Post 19 av 37 träffar
Översyn av regler för nedsättning av energiskatter för vissa sektorer, Dir. 2001:29
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2001-04-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 april 2001.
Sammanfattning av uppdraget
Inför arbetet med att förverkliga strategin för fortsatt grön
skatteväxling tillkallas en kommitté med parlamentarisk sammansättning.
Denna skall utreda utformningen av regler för nedsättning av skatt på
energi som förbrukas för uppvärmning och drift av stationära motorer
inom sektorer som är utsatta för internationell konkurrens. Vidare
skall kommittén analysera och föreslå lämpligakriterier för vad som
bör anses vara konkurrensutsatt verksamhet och i vad mån detta bör
motivera energiskattelättnader.
Kommittén skall utreda förutsättningarna för en annan avgränsning av
området för energiskattenedsättning för de konkurrensutsatta sektorerna
än vad som gäller i dag. Kommitténs förslag till utformning av reglerna
för energiskattenedsättning skall omfatta beskattning av såväl fossila
bränslen som el. För att uppnå en samhällsekonomiskt god
energianvändning bör beskattningen av energi vara så likartad som
möjligt inom olika samhällssektorer. För en liten öppen ekonomi som
den svenska skall undantagen från denna regel inte vara större än vad
som är motiverat av konkurrensskäl och av globala miljöhänsyn och vad
som krävs för att uppnå ett hanterbart system. En viktig del av
uppdraget är att analysera effekterna av olika avgränsningar av det
nedsättningsberättigade området på gränsytorna mot andra sektorer, som
t.ex. tjänstesektorn samt el- och värmeproduktionen. En annan uppgift
är att belysa samspelet mellan en generellt lägre skattenivå för
energiförbrukning inom en brett avgränsad del av samhället och behovet
av individuella nedsättningsregler.
Kommittén skall kartlägga energikostnadsstrukturen i de aktuella
sektorerna samt vidare undersöka bränsle- och elanvändningen för olika
ändamål i skilda industriprocesser. Vidare skall kommittén redovisa
den relativa kostnaden för användningen av energiprodukter i
förhållande till olika kostnader i verksamheten samt bedöma hur stor
del av energiförbrukningen i olika processer som är att hänföra till
annat ändamål än motordrift eller uppvärmning. Kommittén skall
analysera konsekvenserna av sina förslag för de berörda verksamheterna
när det gäller bl.a. deras konkurrenskraft. Vid en analys av effekterna
skall den totala inverkan av en budgetneutral omläggning av
skatteuttaget - inom ramen för en fortsatt grön skatteväxling - med
höjda energiskatter och sänkta skatter, främst på arbete, kartläggas
och beaktas. Vid utformningen av sina förslag skall kommittén beakta
riktlinjerna för energibeskattningen i 1997 års energiöverenskommelse
och de av riksdagen fastställda nationella miljökvalitetsmålen samt
verka för att förslagen ligger i linje med regeringens strävan mot att
skapa en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar utveckling i
Sverige. Kommittén skall följa utvecklingen inom EU och justera
analysen efter de EG-rättsliga förutsättningarna. Särskilt skall EU:s
regler om statligt stöd beaktas.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 31 december 2002.
Bakgrund
Gällande energiskatteregler
Regler om beskattning av bränslen och el finns i lagen (1994:1776)
om skatt på energi. Skattelättnader gäller i form av att ingen
energiskatt och en reducerad koldioxidskatt betalas för fossila
bränslen som används för uppvärmning och drift av stationära motorer
vid tillverkningsprocessen i industriell verksamhet eller i
yrkesmässig jordbruks-, skogsbruks- och vattenbruksverksamhet
(inklusive växthusnäringen). Detta innebär att dessa sektorer betalar
en fast procentuell andel av den koldioxidskatt som gäller för övriga
sektorer (andra näringsgrenar och hushållssektorn). För år 2000 var
andelen 50 procent. Koldioxidskattehöjningen från den 1 januari 2001
utformades så att skattebelastningen för industrin blev oförändrad.
Detta innebär att det numera är 35 procent av koldioxidskatten som
betalas av de skattenedsatta sektorerna. En nollskattesats gäller för
el som förbrukas i de angivna sektorerna. Begreppet tillverkningsprocess
i industriell verksamhet definieras utifrån den officiella statistik som
används för näringsgrensindelning, Standard för svensk
näringsgrensindelning (SNI).
