Post 16 av 37 träffar
Översyn av ransoneringslagen (1978:268) och prisregleringslagen (1989:978) samt viss angränsande lagstiftning, Dir. 2007:95
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2007-06-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 juni 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda vad som krävs för att
genomföra en effektiv och ändamålsenlig fördelning av
förnödenheter i krig och vid vissa allvarliga krissituationer i
fred. Som ett led i detta skall ransoneringslagen (1978:268)
och prisregleringslagen (1989:978) ses över. Översynen skall
även omfatta andra författningar av beredskapskaraktär och den
lagstiftning som stöder Sveriges åtaganden på
försörjningsområdet enligt olika bi- och multilaterala avtal.
Arbetet skall bedrivas i två etapper. I den första etappen
skall utredaren bedöma behovet av en nationell reglering av
fördelning av förnödenheter med beaktande av vilka
förberedelser som görs inom EU för en reglering med samma
syfte. Utredaren skall klarlägga det utrymme som, med hänsyn
till bi- eller multilaterala överenskommelser som Sverige
anslutit sig till, finns för en sådan reglering. Den första etappen
skall utredaren redovisa senast den 14 augusti 2008.
I den andra etappen skall utredaren klarlägga vilka
förutsättningar som finns för samhällets förfogande över
förnödenheter samt utarbeta de författningsförslag som behövs.
Den andra etappen skall utredaren redovisa senast den
31 januari 2009.
Bakgrund
Under krig uppstår knapphet på förnödenheter av olika slag.
Detta kan även inträffa vid vissa allvarliga krissituationer i fred.
I sådana lägen kan ransonering eller prisreglering behöva
användas. Dessa regleringar motiveras dels med behovet av att
kunna upprätthålla en fördelning av knappa resurser utan att det
får allvarliga fördelningspolitiska konsekvenser och rubbar
medborgarnas tilltro till samhällets institutioner, dels med
behovet av att säkerställa att tillräckliga resurser kan
mobiliseras för vissa prioriterade samhällssektorer i händelse av
allmän mobilisering.
Det finns påtagliga samband mellan prisreglering och
ransonering. På en fri marknad bestäms pris och volym för en
vara eller tjänst av den tillgång och efterfrågan som råder. Både
ransonering och prisreglering innebär ett ingrepp i marknaden.
Införandet av en ransonering kan medföra att en prisreglering
blir nödvändig för att inte försäljningsledet skall kompensera
den minskade försäljningen med en sådan prishöjning att
hushållen inte ens kan köpa den minimikvantitet som är
nödvändig. På motsvarande sätt kan en prisreglering medföra
att en ransonering blir nödvändig. Det är således ofta
nödvändigt att planera och införa ransonerande respektive
prisreglerande åtgärder samtidigt. Ett exempel på när båda
dessa regleringsinstrument tillämpades samtidigt var under
oljekrisen 1973-1974 då olika slag av prisreglerande åtgärder,
bl.a. förhandsanmälningsskyldighet och högstpris, tillämpades
vid sidan av ransonering.
Både ransoneringslagen (1978:268) och prisregleringslagen
(1989:978) har, i likhet med annan beredskapslagstiftning med
bäring på det ekonomisk-politiska området, sitt ursprung i
erfarenheterna från andra världskriget. Under krigsåren 1939-
1945 genomfördes såväl omfattande ransoneringar som
prisreglerande åtgärder med stöd av tillfällig, tidsbegränsad
lagstiftning. Med dessa erfarenheter som grund fattades det
beslut om lagstiftning under 1950-talet.
År 1954 tillkom den allmänna ransoneringslagen
(1954:280). Lagen har tillämpats två gånger, dels i samband
med Suez-krisen 1956-1957, dels under oljekrisen 1973-1974.
Med stöd av lagen vidtogs vid båda tillfällena vissa
ransoneringsåtgärder beträffande flytande bränsle m.m.
Erfarenheterna under oljekrisen visade att det fanns behov av
att se över lagen. Den allmänna ransoneringslagen ersattes
därför av den nu gällande ransoneringslagen.
Ransoneringslagen kan tillämpas, förutom i fall av krig och
krigsfara, vid annan utomordentlig händelse då det föreligger
knapphet eller betydande fara för knapphet inom riket på
förnödenheter som är av vikt för totalförsvaret eller
folkförsörjningen.
