Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2025:606 ·
Visa register
Lag (2025:606) om tillhandahållande och användning av hållbara flygbränslen
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Utfärdad: 2025-05-28
Ikraft: 2025-07-01
/Träder i kraft I:2025-07-01/
Lagen kompletterar en EU-förordning
1 § Denna lag kompletterar Europaparlamentets och rådets för-
ordning (EU) 2023/2405 av den 18 oktober 2023 om säkerstäl-
lande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Avi-
ation).
EU-förordningen innehåller krav på att
1. vid flygplatser tillhandahålla flygbränslen som i viss om-
fattning ska
bestå av hållbart flygbränsle,
2. tanka hållbara flygbränslen, och
3. underlätta tillgången till hållbara flygbränslen.
Definitioner
2 § Med EU-förordningen avses i denna lag Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) 2023/2405.
3 § Med luftfartygsoperatör, flygbränsleleverantör, hållbart
flygbränsle, syntetiskt flygbränsle, konventionellt flyg-
bränsle, flygbränsle, årlig otankad mängd och total årlig
otankad mängd avses i denna lag detsamma som i EU-
förordningen.
Undantag från tankningskrav
4 § Frågor om undantag enligt artikel 5.3 i EU-förordningen
från förordningens tankningskrav prövas av den myndighet som
regeringen bestämmer.
Tillsyn
5 § Den myndighet som regeringen bestämmer utövar tillsyn över
att EU-förordningen och rättsakter som har antagits med stöd
av förordningen följs.
6 § Tillsynsmyndigheten har rätt att i den utsträckning som
behövs för tillsynen
1. ta del av upplysningar och handlingar, och
2. få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen, dock
inte bostäder.
7 § Tillsynsmyndigheten får besluta de förelägganden som be-
hövs för tillsynen och för att de som omfattas av tillsynen
ska fullgöra sina skyldigheter enligt EU-förordningen och de
rättsakter som har antagits med stöd av EU-förordningen.
Ett beslut om föreläggande får förenas med vite.
8 § Polismyndigheten ska på begäran av tillsynsmyndigheten
lämna den hjälp som behövs för tillsynen.
Hjälpen får begäras endast om
1. särskilda omständigheter gör att det kan befaras att till-
synsåtgärden inte kan utföras utan en polismans särskilda be-
fogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387), eller
2. det annars finns synnerliga skäl.
Avgifter för prövning och tillsyn
9 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om avgifter för att täcka en myndig-
hets kostnader för att
1. pröva en ansökan om undantag enligt 4 §, och
2. utöva tillsyn enligt EU-förordningen, rättsakter som har
antagits med stöd av EU-förordningen, denna lag och föreskrif-
ter som meddelats med stöd av lagen.
Sanktionsavgifter
10 § En flygbränsleleverantör som inte följer ett krav i arti-
kel 4 i EU-förordningen om minimiandel hållbart flygbränsle
ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det
belopp som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnitts-
priset på konventionellt flygbränsle och hållbart flygbränsle
per ton multiplicerat med det antal ton flygbränsle som saknas
för att minimiandelen ska kunna anses vara uppfylld.
11 § En flygbränsleleverantör som inte följer ett krav i arti-
kel 4 i EU-förordningen om minimiandel syntetiskt flygbränsle
ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det
belopp som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnitts-
priset på syntetiskt flygbränsle och konventionellt flyg-
bränsle per ton multiplicerat med det antal ton flygbränsle
som saknas för att minimiandelen ska kunna anses vara upp-
fylld.
Sanktionsavgiften ska bestämmas med hänsyn till det som sägs i
artikel 12.5 i EU-förordningen om att undvika dubbla sanktion-
er.
12 § En flygbränsleleverantör som inte följer ett krav i arti-
kel 9.2 eller 10 i EU-förordningen genom att lämna vilsele-
dande eller felaktig information om hållbart flygbränsle ska
betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp
som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset
på konventionellt flygbränsle och hållbart flygbränsle per ton
multiplicerat med det antal ton flygbränsle som den vilsele-
dande eller felaktiga informationen avser.
13 § En luftfartygsoperatör som inte följer ett tankningskrav
i artikel 5 i EU-förordningen ska betala en sanktionsavgift
som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar det årliga
genomsnittspriset på flygbränsle per ton multiplicerat med den
totala årliga otankade mängden.
14 § För en upprepad överträdelse får sanktionsavgiften be-
stämmas till ett belopp som beräknas enligt 10-13 §§ med ett
tillägg om högst 10 procent.
Prövning av sanktionsavgift
15 § Den myndighet som regeringen bestämmer prövar frågor om
sanktionsavgifter.
16 § En sanktionsavgift får inte tas ut om överträdelsen om-
fattas av ett föreläggande som har förenats med vite och över-
trädelsen ligger till grund för en ansökan om utdömande av vi-
tet.
17 § En sanktionsavgift får tas ut endast om den som anspråket
riktas mot, inom fem år från tidpunkten för överträdelsen, har
delgetts en upplysning om att myndigheten överväger att fatta
ett sådant beslut.
18 § Om överträdelsen är ursäktlig eller det av någon annan
anledning är oskäligt att ta ut en sanktionsavgift, ska avgif-
ten helt eller delvis sättas ned.
Betalning av sanktionsavgift
19 § En sanktionsavgift ska betalas till den myndighet som har
beslutat att ta ut avgiften. Avgiften ska betalas senast 30
dagar efter det att beslutet har fått laga kraft. Avgiften
tillfaller staten.
Om sanktionsavgiften inte har betalats i rätt tid, ska myndig-
heten ta ut en dröjsmålsavgift enligt lagen (1997:484) om
dröjsmålsavgift och begära indrivning av sanktionsavgiften och
dröjsmålsavgiften.
Överklagande
20 § Följande beslut får överklagas till allmän förvaltnings-
domstol:
1. beslut i frågor om undantag från tankningskrav enligt 4 §,
2. beslut om föreläggande enligt 7 §, och
3. beslut om att ta ut en sanktionsavgift enligt denna lag.
Andra beslut enligt denna lag eller enligt EU-förordningen får
inte överklagas.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.