Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer · 2024:941 · Visa register
Förordning (2024:941) om statsbidrag till ideella organisationer som främjar organiserad samverkan inom området psykisk hälsa och suicidprevention
Departement: Socialdepartementet
Utfärdad: 2024-10-24
Ikraft: 2024-12-01 överg.best.
/Träder i kraft I:2024-12-01/ Inledande bestämmelser 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om statsbidrag till ideella organisationer som bedriver verksamhet för att främja organiserad samverkan mellan patient-, brukar- och anhörigorganisationer inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Syftet med bidraget är att stärka organisationernas möjligheter att bidra till förbättrade livsvillkor för personer med psykisk ohälsa eller suicidalitet och för deras anhöriga. Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen. Formen för bidrag 2 § Bidrag lämnas i form av verksamhetsbidrag. Förutsättningar för bidrag 3 § Bidrag får, i mån av tillgång på medel, lämnas till en ideell organisation som 1. är en juridisk person med ett allmännyttigt ändamål som bedriver verksamhet i Sverige inom det område som anges i 1 § första stycket sedan minst tre år före det datum då ansökan om bidrag gavs in, 2. bedriver riksomfattande verksamhet som stöder nationella, lokala eller regionala organisationer (riksorganisationer) eller bedriver verksamhet som är av nationellt intresse (riksintresse), 3. har antagit stadgar och är demokratiskt uppbyggd, 4. i sin verksamhet respekterar demokratins idéer, inklusive jämställdhet och förbud mot diskriminering, 5. består av minst fem medlemsorganisationer, i form av patient-, brukar- eller anhörigorganisationer, 6. kan dokumentera sin verksamhet genom fastställda verksamhets- och revisionsberättelser, och 7. utformar sin verksamhet på ett sätt som är ändamålsenligt och kostnadseffektivt och som möjliggör en uppföljning av insatsernas resultat. 4 § Bidrag får inte lämnas till en organisation som 1. är i likvidation eller försatt i konkurs, 2. har skatte- eller avgiftsskulder eller andra skulder som har överlämnats till Kronofogdemyndigheten och som vid indrivning handläggs som allmänt mål, 3. har en skuld som inte har betalats i rätt tid och som avser återkrav av bidrag som har lämnats av Folkhälsomyndigheten, eller 4. under samma tidsperiod har fått annat statsbidrag för samma verksamhet som en ansökan enligt denna förordning avser. Ansökan 5 § Folkhälsomyndigheten prövar frågor om bidrag enligt denna förordning. 6 § En ansökan om bidrag ska göras skriftligen av en behörig företrädare för organisationen. Ansökan ska ha kommit in till Folkhälsomyndigheten senast vid den tidpunkt som myndigheten bestämmer. 7 § En ansökan om bidrag ska innehålla 1. den sökande organisationens stadgar, 2. handlingar som visar vem eller vilka som har rätt att företräda organisationen, 3. verksamhets- och förvaltningsberättelse, balans- och resultaträkning samt revisionsberättelse för det närmast föregående räkenskapsåret, 4. uppgifter om vilka aktiviteter som ansökan avser, vad som är ändamålet med aktiviteterna och hur verksamheten ska bedrivas, 5. årlig budget för den verksamhet som ansökan avser, och 6. uppgifter om andra sökta eller beviljade bidrag för den aktuella perioden. Den som ansöker om bidrag ska lämna de övriga uppgifter och handlingar som Folkhälsomyndigheten behöver för att kunna pröva ansökan. 8 § Om den som ansöker om bidrag inte har lämnat de uppgifter och handlingar som följer av 7 §, ska den sökande ges tillfälle att inom viss tid komplettera ansökan. Om den som ansöker om bidrag inte följer en uppmaning att komplettera ansökan, får Folkhälsomyndigheten pröva ansökan i befintligt skick. Fördelning av bidrag 9 § Folkhälsomyndigheten får prioritera mellan inkomna ansökningar och ge företräde till de ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar att uppfylla det syfte med bidraget som anges i 1 § andra stycket. Beslut 10 § Ett beslut om bidrag får endast avse ett kalenderår. Bidraget ska betalas ut i förskott med en fjärdedel per kvartal. 