Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2018:1520 ·
Visa register
Förordning (2018:1520) om intäktsram för elnätsverksamhet
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet RSE
Utfärdad: 2018-08-16
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:248
Övrigt: Bilagorna ej med här
Ikraft: 2019-01-01 överg.best.
1 § Denna förordning innehåller föreskrifter i anslutning till
ellagen (1997:857) om intäktsram för nätverksamhet.
Förordningen är meddelad med stöd av
- 5 kap. 6 § ellagen i fråga om 5, 33 och 34 §§,
- 5 kap. 8 § ellagen i fråga om 6-10 och 13-26 §§,
- 5 kap. 10 § ellagen i fråga om 27 §,
- 5 kap. 12 § ellagen i fråga om 28 § 1,
- 5 kap. 12 b § ellagen i fråga om 28 § 2,
- 5 kap. 31 § ellagen i fråga om 30 §,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 4, 12, 29, 31 och
32 §§,
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Förordning (2022:592).
Ord och uttryck
2 § Med anläggningstillgång avses i denna förordning
1. en anläggning för överföring av el,
2. en anläggning för mätning av överförd el,
3. ett system som används för drift eller övervakning av en
anläggning för överföring av el, eller
4. ett system som används för beräkning eller rapportering
vid mätning av överförd el.
I övrigt har ord och uttryck i denna förordning samma
betydelse som i ellagen (1997:857).
Nätmyndighet
3 § Av 4 § förordningen (2023:241) om det nationella
elsystemet framgår att Energimarknadsinspektionen är
nätmyndighet enligt 1 kap. 5 § ellagen (1997:857).
Förordning (2023:248).
Intäktsramens bestämmande
4 § Energimarknadsinspektionen får meddela närmare
föreskrifter om skyldigheten för en nätkoncessionshavare att
lämna de uppgifter som behövs för att bestämma intäktsramen
enligt 5 kap. 4 § ellagen (1997:857).
Kostnader för en ändamålsenlig och effektiv drift
5 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter
om
1. vilka kostnader som nätkoncessionshavaren kan påverka, och
2. vilket index som ska användas när kostnaderna räknas om
med hänsyn till förändringar i prisläget.
Tillgångar som ingår i kapitalbasen
6 § Om en anläggningstillgång börjar användas av
nätkoncessionshavaren under tillsynsperioden, ska tillgången
ingå i kapitalbasen från det kalenderhalvårsskifte som följer
på den tidpunkt då tillgången börjar användas.
När en anläggningstillgång inte längre används ska tillgången
inte ingå i kapitalbasen från det kalenderhalvårsskifte som
infaller närmast efter den tidpunkt då tillgången slutat
användas.
Nuanskaffningsvärde
7 § För en anläggningstillgång som ingår i kapitalbasen
ska ett nuanskaffningsvärde fastställas. Nuanskaffningsvärdet
ska motsvara ett normvärde för en anläggningstillgång som i
huvudsak är likadan som den tillgång som ingår i
kapitalbasen.
Ett normvärde ska beräknas med utgångspunkt i den utgift som
en nätkoncessionshavare skulle ha för att förvärva eller
tillverka en anläggningstillgång under tillsynsperioden på
ett kostnadseffektivt sätt, med skälig hänsyn till sådana
förutsättningar som nätkoncessionshavaren inte själv kan
påverka.
8 § Om det finns särskilda skäl, får nuanskaffningsvärdet
i stället beräknas utifrån utgiften för att förvärva eller
tillverka anläggningstillgången när den ursprungligen togs i
bruk i nätverksamhet. Beräkningen ska ta hänsyn till
förändringen i prisläget från den anskaffningstidpunkten.
9 § Om det saknas förutsättningar för att beräkna ett
nuanskaffningsvärde enligt 7 eller 8 §, ska
nuanskaffningsvärdet beräknas utifrån anläggningstillgångens
bokförda värde. Om anläggningstillgången inte har något
bokfört värde eller om det finns synnerliga skäl, får
nuanskaffningsvärdet i stället bestämmas till det som är
skäligt med hänsyn till tillgångens beskaffenhet.
Förändring i prisläget
10 § Vid beräkningen av kapitalbasen ska förändringen i
prisläget anses svara mot faktorprisindex för byggnader.
Dokumentation av anläggningstillgångar
11 § Nätkoncessionshavaren ska löpande dokumentera
uppgifter om de anläggningstillgångar som ingår i
kapitalbasen.
