Post 4 av 70 träffar
SFS-nummer ·
2023:254 ·
Visa register
Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet
Departement: Socialdepartementet
Utfärdad: 2023-05-11
Ikraft: 2025-06-28 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-06-28/
Lagens innehåll och syfte
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om krav på vissa
produkter och tjänster i fråga om deras tillgänglighet. Lagen
syftar till att undanröja och motverka hinder för en effektiv
konkurrens och att främja personers jämlikhet i levnadsvillkor
och delaktighet i samhällslivet.
Genom lagen genomförs Europaparlamentets och rådets direktiv
(EU) 2019/882 av den 17 april 2019 om tillgänglighetskrav för
produkter och tjänster.
Ord och uttryck i lagen
2 § I denna lag avses med
audiovisuella medietjänster: beställ-tv och tv-sändningar
enligt 3 kap. 1 § 6 och 22 radio- och tv-lagen (2010:696),
banktjänster för konsumenter: tillhandahållande för
konsumenter av följande banktjänster och finansiella tjänster:
- kreditavtal som omfattas av konsumentkreditlagen
(2010:1846),
- tjänster som anges i 2 kap. 1 § 1, 2, 4 och 5 samt 2 § 1, 2,
4 och 5 lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden,
- betaltjänster enligt 1 kap. 2 § lagen (2010:751) om
betaltjänster,
- tjänster med anknytning till öppnande, användning och
avslutande av ett betalkonto, däribland betaltjänster och
betalningstransaktioner som omfattas av 1 kap. 7 § 1 lagen om
betaltjänster samt kontokrediter och tjänster som tillåter
överskridande av behållningen på ett bankkonto, och
- elektroniska pengar enligt 1 kap. 2 § 2 lagen (2011:755) om
elektroniska pengar,
betalningsterminal: anordning vars huvudsyfte är att göra det
möjligt att genomföra betalningar med användning av
betalningsinstrument enligt 1 kap. 4 § lagen om betaltjänster
vid ett fysiskt försäljningsställe men inte i en virtuell
miljö,
distributör: fysisk eller juridisk person i leveranskedjan,
förutom tillverkaren eller importören, som tillhandahåller en
produkt på marknaden,
e-bok: tjänst som innefattar ett tillhandahållande av digitala
filer som innehåller en elektronisk version av en bok som
mestadels finns som text eller i grafisk form,
e-handelstjänster: tjänster som tillhandahålls på distans,
genom webbplatser och tjänster för mobila enheter, på
elektronisk väg och på individuell begäran av en konsument i
syfte att ingå ett konsumentavtal,
ekonomisk aktör: tillverkare, representant, importör,
distributör eller tjänsteleverantör,
elektroniska biljetter: system i vilka resebevis, i form av en
eller flera resebiljetter, reseabonnemang eller resekredit,
lagras elektroniskt på ett fysiskt transportkort eller en
annan enhet i stället för att skrivas ut som pappersbiljett,
elektroniska biljettförsäljningstjänster: system i vilka
biljetter för persontrafik köps, inbegripet onlineköp med
hjälp av en enhet med interaktiv datorkapacitet, för leverans
till köparen i elektronisk form för att möjliggöra att de kan
skrivas ut i pappersform eller visas upp på en mobil enhet med
interaktiv datorkapacitet,
elektronisk kommunikationstjänst: detsamma som i 1 kap. 7 §
lagen (2022:482) om elektronisk kommunikation,
harmoniserad standard: harmoniserad standard enligt
artikel 2.1 c i Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
nr 1025/2012 av den 25 oktober 2012 om europeisk
standardisering och om ändring av rådets direktiv 89/686/EEG
och 93/15/EEG samt av Europaparlamentets och rådets direktiv
94/9/EG, 94/25/EG, 95/16/EG, 97/23/EG, 98/34/EG, 2004/22/EG,
2007/23/EG, 2009/23/EG och 2009/105/EG samt om upphävande av
rådets beslut 87/95/EEG och Europaparlamentets och rådets
beslut 1673/2006/EG,
importör: fysisk eller juridisk person som är etablerad inom
unionen och som släpper ut en produkt från ett tredjeland på
unionsmarknaden,
interaktiv datorkapacitet: funktion till stöd för interaktion
mellan människa och utrustning som möjliggör behandling och