Den nuvarande prisregleringslagen, som trädde i kraft den
1 januari 1990, ersatte den allmänna prisregleringslagen
(1956:236). Under efterkrigstiden har prisregleringar kommit
att motiveras av stabiliseringspolitiska skäl, t.ex. för att dämpa
inflationen, och av fördelningspolitiska skäl, t.ex. för att
förhindra monopolvinster. Ett allmänt pris- och hyresstopp
genomfördes under februari-april 1990. Den nu gällande lagen
är, i likhet med dess föregångare, tänkt att i första hand
tillämpas i krig eller vid krigsfara. Om Sverige kommer i krig
skall prisregleringslagen tillämpas automatiskt och om krigsfara
råder får regeringen föreskriva att prisregleringslagen skall
tillämpas. Lagen kan dock även tillämpas om det av annan
orsak finns risk för en allvarlig prisstegring inom landet på en
eller flera viktiga varor eller tjänster. Prisregleringslagen har
således ett vidare tillämpningsområde än ransoneringslagen.
Behovet av en översyn
De säkerhetspolitiska förutsättningarna har ändrats
Det finns en rad olika omvärldsfaktorer som på senare tid
förändrat förutsättningarna för såväl ransonering som
prisreglering. Systemen för ransonering och prisreglering
bygger på de förhållanden och hot som fanns under 1980-talet.
Omfattande förberedelser genomfördes, också rent praktiskt, för
att säkra försörjningen eller åtminstone ge en grundtrygghet.
Viktiga åtgärder har varit beredskapslagring och förberedelser
för ransonering. Beredskapslagringen och de administrativa
systemen för ransonering har i huvudsak avvecklats. Till detta
kommer att Sverige blivit allt mer integrerat med andra länder
genom medlemskapet i EU och genom andra bi- eller
multilaterala avtal.
I propositionen Samhällets säkerhet och beredskap (prop.
2001/02:158) gjorde dåvarande regering bedömningen att
planeringen av den ekonomiska politiken i krissituationer bör
utgå från att målen för den ekonomiska politiken bäst uppnås
genom generella ekonomisk-politiska åtgärder även långt in i
ett krisskede. Regeringen förutsatte att reglerande åtgärder inte
skulle komma i fråga förrän i ett sent skede eller vid mycket
allvarliga störningar av försörjningen. Enligt dåvarande
regeringens bedömning i propositionen Förändrad omvärld -
omdanat försvar (prop. 1998/99:74) är prisregleringar eller
ransonering av varor i praktiken endast motiverade i de fall
marknader upphör att existera på grund av krig eller krisläge.
Åtgärder i form av ransonering och prisreglering är att betrakta
som mycket drastiska och kan förväntas ha en negativ effekt på
ekonomins funktionssätt. Omfattande ransoneringar och
prisregleringar av varor kräver dessutom en stor administration
för att fungera. Regeringen ansåg därför att det inte längre var
ändamålsenligt att en sådan omfattande organisation som krävs
för administration av en ransonering eller prisreglering hålls
förberedd. Det måste dock, ansåg regeringen, finnas en viss
beredskap för sådana åtgärder. Om det trots allt skulle bli
aktuellt med en ransonering eller en prisreglering får den
nödvändiga organisationen byggas upp efter det behov som då
finns. Detta kan ta tid beroende på hur omfattande
administrationen behöver vara.
När det gäller administrationen av en ransonering kan
nämnas att ransoneringslagen innehåller förbud mot överlåtelse
av bevis om rätt att förvärva eller använda förnödenhet
(ransoneringsbevis). De hittillsvarande ransoneringssystemen
förutsätter en omfattande administration med ekonomiska och
personella resurser i en omfattning som det inte längre finns
tillgång till. Systemen har utgått ifrån att ransoneringsbevis
som inte använts skall återlämnas till ransoneringsorganet för
eventuell utdelning till annan. Vid planering av ett nytt system
för drivmedelsransonering har frågan väckts om inte förbudet
mot överlåtelse av ransoneringsbevis helt eller delvis skulle
kunna avskaffas för att få ett smidigt och inte alltför
resurskrävande system.
