Post 12 av 37 träffar
Översyn av energipolitiken, Dir. 2015:25
Departement: Miljö- och energidepartementet
Beslut: 2015-03-05
Beslut vid regeringssammanträde den 5 mars 2015
Sammanfattning
En kommitté i form av en parlamentariskt sammansatt kommission
ska lämna underlag till en bred politisk överenskommelse om den
långsiktiga energipolitiken. Särskild tonvikt ska läggas på den
framtida försörjningen med el.
Kommissionen ska bl.a.
• ta del av och närmare analysera tillgängliga bedömningar av
hur det framtida behovet av energi förväntas mötas enligt olika
prognoser och scenarier och ställa samman två eller flera
scenarier för tillförsel, överföring, användning och lagring av
energi på längre sikt,
• identifiera vilka förändringar i regelverken som kan komma att
krävas för en samhällsekonomiskt effektiv utveckling av
energisystemet och lägga särskild vikt vid försörjningen med el,
och
• ta fram underlag för en bred överenskommelse om
energipolitiken med särskilt fokus på förhållandena för
elförsörjningen efter år 2025–2030.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 januari 2017.
Energiförsörjningen en nyckelfråga
En trygg, säker och konkurrenskraftig försörjning med energi är
en förutsättning för en fortsatt hållbar ekonomisk, social och
miljömässig utveckling.
Gällande riktlinjer för energipolitiken daterar sig till 1997
(prop. 1996/97:84, bet. 1996/97:NU12, rskr. 1996/97:272). Den
svenska energipolitikens mål är att på kort och lång sikt trygga
tillgången på el och annan energi på med omvärlden
konkurrenskraftiga villkor. Energipolitiken ska skapa villkoren
för en effektiv och hållbar energianvändning och en
kostnadseffektiv svensk energiförsörjning med låg negativ
påverkan på hälsa, miljö och klimat samt underlätta
omställningen till ett ekologiskt hållbart samhälle. Härigenom
främjas en god ekonomisk och social utveckling i hela Sverige.
Övriga relevanta mål för energipolitiken framgår av riksdagens
beslut i juni 2002 om riktlinjer för energipolitiken (prop.
2001/02:143, bet. 2001/02:NU17, rskr. 2001/02:317).
I enlighet med regeringens proposition En sammanhållen klimat-
och energipolitik – Energi beslutade riksdagen 2009 om följande
nya energipolitiska mål (prop. 2008/09:163, bet. 2008/09:NU25,
rskr. 2008/09:301):
– Andelen förnybar energi ska utgöra minst 50 procent av den
totala energianvändningen 2020.
– Andelen förnybar energi i transportsektorn ska vara minst 10
procent 2020.
– Energianvändningen ska vara 20 procent effektivare till 2020.
Målet uttrycks som ett sektorsövergripande mål om minskad
energiintensitet med 20 procent mellan 2008 och 2020.
Samtidigt beslutades om klimatpolitiken med mål för 2020.
Riksdagen anförde att det sammantaget bör vara fullt möjligt att
minska utsläppen så att Sveriges nettoutsläpp i atmosfären 2050
är noll (prop. 2008/09:162, bet. 2008/09:MJU28, rskr.
2008/09:300).
Regeringen beslutade i december 2014 om tilläggsdirektiv till
Miljömålsberedningen (M 2010:04). Enligt direktiven (dir.
2014:165) ska beredningen föreslå ett definierat
miljökvalitetsmål för Sveriges minskning av nationella utsläpp
av växthusgaser till år 2050 med en ungefärlig utsläppsbana och
med de mål i övrigt som beredningen finner lämpligt.
En ny situation
Sedan riksdagen antog de nu gällande riktlinjerna för
energipolitiken har förutsättningarna för energiförsörjningen
ändrats i viktiga avseenden såväl internationellt som i Sverige.
Globalt ökar energianvändningen, men tillväxten sker i första
hand i utvecklingsländerna. Ökningen av användningen av förnybar
energi, i synnerhet solenergi, vindenergi och bioenergi, har
varit snabb till följd av betydande kostnadsminskningar, bl.a.
drivna av snabb teknisk utveckling, subventioner och andra
styrmedel. Samtidigt har den s.k. skifferrevolutionen i
Nordamerika bidragit till att utbudet av olja och naturgas har
ökat och att priserna på olja, gas och kol har sjunkit. Till
följd av ett större utbud och en lägre ekonomisk tillväxt än
förutsett i världsekonomin har även världsmarknadspriserna på
olja gått ner under den senaste tiden. Till följd bl.a. av
kärnkrafthaveriet i Japan 2011 har säkerhetskraven på befintliga
kärnkraftverk skärpts i många länder och prognoserna för
kärnkraften reviderats ned.
