Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SFS-nummer ·
2022:807 ·
Visa register
Förordning (2022:807) om statlig ersättning för arbete i etableringsjobb
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet AA
Utfärdad: 2022-06-07
Ändring införd: t.o.m. SFS 2023:601
Ikraft: 2022-09-01
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om den
arbetsmarknadspolitiska insatsen statlig ersättning för arbete
i etableringsjobb.
Syftet med insatsen är att stimulera arbetsgivare att anställa
vissa nyanlända invandrare och vissa långtidsarbetslösa
personer samt att anställningen i normalfallet ska leda till
en tillsvidareanställning på heltid.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 §
regeringsformen.
2 § Den statliga ersättning som betalas enligt denna
förordning är en individersättning som betalas till
arbetstagaren. Ersättningen utgör samtidigt ett statligt stöd
till arbetstagarens arbetsgivare.
Om stöd till en arbetsgivare, i form av individersättning till
en arbetstagare, har betalats ut på felaktig grund eller med
ett för högt belopp kan arbetsgivaren i vissa fall vara
skyldig att betala det belopp till staten som felaktigt har
betalats ut till arbetstagaren.
Stödet får lämnas i enlighet med Europeiska kommissionens
beslut den 16 maj 2022 i ärende SA.100209 (2022/N).
Vad ett etableringsjobb är
3 § Med etableringsjobb avses arbeten som omfattas av ett
sådant centralt kollektivavtal om etableringsjobb som
uppfyller kraven i 4 §.
4 § Ett centralt kollektivavtal om etableringsjobb får ligga
till grund för ett beslut om rätt till statlig ersättning
enligt denna förordning om avtalet
1. har getts in till Arbetsförmedlingen,
2. innehåller uppgifter om referenslöner, det vill säga de
lägsta löner som tillämpas enligt parternas ordinarie
kollektivavtal,
3. innehåller en uppgift om den lön som ska gälla för
etableringsjobb, och
4. innehåller kontaktuppgifter till de centrala
kollektivavtalsparter som har tecknat kollektivavtalet om
etableringsjobb. Förordning (2023:600).
Vem som kan få den statliga ersättningen
5 § Ersättning kan beviljas den som vid beslutstillfället har
fyllt 20 år, är arbetslös och anmäld som arbetssökande hos
Arbetsförmedlingen och som
1. har varit arbetslös, eller deltagit i ett
arbetsmarknadspolitiskt program, på heltid under minst 24 av
de 27 månaderna närmast före dagen för ansökan,
2. är anvisad till det arbetsmarknadspolitiska programmet
etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare enligt
förordningen (2017:820) om etableringsinsatser för vissa
nyanlända invandrare, eller
3. inom de senaste 36 månaderna före dagen för ansökan har
beviljats
a) uppehållstillstånd enligt
- 5 kap. 1, 2, 3, 3 a, 4 eller 6 §
utlänningslagen (2005:716) eller motsvarande äldre
bestämmelser,
- 12 kap. 18 § utlänningslagen, eller
- 21 eller 22 kap. utlänningslagen, eller
b) uppehållskort i egenskap av familjemedlem till en EES-
medborgare efter ansökan enligt 3 a kap. 10 § utlänningslagen.
Ersättning får inte beviljas enligt första stycket 2-3 till en
arbetssökande som redan har fått ersättning enligt denna
förordning.
6 § Vid tillämpning av bestämmelserna om tidsperioder i 5 §
första stycket ska det bortses från tid som den arbetssökande
har varit förhindrad att arbeta på grund av vård av eget barn
som inte har fyllt två år eller, om barnet är adopterat, i två
år efter barnets ankomst till familjen.
7 § Om en sökande har beviljats ersättning och anställningen
på grund av förhållanden som beror på arbetsgivaren har pågått
kortare tid än 24 månader, får ersättning lämnas för
anställning hos en annan arbetsgivare under den återstående
tid som ersättning som längst får lämnas utan att den sökande
på nytt uppfyller de krav för ersättning som anges i 5 §.
