Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2023:910 ·
Visa register
Förordning (2023:910) med instruktion för Finansinspektionen
Departement: Finansdepartementet FMA FPM
Utfärdad: 2023-12-14
Ändring införd: SFS 2023:925
Ikraft: 2024-01-01 överg.best.
Uppgifter
Ansvarsområde
1 § Finansinspektionen ansvarar för
1. tillsynen, regelgivningen, tillståndsprövningen och
registreringen som rör finansiella marknader och finansiella
företag, och
2. att vidta åtgärder för att motverka finansiella obalanser i
syfte att stabilisera kreditmarknaden, men med beaktande av
åtgärdernas effekt på den ekonomiska utvecklingen.
Myndigheten ansvarar även för uppgifter enligt inkassolagen
(1974:182).
2 § Myndigheten ska arbeta för
1. att det finansiella systemet är stabilt, präglas av ett
högt förtroende och har förmåga att säkerställa viktiga
samhällsfunktioner,
2. att de finansiella företagen tillgodoser hushållens och
företagens behov av finansiella tjänster och medverkar till en
hållbar utveckling, och
3. att de finansiella marknaderna är väl fungerande med
konkurrens och ett starkt skydd för konsumenter.
Myndigheten ska följa och analysera utvecklingen inom sitt
ansvarsområde. Myndigheten ska underrätta regeringen om den
bedömer att instabilitet i finanssektorn riskerar att negativt
påverka det svenska finansiella systemets funktionssätt.
Myndigheten ska se till att de regelverk och rutiner som
myndigheten bestämmer över är kostnadseffektiva och enkla för
medborgare och företag att förstå och följa.
Förordning (2023:925).
Beredskapsmyndighet och sektorsansvarig myndighet
3 § Myndigheten är beredskapsmyndighet och sektorsansvarig
myndighet enligt förordningen (2022:524) om statliga
myndigheters beredskap.
Behörig myndighet och kontaktpunkt
4 § Myndigheten ska fullgöra de uppgifter som ska skötas av
behörig myndighet enligt
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 345/2013
av den 17 april 2013 om europeiska riskkapitalfonder,
2. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 346/2013
av den 17 april 2013 om europeiska fonder för socialt
företagande,
3. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/2394 av
den 12 december 2017 om samarbete mellan de nationella
myndigheter som har tillsynsansvar för
konsumentskyddslagstiftningen och om upphävande av förordning
(EG) nr 2006/2004, i fråga om efterlevnaden av sådana regler
som myndigheten har tillsyn över, och
4. Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2021/2167 av
den 24 november 2021 om kreditförvaltare och kreditförvärvare
och om ändring av direktiven 2008/48/EG och 2014/17/EU.
5 § Myndigheten ska vara behörig myndighet och kontaktpunkt
enligt
1. Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/17/EU av den
4 februari 2014 om konsumentkreditavtal som avser
bostadsfastighet och om ändring av direktiven 2008/48/EG och
2013/36/EU och förordning (EU) nr 1093/2010, i den
ursprungliga lydelsen, och
2. Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/92/EU av den
23 juli 2014 om jämförbarhet för avgifter som avser
betalkonto, byte av betalkonto och tillgång till betalkonto
med grundläggande funktioner, i den ursprungliga lydelsen.
Internationella överenskommelser
6 § Myndigheten får ingå sådana internationella
överenskommelser som avses i
1. Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG av den
25 november 2009 om upptagande och utövande av försäkrings-
och återförsäkringsverksamhet (Solvens II), i lydelsen enligt
Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/51/EU,
2. artiklarna 8.2, 8.5, 20.5, 30.4, 59.3 c, 61.4 b och 62.8 i
Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/59/EU av den
15 maj 2014 om inrättande av en ram för återhämtning och
resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag och om
ändring av rådets direktiv 82/891/EEG och Europaparlamentets
och rådets direktiv 2001/24/EG, 2002/47/EG, 2004/25/EG,
2005/56/EG, 2007/36/EG, 2011/35/EU, 2012/30/EU och 2013/36/EU
samt Europaparlamentets och rådets förordningar (EU)
nr 1093/2010 och (EU) nr 648/2012, i den ursprungliga
lydelsen,
3. artikel 57a.5 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU)
2015/849 av den 20 maj 2015 om åtgärder för att förhindra att
det finansiella systemet används för penningtvätt eller
finansiering av terrorism, om ändring av Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) nr 648/2012 och om upphävande av
Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/60/EG och
kommissionens direktiv 2006/70/EG, i lydelsen enligt
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/843,
4. Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/97 av den
20 januari 2016 om försäkringsdistribution, i lydelsen enligt
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/411,
5. Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2341 av
den 14 december 2016 om verksamhet i och tillsyn över
tjänstepensionsinstitut, i den ursprungliga lydelsen,
6. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1060/2009
av den 16 september 2009 om kreditvärderingsinstitut,
7. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 236/2012
av den 14 mars 2012 om blankning och vissa aspekter av
kreditswappar (blankningsförordningen), och
8. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 648/2012
av den 4 juli 2012 om OTC-derivat, centrala motparter och
transaktionsregister.