Inom EU har de beslut som fattades 2009 om mål till år 2020 för
utsläppen av koldioxid, förnybar energi och
energieffektivisering (de s.k. 20-20-20-målen) satt stark prägel
på medlemsländernas energipolitik. Samtidigt har, bl.a. till
följd av den svaga ekonomiska utvecklingen inom EU, priset på
utsläpp av koldioxid i det europeiska systemet för handel med
utsläppsrätter gått ned och stabiliserats på en låg nivå.
Frågor om försörjningstrygghet har på senare tid fått stort
utrymme i den europeiska diskussionen, mot bakgrund av bl.a.
situationen i Ukraina. Vid sitt möte den 23–24 oktober 2014
behandlade Europeiska rådet frågan om gemensamma mål inom
energiområdet för 2030. Vid mötet beslutades bl.a. att
utsläppsminskningarna ska uppgå till minst 40 procent mellan
1990 och 2030. Rådet beslutade också om ett bindande EU-mål för
förnybar energi om minst 27 procent och ett indikativt mål för
energieffektivisering om minst 27 procent.
Energieffektiviseringsmålet ska ses över år 2020 med möjlighet
att höja målet till 30 procent.
Den europeiska elmarknaden har under de senaste åren genomgått
betydande förändringar till följd av lägre elförbrukning efter
finanskrisen, låga priser inom det europeiska systemet för
utsläppshandel, sjunkande priser på fossil energi och i vissa
länder subventionerad utbyggnad av förnybar elproduktion med låg
rörlig kostnad. Sammantaget har detta lett till att
marknadspriserna på el under en lång tid legat på en nivå som
understiger kostnaderna för ny elproduktion. Traditionella
kraftproducenter har fått överkapacitet och lönsamhetsproblem,
vilket hållit tillbaka nyinvesteringarna. Mycket talar för att
denna situation kommer att bestå under en rad av år. Som en
konsekvens av detta utvecklar flera länder system för att
säkerställa att tillräcklig produktionskapacitet och elektrisk
effekt finns tillgänglig, s.k. kapacitetsmarknader.
Väl fungerande energimarknader har stor betydelse för såväl den
ekonomiska utvecklingen som möjligheterna att trygga
energiförsörjningen på både kort och lång sikt, vilket nyligen
bl.a. belysts i en bilaga till Långtidsutredningen 2015 (SOU
2014:37).
I Sverige har den totala efterfrågan på energi varit relativt
stabil sedan mitten av 1990-talet. Inom ramen för den totala
tillförseln har dock betydande förskjutningar skett. Oljans roll
har minskat drastiskt, speciellt inom uppvärmningssektorn,
samtidigt som förnybar energi, främst i form av värmepumpar,
vindenergi och bioenergi, ökat i betydelse. Andelen förnybar
energi uppgick 2012 till 51 procent. De senaste åren har Sverige
även haft en omfattande nettoexport av el.
De svenska kärnkraftverken svarar för omkring 40 procent av
Sveriges elproduktion. De togs i drift under en relativt kort
tidsperiod (1972–1985). Det kan förutses att några av
reaktorerna kommer att stängas före 2025.
Tillgången till elektrisk energi är central
Elektrisk energi har en central roll i Sveriges
energiförsörjning och förväntas få en allt större betydelse i
framtiden, i takt med att allt fler verksamheter använder el.
Det kan till exempel gälla serverhallar och fordonsdrift. Under
de senaste decennierna har andelen el ökat, inom ramen för en i
stort sett konstant nivå för användningen av energi. I många
fall har detta lett till en effektivisering av
energianvändningen. El är dessutom en viktig insatsvara i den
elintensiva basindustrin. Elmarknaden kännetecknas också av att
det i varje ögonblick måste råda balans mellan tillgång och
efterfrågan.
