Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2025:1507 ·
Visa register
Cybersäkerhetsförordning (2025:1507)
Departement: Försvarsdepartementet
Utfärdad: 2025-12-11
Ikraft: 2026-01-15 överg.best.
/Träder i kraft I:2026-01-15/
Cybersäkerhetsförordning
utfärdad den 11 december 2025
Regeringen föreskriver följande.
Inledande bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller kompletterande bestämmelser
till cybersäkerhetslagen (2025:1506).
2 § Denna förordning är meddelad med stöd av
- 1 kap. 8 § cybersäkerhetslagen (2025:1506) i fråga om 4 §,
- 1 kap. 15 § första stycket samma lag i fråga om 38 § 1 och
2,
- 1 kap. 15 § andra stycket samma lag i fråga om 38 § 3,
- 1 kap. 16 § 2 samma lag i fråga om 17 §,
- 2 kap. 14 § samma lag i fråga om 37 § första stycket 1-3,
37 § andra stycket, 38 § 5 och 6 samt 39 § 1-3,
- 3 kap. 10 § samma lag i fråga om 38 § 7,
- 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 37 § första stycket 4
och 38 § 4, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
3 § Uttryck som används i förordningen har samma innebörd som
i cybersäkerhetslagen (2025:1506).
Utpekande av statliga myndigheter
4 § De myndigheter som omfattas av bilaga 1 till förordningen
(2022:524) om statliga myndigheters beredskap ska, om de inte
är undantagna med stöd av 1 kap. 12 § cybersäkerhetslagen
(2025:1506), omfattas av cybersäkerhetslagen.
Anmälningsskyldighet och incidentrapportering
5 § En anmälan enligt 2 kap. 2 § cybersäkerhetslagen
(2025:1506) ska göras till den gemensamma kontaktpunkten
enligt 23 §.
6 § Incidentrapportering enligt 2 kap. 5-8 §§
cybersäkerhetslagen (2025:1506) ska göras till CSIRT-enheten
enligt 31 §.
Tillsynsmyndigheter
7 § Följande myndigheter är tillsynsmyndigheter enligt
cybersäkerhetslagen (2025:1506) för verksamhetsutövare inom
angivna sektorer.
Tillsynsmyndighet Sektor
Statens energimyndighet Energi
Transportstyrelsen Transporter
Tillverkning av motorfordon, släpfordon och påhängsvagnar
Tillverkning av andra transportmedel
Finansinspektionen Bankverksamhet
Finansmarknadsinfrastruktur
Inspektionen för vård och omsorg Vårdgivare i Hälso- och
sjukvårdssektorn
Läkemedelsverket Hälso- och sjukvårdssektorn, med undantag
för vårdgivare
Tillverkning av medicintekniska produkter och medicintekniska
produkter för in vitro-diagnostik
Livsmedelsverket Avloppsvatten
Dricksvatten
Produktion, bearbetning och distribution av livsmedel
Post- och telestyrelsen Digital infrastruktur
Digitala leverantörer
Förvaltning av IKT-tjänster (mellan företag)
Post- och budtjänster
Rymden
Länsstyrelserna i Norrbottens, Skåne, Stockholms, Västra
Götalands, Örebro och Östergötlands län Avfallshantering
Forskning
Offentlig förvaltning, med undantag för länsstyrelserna
Tillverkning, produktion och distribution av kemikalier
Tillverkning av datorer, elektronikvaror och optik
Tillverkning av elapparatur
Tillverkning av övriga maskiner
8 § Post- och telestyrelsen är också tillsynsmyndighet för
1. länsstyrelserna, och
2. verksamhetsutövare som erbjuder
domännamnsregistreringstjänster.
9 § Länsstyrelserna i Norrbottens, Skåne, Stockholms, Västra
Götalands, Örebro och Östergötlands län är också
tillsynsmyndigheter för
1. enskilda utbildningsanordnare med tillstånd att utfärda
examina enligt lagen (1993:792) om tillstånd att utfärda vissa
examina, och
2. sådana myndigheter som avses i 4 §, med undantag för
länsstyrelserna.
10 § Länsstyrelsen i Norrbottens län är med stöd av 7 och 9 §§
tillsynsmyndighet för kommuner och regioner som hör till
Jämtlands, Norrbottens, Västerbottens eller Västernorrlands
län och verksamhetsutövare som har sitt säte i något av dessa
län.
11 § Länsstyrelsen i Skåne län är med stöd av 7 och 9 §§
tillsynsmyndighet för kommuner och regioner som hör till
Blekinge, Kronobergs eller Skåne län och verksamhetsutövare
som har sitt säte i något av dessa län.