överföring av data, tal eller video, eller en kombination
därav,
konsument: fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål
som faller utanför näringsverksamhet,
läsplatta: särskild utrustning, inklusive både maskinvara och
programvara, som används för att disponera, navigera i, läsa
och använda e-bokfiler,
mikroföretag: företag med färre än tio anställda och som har
en årsomsättning eller en årlig balansomslutning som inte
överstiger 2 miljoner euro,
operativsystem: programvara som bland annat hanterar
gränssnittet till yttre maskinvara, schemalägger uppgifter,
tilldelar lagring och presenterar ett standardgränssnitt för
användaren när inget tillämpningsprogram körs, inklusive ett
grafiskt användargränssnitt, oavsett om sådan programvara är
inbyggd i datormaskinvara med generella användningsområden som
är avsedd för konsumenter eller utgör fristående programvara
som är avsedd att köras på datormaskinvara med generella
användningsområden som är avsedd för konsumenter, men
exklusive operativsystemladdare, bios (basic input-output
system) eller andra fasta program som behövs vid start av en
dator eller när operativsystemet installeras,
passagerartransporttjänster med buss: tjänster som anges i
artikel 2.1 och 2.2 i Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) nr 181/2011 av den 16 februari 2011 om passagerares
rättigheter vid busstransport och om ändring av förordning
(EG) nr 2006/2004,
passagerartransporttjänster med fartyg: persontrafiktjänster
enligt artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) nr 1177/2010 av den 24 november 2010 om passagerares
rättigheter vid resor till sjöss och på inre vattenvägar och
om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004, med undantag för
de tjänster som avses i artikel 2.2 i den förordningen,
passagerartransporttjänster med luftfartyg: kommersiella
luftfartstjänster för passagerare enligt artikel 2 l i
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1107/2006 av
den 5 juli 2006 om rättigheter i samband med flygresor för
personer med funktionshinder och personer med nedsatt
rörlighet i samband med avfärd från, transitering genom eller
ankomst till en flygplats, när flygplatsen är belägen inom en
medlemsstats territorium, inbegripet flygningar som avgår från
en flygplats som är belägen i ett tredjeland till en flygplats
som är belägen inom en medlemsstats territorium, om tjänsterna
tillhandahålls av ett unionslufttrafikföretag,
passagerartransporttjänster med tåg: persontrafik på järnväg
enligt artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och
skyldigheter för tågresenärer,
produkt: ämne, preparat eller annan vara framställd genom en
tillverkningsprocess, dock inte livsmedel, foder, levande
växter eller djur, produkter av mänskligt ursprung samt
produkter av växter eller djur med direkt koppling till deras
framtida fortplantning,
regionaltransporter: regional trafik enligt artikel 3.7 i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/34/EU av den
21 november 2012 om inrättande av ett gemensamt europeiskt
järnvägsområde, i den ursprungliga lydelsen, dock endast
avseende järnväg, buss, tunnelbana, spårväg och trådbuss,
representant: fysisk eller juridisk person som är etablerad
inom unionen och som enligt en skriftlig fullmakt från
tillverkaren har rätt att i dennes ställe utföra särskilda
uppgifter,
släppa ut på marknaden: det första tillhandahållandet av en
produkt på unionsmarknaden,
stads- och förortstransporter: stads- och förortstrafik enligt
artikel 3.6 i Europaparlamentets och rådets direktiv
2012/34/EU, i den ursprungliga lydelsen, dock endast avseende
järnväg, buss, tunnelbana, spårväg och trådbuss,
tekniska specifikationer: tekniska specifikationer enligt
artikel 2.4 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
nr 1025/2012 som ger förutsättningar för att uppfylla de
tillgänglighetskrav som gäller för en produkt eller tjänst,