I sin nyligen överlämnade rapport Scenarier över Sveriges
energisystem (ER 2014:19) bedömer Statens energimyndighet att
elanvändningen i referensscenariet år 2030 uppgår till cirka 140
terawattimmar, vilket är en i stort sett oförändrad nivå jämfört
med i dag. Detta gäller i stort sett även för de alternativa
scenarier som presenteras i rapporten, bl.a. med förändrade
antaganden om priserna på fossil energi och ekonomisk tillväxt.
Eftersom befolkningen väntas öka och konsumtionsmönstren ändras
under scenarioperioden, samtidigt som ekonomin växer, innebär
det att elanvändningen blir något lägre per capita och betydligt
lägre per krona BNP.
Under de senaste åren har vattenkraft och kärnkraft tillsammans
svarat för omkring 90 procent av den svenska elproduktionen.
Enligt Energimyndighetens referensscenario förväntas andelen
vattenkraft och kärnkraft minska till drygt 80 procent 2030.
Förändringen beror främst på att produktionen av el från
vindkraft väntas öka. År 2014 producerades cirka 11,5
terawattimmar el från vindkraft. Andelen el från vindkraft
bedöms inom en snar framtid motsvara cirka 10 procent av den
årliga elkonsumtionen.
Genom de mål som ställts upp inom ramen för elcertifikatsystemet
förväntas enligt rapporten ökad elproduktion från både
biobränslebaserad kraftvärme och vindkraft. Vattenkraftens
produktion förväntas bli mer eller mindre konstant.
Kombinationen av en kraftig expansion av den förnybara
elproduktionen och en måttlig ökning av den totala
elanvändningen leder, enligt Energimyndighetens bedömning, till
att Sverige skulle kunna exportera runt 37 terawattimmar 2020
och 21 terawattimmar 2030.
Den tekniska utvecklingen har varit snabb i alla delar av
elsystemet – produktion, överföring, användning och lagring.
Teknikutvecklingen inom energiområdet sker snabbt. Exempelvis
har kostnaderna för vindkraft och solceller minskat kraftigt
under de senaste åren. Under senare år har det också skett
betydande investeringar i överföringssystemen för el. Ny teknik,
bl.a. så kallade smarta nät, skapar möjligheter till mätning och
styrning av de elektriska flödena. Detta kan bidra till
effektivisering av elanvändningen och minskningar av behoven av
elektrisk effekt under de timmar då efterfrågan är som störst.
Också när det gäller energilagring, inte minst i fråga om
batterier, har stora tekniska framsteg gjorts när det gäller
effektivitet och kostnader, vilket skapat bättre förutsättningar
bl.a. för eldrivna fordon.
Den omreglering av elmarknaden som inleddes på 1990-talet har i
många avseenden inneburit effektiviseringar och ett större
inflytande för elkonsumenterna. Regelverket har successivt
utvecklats, i takt med att förutsättningarna förändrats, nya
erfarenheter vunnits och politiska prioriteringar förändrats.
Det gäller t.ex. frågor om regleringen av nätföretagens
avkastning, debitering och mätning samt möjligheter för
konsumenterna att också agera som producenter av förnybar el med
hjälp av t.ex. solceller och vindkraft. Samtidigt har nya frågor
uppkommit, bl.a. när det gäller det förutsedda bortfallet av
kärnkraftskapacitet i kombination med elsystemets förmåga att ta
emot stora mängder s.k. intermittent kraft. Farhågor har också
rests beträffande marknadens förutsättningar att tillhandahålla
elektrisk effekt även under de timmar på året när behovet av el
är som störst. I detta sammanhang har frågan aktualiserats om
behovet av förändringar i det regelverk som omgärdar
elmarknaden, i syfte att trygga effektbalansen.
Behovet av en energikommission
Sveriges elförsörjning står inför stora utmaningar. Vi är
beroende av en säker och tillräcklig energiförsörjning som kan
bidra till social och ekonomisk utveckling, som bibehåller och
stärker näringslivets internationella konkurrenskraft och som
samtidigt skapar möjligheter att kostnadseffektivt möta Sveriges
högt ställda miljö- och klimatpolitiska ambitioner. Samtidigt
har Sverige goda förutsättningar att vara ett föregångsland i
utvecklingen och spridningen av avancerad energi- och
miljöteknik.
