Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2023:499 ·
Visa register
Lag (2023:499) med instruktion för Riksdagens ombudsmän (JO)
Departement: Justitiedepartementet L6
Utfärdad: 2023-06-29
Ikraft: 2023-09-01 överg.best.
Grundläggande bestämmelser och organisation
Ombudsmännen
1 § Riksdagen väljer enligt 13 kap. 6 § regeringsformen en
eller flera ombudsmän (justitieombudsmän), som ska utöva
tillsyn över tillämpningen av lagar och andra föreskrifter i
offentlig verksamhet i enlighet med den instruktion som
riksdagen beslutar.
2 § Riksdagens ombudsmän ska enligt 13 kap. 2 §
riksdagsordningen vara fyra, en chefsjustitieombudsman och tre
justitieombudsmän. Riksdagen får dessutom välja en eller flera
ställföreträdande ombudsmän.
Chefsjustitieombudsmannen
3 § Chefsjustitieombudsmannen är enligt 13 kap. 2 §
riksdagsordningen administrativ chef.
Chefsjustitieombudsmannen ansvarar i det avseendet inför
riksdagen för verksamheten och ska se till att den bedrivs
effektivt och enligt gällande rätt, att den redovisas på ett
tillförlitligt och rättvisande sätt samt att Riksdagens
ombudsmän hushållar väl med statens medel.
4 § Efter samråd med övriga ombudsmän ska
chefsjustitieombudsmannen
1. i en arbetsordning besluta om verksamhetens organisation
och om ansvarsområden för var och en av ombudsmännen,
2. besluta om verksamhetsplan,
3. besluta om årsredovisning, och
4. besluta om förslag till anslag på statens budget för
Riksdagens ombudsmän.
5 § När chefsjustitieombudsmannen inte är i tjänst ska den av
de andra ombudsmännen som har varit ombudsman längst tid
tjänstgöra i hans eller hennes ställe, om inte
chefsjustitieombudsmannen beslutar annat.
Ställföreträdande ombudsmans tjänstgöring
6 § Chefsjustitieombudsmannen beslutar om en ställföreträdande
ombudsmans tjänstgöring som ombudsman. En ställföreträdande
ombudsman får tas i anspråk för tjänstgöring om någon
ombudsman inte är i tjänst. En ställföreträdande ombudsman får
också tas i anspråk för tjänstgöring under en period då en
ombudsman har avslutat sitt uppdrag och en ny ombudsman ännu
inte har tillträtt, eller om det av något annat särskilt skäl
finns behov av en ställföreträdande ombudsman.
Ombudsmannaexpeditionen
7 § Det ska finnas en expedition för verksamheten
(ombudsmannaexpeditionen). Där ska en kanslichef vara anställd
liksom den övriga personal som chefsjustitieombudsmannen
bestämmer.
Kanslichefen ska under chefsjustitieombudsmannen leda arbetet
inom ombudsmannaexpeditionen.
8 § Chefsjustitieombudsmannen beslutar om råd och anvisningar
för arbetet inom ombudsmannaexpeditionen.
Samråd med konstitutionsutskottet
9 § Chefsjustitieombudsmannen ska samråda med
konstitutionsutskottet i organisationsfrågor av större vikt.
10 § En ombudsman får enligt tilläggsbestämmelse 13.2.1 i
riksdagsordningen ta initiativ till samråd med
konstitutionsutskottet om arbetsordningen eller i andra frågor
av organisatorisk art. Av bestämmelsen följer att sådant
samråd får hållas även på initiativ av utskottet.
Uppdrag
Utgångspunkter för uppdraget
11 § Ombudsmännen har i den omfattning som anges i 14-16 §§
tillsyn över att de som utövar offentlig verksamhet följer
lagar och andra författningar samt i övrigt fullgör sina
åligganden.
12 § Ombudsmännen ska särskilt se till att de som står under
ombudsmännens tillsyn följer regeringsformens föreskrifter om
saklighet och opartiskhet och att det inte görs intrång i
enskildas grundläggande fri- och rättigheter i den offentliga
verksamheten.
