Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2024:152 ·
Visa register
Förordning (2024:152) om statsbidrag till vissa organisationer inom det civila samhället som arbetar med volontärsamordning
Departement: Socialdepartementet
Utfärdad: 2024-03-14
Ikraft: 2024-04-16
Inledande bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om statsbidrag
till vissa organisationer inom det civila samhället som
arbetar med att samordna förmedling av ideella insatser
(volontärsamordning).
Bidrag enligt denna förordning lämnas i mån av tillgång på
medel.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
Syftet med bidraget
2 § Syftet med bidraget är att stödja volontärsamordning och
därigenom öka möjligheterna för personer att engagera sig i
ideell verksamhet.
Formen för bidrag
3 § Bidraget lämnas i form av verksamhetsbidrag.
Förutsättningar för bidrag
4 § Bidrag får lämnas för verksamhet som avser samordning av
förmedling av uppdrag mellan personer som vill engagera sig
ideellt och organisationer som har behov av och kan förvalta
detta engagemang. Personernas engagemang kan vara långsiktigt
eller kortsiktigt och de behöver inte vara medlemmar i
organisationen.
Förmedlingen får
1. avse ideella insatser inom den egna organisationen eller i
andra organisationer,
2. innefatta uppsökande aktiviteter, och
3. rikta sig till aktörer och personer inom näringsliv och
offentlig sektor som vill göra ideella insatser inom ramen för
sin verksamhet.
5 § Bidrag får lämnas till en ideell förening som
1. i Sverige bedriver sådan verksamhet som avses i 1 § första
stycket sedan minst två år före det datum då ansökan om bidrag
lämnas in,
2. bedriver riksomfattande verksamhet som stöder lokala eller
regionala organisationer (riksorganisationer) eller bedriver
verksamhet som är av nationellt intresse (riksintresse),
3. är demokratiskt uppbyggd,
4. i sin verksamhet respekterar demokratins idéer, inklusive
jämställdhet och förbud mot diskriminering, och
5. kan dokumentera sin verksamhet genom fastställda
verksamhets- och revisionsberättelser.
6 § Bidrag får även lämnas till en stiftelse som
1. inte är statlig eller kommunal,
2. saknar vinstsyfte,
3. uppfyller kraven i 5 § 1, 2, 4 och 5, och
4. är öppen för insyn.
7 § Bidrag får även lämnas till ett trossamfund som med stöd
av 16 § lagen (1998:1593) om trossamfund har rätt till statlig
hjälp med att bestämma, debitera, redovisa och ta in avgifter
samt till ett sådant trossamfund, ett sådant samverkansorgan
och en sådan församling som anges i 3 § förordningen
(1999:974) om statsbidrag till trossamfund. Bidrag får endast
lämnas till trossamfund, samverkansorgan och församlingar som
uppfyller förutsättningarna i 5 § 1, 2 och 5.
8 § Bidrag får även lämnas till en organisation som inte
uppfyller villkoren i 5 § 2 om det finns särskilda skäl för
det. Vid bedömningen ska det särskilt beaktas vilka behov som
finns inom det geografiska område där organisationen är
verksam.
9 § Bidrag får inte lämnas till en organisation som har
skulder för svenska skatter eller avgifter hos
Kronofogdemyndigheten eller som är i likvidation eller försatt
i konkurs.
Bidrag får inte heller lämnas till en organisation som hos
Kronofogdemyndigheten har skulder som avser återkrav av bidrag
som har lämnats av Myndigheten för ungdoms- och
civilsamhällesfrågor.
Ansökan
10 § Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor prövar
frågor om bidrag enligt denna förordning.
11 § En ansökan om bidrag ska ha kommit in till Myndigheten
för ungdoms- och civilsamhällesfrågor senast vid den tidpunkt
som myndigheten bestämmer.
12 § Den som ansöker om bidrag ska till Myndigheten för
ungdoms- och civilsamhällesfrågor lämna uppgift om sökt belopp
samt övriga uppgifter och handlingar som myndigheten behöver
för att kunna pröva ansökan.