12 § Länsstyrelsen i Stockholms län är med stöd av 7 och 9 §§
tillsynsmyndighet för kommuner och regioner som hör till
Gotlands eller Stockholms län och verksamhetsutövare som har
sitt säte i något av dessa län.
13 § Länsstyrelsen i Västra Götalands län är med stöd av 7 och
9 §§ tillsynsmyndighet för kommuner och regioner som hör till
Hallands eller Västra Götalands län och verksamhetsutövare som
har sitt säte i något av dessa län.
14 § Länsstyrelsen i Örebro län är med stöd av 7 och 9 §§
tillsynsmyndighet för kommuner och regioner som hör till
Dalarnas, Gävleborgs, Södermanlands, Uppsala, Värmlands,
Västmanlands eller Örebro län och verksamhetsutövare som har
sitt säte i något av dessa län.
15 § Länsstyrelsen i Östergötlands län är med stöd av 7 och
9 §§ tillsynsmyndighet för kommuner och regioner som hör till
Jönköpings, Kalmar eller Östergötlands län och
verksamhetsutövare som har sitt säte i något av dessa län.
16 § Om två eller flera tillsynsmyndigheter har tillsynsansvar
för samma verksamhetsutövare ska myndigheterna komma överens
om hur tillsynen ska genomföras.
Tillsynsmyndighetens uppgifter och befogenheter
17 § En tillsynsmyndighet får inom sitt tillsynsområde besluta
om undantag enligt 1 kap. 16 § 2 cybersäkerhetslagen
(2025:1506).
18 § Tillsynsmyndigheten ska samarbeta med
Integritetsskyddsmyndigheten vid hantering av incidenter som
även utgör personuppgiftsincidenter.
Om tillsynsmyndigheten, när den utövar tillsyn enligt
cybersäkerhetslagen (2025:1506), får kännedom om en
omständighet som kan innebära en personuppgiftsincident som
ska anmälas enligt Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska
personer med avseende på behandling av personuppgifter och om
det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av
direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), ska
tillsynsmyndigheten så snart det kan ske informera
Integritetsskyddsmyndigheten om incidenten.
19 § Om tillsynsmyndigheten utövar tillsyn över en
verksamhetsutövare som har identifierats som en kritisk
tredjepartsleverantör av IKT-tjänster enligt artikel 31 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/2554 av den
14 december 2022 om digital operativ motståndskraft för
finanssektorn och om ändring av förordningarna (EG)
nr 1060/2009, (EU) nr 648/2012, (EU) nr 600/2014, (EU) nr
909/2014 och (EU) 2016/1011, ska tillsynsmyndigheten informera
det tillsynsforum som har inrättats enligt artikel 32 i samma
förordning.
20 § Tillsynsmyndigheten ska samarbeta med och bistå
tillsynsmyndigheter i andra medlemsstater inom EES i enlighet
med artikel 37 i NIS 2-direktivet, i den ursprungliga
lydelsen, avseende verksamhetsutövare som erbjuder tjänster i
1. mer än en medlemsstat, eller
2. en eller flera medlemsstater och dess nätverks- och
informationssystem finns i en eller flera andra medlemsstater.
21 § Tillsynsmyndigheten får avslå en begäran om bistånd
enligt 20 §, om
1. myndigheten inte är behörig att tillhandahålla biståndet,
2. biståndet inte är proportionerligt i förhållande till
tillsynsmyndighetens uppgifter, eller
3. begäran avser information eller omfattar verksamhet som, om
den skulle lämnas ut eller utföras, skulle inverka skadligt på
Sveriges säkerhetsintressen, allmänna säkerhet eller försvar.
Innan tillsynsmyndigheten avslår en begäran om bistånd ska
tillsynsmyndigheten samråda med övriga berörda behöriga
myndigheter samt, på begäran av en av de berörda
medlemsstaterna, med Europeiska kommissionen och Europeiska
unionens cybersäkerhetsbyrå (Enisa).
22 § Tillsynsmyndigheten ska lämna stöd till den gemensamma
kontaktpunkten i egenskap av representant enligt 25 §.
Gemensam kontaktpunkt
23 § Myndigheten för civilt försvar ska vara gemensam
kontaktpunkt enligt artikel 8.3 i NIS 2-direktivet, i den
ursprungliga lydelsen.
24 § Den gemensamma kontaktpunkten ska i enlighet med
artikel 8.4 i NIS 2-direktivet, i den ursprungliga lydelsen,
utöva en sambandsfunktion som säkerställer ett
gränsöverskridande samarbete med myndigheter i andra
medlemsstater, Europeiska kommissionen och Europeiska unionens
cybersäkerhetsbyrå (Enisa) samt ett sektorsövergripande
samarbete med tillsynsmyndigheterna.