Sveriges medlemskap i EU och anslutning till internationella
avtal
EU-medlemskapet gör det nödvändigt att i viss utsträckning
omvärdera den tidigare planerade användningen av reglerande
ingrepp såsom ransonering och prisreglering som instrument i
den ekonomiska politiken i krissituationer. Medlemskapet
innebär att Sverige inte längre för en egen handels-, jordbruks-
och fiskepolitik. Sverige ingår i en inre marknad som
kännetecknas av fri rörlighet för varor, personer, tjänster och
kapital mellan medlemsstaterna. Vidare finns det bestämmelser
som skall säkerställa att konkurrensen inom den inre marknaden
inte snedvrids. Medlemskapet har medfört nya möjligheter och
förutsättningar för den ekonomiska politiken och
försörjningspolitiken i krissituationer samtidigt som utrymmet
för nationella åtgärder har minskat. Romfördraget innehåller
vissa möjligheter för medlemsstaterna att tillämpa restriktioner
under särskilda omständigheter. Gemensamt för dessa
bestämmelser är dock att de inte får innefatta en förtäckt
begränsning av handeln mellan medlemsstaterna.
Genom Sveriges anslutning till EU och andra internationella
avtal har förutsättningarna för såväl försörjningen av varor
under olika slag av kriser som möjligheterna att ensidigt införa
ransonering inom landet således förändrats. Försörjning med
olja och drivmedel intar i detta sammanhang en särställning
eftersom risken för störning i tillförseln måste betraktas som
större beträffande dessa varor än i fråga om annan försörjning.
Medlemskapet i EU har också medfört förändrade
förutsättningar för att prisreglering skall kunna tillämpas.
Prisregleringar innebär att priserna sätts på en lägre nivå än vad
som kan motiveras enbart med hänsyn till efterfrågan, vilket
kan ses som en form av favorisering av inhemskt producerade
varor och tjänster framför import. Såväl ransonering som
prisreglering kan således ha konkurrensbegränsande effekter.
Möjligheterna att införa sådana åtgärder är i viss mån
begränsade med hänsyn till EU:s konkurrensregler.
Risken för fredstida störningar på energiområdet
Det område där det i första hand skulle kunna bli aktuellt att
besluta om en ransonering, mot bakgrund av att det finns risk
för allvarliga störningar redan i fred, är inom
energiförsörjningen, främst i de fall denna är knuten till import
av fossila produkter. När det gäller drivmedel för fordon,
flygplan och fartyg är Sverige näst intill helt beroende av
import. Marknaden för dessa produkter är global, och störningar
i produktionen någonstans i världen kan få effekter även här.
Det senaste tydliga exemplet på detta var då orkanen Katrina
slog ut betydande delar av produktionen i USA. Den lagring
som i dag förekommer i Sverige sker enligt de åtaganden som
Sverige gjort i avtalet om International Energy Agency (IEA),
det s.k. IEP-avtalet, samt i enlighet med regler inom EU.
Genom de gemensamma mål som antogs i juni 1993 har
IEA:s medlemsländer även vissa gemensamma riktlinjer för
energipolitiken.
EU:s bestämmelser om lagring och krishantering har samma
tidsram som IEP-avtalet, dvs. 90 dagars förbrukning (EU)
respektive import (IEA). Inom EU finns under Kommissionen
en arbetsgrupp (Oil Supply Group) för oljeberedskapsfrågor i
vilken samtliga medlemsländer deltar. Lagen (1984:1049) om
beredskapslagring av olja och kol, oljekrislagen (1975:197),
ransoneringslagen och prisregleringslagen har anpassats till det
regelverk som finns på EU-nivån. Inom EU pågår arbete med
att se över nuvarande åtgärder för att trygga oljeförsörjningen i
en krissituation.
Sverige har under normala förhållanden ett säkert elsystem.
Det på senare tid allt större elberoendet och elsystemens
känslighet gör emellertid elsystemet och därmed även samhället
i stort sårbart för extrema väderförhållanden och organiserad
skadegörelse. Inom Norden pågår ett arbete med att
vidareutveckla och harmonisera regler för hantering av
effektknapphet. Handeln med el kan balansera tillfälliga över-
och underskott. Det har nu tagits ett EU-initiativ inom detta
område där det har lagts fram ett direktivförslag om åtgärder för
att trygga elförsörjning och infrastrukturinvesteringar.
Nya ramvillkor för prisstabiliteten
Under 1990-talet har en fundamental omläggning av
stabiliseringspolitiken ägt rum genom införandet av en
självständig riksbank med ett uttalat inflationsmål. Denna
omläggning har varit effektiv och en trovärdighet för
inflationsmålet har etablerats.
