Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2025:589 ·
Visa register
Förordning (2025:589) om reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och diesel
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet RSE
Utfärdad: 2025-05-28
Ikraft: 2025-07-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-07-01/
Förordningens innehåll
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser som ansluter till
lagen (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från
bensin och diesel.
2 § Förordningen är meddelad med stöd av
- 7 a § andra stycket lagen (2017:1201) om reduktion av
växthusgasutsläpp från bensin och diesel i fråga om 21 §,
- 15 § samma lag i fråga om 8-20, 22 och 23 §§,
- 16 § samma lag i fråga om 4, 6, 7, 21, 24 och 25 §§,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 26 §,
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Ord och uttryck
3 § I denna förordning avses med
förnybara bränslen: biodrivmedel och förnybara bränslen av
icke-biologiskt ursprung,
förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung: flytande
bränslen vars energiinnehåll hämtas från andra förnybara
energikällor än biomassa,
operatör av en laddningsstation: den som ansvarar för
förvaltning och drift av en eller flera laddningspunkter på en
laddningsstation och som tillhandahåller en laddningstjänst
till slutanvändare, även när detta utförs på uppdrag av en
leverantör av mobilitetstjänster och i leverantörens namn.
I övrigt har ord och uttryck som används i denna förordning
samma betydelse som i lagen (2017:1201) om reduktion av
växthusgasutsläpp från bensin och diesel.
4 § I lagen (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från
bensin och diesel ska det med förnybara eller andra fossilfria
drivmedel avses biodrivmedel och förnybara bränslen av icke-
biologiskt ursprung.
Tillsynsmyndighet
5 § Statens energimyndighet är tillsynsmyndighet enligt lagen
(2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och
diesel.
Krav på hur reduktionsplikten ska uppfyllas
6 § Förnybara bränslen får endast användas för att uppfylla
reduktionsplikten om de omfattas av ett sådant
hållbarhetsbesked som lämnas enligt 3 kap. lagen (2010:598) om
hållbarhetskriterier för vissa bränslen.
7 § Villkor för certifiering av biodrivmedel finns i
kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/807 av den
13 mars 2019 om komplettering av Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2018/2001 vad gäller fastställande av
bränsleråvaror med hög risk för indirekt ändring av
markanvändning för vilka en betydande utvidgning av
produktionsområdet till mark med stora kollager kan observeras
och certifiering av biodrivmedel, flytande biobränslen och
biomassabränslen med låg risk för indirekt ändrad
markanvändning.
Ett biodrivmedel som har producerats från en råvara som
uppfyller kriterierna i artikel 3 i kommissionens delegerade
förordning (EU) 2019/807 får endast användas för att uppfylla
reduktionsplikten om biodrivmedlet har certifierats enligt
artiklarna 4-6 i samma förordning.
8 § Etanol som används för att uppfylla reduktionsplikten ska
vara odenaturerad vid framställningen eller vid import från
länder utanför EU och den inre marknaden.
Beräkning av reduktionspliktig energimängd
9 § Vid beräkning av reduktionspliktig energimängd ska
energiinnehållet i ett förnybart bränsle bestämmas enligt de
värden som framgår av bilaga III till Europaparlamentets och
rådets direktiv (EU) 2018/2001 av den 11 december 2018 om
främjande av användningen av energi från förnybara
energikällor.
Om energiinnehållet i ett förnybart bränsle inte kan bestämmas
enligt första stycket, ska det bestämmas enligt föreskrifter
som har meddelats med stöd av 11 §.
10 § Vid beräkning av reduktionspliktig energimängd ska
energiinnehållet per liter anses vara 32,2 megajoule för
fossil bensin och 35,3 megajoule för fossil diesel.
Om det i en reduktionspliktig mängd bensin eller diesel ingår
en fossil tillsats som inte är bensin eller diesel, ska
tillsatsen anses ha samma energiinnehåll per liter som fossil
bensin eller diesel.
11 § Statens energimyndighet får meddela ytterligare
föreskrifter om beräkning av reduktionspliktig energimängd.