Vid tillsyn över kommunala myndigheter ska ombudsmännen beakta
de former i vilka den kommunala självstyrelsen utövas.
13 § Ombudsmännen ska verka för att brister i lagstiftningen
avhjälps. Om en ombudsman i sin tillsynsverksamhet finner
anledning att väcka fråga om en författningsändring eller
någon annan åtgärd från statens sida, får han eller hon göra
en framställning i ämnet till riksdagen, enligt
tilläggsbestämmelse 9.17.5 i riksdagsordningen, eller till
regeringen.
Tillsynskrets
14 § Under ombudsmännens tillsyn står, om inget annat anges i
15 §,
1. statliga och kommunala myndigheter,
2. tjänstemän och andra befattningshavare vid statliga och
kommunala myndigheter,
3. andra som har en tjänst eller ett uppdrag som innebär
myndighetsutövning, såvitt avser den verksamhet som utgör
myndighetsutövning, och
4. tjänstemän och uppdragstagare i statliga affärsverk, när de
fullgör uppdrag för verkens räkning i sådana aktiebolag där
staten genom verken utövar ett bestämmande inflytande.
Med befattningshavare avses i denna lag en person som står
under ombudsmännens tillsyn, om inget annat framgår av
sammanhanget.
15 § Ombudsmännens tillsyn omfattar inte
1. riksdagens ledamöter,
2. riksdagsstyrelsen, Valprövningsnämnden, Riksdagens
överklagandenämnd eller riksdagsdirektören,
3. riksbanksfullmäktige samt ledamöter av Riksbankens
direktion utom när dessa deltar i utövandet av Riksbankens
beslutanderätt enligt lagen (1992:1602) om valuta- och
kreditreglering,
4. regeringen eller statsråd,
5. justitiekanslern, eller
6. ledamöter av beslutande kommunala församlingar.
16 § Ombudsmännen står inte under tillsyn av varandra.
Tillsynsverksamhet
17 § Ombudsmännens tillsyn bedrivs genom prövning av klagomål
från allmänheten samt genom inspektioner och andra
undersökningar, som ombudsmännen finner påkallade.
18 § Ombudsmännen ska fullgöra de uppgifter som ett nationellt
besöksorgan har enligt det fakultativa protokollet den 18
december 2002 till Förenta nationernas konvention mot tortyr
och annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller
bestraffning.
Internationell verksamhet
19 § Ombudsmännen får genom internationell samverkan och
informationsinsatser verka för spridning av
ombudsmannainstitutet som modell och får även i övrigt
medverka i internationella erfarenhetsutbyten.
Uppgifter
Uttalanden
20 § En ombudsman får genom beslut i ett ärende uttala sig om
huruvida en åtgärd av någon som står under ombudsmännens
tillsyn strider mot en lag eller någon annan författning eller
annars är felaktig eller olämplig. En ombudsman får även göra
uttalanden för att främja en enhetlig och ändamålsenlig
rättstillämpning.
Förundersökning och åtal
21 § En ombudsman får som särskild åklagare väcka åtal mot en
befattningshavare som genom att åsidosätta vad som åligger
honom eller henne i tjänsten eller uppdraget har begått en
annan brottslig gärning än tryckfrihetsbrott eller
yttrandefrihetsbrott.
Om en ombudsman inleder en förundersökning eller väcker åtal
tillämpas vad som föreskrivs i lag om förundersökning och åtal
samt om allmän åklagares befogenheter i övrigt i fråga om
brott under allmänt åtal.
Utöver vad som föreskrivs i lag får en ombudsman lägga ned en
förundersökning eller underlåta att väcka åtal om han eller
hon bedömer att det finns skäl för det.
I mål som har väckts vid en tingsrätt bör talan fullföljas
till Högsta domstolen endast om det finns synnerliga skäl.
Disciplinära åtgärder
22 § Om en befattningshavare genom att åsidosätta vad som
åligger honom eller henne i tjänsten eller uppdraget har gjort
sig skyldig till fel som kan beivras genom ett disciplinärt
förfarande, får en ombudsman göra en anmälan till den som har
befogenhet att besluta om disciplinpåföljd.
