser till och från markkategorier påverkade
av mänsklig aktivitet genom Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2018/ av den 30 maj 2018 om inbegripande av
utsläpp och upptag av växthusgaser från markanvändning,
förändrad markanvändning och skogsbruk i ramen för klimat- och
energipolitiken fram till 2030 och om ändring av förordning (EU)
nr 525/2013 och beslut nr 529/2013/EU (LULUCF-förordningen).
Kalfjäll, orörda våtmarker, sjöar och hav omfattas inte.
Förordningen syftar till att medlemsländerna själva vidtar de
åtgärder som de finner lämpliga inom LULUCF-sektorn för att nå
sina åtaganden. Enligt förordningen förbinder sig
medlemsländerna att säkerställa att utsläppen inte överskrider
upptagen, beräknade som summan av de totala utsläppen och de
totala upptagen inom deras territorium, i förhållande till
bokföringsreglerna i förordningen under åtagandeperioden som
sträcker sig från 2021 till 2030. Om utsläppen överskrider
upptagen kan detta kompenseras, till exempel med
utsläppsminskningsenheter inom den icke-handlande sektorn. Om
det totala nettoupptaget inom LULUCF-sektorn ökar kan länderna i
stället enligt regelverket tillgodoräkna sig en liten del av
detta ökade upptag för att möta sitt åtagande inom ESR-sektorn.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/1119 av den
30 juni 2021 om inrättande av en ram för att uppnå
klimatneutralitet och om ändring av förordningarna (EG) nr
401/2009 och (EU) 2018/1999 (europeisk klimatlag) som beslutades
den 30 juni 2021 slår fast att växthusgasutsläpp och
växthusgasupptag ska vara i balans senast 2050 och att unionen
därefter ska sträva efter att uppnå negativa utsläpp. Relevanta
unionsinstitutioner och medlemsstaterna ska vidta nödvändiga
åtgärder på unionsnivå respektive nationell nivå för att
möjliggöra ett gemensamt uppnående av klimatneutralitetsmålet.
För att uppnå klimatneutralitetsmålet sätts ett bindande
klimatmål för unionen för 2030 som en inhemsk minskning av
nettoutsläppen av växthusgaser (utsläpp efter avdrag för upptag)
med minst 55 procent jämfört med 1990 års nivåer senast 2030.
Europeiska kommissionen presenterade i juli 2021 det så kallade
Fit for 55-paketet som syftar till att genomföra EU:s skärpta
klimatmål för 2030 och som föreslår åtgärder som ska minska EU:s
nettoutsläpp med minst 55 procent jämfört med 1990 års nivåer.
Det stakar också ut riktningen mot det långsiktiga klimatmålet
om klimatneutralitet senast 2050. Paketet innehåller bl.a.
förslag om översyn av förordningen om markanvändning och
skogsbruk (Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2018/841 av den 30 maj 2018 om inbegripande av utsläpp och
upptag av växthusgaser från markanvändning, förändrad
markanvändning och skogsbruk i ramen för klimat- och
energipolitiken fram till 2030 och om ändring av förordning (EU)
nr 525/2013 och beslut nr 529/2013/EU, LULUCF-förordningen),
EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS) och EU:s
ansvarsfördelningsförordning (ESR).
Förslaget om ändring av LULUCF-förordningen och ett förslag om
ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2018/1999 av den 11 december 2018 om styrningen av energiunionen
och av klimatåtgärder syftar till att stärka LULUCF-sektorns
bidrag till den ökade övergripande klimatambitionen genom att
för perioden 2026–2030 införa bindande krav om ökad kolsänka på
medlemsstatsnivå för att sammantaget inom EU uppnå en kolsänka
om 310 miljoner ton till 2030. I juni 2022 antog rådet en allmän
riktlinje och Europaparlamentet antog sin förhandlingsposition
inför ett slutligt antagande av lagstiftningen. För Sveriges del
väntas förhandlingarna resultera i åtaganden om ökade
nettoupptag inom sektorn. Möjligheten att överföra överskott
från ESR-sektorn för att kompensera eventuella underskott inom
LULUCF förväntas kvarstå vilket, förutsatt att Sverige når sina
nationella utsläppsminskningsmål, kan minska behovet av att öka
upptagen i kolsänkor.
