Post 11 av 37 träffar
Användarna i delningsekonomin, Dir. 2015:136
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2015-12-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 december 2015
Sammanfattning
Den s.k. delningsekonomin har många fördelar såväl för enskilda
individer och företag som för samhället i stort. Det är dock
inte tydligt om dagens system för att tillvarata konsumenters
och enskildas rättigheter är tillräckligt i ljuset av de
förändringar som sker. För att få ett bättre kunskapsunderlag,
bl.a. mot bakgrund av den snabba utvecklingen, ger regeringen en
särskild utredare i uppdrag att
• göra en beskrivande kartläggning av olika modeller som
möjliggör eller underlättar transaktioner där privatpersoner
säljer, hyr ut, lånar ut eller ger bort materiella eller
finansiella tillgångar, samäger eller samnyttjar sådana
tillgångar eller erbjuder tjänster,
• analysera olika användares roller och rättsliga ställning vid
sådana transaktioner,
• resonera kring om befintlig lagstiftning är ändamålsenlig
eller om det finns eventuella behov av författningsändringar,
såväl nationellt som inom EU, framför allt i fråga om
förmögenhetsrätt, konsumenträttsliga delar av marknads-rätten,
produktsäkerhet, tillsyn och tvistlösning och
• bedöma om det finns behov av andra åtgärder för att främja en
positiv utveckling, exempelvis när det gäller information eller
samarbete mellan olika samhällsaktörer.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2017.
Bakgrund
Mycket tyder på att företeelsen där privatpersoner erbjuder
tillgångar genom bl.a. uthyrning eller försäljning, delar på
ägandet eller användningen av en tillgång eller utför tjänster
åt varandra, är i stark framväxt. Utvecklingen har främjats av
en ökad användning av internet och digitala innovationer, vilket
gett etablerade företag och nya entreprenörer fler
affärsmöjligheter, försäljningskanaler och marknadsföringsytor.
På efterfrågesidan har utvecklingen bl.a. inneburit ett större
utbud, mer och lättillgängligare information och nya sätt att
köpa och konsumera varor och tjänster. Vidare har utvecklingen
av sociala medier lett till möjligheter att organisera sig på
nya sätt för att utbyta allt från bilder till åsikter, och för
att samla sig kring gemensamma intressen. Ett framträdande
uttryck för denna utveckling är de senaste årens framväxt av
bl.a. webbplatser och mobilapplikationer som möjliggör och
underlättar för privatpersoner att i större utsträckning sälja,
hyra ut, låna ut, ge bort, samäga, och samnyttja materiella och
finansiella tillgångar, eller erbjuda tjänster. Ofta är
motparter eller medparter andra privatpersoner men de kan också
vara företag eller offentliga aktörer. Utvecklingen går ofta
under namnet ”delningsekonomi” eller ”nyttjandeekonomi”, men
beroende på sammanhang förekommer även ”kollaborativ ekonomi”
eller ”kollaborativ konsumtion”.
Europeiska kommissionen har inom ramen för meddelandet om den
inre digitala marknaden (COM [2015] 192) och meddelandet om en
strategi för en inre marknad för varor och tjänster (COM [2015]
550) aviserat en europeisk agenda för delningsekonomin. Agendan
kommer att inkludera riktlinjer för tillämpningen av befintlig
EU-lagstiftning och bedömningar av om och i så fall hur
eventuella luckor i lagstiftningen bör hanteras.
Behovet av en utredning
Delningsekonomin
Företeelsen där privatpersoner, inte sällan med hjälp av
internetbaserade modeller, bl.a. säljer, hyr ut och samäger
tillgångar eller erbjuder tjänster beskrivs ofta som omvälvande
och positiv såväl för medborgare och näringsliv som för
samhället i stort. Som nämnts ovan handlar det för köparna bl.a.
om en ökad valfrihet, lägre priser och möjligheter till fler och
mer varierade lösningar för användning och ägande, men också om
möjligheter att konsumera mer hållbart. Utvecklingen innebär
också möjligheter för både enskilda individer och företag att
tjäna och spara pengar. När det gäller samhället i stort brukar
det bl.a. framhållas att utvecklingen bidrar till att varor och
tjänster tillgängliggörs för grupper som annars inte skulle ha
råd med dem, att den främjar en miljömässigt mer hållbar
konsumtion genom att resursallokeringen blir bättre när
existerande produkter används av allt fler och under längre tid
och att den sociala sammanhållningen, innovationen och
konkurrensen ökar.
Bland de utmaningar som pekats ut finns bl.a. frågor som rör
olika marknadsaktörers rättigheter och skyldigheter,
förutsättningarna för tillsyn och tillgången till tvistlösning.
På arbetsmarknadens område finns en oro att utvecklingen kan
medföra att en ny arbetsmarknad växer fram som inte kännetecknas
av samma villkor och skydd som gäller på den etablerade
arbetsmarknaden. En annan fråga som lyfts fram rör
skattesystemet och risken för framväxt av en svart eller grå
sektor. Också frågan om under vilka förutsättningar utvecklingen
leder till en mer miljömässigt hållbar konsumtion diskuteras.
