Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer · 2022:525 · Visa register
Förordning (2022:525) om civilområdesansvariga länsstyrelser
Departement: Försvarsdepartementet
Utfärdad: 2022-05-19
Ikraft: 2022-10-01
Civilområdesansvariga länsstyrelser och civilområden 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om de länsstyrelser som är ansvariga för ett civilområde och deras uppgifter inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. I 7 a § förordningen (2017:868) med länsstyrelseinstruktion finns bestämmelser om att länsstyrelserna i Norrbottens, Örebro, Stockholms, Östergötlands, Västra Götalands och Skåne län är civilområdesansvariga länsstyrelser. Respektive civilområdes benämning, omfattning, beteckning och civilområdesansvarig länsstyrelse anges i bilagan till denna förordning. Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen. 2 § Landshövdingen i ett län där länsstyrelsen är civilområdesansvarig är civilområdeschef enligt 7 a § förordningen (2017:868) med länsstyrelseinstruktion. Civilområdeschefen leder arbetet och ska stödjas av ett beredskapskansli. Kansliet ska ledas av en kanslichef och vara direkt underställt civilområdeschefen. Bestämmelser om civilområdesansvariga länsstyrelsers uppgifter i andra författningar 3 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna har även uppgifter och befogenheter som framgår av förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor. I 8 § förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd beredskap finns bestämmelser om att de civilområdesansvariga länsstyrelserna inför och vid höjd beredskap ska lämna underlag till Försvarsmakten. Samverkan mellan civilområden 4 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska ansvara för nödvändig samverkan mellan civilområdena. Uppgifter inför fredstida krissituationer 5 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska inom civilområdet verka för länsöverskridande samordning av länsstyrelsernas planering och förberedelser för fredstida krissituationer. Uppgifter vid fredstida krissituationer 6 § Vid fredstida krissituationer som berör flera län inom civilområdet ska den civilområdesansvariga länsstyrelsen ha förmåga att utgöra en gemensam funktion för stöd till länsstyrelsernas hantering av krisen. Geografiskt områdesansvar 7 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna har ett geografiskt områdesansvar för sitt område när det gäller civilt försvar. Ansvaret avser uppgifter inför och vid höjd beredskap. Uppgifter inför höjd beredskap 8 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska inför höjd beredskap inom civilområdet verka för att totalförsvaret under höjd beredskap har en enhetlig inriktning. De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska särskilt - ta initiativ till att samordna planeringen mellan statliga myndigheter och mellan dessa och Försvarsmakten, - samverka med Försvarsmakten i frågor som rör totalförsvaret, - stödja länsstyrelsernas planering och förberedelser inom respektive län, och - ta initiativ till åtgärder och hålla samman planering och förberedelser av civila aspekter av värdlandsstöd. Uppgifter vid höjd beredskap 9 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska, som högsta civila totalförsvarsmyndighet inom civilområdet, verka för att största möjliga försvarseffekt uppnås vid höjd beredskap. De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska särskilt - samordna de civila försvarsåtgärderna, - i samråd med Försvarsmakten verka för att det civila och militära försvaret samordnas, - ansvara för att en samlad lägesbild sammanställs samt hålla regeringen informerad om händelseutvecklingen, tillståndet, den förväntade utvecklingen och tillgängliga resurser och om vidtagna och planerade åtgärder, och - samordna den civila delen av värdlandsstödet. 10 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska vid höjd beredskap ge länsstyrelserna inom civilområdet vägledning i fråga om inriktning och prioritering av länsstyrelsernas verksamhet i syfte att uppnå en samordning av försvarsansträngningarna och största möjliga försvarseffekt. 11 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska vid höjd beredskap på alla sätt försöka upprätthålla förbindelse med regeringen, relevanta myndigheter, länsstyrelser inom civilområdet och med övriga civilområdesansvariga länsstyrelser. Bilaga Förteckning över civilområdena Benämning Omfattning Beteckning Ansvarig länsstyrelse Norra civilområdet Länsstyrelserna Civo N Länsstyrelsen i i Västernorrlands, Norrbottens län Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län Mellersta civilområdet Länsstyrelserna i Civo M Länsstyrelsen i Uppsala, Örebro län Södermanlands, Västmanlands, Värmlands, Örebro, Dalarnas och Gävleborgs län Östra civilområdet Länsstyrelserna i Civo Ö Länsstyrelsen i Stockholms och Stockholms län Gotlands län Sydöstra civilområdet Länsstyrelserna i Civo SÖ Länsstyrelsen i Jönköpings, Kalmar Östergötlands och Östergötlands län län Västra civilområdet Länsstyrelserna i Civo V Länsstyrelsen i Hallands och Västra Västra Götalands Götalands län län Södra civilområdet Länsstyrelserna i Civo S Länsstyrelsen i Kronobergs, Skåne län Blekinge och Skåne län