Förutsättningar för att ersättning ska kunna beviljas
8 § Statlig ersättning för arbete i etableringsjobb får bara
beviljas för sådana arbeten som avses i 3 § som är
heltidsanställningar med en månadslön som betalas ut
elektroniskt.
Månadslönen ska utgöras av produkten av
- 7 374 kronor och
- kvoten mellan inkomstbasbeloppet enligt 58 kap. 26 och 27 §§
socialförsäkringsbalken för det år som statlig ersättning
beviljas för och inkomstbasbeloppet för kalenderåret 2023.
Den omräknade månadslönen ska avrundas till helt krontal.
Förordning (2023:600).
8 a § Om arbetstagaren utnyttjar en rätt till ledighet enligt
lag eller kollektivavtal krävs för rätt till ersättning att
lönen minskas proportionellt mot minskningen av arbetstiden.
Förordning (2023:600).
9 § Anställningen får inte ha påbörjats före beslutet om rätt
till ersättning.
10 § Statlig ersättning för arbete i etableringsjobb får bara
beviljas för arbete hos en arbetsgivare som är registrerad som
arbetsgivare hos Skatteverket.
När ersättning inte får beviljas
11 § Statlig ersättning för arbete i etableringsjobb får inte
beviljas om
1. de parter som slutit det aktuella kollektivavtalet om
etableringsjobb har meddelat Arbetsförmedlingen att de är
eniga om att den aktuella anställningen inte är förenlig med
det kollektivavtalet, eller
2. de parter som slutit det aktuella kollektivavtalet inte har
yttrat sig och det finns särskild anledning att anta att
insatsen inte kommer att leda till en tillsvidareanställning.
12 § Ersättning får inte beviljas för arbete hos en
arbetsgivare som
1. senare än 12 månader före den aktuella anställningen har
sagt upp en eller flera anställda på grund av arbetsbrist inom
det avtalsområde och på den driftsenhet där den anställde är
tänkt att placeras,
2. har näringsförbud, skatte- eller avgiftsskulder som har
lämnats till Kronofogdemyndigheten för indrivning eller en
betalningsanmärkning som inte är obetydlig, eller
3. utgör eller är en del av ett företag som är föremål för
betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska
kommissionen som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt
med den inre marknaden.
Vid tillämpningen av första stycket 3 har ordet företag samma
betydelse som i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska
unionens funktionssätt.
Den statliga ersättningens storlek och ersättningsperiodens
längd
13 § Ersättningen bestäms utifrån anställningens
ersättningsnivå och utbetalad lön.
Med utbetalad lön avses i denna förordning kontant ersättning
som har betalats ut av arbetsgivaren och som ligger till grund
för beräkning av arbetsgivaravgifter.
14 § Anställningens ersättningsnivå baseras på den referenslön
som framgår av det tillämpliga kollektivavtalet. Referenslönen
ska räknas om för varje kalenderår.
Den omräknade referenslönen ska utgöras av produkten av
- den tillämpliga referenslönen och
- kvoten mellan inkomstbasbeloppet enligt 58 kap. 26 och 27 §§
socialförsäkringsbalken för det år som ersättningsnivån ska
fastställas för och inkomstbasbeloppet för det år som
referenslönen avser enligt det tillämpliga kollektivavtalet.
Den omräknade referenslönen ska avrundas till helt krontal.
Förordning (2023:600).
14 a § Anställningens ersättningsnivå är
- 8 778 kronor i det fall referenslönen ligger mellan 16 152
och 19 613 kronor,
- 12 239 kronor i det fall referenslönen ligger mellan 19 614
och 20 766 kronor,
- 13 393 kronor i det fall referenslönen ligger mellan 20 767
och 21 920 kronor,
- 14 404 kronor i det fall referenslönen ligger mellan 21 921
och 23 074 kronor, och
- 15 162 kronor i det fall referenslönen är 23 075 kronor
eller mer.