Utöver dessa generella skattelättnader kan företag med stor
energiförbrukning erhålla viss ytterligare nedsättning av
koldioxidskatten. Om den koldioxidskatt som belastar ett företag inom
de angivna näringarna överstiger 0,8 procent av försäljningsvärdet,
sätts skatten ned så att endast 12 procent av den överstigande
skattebelastningen återstår. Gemenskapsrättens minimiskattesatser
på mineraloljeprodukter får dock inte underskridas.
Utöver 0,8-procentsregeln finns en annan möjlighet till nedsättning av
koldioxidskatten på kol och naturgas (1,2-procentsregeln). Denna regel
kan endast tillämpas av företag som framställer produkter av andra
mineraliska ämnen än metaller, dvs. cement-, kalk-, sten- och
glasindustrin. Giltigheten av 1,2-procentsregeln är tidsbegränsad till
och med utgången av år 2002.
Grön skatteväxling
En offentlig utredning, Skatteväxlingskommittén, har granskat idén om
en grön skatteväxling och redovisade i januari 1997 sitt betänkande
Skatter, miljö och sysselsättning (SOU 1997:11). Kommitténs uppgift var
att utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv analysera de
miljöstyrande inslagen i den dåvarande skattelagstiftningen och mot
bakgrund av denna analys undersöka förutsättningarna för en ökad
miljörelatering av det svenska skattesystemet. Kommitténs slutsats var
att det går att ta ytterligare steg i en grön skatteväxling om det sker
på ett varsamt och balanserat sätt. Vidare presenterade kommittén en
modell för hur energiskattesystemet kunde utformas i syfte att göra det
mer överskådligt och stabilt samtidigt som miljörelateringen ökade.
Skatteväxlingskommitténs modell utgår från de element som finns i dagens
skattesystem och det faktum att miljörelaterade skatter bör tas ut så
generellt som möjligt för att uppnå bästa styreffekt. Utgångspunkten är
således att alla fossila bränslen och biobränslen skall beskattas med
följande skattekomponenter.
· Energiskatt, som omstruktureras så att den blir proportionell mot
energiinnehållet.
· Koldioxidskatt, som fortsätter att vara proportionell mot
nettoutsläppet av koldioxid.
· Svavelskatt, som är oförändrat proportionell mot svavelinnehållet.
· Trafik- och miljöskatt, vars belopp tillåts variera mellan olika
bränslen för att ta hänsyn till särskilda miljöeffekter och andra
externa kostnader som är trafikrelaterade.
I dagens energiskattesystem tillämpas en reducerad skattenivå för energi
som förbrukas för uppvärmning och drift av stationära motorer inom
tillverkningsindustrin samt jordbruks-, skogsbruks- och
vattenbruksnäringarna. I Skatteväxlingskommitténs modell behålls en
sådan reducerad skattenivå, som innebär att endast koldioxidskatt och
svavelskatt tas ut. För att lösa de problem som i dag finns med
beskattningen av el- och värmeproduktion skapas en ordning där dessa
sektorer beskattas enligt samma principer som gäller för
tillverkningsindustrin. I stället för att energiskatt tas ut på de
bränslen som används vid el- och värmeproduktion utgår i stället
konsumtionsskatt på el och värme vid leverans till slutkonsument.
I budgetpropositionen för 2001 dras riktlinjerna upp för en reformering
av energiskattestrukturen med utgångspunkt i Skatteväxlingskommitténs
principskiss.
Ett successivt införande av Skatteväxlingskommitténs modell bedöms kunna
skapa en energiskattemiljö som säkerställer en effektiv miljöstyrning
och en offentlig-finansiell varaktig finansiering av sänkta skatter på
arbete. Reformen skall ske stegvis. Vad gäller de konkurrensutsatta
sektorerna uttalas att det reducerade skatteuttaget för dessa bör
behållas samt att alternativa avgränsningar av det konkurrensutsatta
området med generellt sett reducerad skatt skall utredas.
För att förverkliga strategin för fortsatt skatteväxling uttalas i
budgetpropositionen att vissa områden behöver utredas vidare. Ett av
dessa är således utformningen av nedsättningssystemet för
tillverkningsindustrin samt jordbruks-, skogsbruks- och
vattenbruksnäringarna.