Beräkning av energimängden fossilfri el som har levererats
från publika laddningsstationer
12 § Statens energimyndighet får meddela föreskrifter om
beräkning av energimängden fossilfri el som har levererats
från publika laddningsstationer.
Beräkning av växthusgasutsläpp
13 § Vid beräkning av växthusgasutsläpp från fossil bensin och
diesel ska utsläppen anses vara 94 gram koldioxidekvivalenter
per megajoule.
14 § Vid beräkning av växthusgasutsläpp från biodrivmedel ska
den beräkningsmetod och de normalvärden användas som framgår
av bilaga V till Europaparlamentets och rådets direktiv (EU)
2018/2001.
15 § Bestämmelser om beräkning av växthusgasutsläpp från
förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung finns i
bilaga I till kommissionens delegerade förordning (EU)
2023/1185 av den 10 februari 2023 om komplettering av
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 genom
fastställande av ett minimitröskelvärde för minskningen av
växthusgasutsläpp från återvunna kolbaserade bränslen och
genom specificering av en metod för bedömningen av minskningen
av växthusgasutsläpp från förnybara flytande och gasformiga
drivmedel av icke-biologiskt ursprung och från återvunna
kolbaserade bränslen.
16 § Om det i en reduktionspliktig mängd bensin eller diesel
ingår en fossil tillsats som inte är bensin eller diesel eller
om det ingår ett förnybart bränsle som inte omfattas av ett
hållbarhetsbesked enligt lagen (2010:598) om
hållbarhetskriterier för vissa bränslen, ska tillsatsen eller
det förnybara bränslet anses ha samma växthusgasutsläpp per
megajoule som fossil bensin eller diesel.
17 § Statens energimyndighet får meddela
1. föreskrifter om beräkning av växthusgasutsläpp från el, och
2. ytterligare föreskrifter om beräkning av växthusgasutsläpp
från biodrivmedel.
Leverans av fossilfri el från publika laddningsstationer
18 § Den som är operatör av en laddningsstation ska anses
leverera el enligt 5 a § första stycket 2 och 6 § lagen
(2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och
diesel.
19 § En operatör av en laddningsstation får anlita ett ombud
för att till tillsynsmyndigheten redovisa vilka överlåtelser
av utsläppsminskningar som gjorts under ett kalenderår.
20 § Statens energimyndighet får meddela föreskrifter om att
en operatör av en laddningsstation som har anlitat ett ombud
ska lämna uppgifter om ombudet till myndigheten.
Utsläppsminskningar utöver vad som krävs
21 § Ett överskott som uppkommit under ett kalenderår får
användas för att uppfylla reduktionsplikten under det följande
kalenderåret. I ett sådant fall får överskottet endast
användas till den del det motsvarar högst 10 procent av den
totala utsläppsminskning som ska uppnås enligt 5 § lagen
(2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och
diesel.
Redovisning av uppgifter
22 § De uppgifter som avses i 8 och 8 a §§ lagen (2017:1201)
om reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och diesel ska
redovisas senast den 1 april året efter det kalenderår för
vilket reduktionsplikten ska vara uppfylld.
23 § Statens energimyndighet får meddela ytterligare
föreskrifter om redovisning av reduktionsplikt.
Avgifter
24 § Den förseningsavgift som avses i 9 § lagen (2017:1201) om
reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och diesel ska vara
20 000 kronor.
25 § Den reduktionspliktsavgift som avses i 10 § lagen
(2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från bensin och
diesel ska vara
1. fem kronor per kilogram koldioxidekvivalenter, om avgiften
avser bensin, och
2. fyra kronor per kilogram koldioxidekvivalenter, om avgiften
avser diesel.
Verkställighetsföreskrifter
26 § Statens energimyndighet får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Övergångsbestämmelser
2025:589
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2018:195) om
reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel.
3. Den upphävda förordningen gäller fortfarande för
reduktionsplikt för bensin och diesel för tiden före
ikraftträdandet och för reduktionsplikt för flygfotogen för
tiden före utgången av 2024.