Prisregleringars stabiliseringspolitiska roll har sedan
efterkrigstiden kommit att ifrågasättas, vilket också banat väg
för det nya penningpolitiska ramverket.
Prisregleringskommittén konstaterade i sitt slutbetänkande
Prisreglering mot inflation? (SOU 1981:40) att den
dittillsvarande prisregleringspolitiken inte bidragit till att
stabilisera prisnivån långsiktigt och därmed inte varit ett
ändamålsenligt stabiliseringspolitiskt instrument. Kommittén
konstaterade dock att prisregleringar har varit ett regelbundet
inslag i den ekonomiska politiken under framför allt 1970-talet
och i praktiken inte alls tillämpats under extraordinära
omständigheter. Kommittén drog slutsatsen att prisreglering bör
tillgripas endast om det uppkommer akuta krislägen med
varuknapphet eller dylikt eller vid andra extraordinära
förhållanden.
Av naturliga skäl har det inte varit möjligt att utvärdera hur
den nya penningpolitiska regimen fungerar i tider med kraftiga
störningar av ekonomin som resulterat i mycket kraftiga
prisökningar eller förväntan därom. Det kan finnas ett behov av
prisreglering som styrmedel för att bekämpa mycket höga
prisökningar, åtminstone under en kortare tidsperiod i syfte att
ge de ordinarie ekonomisk-politiska instrumenten och
anpassningsmekanismerna tid att verka. I propositionen
Riksbankens ställning (prop. 1997/98:40) konstaterade
dåvarande regering att det kan uppstå extrema situationer, t.ex.
krig, naturkatastrofer eller andra mycket kraftiga
utbudsstörningar, där anpassningsmekanismer inte fungerar. I
dessa situationer måste, enligt regeringen, prisstabilitetsmålet
rimligen vika för ett omedelbart behov att med en aktiv
penningpolitik dämpa störningen och motverka att den får
permanenta effekter.
Förutsättningarna för att kunna använda ransonering och
prisreglering som instrument för att bemästra en kris är således
numera förändrade. Lagstiftningen bör därför ses över. Inte
minst är det viktigt att regering och riksdag förfogar över ett till
ingångna internationella avtal anpassat regelverk samt en till
detta utformad organisation som även beaktar
teknikutvecklingen och tillgång på personal m.m.
Påbörjat översynsarbete
Beredskapsdelegationen för ekonomisk politik, som inrättades
1997 och är knuten till Finansdepartementet, skall genomföra
förberedelsearbete inför kriser och krig på det ekonomisk-
politiska området samt ägna särskild uppmärksamhet åt en
översyn av fullmaktslagarna och andra lagar på
beredskapsområdet. Delegationen har konstaterat att
beredskapslagstiftningen på det ekonomisk-politiska området
delvis blivit föråldrad. Ett förberedande översynsarbete har,
som en följd av Beredskapsdelegationens bedömning, inletts i
Regeringskansliet.
I Regeringskansliet har det gjorts en studie om behovet av en
översyn av ransoneringslagen (Fö2002/2188/CIV) i vilken det
konstateras att det för närvarande inte finns en infrastruktur
anpassad till moderna förhållanden som möjliggör att
lagstiftningen kan tillämpas på ett ändamålsenligt och
rättssäkert sätt. När det gäller ansvaret för tillämpningen av
prisregleringslagen åvilade detta tidigare Statens pris- och
kartellnämnd (SPK). Konkurrensverket, som delvis bildades ur
SPK 1993, har inget ansvar för att tillämpa prisregleringslagen.
Reglerna om hur en ransonering respektive prisreglering skall
administreras samt viss angränsande lagstiftning skall därför
omfattas av översynen. För att få acceptans för de särskilda
åtgärder som kan behöva vidtas i kritiska lägen måste också i
fortsättningen fördelningspolitiska mål och rättssäkerhetskrav
tillmätas stor betydelse.
Uppdraget
En särskild utredare skall se över främst ransoneringslagen och
prisregleringslagen. Översynen skall även omfatta andra
författningar av beredskapskaraktär som avser försörjning med
förnödenheter samt den lagstiftning som stödjer Sveriges
åtaganden enligt det internationella energiprogrammet, IEP-
avtalet, och enligt EU-bestämmelser inom detta område.
Uppdraget omfattar förhållanden såväl i krig som i fred.