Första stycket gäller inte om överenskommelsen kräver
riksdagens eller Utrikesnämndens medverkan.
Internationellt samarbete
7 § Myndigheten ska
1. inom sitt ansvarsområde aktivt delta i det samarbete inom
Europeiska unionen som sker inom ramen för det europeiska
system för finansiell tillsyn som avses i 8 § och samarbeta
med utländska myndigheter som har behörighet att utöva tillsyn
över finansiella marknader och finansiella företag samt i det
sammanhanget bidra till att tillsynen samordnas,
2. överväga om åtgärder som myndigheten vidtar kan påverka
stabiliteten i de finansiella systemen i andra länder inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
3. inom sitt ansvarsområde aktivt delta i verksamheten inom
globala standardsättande organ, och
4. informera Europeiska systemrisknämnden om vilka åtgärder
som myndigheten vidtar för att motverka finansiella obalanser.
8 § Myndigheten är en del av det europeiska system för
finansiell tillsyn som avses i
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1092/2010
av den 24 november 2010 om makrotillsyn av det finansiella
systemet på EU-nivå och om inrättande av en europeisk
systemrisknämnd,
2. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1093/2010
av den 24 november 2010 om inrättande av Europeiska
bankmyndigheten,
3. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1094/2010
av den 24 november 2010 om inrättande av Europeiska
försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten, och
4. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1095/2010
av den 24 november 2010 om inrättande av Europeiska
värdepappers- och marknadsmyndigheten.
Tjänsteexport
9 § Myndigheten får bedriva tjänsteexport som är direkt
kopplad till myndighetens kärnverksamhet och som ligger inom
ramen för de uppgifter som anges i denna instruktion eller i
annan förordning.
Myndigheten ska ta ut avgifter för sådan verksamhet som avses
i första stycket, besluta om avgifternas storlek och disponera
intäkterna i verksamheten.
Övriga uppgifter
10 § Myndigheten ska, i fråga om ett sådant referensvärde som
avses i artikel 20.1 b i Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2016/1011 av den 8 juni 2016 om index som
används som referensvärden för finansiella instrument och
finansiella avtal eller för att mäta investeringsfonders
resultat, och om ändring av direktiven 2008/48/EG och
2014/17/EU och förordning (EU) nr 596/2014, informera
regeringen ifall någon av de händelser som anges i
artikel 23c.1 a-d har inträffat och lämna förslag på en eller
flera ersättningar för det referensvärdet.
Innan myndigheten lämnar ett sådant förslag som avses i första
stycket, ska den beakta tillgängliga rekommendationer om
ersättningen för ett referensvärde och samråda med Riksbanken
och med andra lämpliga berörda parter.
11 § Myndigheten ska bearbeta och rapportera uppgifter som ska
lämnas till den enligt
1. föreskrifter som har meddelats med stöd av 8 § första
stycket 5 förordningen (2011:834) om insättningsgaranti, eller
2. föreskrifter som har meddelats med stöd av 22 § första
stycket 11 förordningen (2015:1034) om resolution.
Myndigheten får ta ut avgifter för sådan verksamhet som avses
i första stycket, besluta om avgifternas storlek och disponera
inkomsterna i verksamheten. Avgifterna ska täcka myndighetens
kostnader för verksamheten. Myndigheten behöver inte tillämpa
bestämmelsen om samråd med Ekonomistyrningsverket om avgifter
i 7 § avgiftsförordningen (1992:191).
12 § Myndigheten ansvarar för officiell statistik enligt
förordningen (2001:100) om den officiella statistiken.
Samverkan
13 § Myndigheten ska samverka med Riksbanken i sådana frågor
som rör fredstida krissituationer och höjd beredskap som avses
i förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap.
14 § Myndigheten ska samverka med Fondtorgsnämnden i frågor
som rör tillsyn, granskning och utvärdering av
1. fondförvaltare som deltar i upphandlingar enligt lagen
(2022:760) om upphandling av fonder till premiepensionens
fondtorg eller som Fondtorgsnämnden har ingått fondavtal med
enligt den lagen, och
2. fonder som en fondförvaltare erbjuder i en upphandling
enligt lagen om upphandling av fonder till premiepensionens
fondtorg eller erbjuder på fondtorget för premiepensionen.
Vid samverkan enligt första stycket ska myndigheten lämna de
uppgifter som Fondtorgsnämnden behöver.
15 § Myndigheten ska samverka med Konsumentverket på de
områden där båda myndigheterna har ett tillsynsansvar.