11 § Ett beslut om bidrag får förenas med villkor. Villkoren ska framgå av beslutet. I beslutet ska sista dag för redovisning enligt 13 § anges. Beslutet ska även innehålla information om hinder mot utbetalning enligt 16 § och om återbetalning och återkrav enligt 17 och 18 §§. Anmälningsskyldighet 12 § Den som ansöker om eller har beviljats bidrag enligt denna förordning ska snarast möjligt till Folkhälsomyndigheten anmäla sådana ändrade förhållanden som kan påverka rätten till eller storleken på bidraget. Redovisning 13 § En bidragsmottagare ska lämna en ekonomisk redovisning av de mottagna medlen till Folkhälsomyndigheten senast den 30 april året efter det år bidraget togs emot. Redovisningen ska göras på det sätt som myndigheten bestämmer. Tillsammans med redovisningen ska det lämnas en redogörelse för 1. vad medlen har använts till, 2. vilka resultat som uppnåtts, och 3. hur resultaten förhåller sig till det syfte med bidraget som anges i 1 § andra stycket. Vid samma tidpunkt som redovisningen lämnas ska medel som inte har använts för avsett ändamål betalas tillbaka till Folkhälsomyndigheten. Bidragsmottagaren ska även lämna de övriga uppgifter och handlingar som myndigheten begär. 14 § En revisor ska granska redovisningen enligt 13 §. Revisorns rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Om det bidrag som har tagits emot uppgår till minst fem prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken, ska granskningen göras av en auktoriserad eller godkänd revisor. 15 § Folkhälsomyndigheten ska senast den 30 september varje år lämna en samlad ekonomisk redovisning till regeringen av de bidrag som har lämnats enligt denna förordning. Redovisningen ska innehålla 1. uppgifter om vilka som har fått bidrag och med vilka belopp, 2. en redogörelse för vad bidragen har använts till, 3. en bedömning av bidragens resultat, och 4. en bedömning av effekterna i förhållande till det syfte som anges i 1 § andra stycket om en sådan bedömning är möjlig. Hinder mot utbetalning 16 § Folkhälsomyndigheten får besluta att ett beviljat bidrag helt eller delvis inte ska betalas ut om mottagaren av bidraget inte längre uppfyller förutsättningarna för det eller om det finns grund för återbetalning enligt 17 § 1, 2 eller 5. Beslutet gäller omedelbart. Återbetalning och återkrav 17 § En bidragsmottagare är skyldig att betala tillbaka bidraget om 1. mottagaren genom att lämna oriktiga uppgifter eller på något annat sätt har orsakat att bidrag har lämnats felaktigt eller med för högt belopp, 2. bidraget av något annat skäl har lämnats felaktigt eller med för högt belopp och mottagaren borde ha insett detta, 3. bidraget helt eller delvis inte har utnyttjats eller använts för den verksamhet som det har beviljats för, 4. mottagaren inte har lämnat en sådan redovisning som avses i 13 §, eller 5. villkor i beslutet om bidraget inte har följts. 18 § Folkhälsomyndigheten ska besluta att helt eller delvis kräva tillbaka bidraget om bidragsmottagaren är återbetalningsskyldig enligt 17 §. Om det finns särskilda skäl för det, får myndigheten besluta att helt eller delvis avstå från ett krav på återbetalning. Överklagande 19 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än beslut om hinder mot utbetalning enligt 16 § och beslut om återkrav enligt 18 § får dock inte överklagas. Bemyndigande 20 § Folkhälsomyndigheten får meddela föreskrifter om verkställigheten av denna förordning. Övergångsbestämmelser 2024:941 1. Denna förordning träder i kraft den 1 december 2024. 2. Förordningen tillämpas första gången i fråga om bidrag för kalenderåret 2025.