De författningar som är aktuella för en översyn är främst
ransoneringslagen och prisregleringslagen, men även vissa
andra författningar av beredskapskaraktär som avser försörjning
med förnödenheter, främst ellagen (1997:857),
elberedskapslagen (1997:288), lagen (1985:635) om
försörjningsberedskap på naturgasområdet samt
förfogandelagen (1978:262) .
Även den lagstiftning som reglerar Sveriges åtaganden enligt
det internationella energiprogrammet, IEP-avtalet, och enligt
EU-bestämmelser inom detta område - bland annat lagen
(1984:1049) om beredskapslagring av olja och kol samt
oljekrislagen (1975:197) - behöver ses över.
En utgångspunkt för översynen skall vara att reglerande
åtgärder av omfattande art skall tillämpas först i ett sent skede i
en djup kris. Det kan dock finnas situationer då åtgärder
behöver sättas in i ett tidigt skede som skydd mot folkhälsan.
En annan utgångspunkt är att det är ett starkt svenskt intresse
att så långt det är möjligt upprätthålla en oreglerad
utrikeshandel, då handelsutbytet med andra länder är av stor
betydelse för vårt välstånd. Utrikeshandelns betydelse gör att en
reglering av denna knappast kan komma till stånd annat än i en
krigssituation eller vid särskilda förhållanden under en längre
tid pågående kris.
För att en större förändring av hushållens och företagens
ekonomiska aktiviteter skall komma till stånd krävs långtgående
åtgärder riktade mot hushållen och företagen. Att bygga upp
den kontrollapparat som krävs för att administrera sådana
åtgärder är inte bara kostsamt och tar lång tid utan skulle med
stor säkerhet möta stort motstånd från allmänheten om inte
mycket extrema förutsättningar råder. Ett system för
ransonering och prisreglering måste bygga på att de ingrepp i
personers och företags beteenden som kan bli nödvändiga vid
en allvarlig kris eller i krig utformas på ett sådant sätt att de
åtnjuter största möjliga legitimitet, men också så att de
administrativa kostnaderna blir så låga som möjligt. I detta
sammanhang skall frågan om ransoneringsbevis och
överlåtelseförbud av dessa övervägas.
Översynen skall när det gäller läkemedels- och
sjukvårdsmaterielområdet klarlägga om det vid bristsituationer
kan bli nödvändigt att reglera relevanta delar i
distributionskedjan, t.ex. möjligheten att införa
läkemedelsransonering och att fatta snabba beslut om
subvention samt vad som i så fall krävs för att en sådan
reglering skall vara möjlig. Kännetecknande för försörjningen
på dessa områden är låg lagerhållning kombinerad med strävan
efter hög leveranssäkerhet.
I den del av utredningsarbetet som avser ransoneringslagen
skall utredaren klarlägga förutsättningarna för ransonering samt
hur ny teknik påverkar de administrativa möjligheterna. En av
förutsättningarna för en ransonering eller ett förfogande är att
det är möjligt att få kontroll över de varor som skall omfattas av
regleringen. Tillgången på förnödenheter beror också på andra
faktorer, såsom en fungerade transportmarknad. Allvarliga
störningar i de internationella transportsystemen kan få svåra
konsekvenser för den svenska försörjningen med viktiga
förnödenheter. Särskild uppmärksamhet skall därför ägnas åt
den gränsöverskridande trafikens behov och åt principerna för
tilldelning av drivmedel. När det gäller kriser i fred skall
utgångspunkt tas i industrins behov av fortsatta ostörda
transporter.
Utgångspunkten för utredarens förslag skall vara att
försörjningsproblemen måste lösas i en nära samverkan mellan
det offentliga och privata företag. Det förhållandet att företag
ägs över staters gränser kan bidra till en säkrare försörjning men
också till svårigheter i en förfogandesituation. Utredaren skall
även beakta att en trygg försörjning i fred också stärker
förmågan vid höjd beredskap.
Praktiskt taget alla beredskapsförfattningar skall tillämpas
fullt ut då högsta beredskap gäller i landet. I ett antal lagar har
riksdagen bemyndigat regeringen att sätta vissa paragrafer i
tillämpning om Sverige är i krigsfara. Även då det råder
utomordentliga förhållanden av visst slag kan regeringen
föreskriva att vissa paragrafer skall tillämpas. Detta uttrycks på
skilda sätt i de olika lagarna men har i princip samma innebörd.
