Post 14 av 37 träffar
En nationell handlingsplan för säker användning och hantering av nanomaterial, Dir. 2012:89
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2012-09-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 september 2012
Sammanfattning
En särskild utredare ska föreslå en nationell handlingsplan för
hur användningen och hanteringen av nanomaterial ska ske på ett
säkert sätt. Användningen av nanomaterial har de senaste åren
ökat och utvecklingen går mycket snabbt. Regeringen ser ett
behov av att säkerställa att utvecklingen sker med hänsyn till
potentiella hälso- och miljörisker. Syftet med handlingsplanen
är att Sverige på olika sätt ska ta vara på nanomaterialens
möjligheter för att möta ekonomiska, medicinska, tekniska och
miljömässiga utmaningar samtidigt som hänsyn tas till
nanomaterialens hälso- och miljörisker och dessa risker
minimeras. Handlingsplanen ska säkerställa att kunskap om
nano-material byggs upp, samordnas och sprids på ett sätt som
gynnar svenska aktörer. Den ska bidra till att så långt som
möjligt förutse och hantera potentiella miljö- och hälsorisker
från nanomaterial ur ett livscykelperspektiv.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 september 2013.
Bakgrund
Nanotekniken har formats från den sammanlöpande utveck-lingen av
olika delområden inom fysik, biologi och kemi och nanotekniken
har fått ett brett och växande genomslag. Nanotekniken handlar
om att hantera materia på nanometerskalan. Där framträder
fysikalisk-kemiska egenskaper som skiljer sig från dem hos
motsvarande bulkmaterial. Material i nanometerstorlek kan
uppvisa mycket speciella mekaniska, optiska, elektriska och
magnetiska egenskaper som eftertraktas i olika applikationer och
tekniker. Samtidigt finns det skäl att misstänka att de
fysikaliska, kemiska och toxikologiska egenskaperna hos
nanomaterial i vissa fall kan innebära okända hälso- och
miljörisker, vilket manar till försiktighet.
Nanoteknik innebär medveten framställning av strukturer som tar
vara på de fysikalisk-kemiska egenskaper som uppstår på
nanometernivå. Nanomaterial kan t.ex. vara strukturerade
metaller, metalloxider, kompositer eller olika strukturer av
kolatomer som fullerener, kolnanorör och organiska
nanopartiklar. Material i nanostorlek förekommer naturligt i vår
omgivning, till exempel som partiklar från ett vulkanutbrott.
EU-kommissionen har tagit fram en rekommendation till definition
av nanomaterial men det finns ännu inte någon internationellt
överenskommen och accepterad definition. EU-kommissionens
rekommendation anger bl.a. följande: Nanomaterial är ett
naturligt, oavsiktligt framställt eller avsiktligt tillverkat
material som innehåller partiklar i fritt tillstånd eller i form
av aggregat eller agglomerat och där minst 50 procent av
partiklarna i antals-storleksfördelningen har en eller flera
yttre dimensioner i storleksintervallet 1-100 nanometer (nm).
Möjligheter och utmaningar med nanomaterial
Nanotekniken har under det senaste decenniet pekats ut som ett
område som kommer att skapa stor nytta för samhället, såsom nya
jobbtillfällen, ökad konkurrenskraft för industrin, förbättrad
sjukvård, och på senare tid, även ett mer hållbart användande av
världens resurser. Samtidigt finns det osäkerheter när det
gäller negativa miljö- och hälsoeffekter med nanomaterial.
Osäkerheten består dels i att hälso- och miljörisker från
nanomaterial delvis är okända, dels i bristande överblick av
förekomsten av nano-material i produkter på marknaden.
Risker för människors hälsa och miljön
Användningen av nanomaterial ökar i såväl professionella som
konsumenttillgängliga produkter. Rapportering om framförallt
hälsorisker som exponering för nanomaterial kan ge upphov till
har väckt mycket uppmärksamhet. Även om kunskapen i dag är dålig
om hur nanomaterial tas upp i kroppen, ombildas, ansamlas och
utsöndras har studier visat att vissa nanomaterial kan påverka
biologiska system.
Ett exempel är kolnanorör som efter inandning kan ge upphov till
liknande effekter som asbest. I en nyligen avslutad
riskbedömning från Arbetsmiljöverket konstateras att
toxikologiska data är bristfälliga men att de indikerar risk för
inflammatorisk reaktion och lungfibros vid inandning vid
relativt låga doser samt för en DNA-skadande effekt.
I dag råder brist på överblick om hälso- och miljörisker från
nanomaterial. En övergripande kartläggning av området är
nödvändig genom en koordinering av olika forskningsmyndigheter
och intressegrupper. Många länder har nationella nanostrategier.