Fördelning av bidrag
13 § Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor får
prioritera mellan inkomna ansökningar och ge företräde till de
ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar att uppfylla
det syfte med bidraget som anges i 2 §.
Myndigheten får vid bedömningen särskilt beakta om
organisationen för samma bidragsår har beviljats annat
statligt bidrag för samma verksamhet som ansökan avser.
Beslut
14 § Ett beslut om bidrag ska avse ett bidragsår. Ett
bidragsår omfattar ett kalenderår.
15 § Ett beslut om bidrag får förenas med villkor. Villkoren
ska framgå av beslutet.
I beslutet ska sista dag för redovisning enligt 17 § anges.
Beslutet ska även innehålla information om vad som gäller i
fråga om hinder mot utbetalning enligt 21 § och återbetalning
och återkrav enligt 22 och 23 §§.
Anmälningsskyldighet
16 § Den som ansöker om eller har beviljats bidrag enligt
denna förordning ska utan dröjsmål till Myndigheten för
ungdoms- och civilsamhällesfrågor anmäla sådana ändrade
förhållanden som kan påverka rätten till eller storleken på
bidraget.
Redovisning
17 § En bidragsmottagare ska senast vid den tidpunkt som anges
i beslutet till Myndigheten för ungdoms- och
civilsamhällesfrågor lämna en ekonomisk redovisning av de
mottagna medlen samt en redogörelse för vad medlen har använts
till, vilka resultat som har uppnåtts och hur resultaten
förhåller sig till det syfte med bidraget som anges i 2 §.
Redovisningen ska göras på det sätt som myndigheten bestämmer.
Bidragsmottagaren ska även lämna de övriga uppgifter och
handlingar som myndigheten begär.
18 § En revisor ska granska redovisningen enligt 17 §.
Revisorns rapport över granskningen ska bifogas redovisningen.
Om det bidrag som har tagits emot uppgår till minst fem
prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§
socialförsäkringsbalken, ska granskningen göras av en
auktoriserad eller godkänd revisor.
19 § En bidragsmottagare ska på begäran av Myndigheten för
ungdoms- och civilsamhällesfrågor lämna de uppgifter och
handlingar som myndigheten behöver för att granska
redovisningen enligt 17 §.
20 § Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor ska
senast den 31 oktober året efter bidragsåret lämna en samlad
redovisning till regeringen av de bidrag som har lämnats
enligt denna förordning.
Redovisningen ska innehålla uppgifter om vilka som har fått
bidrag och med vilka belopp samt en redogörelse för vad
bidraget har använts till. Redovisningen ska även innehålla en
bedömning av bidragets resultat och, om möjligt, effekter i
förhållande till det syfte med bidraget som anges i 2 §.
Hinder mot utbetalning
21 § Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor får
besluta att ett beviljat bidrag helt eller delvis inte ska
betalas ut om det finns grund för återbetalning enligt 22 § 1,
2 eller 5. Beslutet gäller omedelbart.
Återbetalning och återkrav
22 § En bidragsmottagare är skyldig att betala tillbaka
bidraget om
1. mottagaren genom att lämna oriktiga uppgifter eller på
något annat sätt har orsakat att bidrag har lämnats felaktigt
eller med för högt belopp,
2. bidraget av något annat skäl än vad som anges i 1 har
lämnats felaktigt eller med för högt belopp och mottagaren
borde ha insett detta,
3. bidraget helt eller delvis inte har utnyttjats eller
använts för den verksamhet som det har beviljats för,
4. mottagaren inte har lämnat en sådan redovisning som avses i
17 §, eller
5. villkor i beslutet om bidrag inte har följts.
23 § Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor ska
besluta att helt eller delvis kräva tillbaka bidraget, om
bidragsmottagaren är återbetalningsskyldig enligt 22 §.
Om det finns särskilda skäl för det, får myndigheten besluta
att helt eller delvis avstå från ett krav på återbetalning.
Överklagande
24 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om
överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än
beslut om hinder mot utbetalning enligt 21 § och beslut om
återkrav enligt 23 § får dock inte överklagas.
Bemyndigande
25 § Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor får
meddela föreskrifter om verkställigheten av denna förordning.