Eftersom företeelsen är förhållandevis ny saknas tillräcklig
kunskap om dess utveckling, liksom om dess möjligheter och
konsekvenser i övrigt.
Inblandade marknadsaktörers rättigheter och skyldigheter
Inom ramen för den s.k. delningsekonomin är ofta både den part
som erbjuder och den part som accepterar ett erbjudande en
privatperson, till skillnad från situationen på traditionella
konsumentmarknader, där den ena parten är konsument och den
andra näringsidkare. Inom ramen för de internetbaserade modeller
som tas fram för att möjliggöra eller underlätta transaktionerna
erbjuds dock ofta viktiga stödfunktioner för användarna, t.ex.
användarvillkor, sökfunktioner, prisinformation, prisförslag,
betalningssystem, tvistlösnings-mekanismer och verktyg för
deltagarna att ge omdömen om varandra. Många funktioner har till
syfte att skapa en miljö som ger deltagarna trygghet och skydd.
Det finns olika intäktsmodeller, t.ex. prenumerationer,
medlemskap, försäkringsförsäljning, avgifter av olika slag eller
provision. En del aktörer bidrar i stor utsträckning i
anslutning till transaktionen genom att t.ex. utforma
erbjudanden och avtal och sätta priser, andra tillhandahåller i
princip bara ett forum för kontakter. I de olika modellerna
varierar också bredden på produktutbudet.
Företeelsen väcker frågor om vilken rättslig ställning de olika
marknadsaktörerna har i samband med transaktionen och därmed
vilka rättigheter och skyldigheter som gäller. Oaktat olika
aktörers ställning i arbetsrättsligt hänseende, som kan göras
gällande av rättstillämpningen, finns skäl att analysera och
värdera användares rättigheter och skyldigheter i t.ex. avtals-,
marknadsförings- och produktsäkerhetshänseende. När det gäller
de internetbaserade modellerna kan situationen kompliceras av
att flera av de stora aktörerna är globala och att många
transaktioner, åtminstone för vissa produkter eller tjänster,
sker mellan deltagare i olika länder. De juridiska frågor som
aktualiseras kan exempelvis röra förmögenhetsrätt,
konsumenträttsliga delar av marknadsrätten och produktsäkerhet
samt frågor om lagval och domsrätt.
Uppdraget
Den s.k. delningsekonomin har många fördelar för såväl enskilda
individer som företag och samhället i stort. Det är dock inte
tydligt om dagens system för att tillvarata konsumenters och
enskildas rättigheter är tillräckligt i ljuset av de
förändringar som sker. För att få ett bättre kunskapsunderlag,
bl.a. mot bakgrund av den snabba utvecklingen, ger regeringen en
särskild utredare i uppdrag att
• göra en beskrivande kartläggning av olika modeller som
möjliggör eller underlättar transaktioner där privatpersoner
säljer, hyr ut, lånar ut eller ger bort materiella eller
finansiella tillgångar, samäger eller samnyttjar sådana
tillgångar eller erbjuder tjänster,
• analysera olika användares roller och rättsliga ställning vid
sådana transaktioner,
• resonera kring om befintlig lagstiftning är ändamålsenlig
eller om det finns eventuella behov av författningsändringar,
såväl nationellt som inom EU, framför allt i fråga om
förmögenhetsrätt, konsumenträttsliga delar av marknads-rätten,
produktsäkerhet, tillsyn och tvistlösning och
• bedöma om det finns behov av andra åtgärder för att främja en
positiv utveckling, exempelvis när det gäller information eller
samarbete mellan olika samhällsaktörer.
Utredaren ska inte resonera kring behov av
författningsändringar vad avser den arbetsrättsliga regleringen.
Utredaren ska inte lämna författningsförslag och inte heller
föreslå någon ny myndighet.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska i sina resonemang och bedömningar analysera och
redovisa konsekvenser för de berörda i enlighet med de
bestämmelser som gäller för förslag enligt kommittéförordningen
(1998:1474).
Uppdragets genomförande och redovisning
Utredarens arbete ska bedrivas i dialog med berörda myndigheter,
företag, organisationer, forskare, och övriga intressenter.
Genomförandet av uppdraget ska ske i dialog med utredningen om
anpassning till nya förutsättningar för taxi och samåkning (dir.
2015:81) och andra relevanta utredningar.
Utredaren ska beakta hur Europeiska kommissionen behandlar
frågan, särskilt inom ramen för det pågående arbetet med
inremarknadsstrategin för varor och tjänster och strategin för
den digitala inre marknaden, liksom utifrån meddelandet om en
cirkulär ekonomi. Utredaren ska även beakta erfarenheter från
andra länder och internationella organisationer. Exempel på
länder som uppmärksammat utvecklingen och tagit övergripande
initiativ är Danmark och Storbritannien. Också OECD intresserar
sig för utvecklingen.
Utredaren ska även följa andra relevanta pågående arbeten och
processer.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2017.
(Finansdepartementet)