Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2024:626 ·
Visa register
Förordning om statligt stöd till avskiljning, transport och geologisk
lagring av koldioxid med biogent ursprung
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2024-07-18
Ikraft: 2024-08-20
/Träder i kraft I:2024-08-20
1 § I syfte att minska nettoutsläppen av koldioxid så att
Sverige kan nå de långsiktiga klimatmålen med nettonollutsläpp
av växthusgaser senast 2045, för att sedan uppnå negativa
utsläpp, får Statens energimyndighet lämna statligt stöd i
form av bidrag för att främja avskiljning, transport och
geologisk lagring av koldioxid med biogent ursprung. Bidrag
ges om det finns medel.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
Ord och uttryck
2 § I denna förordning avses med
biomassa: den biologiskt nedbrytbara delen av produkter,
avfall och restprodukter av biologiskt ursprung enligt
definitionen i artikel 2.24 i Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2018/2001 av den 11 december 2018 om främjande
av användningen av energi från förnybara energikällor,
bud: ett belopp som motsvarar den ersättning sökanden begär
för att avskilja, transportera och geologiskt lagra en viss
mängd koldioxid med biogent ursprung, angivet i kronor per
ton,
företag i intressegemenskap: företag som är i ekonomisk
intressegemenskap enligt 14 kap. 20 § inkomstskattelagen
(1999:1229),
geologisk lagring av koldioxid: permanent lagring av
koldioxidströmmar som har injekterats i en underjordisk
geologisk formation,
koldioxid med biogent ursprung: koldioxid som frigörs vid
oxidation av biomassa,
offentligt stöd: statligt stöd och centralt förvaltad
unionsfinansiering som avses i artikel 8.2 i kommissionens
förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken
vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre
marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget,
omvänd auktion: ett urvalsförfarande där det eller de lägsta
buden vinner, och
stödbelopp: det belopp, i kronor per ton geologiskt lagrad
koldioxid med biogent ursprung, som anges i ett beslut om
stöd.
Förutsättningar för stöd
3 § Stöd får lämnas endast i enlighet med Europeiska
kommissionens beslut den 2 juli 2024 i ärende SA.107009
(2024/N).
4 § Stöd får lämnas till företag som
1. har de tillstånd som behövs för den verksamhet som
genererar koldioxid med biogent ursprung,
2. har påbörjat verksamheten, och
3. samtycker till att uppgifter om stödet offentliggörs enligt
kommissionens beslut.
5 § Stöd får inte lämnas till sådana företag i svårigheter som
avses i punkt 20 i Europeiska kommissionens meddelande om
riktlinjer för statligt stöd till undsättning och
omstrukturering av icke-finansiella företag i svårigheter
(2014/C 249/01).
6 § Stöd får lämnas för kostnader för investering och drift
som avser avskiljning, transport och geologisk lagring av
koldioxid med biogent ursprung som genererats från
verksamheter i Sverige.
7 § Stöd får inte lämnas
1. för kostnader som avser åtgärder som företaget måste vidta
för att uppfylla en skyldighet enligt lag eller annan
författning, eller
2. om den verksamhet som genererar koldioxid av biogent
ursprung har påbörjats eller ändrats endast i syfte att
generera negativa utsläpp.
8 § Stöd får lämnas för högst 15 år från den tidpunkt då
koldioxid av biogent ursprung har börjat lagras geologiskt
enligt ett beslut om stöd. Stöd får dock lämnas längst till
och med 2046.
9 § Stöd får inte lämnas för geologisk lagring av koldioxid av
biogent ursprung som syftar till att utvinna råolja,
skifferolja eller naturgas.
10 § Stöd för avskiljning, transport och geologisk lagring av
sådan koldioxid av biogent ursprung som uppstått vid
användning av biobränslen för produktion av el, värme och kyla
eller vid produktion av biodrivmedel eller biobränslen får
endast lämnas om biodrivmedlet eller biobränslet omfattas av
ett hållbarhetsbesked enligt lagen (2010:598) om
hållbarhetskriterier för biodrivmedel och biobränslen.
Om det är fråga om användning av fasta eller gasformiga
biobränslen för produktion av el, värme eller kyla i en annan
anläggning än en sådan som avses i 1 kap. 3 a § lagen om
hållbarhetskriterier för biodrivmedel och biobränslen, får
stöd lämnas även om bränslet inte omfattas av ett
hållbarhetsbesked.