Ersättningsnivå och intervall för referenslön ska räknas om
för varje kalenderår. Varje belopp i första stycket ska då
utgöras av produkten av
- beloppet och
- kvoten mellan inkomstbasbeloppet enligt 58 kap. 26 och 27 §§
socialförsäkringsbalken för det år som ersättningsnivån ska
fastställas för och inkomstbasbeloppet för kalenderåret 2023.
De omräknade beloppen ska avrundas till hela krontal.
Förordning (2023:600).
15 § För en månad där den lön som gäller enligt 8 § andra och
tredje styckena eller mer har betalats ut ska ersättningen
motsvara den ersättningsnivå som har fastställts för
anställningen. För en månad där mindre har betalats ut i lön
ska ersättningen motsvara ersättningsnivån minskad med samma
andel som den andel med vilken den utbetalade lönen
understiger den lön som gäller enligt 8 § andra och tredje
styckena. Förordning (2023:600).
16 § /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Ersättningen lämnas som längst för totalt 24 månader.
Ersättningen får aldrig lämnas för tid efter utgången av det
år som arbetstagaren fyller 66 år. Förordning (2023:600).
16 § /Träder i kraft I:2026-01-01/
Ersättningen lämnas som längst för totalt 24 månader.
Ersättningen får aldrig lämnas för tid efter utgången av det
år som arbetstagaren uppnår riktåldern för pension.
Förordning (2023:601).
Hur man ansöker om den statliga ersättningen
17 § En ansökan om statlig ersättning för arbete i
etableringsjobb ska ges in till Arbetsförmedlingen.
Ansökan ska minst innehålla
1. arbetstagarens person- och kontaktuppgifter,
2. arbetsgivarens organisationsnummer,
3. ett åtagande från arbetstagaren att omgående anmäla
förändringar som kan påverka rätten till den statliga
ersättningen eller ersättningens storlek, och
4. ett intyg från arbetsgivaren som uppfyller villkoren i
18 §.
18 § Det arbetsgivarintyg som ska bifogas en ansökan om
statlig ersättning för arbete i etableringsjobb ska innehålla
1. namn och person- eller samordningsnummer på den person som
ska anställas,
2. arbetsgivarens organisationsnummer och kontaktuppgifter,
3. uppgifter om tillämpligt centralt kollektivavtal om
etableringsjobb och om tillämplig referenslön för den aktuella
anställningen samt kontakt-uppgifter till de centrala
kollektivavtalsparterna och i förekommande fall till den
lokala arbetstagarorganisationen,
4. uppgifter om anställningens tillträdesdag och lön,
5. en försäkran om att arbetsgivaren gör löneutbetalningar
elektroniskt,
6. en försäkran om att arbetsgivaren inte senare än 12 månader
före den aktuella anställningen har sagt upp en eller flera
anställda på grund av arbetsbrist inom det avtalsområde och på
den driftsenhet där den anställde ska placeras,
7. ett åtagande från arbetsgivaren att omgående till
Arbetsförmedlingen anmäla förändringar som kan påverka rätten
till den statliga ersättningen eller ersättningens storlek,
och
8. en bekräftelse av att arbetsgivaren är medveten om att
denne kan bli betalningsskyldig för felaktigt utbetalt stöd.
Uppgifter om faktiska förhållanden ska lämnas på heder och
samvete. Förordning (2023:600).
Prövning av rätten till den statliga ersättningen
19 § Arbetsförmedlingen prövar frågor om rätt till ersättning
och fastställer den ersättningsnivå som ska ligga till grund
för ersättningen.
20 § Arbetsförmedlingen ska pröva en ansökan om ersättning
skyndsamt.
Ett beslut om rätt till ersättning får dock inte fattas
tidigare än sju arbetsdagar från det att ansökan och
arbetsgivarintyget kom in till myndigheten.
21 § I ett beslut om rätt till ersättning ska
Arbetsförmedlingen ange
1. arbetsgivarens organisationsnummer,
2. vilken ersättningsnivå som ska gälla, och
3. för vilken period som ersättningen ska betalas.