25 § Den gemensamma kontaktpunkten är Sveriges representant i
den samarbetsgrupp som har inrättats enligt artikel 14 i
NIS 2-direktivet, i den ursprungliga lydelsen.
26 § Den gemensamma kontaktpunkten ska på begäran av CSIRT-
enheten enligt 31 § eller en tillsynsmyndighet vidarebefordra
incidentrapporter som lämnas enligt 2 kap. 5-8 §§
cybersäkerhetslagen (2025:1506) till de gemensamma
kontaktpunkterna i andra berörda medlemsstater.
27 § Den gemensamma kontaktpunkten ska i enlighet med
artikel 23.9 i NIS 2-direktivet, i den ursprungliga lydelsen,
var tredje månad lämna in en sammanfattande rapport till
Europeiska unionens cybersäkerhetsbyrå (Enisa) med
anonymiserade och aggregerade uppgifter om betydande
incidenter, incidenter, cyberhot och tillbud.
28 § Den gemensamma kontaktpunkten ska i enlighet med
artikel 3.5 a i NIS 2-direktivet, i den ursprungliga lydelsen,
underrätta Europeiska kommissionen och samarbetsgruppen om
antalet väsentliga och viktiga verksamhetsutövare som har
förtecknats för varje sektor och delsektor.
29 § Den gemensamma kontaktpunkten ska i enlighet med artikel
3.5 b i NIS 2-direktivet, i den ursprungliga lydelsen, lämna
relevant information till Europeiska kommissionen avseende
verksamhetsutövare som omfattas av 1 kap. 5 § 1-3
cybersäkerhetslagen (2025:1506).
30 § Den gemensamma kontaktpunkten ska så snart det kan ske
vidarebefordra information till Europeiska unionens
cybersäkerhetsbyrå (Enisa) i enlighet med artikel 27.4 i
NIS 2-direktivet, i den ursprungliga lydelsen, avseende
verksamhetsutövare som omfattas av 1 kap. 7 §
cybersäkerhetslagen (2025:1506).
CSIRT-enhet
31 § Myndigheten för civilt försvar ska vara enhet för
hantering av it-säkerhetsincidenter (CSIRT-enhet) i enlighet
med artikel 10 i NIS 2-direktivet, i den ursprungliga
lydelsen.
32 § CSIRT-enheten ska
1. säkerställa en hög nivå av tillgänglighet för sina
kommunikationskanaler och kunna kontaktas och kontakta andra
när som helst och på flera olika sätt,
2. ha lokaler och informationssystem på säkra platser,
3. ha ett ändamålsenligt system för handläggning och
dirigering av förfrågningar,
4. säkerställa verksamhetens konfidentialitet och
trovärdighet,
5. ha tillräckligt med personal för att säkerställa att deras
tjänster är ständigt tillgängliga och säkerställa att
personalen har fått lämplig utbildning,
6. ha redundanta system och reservlokaler för att säkerställa
kontinuiteten i tjänsterna, och
7. kunna delta i internationella samarbetsnätverk.
CSIRT-enheten ska ha tillgång till en lämplig, säker och
motståndskraftig kommunikations- och informationsstruktur för
utbyte av information med verksamhetsutövare och andra
relevanta intressenter.
33 § CSIRT-enheten ska
1. övervaka och analysera cyberhot, sårbarheter och incidenter
på nationell nivå och tillhandahålla varningar och information
till verksamhetsutövare samt till tillsynsmyndigheter och
andra relevanta intressenter,
2. på begäran tillhandahålla stöd till verksamhetsutövare
avseende realtidsövervakning eller nära realtidsövervakning av
deras nätverks- och informationssystem,
3. ta emot incidentrapporter, vidta åtgärder till följd av
incidenter och erbjuda stöd till berörda verksamhetsutövare,
4. efter att ha mottagit en incidentanmälan skyndsamt uppmana
verksamhetsutövaren att anmäla incidenten till
Polismyndigheten om den kan antas ha sin grund i en brottslig
gärning,
5. tillgängliggöra informationen i incidentrapporter så snart
det kan ske för tillsynsmyndigheten,
6. samla in och analysera forensiska uppgifter,
7. tillhandahålla dynamiska risk- och incidentanalyser samt
lägesuppfattning när det gäller cybersäkerhet,
8. på begäran av en verksamhetsutövare utföra en proaktiv
skanning av den berörda verksamhetsutövarens nätverks- och
informationssystem,
9. delta i det nätverk som inrättats enligt artikel 15 i
NIS 2-direktivet, i den ursprungliga lydelsen (CSIRT-
nätverket),
10. vara samordnare för samordnad delgivning av information om
sårbarheter enligt artikel 12.1 i NIS 2-direktivet, i den
ursprungliga lydelsen, och
11. upprätta samarbetsförbindelser med relevanta intressenter
inom privat och offentlig sektor samt bidra till samverkan i
frågor om cybersäkerhet.
