Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2017:820 ·
Visa register
Förordning (2017:820) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet AA
Utfärdad: 2017-06-29
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:558
Ikraft: 2018-01-01 överg.best.
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om det
arbetsmarknadspolitiska programmet etableringsinsatser för
vissa nyanlända invandrare (etableringsprogrammet).
2 § Syftet med etableringsprogrammet är att underlätta och
påskynda vissa nyanländas etablering i arbets- och
samhällslivet.
Anvisning till etableringsprogrammet
3 § Frågor om anvisning till etableringsprogrammet prövas av
Arbetsförmedlingen.
4 § En anvisning till etableringsprogrammet innebär att den
som anvisas erbjuds att ta del av programmet.
5 § En anvisning till etableringsprogrammet får göras för en
person som omfattas av lagen (2017:584) om ansvar för
etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare och som är
anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
En anvisning till programmet ska dock inte göras för en
nyanländ som
1. har ett förvärvsarbete på heltid,
2. går i gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola,
3. vårdar barn på heltid med föräldrapenning enligt 12 kap.
socialförsäkringsbalken,
4. får hel sjukpenning enligt socialförsäkringsbalken, eller
5. vistas i ett anläggningsboende hos Migrationsverket.
Förordning (2022:1640).
6 § Så snart en nyanländ uppfyller förutsättningarna för en
anvisning, ska Arbetsförmedlingen pröva om en sådan anvisning
ska göras.
Arbetsförmedlingen får anvisa den nyanlände till
etableringsprogrammet efter en arbetsmarknadspolitisk
bedömning enligt 9 § förordningen (2000:628) om den
arbetsmarknadspolitiska verksamheten.
Anvisningens omfattning
7 § En anvisning till etableringsprogrammet ska avse
verksamhet på heltid.
8 § En anvisning får dock avse verksamhet på deltid, om den
nyanländes arbetsutbud understiger det arbetsutbud som
motsvarar verksamhet på heltid och detta beror på
1. sjukdom eller funktionsnedsättning som medför nedsatt
arbetsförmåga,
2. vård av barn med föräldrapenning enligt 12 kap.
socialförsäkringsbalken,
3. att den nyanländes barn ännu inte har erbjudits förskola
eller pedagogisk omsorg som erbjuds i stället för förskola
enligt skollagen (2010:800), eller
4. annat hinder som har anmälts till och godtagits av
Arbetsförmedlingen.
Anvisningen ska göras för den tid som motsvarar
arbetsutbudet.
En anvisning får även göras på deltid i en omfattning som
understiger den nyanländes arbetsutbud om han eller hon
samtidigt har ett förvärvsarbete med eller utan subvention,
om arbetstiden och tiden i programmet sammanlagt motsvarar
hans eller hennes arbetsutbud.
9 § För en nyanländ som har ett nedsatt arbetsutbud på grund
av sjukdom eller funktionsnedsättning som medför nedsatt
arbetsförmåga ska en anvisning göras på heltid, trots att den
nyanlände har ett lägre arbetsutbud. Detta gäller dock endast
under förutsättning att han eller hon inte kan få sjukpenning
enligt socialförsäkringsbalken med anledning av sjukdomen
eller funktionsnedsättningen samtidigt som han eller hon är
inskriven i programmet och får etableringsersättning.
För en nyanländ som avses i första stycket och samtidigt har
ett nedsatt arbetsutbud på grund av något av de skäl som
anges i 8 § första stycket 2–4, ska anvisningen avse
verksamhet i sådan omfattning att den sammanlagda tiden
motsvarar verksamhet på heltid.
10 § Om en anvisning avser verksamhet på deltid ska skälen
för beslutet anges i beslutet. Vidare ska de uppgifter som
ligger till grund för beslutet dokumenteras hos
Arbetsförmedlingen.
Etableringsprogrammets innehåll
11 § En nyanländ ska under den första tiden i
etableringsprogrammet delta i kartläggning och medverka till
upprättandet av en individuell handlingsplan.
Kartläggningen ska avse utbildningsbakgrund, tidigare
arbetslivserfarenhet, behov av utbildning och andra insatser,
förmåga och förutsättningar att delta i insatser inom
programmet och andra förhållanden som är av betydelse för den
nyanländes etablering i arbets- och samhällslivet. Vid
kartläggningen ska kartläggning som Arbetsförmedlingen har
gjort före anvisningen till etableringsprogrammet beaktas.
Förordning (2023:553).
