Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:98 ·
Visa register
Förordning (2022:98) om statligt stöd till åtgärder för efterbehandling av föroreningsskador
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Utfärdad: 2022-02-03
Ikraft: 2022-03-08
1 § Om det finns medel och förutsättningar för att ge stöd,
får Naturvårdsverket bevilja medel till länsstyrelsen enligt
denna förordning för åtgärder som syftar till att
efterbehandla en föroreningsskada på en fastighet.
2 § Om Naturvårdsverket har beviljat medel till länsstyrelsen,
får länsstyrelsen ge statligt stöd till fastighetsägande
företag enligt denna förordning.
3 § Förordningen gäller inte åtgärder som måste genomföras för
att den myndighet som är tillsynsmyndighet enligt
miljötillsynsförordningen (2011:13) har
1. begärt verkställighet enligt 26 kap. 17 § miljöbalken,
eller
2. meddelat beslut om rättelse enligt 26 kap. 18 §
miljöbalken.
4 § Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
Ordförklaringar
5 § I denna förordning betyder
- föroreningsskada: en miljöskada som kan medföra skada eller
olägenhet för människors hälsa eller miljön enligt 10 kap. 1 §
första stycket miljöbalken,
- fastighetsägande företag: en fysisk eller juridisk person
som bedriver ekonomisk verksamhet genom att tillhandahålla
varor eller tjänster på en marknad och som äger en fastighet
som är föroreningsskadad, och
- huvudman: en kommun eller en annan statlig myndighet än
länsstyrelsen som har ansvar för budget och för att genomföra
och följa upp åtgärder som stöd ges för enligt denna
förordning.
I övrigt har ord och uttryck i förordningen samma betydelse
som i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni
2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga
med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i
fördraget.
Förutsättningar för stöd
6 § Stöd får ges endast för
1. åtgärder som behövs för att efterbehandla en
föroreningsskada, och
2. uppföljning och utvärdering av en genomförd åtgärd.
7 § Stöd får endast ges om det fastighetsägande företaget har
medgett att
1. huvudmannen ska ansvara för att efterbehandlingen
genomförs, och
2. länsstyrelsen betalar ut stödet till huvudmannen.
8 § Om en fastighet ökar i värde till följd av en åtgärd
enligt denna förordning, får stöd endast ges om det
fastighetsägande företaget kommer överens med huvudmannen om
att företaget ska svara för kostnader motsvarande
värdeökningen i den utsträckning som avses i 10 kap. 9 §
miljöbalken.
9 § Stöd får endast ges om huvudmannen har åtagit sig att
ansvara för att efterbehandlingen genomförs.
10 § Stöd får endast ges om
1. ansvar enligt miljöbalken eller äldre lagstiftning att
genomföra eller bekosta åtgärderna inte kan utkrävas eller
endast kan utkrävas delvis,
2. den eller de som är ansvariga för att bekosta åtgärderna
inte kan betala för genomförandet, eller
3. det finns synnerliga skäl.
11 § Stöd får endast ges i enlighet med de villkor som anges i
kapitel I och artikel 45 i kommissionens förordning
(EU) nr 651/2014.
12 § Om uppgifter om ett stöd enligt denna förordning ska
offentliggöras enligt artikel 9 i kommissionens förordning
(EU) nr 651/2014, får stödet endast beviljas om företaget
samtycker till offentliggörandet.
13 § Stöd får inte ges för åtgärder som har påbörjats innan
1. Naturvårdsverket har beslutat att bevilja medel för en
åtgärd enligt denna förordning, och
2. länsstyrelsen har beslutat att ge stöd för en åtgärd enligt
denna förordning.
Stödberättigande kostnader
14 § Stödberättigande kostnader är kostnaderna för
efterbehandlingen och kostnaderna för uppföljning och
utvärdering av en genomförd åtgärd, efter det att avdrag har
gjorts för sådan kostnad som avses i 8 § och sådana kostnader
som ska ersättas av annan ansvarig.