Energiförbrukning i konkurrensutsatta sektorer
I takt med höjningar av energi- och koldioxidskatterna har frågan om
gränsdragningen av det område som omfattas av reducerade skattesatser
blivit av stor betydelse för företagen. Beskattningsmyndigheten har,
sedan det nuvarande industriskatteregelverket infördes den 1 januari
1993, ställts inför olika gränsdragningsproblem. Det handlar dels om
en verksamhet skall anses vara industriell eller inte, dels om vad som
skall rymmas inom begreppet tillverkningsprocess.
Den tekniska utvecklingen har gått mycket snabbt, inte minst under
senare delen av 1990-talet. Detta har fått betydelse inte minst för
gränszonerna mellan forskning, utveckling, konstruktion och liknande.
Det har sålunda visat sig svårt att dra en enkel och lätt tillämpad
gräns om vad som skall rymmas inom begreppet tillverkningsprocess och
vad som faller utanför och alltså skall omfattas av full skatt.
Ett exempel på fall, där tolkningen av begreppet tillverkningsprocess
skapat problem, är teknikföretag. I dessa företag är den största delen
av arbetet med att ta fram aktuella produkter sällan fysiskt utan
består i stället av utveckling och anpassning av dataprogram och
liknande. En fråga som således inställer sig är i vilken utsträckning
energiförbrukningen vid annat än rent fysiskt arbete bör berättiga
till skattenedsättning.
En fortsatt successiv höjning av energiskatterna aktualiserar även
den grundläggande frågan om vilka kriterier som bör ligga till grund
för att en sektor eller grupp av företag skall vara berättigade till
skattelättnader. Tanken bakom att tillämpa skattelättnader för
tillverkningsindustrin och jordbrukssektorn har varit att ge företag
inom dessa sektorer rimliga internationella konkurrensförutsättningar,
eftersom beskattningen i företagens konkurrentländer i många fall
ligger på en betydligt lägre nivå än i Sverige. Vid en bedömning av
förändringarna i konkurrenskraft är dock inte enbart energiskatterna
utan också andra förhållanden som de totala energikostnaderna,
transportavstånd och kostnader för arbetskraft av betydelse. I en
liten öppen ekonomi som den svenska har det således ansetts som
nödvändigt att beakta situationen för de konkurrensutsatta sektorerna
vid utformningen av skattereglerna. I syfte att skapa ett enkelt och
förhållandevis lättadministrerat system har den statistiska
näringsgrensindelningen valts som avgränsning för vilka företag som
är berättigade till skattenedsättning. I syfte att minska
gränsdragningsproblemen har vissa närliggande sektorer, skogsbruket
samt uppfödning av fisk och vattenväxtodling (vattenbruk) i
energiskattesammanhang jämställts med jordbruket. Det är dock
uppenbart att energiförbrukningen hos enskilda företag inom såväl
enskilda grupper som mellan olika grupper av företag varierar högst
väsentligt.
En ytterligare fråga som inställer sig är vilka kriterier som bör
användas för att fastlägga att en sektor eller grupp av företag är
konkurrensutsatta och i vad mån detta är ett skäl för skattenedsättning
och i sådant fall hur stor denna skattelättnad skall vara. Här
aktualiseras en avvägning mellan ett enkelt, överskådligt och lätt
administrerbart energiskattesystem och en önskan att enbart ge
skattelättnader till de företag som är mest utsatta för internationell
konkurrens.
Vid bedömningen måste också de totala kostnadsmässiga konsekvenserna
för företagen av en grön skatteväxling beaktas. Grön skatteväxling
medför höjda energiskatter och sänkta skatter, främst på arbete.
För avgränsningen av nedsättningsområdet finns åtminstone tre renodlade
alternativ så vitt gäller generella, icke företagsanknutna,
nedsättningsregler. Vid valet mellan de olika alternativen aktualiseras
en avvägning mellan å ena sidan önskemål att ha brett verkande
incitament för effektiv och miljövänlig energianvändning, å andra sidan
önskemål att undvika en för hög skattebelastning för företag som arbetar
i internationell konkurrens.
(1) Ingen generell nedsättning alls medges. Detta skulle göra det
nödvändigt med individuella nedsättningsregler i princip av det slag
som gällde före 1993 års energiskatteomläggning.
