Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2015:152 ·
Visa register
Förordning (2015:152) med instruktion för Svenska institutet
Departement: Utrikesdepartementet
Utfärdad: 2015-03-12
Ändring införd: t.o.m. SFS 2019:1301
Övrigt: Rättelseblad 2017:384 har iakttagits.
Ikraft: 2015-05-01
Uppgifter
1 § Svenska institutet ska sprida information och kunskap om
Sverige, främja svenska intressen internationellt samt bidra
till långsiktiga relationer mellan Sverige och andra länder.
Myndighetens verksamhet ska syfta till att
1. öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige,
2. bidra till ökat välstånd och stabilitet i Sveriges
närområde och i Europeiska unionens östra och södra grannskap,
och
3. främja en demokratisk, rättvis och hållbar utveckling genom
att skapa förutsättningar för bättre levnadsvillkor för
människor som lever i fattigdom och förtryck.
Förordning (2019:1301).
2 § Myndigheten ska ha följande uppgifter:
1. Genom sin kommunikation främja Sverigebilden i utlandet och
sprida information om svenska samhällslösningar. Myndigheten
ska göra detta genom sina egna aktiviteter och genom att
stödja de svenska utlandsmyndigheterna och andra statliga och
privata aktörer som agerar internationellt i arbetet med att
främja Sverige i utlandet. Detta inkluderar att genomföra och
finansiera utbildningsprogram och kompetenshöjande insatser
för personal med Sverigefrämjande arbetsuppgifter vid utlands-
myndigheterna.
2. Följa och analysera bilden av Sverige i andra länder.
Myndigheten ska löpande redovisa sina analyser till regeringen
(Utrikesdepartementet). Ett särskilt fokus ska läggas på att
identifiera nya tendenser i informationsflöden och
desinformation som berör Sverige och svenska förhållanden.
3. Genom sin kommunikation bidra till att skapa
förutsättningar för ekonomisk tillväxt i Sverige genom ökad
handel och fler investeringar samt genom att attrahera
utländsk spetskompetens.
4. Främja Sverige som kunskapsnation genom att informera om
svensk högre utbildning, forskning och innovation samt
marknadsföra svensk högre utbildning i andra länder.
5. Främja ett brett och långsiktigt internationellt
kultursamarbete genom samarbete med aktörer inom kultursektorn
i Sverige och utomlands.
6. Stödja och samarbeta med utlandsmyndigheterna och andra
aktörer i syfte att utveckla och förvalta relationer och
nätverk med utländska studenter, forskare, beslutsfattare och
experter som vistats i Sverige.
7. Stödja undervisning i svenska som främmande språk på
högskolenivå i andra länder och ansvara för den övergripande
samordningen av det statliga stödet för svenskundervisning
utomlands för icke-svenska medborgare.
8. Inom ramen för regeringens Östersjösamarbete, inklusive
Rysslandssamarbetet, utveckla Sveriges relationer med
Östersjöregionen för att tillvarata möjligheter och möta
gemensamma utmaningar i Sveriges närområde, i enlighet med de
av regeringen beslutade strategierna för Östersjöregionen och
Ryssland. Verksamheten ska bidra till en demokratisk,
inkluderande och hållbar utveckling i regionen, samt främja
mellanfolkliga utbyten och samarbeten inom exempelvis kultur,
akademi, civilsamhälle, privat sektor och offentlig
förvaltning.
9. I de biståndsfinansierade delarna av verksamheten bidra
till det av riksdagen fastställda målet för svenskt
internationellt bistånd: att skapa förutsättningar för bättre
levnadsvillkor för människor som lever i fattigdom och
förtryck. Verksamheten ska bidra till breda och mer
självbärande relationer med partnerländer samt till
erfarenhets- och kunskapsutbyte med bl.a. forskare, studerande
på högskolenivå, kulturlivets aktörer, högre befattningshavare
och experter inom områden där Sverige har ett särskilt
kunnande.
10. Svenska institutet tar emot medel för biståndsverksamhet
från utgiftsområde 7 och ska avseende denna verksamhet
rapportera statistik till Styrelsen för internationellt
utvecklingssamarbete (Sida), i enlighet med OECD:s
biståndskommitté DAC:s direktiv samt enligt International Aid
Transparency Initiatives (IATI) standard. Svenska institutet
ska inhämta anvisningar/vägledning för denna rapportering från
Sida under januari månad varje år. Förordning (2019:1301).
3 § Myndigheten får inom sitt verksamhetsområde utföra
uppdrag samt tillhandahålla varor och tjänster.
4 § Myndigheten ska integrera ett jämställdhets- och ett
hållbarhetsperspektiv i hela sin verksamhet. Verksamheten ska
bidra till en demokratisk samhällsutveckling, ökad respekt för
mänskliga rättigheter samt till genomförandet av Agenda 2030.
De biståndsfinansierade delarna av verksamheten ska präglas av
fattigdoms- och rättighetsperspektiv på utveckling.
Myndighetens utvecklingssamarbete ska dessutom utgå ifrån och
integrera ett jämställdhets-, miljö-, klimat- och
konfliktperspektiv. Förordning (2019:1301).
Samverkan
5 § Myndigheten ska
1. samverka med andra svenska myndigheter, företag,
organisationer och utbildningsinstitutioner samt med andra
statliga aktörer inom Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet,
2. vad gäller verksamhet kopplad till högre utbildning,
forskning och innovation särskilt samverka med universitet och
högskolor, utlandsmyndigheter samt med forskningsfinansiärer,
och
3. bidra till nordisk samverkan inom myndighetens
ansvarsområden
4. ansvara för den svenska koordineringen av arbetet inom
European Union National Institutes of Culture (EUNIC).
Förordning (2019:1301).
Ekonomisk stödgivning
6 § Bidrag och annat ekonomiskt stöd får, i mån av tillgång på
medel, lämnas till enskilda och samarbetsparter inom
myndighetens verksamhetsområde.
Myndigheten får bevilja stöd av mindre betydelse i enlighet
med Kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 av den
18 december 2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i
fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av
mindre betydelse. De uppgifter som en medlemsstat har enligt
artikel 6.1, 6.3 och 6.4 i kommissionens förordning ska
utföras av myndigheten. Förordning (2019:1301).
7 § Inom ramen för internationellt bistånd får stöd endast
lämnas till insatser som klassificeras som
utvecklingssamarbete och till länder som definieras som
utvecklingsländer, i enlighet med riktlinjer från
Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD)
och dess biståndskommitté DAC.
Ledning
8 § Myndigheten leds av en myndighetschef.
9 § Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består
av högst nio ledamöter.
Organisation
10 § Svenska institutet i Paris (SI Paris) är en enhet inom
myndigheten med uppgift att öka intresset och förtroendet för
Sverige och svensk kultur och främja utbyte mellan Sverige och
Frankrike inom myndighetens verksamhetsområde.
I SI Paris inryms Tessinsamlingarna, som förvaltas av
Nationalmuseum. Nationalmuseum och Svenska institutet samråder
om visning av samlingarna. Förordning (2019:1301).
Myndighetschefen
11 § Generaldirektören är myndighetschef.
Personalansvarsnämnd
12 § Vid myndigheten ska det finnas en
personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
13 § Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen
(1987:1101).
Avgifter
14 § När myndigheten utför de uppgifter som anges i 3 § får
den ta ut avgifter för verksamheten med full kostnadstäckning.
Intäkterna får behållas. Förordning (2019:1301).
Överklagande
15 § Myndighetens beslut i ärenden om fördelning av bidrag
eller annat ekonomiskt stöd får inte överklagas.