16 § Myndigheten ska
1. ge Ekonomistyrningsverket och berörda branschorganisationer
tillfälle att yttra sig innan myndigheten lämnar förslag
enligt 17 § 3 om nya eller ändrade avgifter,
2. ge Riksbanken tillfälle att yttra sig innan myndigheten
fattar beslut i viktigare frågor som har samband med
betalningssystemets stabilitet eller som berör Riksbankens
ansvar för valuta- och kreditpolitiken och för
betalningsväsendet, och
3. ge Riksgäldskontoret tillfälle att yttra sig innan
myndigheten fattar beslut i frågor av betydelse för
insättningsgarantin enligt lagen (1995:1571) om
insättningsgaranti och för investerarskyddet enligt lagen
(1999:158) om investerarskydd.
Vid samverkan enligt första stycket ska Finansinspektionen
lämna de uppgifter som berörda myndigheter behöver.
Rapportering
17 § Myndigheten ska varje år rapportera till
Regeringskansliet enligt följande uppställning:
Myndigheten ska lämna senast
1. en redovisning av de indikatorer, om möjligt uppdelade på
kön, för uppföljning av resultat inom finansmarknadsområdet
som myndigheten och regeringen har kommit överens om för de
föregående tre åren kopplade till de av riksdagen senast
beslutade målen för finansmarknadsområdet 1 mars
2. en rapport om avgiftsutfall, kostnadstäckning och prognos
för avgifter enligt förordningen (2001:911) om avgifter för
prövning av ärenden hos Finansinspektionen och förordningen
(2007:1135) om årliga avgifter för finansiering av
Finansinspektionens verksamhet 15 april
3. förslag till ändringar som det finns behov av i
bestämmelserna i förordningen om avgifter för prövning av
ärenden hos Finansinspektionen och förordningen om årliga
avgifter för finansiering av Finansinspektionens verksamhet
15 april och 1 oktober
4. myndighetens erfarenheter av tillsynsarbetet avseende
konsumentskydd, lämna en bedömning av riskerna för
konsumenterna inom det finansiella området, ange de åtgärder
som vidtagits eller kan komma att vidtas för att stärka
konsumentskyddet samt redogöra för behovet av utveckling av
regler på området 15 maj
5. myndighetens analys och bedömning av den finansiella
stabiliteten, de åtgärder som vidtagits och kan komma att
vidtas för att motverka att finansiella obalanser uppstår,
åtgärdernas effekter på samhällsekonomin samt behovet av
utveckling av regler på området 20 juni och 15 december
18 § Myndigheten ska i årsredovisningen redovisa uppgifter om
1. den genomsnittliga handläggningstiden för tillstånds-,
anmälnings- och intygsärenden enligt förordningen (2001:911)
om avgifter för prövning av ärenden hos Finansinspektionen,
uppdelat på varje ärendetyp, och
2. antal beslutade sanktioner uppdelat utifrån det regelverk
sanktionerna har meddelats enligt.
Ledning
19 § Myndigheten leds av en styrelse.
20 § Styrelsen ska bestå av högst tio ledamöter.
Organisation
21 § Myndigheten ska upplåta lokaler och utföra administrativa
uppgifter åt Bokföringsnämnden.
22 § Myndigheten ska utföra administrativa och handläggande
uppgifter åt Krigsförsäkringsnämnden.
Anställningar och uppdrag
23 § Regeringen utser vice ordförande i myndighetens styrelse.
24 § Generaldirektören är myndighetschef.
Delegering
25 § Styrelsen får överlåta till myndighetschefen att besluta
Finansinspektionens föreskrifter som fastställer kvantitativa
tröskelvärden (positionslimiter) för den nettoposition som en
fysisk eller juridisk person får inneha i råvaruderivat som
handlas på en handelsplats och OTC-kontrakt som ekonomiskt
motsvarar dessa enligt 15 a kap. 1-4 §§ lagen (2007:528) om
värdepappersmarknaden.
Bisysslor och lån hos företag under tillsyn
26 § Den som är ledamot i styrelsen eller anställd hos
myndigheten får inte för egen eller någon annans räkning driva
eller ha del i ett företag som driver verksamhet som är
tillstånds-, registrerings- eller anmälningspliktig hos
myndigheten eller motsvarande myndighet i ett annat land.
Ledamoten eller den anställde får inte heller vara anställd
hos eller åta sig uppdrag för ett sådant företag.
Ledamöterna i styrelsen och de anställda som styrelsen
bestämmer får inte utan tillstånd ha lån hos företag som står
under tillsyn av myndigheten. Tillstånd meddelas av regeringen
i fråga om ordföranden och av ordföranden i fråga om övriga
ledamöter i styrelsen inklusive generaldirektören samt av
myndigheten i andra fall.
Personalansvarsnämnd
27 § Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
28 § Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen
(1987:1101) och internrevisionsförordningen (2006:1228).
Övergångsbestämmelser
2023:910
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2024.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2009:93) med
instruktion för Finansinspektionen.