Kommissionen avser att föreslå ett regelverk för bokföring och
certifiering av kolupptag och kolinfångning i slutet av 2022.
Systemet är tänkt att på ett transparent sätt hantera kolupptag
på markägarnivå, kolinfångning vid industrier och aktörer inom
transport och lagring. Certifieringssystemet avser att
möjliggöra och förenkla handel med kolinlagringskrediter vilket
kan bidra till att uppfylla åtagandet om ökad kolsänka.
Enligt det klimatpolitiska ramverket som har beslutats av
riksdagen ska Sverige senast år 2045 inte ha några nettoutsläpp
av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa
utsläpp (prop. 2016/17:146). Målet innebär att utsläppen av
växthusgaser från svenskt territorium ska vara minst 85 procent
lägre år 2045 än utsläppen år 1990. Vid beräkning av utsläppen
från verksamheter inom svenskt territorium omfattas inte utsläpp
och upptag från markanvändning, förändrad markanvändning och
skogsbruk (LULUCF).
De kvarvarande utsläppen ned till noll (15 procent) kan uppnås
genom så kallade kompletterande åtgärder. Som kompletterande
åtgärder får upptag av koldioxid i skog och mark till följd av
ytterligare åtgärder (som är additionella, alltså utöver de
åtgärder som redan genomförs) räknas.
Regeringen har gett Skogsstyrelsen och Statens jordbruksverk i
uppdrag att strategiskt planera arbetet, inklusive att
vidareutveckla metoder, för att minska avgången av växthusgaser
från jord- och skogsbrukets organogena jordar (jordarter som
huvudsakligen består av organiskt material, dvs. nedbrutna
rester av växter och djur) och öka kolinlagringen i åker- och
betesmark, som bidrar till negativa utsläpp av växthusgaser och
kan bidra till kompletterande åtgärder i det klimatpolitiska
ramverket (N2021/01829). Uppdraget ska redovisas senast den 1
december 2022. Regeringen har även gett berörda
sektorsmyndigheter i uppdrag att ta fram underlag om
näringslivets klimatomställning inför den kommande
klimatpolitiska handlingsplanen (N2021/01037), som redovisas den
15 september 2022. Regeringen har också påbörjat vissa åtgärder
för att öka kolsänkan. Sedan 2021 finns ett särskilt anslag för
återvätning av dikad torvmark. Inom ramen för regeringsuppdraget
om att genomföra åtgärder för att återväta utdikade våtmarker
(N2021/01632) har Skogsstyrelsen genomfört informationsinsatser
och aktiviteter i syfte att förbereda för en större verksamhet
med återvätning. Det är angeläget att åtgärder för ökade
kolsänkor i skog och mark fortsätter att vidtas. Samtidigt
behöver frågor om försörjningstrygghet, landsbygdsutveckling och
konkurrenskraft beaktas och för att nå klimatmålen behövs också
åtgärder för att begränsa användningen av fossilintensiva
material och för att fasa ut fossila bränslen. Substitutionen av
fossilbaserad råvara och processer till förnybara alternativ
behöver accelerera och kommer att vara av central betydelse
under lång tid framåt.
Miljömålsberedningen ska därför
• föreslå hur Sverige, med beaktande av andra angelägna behov
som exempelvis försörjningstrygghet, landsbygdsutveckling och
konkurrenskraft, på ett kostnadseffektivt sätt ska nå de
åtaganden om ökad kolsänka som väntas bli resultatet av
klimatneutralitetsmålet i EU:s klimatlag och förhandlingarna om
EU:s LULUCF-förordning, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att ta fram en samlad strategi med beaktande av
relevanta samhällsmål
Klimatförändringarna och utarmningen av den biologiska
mångfalden är två områden där utvecklingen i miljön är negativ
såväl globalt som nationellt. Det innebär en ökande risk för
skador på miljön och människors hälsa och välfärd. Att
klimatförändringarna begränsas och att den biologiska mångfalden
värnas är avgörande för möjligheterna att nå det generationsmål
för miljön och de flesta av de miljökvalitetsmål som riksdagen
har beslutat. Områdena klimat och biologisk mångfald hänger nära
samman – utarmningen av biologisk mångfald förstärks av
klimatförändringarna samtidigt som väl fungerande ekosystem är
viktiga för att stå emot effekterna av klimatförändringarna. Ett
klimat i förändring förväntas påverka den biologiska mångfalden
på flera sätt och kan medföra allvarliga förluster av natur- och
kulturmiljövärden, leda till minskad produktionsförmåga av
livsmedel och biomassa samt försämra möjligheterna att binda in
kol i marken. Minskad biologisk mångfald och utarmade ekosystem
kan även gynna skadegörare och smittspridande arter.