Energimarknaderna genomgår för närvarande betydande
förändringar. Elförsörjningen, som hittills till stor del varit
baserad på stora centraliserade produktionskällor, får ett allt
större inslag av småskalig produktion, med en hög andel
intermittent kraft och med förväntat mer aktiva kunder.
Utmaningarna handlar inte bara om att få till stånd
investeringar i produktionsanläggningar, utan också om att bygga
ut och anpassa elnäten efter nya produktionssätt och att göra
det möjligt för kunderna att bli mer aktiva och mer flexibla i
sin användning av energi.
Frågan om att säkerställa att det finns tillräcklig elektrisk
effekt får, i perspektivet av den pågående snabba och delvis
subventionerade omställningen av energisystemet, särskild
betydelse.
Det är mot den angivna bakgrunden angeläget att skapa
förutsättningar för en långsiktigt hållbar elförsörjning, och
för att få till stånd samhällsekonomiskt effektiva investeringar
i alla delar av energisystemet – tillförsel, överföring, lagring
och användning. En grundförutsättning för att dessa
investeringar ska komma till stånd är att det finns en bred
samsyn och tydliga och stabila ramvillkor för energipolitiken.
Det är också angeläget att hänsyn tas till arbetet med att ta
fram ett klimatpolitiskt ramverk.
Uppdraget att lämna underlag till en bred överenskommelse om
energipolitiken
Kommissionens arbete ska genomföras i tre faser enligt följande.
Första fasen: Kunskapsgenomgång och formulering av alternativ
Den framtida användningen av energi påverkas av utvecklingen av
en rad faktorer som befolkningens ökning, graden av
urbanisering, industrins storlek och sammansättning, det svenska
näringslivets konkurrenskraft, behovet av boende och
transporter, tillgängligheten till och de relativa priserna på
olika energislag, den tekniska utvecklingen och politiska
beslut.
Kommissionen bör i sitt arbete i en första fas ta del av och
närmare analysera tillgängliga bedömningar av hur det framtida
behovet av energi förväntas mötas enligt olika prognoser och
scenarier. Analysen bör utgå från förhållandena på de
internationella energimarknaderna, och med hänsyn till
energiförsörjningen och energipolitiken i andra länder,
speciellt länder inom EU, liksom graden av integrering med
omvärlden.
En viktig del av uppdraget är att belysa energimarknadernas
funktion och organisation med avseende på bl.a. prissättning,
konkurrens, etableringshinder och andra faktorer som påverkar
investeringsviljan och den samhällsekonomiska effektiviteten.
Hänsyn ska tas till bl.a. de olika subventioner och andra
styrmedel som finns.
En annan viktig del av uppdraget är att diskutera
förutsättningarna för och egenskaperna hos enskilda energislag
och energibärare, t.ex. i fråga om kostnader, effektivitet,
tillgången till insatsbränslen och miljöeffekter, och vilken
roll de kan spela i den framtida energiförsörjningen.
Kommissionen ska med ett brett systemperspektiv belysa samverkan
mellan olika energislag och energibärare, liksom olika typer av
intressekonflikter.
En utgångspunkt för kommissionens arbete ska vara de
miljökvalitetsmål som riksdagen har beslutat; med
generationsmål, miljökvalitetsmål och etappmål.
En annan viktig förutsättning är miljöbalkens regler om skydd
för utbyggnad av vattenkraften i nationalälvarna och ett antal
utpekade älvsträckor och biflöden.
Också frågor om etableringshinder och ledtider för att få till
stånd olika typer av produktionsanläggningar och
överföringskapacitet bör belysas. Såväl försörjningstryggheten
som påverkan på miljön, klimatet och förutsättningarna för
ekonomisk och social utveckling av de olika scenarierna ska
belysas. Särskild hänsyn ska tas till de förväntade kostnaderna
för energi och det svenska näringslivets konkurrenskraft, liksom
förutsättningarna att bidra till tvågradersmålet och EU:s
långsiktiga klimatmål.
Kommissionen ska i arbetet utgå från gällande klimatpolitiska
mål och utvecklingen av dessa, och bedöma hur detta påverkar
energisystemet. Mot denna bakgrund får kommissionen bedöma vilka
möjligheter och hinder som finns för att i allt högre grad
basera energiförsörjningen på förnybar energi. I detta
sammanhang är det också angeläget att bedöma möjligheterna att
effektivisera energianvändningen.