12 § En nyanländ ska inom ramen för etableringsprogrammet ta
del av kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare
(sfi) eller motsvarande utbildning vid folkhögskola enligt 24
kap. skollagen (2010:800) och samhällsorientering enligt
lagen (2013:156) om samhällsorientering så snart som möjligt
efter det att en individuell handlingsplan har upprättats.
Vad som sägs i första stycket gäller dock inte om
Arbetsförmedlingen bedömer att det är arbetsmarknadspolitiskt
motiverat att den nyanlände i stället deltar i andra insatser
inom etableringsprogrammet.
13 § En nyanländ får inom ramen för etableringsprogrammet,
efter det att en individuell handlingsplan har upprättats och
om det bedöms arbetsmarknadspolitiskt motiverat, även ta del
av
1. sådana insatser som följer av 5 § förordningen (2000:628)
om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten som den nyanlände
uppfyller förutsättningarna för, med undantag för
åldersgränser,
2. utbildning inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande
eller gymnasial nivå, kommunal vuxenutbildning som anpassad
utbildning eller motsvarande utbildning inom folkhögskolan,
3. eftergymnasial utbildning,
4. jobbsökaraktiviteter,
5. arbetsträning,
6. förstärkt arbetsträning,
7. bristyrkesutbildning,
8. intensiv praktik, och
9. andra insatser som kan påskynda den nyanländes etablering i
arbets-och samhällslivet.
En nyanländ får dock inte inom ramen för etableringsprogrammet
delta i program enligt förordningen (2007:414) om jobb- och
utvecklingsgarantin eller förordningen (2007:813) om
jobbgaranti för ungdomar.
En nyanländ får inte heller inom ramen för programmet ha ett
förvärvsarbete med subvention enligt förordningen (2018:42) om
särskilt anställningsstöd, förordningen (2017:462) om
särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning som
medför nedsatt arbetsförmåga eller förordningen (2018:43) om
stöd för nystartsjobb. Förordning (2023:558).
13 a § Med arbetsträning enligt 13 § första stycket 5 avses
att den nyanlände får arbetsträna på en arbetsplats.
Arbetsträning får anordnas av den som Arbetsförmedlingen ingår
överenskommelse med.
Den som anordnar arbetsträning ska ha åtagit sig att ansvara
för att den nyanlände får handledning av en utsedd handledare.
Arbetsträning får pågå under längst sex månader.
Förordning (2022:1353).
13 b § Med förstärkt arbetsträning enligt 13 § första
stycket 6 avses att den nyanlände erbjuds en arbetsplats för
utredning av arbetsförmåga eller för arbetsträning. Förstärkt
arbetsträning får anordnas av den som Arbetsförmedlingen ingår
överenskommelse med. Arbetsgivaren har inget inflytande över
vilken person som erbjuds arbetsplatsen.
Den som anordnar förstärkt arbetsträning ska ha åtagit sig att
ansvara för att den nyanlände får handledning av en utsedd
handledare.
Förstärkt arbetsträning får pågå under längst tolv månader.
Förordning (2022:1353).
13 c § Inför varje period av arbetsträning eller förstärkt
arbetsträning ska Arbetsförmedlingen pröva om insatsen är den
mest lämpliga för att uppnå syftet med programmet.
Förordning (2017:1172).
13 d § Med bristyrkesutbildning enligt 13 § första stycket 7
avses sådan yrkesinriktad utbildning på folkhögskola under
längst 24 månader, som syftar till att underlätta för den
nyanlände att få eller behålla ett arbete och som motverkar
brist på arbetskraft inom ett visst yrke på arbetsmarknaden.
Förordning (2017:1172).
13 e § Med intensiv praktik enligt 13 § första stycket 8 avses
praktik på en arbetsplats som syftar till att underlätta för
den nyanlände att få en anställning inom samma yrke eller
bransch. Praktiken får anordnas av den som Arbetsförmedlingen
ingår överenskommelse med. Den som anordnar praktiken ska ha
åtagit sig att ansvara för
1. att praktiken planeras på ett strukturerat sätt,
2. att den nyanlände får handledning av en utsedd handledare,
3. att det sker en regelbunden uppföljning med återkoppling
till den nyanlände och Arbetsförmedlingen, och
4. att efter avslutad praktik utfärda ett intyg om praktiken
där det framgår vilka kunskaper som den nyanlände har
förvärvat.
Intensiv praktik får pågå under längst sex månader. Om det
bedöms lämpligt får den pågå längre, dock sammanlagt längst
nio månader.