34 § CSIRT-enheten får utföra proaktiva, icke-inkräktande
skanningar av verksamhetsutövarnas allmänt tillgängliga
nätverks- och informationssystem i syfte att upptäcka sårbara
eller osäkert konfigurerade system.
Cyberkrishanteringsmyndighet
35 § Myndigheten för civilt försvar ska vara
cyberkrishanteringsmyndighet i enlighet med artikel 9 i NIS 2-
direktivet, i den ursprungliga lydelsen.
36 § Myndigheten för civilt försvar ska i enlighet med
artikel 16.2 i NIS 2-direktivet, i den ursprungliga lydelsen,
delta i det europeiska kontaktnätverket för cyberkriser (EU-
CyCLONe).
Rätt att meddela föreskrifter
37 § Post- och telestyrelsen får för sina tillsynsområden, med
undantag för 8 § 1, meddela
1. ytterligare föreskrifter om säkerhetsåtgärder enligt 2 kap.
3 § cybersäkerhetslagen (2025:1506),
2. ytterligare föreskrifter om vad som utgör en betydande
incident enligt 2 kap. 5 § samma lag,
3. föreskrifter om informationsskyldighet enligt 2 kap. 9 och
10 §§ samma lag, och
4. närmare föreskrifter om avgift enligt 3 kap. 11 § samma
lag.
Post- och telestyrelsen får också meddela föreskrifter om
register enligt 2 kap. 11 och 12 §§ cybersäkerhetslagen.
38 § Myndigheten för civilt försvar får meddela
1. föreskrifter om undantag från skyldigheterna enligt
cybersäkerhetslagen (2025:1506) för partnerföretag och
anknutna företag som omfattas av lagen med stöd av 1 kap. 4 §
samma lag,
2. föreskrifter om vad som utgör huvudsakligt
etableringsställe enligt 1 kap. 7 § samma lag,
3. ytterligare föreskrifter om kriterier för när
verksamhetsutövare ska omfattas av 1 kap. 5 § 1-3
cybersäkerhetslagen och för när sådana verksamhetsutövare ska
räknas som väsentliga enligt 1 kap. 9 § första stycket 6 samma
lag,
4. närmare föreskrifter om anmälningsskyldigheten enligt
2 kap. 2 § samma lag,
5. föreskrifter om utbildning enligt 2 kap. 4 § samma lag,
6. föreskrifter om incidentrapportering enligt 2 kap. 5-8 §§
samma lag, och
7. föreskrifter om säkerhetsrevisioner och säkerhetsskanningar
enligt 3 kap. 5-7 §§ samma lag.
39 § Myndigheten för civilt försvar får för andra
tillsynsområden än dem som avses i 37 § meddela
1. ytterligare föreskrifter om säkerhetsåtgärder enligt 2 kap.
3 § cybersäkerhetslagen (2025:1506),
2. ytterligare föreskrifter om vad som utgör en betydande
incident enligt 2 kap. 5 § samma lag, och
3. föreskrifter om informationsskyldighet enligt 2 kap. 9 och
10 §§ samma lag.
Samarbetsforum för effektiv och likvärdig tillsyn
40 § Myndigheten för civilt försvar ska leda ett
samarbetsforum där tillsynsmyndigheterna ingår. Syftet med
forumet ska vara att underlätta samordning och åstadkomma en
effektiv och likvärdig tillsyn.
Beslut om förbud
41 § När ett beslut om förbud enligt 4 kap. 6 §
cybersäkerhetslagen (2025:1506) har fått laga kraft ska
domstolen underrätta Bolagsverket och verksamhetsutövaren om
beslutet och dess innehåll. Om verksamhetsutövaren är en
stiftelse ska den länsstyrelse som är registreringsmyndighet
för stiftelsen underrättas i stället för Bolagsverket.
Domstolen ska skicka motsvarande underrättelser, om ett sådant
förbud upphävs enligt 4 kap. 8 § andra stycket
cybersäkerhetslagen.
42 § Bolagsverket eller länsstyrelsen ska efter en
underrättelse enligt 41 § avregistrera personen som
befattningshavare hos verksamhetsutövaren i det aktuella
registret.
Bolagsverket eller länsstyrelsen ska säkerställa att personen
inte registreras på nytt som befattningshavare hos
verksamhetsutövaren under förbudstiden.
Övergångsbestämmelser
1. Denna förordning träder i kraft den 15 januari 2026.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2018:1175) om
informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala
tjänster.
3. Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för
överträdelser som har skett före ikraftträdandet.