Åtgärder för att öka upptag av koldioxid eller minska avgång av
växthusgaser kan ha både positiv och negativ effekt på ekosystem
och möjligheten för återhämtad biologisk mångfald. På samma sätt
kan åtgärder för ökad biologisk mångfald ha effekter på
nettoupptag av växthusgaser. Multifunktionella lösningar som
värnar naturens ekosystemtjänster kan nyttjas för att bromsa
klimatförändringen och hantera negativa effekter av ett
förändrat klimat, samtidigt som de främjar biologisk mångfald
och andra samhällsnyttor. Samordnade insatser inom dessa områden
har därmed potential att hantera flera samhällsutmaningar på ett
kostnadseffektivt sätt.
De svenska 16 miljökvalitetsmålen är styrande för svenskt
miljöarbete. Men miljömålen är också en del av ett större system
bestående av många olika samhällsmål och aktörer. För att nå
målen behöver hela samhället agera gemensamt. Grundstrukturen
för miljömålen beslutades av riksdagen 1999. När nu nya skärpa
internationella åtaganden för både skydd av biologisk mångfald
och klimat ska implementeras kan det finnas anledning att
analysera om målen och dess preciseringar är ändamålsenligt
formulerade för att hantera de avvägningar och målkonflikter som
kan uppstå.
Klimatpolitiska vägvalsutredningens betänkande Vägen till en
klimatpositiv framtid (SOU 2020:4) drar slutsatsen att det av
riksdagen fastlagda målet om nettonollutsläpp av växthusgaser
senast 2045 är mycket svårt att nå enbart genom
utsläppsminskningar. Kompletterande åtgärder bedöms därför som
nödvändiga och utredningen pekar ut tre huvudsakliga områden:
bio-CCS, ökad kolsänka i skog och mark samt verifierade
utsläppsminskningar i andra länder. Utredningen bedömer att de
åtgärder för minskade utsläpp av växthusgaser som föreslås inom
markanvändningssektorn kan få både positiva och negativa
konsekvenser för den biologiska mångfalden och andra miljömål.
Metoderna för att öka kolinlagringen behöver anpassas till
lokala förutsättningar och kan enligt utredningen ha både
positiva och negativa effekter på miljömål, landskapsbild och
andra mål. Åtgärder för ökad kolinlagring kan ha stor potential
att bidra positivt till biologisk mångfald, stärkta
ekosystemtjänster och markförvaltarnas möjligheter till
klimatanpassning. Det kan till exempel handla om beskogning och
återbeskogning, återvätning av torrlagda våtmarker och
torvmarker, trädjordbruk, fånggrödor, täckgrödor, reducerad
jordbearbetning och omföring från konventionell odling till
permanent gräsmark.
Den svenska bioekonomin, med tyngdpunkt på jordbruk, skogsbruk,
vattenbruk och livsmedelsindustri, sysselsätter drygt 340 000
personer och stod 2019 för cirka 21 procent av den totala
svenska varuexporten. Regeringen arbetar för en fortsatt växande
svensk bioekonomi som bidrar till ökad tillgång till biomassa,
minskad sårbarhet i samhället, och som skapar såväl miljö- och
klimatnytta som sysselsättning i hela landet. Sverige har goda
förutsättningar för att vara en stor producent av förnybara
drivmedel. Produktionen av förnybara drivmedel i Sverige är i
dag liten sett till den inhemska användningen. Regeringen anser
att inhemsk produktion av förnybara drivmedel bör främjas och
Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att utreda
behovet av ytterligare styrmedel för att främja ökad inhemsk
produktion av biodrivmedel (I2020/02769).
Åtgärder för att öka kolsänkan och främja den biologisk
mångfalden kan påverka förutsättningarna för att bedriva
jordbruk, skogsbruk, rennäring, fiske och i förlängningen
utvecklingen av bioekonomin och det civila försvaret.