Om den nyanlände även deltar i andra insatser under den tid då
praktiken pågår, ska praktiken utgöra minst 50 procent av den
sammanlagda tiden. Förordning (2021:127).
14 § En nyanländ som har kort utbildning och som därför inte
bedöms kunna matchas mot arbete under tiden i
etableringsprogrammet ska inom ramen för programmet i
huvudsak ta del av sfi eller motsvarande utbildning vid
folkhögskola enligt 24 kap. skollagen (2010:800),
samhällsorientering enligt lagen (2013:156) om
samhällsorientering och utbildning enligt 13 § första stycket
2.
Tid med etableringsinsatser
15 § Utöver deltagande i kartläggning och medverkan till
upprättandet av en individuell handlingsplan enligt 11 §, får
insatserna i programmet omfatta motsvarande 24 månader på
heltid.
Den nyanlände får ta del av insatser som längst till och med
36 månader från det att han eller hon första gången
folkbokfördes i en kommun. För en nyanländ som folkbokförs i
en kommun första gången medan han eller hon vistas i ett
anläggningsboende hos Migrationsverket, ska denna tid i
stället räknas från det att han eller hon först togs emot i
en kommun.
Vid beräkningen av tiden med insatser enligt andra stycket
ska bortses från tid i programmet före det att en individuell
handlingsplan har upprättats.
16 § En nyanländ får under tiden i etableringsprogrammet vara
frånvarande på grund av särskilda familjeskäl under
sammanlagt 20 dagar som det annars skulle ha lämnats
etableringsersättning för, om frånvaron har godkänts av
Arbetsförmedlingen.
Kunskapscertifikat
16 a § Arbetsförmedlingen får utfärda ett kunskapscertifikat
till en nyanländ som, genom deltagande under minst ett år i
språkintensiva och arbetsplatsnära insatser, har uppnått
grundläggande kunskaper i det svenska språket och
tillgodogjort sig yrkeskunskaper i ett visst yrke eller en
viss bransch. Av certifikatet ska det framgå vilka insatser
som den nyanlände har deltagit i och under vilken tidsperiod.
En begäran om att få ett kunskapscertifikat ska ha kommit in
till Arbetsförmedlingen senast inom sex månader från det att
den sista insatsen som certifikatet begärs för avslutades. Den
nyanlände ska lämna in de handlingar och uppgifter som behövs
för prövningen av begäran till Arbetsförmedlingen.
Förordning (2022:39).
Utskrivning
17 § En nyanländ som har anvisats till etableringsprogrammet
får ta del av insatserna i programmet till dess att han eller
hon
1. påbörjar ett förvärvsarbete på heltid med eller utan
subvention,
2. påbörjar en utbildning på heltid som inte berättigar till
etableringsersättning,
3. påbörjar en frånvaroperiod med föräldrapenning enligt 12
kap. socialförsäkringsbalken på heltid,
4. påbörjar en period med sjukfrånvaro på heltid,
5. inte längre kan delta i programmet på grund av ett annat
hinder som har anmälts till och godtagits av
Arbetsförmedlingen, eller
6. bedöms helt sakna förmåga att delta i insatser inom
programmet.
18 § En nyanländ som inte längre får ta del av insatserna i
etableringsprogrammet enligt 17 § ska skrivas ut ur
programmet.
Vid sådan frånvaro enligt 17 § 1–3, 5 eller 6 som kan antas
vara kortvarig, får Arbetsförmedlingen avvakta med
utskrivning till dess att frånvaron har varat mer än 30
kalenderdagar i följd. Vid frånvaro enligt 17 § 4 ska
utskrivning ske först när frånvaron har varat mer än 30
kalenderdagar i följd.
Ärenden om utskrivning ska handläggas skyndsamt.
19 § Vid frånvaro enligt 17 § 4 ska Arbetsförmedlingen inom
30 kalenderdagar från första sjukdagen undersöka om en
utskrivning enligt 18 § första stycket kan undvikas genom att
insatserna i etableringsprogrammet anpassas så att den
enskilde åter kan delta i programmet.
Återinträde
20 § En nyanländ som har skrivits ut från
etableringsprogrammet på grund av att han eller hon inte
längre får ta del av insatserna i programmet enligt 17 § har
möjlighet att återinträda i programmet.
Återinträde enligt första stycket ska anses ske dagen efter
den ersättningsdag då den nyanlände lämnade programmet.
Återkallelse och ny anvisning
21 § Arbetsförmedlingen ska återkalla en anvisning till
etableringsprogrammet om
1. den nyanlände missköter sig eller stör verksamheten,
2. den nyanlände inte längre omfattas av lagen (2017:584) om
ansvar för etableringsinsatser för vissa nyanlända
invandrare, eller
3. det i övrigt finns särskilda skäl för återkallelse.
