Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer · 2016:383 · Visa register
Förordning (2016:383) om intelligenta transportsystem vid vägtransporter
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSIB TM
Utfärdad: 2016-04-28
Ändring införd: t.o.m. SFS 2024:928
Ikraft: 2016-07-01
1 § /Upphör att gälla U:2025-01-01/ Denna förordning är meddelad med stöd av - 9 § lagen (2013:315) om intelligenta transportsystem vid vägtransporter i fråga om 2-6 §§, - 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om 7 och 7 a §§. Förordning (2019:233). 1 § /Träder i kraft I:2025-01-01/ Denna förordning är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regerings-formen. Förordning (2024:928). 2 § /Upphör att gälla U:2025-01-01/ I följande författningar finns bestämmelser av betydelse för tillämpningen av denna förordning: 1. Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/40/EU av den 7 juli 2010 om ett ramverk för införande av intelligenta transportsystem på vägtransportområdet och för gränssnitt mot andra transportslag. 2. Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013 av den 15 maj 2013 om komplettering av Europaparlamentets och rådets ITS-direktiv 2010/40/EU vad gäller tillhandahållande av informationstjänster för säkra och skyddade parkeringsplatser för lastbilar och kommersiella fordon. 3. Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013 av den 15 maj 2013 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/40/EU vad gäller data och förfaranden för kostnadsfritt tillhandahållande, när så är möjligt, av ett minimum av vägsäkerhetsrelaterad universell trafikinformation för användare. 4. Kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/962 av den 18 december 2014 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/40/EU vad gäller tillhandahållande av EU- omfattande realtidstrafikinformationstjänster. 5. Kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926 av den 31 maj 2017 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/40/EU vad gäller tillhandahållande av EU- omfattande multimodala reseinformationstjänster. Förordning (2019:233). 2 § /Träder i kraft I:2025-01-01/ I följande författningar finns bestämmelser av betydelse för tillämpningen av denna förordning: 1. Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/40/EU av den 7 juli 2010 om ett ramverk för införande av intelligenta transportsystem på vägtransportområdet och för gränssnitt mot andra transportslag. 2. Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013 av den 15 maj 2013 om komplettering av Europaparlamentets och rådets ITS-direktiv 2010/40/EU vad gäller tillhandahållande av informationstjänster för säkra och skyddade parkeringsplatser för lastbilar och kommersiella fordon. 3. Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013 av den 15 maj 2013 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/40/EU vad gäller data och förfaranden för kostnadsfritt tillhandahållande, när så är möjligt, av ett minimum av vägsäkerhetsrelaterad universell trafikinformation för användare. 4. Kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926 av den 31 maj 2017 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/40/EU vad gäller tillhandahållande av EU- omfattande multimodala reseinformationstjänster. 5. Kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/670 av den 2 februari 2022 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/40/EU vad gäller tillhandahållande av EU- omfattande realtids-trafikinformationstjänster. Förordning (2024:928). 3 § I denna förordning anges de myndigheter som ska pröva frågor och fullgöra de olika uppgifter som åligger en medlemsstat enligt rättsakter som beslutas inom Europeiska unionen och som rör intelligenta transportsystem på vägtransportområdet och gränssnittet mot andra transportslag. 3 a § Med huvudvägnät enligt kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/670 avses det nationella stamvägnätet. Förordning (2024:928). 4 § Trafikverket ska fullgöra de uppgifter som åligger Sverige i fråga om delar av vägnät, områden eller prioriterade zoner enligt 1. artikel 3.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013, 2. artikel 5.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013. Trafikverket ska underrätta Transportstyrelsen om de beslut myndigheten fattar när den fullgör uppgifter enligt första stycket. 4 a § /Upphör att gälla U:2025-01-01 genom förordning (2024:928)./ Trafikverket ska efter ansökan utse prioriterade zoner enligt artikel 1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/962. Förordning (2019:233). 5 § /Upphör att gälla U:2025-01-01/ Trafikverket ska fullgöra de uppgifter som åligger Sverige i fråga om åtkomstpunkter enligt 1. artikel 5.2 och 5.3 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013, 2. artikel 7.2 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013, 3. artikel 3.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/962, 4. artikel 3.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926. Förordning (2019:233). 5 § /Träder i kraft I:2025-01-01/ Trafikverket ska fullgöra de uppgifter som åligger Sverige i fråga om åtkomstpunkter enligt 1. artikel 5.2 och 5.3 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013, 2. artikel 7.2 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013, 3. artikel 3.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926, och 4. artikel 3.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/670. Förordning (2024:928). 6 § /Upphör att gälla U:2025-01-01/ Transportstyrelsen ska vara behörigt nationellt organ enligt 1. artikel 8.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013, 2. artikel 9.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013, 3. artikel 11.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/962, 4. artikel 9.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926. Förordning (2019:233). 6 § /Träder i kraft I:2025-01-01/ Transportstyrelsen ska vara behörigt nationellt organ enligt 1. artikel 8.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013, 2. artikel 9.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013, 3. artikel 9.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926, och 4. artikel 12.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/670. Förordning (2024:928). 7 § Transportstyrelsen ska löpande informera och tillhandahålla Europeiska kommissionen de uppgifter som åligger Sverige enligt 1. artikel 9 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013, 2. artikel 10 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013, 3. artikel 10 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926, och 4. artikel 13 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/670. Förordning (2024:928). 7 a § Transportstyrelsen ska till Europeiska kommissionen översända en sådan rapport som avses i artikel 17.1 och artikel 17.3 i direktiv 2010/40/EU, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2023/2661. Trafikverket ska ta fram det underlag som krävs för rapporten. Förordning (2024:928). 8 § /Upphör att gälla U:2025-01-01/ Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om verkställigheten av denna förordning, av kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013, av kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013, av kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/962 och av kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926. Förordning (2019:233). 8 § /Träder i kraft I:2025-01-01/ Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om verkställigheten av denna förordning, av kommissionens delegerade förordning (EU) nr 885/2013, av kommissionens delegerade förordning (EU) nr 886/2013, av kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/1926 och av kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/670. Förordning (2024:928). Övergångsbestämmelser 2024:928 Denna förordning träder i kraft den 15 november 2024 i fråga om 3 a, 7 och 7 a §§ och i övrigt den 1 januari 2025.