Några länder saknar en specifik strategi alternativt täcker
nanoområdet genom generella forskningsstrategier. Det finns
också exempel på nationella strategier som är inriktade på ett
särskilt område.
Uppdraget
Användningen av nanomaterial har de senaste åren ökat mycket
snabbt. Regeringen ser ett behov av att säkerställa att
utvecklingen sker med hänsyn till potentiella hälso- och
miljörisker. Nanomaterial kan vara förknippade med möjligheter
men också med hälso- och miljörisker som förutom ett tänkbart
lidande hos den enskilda individen också skulle kunna orsaka
samhället stora kostnader. En särskild utredare ska därför
föreslå en nationell handlingsplan för säkra nanomaterial.
Syftet med handlings-planen är att Sverige på olika sätt ska ta
vara på nanomate-rialens möjligheter att möta ekonomiska,
medicinska, tekniska och miljömässiga utmaningar samtidigt som
hänsyn tas till hälso- och miljörisker från nanomaterial och
dessa risker minimeras. Handlingsplanen ska säkerställa att
kunskap om nanomaterial byggs upp, samordnas och sprids på ett
sätt som gynnar svenska aktörer. Denna kunskap ska på ett tidigt
stadium påverka val av inriktning vid utveckling av nanomaterial
och bidra till att så långt som möjligt förutse och hantera
potentiella miljö- och hälsorisker från nanomaterial ur ett
livscykelperspektiv. Utredaren ska göra följande:
- Föreslå en svensk handlingsplan för att uppfylla regeringens
ambition om säker hantering och användning av nanomaterial. I
detta ingår att föreslå åtgärder och adekvat arbetssätt för att
identifiera och ta hänsyn till hälso- och miljörisker vid
utveckling och användning av nanomaterial. Inom ramen för
utredningen ska andra länders strategier för nanoteknik eller
nanomaterial kartläggas samt andra länders erfarenheter och
resultat av att arbeta i enlighet med strategierna återges.
- Utifrån svenska förutsättningar utreda behovet av att in-rätta
ett "nanomaterialcentrum" för att främja informationsspridning,
samverkan och kunskapsöverföring mellan myndigheter, näringsliv,
andra organisationer och allmänheten. En utgångspunkt är att ett
sådant centrum ska kunna knytas till en befintlig statlig aktör.
- Vid behov föreslå andra åtgärder som ger regeringen goda
förutsättningar att ta ställning i frågor med bäring på
nanomaterial med stöd av ett allsidigt och brett underlag som
tar hänsyn till såväl möjligheter som hälso- och miljörisker med
nanomaterial ur ett livscykelperspektiv.
- Vid behov föreslå åtgärder som fyller kunskapsluckor om hälso-
och miljörisker med nanomaterial.
- Kartlägga de forum där svenska myndigheter, näringsliv och
andra intressenter är verksamma för att utveckla kunskap om
nanomaterialens hälso- och miljörisker.
- Identifiera eventuella ytterligare åtgärder som kan vidtas
eller vidareutvecklas av svenska myndigheter för att inom EU och
OECD driva på utvecklingen av regelverk och testmetoder som
syftar till att skydda människors hälsa och miljön från risker
vid användning av nanomaterial.
- Vid behov föreslå ett nationellt "nanomaterialregister" eller
annan nationell åtgärd för att öka kunskapen om vilka produkter
med nanomaterial som finns på marknaden.
- Utredaren ska även se över behovet av att konsumenter och
andra användare får information om produkter som innehåller
nanomaterial.
En svensk handlingsplan
Till skillnad från majoriteten av världens industrialiserade
länder saknar Sverige ett nationellt nanoteknikinitiativ.
Behovet av ytterligare interaktion mellan berörda aktörer blir
särskilt påtagligt när syftet är att i samma processer hantera
nanomaterialens möjligheter samtidigt som eventuella hälso- och
miljörisker med nanomaterialen hanteras. Detta kräver också
interaktion mellan flera myndigheter som ligger under olika
departement, och som har både främjande och reglerande
uppgifter.
Med hänsyn till detta ska utredaren föreslå en svensk
handlingsplan för att uppfylla regeringens ambition att
nanomaterial ska hanteras och användas på ett säkert sätt. I
detta ingår att föreslå åtgärder och adekvat arbetssätt för att
identifiera, ta hänsyn till och sprida kunskap om hälso- och
miljörisker vid utveckling och användning av nanomaterial.
Utredaren ska kartlägga andra länders strategier för nano-teknik
eller nanomaterial samt återge andra länders erfaren-heter eller
resultat av att arbeta i enlighet med strategierna.
Risken att samhällsutvecklingen tar ovälkomna riktningar genom
att nanomaterialen genererar oönskade effekter behöver öppet
diskuteras. När det gäller risker ska handlingsplanen fokusera
på risker som är negativa för individen från hälsosynpunkt eller
ger upphov till betydande miljöeffekter och som förutom ett
tänkbart lidande hos den enskilda individen också skulle kunna
orsaka samhället stora kostnader.