Ett beslut om återkallelse gäller omedelbart.
22 § Om en anvisning har återkallats enligt 21 § första
stycket 1 eller 3 får den nyanlände på nytt anvisas till
etableringsprogrammet, under förutsättning att han eller hon
1. har anmält sig som arbetssökande hos
Arbetsförmedlingen inom 60 dagar efter återkallelsen, och
2. efter återkallelsen har varit inskriven som arbetssökande
hos Arbetsförmedlingen under 45 dagar som det skulle ha
lämnats etableringsersättning för om inte återkallelsen
gjorts.
Vid tillämpning av första stycket 2 ska dagar då den
nyanlände har utfört förvärvsarbete räknas in i de 45
dagarna.
En nyanländ som på nytt anvisas till etableringsprogrammet
träder in i programmet dagen efter den ersättningsdag då han
eller hon lämnade det.
Ersättning till den nyanlände
23 § I förordningen (2017:819) om ersättning till deltagare i
arbetsmarknadspolitiska insatser finns bestämmelser om att
den som deltar i etableringsprogrammet kan få ersättning.
Ekonomiskt stöd till anordnare
23 a § Ekonomiskt stöd får lämnas till den som anordnar
arbetsträning eller förstärkt arbetsträning enligt 13 a och
13 b §§. Ekonomiskt stöd får även lämnas till den som anordnar
intensiv praktik enligt 13 e §. Arbetsförmedlingen beslutar om
och betalar ut stödet.
När ekonomiskt stöd lämnas till privata arbetsgivare eller
offentliga arbetsgivare vid drift av affärsverksamhet, ska
Arbetsförmedlingen säkerställa att inte vissa företag eller
viss produktion gynnas på det sätt som framgår av artikel
107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.
Förordning (2021:127).
23 b § Stöden betalas ut månadsvis i efterskott eller på det
sätt som Arbetsförmedlingen beslutar. Belopp som understiger
femtio kronor betalas inte ut.
Om ett stöd kan betalas ut till en anordnare först sedan
anordnaren lämnat underlag för beräkningen av stödbeloppet,
ska anordnaren lämna sådant underlag till Arbetsförmedlingen
inom 180 dagar efter den period som stödet avser. Lämnas inte
underlaget inom denna tid, förlorar anordnaren rätten till
det stödbeloppet. Om det finns särskilda skäl, får
Arbetsförmedlingen besluta om undantag från den fristen.
Arbetsförmedlingen ska i sådant fall ange vad de särskilda
skälen består i och dokumentera den information som ligger
till grund för beslutet. Förordning (2017:1172).
23 c § Arbetsförmedlingen ska se till att stöd enligt denna
förordning används på föreskrivet sätt.
Förordning (2017:1172).
Återbetalning och återkrav
23 d § En mottagare av ekonomiskt stöd enligt denna
förordning är återbetalningsskyldig om han eller hon genom
att lämna oriktiga uppgifter eller på något annat sätt har
förorsakat att stöd har lämnats på felaktig grund eller med
ett för högt belopp.
Om stöd i annat fall har lämnats på felaktig grund eller med
ett för högt belopp, är mottagaren återbetalningsskyldig
endast om han eller hon insett eller skäligen borde ha insett
felet. Förordning (2017:1172).
23 e § Om en mottagare av ekonomiskt stöd är
återbetalningsskyldig enligt 23 d §, ska Arbetsförmedlingen
besluta att återkräva det felaktigt utbetalda beloppet.
Förordning (2017:1172).
23 f § Vid återkrav enligt 23 e § får Arbetsförmedlingen
bevilja anstånd med betalningen eller träffa avtal med den
återbetalningsskyldige om en avbetalningsplan.
Arbetsförmedlingen ska i sådana fall ta ut ränta på det
obetalda beloppet.
Ränta ska tas ut från den dag då anståndet beviljades eller
avtalet om avbetalningsplan träffades, dock inte för tid
innan det återkrävda beloppet har förfallit till betalning.
Ränta ska tas ut efter en räntesats som vid varje tidpunkt
överstiger statens utlåningsränta med två procentenheter.
Förordning (2017:1172).