tillhandahållande på marknaden: leverans av en produkt för
distribution, förbrukning eller användning på unionsmarknaden
i samband med kommersiell verksamhet, mot betalning eller
kostnadsfritt,
tillverkare: fysisk eller juridisk person som tillverkar eller
låter konstruera eller tillverka en produkt och saluför den
produkten, i eget namn eller under eget varumärke,
tjänst: tjänst enligt 4 § lagen (2009:1079) om tjänster på den
inre marknaden,
tjänsteleverantör: fysisk eller juridisk person som
tillhandahåller en tjänst på unionsmarknaden eller som
erbjuder sig att tillhandahålla en sådan tjänst till
konsumenter i unionen,
tjänster som ger åtkomst till audiovisuella medietjänster:
tjänster som överförs via ett elektroniskt kommunikationsnät
som används för att identifiera, välja, ta emot information om
samt använda sådana audiovisuella medietjänster och eventuella
tillhandahållna funktioner (såsom undertexter för döva eller
hörselskadade personer, syntolkning, talad textning eller
teckenspråkstolkning) som följer av att tjänsterna
tillgängliggörs i enlighet med 5 kap. 12 § radio- och tv-
lagen.
Lagens tillämpningsområde
3 § Följande produkter omfattas av denna lag:
1. datormaskinvarusystem med generella användningsområden som
är avsedda för konsumenter och operativsystem till dessa
maskinvarusystem,
2. betalningsterminaler,
3. kontantautomater, biljettförsäljningsautomater och
incheckningsautomater som är avsedda för tillhandahållande av
tjänster som omfattas av denna lag,
4. interaktiva självbetjäningsterminaler som tillhandahåller
information, med undantag för terminaler som har monterats som
integrerade delar av fordon, luftfartyg, fartyg eller rullande
materiel, och som är avsedda för tillhandahållande av tjänster
som omfattas av denna lag,
5. terminalutrustning för konsumentbruk med interaktiv
datorkapacitet som används för elektroniska
kommunikationstjänster,
6. terminalutrustning för konsumentbruk med interaktiv
datorkapacitet som används för åtkomst till audiovisuella
medietjänster, och
7. läsplattor.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter som preciserar eller avgränsar vilka
produkter som avses i första stycket.
4 § Följande tjänster omfattas av denna lag när de är avsedda
för konsumenter:
1. elektroniska kommunikationstjänster, med undantag för
överföringstjänster som används för tillhandahållande av
maskin-till-maskintjänster,
2. tjänster som ger åtkomst till audiovisuella medietjänster,
3. inslag i passagerartransporttjänster med buss, fartyg,
luftfartyg eller tåg, med undantag för stads-, förorts- och
regionaltransporter, som avser:
a) webbplatser,
b) tjänster för mobila enheter, däribland mobila
applikationer,
c) tillhandahållande av elektroniska biljetter och
elektroniska biljettförsäljningstjänster,
d) förmedling av information om transporttjänster, inklusive
reseinformation i realtid; när det gäller tjänster som
förmedlas via interaktiva informationsskärmar gäller lagen
endast för skärmar som är belägna inom unionens territorium,
och
e) tjänster som förmedlas via interaktiva
självbetjäningsterminaler belägna inom unionens territorium,
utom sådana som har monterats som integrerade delar av fordon,
luftfartyg, fartyg eller rullande materiel, som används vid
tillhandahållandet av någon del av sådana
persontrafiktjänster,
4. inslag i passagerartransporttjänster med buss, fartyg,
luftfartyg eller tåg i stads-, förorts- och regionaltransport
där tjänsterna förmedlas via interaktiva
självbetjäningsterminaler belägna inom unionens territorium,
utom sådana som har monterats som integrerade delar av fordon,
luftfartyg, fartyg eller rullande materiel, som används vid
tillhandahållandet av någon del av sådana
persontrafiktjänster,
5. banktjänster för konsumenter,
6. tillhandahållande av e-böcker, och
7. e-handelstjänster.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter som preciserar eller avgränsar vilka
tjänster som avses i första stycket.