Ett nanomaterialcentrum
I dag finns ingen svensk aktör som har den övergripande
överblicken och nätverken har precis börjat byggas. I
Nederländerna har behovet av överblick och samordning av
nanoområdet tillgodosetts genom inrättandet av ett särskilt
kunskapscentrum. Detta centrum bestående av företrädare för det
offentliga, forskarsamhället och näringslivet har till uppgift
att förmedla kunskap mellan olika intressenter samt att ge
underlag för regeringens agerande.
Utredaren ska med utgångspunkt i svenska förutsätt-ningar
undersöka behovet och nyttan av att etablera ett
"nanomaterialcentrum" för att främja informationsspridning,
samverkan och kunskapsöverföring mellan myndigheter, näringsliv,
andra organisationer och allmänheten. En utgångspunkt är att ett
eventuellt sådant kunskapscentrum ska knytas till en befintlig
statlig aktör.
Ett livscykelperspektiv
Inför regeringens ställningstaganden i frågor av betydelse för
utveckling och användning av nanomaterial på nationell och
internationell nivå är tillgången till ett allsidigt och brett
underlag som tar hänsyn till såväl möjligheter med nanomaterial
som hälso- och miljörisker med nanomaterial ur ett
livscykelperspektiv mycket värdefullt. En viktig utgångspunkt
för en sådan hälso- och miljöriskanalys måste därför vara att se
nanomaterialen ur ett livscykelperspektiv, där hänsyn även tas
till avfallshantering och återvinning av produkter som
innehåller nanomaterial.
Utredaren ska vid behov föreslå åtgärder som ger reger-ingen
goda förutsättningar för sådana ställningstaganden.
Kunskapsluckor
Användningen av nanomaterial ökar i såväl professionella som
konsumenttillgängliga produkter. Rapportering om framförallt
hälsorisker som exponering för nanomaterial kan ge upphov till
har väckt mycket uppmärksamhet. Genomförda studier har gett
indikationer på skador på arvsmassan, uppkomst av skador efter
exponering via andningsvägarna, nanomaterialens passage över och
påverkan på blod-hjärnbarriären samt att nanomaterial som
används i solkrämer och kosmetika under vissa förutsättningar
kan penetrera huden.
Kunskapen om hur människor och miljön kan exponeras för
nanomaterial och vilka farliga egenskaper olika nanomaterial har
är fortfarande bristfällig och behöver förbättras.
EU-kommissionens Vetenskapliga kommitté för nya och nyligen
identifierade hälsorisker (SCENIHR) har konstaterat att det
råder brist på exponeringsuppskattningar och riskbedömningar
inom detta område. Man behöver dessutom skilja ut riskerna i
produkters olika stadier: produktion, användning och
återvinning. Det sistnämnda är i stort sett outforskat i dag.
En viktig förutsättning för att kunna bedöma risker för
människors hälsa och för miljön från tillverkning, användning
och bortskaffande av nanomaterial är kunskap om nanomaterialens
användningsområden. Obligatorisk registrering av nanomaterial i
kemiska produkter och varor är ett sätt för samhället att få
sådan kunskap. Den europeiska livsmedelsmyndigheten (EFSA) har
2011 tagit fram en vägledning för riskvärdering av tillverkade
nanomaterial i livsmedelskedjan. EFSA har konstaterat att det -
utöver de nämnda kunskapsluckorna - också råder osäkerhet
beroende på att pålitliga analysmetoder inte finns tillgängliga.
Samtidigt utvecklas området snabbt och vägledningen kommer
därför att uppdateras kontinuerligt.
Forum där intressenter verkar
Med hänsyn till det som nu sagts ska utredaren kartlägga de
forum där svenska myndigheter, näringsliv och andra
intres-senter är verksamma för att utveckla kunskap om
nanomaterialens hälso- och miljörisker. Vid behov ska utredaren
föreslå åtgärder som stärker svensk forskning om hälso- och
miljörisker med nanomaterial.
Utveckling av regelverk och testmetoder
Alla risker för människors hälsa och miljön som kan uppstå med
nanomaterial är inte kända i dag. Detta beror bl.a. på att det
finns en begränsad kunskap om hur väl existerande
standardiserade testmetoder fungerar för att undersöka hälso-
och miljöfarlighet av olika nanomaterial.
EU:s kemikalieregistreringsförordning, Reach, lägger ett tydligt
ansvar på den som tillverkar, importerar samt yrkes-mässigt
använder kemiska ämnen. Reglerna i Reach täcker nanomaterial,
dvs. även nanomaterial ska registreras och riskbedömas. Reglerna
i Reach är dock inte anpassade för nanomaterial. Det diskuteras
på EU-nivå hur de data som behövs för hälso- och
miljöriskbedömningar av nanomaterial ska kunna säkerställas.