Stöd genom omvända auktioner
11 § Vilket eller vilka företag som får stöd avgörs genom en
eller flera omvända auktioner som genomförs av Statens
energimyndighet.
12 § Statens energimyndighet beslutar om när en omvänd auktion
ska utlysas. Myndigheten ska inför varje utlysning fatta
beslut om villkoren för utlysningen och hur den omvända
auktionen ska genomföras.
13 § Företag får inte samordna sina bud eller på något annat
sätt samarbeta i syfte att hindra, begränsa eller snedvrida
konkurrensen i en omvänd auktion eller på ett sätt som ger ett
sådant resultat.
14 § Statens energimyndighet får tillfälligt eller helt
avbryta en utlysning av en omvänd auktion, om
1. myndigheten har skäl att anta att företag har samordnat
sina bud eller på annat sätt samarbetat under auktionen på ett
sätt som avses i 13 §,
2. en oförutsedd händelse inträffar som har stor påverkan på
auktionen, eller
3. myndigheten bedömer att den planerade auktionen inte kommer
att bidra till syftet enligt 1 § på ett kostnadseffektivt
sätt.
Ansökan om stöd
15 § För att delta i en omvänd auktion ska det sökande
företaget lämna en ansökan till Statens energimyndighet genom
den tjänst för elektronisk ansökan som myndigheten anvisar.
16 § En ansökan ska innehålla uppgifter om
1. sökandens bud,
2. offentligt stöd som det sökande företaget eller företag i
intressegemenskap har fått för investering och drift avseende
den verksamhet som genererar negativa utsläpp,
3. annan finansiering eller intäkter som det sökande företaget
eller företag i intressegemenskap har med anledning av den
verksamhet som genererar negativa utsläpp, och
4. samtliga kostnader för avskiljning, transport och geologisk
lagring av koldioxid med biogent ursprung som genererats från
verksamheter i Sverige.
Statens energimyndighet får meddela ytterligare föreskrifter
om vad en ansökan ska innehålla.
Genomförandeplan
17 § Tillsammans med en ansökan ska det sökande företaget
lämna en genomförandeplan. Planen ska visa hur företaget avser
att genomföra avskiljning, transport och geologisk lagring av
koldioxid med biogent ursprung på ett sätt som uppfyller de
krav som ställs i eller med stöd av denna förordning.
Statens energimyndighet får meddela ytterligare föreskrifter
om vad genomförandeplanen ska innehålla.
Prövning och beslut om stöd
18 § Statens energimyndighet prövar frågor om stöd enligt
denna förordning.
19 § Vid handläggningen av ärenden om stöd enligt denna
förordning ska Statens energimyndighet inte tillämpa 10 och
25 §§ förvaltningslagen (2017:900).
Uppgifter som ett företag har lämnat i ett ärende får läggas
till grund för Statens energimyndighets beslut endast om
uppgifterna har lämnats före ansökningstidens utgång.
20 § Statens energimyndighet ska granska och rangordna buden.
Vid rangordning ska ett bud läggas samman med annat offentligt
stöd som avses i 16 § 2, uttryckt i kronor per ton lagrad
koldioxid med biogent ursprung. Ett bud som tillsammans med
annat offentligt stöd och 90 procent av sådan annan
finansiering och intäkter som avses i 16 § 3 överstiger
kostnaderna för avskiljning, transport och lagring ska inte
godtas.
Det stödbelopp som beslutas ska motsvara det eller de vinnande
buden.
21 § Stöd lämnas till det eller de företag som i en omvänd
auktion anger det lägsta budet eller de lägsta buden enligt
den rangordning som avses i 20 § första stycket och i övrigt
uppfyller kraven som ställs i denna förordning eller i
föreskrifter eller villkor som har meddelats med stöd av den.
22 § I ett beslut att lämna stöd ska Statens energimyndighet
ange
1. stödbeloppet,
2. mängden geologiskt lagrad koldioxid som stödet omfattar,
3. mängden koldioxid som stödmottagaren förväntas lagra per
kalenderår,
4. storleken på stödet,
5. när stödet ska betalas ut,
6. när lagringen ska ha avslutats, och
7. de ytterligare villkor som behövs för att kraven enligt
denna förordning och föreskrifter som har meddelats med stöd
av förordningen ska uppfyllas och syftet med stödet enligt 1 §
tillgodoses.