5 § Denna lag är inte tillämplig på innehåll på sådana
webbplatser och mobila applikationer som utgörs av
1. kartor som inte är avsedda för navigering, eller
2. kartor som är avsedda för navigering, om väsentlig
information tillhandahålls på ett tillgängligt digitalt sätt.
Lagen är inte heller tillämplig på innehåll på webbplatser och
mobila applikationer som kommer från tredje part och som
varken finansieras eller utvecklas eller står under kontroll
av den berörda ekonomiska aktören.
Tillgänglighetskrav
6 § Produkter och tjänster som omfattas av denna lag får
släppas ut på marknaden respektive tillhandahållas endast om
de uppfyller
1. krav på tillgänglighet avseende information,
användargränssnitt eller funktionell utformning
(tillgänglighetskrav),
2. krav på tillgänglighet enligt direkt tillämpliga rättsakter
som har antagits med stöd av Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/882, och
3. krav enligt 11-13, 15, 16 eller 25 § och de föreskrifter
som har meddelats med stöd av dessa bestämmelser.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om tillgänglighetskraven enligt första
stycket 1.
7 § Ett tillgänglighetskrav gäller inte om kravet
1. innebär en större förändring av en produkts eller en
tjänsts grundläggande karaktär, eller
2. medför en oproportionerligt stor börda för den berörda
ekonomiska aktören.
Trots första stycket 2 ska ett tillgänglighetskrav tillämpas
om den ekonomiska aktören har tagit emot externa medel i syfte
att göra den berörda produkten eller tjänsten mer tillgänglig
och ett undantag från tillgänglighetskravet därför skäligen
inte bör gälla.
8 § Om en ekonomisk aktör bedömer att ett tillgänglighetskrav
inte gäller enligt 7 §, ska aktören på ett lämpligt sätt
dokumentera och spara sin bedömning tillsammans med en
motivering av sitt ställningstagande.
Den ekonomiska aktören ska underrätta
marknadskontrollmyndigheten eller tillsynsmyndigheten om att
undantag med stöd av 7 § åberopas. Om myndigheten begär det,
ska den ekonomiska aktören lämna en kopia av den bedömning som
avses i första stycket till myndigheten.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. kriterier för den ekonomiska aktörens bedömning,
2. hur länge underlaget för bedömningen ska sparas, och
3. när en bedömning om undantag behöver förnyas.
Presumtion om överensstämmelse med tillgänglighetskraven
9 § Produkter och tjänster som helt eller delvis
överensstämmer med en harmoniserad standard, till vilken
hänvisningar har offentliggjorts i Europeiska unionens
officiella tidning, eller med en teknisk specifikation, ska
förutsättas överensstämma med tillgänglighetskraven i den
utsträckning kraven följer av standarden eller
specifikationen.
Undantag för mikroföretag
10 § Tjänster som tillhandahålls av mikroföretag behöver inte
uppfylla tillgänglighetskraven.
Ett mikroföretag som hanterar produkter behöver inte
dokumentera sin bedömning av om förutsättningarna för undantag
enligt 7 § är uppfyllda. Inte heller behöver företaget
underrätta behörig marknadskontrollmyndighet om att undantag
med stöd av 7 § åberopas. Om marknadskontrollmyndigheten begär
det, ska företaget dock till myndigheten lämna de uppgifter
som är relevanta för bedömningen av om det finns
förutsättningar för undantag.
Tillverkarens skyldigheter
11 § Innan en produkt släpps ut på marknaden ska tillverkaren
utföra eller låta utföra en bedömning av om produkten
överensstämmer med tillgänglighetskraven och, i förekommande
fall, förutsättningarna för undantag enligt 7 §. Tillverkaren
ska i samband med det utarbeta och spara teknisk dokumentation
till grund för bedömningen.