För att ta vara på nanomaterialens möjligheter behöver det
skapas acceptans och legitimitet för deras användning.
Osäkerheter om negativa effekter med nanomaterial kan hindra
aktörer från att ge sig in i området vilket minskar
nyttiggörandet av tekniken. Befintliga regler och standarder
brister ofta i att fånga upp nanomaterial. Detta minskar
nanomaterialens legitimitet och hämmar områdets utveckling.
Flera internationella arbetsgrupper arbetar med att utveckla
vägledningsdokument, lagar och standarder, men detta tar tid.
Många år av osäkerhet väntar framöver och olika aktörer, både
utvecklare och användare, behöver stöd för att hantera det.
Dessa osäkerheter gör vissa av de stora etablerade företagen
avvaktande och småföretagen får svårigheter att orientera sig
och hitta finansiering. Allmänhetens inställning till
nanomaterial är också en viktig del av legitimiteten för
användningen.
Utredaren ska identifiera åtgärder som kan vidtas eller
vidareutvecklas av svenska myndigheter för att inom EU och OECD
driva på utvecklingen av regelverk och testmetoder som syftar
till att skydda människors hälsa och miljön från risker vid
användning av nanomaterial.
Ett nanomaterialregister
En fråga som diskuteras nationellt och inom EU är behovet av
ökad kunskap om vilka produkter med nanomaterial som finns på
marknaden. I avsaknad av ett obligatoriskt rapporteringssystem
på EU-nivå och eftersom existerande frivilliga system inte har
visat sig vara ett hållbart alternativ har Frankrike infört ett
nationellt rapporteringssystem. Flera andra länder inom EU
överväger eller arbetar nu med att införa nationella system. Ett
obligatoriskt rapporteringssystem diskuteras också för
närvarande mellan olika medlemsländer inom EU.
Den svenska regeringen anser att ett register för nanomaterial i
första hand ska upprättas på EU-nivå men om så inte sker bör
möjligheterna för att införa ett nationellt register undersökas.
Möjligheterna att synkronisera uppbyggnaden av ett nationellt
register med andra länders register bör i det sammanhanget
analyseras. Marknadsinformation via ett rapporteringssystem om
förekomsten av nanomaterial i produkter bidrar till ökad
spårbarhet, ökad kunskap om hur människor och miljön kan
exponeras för nanomaterial, möjlighet att förbättra nuvarande
lagstiftning och förbereda ny lagstiftning för säker användning
av nanomaterial.
Utredaren ska vid behov föreslå ett nationellt
"nanomate-rialregister" eller annan nationell åtgärd för att öka
kunska-pen om vilka produkter med nanomaterial som finns på
marknaden.
Information till användare
Vid utveckling och införande av ny teknik finns som regel ett
kunskapsunderskott hos allmänheten om möjligheter respektive
hälso- och miljörisker förknippade med teknikutvecklingen.
Teknik- och samhällsutveckling måste ske i balans för att
nanomaterial ska uppfattas som eftertraktade och efterfrågas av
allmänheten. Det är därför viktigt att allmänheten får tillgång
till aktuell och målgruppsanpassad information.
Utredaren ska se över behovet av att konsumenter och andra
användare får information om produkter som innehåller
nanomaterial.
Konsekvensbeskrivningar
De förslag och beslutsunderlag som utredaren redovisar ska följa
kommittéförordningens (1998:1474) krav på
konse-kvensbeskrivningar och kostnadsberäkningar. Därutöver ska
förslagen åtföljas av samhällsekonomiska konsekvensanalyser samt
analyser av förslagens kostnadseffektivitet. Förslagen ska även
innehålla alternativa handlingsvägar. I de fall utredarens
förslag till åtgärd innebär kostnader ska utredaren även föreslå
en finansiering av åtgärden.
Samråd och hänsyn till tidigare förslag
Utredaren ska utveckla en bred dialog med centrala myndigheter,
näringsliv, forskningsinstitutioner och andra organisationer som
på olika sätt arbetar med nanoteknikområdet, miljö- och
konsumentorganisationer samt med företrädare för
riksdagspartierna. Huvudsyftet med dialogen är att inhämta
kunskap och förankra utredarens förslag på området. Utredningen
ska ske i nära samarbete med Kemikalieinspektionen.
Utredaren ska i arbetet ta till vara och vid behov
vidare-utveckla de analyser och förslag till åtgärder som
tidigare har tagits fram på uppdrag av regeringen.
Redovisning
Uppdraget ska redovisas senast den 30 september 2013.
(Miljödepartementet)