(2) Det slag av generell nedsättning som gäller i dag, där ett brett
definierat område av näringslivet undantas från energiskatt och viss
del av den normala koldioxidskatten. Beroende på vilken
koldioxidskattenivå som väljs aktualiseras även i detta fall
individuella nedsättningsregler.
(3) Området för generell nedsättning avgränsas på ett snävare sätt än
i dag, exempelvis till på ett visst sätt definierade energiintensiva
företag. En sådan snävare avgränsning skulle öka miljöincitamenten i
energibeskattningen samtidigt som det finns en risk för att nya
avgränsningsproblem kan uppkomma. Dessa avgränsningsproblem kan även
för detta alternativ aktualisera individuella nedsättningsregler.
En viktig aspekt att beakta vid utformningen av nationella
nedsättningsregler är de begränsningar som följer av EG-rätten. Av
stor betydelse är därvid såväl rent skatterättsliga direktiv som de
gemenskapsrättsliga regler om statligt stöd, som syftar till att
förhindra att konkurrensen snedvrids på den gemensamma marknaden. En
allmän tendens inom gemenskapsrätten är att enhetlighet och
harmonisering betonas, vilket innebär att möjligheterna till olika
typer av särregleringar blir allt svårare att tillämpa. Ett exempel
är kommissionens alltmer återhållsamma inställning till nationella
undantag med stöd av artikel 8.4 i mineraloljedirektivet. Nya
riktlinjer för godkännande av statligt stöd på miljöområdet gäller från
och med februari 2001. Dessa ger endast medlemsstaterna ett begränsat
utrymme - såväl i omfattning som tidsrymd - att tillämpa olika
särlösningar för vissa typer av verksamheter som det kan finnas
anledning att överväga vid generellt höga skattenivåer.
Uppdraget
Den allmänna utgångspunkten för uppdraget skall i princip vara att
energi så långt möjligt skall beskattas likartat oavsett
användningsområden. Detta främjar en samhällsekonomiskt effektiv
resursanvändning där incitamenten för energieffektivisering och
miljöstyrning blir likartade i olika samhällssektorer. För en liten
öppen ekonomi som den svenska skall undantagen från denna regel inte
vara större än vad som är motiverat av konkurrensskäl och av globala
miljöhänsyn och vad som krävs för att uppnå ett hanterbart system.
Inom områden med nedsatt skatteuttag är det viktigt att tillämpa andra
styrmedel för energieffektivisering och miljöstyrning.
Behovet av skattelättnader för konkurrensutsatta sektorer och
utformningen av dessa
Kommittén skall närmare utreda förutsättningarna för en annan
avgränsning än vad som gäller i dag av det område inom vilket
energiskattelättnader bör tillämpas. En viktig aspekt är att belysa
samspelet mellan en generellt lägre skattenivå för energiförbrukning
inom en brett avgränsad del av samhället och behovet av individuella
nedsättningsregler.
I uppdraget ingår att behandla olika alternativ till utformningen av
en avgränsning samt vilka effekter på energikostnader, lönsamhet m.m.
en övergång till andra avgränsningar bedöms få för olika delar av
tillverkningsindustrin samt skogsbruks-, vattenbruks- och
jordbruksnäringarna (inklusive växthusnäringen). Analysen bör omfatta
vilka sektorer eller grupper av företag som bör omfattas av
skattelättnaderna samt för- och nackdelar som olika avgränsningar
bedöms medföra på gränsytorna mot andra sektorer, t.ex. tjänstesektorn
samt el- och värmeproduktion. Faktorer att beakta är bl.a. den
skattemässiga behandlingen av el- och värmeproduktion som sker inom
industrin samt hur fjärrvärmeleveranser till och från
nedsättningsberättigade företag behandlas. En utgångspunkt bör vara
att söka skapa ett enkelt och hållbart system, som fungerar väl i den
framtida reformerade energiskattestruktur som skall ligga till grund
för den fortsatta skatteväxlingen. Kommittén skall i detta arbete bland
annat använda och värdera det material som presenterades i Ds 2000:73,
Utvärdering av Skatteväxlingskommitténs energiskattemodell.