22 § Vid ändrade förhållanden eller om Arbetsförmedlingen på
annan grund har anledning att anta att ersättning betalas ut
på felaktig grund eller med fel belopp ska Arbetsförmedlingen
göra en förnyad prövning av rätten till ersättning.
22 a § Om den tillämpliga referenslönen för den aktuella
anställningen ändras på något annat sätt än genom den årliga
omräkningen ska Arbetsförmedlingen ompröva ersättningsnivån.
Förordning (2023:600).
23 § Arbetsförmedlingen ska underrätta arbetstagaren,
arbetsgivaren, de partsorganisationer som avses i 18 § första
stycket 3 och Försäkringskassan om ett beslut om att
Arbetsförmedlingen
1. har beslutat att bevilja rätt till ersättning,
2. har ändrat ett beslut om rätt till ersättning efter en
prövning enligt 22 §,
3. ändrar ersättningsnivån genom en årlig omräkning, eller
4. ändrar ersättningsnivån efter en prövning enligt 22 a §.
Förordning (2023:600).
Fastställande av storleken på och utbetalning av den statliga
ersättningen
24 § Försäkringskassan hanterar utbetalning av ersättningen
och fastställer hur stort belopp som ska betalas ut vid varje
enskild utbetalning.
25 § Ersättningen betalas ut månadsvis i efterskott.
26 § Försäkringskassan ska före varje utbetalning kontrollera
mot inhämtade uppgifter från Skatteverkets beskattningsdatabas
hur mycket utbetalad lön som arbetsgivaren har redovisat för
den aktuella arbetstagaren den aktuella månaden.
Försäkringskassan ska därefter betala ut den statliga
ersättningen i enlighet med Arbetsförmedlingens beslut om rätt
till ersättning och det som anges i 15 §.
Återbetalning och återkrav
Återkrav mot arbetsgivaren
27 § /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Om en arbetsgivare har fått statligt stöd i form av
individersättning till en arbetstagare och ersättningen har
beviljats på felaktig grund eller på en för hög nivå, ska
arbetsgivaren till staten betala ett belopp som motsvarar det
som felaktigt har betalats ut.
Om stöd till en arbetsgivare, i form av individersättning till
en arbetstagare, har betalats ut för tid efter utgången av det
år som arbetstagaren fyllde 66 år är dock arbetsgivaren
betalningsskyldig endast om arbetsgivaren insett eller
skäligen borde ha insett felet. Detsamma gäller om stöd har
betalats ut till en arbetstagare som inte uppfyller
förutsättningarna i 5-7 §§. Förordning (2023:600).
27 § /Träder i kraft I:2026-01-01/
Om en arbetsgivare har fått statligt stöd i form av
individersättning till en arbetstagare och ersättningen har
beviljats på felaktig grund eller på en för hög nivå, ska
arbetsgivaren till staten betala ett belopp som motsvarar det
som felaktigt har betalats ut.
Om stöd till en arbetsgivare, i form av individersättning till
en arbetstagare, har betalats ut för tid efter utgången av det
år som arbetstagaren uppnådde riktåldern för pension är dock
arbetsgivaren betalningsskyldig endast om arbetsgivaren insett
eller skäligen borde ha insett felet. Detsamma gäller om stöd
har betalats ut till en arbetstagare som inte uppfyller
förutsättningarna i 5-7 §§. Förordning (2023:601).
28 § Om en arbetsgivare är betalningsskyldig enligt 27 § ska
Arbetsförmedlingen besluta att återkräva det belopp
arbetsgivaren är skyldig att betala.
Återkrav mot arbetstagaren
29 § Om ersättning till en arbetstagare har betalats ut på
felaktig grund eller med ett för högt belopp till följd av ett
beslut som har fattats av Arbetsförmedlingen är arbetstagaren
återbetalningsskyldig, om arbetstagaren har förorsakat den
felaktiga utbetalningen genom att lämna oriktiga uppgifter
eller inte anmäla ändrade förhållanden.
Detta gäller under förutsättning att arbetsgivaren inte är
betalningsskyldig enligt 27 §.