Lagring
23 § Lagringen ska ha påbörjats senast tre år från dagen för
beslutet enligt 22 §.
Statens energimyndighet får besluta att förlänga tidsfristen
med högst två år efter skriftlig ansökan från stödmottagaren.
En sådan ansökan ska ha kommit in senast tre år från dagen för
beslutet.
Om det finns synnerliga skäl får Statens energimyndighet efter
ansökan från stödmottagaren besluta om ytterligare förlängning
av tidsfristen.
Skyldighet att lämna uppgifter
24 § Stödmottagaren ska till Statens energimyndighet lämna
uppgifter om
1. genomförandet av den avskiljning, transport och geologiska
lagring av koldioxid som omfattas av ett beslut enligt 22 §,
2. offentligt stöd och annan finansiering eller intäkter som
avses i 16 § 2 och 3 och som inte angetts i ansökan om stöd
eller som har tillkommit efter att ett beslut om stöd har
fattats enligt 22 §, och
3. samtliga kostnader för investering och drift avseende
avskiljning, transport och geologisk lagring av koldioxid med
biogent ursprung som genererats från verksamheter i Sverige.
25 § Statens energimyndighet får meddela ytterligare
föreskrifter om den uppgiftsskyldighet som avses i 24 §.
26 § Stödmottagaren ska på begäran av Statens energimyndighet
lämna ytterligare uppgifter som behövs för uppföljning och
utvärdering av stödet.
27 § Den som ansöker om eller har beviljats stöd enligt denna
förordning ska så snart som möjligt till Statens
energimyndighet anmäla ändrade förhållanden som kan påverka
rätten till eller storleken av stödet.
Utbetalning av stöd
28 § Stöd som Statens energimyndighet har beslutat om enligt
denna förordning betalas ut efter att den koldioxid som
omfattas av beslutet om stöd har lagrats geologiskt.
29 § En begäran om utbetalning av ett beviljat stöd ska lämnas
till Statens energimyndighet.
30 § En begäran om utbetalning ska innehålla dokumentation som
visar mängden geologiskt lagrad koldioxid med biogent ursprung
under det kalenderår som begäran avser.
Statens energimyndighet får meddela ytterligare föreskrifter
om den dokumentation som ska lämnas i samband med en begäran
om utbetalning.
31 § Utbetalningen ska baseras på det stödbelopp som gäller
enligt 22, 34 eller 35 § vid tidpunkten för lagringen.
32 § Utbetalning får inte ske om stödmottagaren eller den
eller de som stödmottagaren har anlitat för avskiljning,
transport eller geologisk lagring av koldioxid inte hade eller
har de tillstånd som behövs för att avskilja, transportera och
lagra koldioxid.
Justering av stöd
33 § Om stödmottagaren under ett kalenderår har lagrat mindre
koldioxid än vad som anges i beslutet enligt 22 §, ska Statens
energimyndighet besluta att justera storleken på stödet så att
det motsvarar den faktiska mängden lagrad koldioxid, om
stödmottagaren inte kan tillgodoräkna sig en större mängd
lagrad koldioxid enligt andra stycket.
Om stödmottagaren under ett kalenderår har lagrat mer
koldioxid än vad som anges i beslutet enligt 22 § får den
överstigande mängden tillgodoräknas för nästa kalenderår under
den period som stödet får lämnas enligt 8 §.
34 § Om stödmottagaren har lämnat uppgifter om offentligt stöd
och annan finansiering eller intäkter enligt 24 § 2, ska
Statens energimyndighet besluta om ett justerat stödbelopp
genom att minska stödbeloppet med
1. värdet av offentligt stöd som avses i 24 § 2 uttryckt i
kronor per ton, och
2. ett belopp som motsvarar 90 procent av finansiering och
intäkter enligt 24 § 2 uttryckt i kronor per ton.
Statens energimyndighet ska utvärdera hur kostnaderna per ton
för avskiljning, transport och lagring som angetts i en
ansökan förhåller sig till de kostnader som avses i 24 § 3. Om
de rapporterade kostnaderna understiger kostnaderna som har
angetts i ansökan med mer än 20 procent, ska Statens
energimyndighet besluta att minska stödbeloppet med 90 procent
av den del av kostnadsminskningen som överstiger 20 procent.