Kommitténs analyser och förslag avseende avgränsningen av
nedsättningsområdet skall omfatta beskattningen av såväl fossila
bränslen som el. Det ankommer på kommittén att analysera och föreslå
lämpliga kriterier för vad som bör anses
vara konkurrensutsatt verksamhet och i vad mån detta bör motivera
energiskattelättnader. Bland de faktorer som kriterierna kan baseras
på finns sådant som i vilken utsträckning priserna på
företagets/branschens produkter är internationellt bestämda. Vid
analysen av lämpliga kriterier och eventuella förslag om nya kriterier
bör beaktas det angelägna i att ha enkla och stabila regler där
gränsdragningsproblem, för företag och skatteförvaltning, så långt
möjligt bör undvikas. Efter valet av kriterier står det kommittén fritt
att föreslå lämpliga former för skattelättnaderna.
Kommittén skall kartlägga energikostnadsstrukturen inom
tillverkningsindustrin samt jordbruks-, skogsbruks- och
vattenbrukssektorerna samt redovisa den relativa kostnaden för
användningen av energiprodukter, såväl för uppvärmning som för
råvaruändamål, i förhållande till arbetskraft och andra kostnader i
verksamheten. I den mån förslagen i förhållande till dagens regler
innebär en förändrad avgränsning av det område som omfattas av rätten
till skattenedsättning, skall motsvarande kartläggning göras av
energikostnadsstrukturen. Vid analysen av påverkan på den
internationella konkurrenskraften av en budgetneutral grön
skatteväxling skall inverkan på företagens totala kostnader såväl genom
höjda skatter på energi som sänkta skatter, främst på arbete, beaktas.
Av gemenskapsrätten följer att skatt inte skall tas ut på mineraloljor
som förbrukas för annat ändamål än motordrift eller uppvärmning. Denna
regel gäller enligt den svenska energiskattelagstiftningen för alla
skattepliktiga bränslen, dvs. även kol och naturgas. Tillämpningen av
regeln har stor betydelse för åtskilliga företag, särskilt mot bakgrund
av de skattehöjningar som ägt rum under senare år.
Energiskatteutredningen behandlade i sitt betänkande Ny lag om skatt på
energi - en teknisk översyn och EG-anpassning (SOU 1994:85) tolkningen
av såväl begreppet "annat ändamål än motordrift eller uppvärmning" som
den närliggande bestämmelsen om skattefrihet för bränslen som används i
en process där bränslet i allt väsentligt används för annat ändamål än
motordrift eller uppvärmning. Energiskatteutredningen redovisade i
samband härmed en kartläggning av bränsleanvändningen för olika ändamål
i skilda industriprocesser. Kommittén skall uppdatera den översyn som
Energiskatteutredningen gjorde och överväga behovet av förändringar.
Regeln om skattefrihet vid användning av energivaror för annat ändamål
än motordrift eller uppvärmning är även tillämplig för energiskatten
på el. Mot bakgrund av den nu gällande noll-skattesatsen för el som
förbrukas i tillverkningsindustrin, har den angivna regeln i praktiken
ingen betydelse vad gäller el. I syfte att få ett mer fullständigt
underlag för sina överväganden om elskattelättnader för
konkurrensutsatta sektorer, skall dock kommittén - på samma sätt som
Energiskatteutredningen gjorde beträffande de fossila bränslena - göra
en genomgripande kartläggning av elförbrukningen med avseende på olika
användningsområden inom skilda processer inom tillverkningsindustrin
samt jordbruks-, skogsbruks- och vattenbrukssektorerna. Därvid skall
bedömas hur stor del av elförbrukningen i olika processer som är att
hänföra till annat ändamål än motordrift eller uppvärmning.
Det finns även andra bestämmelser i lagen om skatt på energi som är av
betydelse för beskattningen av industrins energianvändning. Det rör
sig främst om frihet från energi- och koldioxidskatt för bränslen som
förbrukats för framställning av mineraloljeprodukter och andra
skattepliktiga produkter samt för kolbränslen och petroleumkoks som
förbrukats i metallurgiska processer. Den första punkten är av stor
betydelse särskilt för raffinaderier och petrokemisk industri, medan
den andra punkten i huvudsak är av betydelse för den svenska
stålindustrin.
Kommittén skall överväga samspelet mellan de olika reglerna om
energiskattelättnader och skattefrihet som företag inom de
konkurrensutsatta sektorerna kan dra nytta av och vid behov föreslå
lämpliga förändringar.
Vid utformningen av sina förslag skall kommittén beakta riktlinjerna
för energibeskattningen i 1997 års energiöverenskommelse och de av
riksdagen fastställda nationella miljökvalitetsmålen samt verka för att
förslagen ligger i linje med statsmakternas strävan mot att skapa en
socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar utveckling i Sverige.