Om det, när det gäller den som är legitimerad eller annars
behörig att utöva ett yrke inom hälso- och sjukvården,
tandvården, detaljhandeln med läkemedel eller inom djurens
hälso- och sjukvård, finns skäl att besluta om återkallelse av
legitimationen eller behörigheten, får en ombudsman göra en
anmälan om detta till den som har befogenhet att besluta i
frågan. Motsvarande anmälan får göras i fråga om begränsning
av en sådan legitimerad yrkesutövares behörighet, om
yrkesutövaren har missbrukat sin behörighet på något annat
sätt.
Om det, när det gäller den som är legitimerad yrkesutövare
inom hälso- och sjukvården, tandvården, detaljhandeln med
läkemedel eller djurens hälso- och sjukvård, finns skäl att
föreskriva prövotid, får en ombudsman göra en anmälan om detta
till den som har befogenhet att besluta i frågan.
23 § Om en ombudsman anser att det är påkallat att en
befattningshavare avskedas eller avstängs från sin tjänst på
grund av en brottslig gärning eller en grov eller upprepad
tjänsteförseelse, får ombudsmannen göra en anmälan om det till
den som har befogenhet att besluta om åtgärden.
24 § När en ombudsman har gjort en anmälan i ett sådant ärende
som avses i 22 eller 23 § ska ombudsmannen i ärendet få
tillfälle att komplettera sin utredning, att yttra sig över
annan utredning som har förts till ärendet och att närvara om
det hålls ett muntligt förhör.
Första stycket gäller inte ärenden om avstängning.
25 § Om en myndighet har meddelat ett beslut mot en
befattningshavare i ett ärende om tillämpningen av särskilda
bestämmelser för tjänstemän i lag eller annan författning om
disciplinansvar eller om avskedande eller avstängning från
tjänsten på grund av brottslig gärning eller tjänsteförseelse,
får en ombudsman föra talan vid domstol om ändring i beslutet.
Detsamma gäller i fråga om en myndighets beslut i ett ärende
om disciplinansvar mot den som tillhör hälso- och
sjukvårdspersonalen eller djurhälsopersonalen eller är
krigsman eller disciplinansvarig enligt lagen (1994:1811) om
disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m. och i fråga om en
myndighets beslut i ett ärende om prövotid eller en sådan
behörighetsfråga som avses i 22 §. Närmare bestämmelser om en
sådan talan meddelas i lag eller annan författning.
Om en befattningshavare, enligt vad som är föreskrivet har
sökt ändring vid domstol i ett beslut som avses i första
stycket, och om beslutet har tillkommit efter en anmälan av en
ombudsman, företräder ombudsmannen det allmänna som
befattningshavarens motpart i tvisten. Detsamma gäller om
ombudsmannen har sökt ändring i beslutet.
Vad som är föreskrivet om arbetsgivare i lag eller annan
författning ska också tillämpas på en ombudsman i fråga om
tvister som avses i denna paragraf. Bestämmelserna i 4 kap.
7 § och 5 kap. 1 § första stycket lagen (1974:371) om
rättegången i arbetstvister ska dock inte tillämpas i fråga om
tvist i vilken en ombudsman för talan.
26 § Om det kan misstänkas att en befattningshavare som
omfattas av bestämmelserna om disciplinansvar i lagen
(1994:260) om offentlig anställning har gjort sig skyldig till
en tjänsteförseelse som bör leda till en disciplinpåföljd, och
om det kan befaras att han eller hon inte skriftligen kan
underrättas enligt 17 § samma lag om vad som anförs mot honom
eller henne inom två år från förseelsen, får en ombudsman
utfärda motsvarande underrättelse.
Första stycket gäller även för den som omfattas av
bestämmelser om disciplinansvar och om motsvarande
underrättelse i någon annan författning.
Ingripande mot befattningshavare utan självständiga
befogenheter
27 § En ombudsman bör inte ingripa mot en befattningshavare
utan självständiga befogenheter, om det inte finns särskilda
skäl för ett ingripande.