En kostnad som annat offentligt stöd har getts för är inte
stödberättigande.
15 § Stöd får ges för hela eller delar av den stödberättigande
kostnaden enligt 14 §.
Huvudman
16 § Länsstyrelsen ska före ansökan om stöd utse en huvudman.
Innan länsstyrelsen utser en huvudman, ska länsstyrelsen föra
en dialog med tilltänkt huvudman och den eller de kommuner där
det skadade området ligger. En huvudman får endast utses om
den samtycker till det.
Ansökan om stöd
17 § En ansökan om stöd ska göras skriftligen och lämnas till
länsstyrelsen i det län där efterbehandlingen ska genomföras.
Om ansökan avser ett föroreningsskadat område som ligger i
flera län, ska ansökan lämnas till länsstyrelsen i det län där
huvuddelen av området ligger.
Ansökan om stöd ska göras gemensamt av det eller de
fastighetsägande företag som äger fastigheterna i det
föroreningsskadade område som ansökan avser och av
huvudmannen. Ansökan ska vara undertecknad av de
fastighetsägande företagen och huvudmannen.
18 § Ansökan ska innehålla
1. namn på och kontaktuppgifter till huvudman och
kontaktperson för huvudman,
2. namn på och kontaktuppgifter till fastighetsägande företag,
antal anställda, årsomsättning och balansomslutning,
3. en ansvarsutredning,
4. uppgifter om vilken åtgärd som stöd söks för och var det
skadade området ligger,
5. en tidsplan,
6. en beskrivning av det föroreningsskadade området och vilka
hälso- och miljörisker som skadan innebär,
7. en beskrivning av föreslagna åtgärder för efterbehandling
och åtgärdsmål,
8. en beskrivning av åtgärdens finansiering inklusive en
kostnadskalkyl och en förteckning över kostnaderna för att
genomföra åtgärden och hur stor andel av kostnaderna som stöd
söks för,
9. en beräkning av hur stor andel av kostnaderna som hänför
sig till varje fastighetsägande företag och fastighet,
10. en värdering gjord av en oberoende auktoriserad
fastighetsvärderare av fastighetens värdeökning till följd av
efterbehandlingen,
11. dokumentation som styrker att huvudman och
fastighetsägande företag har träffat en sådan överenskommelse
som avses i 8 §,
12. uppgifter om status för detaljplan, antal bostäder och en
redogörelse för bostadsbehovet i berörd kommun i de ärenden
där kommunen har åtagit sig att detaljplanera för
bostadsbyggande och efterbehandlingen syftar till att
möjliggöra det,
13. upplysningar om allt annat offentligt stöd som det
fastighetsägande företaget eller någon annan har sökt eller
beviljats och som avser samma kostnader som ansökan avser, och
14. en beskrivning av hur åtgärderna ska följas upp och
utvärderas.
19 § Ett fastighetsägande företag eller en huvudman ska på
begäran lämna de ytterligare uppgifter som länsstyrelsen
behöver för att kunna granska ansökan om stöd.
Ansökan om medel
20 § Länsstyrelsen ska bedöma om det finns förutsättningar för
att ge stöd till en åtgärd enligt denna förordning.
21 § Om länsstyrelsen bedömer att det finns förutsättningar
för att ge stöd till en åtgärd enligt denna förordning, får
länsstyrelsen ansöka om medel till stöd för en sådan åtgärd.
Ansökan ska göras skriftligen och lämnas till
Naturvårdsverket.
Ansökan ska innehålla
1. en sammanfattning av de uppgifter som framgår av 18 §,
2. en bedömning av ansvarsutredningen, och
3. en bedömning i fråga om hur länsstyrelsen prioriterar att
åtgärder vidtas beträffande föroreningsskadan jämfört med
andra föroreningsskador inom länet och med hänsyn till de
kriterier som anges i 22 och 23 §§.