Behovet av ett sammanhängande system av fullmaktslagar skall
beaktas. Det kan även finnas ett behov av att införa enhetliga
begrepp i de olika författningarna.
Arbetet skall bedrivas i två etapper. I den första etappen
skall utredaren behandla en nationell reglering i prisreglerande
respektive konsumtionsdämpande och konsumtionsstyrande
syfte, med särskilt beaktande av sambanden mellan
prisreglering och ransonering. Utredaren skall
· bedöma behovet av en nationell reglering, bland annat med
beaktande av vilka förberedelser som görs inom EU för en
reglering med samma syfte,
· klarlägga det utrymme som, med hänsyn till EU och bi- eller
multilaterala överenskommelser som Sverige anslutit sig till,
finns för en sådan reglering samt
· studera andra länders reglering av dessa frågor.
I samarbete med berörda myndigheter skall klarläggas om det
utöver energiområdet finns områden där risken för allvarliga
fredstida störningar av försörjningen skulle kunna föranleda
behov av regleringsåtgärder.
Utredaren skall också genomföra en analys av om, och i så
fall under vilka omständigheter, prisreglering kan vara
motiverad som en understödjande åtgärd till penningpolitiken
och inflationsmålet i extrema situationer.
Den första etappen skall utredaren redovisa senast den
14 augusti 2008.
I den andra etappen skall utredaren
· klarlägga förutsättningarna för samhällets förfogande
över förnödenheter,
· överväga behovet av förändringar av befintliga
författningar och
· utarbeta de författningsförslag som behövs.
Utredaren skall i samband med att behov av
författningsändringar övervägs särskilt klarlägga behovet av
prisreglering respektive ransonering av andra skäl än krig eller
krigsfara. Utredaren skall också se över hur prisregleringslagen
respektive ransoneringslagen är utformade för att passa in i ett
sammanhängande system. Det skall tas i beaktande dels att
båda lagarna har kopplingar till varandra liksom till andra
beredskapslagar, dels att lagarna skall kunna tillämpas i hela
kedjan sårbarhet-kris-krig. Utgångspunkten för den andra
etappen skall vara att de generella ekonomisk-politiska
åtgärderna skall kunna användas så långt det är möjligt i krig
och vid andra allvarliga situationer. Av detta följer att andra
konsumtionsbegränsande åtgärder än ransonering, t.ex.
information och sparande, skall tillgripas i första hand.
Utredaren skall klarlägga om de särskilda befogenheter som
regeringen och dess myndigheter har är ändamålsenliga för att
uppnå syftena med lagstiftningen. Även förutsättningarna för att
disponera över förnödenheter genom förfogande skall utredas
och effekterna av inträffade förändringar klarläggas.
Utredaren skall lämna förslag till principer för utformning av
administration och kontrollsystem för ransonering och
prisreglering.
Utredaren skall kostnadsberäkna de förslag som läggs fram.
Förslagen skall även belysas ur såväl ett samhällsekonomiskt
som ett offentligfinansiellt perspektiv. Utredaren skall särskilt
beakta de administrativa konsekvenserna för näringslivet och
skall utforma förslag så att företags administrativa kostnader
hålls så låga som möjligt.
Den andra etappen skall utredaren redovisa senast den
31 januari 2009. Om utredaren finner att det är motiverat att
lämna förslag på hälso- och sjukvårdsområdet vid en eventuell
pandemisituation, står det denne fritt att när som helst inkomma
med redovisningen i denna del, innan utredningen i övrigt är
klar.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, i första
hand Statens energimyndighet, Krisberedskapsmyndigheten,
Statens jordbruksverk, Livsmedelsverket, Affärsverket svenska
kraftnät och Socialstyrelsen. Utredaren skall vidare samråda
med Beredskapsdelegationen för ekonomisk politik. Utredaren
skall även inhämta upplysningar och synpunkter från
företrädare för länsstyrelser och kommuner, från de
organisationer som verkar på området samt från företrädare för
näringslivet.
Utredaren bör även samråda med Läkemedelsverket,
Läkemedelsförmånsnämnden, Apoteket AB, Swedish Medtech
och Läkemedelsindustriföreningen (LIF) samt några landsting
när det gäller sjukvårdsmateriel och läkemedel.
Utredaren skall, vad gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för företag, samråda med Näringslivets
Regelnämnd.
(Försvarsdepartementet)