Åtgärder mot vissa befattningshavare
28 § En ombudsman har enligt föreskrifter i regeringsformen
befogenhet att väcka åtal mot en ledamot av Högsta domstolen
eller Högsta förvaltningsdomstolen, väcka talan om att skilja
eller avstänga en sådan ledamot från anställningen och väcka
talan om att en sådan ledamot ska vara skyldig att genomgå en
läkarundersökning.
29 § En ombudsman är skyldig att väcka och utföra åtal som
konstitutionsutskottet enligt 13 kap. 3 § regeringsformen har
beslutat mot ett statsråd samt åtal som ett riksdagsutskott
enligt vad som är föreskrivet har beslutat mot en
befattningshavare hos riksdagen eller dess organ, dock inte
åtal mot en annan ombudsman.
En ombudsman är även skyldig att biträda ett utskott med
förundersökningen mot en befattningshavare enligt första
stycket, och med en sådan särskild utredning av omständigheter
som kan ligga till grund för att skilja en riksrevisor från
uppdraget som avses i 13 kap. 7 § andra stycket
riksdagsordningen.
Klagomål och handläggning av ärenden
Klagomål
30 § Klagomål bör framföras skriftligen. I anmälan bör anges
den som klagomålet vänder sig mot, den åtgärd som klagomålet
avser, tidpunkten för åtgärden samt anmälarens namn och
adress. Anmälaren bör även bifoga sådana handlingar som kan ha
betydelse för utredningen eller bedömningen av klagomålet.
Den som är berövad sin frihet får skicka försändelser till
ombudsmännen utan hinder av de inskränkningar som gäller för
honom eller henne i fråga om rätten att sända brev och andra
handlingar.
Samråd om inspektioner och undersökningar
31 § En ombudsman ska samråda med chefsjustitieombudsmannen om
inspektioner som han eller hon avser att genomföra. En
ombudsman ska också samråda med chefsjustitieombudsmannen om
andra undersökningar som han eller hon avser att genomföra, om
det finns särskilda skäl för det.
Utredning
32 § En ombudsman bör inte ta upp förhållanden som ligger mer
än två år tillbaka i tiden, om det inte finns särskilda skäl.
33 § En ombudsman ska vidta de utredningsåtgärder som han
eller hon bedömer vara nödvändiga för att pröva klagomål och
andra ärenden.
Omfördela ärenden
34 § Chefsjustitieombudsmannen får oberoende av vad som följer
av arbetsordningen besluta att ett ärende ska, om det finns
särskilda skäl, omfördelas till honom eller henne eller till
någon av de andra ombudsmännen.
Överlämna ärenden
35 § Om ett ärende lämpligen kan utredas och prövas av någon
annan myndighet än av en ombudsman och om myndigheten inte
tidigare har prövat saken, får en ombudsman överlämna ärendet
till denna myndighet för handläggning. Det är endast ärenden
som har väckts genom klagomål som får överlämnas till
Justitiekanslern och endast efter överenskommelse med
Justitiekanslern.
Om ett klagomål avser en befattningshavare som är advokat och
om frågan som har väckts genom klagomålet är sådan att den
enligt 8 kap. 6 § första stycket rättegångsbalken kan prövas
av något organ inom advokatsamfundet, får en ombudsman
överlämna klagomålet till samfundet för handläggning.
En sådan särskild utredning av omständigheter som kan ligga
till grund för att skilja en riksrevisor från uppdraget som
avses i 13 kap. 7 § andra stycket riksdagsordningen får inte
överlämnas enligt första stycket.
Förelägga och döma ut vite
36 § När en ombudsman enligt regeringsformens föreskrifter
begär upplysningar och yttranden i andra ärenden än dem där
han eller hon har beslutat att inleda en förundersökning, får
ombudsmannen förelägga vite om högst 10 000 kronor. En
ombudsman får döma ut försuttet vite.
Avgöra ärenden
37 § Ett ärende avgörs efter föredragning. Beslut att avvisa
ett ärende eller avskriva ett ärende från handläggning kan
dock fattas utan föredragning. En ombudsman kan också avgöra
andra ärenden utan föredragning, om det finns särskilda skäl
för det.