22 § Inför ansökan om medel ska länsstyrelsen ta hänsyn till
föroreningsskadans farlighet, föroreningsnivån,
spridningsriskerna, omgivningens känslighet och skyddsvärde
samt den samlade risk som föroreningsskadan innebär för
människors hälsa eller miljön.
Om ansökan om medel avser stöd för att åtgärda skadad mark där
kommunen har åtagit sig att detaljplanera för bostadsbyggande,
ska hänsyn också tas till bostadsbehovet i kommunen och det
antal bostäder som stödet möjliggör.
23 § Ansökan om medel ska i första hand göras för den eller de
åtgärder som efterbehandlar föroreningsskador som innebär
1. ett hot mot människors hälsa,
2. ett hot mot naturområden med stora skyddsvärden,
3. ett hot mot betydande vattenförsörjningsintressen,
4. skadliga halter av föroreningar som på grund av bedömd
hälso- eller miljöfarlighet har hög prioritet i miljöarbetet,
eller
5. skadliga halter av föroreningar som försvårar
förutsättningarna för bostadsbyggande.
Prövning av ansökan om medel
24 § Naturvårdsverket prövar ansökan om medel till stöd för en
åtgärd enligt denna förordning.
25 § Den nationella plan för avhjälpande av föroreningsskador
som Naturvårdsverket ska ta fram enligt 1 c § förordningen
(2004:100) om statsbidrag för avhjälpande av föroreningsskador
ska utgöra utgångspunkten för prövningen av ansökningar om
medel enligt denna förordning.
Beslut om medel
26 § Naturvårdsverket får förena beslut om att bevilja medel
till stöd för en åtgärd enligt denna förordning med villkor
för användningen av medlen.
I ett beslut om att bevilja medel ska Naturvårdsverket upplysa
om
1. vilken länsstyrelse som tar emot medlen,
2. vem som är sökande hos länsstyrelsen enligt 18 § 1 och 2,
3. den åtgärd som medlen avser att stödja, och
4. det totala belopp som beviljas.
Utbetalning av medel
27 § Naturvårdsverket betalar ut beviljade medel till
länsstyrelsen.
Prövning av ansökan om stöd
28 § Länsstyrelsen prövar ansökan om stöd för en åtgärd enligt
denna förordning.
Beslut om stöd
29 § Länsstyrelsen får förena beslut om stöd för en åtgärd
enligt denna förordning med de villkor som krävs för att
syftet med stödet ska tillgodoses.
I ett beslut om stöd ska länsstyrelsen upplysa om
1. vem som är huvudman,
2. vilket eller vilka fastighetsägande företag som är
stödmottagare,
3. den åtgärd som stöd lämnas för,
4. det totala stödbeloppet som beviljas, och
5. hur stor del av det totala beloppet som hänför sig till
varje fastighetsägande företag och fastighet.
Utbetalning av stöd
30 § Länsstyrelsen ska betala ut stödet till den huvudman som
ansvarar för att genomföra åtgärderna, i den takt som behövs
för att genomföra dem.
31 § Länsstyrelsen ska besluta att ett stöd inte ska betalas
ut om det fastighetsägande företaget är föremål för
betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska
kommissionen som förklarar ett stöd beviljat av en svensk
stödgivare olagligt och oförenligt med den inre marknaden.
32 § Länsstyrelsen ska besluta att ett stöd helt eller delvis
inte ska betalas ut, om
1. det fastighetsägande företaget eller huvudmannen genom att
ha lämnat oriktiga uppgifter eller på annat sätt orsakat att
stödet har getts felaktigt eller med för högt belopp,
2. stödet av något annat skäl än de i 1 har getts felaktigt
eller med för högt belopp och det fastighetsägande företaget
eller huvudmannen skäligen borde ha insett detta, eller
3. ett villkor för stödet inte har följts och avvikelsen inte
är av mindre betydelse.
Redovisning
33 § Huvudmannen ska på begäran av länsstyrelsen lämna
uppgifter om stödets användning, slutlig redovisning av
genomförda åtgärder och specificerade skriftliga underlag som
styrker de stödberättigande kostnaderna.