Den politiska inriktningen för skogsnäringen och
livsmedelsproduktionen ska inte omprövas utan är viktiga
förutsättningar för utredningen. För de delar av utredningen som
berör jordbrukslandskapet beskrivs den politiska inriktningen
genom proposition En livsmedelsstrategi för Sverige - fler jobb
och hållbar tillväxt i hela landet (prop. 2016/17:104). Det
övergripande målet för livsmedelsstrategin är en
konkurrenskraftig livsmedelskedja där den totala
livsmedelsproduktionen ökar, samtidigt som relevanta nationella
miljömål nås, i syfte att skapa tillväxt och sysselsättning och
bidra till hållbar utveckling i hela landet.
För de delar av utredningen som berör skogslandskapet beskrivs
den politiska inriktningen av skogspolitikens två övergripande
och jämställda mål och av skogspropositionen, proposition Stärkt
äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för
naturvården i skogen med frivillighet som grund (prop.
2021/22:58). I skogspropositionen anges bl.a. att Sverige ska ha
en växande skogsnäring och ökad hållbar skoglig tillväxt med god
och säkerställd tillgång till biomassa från den svenska skogen.
Hållbar skoglig tillväxt för jobb och export, ersättning av
fossila råvaror, ökad cirkularitet samt kolinbindning i biomassa
och marken ska främjas och läckage av växthusgaser från mark och
andra källor minskas. Skogen är en strategisk resurs i
klimatomställningen där ett aktivt skogsbruk ger högsta
långsiktiga klimatnytta. Skog- och markanvändning bidrar till
klimatarbetet genom sin förmåga att ta upp och binda koldioxid
och genom den så kallade substitutionseffekten som innebär att
fossilintensiva material och fossila bränslen byts ut mot
biobaserade. Ökad användning av skogens bioenergi har starkt
bidragit till att utsläppen av växthusgaser minskat inom
industrin och i värmesektorn sedan 1990-talet. Det årliga
nettoupptaget inom markanvändningssektorn har varit
förhållandevis stabilt sedan 1990. Det beror främst på att
tillväxten i skog och mark ökat i linje med avgången (avverkning
och nedbrytning). Inlagring av kol sker framför allt på
skogsmark och främst i levande träd och växter samt mineraljord.
Växande skog står för huvuddelen av detta nettoupptag. Produkter
från skogen står vidare för en ansenlig del av svensk
energiförsörjning och till produkter som ersätter
fossilintensiva material och fossila bränslen. Utsläpp från
avverkning och biobränsleförbränning redovisas i LULUCF-sektorn
medan utsläppsminskningar till följd av användning av biomassa
redovisas i de respektive sektorer där biomassan ersätter
fossilintensiv energi och material.
Den 15 december 2021 beslutade riksdagen om propositionen
Totalförsvaret 2021–2025 (prop. 2020/21:30, bet. 2020/21:FöU4,
rskr. 2020/21:136). I propositionen konstaterar regeringen, mot
bakgrund av det försämrade säkerhetspolitiska läget, att det
militära försvaret fortsatt behöver stärkas och den operativa
förmågan öka. Ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas.
Att försvara Sverige mot ett väpnat angrepp ska vara det
militära försvarets huvuduppgift. Att uppnå denna målsättning
förutsätter att Försvarsmaktens förband övar mer än vad de har
gjort tidigare. Likaså behöver Försvarsmaktens
grundorganisation, av såväl geografiska som beredskaps- och
utbildningsskäl förändras och förstärkas genom att sex
regementen eller flottiljer återinrättas. Rysslands invasion av
Ukraina har inneburit att det säkerhetspolitiska läget har
skärpts ytterligare. Sveriges försvarsförmåga måste av denna
anledning öka och upprustningen måste ske i snabbare takt. För
att lösa myndighetens uppdrag krävs bl.a. ändamålsenlig tillgång
till mark- och vattenområden, anläggningar samt övrig
infrastruktur. Det senaste försvarsbeslutet har förstärkt
Försvarsmaktens behov av en mark- och vattenplanering som tar
hänsyn till ett totalförsvarsperspektiv. Tillgången till mark-
och vattenområden är av avgörande betydelse för att kunna öva
militär förmåga.