Tillverkaren ska se till att det finns rutiner som
säkerställer att alla tillverkade produkter överensstämmer med
tillgänglighetskraven och med krav på tillgänglighet enligt
direkt tillämpliga rättsakter som har meddelats med stöd av
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/882.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om förfarandet enligt första stycket samt
om rutiner enligt andra stycket.
12 § Om en sådan bedömning av överensstämmelse som avses i
11 § innebär att produkten uppfyller tillgänglighetskraven,
ska tillverkaren upprätta en EU-försäkran om överensstämmelse
och förse produkten eller dess märkskylt med CE-märkning innan
den släpps ut på marknaden. Om tillverkaren har åberopat
undantag enligt 7 §, ska det framgå av EU-försäkran vilka
tillgänglighetskrav som omfattas av undantaget.
För CE-märkning gäller de allmänna principer som finns i
artikel 30 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr
765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och
marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och
upphävande av förordning (EEG) nr 339/93.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om tillverkarens skyldigheter och ansvar
i samband med att EU-försäkran om överensstämmelse upprättas
och CE-märkning av produkter.
13 § Tillverkaren ska säkerställa att produkten förses med
informationstext om
1. produktens spårbarhet,
2. tillverkarens kontaktuppgifter, inklusive firmanamn eller
varumärke, och
3. hur konsumenten ska använda produkten.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela ytterligare föreskrifter om innehållet i den
informationstext som tillverkaren ska förse produkten med samt
om placeringen och utformningen i övrigt av
informationstexten.
14 § En tillverkare får genom skriftlig fullmakt utse en
representant som ska utföra de uppgifter som anges i
fullmakten.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om de krav som ska ställas på fullmaktens
innehåll.
Importörens och distributörens skyldigheter
15 § Importören ska säkerställa att tillverkaren har utfört de
åtgärder som avses i 11 och 12 §§ samt i 13 § första stycket 1
och 2 innan en produkt släpps ut på marknaden.
Importören ska förse produkten med informationstext om sina
kontaktuppgifter, inklusive firmanamn eller varumärke, och om
hur konsumenten ska använda produkten.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om importörens skyldigheter enligt första
och andra styckena.
16 § Distributören ska, innan produkten tillhandahålls på
marknaden, kontrollera att produkten har försetts med CE-
märkning enligt 12 § och informationstext enligt 13 § och 15 §
andra stycket och enligt föreskrifter som har meddelats med
stöd av dessa bestämmelser.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om omfattningen av distributörens ansvar
att kontrollera produkter enligt första stycket.
17 § En importör och en distributör ska, så länge denne har
ansvar för en produkt, säkerställa att lagrings- eller
transportförhållandena inte äventyrar produktens
överenstämmelse med tillgänglighetskraven.
18 § Om en importör eller en distributör släpper ut en produkt
på marknaden i eget namn eller under eget varumärke eller
ändrar en produkt som redan släppts ut på marknaden på ett
sådant sätt att överensstämmelsen med tillgänglighetskraven
kan påverkas, övertar importören eller distributören
tillverkarens skyldigheter enligt denna lag eller enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen eller enligt
direkt tillämpliga rättsakter som har meddelats med stöd av
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/882.
Skyldigheter vid misstanke om produkters bristande
överensstämmelse
19 § Om en tillverkare eller importör anser, eller har
anledning att anta, att en produkt som denne har släppt ut på
marknaden inte överensstämmer med tillgänglighetskraven, ska
tillverkaren eller importören omedelbart vidta de åtgärder som
krävs för att få produkten att överensstämma med kraven eller,
om så är lämpligt, för att dra tillbaka produkten.
Tillverkare och importörer ska föra ett register över
produkter som brister i överensstämmelse med
tillgänglighetskraven och över klagomål som tillverkaren eller
importören har mottagit och som har gjorts med åberopande av
sådan bristande överensstämmelse.
20 § Om en distributör anser, eller har anledning att anta,
att en produkt inte överensstämmer med tillgänglighetskraven,
får distributören inte tillhandahålla produkten förrän denne
har försäkrat sig om att åtgärder har vidtagits för att få
produkten att överensstämma med kraven eller, om så är
lämpligt, för att dra tillbaka produkten.