23 g § Om ett belopp som har återkrävts med stöd av 23 d §
inte betalas i rätt tid, ska dröjsmålsränta enligt räntelagen
(1975:635) tas ut på beloppet. Detsamma gäller när den
återbetalningsskyldige beviljats anstånd med betalningen
eller träffat ett avtal om en avbetalningsplan enligt 23 f §
och betalning inte sker inom den tid som följer av beslutet
om anstånd eller avtalet. Förordning (2017:1172).
23 h § Om det med hänsyn till den återbetalningsskyldiges
personliga eller ekonomiska förhållanden eller andra
omständigheter finns särskilda skäl för det, får
Arbetsförmedlingen helt eller delvis efterge ett krav på
återbetalning enligt 23 e § eller ett krav på ränta enligt
23 f eller 23 g §. Myndigheten ska i sådant fall i beslutet
ange vilka de särskilda skälen är och dokumentera den
information som ligger till grund för beslutet.
Förordning (2017:1172).
23 i § Vid återkrav enligt 23 e § får Arbetsförmedlingen, vid
en senare utbetalning av stöd till den
återbetalningsskyldige, besluta att dra av ett skäligt belopp
i avräkning på vad som har betalats ut för mycket. Detsamma
gäller skyldighet att betala ränta enligt 23 f eller 23 g §.
Förordning (2017:1172).
Anmälningsskyldighet
24 § En nyanländ är skyldig att till Arbetsförmedlingen
anmäla ändrade förhållanden och lämna andra uppgifter som kan
antas påverka deltagandet i etableringsprogrammet.
Uppgiftsskyldighet
25 § Migrationsverket ska till Arbetsförmedlingen lämna de
uppgifter som har betydelse för ett ärende om
etableringsinsatser enligt denna förordning.
26 § Arbetsförmedlingen ska till Migrationsverket lämna de
uppgifter som har betydelse för ett ärende hos
Migrationsverket om bistånd enligt lagen (1994:137) om
mottagande av asylsökande m.fl.
27 § Arbetsförmedlingen ska till Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen lämna de uppgifter som har
betydelse för inspektionens granskning av handläggningen av
och rutinerna för handläggning av ärenden hos
Arbetsförmedlingen om återkallelse av anvisningar till
programmet.
Omprövning och överklagande
28 § Arbetsförmedlingens beslut enligt denna förordning ska
omprövas hos myndighetens centrala enhet för omprövning, om
det begärs av den som beslutet gäller. Vid omprövningen får
beslutet inte ändras till den enskildes nackdel.
En begäran om omprövning ska vara skriftlig. Begäran ska ges
in till Arbetsförmedlingen och ska ha kommit in dit inom tre
veckor från den dag då den som begär omprövning fick del av
beslutet.
29 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns
bestämmelser om överklagande till allmän förvaltningsdomstol.
Andra beslut än beslut enligt 28 § om omprövning av beslut
enligt 18, 20, 21 och 23 i §§ får dock inte överklagas.
Om ett beslut överklagas innan det har omprövats ska
överklagandet anses som en begäran om omprövning.
Förordning (2018:923).
Bemyndigande
30 § Arbetsförmedlingen får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Arbetsförmedlingen får också meddela föreskrifter om vilka
krav på språk- och yrkeskunskaper som ska vara uppfyllda för
att ett kunskapscertifikat enligt 16 a § ska utfärdas.
Förordning (2022:39).
Övergångsbestämmelser
2017:820
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2018.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2010:409) om
etableringssamtal och etableringsinsatser för vissa nyanlända
invandrare.
3. Den upphävda förordningen gäller fortfarande för en
nyanländ som vid ikraftträdandet har en etableringsplan
enligt den upphävda lagen (2010:197) om etableringsinsatser
för vissa nyanlända invandrare, så länge den planen gäller.
4. För en nyanländ som har haft en etableringsplan enligt den
upphävda lagen om etableringsinsatser för vissa nyanlända
invandrare, ska tidsperioden från och med att en
etableringsplan först upprättades till och med anvisningen
till etableringsprogrammet avräknas från den tid som den
nyanlände får ta del av insatser inom etableringsprogrammet
enligt 15 §. Vid avräkningen ska bortses från tid då han
eller hon i enlighet med 6 § i den upphävda förordningen om
etableringssamtal och etableringsinsatser för vissa nyanlända
invandrare eller 8 § andra stycket i den upphävda lagen om
etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare har varit
förhindrad att delta i aktiviteter enligt en etableringsplan
på grund av styrkt sjukdom eller vård av barn med
föräldrapenning enligt 12 kap. socialförsäkringsbalken. Den
nyanlände får ta del av insatser under en period om 36
månader från tidpunkten då en etableringsplan först
upprättades.