Miljömålsberedningen ska därför
• föreslå en samlad strategi med etappmål, styrmedel och
åtgärder, som beskriver hur Sverige ska nå åtaganden inom
biologisk mångfald respektive för ökade nettoupptag av
växthusgaser från markanvändningssektorn (LULUCF) och som kan
utgöra underlag till Sveriges beskrivning av genomförande,
• beskriva hur Sverige kan leva upp till åtagandena på ett
samhällsekonomiskt kostnadseffektivt sätt, med bibehållen eller
ökad konkurrenskraft och på ett sätt som värnar sysselsättning i
hela landet, samtidigt som totalförsvarets behov beaktas och det
militära försvaret kan växa samt att de nationella miljömålen
och de globala målen för hållbar utveckling kan nås,
• analysera om formuleringen av de nationella
miljökvalitetsmålen och dess preciseringar kan behöva anpassas
till de avvägningar som görs,
• beakta det övergripande målet för Sveriges arbete med Agenda
2030 och en stärkt samstämmig politik för hållbar utveckling
(prop. 2019/20:188) samt behovet av att säkerställa en ökad
produktion av livsmedel och skogsprodukter för att bryta osunda
beroenden, påskynda klimatomställningen och stärka det civila
försvaret,
• kartlägga och beskriva synergier och målkonflikter med
strategier och åtgärder för skogspolitiken,
livsmedelsförsörjning, klimatanpassning, återuppbyggnaden av
totalförsvaret samt arbetet för andra riksdagsbundna mål för
till exempel folkhälsa och kulturmiljö,
• föreslå relevanta politiska avvägningar vid behov, och
• avgränsa strategin till landbaserade ekosystem inklusive
våtmarker med särskilt fokus på markanvändningssektorn.
Förslag till etappmål om områdesskydd för skogsmark ska inte
lämnas. Beredningen kan diskutera och analysera skatterelaterade
frågor men ska inte lämna några författningsförslag på
skatteområdet.
Konsekvensbeskrivningar
Beredningens förslag ska bygga på samhällsekonomiska
konsekvensanalyser och konsekvensbeskrivningar ska lämnas enligt
det som framgår av kommittéförordningen (1998:1474).
Konsekvenserna ska anges på ett sätt som motsvarar de krav på
innehållet i konsekvensutredningar som finns i förordningen
(2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Miljömålsberedningen ska under uppdraget hålla sig underrättad
om utvecklingen inom området. Om det under utredningstiden
framkommer ny information om åtaganden, nivåer eller mätmetoder
ska dessa införlivas i utredningens arbete. Miljömålsberedningen
ska i uppdraget ta hänsyn till andra pågående initiativ,
utredningar och processer med koppling till insatser för klimat
och biologisk mångfald. Det gäller till exempel Skogsstyrelsens
och Statens jordbruksverks uppdrag att strategiskt planera
arbetet för ökad kolsänka (redovisas den 1 december 2022),
Naturvårdsverkets uppdrag att föreslå bokföringsmetoder för
kompletterande åtgärder enligt det klimatpolitiska ramverket
(redovisas den 31 januari 2023) samt de regeringsuppdrag till
bl.a. Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket som har beslutats till
följd av skogspropositionen. Beredningen ska också ta hänsyn
till relevanta strategier och handlingsplaner såsom den
klimatpolitiska handlingsplanen, regeringens strategi för
cirkulär ekonomi, skogspropositionen, den nationella
livsmedelsstrategin, den nationella strategin för
klimatanpassning och riksdagens beslut om utvecklingen av
totalförsvaret.
Beredningen ska föra en dialog med berörda myndigheter och råd,
främst Naturvårdsverket, Tillväxtverket, Statens jordbruksverk,
Skogsstyrelsen, Riksantikvarieämbetet, länsstyrelserna,
Konjunkturinstitutet, Sametinget, Sveriges lantbruksuniversitet,
Nationella expertrådet för klimatanpassning, Klimatpolitiska
rådet, Statens energimyndighet, Trafikverket och Miljömålsrådet.
Beredningen ska vidare inhämta kunskap från och förankra
beredningens förslag med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR),
näringsliv, ideella organisationer och forskarsamhället.
Uppdraget ska redovisas senast den 2 december 2024.
(Miljödepartementet)