21 § Om en tillverkare, importör eller distributör anser,
eller har anledning att anta, att en produkt som denne har
släppt ut eller tillhandahållit på marknaden inte uppfyller
tillgänglighetskraven, ska marknadskontrollmyndigheterna i de
medlemsstater där produkten har tillhandahållits omedelbart
underrättas. Underrättelsen ska innehålla detaljerade
uppgifter om den bristande överrensstämmelsen och vilka
åtgärder som har vidtagits.
Information, dokumentation och uppgifter som ska lämnas på
begäran
22 § Tillverkare, representanter, importörer och distributörer
ska på begäran av en marknadskontrollmyndighet lämna all
information som den berörda ekonomiska aktören har och som
behövs för bedömningen av om en produkt uppfyller
tillgänglighetskraven. Tillverkaren och importören ska lämna
sådan information på ett språk som lätt kan förstås av
myndigheten.
Tillverkaren, representanten, importören och distributören ska
samarbeta med marknadskontrollmyndigheten om de åtgärder som
ska vidtas för att en produkt ska uppfylla
tillgänglighetskraven.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om den period under vilken handlingar
enligt första stycket ska sparas och på vilket språk som
information enligt första stycket ska lämnas till
marknadskontrollmyndigheten.
23 § En tillverkare, representant, importör eller distributör
som har levererat en produkt till eller tagit emot en produkt
från en annan tillverkare, representant, importör eller
distributör ska på begäran av en marknadskontrollmyndighet
lämna uppgift om detta.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om hur länge uppgiftsskyldigheten enligt
första stycket ska gälla.
Tjänsteleverantörens skyldigheter
24 § En tjänsteleverantör som tillhandahåller en tjänst till
en konsument ska fortlöpande säkerställa att tjänsten
uppfyller tillgänglighetskraven.
Om en tjänst inte överensstämmer med tillgänglighetskraven,
ska leverantören vidta de åtgärder som krävs för att få
tjänsten att överensstämma med kraven samt omedelbart
underrätta tillsynsmyndigheterna i de medlemsstater där
tjänsten tillhandahålls om bristen. Underrättelsen ska
innehålla detaljerade uppgifter om den bristande
överrensstämmelsen och vilka åtgärder som har vidtagits.
25 § Tjänsteleverantören ska ta fram nödvändig information om
hur tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven. Om
tjänsteleverantören har åberopat undantag enligt 7 §, ska det
av informationen även framgå vilka tillgänglighetskrav som
omfattas av undantaget.
Tjänsteleverantören ska säkerställa att de tjänster som denne
utformar och tillhandahåller marknaden åtföljs av sådan
information som avses i första stycket.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om innehållet i den information som
tjänsteleverantören enligt denna paragraf ska ta fram, på
vilket sätt informationen ska lämnas och hur länge den ska
sparas.
26 § Tjänsteleverantören ska på begäran av en
tillsynsmyndighet lämna all information som behövs för
bedömningen av om en tjänst uppfyller tillgänglighetskraven.
Tjänsteleverantören ska samarbeta med berörda
tillsynsmyndigheter om de åtgärder som ska vidtas för att
tjänsten ska uppfylla tillgänglighetskraven.
Tillhandahållande av e-böcker
27 § Den som ansvarar för innehållet i en e-bok ska
säkerställa att tillgänglighetskraven uppfylls även om denne
inte är en tjänsteleverantör.
Bestämmelser i denna lag som gäller för en tjänsteleverantör,
med undantag för bestämmelserna om sanktionsavgift, är
tillämpliga även i fråga om ansvar enligt första stycket.
Marknadskontroll av produkter
28 § Den myndighet som regeringen bestämmer är
marknadskontrollmyndighet.
