Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer · 2024:685 · Visa register
Förordning (2024:685) om investeringsstöd för överflyttning av godstransporter till järnväg och sjöfart
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Utfärdad: 2024-09-26
Ikraft: 2024-10-22 överg.best.
/Träder i kraft I:2024-10-22/ 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om statligt stöd till företag som utför en del i en transportkedja som består av olika trafikslag (intermodala transporter). Syftet med stödet är att genom bättre samordning mellan trafikslagen främja en överflyttning av godstransporter till järnväg, sjöfart, inklusive inlandssjöfart, eller intermodala transporter med en mindre påverkan på klimatet än motsvarande transporter med lastbil på väg. 2 § Förordningen är meddelad med stöd av - 8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 28 §, och - 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser. Grundförutsättningar för stöd 3 § Trafikverket får efter ansökan, om det finns medel för ändamålet, ge stöd till projekt i Sverige i fråga om kostnader för investeringar. 4 § Stöd får endast ges i enlighet med Europeiska kommissionens beslut C(2024) 4276 den 18 juni 2024 i ärende SA.110676 (2023/N) och rättelse till beslutet C(2024) 6310 den 30 augusti 2024 genom vilket stödordningen för investeringsstöd för överflyttning av godstransporter till järnväg och sjöfart förklaras förenlig med den inre marknaden i enlighet med artikel 93 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Mottagare av stöd 5 § Stöd får ges till 1. järnvägsföretag eller andra fysiska eller juridiska personer som enligt 6 kap. 1 § järnvägsmarknadslagen (2022:365) har rätt att utföra eller organisera trafik på svenska järnvägsnät, eller 2. företag som inte omfattas av 1 men som utför en del i en intermodal transport i Sverige. 6 § Stöd får inte ges till 1. redare, eller 2. företag i svårigheter enligt definitionen i punkt 20 i Europeiska kommissionens meddelande om riktlinjer för statligt stöd till undsättning och omstrukturering av icke-finansiella företag i svårigheter (2014/C 249/01). Projekt som stöd får ges för 7 § Stöd får endast ges för projekt som uppfyller syftet i 1 § andra stycket och avser investeringar som bidrar till att tekniskt eller funktionellt överbrygga hinder för godsflödena och därigenom förbättrar effektiviteten eller kapaciteten i transportsystemet och förutsättningarna för godstrafikmarknaden. Stöd får endast ges en gång för ett visst projekt. Ett projekt kan dock innehålla flera investeringar. 8 § För att kunna få stöd ska sökanden visa 1. en prognos över att gods kommer att flyttas över från väg till järnväg eller sjöfart eller en intermodal transport bestående av minst två trafikslag, 2. att projektet kommer att leda till ökad kapacitet eller effektivitet och klimatnytta, och 3. att stödet är nödvändigt för att projektet ska kunna genomföras. 9 § Stöd får inte ges för investeringar i projekt som avser transporter av järnmalm. Stödberättigande kostnader 10 § Stödet ska baseras på kostnaden för den aktuella investeringen som ska avse 1. omlastningsutrustning, 2. utrustning för intermodala transporter, eller 3. teknik- och systemstöd. Samma kostnader är inte stödberättigande under mer än en typ av investering enligt första stycket 1-3. 11 § För ett projekt 1. ska stödet uppgå till lägst 500 000 kronor och högst 10 000 000 kronor, 2. får stödet aldrig överstiga 50 procent av kostnaden för projektet, 3. ska sökanden visa att denne har finansiering för sin del av kostnaden för projektet, och 4. får den del av kostnaden som avses i 3 inte täckas av annat offentligt stöd. 12 § Stöd får endast ges om stödmottagaren säkerställer att 1. den egendom som investeringen avser kommer att finnas kvar i stödmottagarens ägo under minst fem år, och 2. att egendomen under denna tid används för det ändamål som anges i ansökan om stöd. 13 § Stöd får inte ges för projekt som har påbörjats före ikraftträdandet av denna förordning eller innan en ansökan om stöd har getts in. 14 § Varje stödmottagare får ges stöd med totalt högst 10 000 000 kronor. Ansökningar om stöd och prövningen av dem 15 § En ansökan om stöd ska vara skriftlig och undertecknas av sökanden. Ansökan ska ha kommit in till Trafikverket senast inom den tid som Trafikverket bestämmer. 