Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2025:219 ·
Visa register
Förordning (2025:219) om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Utfärdad: 2025-03-13
Ikraft: 2025-05-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2025-05-01/
Förordningen kompletterar en EU-förordning
1 § I Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1805
av den 13 september 2023 om användning av förnybara och
koldioxidsnåla bränslen för sjötransport och om ändring av
direktiv 2009/16/EG finns bestämmelser om fartygs
energianvändning, om straffavgift som ska betalas när
bestämmelserna inte följs och om skyldighet att ha dokument
som visar att ett fartyg uppfyller kraven eller att
straffavgiften har betalats.
Bestämmelser som kompletterar EU-förordningen finns i lagen
(2025:95) om användning av förnybara och koldioxidsnåla
bränslen för sjötransport och i denna förordning.
2 § Denna förordning är meddelad med stöd av
- 10 § lagen (2025:95) om användning av förnybara och
koldioxidsnåla bränslen för sjötransport i fråga om 6-11, 13-
17 och 20 §§,
- 13 § lagen om användning av förnybara och koldioxidsnåla
bränslen för sjötransport i fråga om 24 §, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Ordförklaringar
3 § I denna förordning avses med
EU-förordningen: Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2023/1805, i den ursprungliga lydelsen,
företaget: det företag som ansvarar för ett fartyg på det sätt
som följer av definitionen av företag i artikel 3.13 i EU-
förordningen, och
straffavgift: en avgift som avses i artikel 23 i EU-
förordningen.
Straffavgift
4 § Transportstyrelsen prövar frågor om påförande av
straffavgift enligt det som följer av EU-förordningen och 4 §
lagen (2025:95) om användning av förnybara och koldioxidsnåla
bränslen för sjötransport.
5 § En straffavgift ska betalas till Transportstyrelsen.
Sanktionsavgifter
6 § För varje fartyg som omfattas av en överträdelse som anges
i 7-11 §§ ska företaget betala en sanktionsavgift med det
belopp som framgår av paragraferna, om företaget har svensk
anknytning på ett sådant sätt som anges i 4 § lagen (2025:95)
om användning av förnybara och koldioxid-snåla bränslen för
sjötransport.
7 § Sanktionsavgiften är 50 000 kronor för en överträdelse av
skyldigheten enligt artikel 24 i EU-förordningen att inneha
ett sådant giltigt dokument om överenstämmelse som avses i
artikel 22 i EU-förordningen.
8 § Sanktionsavgiften är 50 000 kronor för en överträdelse av
en skyldighet enligt EU-förordningens
1. artikel 7 att övervaka och rapportera, eller
2. artikel 10.3 att tillhandahålla korrekta, fullständiga och
tillförlitliga uppgifter om bränslen.
9 § Sanktionsavgiften är 25 000 kronor för en överträdelse av
skyldigheten enligt artikel 10.4 och 10.5 i EU-förordningen
att inte avvika från nor-malvärdena för bränslens
emissionsfaktorer.
10 § Sanktionsavgiften är 5 000 kronor för en överträdelse av
en skyldighet enligt EU-förordningens
1. artikel 8 att i rätt tid lämna en övervakningsplan till en
kontrollör eller att innehållet i övervakningsplanen ska vara
fullständigt och överblickbart,
2. artikel 9 att ändra en övervakningsplan,
3. artikel 11.1 att revidera en övervakningsplan, eller
4. artikel 15.1, 15.2 och 15.4 att övervaka och registrera
information eller artikel 15.3 att förse kontrollören med en
fartygsspecifik rapport.
Sanktionsavgift när en överträdelse inte upphör
11 § Om en överträdelse fortsätter efter att en
sanktionsavgift har beslutats för den, och företaget efter det
första avgiftsbeslutet har förelagts att vidta rättelse inom
skälig tid men inte har följt föreläggandet, ska företaget
betala en ny sanktionsavgift med dubbla det belopp som framgår
av 7-10 §§.
Prövning av frågor om sanktionsavgift
12 § Transportstyrelsen prövar frågor om skyldigheten att
betala sanktionsavgift.
13 § Om Transportstyrelsen finner att det finns en
överträdelse som anges i 7-11 §§, ska Transportstyrelsen ge
företaget tillfälle att yttra sig. Den tid som företaget ges
för yttrande ska vara skälig.
Om Transportstyrelsen inte har gjort det som sägs i första
stycket inom två år från det att överträdelsen ägde rum, får
en sanktionsavgift för överträdelsen inte beslutas.
14 § Om överträdelsen omfattas av ett föreläggande som har
förenats med vite och överträdelsen ligger till grund för en
ansökan om utdömande av vite, ska det inte betalas någon
sanktionsavgift för överträdelsen.
15 § Transportstyrelsen får besluta att en sanktionsavgift
helt eller delvis inte ska betalas, om överträdelsen är ringa
eller ursäktlig eller om den annars med hänsyn till
omständigheterna är oskälig.
16 § Om prövningen enligt 13-15 §§ medför att skyldigheten att
betala sanktionsavgift helt eller delvis kvarstår, ska
Transportstyrelsen i ett beslut påföra sanktionsavgiften och
ange hur stor den är. Beslutet ska delges företaget.
Betalning av sanktionsavgift
17 § En sanktionsavgift ska betalas till Transportstyrelsen
senast inom 30 dagar efter det att ett beslut om avgiften har
fått laga kraft eller inom den längre tid som anges i
beslutet.
18 § Sanktionsavgiften tillfaller staten.
19 § Om sanktionsavgiften inte har betalats i rätt tid, ska
Transportstyrelsen lämna den obetalda avgiften för indrivning
enligt lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar
m.m.
Preskription av sanktionsavgift
20 § Skyldigheten att betala sanktionsavgiften upphör i den
del beslutet om avgiften inte har verkställts inom fem år från
det att beslutet fick laga kraft.
Prövning av frågor om kontrollörers beräkningar och åtgärder
21 § Transportstyrelsen ska göra den prövning som avses i
artikel 26.1 i EU-förordningen.
Om det är lämpligt, får Transportstyrelsen slå samman en sådan
prövning med en prövning av straffavgift enligt 4 § lagen
(2025:95) om användning av förnybara och koldioxidsnåla
bränslen för sjötransport.
Tillsyn
22 § Transportstyrelsen ska utöva tillsyn över att EU-
förordningen följs i enlighet med artikel 27 i EU-
förordningen.
Ytterligare uppgifter enligt EU-förordningen
23 § Transportstyrelsen ska utföra de uppgifter som enligt
artiklarna 14.4, 17, 20.4, 22.2 och 25.3 i EU-förordningen ska
utföras av den myndighet som är behörig myndighet i Sverige
samt de uppgifter som Sverige ska utföra enligt artikel 25.5 i
EU-förordningen.
Avgifter för myndighetens kostnader
24 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om avgifter
för myndighetens kostnader för tillsyn enligt
1. EU-förordningen och rättsakter som har antagits med stöd av
den, och
2. lagen (2025:95) om användning av förnybara och
koldioxidsnåla bränslen för sjötransport och denna förordning.
Avgifterna får bestämmas upp till full kostnadstäckning.
Överklagande
25 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om
överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än
beslut enligt 16 § får dock inte överklagas.
Övergångsbestämmelser
2025:219
1. Denna förordning träder i kraft den 1 maj 2025.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2024:1000) om
användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för
sjötransport.
3. Någon sanktionsavgift ska inte påföras för en överträdelse
som har skett före ikraftträdandet.