Vid marknadskontroll av produkter som omfattas av denna lag
tillämpas följande bestämmelser om marknadskontroll i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 av den
20 juni 2019 om marknadskontroll och överensstämmelse för
produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och
förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011:
1. artikel 2.3 om tillämpningsområde vid
marknadskontrollmyndighetens åtgärder enligt
Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/95/EG av den
3 december 2001 om allmän produktsäkerhet,
2. artikel 10.1, 10.2, 10.5 och 10.6 om utseende av
marknadskontrollmyndigheter och det centrala
samordningskontoret,
3. artikel 11.2, 11.3, 11.5 och 11.7 om
marknadskontrollmyndigheternas verksamhet,
4. artikel 13 om nationella strategier för marknadskontroll,
5. artikel 14.1 och 14.2 om marknadskontrollmyndigheternas
befogenheter,
6. artikel 16.3 g och 16.5 om åtgärder för marknadskontroll,
7. artikel 17 om användning av information samt yrkes- och
affärshemligheter,
8. artikel 18 om processuella rättigheter för ekonomiska
aktörer,
9. artikel 22 om ömsesidig assistans,
10. artikel 25.2-25.4 om kontroll av produkter som förs in på
unionsmarknaden,
11. artikel 26.1 och 26.2 om uppskjutande av övergång till fri
omsättning,
12. artikel 27 om övergång till fri omsättning,
13. artikel 28.2 och 28.3 om vägrad övergång till fri
omsättning,
14. artikel 31.2 f, 31.2 g, 31.2 m och 31.2 o om
unionsnätverkets roll och uppgifter, samt
15. artikel 34.3 a och 34.4 om informations- och
kommunikationssystemet.
29 § Vid marknadskontroll enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/1020 har marknadskontrollmyndigheten
befogenhet att
1. enligt artikel 14.4 a och 14.4 b kräva att ekonomiska
aktörer som hanterar produkter ska tillhandahålla handlingar,
specifikationer, data eller uppgifter,
2. enligt artikel 14.4 e få tillträde till lokaler, mark eller
transportmedel, och
3. enligt artikel 14.4 j införskaffa, inspektera och demontera
varuprover.
Tillsyn av tjänster
30 § Den myndighet som regeringen bestämmer är
tillsynsmyndighet i fråga om tjänster som omfattas av denna
lag och utövar tillsyn över att lagen, föreskrifter som har
meddelats med stöd av lagen och direkt tillämpliga rättsakter
som har meddelats med stöd av Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/882 följs.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om tillsyn enligt lagen och enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen.
31 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om avgifter för tillsyn enligt denna
lag och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av
lagen.
Gemensamma bestämmelser för marknadskontroll och tillsyn
32 § Om marknadskontrollmyndigheten eller tillsynsmyndigheten
finner att en produkt eller tjänst inte uppfyller krav enligt
denna lag, enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av
lagen eller enligt direkt tillämpliga rättsakter som har
meddelats med stöd av Europaparlamentets och rådets direktiv
(EU) 2019/882, ska myndigheten uppmana den eller de ansvariga
ekonomiska aktörerna att inom en viss tid åtgärda bristen.
Om den ansvariga ekonomiska aktören inte har åtgärdat bristen
inom föreskriven tid, får myndigheten besluta de förelägganden
som behövs för att bristen ska avhjälpas.
Beslut som en marknadskontrollmyndighet fattar med stöd av
andra stycket ska omprövas efter tre månader.
33 § Om marknadskontrollmyndigheten eller tillsynsmyndigheten
finner brister i en bedömning av undantag enligt 7 §, ska
myndigheten uppmana den ekonomiska aktören att inom viss tid
åtgärda bristerna.
Om inte den ekonomiska aktören avhjälper bristerna, får
myndigheten förelägga den ekonomiska aktören att inom en viss
angiven tid göra en ny bedömning.
34 § En marknadskontrollmyndighet eller tillsynsmyndighet får
besluta de förelägganden som behövs för att krav enligt denna
lag eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av
lagen eller enligt direkt tillämpliga rättsakter som har
meddelats med stöd av Europaparlamentets och rådets direktiv
(EU) 2019/882 ska följas.