Av dokumentationen ska det framgå
1. vilka anläggningstillgångar som ingår i kapitalbasen,
2. var en anläggningstillgång är belägen,
3. när investeringar och utrangeringar avses genomföras eller
har genomförts under tillsynsperioden,
4. vilken metod nätkoncessionshavaren har använt för att
beräkna en tillgångs nuanskaffningsvärde,
5. om nätkoncessionshavaren äger tillgången eller har skaffat
sig rådighet över tillgången på annat sätt, och
6. om tillgången utgör reservmateriel i nätverksamheten.
12 § Energimarknadsinspektionen får meddela närmare
föreskrifter om dokumentation enligt 11 §.
Avskrivning
13 § Avskrivningen för en anläggningstillgång beräknas som
en fast andel av nuanskaffningsvärdet.
Den fasta andelen ska beräknas utifrån anläggningstillgångens
ekonomiska livslängd. För en anläggningstillgång som har nått
sin ekonomiska livslängd ska andelen beräknas utifrån
tillgångens ålder.
Avskrivning ska inte beräknas för en anläggningstillgång vars
ålder överstiger dess maximala livslängd.
14 § En anläggningstillgång ska anses ha den ekonomiska
livslängd och den maximala livslängd som framgår av bilaga
1.
15 § Energimarknadsinspektionen får meddela ytterligare
föreskrifter om beräkningen av en fast andel av
nuanskaffningsvärdet.
16 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter
om hur en anläggningstillgångs ålder ska bestämmas.
Avkastning på kapitalbasen
17 § När Energimarknadsinspektionen beräknar vilken
avkastning på kapitalbasen som behövs för att i konkurrens
med alternativa placeringar med motsvarande risk få tillgång
till kapital för investeringar ska inspektionen tillämpa en
kalkylränta.
För nätföretag som har en fyraårig tillsynsperiod ska
kalkylräntan beräknas enligt formeln i bilaga 2. Värdet på de
variabler som ingår i formeln ska bestämmas enligt 18–26 §§.
För ett nätföretag som har en tillsynsperiod som är
kortare än fyra år ska samma kalkylränta tillämpas som för
företag med en fyraårig tillsynsperiod.
18 § När beräkningen av kalkylräntan förutsätter att det
finns jämförelseföretag ska ett sådant företag
1. ha överföring av el som sin huvudsakliga verksamhet,
2. vara noterat på en europeisk handelsplats, och
3. ha sitt säte i Europa.
19 § En riskfri ränta ska beräknas som genomsnittet av
1. den årliga avkastningen på tioåriga svenska
statsobligationer under de fyra kalenderår som föregår
Energimarknadsinspektionens beslut om intäktsram, och
2. en marknadsmässig prognos för avkastningen på tioåriga
svenska statsobligationer under tillsynsperioden.
Avkastningen enligt första stycket 1 ska beräknas som ett
genomsnitt utifrån samtliga värden för bankdagar under den
aktuella tiden.
20 § En kreditriskpremie ska beräknas som skillnaden i
avkastning mellan
1. jämförelseföretagens obligationslån med tio års löptid,
och
2. tioåriga statsobligationer under de åtta kalenderår som
föregår Energimarknadsinspektionens beslut om intäktsram.
Statsobligationerna ska ha utfärdats i Europa.
Obligationslånen och statsobligationerna ska så långt som
möjligt spegla samma marknad.
21 § När intäktsramen beslutas ska den statliga
inkomstskatten under tillsynsperioden antas vara den som
följer av 65 kap. 10 § inkomstskattelagen (1999:1229).
22 § Nettoskuldsättningen ska beräknas som genomsnittet av
jämförelseföretagens nettoskuldsättning för de tio kalenderår
som föregår Energimarknadsinspektionens beslut om intäktsram.
23 § Eget kapital ska beräknas som genomsnittet av
jämförelseföretagens börsvärde under de tio kalenderår som
föregår Energimarknadsinspektionens beslut om intäktsram.
24 § Inflationen ska beräknas som genomsnittet av
1. den årliga förändringen av ett konsumentprisindex med fast
bostadsränta under de fyra kalenderår som föregår
Energimarknadsinspektionens beslut om intäktsram, och
2. en fyraårig marknadsmässig prognos för ett
konsumentprisindex med fast bostadsränta för
tillsynsperioden.