I sitt arbete ska kommissionen lägga särskild vikt vid
förutsättningarna för den långsiktiga elförsörjningen, och de
investeringar som behöver göras i olika delar av el- och
energisystemet. Särskild hänsyn ska tas till vilka krav som
kommer att ställas på de framtida överföringsnäten på lokal,
regional och nationell nivå. Också frågan om kommande
utlandsförbindelser bör belysas, i ljuset av den pågående
integrationen av de nordiska och europeiska marknaderna.
Kommissionen bör, med utgångspunkt bl.a. i den nyligen
överlämnande slutrapporten från Samordningsrådet för smarta
elnät (N 2012:03), beskriva hur åtgärder i överföringsnäten,
exempelvis investeringar i utrustning för styrning och mätning,
kan bidra till att effektbehoven kan hållas nere samtidigt som
en säker försörjning med el upprätthålls. Särskild uppmärksamhet
bör ägnas åt frågor om lagring av energi.
Kommissionen bör lämpligen ställa samman två eller flera
scenarier för tillförsel, överföring, användning och lagring av
energi på längre sikt.
Andra fasen: Analys av utmaningar och möjligheter
I en andra fas ska kommissionen, utifrån redovisningen i den
första fasen, identifiera vilka förändringar i regelverken som
kan komma att krävas för en samhällsekonomiskt effektiv
utveckling av energisystemet. I detta sammanhang ska också
behovet av åtgärder för att stimulera och påskynda den tekniska
utvecklingen belysas. Särskild vikt ska läggas vid försörjningen
med elektrisk energi. Kommissionen ska särskilt belysa
förutsättningarna för att få till stånd nödvändiga investeringar
och andra anpassningar i olika delar av energisystemet, och
bedöma möjligheterna att tillgodose behoven av elektrisk energi
och effekt. I detta sammanhang ska också frågor om utbyggnaden
av överföringskapacitet beröras, liksom frågor om hur
användningen av el kan effektiviseras på ett kostnadseffektivt
sätt, exempelvis genom utnyttjande av smarta nät och styrning av
elanvändningen i olika sektorer. Konsumenternas ställning ska
särskilt beaktas.
En central utgångspunkt för kommissionen ska vara de regelverk
som i dag omgärdar elmarknaden i Norden och inom EU, såväl
lagstiftningen kring elmarknaden som de generella reglerna om
t.ex. statsstöd. Analysen ska ta sin utgångspunkt i nuvarande
regelverk och organisation av elmarknaden. Det står dock
kommissionen fritt att, om den ser behov av det, föreslå
lämpliga och genomförbara ändringar eller kompletteringar av
nuvarande regler och lämna nödvändiga författningsförslag.
Tredje fasen: En bred och långsiktig uppgörelse om den
långsiktiga energiförsörjningen
Kommissionens huvuduppgift är att, mot bakgrund av de
bedömningar av det framtida behovet av el och annan energi som
genomförts i arbetets första fas och de bedömningar av behovet
av förändrade styrmedel och andra regelverk som gjorts i den
andra fasen, ta fram underlag för en bred överenskommelse om
energipolitiken för perioden fram till år 2050, med särskilt
fokus på förhållandena för elförsörjningen efter år 2025–2030.
Hänsyn ska tas till bl.a. hur förslagen påverkar möjligheterna
till att de svenska miljökvalitetsmålen kan nås och till
visionen om att Sverige år 2050 inte ska ha några nettoutsläpp
av växthusgaser till atmosfären. Vidare ska näringslivets
förutsättningar till utveckling beaktas, liksom förslagets
konsekvenser i övrigt.
Konsekvensbeskrivningar
Förslagen ska kostnadsberäknas och kommissionen ska lämna
förslag till finansiering.
Samråd och redovisning av uppdraget
Kommissionen ska följa andra pågående initiativ och processer
med koppling till tillförsel, överföring, användning och lagring
av energi och energipolitiken i övrigt samt föra en dialog med
närmast berörda myndigheter, främst Affärsverket svenska
kraftnät, Statens energimyndighet, Energimarknadsinspektionen,
Miljömålsberedningen (M 2010:04) samt övriga berörda
myndigheter. I kommissionens uppdrag ligger också att medverka
till en bred diskussion om energifrågorna bland alla berörda
intressenter.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 januari 2017.
(Miljö- och energidepartementet)