35 § Ett beslut om föreläggande enligt 32-34 §§ får förenas
med vite.
36 § Polismyndigheten ska på begäran av
marknadskontrollmyndigheten eller tillsynsmyndigheten lämna
den hjälp som behövs för att myndigheten ska kunna vidta
åtgärder enligt 29 eller 30 §.
Hjälp enligt första stycket får begäras endast om
1. det på grund av särskilda omständigheter kan befaras att
åtgärden inte kan utföras utan att en polismans särskilda
befogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387) behöver
tillgripas, eller
2. det annars finns synnerliga skäl.
Sanktionsavgifter
37 § En marknadskontrollmyndighet eller tillsynsmyndighet får
ålägga en ekonomisk aktör att betala sanktionsavgift om den
ekonomiska aktören har åsidosatt någon av 6, 8, 11-13, 15-17,
19-26 §§ eller 28 § andra stycket 6 eller föreskrifter som har
meddelats med stöd av dessa paragrafer.
I ringa fall ska någon sanktionsavgift inte beslutas.
En sanktionsavgift får inte beslutas senare än fem år från den
tidpunkt då åsidosättandet upphörde.
38 § En sanktionsavgift får inte beslutas om åsidosättandet
omfattas av ett föreläggande om vite och åsidosättandet ligger
till grund för en ansökan om utdömande av vitet.
39 § Sanktionsavgiften får tas ut med ett belopp som bestäms
med hänsyn till allvaret och omfattningen av åsidosättandet
samt till omständigheterna i övrigt. Sanktionsavgiften ska
bestämmas till lägst 10 000 kronor och högst
10 000 000 kronor.
Om det finns särskilda skäl eller om det annars är påkallat
med hänsyn till omständigheterna får sanktionsavgiften sättas
ned helt eller delvis.
Sanktionsavgiften ska tillfalla staten.
40 § Sanktionsavgiften ska betalas inom trettio dagar från det
att beslutet fick laga kraft eller inom den längre tid som
anges i beslutet.
Om sanktionsavgiften inte betalas inom denna tid, ska
beslutande myndighet lämna den obetalda avgiften för
indrivning enligt lagen (1993:891) om indrivning av statliga
fordringar m.m.
Avgiften faller bort i den utsträckning som verkställighet
inte har skett inom fem år från det att beslutet fick laga
kraft.
Överklagande
41 § Beslut enligt denna lag får överklagas till allmän
förvaltningsdomstol. Beslut enligt 32 § första stycket och
33 § första stycket får inte överklagas.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Övergångsbestämmelser
2023:254
1. Denna lag träder i kraft den 28 juni 2025.
2. Lagen tillämpas inte på innehåll på webbplatser och mobila
applikationer som avser:
- förinspelade tidsberoende medier som har offentliggjorts
före ikraftträdandet,
- filformat för dokument som har offentliggjorts före
ikraftträdandet, eller
- innehåll som kan klassificeras som arkiv och som inte har
uppdaterats eller redigerats efter ikraftträdandet.
3. En tjänsteleverantör får fortsätta att tillhandahålla sina
tjänster med hjälp av produkter som före ikraftträdandet
lagligen användes av tjänsteleverantören för att
tillhandahålla liknande tjänster, dock längst till och med den
27 juni 2030.
4. En tjänsteleverantör, som vid tidpunkten för lagens
ikraftträdande tillhandahåller tjänster enligt ett avtal som
har ingåtts före ikraftträdandet, får fortsätta att
tillhandahålla tjänsterna till dess att avtalstiden löper ut,
dock längst till och med den 27 juni 2030, även om tjänsterna
i fråga inte får tillhandahållas enligt 6 §.
5. Självbetjäningsterminaler som före ikraftträdandet lagligen
användes av tjänsteleverantörer för tillhandahållande av
tjänster får fortsätta att användas vid tillhandahållande av
liknande tjänster under en period av 20 år efter det att
terminalerna togs i bruk.