Den årliga förändringen enligt första stycket 1 ska beräknas
utifrån samtliga månadsvärden under den aktuella tiden.
25 § Tillgångsbeta ska bestämmas utifrån ett genomsnitt av
jämförelseföretagens aktiekursutveckling i förhållande till
ett globalt aktiemarknadsindex för de tio kalenderår som
föregår Energimarknadsinspektionens beslut om intäktsram.
Beräkningen ska utgå från publicerade veckovärden och
aktuella skattesatser för jämförelseföretagen.
26 § En aktiemarknadsriskpremie ska beräknas som den
avkastning som krävs utöver riskfri ränta enligt 19 § för att
attrahera investeringar i aktier.
Kvaliteten i nätverksamheten
27 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter
om vad som avses med kvaliteten i nätverksamheten enligt
5 kap. 9 § ellagen (1997:857).
Effektivt utnyttjande av elnätet
28 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter om
1. vad som avses med ett effektivt utnyttjande av elnätet
enligt 5 kap. 11 § ellagen (1997:857), och
2. vilka krav som ska vara uppfyllda för att
flexibilitetstjänster ska anses förbättra effektiviteten i
nätverksamheten enligt 5 kap. 12 a § ellagen.
Förordning (2022:592).
Underlag för omprövning
29 § Energimarknadsinspektionen får meddela närmare
föreskrifter om
1. vilka uppgifter som nätkoncessionshavaren ska lämna i en
ansökan om omprövning enligt 5 kap. 20 eller 25 § ellagen
(1997:857), och
2. skyldigheten för nätkoncessionshavaren att lämna de
uppgifter som behövs för en omprövning enligt 5 kap. 21, 22
eller 26 § ellagen.
Beräkning av intäkter
30 § Energimarknadsinspektionen får meddela föreskrifter
om hur nätföretagets intäkter ska periodiseras vid avstämning
mot intäktsramen.
Intäktsram vid överlåtelse av nätkoncession
31 § Energimarknadsinspektionen får meddela närmare
föreskrifter om utformningen av ett förslag till fördelning
av en intäktsram och vilka uppgifter som ska lämnas in
tillsammans med förslaget enligt 5 kap. 34 § ellagen
(1997:857).
Ändring av koncessionsgränser
32 § Energimarknadsinspektionen får meddela närmare
föreskrifter om skyldigheten för en nätkoncessionshavare att
lämna de uppgifter som behövs för en prövning enligt 5 kap.
36 § ellagen (1997:857).
Anläggningar som finansierats genom statligt stöd
33 § Om en anläggningstillgång har finansierats genom ett lån
från staten enligt ett sådant avtal som avses i 4 kap. 10 §
andra stycket ellagen (1997:857), ska nätföretagets kostnader
vid beräkningen av intäktsramen anses ha minskat med ett
belopp som beräknas med utgångspunkt i lånet.
Avdrag ska inte göras för en anläggningstillgång som har nått
sin ekonomiska livslängd. Förordning (2022:592).
34 § Avdraget enligt 33 § första stycket ska för ett år
beräknas som en fast andel av lånets belopp, till den del
avbetalning inte har skett, och med hänsyn till förändringar
i prisläget. Den fasta andelen ska beräknas utifrån
anläggningstillgångens ekonomiska livslängd enligt bilaga 1.
Om staten har skrivit av sin fordran helt eller delvis, ska
utöver avdraget enligt första stycket ett avdrag göras som
svarar mot inbesparade kostnader för lånat kapital. Avdraget
ska, med beaktande av förändringar i prisläget, beräknas på
produkten av det belopp som har skrivits av och den andel av
anläggningstillgångens ekonomiska livslängd som återstår. De
inbesparade kostnaderna ska beräknas enligt samma grunder som
avkastningen på kapitalbasen enligt 5 kap. 1 § första stycket
3 ellagen (1997:857).
Övergångsbestämmelser
2018:1520
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2019.
2. Bestämmelserna i 17–26 §§ tillämpas för första gången för
en tillsynsperiod som börjar löpa den 1 januari 2020 eller
senare.
3. Genom förordningen upphävs förordningen (2014:1064) om
intäktsram för elnätsföretag.
4. För en intäktsram som fastställts före ikraftträdandet
tillämpas dock 10–12 §§ i den upphävda förordningen i stället
för 13 och 14 §§.