Översyn av uppbördsreglerna för elbeskattningen
Utvidgningen av den generellt nedsatta koldioxidskatten till att även
gälla jord- och skogsbruket tydliggjorde behovet av ett nytt sätt att
ta ut energiskatt på el samt dess kopplingar till det nedsatta
skatteområdet. Avregleringen av elmarknaden har förändrat både
förhållanden och villkor på marknaden, med exempelvis ökade möjligheter
för kunderna att välja elleverantör. Reglerna och systemet för uttag av
energiskatt på el har däremot inte förändrats och det finns därför ett
behov av en översyn av dessa regler. Kommittén skall sålunda göra en
sådan översyn. Denna skall innefatta såväl den generella uppbyggnaden
av uppbördsreglerna för energiskatten på el som frågor om utformningen
och nivån vad gäller administrativa gränser för när skattelättnader
skall medges. Särskilt skall undersökas i vad mån energiskattereglerna
kan förändras i syfte att skapa ett mer lätthanterligt och
administrativt enklare uppbördssystem för såväl jord- och
skogsbruksnäringen (inklusive växthusnäringen) som
tillverkningsindustrin. I detta sammanhang bör den administrativa
enkelheten vägas mot möjligheterna till effektiv miljöstyrning.
Övriga frågor
Det står kommittén fritt att även lämna förslag till förändringar i
andra närliggande frågor, än de som uttryckligen behandlats i dessa
direktiv.
Kommittén skall följa utvecklingen inom EU och justera analysen efter
de EG-rättsliga förutsättningarna. Därvid skall man särskilt beakta
EG:s regler om statligt stöd vid utformningen av förslag som
innefattar särregler för den svenska industrins och jordbrukets
energibeskattning. Särskilt de nya riktlinjer för godkännande av
statligt stöd på miljöområdet som gäller från och med februari 2001 -
och de begränsningar på medlemsstaternas nationella handlingsutrymme
som dessa lägger - bör uppmärksammas i sammanhanget. Höjningar av
koldioxidskatten kan accentuera behovet av särregleringar för
konkurrensutsatta näringar, varvid EG:s statsstödsregler är av
avgörande betydelse.
Kommittén bör vidare följa och ta hänsyn till resultaten av det
fortsatta arbetet, såväl nationellt som internationellt, med att
utveckla system för handel med utsläppsrätter och handel med gröna
certifikat m.m. Vidare skall samråd ske med den delegation eller den
arbetsgrupp som regeringen har för avsikt att tillsätta senare med
uppgift att föreslå ett svenskt system för tillämpning av
Kyotoprotokollets flexibla mekanismer. Kommittén skall också samråda
med den särskilda utredare, som regeringen har tillkallat, med uppdrag
att utforma ett system för certifikathandel baserat på kvoter för
användningen av el från förnybara energikällor (dir. 2000:56).
Inom Regeringskansliet studeras långsiktiga avtal om
energieffektiviserande åtgärder för olika sektorer av industrin.
Kommittén bör beakta detta arbete. Detsamma gäller behandlingen inom
EU av kommissionens förslag till rådets direktiv om omstrukturering av
gemenskapens ramverk för beskattning av energiprodukter, KOM (97) 30
av den 12 mars 1997.
Som ett underlag för sina överväganden skall kommittén undersöka
motsvarande lagstiftning i några för svenskt näringsliv viktiga
konkurrentländer, som t.ex. Danmark, Finland, Nederländerna,
Storbritannien och Tyskland.
Redovisning av uppdraget
För kommitténs arbete gäller regeringens generella direktiv om att
redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag
(dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt
om att redovisa konsekvenserna för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49). Vidare skall kommittén
redovisa konsekvenserna av små företags villkor i enlighet med 15 §
kommittéförordningen (1998:1474). Därvid skall en analys göras på sätt
som beskrivs i Kommittéhandboken (Ds 2000:1 kapitel 7.6). I detta
arbete har kommittén möjlighet att samråda med SimpLex-enheten vid
Näringsdepartementet.
Kommittén skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
31 december 2002. Det står kommittén fritt att dessförinnan redovisa
delar av arbetet i ett eller flera delbetänkanden.
(Finansdepartementet)