30 § Om en arbetstagare är återbetalningsskyldig enligt 29 §
ska Arbetsförmedlingen besluta att återkräva det felaktigt
utbetalda beloppet.
Om det med hänsyn till arbetstagarens personliga eller
ekonomiska förhållanden eller andra omständigheter finns
särskilda skäl för det, får Arbetsförmedlingen helt eller
delvis avstå från krav på återbetalning.
31 § Om ersättning till en arbetstagare har betalats ut på
felaktig grund eller med ett för högt belopp till följd av ett
beslut som har fattats av Försäkringskassan är arbetstagaren
återbetalningsskyldig, om arbetstagaren har förorsakat den
felaktiga utbetalningen genom att lämna oriktiga uppgifter
eller inte anmäla ändrade förhållanden.
Detsamma gäller om ersättning i annat fall har lämnats
felaktigt eller med för högt belopp och arbetstagaren har
insett eller skäligen borde ha insett felet.
32 § Om en arbetstagare är återbetalningsskyldig enligt 31 §
ska Försäkringskassan besluta att återkräva det felaktigt
utbetalda beloppet.
Om det med hänsyn till arbetstagarens personliga eller
ekonomiska förhållanden eller andra omständigheter finns
särskilda skäl för det, får Försäkringskassan helt eller
delvis avstå från krav på återbetalning.
33 § Vid återkrav enligt 32 § får Försäkringskassan, vid en
senare utbetalning av ersättning enligt denna förordning,
besluta att dra av ett skäligt belopp i avräkning på det som
har betalats ut för mycket.
Gemensamma bestämmelser
34 § Vid återkrav får den myndighet som har fattat beslutet om
återkrav bevilja anstånd med betalningen eller träffa avtal
med den återbetalningsskyldige om en avbetalningsplan.
Myndigheten ska i så fall ta ut ränta på det obetalda
beloppet. Ränta ska tas ut från den dag då anståndet
beviljades eller avtalet om avbetalningsplan träffades, dock
inte för tid innan det återkrävda beloppet skulle ha betalats.
Ränta ska tas ut efter en räntesats som vid varje tidpunkt
överstiger statens utlåningsränta med två procentenheter.
35 § Om ett belopp som har återkrävts inte betalas i rätt tid,
ska dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) tas ut på
beloppet. Detsamma gäller när den återbetalningsskyldige har
beviljats anstånd med betalningen eller träffat ett avtal om
en avbetalningsplan och betalningen inte sker inom den tid som
följer av beslutet om anstånd eller av avtalet.
36 § Det som anges i 33 och 34 §§ om avräkning och anstånd
gäller även ränta enligt 34 och 35 §§.
Omprövning och överklagande
37 § Arbetsförmedlingens beslut enligt denna förordning ska
omprövas hos myndighetens centrala enhet för omprövning om det
begärs av den som beslutet gäller. Vid omprövningen får
beslutet inte ändras till den enskildes nackdel.
En begäran om omprövning ska vara skriftlig och ges in till
Arbetsförmedlingen. Begäran ska ha kommit in till
Arbetsförmedlingen inom tre veckor från den dag då den som
begär omprövning fick del av beslutet.
Om ett beslut överklagas innan det har omprövats, ska
överklagandet anses som en begäran om omprövning.
38 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om
överklagande till allmän förvaltningsdomstol.
Av Arbetsförmedlingens beslut är det endast beslut enligt 37 §
om omprövning av beslut om rätt till ersättning enligt 3-14 a,
16-18 och 20-22 a §§ som får överklagas. Förordning (2023:600).
Bemyndiganden
39 § Arbetsförmedlingen får meddela föreskrifter om
verkställigheten av denna förordning i frågor som
Arbetsförmedlingen beslutar om.
40 § Försäkringskassan får, efter att ha gett
Arbetsförmedlingen tillfälle att yttra sig, meddela
föreskrifter om verkställigheten av denna förordning i frågor
som Försäkringskassan beslutar om.
Övergångsbestämmelser
2023:601
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2026.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för den som har fyllt
66 år före ikraftträdandet.