Återlämna handlingar
38 § En handling i ett ärende får återlämnas till den som har
gett in handlingen om det är lämpligt med hänsyn till allmänna
arkivsynpunkter. Den återlämnade handlingen får ersättas med
en kopia eller, om en kopia inte kan framställas, med en
anteckning eller annan dokumentation om handlingens innehåll.
Delegering
39 § En ombudsman får uppdra åt någon annan att leda en
förundersökning som ombudsmannen har beslutat och att väcka
och utföra åtal som ombudsmannen har beslutat, om inte
åtgärden avser en ledamot av Högsta domstolen eller Högsta
förvaltningsdomstolen.
Beslut att överklaga en dom eller ett beslut till högre rätt
får inte fattas av någon annan än en ombudsman.
I fall som avses i 25 § får en ombudsman förordna en
tjänsteman vid ombudsmannaexpeditionen att föra talan på
ombudsmannens vägnar.
40 § En ombudsman får delegera till en tjänsteman vid
ombudsmannaexpeditionen att på ombudsmannens vägnar dels
genomföra en inspektion, dels fatta beslut i ärenden som
väckts genom klagomål. Ett sådant delegeringsbeslut får inte
innefatta rätt att
1. göra en framställning enligt 13 §,
2. göra ett uttalande enligt 20 §,
3. vidta en åtgärd mot en befattningshavare enligt 21, 22
eller 23 §,
4. överlämna ett ärende till en annan myndighet enligt 35 §,
eller
5. fatta beslut i ett ärende som avgörs efter att ett
skriftligt yttrande eller skriftliga upplysningar har
inhämtats från en berörd myndighet eller tjänsteman.
En ombudsman får delegera till en tjänsteman vid
ombudsmannaexpeditionen att vidta de handläggningsåtgärder som
behövs i ärenden.
41 § Chefsjustitieombudsmannen får i arbetsordningen eller
genom ett särskilt beslut delegera till kanslichefen eller
någon annan tjänsteman vid ombudsmannaexpeditionen att besluta
i andra administrativa frågor än de som regleras i 4 §, 6 §,
7 § första stycket eller 34 §.
42 § Kanslichefen får delegera till en tjänsteman vid
ombudsmannaexpeditionen att fatta beslut i kanslichefens
ställe, om chefsjustitieombudsmannens delegeringsbeslut medger
det.
Redogörelse till riksdagen
43 § Ombudsmännen ska senast den 15 mars varje år lämna en
ämbetsberättelse för tiden 1 januari-31 december närmast
föregående år till riksdagen. Berättelsen ska innehålla en
redogörelse för de åtgärder som vidtagits med stöd av 13, 21-
23 eller 25 § samt för andra viktigare beslut som ombudsmännen
har meddelat. Berättelsen ska även ge en översikt över
verksamheten i övrigt.
44 § I samband med att ämbetsberättelsen lämnas till riksdagen
ska konstitutionsutskottet få tillfälle att ta del av
handlingar hos Riksdagens ombudsmän.
Övriga bestämmelser
45 § Förvaltningslagen (2017:900) är inte tillämplig i
ombudsmännens tillsynsverksamhet.
46 § Bestämmelser om internrevision och intern styrning och
kontroll finns i lagen (2016:1091) om budget och
ekonomiadministration för riksdagens myndigheter.
47 § Bestämmelser om överklagande av beslut som gäller
tjänstetillsättning eller som annars rör en tjänsteman vid
ombudsmannaexpeditionen finns i lagen (1989:186) om
överklagande av administrativa beslut av Riksdagsförvaltningen
och riksdagens myndigheter.
Övergångsbestämmelser
2023:499
1. Denna lag träder i kraft den 1 september 2023.
2. Genom lagen upphävs lagen (1986:765) med instruktion för
Riksdagens ombudsmän.
3. Den ämbetsberättelse som enligt 43 § ska lämnas till
riksdagen senast den 15 mars 2024 ska även omfatta tiden 1
juli-31 december 2022.