34 § Länsstyrelsen ska till Naturvårdsverket slutredovisa en
genomförd åtgärd som omfattas av stöd enligt denna förordning
tillsammans med en ekonomisk redovisning.
Slutredovisningen ska lämnas senast sex månader efter det att
åtgärderna har slutförts, om inte Naturvårdsverket beslutar om
annat.
Tillsyn, uppföljning och utvärdering
35 § Länsstyrelsen utövar tillsyn över att villkoren för
stödet följs.
36 § Naturvårdsverket ska följa upp och utvärdera de stöd som
ges enligt denna förordning.
37 § Ett fastighetsägande företag eller en huvudman som har
tagit emot stöd ska på begäran lämna de uppgifter som
länsstyrelsen eller Naturvårdsverket behöver för att utöva
tillsyn eller följa upp och utvärdera stödet.
Vägledning
38 § Naturvårdsverket ska ge länsstyrelserna vägledning enligt
denna förordning.
39 § Länsstyrelserna ska ge huvudmän vägledning enligt denna
förordning.
Återbetalning och återkrav
40 § Ett fastighetsägande företag är skyldigt att betala
tillbaka hela eller en del av ett utbetalat stöd som har
använts, om
1. det fastighetsägande företaget genom att ha lämnat oriktiga
uppgifter eller på annat sätt har orsakat att stödet har getts
felaktigt eller med för högt belopp,
2. stödet av något annat skäl än de i 1 har getts felaktigt
eller med för högt belopp och det fastighetsägande företaget
skäligen borde ha insett detta, eller
3. det fastighetsägande företaget inte har följt ett villkor
för stödet och det är skäligt att företaget ska betala
tillbaka stödet.
Ränta enligt räntelagen (1975:635) ska betalas på det belopp
som det fastighetsägande företaget är skyldigt att återbetala.
41 § Om ett fastighetsägande företag är återbetalningsskyldigt
enligt 40 § ska länsstyrelsen besluta att helt eller delvis
kräva tillbaka stödet med ränta.
Länsstyrelsen får besluta att helt eller delvis avstå från
kravet eller räntan, om det finns särskilda skäl.
42 § Länsstyrelsen får besluta att kräva tillbaka ett
utbetalat stöd från en huvudman som är en kommun, om
1. stödet inte har använts,
2. stödbeslutet har grundats på oriktiga eller ofullständiga
uppgifter från huvudmannen, eller
3. ett villkor för stödet inte har följts och avvikelsen inte
är av mindre betydelse.
43 § Om Naturvårdsverket bedömer att det finns skäl att
överväga att ett fastighetsägande företag ska betala tillbaka
ett utbetalat stöd, ska Naturvårdsverket informera
länsstyrelsen om detta.
Ansvar att företräda staten
44 § Om länsstyrelsen bedömer att det finns skäl att väcka
talan enligt 10 kap. 9 § miljöbalken om kostnadsansvar för
fastighetsägare, ska länsstyrelsen informera Kammarkollegiet
om detta.
45 § Kammarkollegiet ska företräda staten mot fastighetsägande
företag i mål enligt 21 kap. 1 § första stycket 9 miljöbalken
om kostnadsansvar för fastighetsägare, om det efter
genomförandet av en efterbehandling enligt denna förordning
visar sig att det har skett en värdeökning som innebär att det
fastighetsägande företaget kan förpliktas att svara för
kostnader för efterbehandling enligt 10 kap. 9 § miljöbalken.
Kammarkollegiet ska samråda med Naturvårdsverket och
länsstyrelsen.
Offentliggörande, rapportering och registerföring
46 § Bestämmelser om offentliggörande, rapportering och
registerföring finns i 12 a § lagen (2013:388) om tillämpning
av Europeiska unionens statsstödsregler och förordningen
(2016:605) om tillämpning av Europeiska unionens
statsstödsregler.
Överklagande
47 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om
överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än
beslut enligt 31 och 32 §§ får dock inte överklagas.