Om det totala belopp som stödbeloppet ska minskas med enligt
första och andra styckena överstiger det beslutade
stödbeloppet, ska det justerade stödbeloppet anses vara noll
kronor.
35 § Om Statens energimyndighet har minskat stödbeloppet
enligt 34 § andra stycket och en senare utvärdering visar att
de rapporterade kostnaderna understiger kostnaderna som har
angetts i ansökan med mindre än 20 procent, ska Statens
energimyndighet besluta om ett nytt stödbelopp som motsvarar
det ursprungliga beloppet.
Beslut om att stöd inte ska betalas ut
36 § Statens energimyndighet får besluta att stöd helt eller
delvis inte ska betalas ut om
1. stödmottagaren genom oriktiga uppgifter eller på annat sätt
har orsakat att stödet lämnats felaktigt eller med ett för
högt belopp,
2. stödet av något annat skäl har lämnats felaktigt eller med
ett för högt belopp och mottagaren skäligen borde ha insett
detta, eller
3. ett villkor för stödet inte har följts.
37 § Ett stöd får inte betalas ut till ett företag som är
föremål för betalningskrav på grund av ett beslut av
Europeiska kommissionen genom vilket ett stöd lämnat av en
svensk stödgivare förklarats vara olagligt och oförenligt med
den inre marknaden.
Justering av mängden lagrad koldioxid
38 § Statens energimyndighet ska två år efter den tidpunkt då
lagringen av koldioxid ska ha påbörjats enligt 23 § utvärdera
stödmottagarens lagring i enlighet med den genomförandeplan
som avses i 18 §. Om den mängd koldioxid som har lagrats
understiger den planerade lagringsmängden enligt
genomförandeplanen med mer än tio procent, får Statens
energimyndighet besluta att minska den lagringsmängd per
kalenderår som beslutet omfattar.
Efter den första utvärderingen ska Statens energimyndighet
utvärdera stödmottagarens lagring vart tredje år.
Om Statens energimyndighet har beslutat att minska
lagringsmängden enligt första stycket och stödmottagaren
senare visar att den kan lagra mer koldioxid, får Statens
energimyndighet besluta om en ny lagringsmängd upp till den
planerade lagringsmängden enligt genomförandeplanen.
Återbetalning och återkrav
39 § Stödmottagaren är återbetalningsskyldig i den
utsträckning ett stöd som betalats ut
1. inte skulle ha betalats ut enligt 36 eller 37 §,
2. inte har utnyttjats, eller
3. inte har använts för det ändamål som det har lämnats för.
På det belopp som en stödmottagare är återbetalningsskyldig
för ska ränta betalas från och med den dag som infaller en
månad efter det att ett beslut enligt 40 § om återkrav har
fattats. Räntan beräknas efter en räntesats som vid varje
tidpunkt överstiger statens utlåningsränta med två
procentenheter.
40 § Om en stödmottagare är återbetalningsskyldig enligt 39 §
ska Statens energimyndighet besluta att helt eller delvis
kräva tillbaka stödet tillsammans med ränta. Kravet eller
räntan får helt eller delvis sättas ned om det finns särskilda
skäl.
Tillsyn
41 § Statens energimyndighet utövar tillsyn över att villkoren
för stödet följs. Tillsynen får utövas även efter det att
stödperioden har löpt ut.
Uppföljning och utvärdering
42 § Statens energimyndighet ska följa upp och utvärdera de
stöd som ges enligt denna förordning. I utvärderingen ska det
ingå en bedömning av stödets kostnadseffektivitet.
Statens energimyndighet ska informera Regeringskansliet
(Klimat- och näringslivsdepartementet) om den uppföljning och
utvärdering som avses i första stycket.
Bemyndigande att meddela verkställighetsföreskrifter
43 § Statens energimyndighet får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning.
Offentliggörande, rapportering och registerföring
44 § Bestämmelser om offentliggörande, rapportering och
registerföring finns i 12 a § lagen (2013:388) om tillämpning
av Europeiska unionens statsstödsregler och i förordningen
(2016:605) om tillämpning av Europeiska unionens
statsstödsregler.
Överklagande
45 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om
överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än
beslut enligt 23, 29, 33-38 och 40 §§ får dock inte
överklagas.