16 § När ansökningstiden har gått ut, ska Trafikverket pröva alla inkomna ansökningar i ett sammanhang. 17 § Sökanden ska på Trafikverkets begäran och inom den tid som Trafikverket bestämmer komplettera ansökan med de ytterligare uppgifter som behövs för prövningen. Om sökanden inte följer en sådan begäran, får ansökan prövas i befintligt skick. 18 § Trafikverket ska bedöma ansökningarna med utgångspunkt i objektiva och på förhand definierade kriterier om hur projekten uppfyller de förutsättningar för att få stöd som anges i 7 och 8 §§. Om tillgängliga medel inte räcker till alla projekt som det har ansökts om stöd för och som uppfyller förordningens krav, ska Trafikverket prioritera de projekt som bedöms ha störst potential att varaktigt uppfylla syftet med stödet. 19 § Om Trafikverket beslutar att ge stöd, ska det anges i beslutet 1. när den åtgärd som berättigar till stöd senast ska vara slutredovisad, och 2. att mottagaren av stödet, på begäran av myndigheten, ska lämna de uppgifter som krävs för uppföljning och utvärdering av stödet. Ett beslut om stöd får förenas med de villkor som behövs för att säkerställa att kraven enligt denna förordning uppfylls. Skyldighet att anmäla ändrade förhållanden 20 § Den som ansöker om eller har tagit emot stöd ska utan dröjsmål till Trafikverket anmäla sådana ändrade förhållanden som kan påverka rätten till eller storleken av stödet. Slutredovisning m.m. 21 § Den som har tagit emot stöd ska göra en slutredovisning av projektet till Trafikverket. Redovisningen ska innehålla en ekonomisk redovisning och ett underlag som styrker de kostnader som har legat till grund för stödet. 22 § Den som har tagit emot stöd ska under fem år från det att stödet mottagits hålla information tillgänglig om i vilken utsträckning stödet påverkar priser på tjänsten, trafikvolymer och effektiviteten i transportarbetet. Stödmottagaren ska verka för att stödet leder till lägre priser, större trafikvolymer och effektivare transportarbete. Utbetalning 23 § Trafikverket betalar ut stödet. Stödet betalas ut i omgångar, men högst 75 procent av det totala beloppet får betalas ut innan den investering som stödet avser har slutredovisats. Kvarvarande utbetalningar får göras endast om slutredovisningen har gjorts senast den dag som anges i beslutet om stöd. Hinder mot utbetalning 24 § Trafikverket får inte betala ut stöd till en stödmottagare som är föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden. 25 § Trafikverket ska besluta att stödet helt eller delvis inte ska betalas ut om 1. mottagaren genom oriktiga uppgifter eller på annat sätt har orsakat att stödet beslutats felaktigt eller med för högt belopp, 2. stödet av någon annan orsak har beslutats felaktigt eller med för högt belopp och stödmottagaren skäligen borde ha insett detta, eller 3. villkoren för stödet inte har följts. Återbetalning och återkrav 26 § Den som har tagit emot stöd är återbetalningsskyldig om det finns grund för det enligt 25 §. Trafikverket ska då besluta att kräva tillbaka hela stödet eller den del av stödet som har betalats ut på felaktig grund eller med för högt belopp. Bestämmelser om återkrav av olagligt stöd och ränta på sådant stöd finns i lagen (2013:388) om tillämpning av Europeiska unionens statsstödsregler. Om ett belopp som har krävts tillbaka med stöd av första stycket inte betalas i rätt tid, ska dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen (1975:635) tas ut på beloppet. Rapportering 27 § Bestämmelser om offentliggörande, rapportering och registerföring finns i 12 a § lagen (2013:388) om tillämpning av Europeiska unionens statsstödsregler och i förordningen (2016:605) om tillämpning av Europeiska unionens statsstödsregler. Bemyndigande 28 § Trafikverket får meddela föreskrifter om verkställigheten av denna förordning. Överklagande 29 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än beslut enligt 24-26 §§ får dock inte överklagas. Övergångsbestämmelser 2024:685 1. Denna förordning träder i kraft den 22 oktober 2024. 2. Stöd enligt förordningen får dock lämnas tidigast den 1 januari 2025. 3. Förordningen upphör att gälla vid utgången av 2025. 4. Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för stöd som har getts före ikraftträdandet.